HCL.HR

Potencijalne opasnosti pretplata u svijetu gaminga

Zoran Žalac 01.08.2020.   •   61 komentara


Microsoft odlučno gura svoj Xbox Game Pass kao zasebnu platformu i na prvu se čini da je to odlična vijest za igrače. Međutim, nije sve tako idealno u pretplatničkom modelu.

Kad god čujem riječ “pretplata”, obično bježim od toga što je dalje moguće. Pogotovo u svijetu telekomunikacija – još nisam pronašao pretplatu koja bi išla u korist meni i mom ritmu potrošnje. No, u svijetu videoigara je drugačije. Smatram kako su pretplate za Xbox Game Pass, Origin Access i Uplay+, među ostalima, odlična ponuda za igrača. Naravno, svatko ima svoje preferencije, ali je činjenica da su te pretplate smanjile barijeru pristupa igrama – sa 60 dolara na 5-15 dolara.

To je ogroman adut za ekipu iz Microsofta koja je sa Xbox Game Passom započela neku sasvim novu bitku. Vidite, Xbox ima ekskluzivne igre, u malo širem smislu, ali osim njih ima multiplatformske igre koje će od prvog dana biti dostupne na Game Passu. To znači da će takve igre na Xboxu biti jeftinije nego igdje drugdje. Dakle, igre koje nisu ekskluzive, ali su cjenovno pristupačnije na jednoj platformi. Možemo li ih zvati cjenovne ekskluzive? Ili… pretplatničke ekskluzive?

Microsoft se zapravo priprema za budućnost koju već možemo vidjeti na primjeru streaming servisa za glazbu, serije i filmove. Netflix, HBO, Apple, Amazon, Disney, Spotify– svi se oni za korisnike bore što širim i zanimljivijim katalogom sadržaja. I tu ulažu ogroman novac. Microsoft radi isto i to trenutno ide u prilog samim korisnicima. Kao što sam rekao, cijena pretplate je više nego trostruko niža od cijene za kupnju same igre. A ta bi se razlika u budućnosti mogla samo povećati jer smo već čuli da bi cijene igara za novu generaciju konzola mogle ići za 10 dolara/eura prema gore.

Zvuči kao da su pretplate ultimativno rješenje za uštedu i zadovoljstvo igrača. Međutim, svaka priča ima i svoju drugu stranu, a koliko god da jesam zagovornik ovakvih modela pretplate, treba istaknuti i njezine potencijalne probleme. Pri tome ne želim kao problem navoditi „ograničeno“ vrijeme igranja – 30 dana je sasvim dovoljan period da se igrač zabavi uz bilo koju igru ili čak više njih. Bilo kakvo ograničenje u tom pogledu nije problem pretplate nego količine vlastitog vremena za konzumiranje sadržaja pretplate. Nadalje, kao problem ne vidim ni činjenicu da pretplate ne daju igre u trajno vlasništvo sve dok je igru moguće kupiti izvan pretplate koja nije nužna za njezino igranje. Potencijalni problemi i opasnosti pretplata poput Game Passa su sljedeći:

Utjecaj na cijene igara u redovnoj prodaji

Ne postoji pravilo kojim se trenutno može ograničiti cijena neke igre. Na svakom je izdavaču da ju sam odredi, odnosno da se prikloni cjenovnim trendovima na tržištu. No, kad je igra od prvoga dana dostupna preko pretplate, postavlja se čitav niz pitanja o cijeni igre u redovnoj prodaji. Primjerice, što ako cijena igre u redovnoj prodaji namjerno bude postavljena na više – je li to onda usmjeravanje publike prema pretplati; odnosno smije li izdavač ucjenjivati igrače višom cijenom igre kako bi ih namamio na pretplatu. Ako mislite da takvo što ne postoji, evo primjera: Gears Tactics na Steamu košta 70 eura, 65 eura više nego preko Game Pass pretplate.

Nadalje, interesantni su primjeri Electronic Artsa i Ubisofta koji za 15 eura mjesečno nude pristup najskupljim verzijama svojih igara. Netko se tu također mora zapitati – jesu li cijene tih najskupljih verzija namjerno napumpane do suludih razina (npr. AC Valhalla Ultimate Edition košta 120 eura) kako bi pretplata bila što primamljivija? Ili, je li Ultimate izdanje igre preko pretplate lažni marketing ako korisnik odmah po izlasku igre ne stigne tom mjesečnom pretplatom konzumirati dodatne sadržaje koji izlaze tek kasnijeg datuma.

Također ostaje pitanje što s popustima: hoće li igre ikad biti snižene ispod cijene koja je tražena za pretplatu na kojoj se nalaze? Ne znamo uvjetuje li davatelj pretplate takvo što. Konačno, poremetit će se procjene vrijednosti samih igara – igra koja košta 60 eura, a nudi šest sati gameplaya nije za preporuku, ali istih tih šest sati može biti dovoljno ako se ista igra uzme preko pretplate. Ostaje pitanje treba li igri zamjerati redovnu cijenu ako je ista usmjeravanje prema pretplati.

Svatko ima svoju pretplatu

Ovo je dobro poznat problem ograđivanja sadržaja kakav se može vidjeti na borbi između Netflixa, Apple TV-a, Disney+ i sl. Niti na jednoj od tih usluga nije moguće dobiti baš sve željene sadržaje, i koliko god povoljnije bilo ići s pretplatom, teško je iz svega izvući maksimalnu korist pod stiskom vremena. U svijetu videoigara ovo je još veći problem jer još uvijek postoji barijera u vidu uređaja na kojemu se sadržaj konzumira. Netflix može ići na bilo koji televizor, mobitel ili računalo. Xbox Game Pass još uvijek ne može, baš kao ni ostale pretplate. Najbliže tome je PlayStation Now, ali ponuda te pretplate je bez ikakvih novih igara.

Već se unaprijed zna da igre Electronic Artsa i Ubisofta neće biti dostupne na Game Passu ili PlayStation Now. To se možda promijeni u budućnosti i bila bi to dobra promjena, ali mislim da smo još jako daleko od toga. Primjer tvrtke Nvidia i njihove streaming usluge GeForce Now pokazuje da bi tržište doista moglo biti rascjepkano kojekakvim ugovorima i bez obzira na pristupačne cijene – to neće ići u korist kupaca.

Upitna održivost

Pod velikim je upitnikom dugoročna isplativost za tvorce igara u takvom sustavu pretplate. Primjeri Spotifyja i sl. streaming usluga pokazuju da su glazbenici prelaskom na streaming zapravo bili na gubitku jer od streaminga zarađuju manje nego od prodaje albuma. Slično bi moglo vrijediti i za industriju videoigara. Microsoft nikada nije bio transparentan sa svojim poslovnim modelom oko Game Passa, no ono što znamo jest da do sada nitko zbog istoga nije ostao kratkih rukava. Nijedan studio u zadnje tri godine nije zatvoren jer je igru lansirao na Game Passu. No, to ne garantira da toga neće doći jednom kad Microsoft više ne bude izdašan s ulaganjima za XGP.

Za sada se na Game Passu sve drži u balansu jer u katalogu nema previše igara i još uvijek postoji neka barijera kvalitete pa se na usluzi ne pojavljuje svakakvo smeće kao npr. na Steamu. Međutim, to je tako jer Game Pass trenutno nema pravu konkurenciju. Sony je tek prošle jeseni malo oživio svoj PlayStation Now, ali je jasno da se s Microsoftom ne planiraju natjecati na isti način nego će svoje nove igre i dalje prodavati klasičnim putem. Jednom kad Game Pass dobije pravu konkurenciju, onda će krenuti i otimačina za sadržaje, a što se više sadržaja bude našlo na platformi to će isti sve teže dolaziti do izražaja.

Sjekira pala u med Microsoftovim ekipama

Trenutno su najveći dobitnici pretplatničkog modela oni studiji koje Microsoft uzme pod svoje okrilje. S obzirom da Game Pass kao platforma treba što raznovrsniju postavu igara – velikih, malih, šarenih, sivih… svakakvih; developerima je praktički dozvoljeno da stvaraju što god žele, bez brige hoće li to netko odobriti ili hoće li zbog takvih projekata bankrotirati. U tom će pogledu biti interesantno vidjeti kakve će to rezultate polučiti.

Svi su ostali, međutim, na skliskom teritoriju. Jedino čemu se mogu nadati jesu što fleksibilniji uvjeti poslovanja. Spasonosna je činjenica ona koju se često zaboravlja – ta da se igra može privremeno priključiti pretplatničkom katalogu, ali ondje ne mora ostati zauvijek. To developerima i izdavačima ipak ostavlja malo prostora da sami diktiraju dostupnost svog sadržaja. Barem za sada.

Komentari (61)

  • Hadvar

    01.08.2020 - 17:38

    Nece biti odrzivo. Nema sanse. Sad je jos sve super jer je to sve jos “frisko”. Prije ili kasnije pojavit ce se vise pretplata, igre ce se podijeliti tako da svatko ima svoje ekskluzive sto ce podici broj pretplata onima koji zele igrate vise igara od razlicitih publishera. Plus, pretplata ce poskupiti i podijelit ce se na vise tierova (npr. basic, premium, elite itd.). Isto tako, peretplata moze narusiti kvalitetu. Ako neka nova igra bude flop, nema veze. I dalje imas dosta drugih igara koje mozes igrati na pretplatu. Tu ce se developeri “ulijeniti”. Nisam uopce za pretplate.

    • vragec25cro

      @Hadvar, 01.08.2020 - 20:54

      Sad ne moraş kupiti sve konzole i pc ako želiš igrati svr igre?

    • cikastojca

      @Hadvar, 02.08.2020 - 00:41

      U potpunosti se slazem

    • funky0308

      @Hadvar, 05.08.2020 - 09:54

      Iste su se price pricale kada je Netflix ulazio na trziste i ipak se nista takvo nije dogodilo. 50-100kn za mjesec dana se pokazalo kao dobar balans cijene i ponude i Netflix je zazivio punim plucima. Ja imam Netflix i HBO aktiviran. Sve MaxTVe, EvoTVe i sl gluparije sam pogasio i gledam sto mi se gleda, kada mi se gleda. Sada uskoro gasim HBO dok se ne pojavi nesto novo, kada se pojave nove stvari u katalogu palim ponovno (samo da Cernobil dovrsim). Ne vidim niti jedan razlog da ovo ne profunkcionira kao i sa filmskom industrijom. Istina, moze se trziste rascjepkati ali to ce trajati jako kratko, odnosno do trenutka dok ih veliki ne pojedu. Ne moze se svatko natjecati sa MSom, Sonyem ili drugim velikim igracima. Ubisoft, EA, mozda i Steam jednog dana nude pretplatnicke modele koje ce ili ugasiti i uci pod sesir Sonya ili MSa ili ce ostaviti svoje pretplate ali nuditi igre i u ostalim sustavima jer im je sigurno isplativije i pametnije raditi na taj nacin, a ne ograniciti se samo i iskljucivo na svoj katalog. EA je dosao u Valve i kroz Steam library nudi svoje igre.. i ostali ce slicno raditi i nastaviti to nekakvo okrupnjavanje koje je jedino logicno svima. Ako je filmska industrija, cak i ne filmska nego TV industrija mogla napraviti tako nesto, industrija koja ima doslovno milijune izdavackih kuca, scenarista i firmi, onda to moze i gaming industrija koja ni izbliza nije rascjepkana kao filmska/TV industrija. Da ces dobiti jednu platformu za sve igre – to mozes zabiraviti ali mislim da je svima lakse danas aktivirati Game Pass, odigrati novi Grounded recimo pa sutra ugasiti i aktivirati Uplay pretplatu i odigrati Valhallu i par drugih novih igara, uasiti pa se prebaciti na nesto trece. Uopce ne vidim problem u tome. Ljudima koji nemaju previse vremena ovo nije ni malo losa opcija. Kada imam vremena ili sam na GO, aktiviram si neku pretplatu i za par kuna mjesec dana igram nesto iz poprilicno vec velikih kataloga. Prebacujemo se sa Steama na Uplay, s Uplaya na Battle.net, s PCa na PlayStation pa ne vidim nikakav problem prebacivati se s pretplate na pretplatu. Jedine bitne mane po meni su da se dogodi neki veci problem i nemas pristup internetu neko dulje vrijeme ali ja se takvog scenarija ne sjecam u nazad 15ak godina pa sumnjam da cemo ga i docekati i sada. Imati igru u fizickom vlasnistvu danas i tako vise ne znaci nista, nabavim si figuru, poster ili metal box DVDa i eto ti ukrasa i trofeja ako ti bas treba. Ja se samo nadam da ce MS i Sony izrasti u najbitnije igrace i da ce vecina pod njihovo krilo i biti ce OK. To su giganti industrije koji mogu balansirati sve skupa da nikome nista ne fali i da izguraju i spase neke projekte koje sami developeri ili mali izdavaci nikada ne bi samostalno iznijeli. Ako ista, siguran sam da ce pretplatnicki modeli utjecati na cijene igara, ako ne odmah po izlasku, onda makar nakon mjesec, dva da se igra nakon par mjeseci od izlaska moze kupiti za 20ak eura, a ne da jedan COD, star dvije godine drzi cijenu od 60€. Netflix i HBO GO su odlicni primjeri kako pretplata moze biti super napravljena, siroko prihvacena (danas vecina TVa vec na daljinskim upravljacima ima HBO/Netflix tipke) i postali su nam nesto najnormalnije, siguran sam da isto to ceka i gaming industriju. Za streaming nisam siguran i za sada mi to nije nesto sto me zanima i nesto sto koristim ali cujem da i to ide dobrim smjerom i da radi puno bolje nego prije godinu dana ali OK.. to je neka druga prica.

  • Dick Johnson

    01.08.2020 - 18:15

    Dobar clanak, fino pokriveni problemi. Jedino kaj mogu rec je da raznorazne ultimate vezrije za 90-100€ postoje vec fajn dugo, prije bilokakve pretplate. Skoro svaka igra danas je full verzija 80tak €, a srezana verzija 60€. Ak pretplate zažive bas me zanima oce prestat s preorder bonus kretenarijama ili ce jos podebljat to da privuku ljude da kupe primjerak.

    • funky0308

      @Dick Johnson, 05.08.2020 - 10:02

      Tako je.. nadrobio sam gore tonu teksta, a nisam rekao upravo ovo sto govoris ,- nisu 100-150€ paketi smisljeni jucer, postoje vec dugo i ocito ce jos dugo i postojati.. Ne znam kako funkcionira sve ako kupis recimo Valhallu, a htio bi odigati neki od buducih ekspanzija. Ako naprave sistem da se tvoja igra kroz pretplatu (dok je imas aktivnom naravno) upgradea na ultimate verziju i mozes odigrati i ekspanzije, to ce biti odlicna stvar. Za par dolara mozes odigrati i dodatke.

  • Dragan[MKD]

    01.08.2020 - 18:19

    Zato smatram da je model koji koristi Shadow najbolji, jer praktički imaš vlastiti server. Takođe smatram da Sony se mora poboljšati ako želje privući korisnika, kakav je taj servis a da ne mogu zaigrati GoW, Spiderman, Horizon, Uncharted 4 jer eto Sony ih odlučio povući sa vlastitom platformu, to je kao da Uplay mahnu Assassin’s creed I The Division sa Uplay+.

    • personauser

      @Dragan[MKD], 01.08.2020 - 19:34

      Kakav je sada streamanje putem PS Now otkada koriste azure servere

    • Zoran Žalac

      @personauser, 01.08.2020 - 20:32

      Ne koriste još azure za to.

  • miriseNAdobro

    01.08.2020 - 18:23

    stvar je takva da doci ce nam skuplje placati sve te pretplate nego jednostavno kupiti igru..imaju oni njihovu racunicu

  • Smike

    01.08.2020 - 19:01

    Odličan članak prije svega. Dalje,ovakav se sistem meni iskreno ne sviđa,mada moram podijeliti pozitivno iskustvo sa psnow. Nedavno sam nabavio USaccaunt sa psnow i isplatilo mi se. Skinuo sam dvije zadnje Lare croft i prešao ih,igrao igrao onu igru monky island (nisam skidao na play),pa poslije WD2 došao na ponudu i tu sam osjetio gorcinu ovskvog načina igranja. Jednostavo igra je velika i nisam stigao da je odigram a istekla mi je pretplata. Mislim da je članak ubo u sam srž problema i mene je strah da se gaming ne svede na igre tipa PUBG i sl i da se izdaju poluprodukti koje će se dopunjavati iz mjeseca u mjesec. Strah me da neće biti više igara tipa GOW Uncharted i sl. Stvarno je teško predvidjeti gdje ide gaming i da nas “stare”gejmere ne pregaze fortnite i PUBG generacije..

    • vragec25cro

      @Smike, 01.08.2020 - 22:20

      Pa produžiš pretplatu 🙂

  • Fury48

    01.08.2020 - 19:16

    Nažalost uvijek može gore – jednostavan primjer wargamingove igre World of Tanks – znači ubisoft i electronic arts su za njih svetci. U igri ulaziš u partiju 15 na 15 borba tenkova i imaš premium tenkove koji su toliko bolji od običnih da doslovno glup igrač ugasi trečinu protivnika… a taj tenk košta koliko i jedna AAA igra čak i više i svejedno ih uzma masa ljudi. WoT ima milione registriranih igrača i to je samo jedan od mnogih problema njihove više puta nagrađivane igre :/

    • Petar Marjolovic

      @Fury48, 01.08.2020 - 19:29

      I igra je zbog toga ogromno sranje, najveća pay2win igra ikada. A i nije nešto previše kvalitetna sama po sebi.

    • Fury48

      @Petar Marjolovic, 01.08.2020 - 19:52

      Jbg problem je što se wargaming finansijski dobro stoji sjetimo se samo prije par godina kad su reklame iskakale iz paštete, svi balkanski jutuberi kod kojih je sadržaj kanala bio gaming ( i hcl ) su snimali i promovisali igre wargaminga. Zanimljivo kako je wargaming uspio privući i zadržati igrače iako kopira samo mane od drugih MMO naslova, fifa online modova i ubisoftovih reskinova…

    • Petar Marjolovic

      @Fury48, 03.08.2020 - 09:21

      joj, sad kad si me sjetio reklama, stavljali su one kancer reklame gdje kao prijeđeš mišem na reklamu i trebaš pucat po neprijateljima a kad klikneš samo te odvede na njihov site.

    • Gensorog

      @Petar Marjolovic, 02.08.2020 - 16:18

      Nazalost sve vise i vise igara su pay2win i automatski ubijaju svaku volju za igrom…meni osobno nije bit da sam najbolji nego da se dobro zabavim,a ovi pay2win-ovci mi ubijaju zabavu totalno,a sve vise ce toga biti!!!

  • trulex

    01.08.2020 - 19:19

    Najveća zloupotreba ovdje je kada se neko pretplati i zaboravi da se odjavi kad mu ne treba, e tu je easy money za developere. Vjerovatno su to vidili od netflixa i sličnih.

    • Petar Marjolovic

      @trulex, 01.08.2020 - 19:27

      Slažem se, desilo mi se jednom, bio je samo 1$ pa ništa strašno ali bi trebalo par dana prije novog naplaćivanja poslati mail ili bilo kakvu poruku da te “upozori”.

    • vragec25cro

      @trulex, 01.08.2020 - 20:59

      Sad ne znam za ostale ali Humble monthly(dok je bio),origin acces i game pass te obavijeste da ti ističe pretplata.(ostale nisam probao).

    • departed1983

      @trulex, 02.08.2020 - 09:31

      Zapisi sebi tamo negdje.. Kad se pretplatis na neki servis, automatski odes tamo i ukines pretplatu i imas taj mjesec. Ako ti treba naredni, ponovis postupak xD

    • xx1111

      @personauser, 01.08.2020 - 19:49

      Izgleda da Phil Spencer vodi xbox u propast

    • personauser

      @xx1111, 01.08.2020 - 19:55
    • moordrak

      @xx1111, 02.08.2020 - 18:34

      Phil za razliku od svojih prethodnika, ima viziju kako bi igranje u budućnosti trebalo izgledati. U toj viziji, uređaj na kojem ćeš pokretati igre nije toliko bitan. Prethodnu i djelomično ovu generaciju, dok on nije došao na kormilo gaming divizije, MS je lutao tražeći odgovarajući model prodaje. Nikako im nije sjelo da se ljudi na Xboxu, zamisli, igraju a ne gledaju televizijske programe. U onom trenutku kada su odlučili spojiti dvije različite platforme, PC( na kojem je MS ov OS apsolutni vladar) i konzole, napravili su odličan posao. Pridodamo li tome striming servis, MS je elegantno otvorio pristup svim mogućim uređajima koji imaju ekran i nekakav OS na sebi. Vjerovao ili ne, danas je gotovo nemoguće pronaći “glupu” televiziju bez nekakvog smart sustava na njoj. Bez obzira na dostupnost drugih uređaja, Xbox kao platforma je još uvijek najisplativije rješenje za vrlo ugodno igranje i zabavu. Nisam neki posebni fan Microsofta, ali moram priznati, unatrag zadnjih par godina MS nije napravio niti jednu jedinu grešku u koracima. Čak je i veliki Sony popustio pod pritiscima (multiplatform crossPlay) zato ne mislim da mr. Spencer vodi Xbox u propast, već naprotiv, da će od njega napraviti dostojnog konkurenta PlayStationu.

    • Karthasiz

      @moordrak, 02.08.2020 - 23:18

      Dzabe trosis vrijeme lik je dijete lol vidi se po komentarima.

    • Zoran Žalac

      @moordrak, 03.08.2020 - 10:01

      Da, Xbox je ostavština Gatesove vizije da PC ugura u dnevni boravak jer će onda ugurati i Windowse. Danas to nema smisla više i to Phil zna. Vremena se mijenjaju i tvrtka se mijenja s njima. Mislim da će sada ići u dobrom smjeru jer su se pojedine usluge i proizvode odlučili orijentirati samo na te usluge. Evo baš su prošlog vikenda najavili kako Cortanu gase kao pomoćnika za sve i specijaliziraju ju za produktivnost u radu.

  • Eomund

    01.08.2020 - 19:52

    s vremenom će se dogoditi kao i sa tv streamingom – sve platforme/izdavači će htjeti “dio kolača” pa ćemo za ono što bi htjeli odigrati (kao sad npr gledati gdje USA tržište sad već ima desetke opcija) morati imati više preplata na različitim servisima =(

    • vragec25cro

      @Eomund, 01.08.2020 - 21:00

      Ninyendo,playstation,pc ili xbox ne ytebaš sad da kupiš ako želiš igrati sve igre?Mislim da jeftinije 10-15€ nego 250-350€ 🙂

  • Emperor Ghaleon

    01.08.2020 - 20:17

    Pa ako će cijene svih igara na novoj generaciji ići 10 eura gore, kao što govore, onda ne vidim ništa loše u ovoj pretplati. Pod uvjetom da nije preskupa. Uzmeš na par mjeseci, dođe te isto ko jedna nova igra, u tom periodu odigraš nekoliko igri, odjaviš se i mirna Bosna.

    • personauser

      @Emperor Ghaleon, 01.08.2020 - 20:24

      Dosta ljudi sa ovog prostora ima brazilski racun jer sam XGP kosta 29 brazilskih reala (oko 35kn) mjesecno, a XGPU kosta 39.99 brazilskih reala (oko 49kn) mjesecno

  • vragec25cro

    01.08.2020 - 20:56

    I zadnji Halo 5 i Gear5 imaju singleplayer dovršen od prvog dana,jedino se u multiplayeer dodaju novi sadržaji kao i u Gta 5.

    • Tiger I

      @vragec25cro, 01.08.2020 - 21:55

      Ne ulazit u raspravu a studentima oni su rak naseg drustva.

    • Bogy

      @vragec25cro, 02.08.2020 - 12:56

      Polako sve Xboxove igre postat Gaas (npr. Halo infinity) ili će biti AA naslovi (npr. sea of thieves) .

    • vragec25cro

      @Bogy, 02.08.2020 - 13:13

      Ps i do sad su večina Xbox igara singleplayer s multiplayee servicevodim Sea of Thives koji skroz multiplayer service.

    • vragec25cro

      @vragec25cro, 03.08.2020 - 16:44

      Svaki Halo ko i Gears pravljen za multiplayer s solidnom kampanjom.S tim da se meni bas ne odgovara open world u novom Halo,ali vidjet cemo kad izade.

  • vragec25cro

    01.08.2020 - 21:07

    Do sad se nisam miješao u vezi toga ali mislim da vas sony plača 🙂 Ps now možeš igrati na pc i ps4 isto kao game pass na pc i xbox ako se ne varam,kako onda ps now najbliže netflixu?(osim šta ne možeš instalirati igru na pc nego samo streaming).Meni bolje pretplata nego kupovanje same igre(ako baš želim kupim),kad za cijenubdvije igre imaš godiśnju pretplatu,a opet možeš kupiti i igru u fizičkom izdanju(u digitalnome uz game pass dobiš i popust ako kupuješ).Zašto bi to bilo loše pretplate još da preko ps now možeš instalirati igre na pc gdje bi bio kraj i onda uopšte ne bi trebao niti jednu konzolu uz pc 🙂

    • Tiger I

      @vragec25cro, 01.08.2020 - 21:57

      Ogromne ocjene za isti kapul sony igre,downplay-anje microsoft usluga :makesyouthink:

    • vragec25cro

      @Tiger I, 01.08.2020 - 22:13

      ? Može prijevod

    • Emperor Ghaleon

      @vragec25cro, 01.08.2020 - 21:59

      Mnogi koriste PS+ ne zbog igranja online, već zbog ”besplatnih” igara. I to im je, kao, super. Sad se ti isti žale na game pass.
      Naravno, jer je to Microsoftova ideja. Da je od Sonyja, već bi ga proglasili kao sigurnog pobjednika iduće generacije konzola.

      Licemjerje.

    • vragec25cro

      @Emperor Ghaleon, 01.08.2020 - 22:15

      Ps plus je nešto sasvim drugo naspram ps now.Ps plus je muliplayer i “besplatne igre” dok je ps now omogučuje igranje nekih igara na pc preko stremanja ili na konzoli ti daje knjižnicu igara ko origin acces i slično

    • Karthasiz

      @Emperor Ghaleon, 02.08.2020 - 00:35

      Redakcija umjesto da sankcionise ps fanbojeve ona im se pridruzi lel.

    • Bogy

      @Emperor Ghaleon, 02.08.2020 - 13:25

      Sony je prvi počeo s Ps Now pa je tek kasnije došao Gamepass. Samo što Sony nije promovirao niti previše ulagao. Dok je za xbox to glavna marketinška stvar.

    • personauser

      @vragec25cro, 01.08.2020 - 22:42

      Jos ako dodje na samsung televizore zbog partnerstva samsunga i microsofta kako se prica to ce biti super

  • 312AE

    01.08.2020 - 22:09

    Na svu sreću to Sony još ne radi kao xbox, ne volim model pretplate, jer skupljam igre i jer ih uvjek kupujem kao retail verzije.Volim kad dobiš knjigicu ili nešt uz igru. Makar je toga sve manje, osim kod indie developera. Za sad još nemam negativnih iskustva radi pretplate, ali nisam siguran, dali taj model u budućnisti nebudem kriv za smrt puno igara i developera. No već sad se sve više mičem od igara kao usluge i publishera kao Ubisoft, Activision, 2K, EA itd. Vidjeli budemo,ali ako bude to u budućnosti jedino način da igram velike hitove, onda se budem se još više okrenul indijima i AA igrama.

  • Mah

    01.08.2020 - 22:30

    Mislim da zaboravljate da ima dosta igrača koji rijetko kupuju igre npr. Dvije ili manje igra godišnje, jedini način da od njih dobe pare je preko pretplata

    • Mah

      @Mah, 01.08.2020 - 22:38

      Ne kažem da je to nešto strašno samo da je tako, ja sam jedan od tih igrača. Kupujem samo ono što stvarno želim i obično na popustu za 20€, a ostalo što igram je ono što je na ps+

    • Petar Marjolovic

      @Mah, 01.08.2020 - 23:42

      isto, na kompu večinom piratitiram a na konzoli ps plus i neku AAA igru kupim kada padne ispod 200 kuna.

  • Karthasiz

    02.08.2020 - 00:52

    Laughs in hellblade 2

  • Saren

    02.08.2020 - 01:18

    Odlican clanak i to je ono sto sam vec prije rekao da ima potencijalnih opasnosti. Prvo nitko ne garantira odredjenom timu da ce uspjeti ako se ne upumpava novac konstantno u cijelu uslugu, drugo nitko ovim tipovima ne brani da nabiju cijene kakve zele bez ikakvih posljedica, dok kod tradicionalne kupovine ako vecina ne kupuje, razvojni tim bar nauci da su zaribali zbog x/y razloga i to je to i tako nesto nece uciniti skoro, kod pretplati toga nema. Netko moze odluciti u danu ovako “ok, danas ste placali 10 eura za 50 igara, sutra ce bit 20 eura za 50 igara, 80 za 100 i neznam 150-200 za primjerice 300 igara”. Iako ce to nekom bit ok ja sam i dalje jedan od onih koji ce radije pricekati review neke igre, vidjeti kakav je gameplay i tek onda kupiti ako se vec toliko premisljam da li je igra za mene ili ne. Pretplate kako si reko Zoki kao i za mobitele jos nisu na onoj razini koja odgovar meni osobno. Ok, spasile su me jednom il dvaput od lose kupovine tako sto sam platio pretplatu na mjesec dana i odigrao, ali to je uglavnom to. Kako reko, sto me zanima to kupim i odigram, ako se predomisljam pogledam review-ove, gameplay i onda ako mi se svidi kupim. Tako da pretplata za mene nije. A sto je jos gore cini se da ne postoji mehanizam kojim bi potencijalna publika mogla prisiliti ili natjerati ekipu iza te pretplate da se drzi pravila, cijene itd… I to je ono zbog cega potencijalno strahujem od takvih servisa i onoga sto nose za sobom.

    • moordrak

      @Saren, 02.08.2020 - 06:49

      Ja ti to gledam ovako, radije ću zapuštati 70kn i sam odigrati nešto nego skuriti 550kn na osnovu tuđih mišljenja. Pretplata omogućava jednu divnu stvar: isprobavanje nečega novoga bez imalo grižnja savjesti. Drugim riječima, greške su dopuštene. Kada pljusneš 500 kn za igru i ona ti se ne svidi unatoč pozitivnim recenzijama, nemaš previše opcija osim prodati je dalje. I opet gubiš jer ne možeš tražiti istu cijenu kao u trgovini. Kupiš li digitalnu verziju, zapeo si sa njom. Glede iznosa pretplate, dosadašnja praksa multimedijalnih pandana GamePassa poput Netflixa, AmazonNow i sličnih pokazuje tendenciju stagniranja koštanja, čak i padanja iznosa uz konstantno proširivanje sadržaja i povećanje dostupnosti. Naravno, to je sve moguće zbog ogromnog broja korisnika. Mislim da ne moraš imati strahove od drastičnog povećanja cijena. Microsoft je već sada zadovoljan brojem korisnika na mjesečnoj bazi, a brojevi mogu biti samo veći.

    • personauser

      @moordrak, 02.08.2020 - 08:09

      Microsoft za igre koje su putem XGP daje popust od 20% ako odlucis tu igru kupiti putem store

  • moordrak

    02.08.2020 - 06:21

    Niti jedan multimedijalni servis pretplatničkog tipa nije isplativ za krajnjeg korisnika u smislu vlasništva jer ništa nije naše već smo sve dobili samo na posudbu, odnosno korištenje. Nije ovo nužno loša stvar. Na dodir prstom, za malo novca dobijemo pristup gotovo neograničenoj količini sadržaja. Pretplatom najviše profitiraju izdavači jer se kompletno ubija sivo tržište – trn u oku svakog trgovca dok se sa druge strane osigurava siguran dotok novca. Microsoft je napravio pravu malu revoluciju izbacivanjem GamePassa na tržište. Da bi stvar uspjela, morali su skupiti poveću bazu korisnika. Ne varam li se, nedavno su se pohvalili sa 10 milijuna pretplatnika. Sada to pomnožimo sa 10$ i dobijemo krasnu mjesečnu, pa onda i godišnju svotu. Kolač je dovoljno velik za sve. Dok se stvarao GamePass, ipak je postojao određeni rizik jer se moglo dogoditi da korisnici ne prepoznaju uslugu kao next thing u gamingu. Microsoft sada ima ono što nitko na tržištu nema – solidnu ponudu igara po vrlo prihvatljivoj cijeni. Sonyu vjerojatno igra igru čekanja, no vrag je odnio šalu. Neznam što šute.
    A sada, malo matematike. Ovu generaciju sam kupio 25 igara u fizičkom obliku i 45 u digitalnom izdanju. Neka sam u prosjeku platio 350kn jednu igru, to je u grubo 24.500 kn. Pretvorim li ovo u GamePass pretplatu, bezbrižno bih se mogao igrati idućih 30 godina. Meni čist dovoljno. Realno, od pretplate neću bježati, no to ne znači moj odustanak od klasične kupovine igara. Zalomiti će se tu i tamo neki collectors edition, a glavninu toga ću, ako već mogu birati, igrati tamo gdje će meni biti povoljnije. U konačnici, jedino čega neću imati je vrijeme.

    • Zoran Žalac

      @moordrak, 02.08.2020 - 10:07

      Zadnja računica je da ti se mozak smrzne 😀 Doduše, od tih 25 igara mogao si računati na svojevrsni povrat novca kroz prodaju.

    • vragec25cro

      @Zoran Žalac, 02.08.2020 - 12:20

      Zorane kad si zadnju igru kupio za pc u fizičkom izdanju?Ja oco generaciju 3 igre,Hzd i Rdr 2 za ps4 i Fc new dawn za xone

    • Zoran Žalac

      @vragec25cro, 03.08.2020 - 10:03

      Uf… Dragon Age Origins. Zadnje sam zapravo dobio Just Cause 3 na diskovima… Pa bacio diskove jer je instalacija išla užasno sporo.

    • vragec25cro

      @Zoran Žalac, 03.08.2020 - 11:29

      Pa da.Ja zadnje 2007 uzeo na disku za pc 🙂 Jedno vrijeme piratizirao(jbg recesija),kupio kasnije večinu tih igara na steam.Tako da ne znam zašto bi to bilo loše na konzolama,igre vezane uz account,a i sony sad najavio backward compability.Samo da jedni i drugi stave više online trgovina(mislim da humble bundle ima i za konzole),a opet možeš kupiti neku igru u fizičkom izdanju ako želiš.

    • moordrak

      @Zoran Žalac, 02.08.2020 - 18:53

      Znaš da sam išao brojati dvaput jer je i mene iznenadila cifra. 🙂 Jednu jedinu igru sam prodao – AC Origins i to zato jer sam je uzeo i digitalno. NierAutomatu sam kupio korištenu jer je nisam našao u dućanima. Evo zadnje akvizicije su Ghost of Tsushima i Cuphead. Realno, svaki mjesec nešto kupim pa se toga nabralo. Ove iz Plusa uopće nisam ni brojao…

    • 312AE

      @moordrak, 02.08.2020 - 21:40

      Je, ali pa te računice netreba raditi, jer naravno da ti se smrzne mozak.😄 Gaming i skupljanje ima svoju cjenu, nije to baš jeftin hobi. Ja u prosjeku za igre dam 100-200 € na mjesec, padne neki novi naslov ili dva, pa onda još neki hidden gem za kolekciju, pa tu i tam ako sam negdje na putu svratim u neki lokalni store i uvjek nešt vidim i kupim. Ako mi jednog dana sve dosadi, prodaje se. Igrama pada cjena pa ako si strpljiv, ponovno raste. Recimo Playstation 2 i 3 imaju slabe cjene, pa se da puno toga nabaviti, dok sa Dreamcast ili PS Vitu svaki igru posebno cjenim, jer u zadnjih 5 godina su im cjene dvostruko ili trostruko skočile od onog, kaj sam za neke platil. Tu moram nadodati, da skupljam samo Playstation sve generacije i Dreamcast. No 100-200 € na mjesec (vjerovatno više) dam i za klopu, večere, pijanstvo, tak da ne radim te računice. 😉

  • Wildchild

    02.08.2020 - 13:00

    Pretplate su super stvar za igrače koji žele uvijek biti u toku sa novim igrama i oni koji imaju vremena igrati sve što je na lageru kako bi se one isplatile.
    Ono što mi se kod pretplata ne sviđa je kad prestaneš plaćati ode sve što kao “imaš”, a zapravo nemaš, ako ne plaćaš na mjesečnoj ili godišnjoj bazi.

    Osobno više volim fizičke primjerka igara imati u kolekciji, nebitno da li ih nabavim day one ili kasnije na nekom popustu i kasnije ih ponovno odigram kad god hoću.

  • funky0308

    05.08.2020 - 09:57

    Nije istina.. vec sada mozes vidjeti viskobudzetne naslove u sustavu pretplate, kao i neke nove, iscekivane igre, Grounded recimo, koji ce se kroz sustav pretplate i early accessa moci igrati, odnosno vec se moze igrati i po meni je to odlicna stvar. Nismo dobili “tri indie igre” za par dolara, nego stvarno dobar katalog igara. Mozes ga aktivirati za 1$ i igrati igre koje su sinoc izasle – odlicna stvar.

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?