HCL.HR

Microsoft Flight Simulator – leti li previsoko iznad oblaka?

I.K. 03.03.2020.   •   10 komentara


Lako se na prvi pogled zaljubiti u daleki obzor novog Microsoft Flight Simulatora. No, ne treba pritom zaboraviti i na neke vrlo zemaljske brige za tu igru.

Otkada su se u posljednjih nekoliko mjeseci u javnosti pojavili prvi promotivni materijali iz nadolazećeg Microsoft Flight Simulatora 2020 (dalje u tekstu MFS), sve ljubitelje ovakvih profesionalnih avio-simulacija i općenito zaljubljenike u simulacijsko letenje zahvatila je prava euforija. To je i logično s obzirom na to da je Microsoft posljednji put ovakvu vrstu simulatora proizveo daleke 2006. godine (FSX), a od te softverske kompanije uvijek se puno očekivalo i očekuje.

Međutim, sim-zajednica – a riječ je o pasioniranim ljubiteljima ovakvih simulacija koji su tijekom godina vježbanja i učenja ušli duboko u ovakav tip “igara” – ipak je opreznija u očekivanjima od novog Microsoftovog simulatora i unatoč tome što dosadašnji promotivni videomaterijali o simulatoru oduševljavaju, prije svega u svom grafičkom dijelu. Naime, sim-zajednica se ovdje vodi jednom jednostavnom logikom, a ta je da ne postoji savršen simulator i da ne postoji simulator bez grešaka i nedostataka. Pa i onaj avio-simulator koji će izaći za 20 ili 30 godina također će imati svoje mane. Idemo redom.

Promo traileri i realnost gameplaya – dvije različite stvari

Premda traileri za MFS-u naviještaju epohalnu grafiku krajolika, gradova, naselja i samih aerodroma – koja će biti realizirana putem posebne tehnologije implementacije satelitskih mapa – treba biti oprezan. Naime, kao i u svim dosadašnjim avio-simulatorima, sve se svodi na to da li će vaš PC biti sposoban sve to “progutati” da biste u novom simulatoru dobili epohalnu grafiku kakvu gledate u promo materijalima, a da sve bude igrivo. Kod MFS-a neće samo to biti izazov; izazov će biti i kad je u pitanju brzina i propusnost vaše internetske veze.

Naime, grafika okoliša u MFS-u generirat će se u stvarnom vremenu upravo putem podataka koji internetom dolaze s Microsoftovih servera na kojima je pohranjen cjelokupni svijet tog simulatora. Već su se pojavile informacije da će simulator generirati kvalitetu grafike i rezoluciju u skladu s mogućnostima vaše internetske veze. Što to konkretno znači? To može značiti samo jedno: svi oni koji imaju problem s brzinom svojeg interneta, od grafike simulatora ne trebaju očekivati ono što gledaju u trailerima. Dakle, osim system requirementsa, za “igranje” ovog simulatora bit će jako važno pitanje i vašeg newtwork requirementsa. Kakav hardver i kako brz internet morate imati da biste uživali u svim blagodatima ovako grafički lijepog simulatora, zasad ne znamo.

Na forumima neki već zbijaju šale kako će im trebati nuklearni reaktor da pokrenu MFS. Ako će doista trebati svemirski PC i “supersonična” internetska mreža da bi na dobroj rezoluciji i detaljnoj grafičkoj razini igrali FMS, onda će to biti golemi propust proizvođača ovog simulatora.

Avio-simulacija ili simulacija krajolika?

Revolucionarnost novog simulatora sastoji se u tome da će Microsoft, bar tako kažu, uz pomoć svoje tehnologije, satelitskih mapa i odgovarajućih algoritama uspjeti detaljno dizajnirati cjelokupni krajolik svijeta (brda, planine, doline, rijeke, jezera, šume, obale, gradove, naselja, aerodrome itd.)! Ako bi u tome uspio, to bi bilo sjajno! Time bi se zauvijek riješilo to važno pitanje grafike okoliša u ovakvim simulacijama.

Premda potpisnik ovog teksta nije programer, ipak toliko zna da ne postoji taj svemoćni algoritam koji bez greške može generirati sve što postoji na Zemlji pa ni uz pomoć 3D satelitskih mapa, a kamoli 2D satelitskih mapa koje i danas čine većinu satelitskih karata. Zato je realno očekivati određene greške i nepotpunosti u ovom segmentu kad je u pitanju MFS. Ipak, sve kad bi grafika krajolika i bila na razini savršenstva u novom simulatoru, to i dalje neće značiti da je MFS vrijedan kupnje.

Ako nam je samo do gledanja krajolika, imamo Google Earth i mogućnost nekog prostog simuliranja leta u njemu. Dakle, bila bi tragedija kad bi se MFS pretvorio samo u prezentaciju krajolika dobivenu od satelitskih mapa iako ni tu, sasvim izvjesno, stvari neće biti tako ružičaste kako se najavljuje s obzirom na niz objektivnih prepreka.

Sim-zajednicu najviše zanima simulacijski dio

Premda je i sim-zajednici iznimno važna grafika krajolika u simulacijama, ipak ju najviše zanima modeli aviona koje će novi simulator ponuditi. Ako MFS u startu neće imati ponuđene jetlinere (velike putničke avione poput Airbusa i Boeinga) – i to one koji će u pogledu fizike i avionike (instrumenti) biti barem na istoj razini kvalitete postojećih ekspanzija za avio-simulatore PD3v4 ili X-Plane, a kad je u pitanju njihova grafika i bolje – većina simera neće prijeći na ovaj simulator dok se te stvari ne poprave.

To je jednostavno tako jer najčarobniji dio ovakvih “igara” je sama simulacija leta i sve ono što ona donosi – od programiranja simulacijskog leta, pripreme aviona i njegovih sistema za polijetanje do samog simulacijskog leta, slijetanja i “gašenja” aviona. Možda će se simeri i pretplatiti na kraće razdoblje da vide grafiku novog simulatora (prema svemu sudeći MFS će se temeljiti na pretplatničkom odnosu), ali sve u svemu, i dalje će ostati vjerni svojim dosadašnjim simulatorima, barem dok ne dođu ozbiljnije ekspanzije aviona za novi simulator.

Upravo zato simere jako zanima hoće li novi simulator imati mogućnost ugradnje ekspanzija koje će raditi specijalizirane softverske kompanije. Naime, softverske tvrtke, koje se isključivo bave proizvodnjom pomoćnih programa i modela aviona za ovakve simulacije, puno će bolje odraditi te proizvode od developera MFS-a koji jednostavno fizički ne stigne sve odraditi do detalja. Zapravo najvažnije je da developer napravi dobru platformu simulatora koja će moći podnijeti veliki “teret”, a puno toga kasnije mogu odraditi “kooperanti”, odnosno softverske tvrtke koje rade specijalne ekspanzije za ovakve simulatore.

Izazovi svakog simulatora

Simere također zanima kako će funkcionirati “pomoćni programi” u simulatoru poput kontrole leta (ATC), realnog atmosferskog vremena (Live Weather) i simulacije zračnog prometa (AI Traffic) jer dosadašnji Microsoftovi simulatori se u ovim segmentima i nisu najbolje iskazali. Što se tiče dosadašnjih primjedbi kod alfa-verzije simulatora koje se mogu iščitati i na službenim Microsoftovim stranicama, one se najviše odnose na samu bit avio-simulatora. Za sada je najviše sporna fizika aviona i avionika koje su pravom simeru od krucijalne važnosti.

Da se razumijemo, svi želimo da MFS uspije. Međutim, kvaliteta ovakvih simulatora nije samo pitanje grafike krajolika, nego i pitanje mnogih drugih stvari koje smo u ovom tekstu naveli. Pravi simer želi potpuni proizvod, a najviše što želi jest da simulacijski dio “igre” bude na razini, jer je riječ prije svega o simulaciji zrakoplova. Ako će Microsoft jednaku pažnju posvetiti fizici, avionici i grafici samih aviona kao grafici okoliša u simulatoru, ako će u startu ponuditi bogati izbor kvalitetnih jetlinera, ako će pomoćni programi biti na razini i ako sve to neće biti previše zahtjevnom za naša računala i internetsku mrežu, očekuje ga sretna budućnost.

Dakle, ima dosta “ako” i stoga Microsoftu poželimo dobar rad u preostalih sedam – osam mjeseci da na kraju sve ispadne kako treba i da MFS konačno otvori novo poglavlje u ovom žanru.

Komentari (10)

  • Demon90

    03.03.2020 - 17:10

    Pa kad bi se grafika spremala na sami disk koliko bi terabajta zapravo trebalo da se nešto takvo izvede

    • PppPP

      @Demon90, 04.03.2020 - 01:14

      igra ima preko 2000 terabajta

  • Strahinja Radonjic

    03.03.2020 - 17:36

    Došlo vreme kad će se u System requirements-u pojaviti i minimalna brzina interneta potrebna za igranje. Koliko će biti potrebno Mbps da se MFS igra na max podešavanjima kvaliteta mape? 100Mbps da izgleda kao u trailer-u? 😀 Jedino da se selim da dođem do te brzine jer ona kod mene neće nikad… 😀 Samo se priča o 4G pa čak i o 5G u Srbiji a pola Srbije nema ni 3G a kamoli VDSL…

    • PppPP

      @Strahinja Radonjic, 04.03.2020 - 17:02

      Koliko mi je poznato, 10mbps će biti dovoljno

  • Cros80

    03.03.2020 - 19:56

    Simeri sretno…

  • Tomina

    04.03.2020 - 10:32

    hmm, pa ne misle valjda da će se teksture skidati preko veze? Neka logika mi kaže da će teksture biti pohranjene na PC-u, a samo preko veze će se skidati model svijeta i algoritam koji raspoređuje teksturu.

    • Conversation Company

      @Tomina, 04.03.2020 - 12:43

      S engleske vikipedije: Flight Simulator will feature Asobo’s in-house developed game engine, and leverage Bing Maps data, accessing over two petabytes of data from the cloud on demand.
      Dva petabajta (2000 terabajta) podataka ćeš pohranit na PC?!?

    • Tomina

      @Conversation Company, 04.03.2020 - 15:27

      a bate led hahahah..sve u svemu, bude zanimljivo.

  • Ducktective

    04.03.2020 - 12:51

    Možda sam ja zatucan ali ne vidim zašto je danas 100mbps neki luksuz. Ne znam za providere u Hrvatskoj iz Mostara sam, ali provider tu (neću da imenujem) da ne bude reklama, daje za 81,50 KM 300mbps, za 67,50 recimo 150 mbps. No u 81,50 km je uračunat Videoklub sa 15,000+ naslova, svi hbo,cinemax,cinestar hd kanali i još mnogo! Mislim da je to zaista fer cijena!

    • WalwRafii

      @Ducktective, 06.03.2020 - 20:16

      Nije uvijek cijena sporna… Ja sam u centru Zagreba, ali moja ulica ne podržava brzine više od 20mbps.

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?