Anno 1800

SMOG I ŽELJEZO

Nakon odlaska u budućnost i futurizma kojeg smo proživljavali u prošla dva Anno nastavka, sada se okrećemo prema prošlim vremenima kada se nije ni razmišljalo o kolonizaciji svemira. Godina gospodnja je 1800. i pripremamo se za postavljanje temelja industrijske revolucije koja je glavni motiv ovog naslova. Već tu mogu završiti recenziju i reći da odigrate Anno 1800. Ako su vam se sviđali prethodni dijelovi, vrlo vjerojatno će vam se svidjeti i ovaj.

To je jednostavno tako kod ovog serijala: ili vam se sviđa ili vam se ne sviđa stil igranja kojeg su usavršili momci i cure iz Blue Bytea. Kada se krene s planiranjem i provedbom industrijalizacije, prolaze sati i sati, a da toga niste ni svjesni. Kao da je u pitanju Civilization serijal, samo umjesto igranja na poteze ovdje je ubrzavamo i usporavamo vrijeme čekajući na potrebne resurse prije nego možemo izgraditi novu građevinu.

Anno 1800 ima klasičnu kampanju koja ujedno služi i kao tutorial za upoznavanje s novitetima industrijalizacije. Osim toga, prisutan je i multiplayer u kojemu se dodatno mogu testirati vještine što efikasnijeg iskorištavanja dostupnog prostora. Standardna afera, reklo bi se.

Ono što je specifično kod Anno serijala odnosi se na njegovu jezgru s čvrstim temeljima čije se promijene većinom nalaze u finim detaljima i vremenu u kojemu se igra odvija. Anno 1800 nije iznimka jer se i ovdje mora paziti na nekoliko detalja odjednom prije nego se populacija može razviti prema idućem tehnološkom koraku. To znači potrebu za novim resursima i luksuzom što povlači gradnju novih industrijskih postrojenja, a sve kako bi građani bili sretni. Sretni građani znače punu kuću što je u prijevodu više novaca u kasici prasici.

Trik je u tome što uvijek treba pažljivo balansirati između broja dostupnih radnika svih vrsta, njihovih potreba i financija. Taj financijski dio posebno jer problematičan jer broj novčića cijelo vrijeme raste ili pada, a pregled hoće li se biti u plusu ili minusu je vrlo štur i bazičan: uključuje tek kraljevske poreze, poreze vaših zaposlenika minus troškove održavanja zgrada i plovila. Zbog toga je malo teže planirati jer se prvo mora izračunati koliko je nove populacije potrebno prije nego profit počne stizati.

Trgovina je druga opcija za zaradu, a prihodi i rashodi mogu se vidjeti provjerom skladišta. To u početku može stvoriti malu konfuziju kad se otkrije novi svijet pa se počne igrati na dvije mape odjednom. Resursi koji se nalaze na južnoj polutci mogu jedino trgovinom ili vlastitom dostavom završiti na sjeveru, i obratno. Pozitivna stvar je što mijenjanje mapa radi instantno i gameplay se ne usporava kad se ide s jednog kraja svijeta na drugi.

Koliko god je ekonomski dio igre razrađen, kampanja je ipak mogla biti bolja.

No, koliko god je ekonomski dio igre razrađen, kampanja je ipak mogla biti bolja. Nije riječ samo o prosječnoj radnji u kojoj obitelj ima glavni fokus, nego su i zadaci mogli biti maštovitiji. Kroz radnju na kraju ni ne dođete do prave industrijalizacije nego istu doživljavate tek kroz Sandbox mod. Kampanja izgleda više kao poduži tutorial nego povezani set misija koje baš i ne traju dugo.

Slobodno igranje nadoknađuje taj nedostatak pogotovo kad krećete od nule, bez ikakvih ograničenja. Zgodan novitet odnosi se na blueprint opciju, odnosno mogućnost postavljanja zgrada unaprijed, kada još nemate sve resurse za njih. Doduše, to je tek moguće za zgrade koje ste prethodno otključali. Tako se lakše planira raspored gradnje jer primjerice vatrogasci ili policija djeluju u određenom krugu. Samim time nema smisla sve kuće nabacati jednu do druge. Isto tako, nije poželjno populaciju smještati kraj industrije jer neće biti sretni ako moraju udisati smog. Lijepo okruženje za živjeti znači sretnije stanovnike što opet povlači dodatne mogućnosti poput održavanja festivala.

Zgodan novitet odnosi se na mogućnost postavljanja zgrada unaprijed, kada još nemate sve resurse za njih.

Razdvajanje urbanog i industrijskog dijela nije toliko teško jer ih se može postaviti na suprotne strane otoka budući da je potrebno samo sve povezati cestama. Putovanje stanovnika na posao ne postoji nego je važnije postaviti industriju oko skladišta kako bi se što kraće čekalo na resurse. Kada se pogleda s gameplay strane, to je pomalo i čudna odluka što taj segment nije više isprepleten, pogotovo ako se u obzir uzme odnos drugih elemenata.

Ono što doprinosi sreći stanovnika jesu i novine na koje možemo utjecati ako imamo dovoljno bodova s kojima se negativne članke može zamijeniti pozitivnima. Malo propagande nikada ne škodi, no to se neće svidjeti svakom suparniku ili savezniku jer jedni preferiraju takvo ponašanje dok drugi ne. Isti ti saveznici ili suparnici znaju ponuditi rješavanje njihovih problema s kojima se može dodatno zaraditi sa strane i osvojiti njihovu naklonost koju znaju nagraditi kasnije. Uz to, svaki AI suparnik ima svoje karakteristike pa nisu svi biti jednako agresivni ili darežljivi.

Svaki AI suparnik ima svoje karakteristike pa nisu svi biti jednako agresivni ili darežljivi.

Dodatni zadaci koje AI može ponuditi na izbor uvijek se rješavaju pomoću brodova što znači kako su ovdje pomorske bitke način za uklanjanje razmirica. Anno 1800 nije napredovao na ovome polju jer je taj segment odrađen na najjednostavniji mogući način. Kako bi bitke bile malo interesantnije, brodove je moguće nadograditi dodatnom opremom bilo to kroz dodatno oružje ili predmete, koji se opet osvajaju rješavanjem zadataka ili potapanjem protivnika.

S druge strane, zanimljiviji segment od bitaka mogu biti ekspedicije s kojima se osvajaju egzotične stvarčice za carstvo. Za svaku ekspediciju potrebno je što bolje opremiti brod jer to znači i veće šanse za uspješan povratak kući. Tijekom tih putovanja moraju se donositi kapetanske odluke poput skrivanja od protivničkih brodova ili odlučivanja puta posade kada se nalaze na tlu. Ovo je simpatičan element koji nema vizualnu prezentaciju kao ostatak igre nego se odvija putem dijaloga, ali dođe kao dobar predah.

Kada se sve sagleda, Anno 1800 nije rađen kako bi promijenio žanr city building naslova. Kako je ovo Ubisoftova igra, znate da dobivate evoluciju prije revolucije. Svejedno, igra uspješno guta vrijeme kad je u pitanju želja za što učinkovitijom industrijskom ekspanzijom. Uostalom, to je i cilj svake igre – da nas zabavi i zadrži pred ekranom. Na stranu to što kampanja nije na razini kakvu bi se očekivalo od naslova ovakve produkcije, ali sandbox mod je zato centar svih zbivanja. Kao što je rečeno na početku, ako su vam se svidjeli prethodni nastavci serijala, ovaj neće biti iznimka jer će progutati vrijeme dok čekate na resurse kako biste unaprijedili stanovništvo na sljedeću tehnološku razinu.

Recenzija je rađena na primjerku igre za PC. Primjerak igre za recenziranje ustupio nam je njezin izdavač.

Unatoč sitnim nedostacima, Anno 1800 guta vaše vrijeme kao što tvornice gutaju resurse za proizvodnju materijala potrebnih za industrijsku ekspanziju. Sve ono što čini Anno serijal zabavnim nalazi se i u 1800. godini.

• jezgra igre je i dalje gutač vremena
  • ekspedicije su zanimljiv dodatak otkrivanju novoga svijeta
  • grafička strana upotpunjuje ugođaj