HCL.HR

Recenzija

ARC Raiders

Jahači apokalipse

Mateo Batinić

Kažu ljudi: “Tko čeka, taj i dočeka“. Izgleda da ta izreka savršeno opisuje situaciju s najnovijim naslovom Embark Studiosa. Njihov Arc Raiders bio je najavljen davne 2021. i promijenio je format usred razvoja. Ideja da se igra iz kooperativne free-to-play zabave pretvori u PvPvE pucačinu extraction tipa zvučala je kao ganjanje popularnog trenda, gotovo suludo kao i plan lansiranja između Battlefielda, Call of Dutyja i Escape from Tarkova. Međutim, iz Embarka su u svojoj ludosti uspjeli oblikovati Arc Raiders u svježu i zanimljivu alternativu postojećim extraction pucačinama.

Početna cijena Recenzirana verzija Recenzentski primjerak
40€ PlayStation 5 Ustupio izdavač

Dobrodošli u Speranzu

ARC Raiders počinje kratkim tutorialom nakon kojeg vam lik stiže u Speranzu, podzemnu oazu i jedno od posljednjih utočišta čovječanstva. Ljudi su se ovdje sklonili pred mehaničkom prijetnjom koja sada vlada površinom. Doček u Speranzi iznenađujuće je topao, a već pri prvom susretu upoznajemo Celeste, vođu zajednice koja  nas uvodi u život pod zemljom i objašnjava osnovna pravila preživljavanja.

Na površini su roboti smrtonosna prijetnja i rijetki se usude kročiti u taj svijet. No, upravo tu nastupaju raideri, najhrabriji pojedinci koji riskiraju život kako bi prikupili dragocjene resurse i dostavili ih svojoj zajednici. Po povratku u Speranzu dio plijena može se razmjenjivati kod trgovaca koji nude širok spektar opreme, oružja i korisnih potrepština ovisno o razini vašeg lika. Oni također nude misije koje često donose bogate nagrade.

Iako bi se moglo pomisliti da se te misije svode samo na klasično “pronađi i donesi”, ARC Raiders tu razbija očekivanja. Svaka misija potiče istraživanje, borbu i korištenje različitih alata koje igrač otključava putem. Osim što testiraju vještine, misije popunjavaju prazninu codexa koji razotkriva misterij propasti čovječanstva i donosi razne informacije o svijetu, likovima i protivnicima. Misije su stvarno korisne i zanimljive za one koje žele znati više o cijeloj priči, ali imajte na umu da je ovo igra u kojoj vas traganje za komadićima priče može dovesti u nevolju. Najsigurnije je držati se glavnog cilja.

Jedan od zanimljivijih dijelova života u Speranzi je radionica, osobni prostor u koji se može postaviti različite stanice koje olakšavaju pripreme za izlazak na površinu. S prikupljenim materijalima moguće je izgraditi i nadograđivati stanicu za izradu oružja, municije, lijekova, eksploziva, pa čak i posebnu reciklažnu stanicu koja pretvara otpad u korisne resurse. Da ne zaboravim – tu je i Scrappy, pijetao koji marljivo skuplja osnovne materijale dok smo mi vani u akciji.

Još jedna prostorija koja mi je zapela za oko u Speranzi je ekspedicija. Nešto poput prestige sustava u kojem resetirate levele i lika zbog nekih drugih bonusa. U toj sobi sastavljate posebnu kapsulu u pet etapa, u kojima svaka zahtjeva različite materijale. Cilj je svega toga da igrači mogu svog lika poslati na dalek put i tako ući u ulogu drugog lika, s posebnim bonusima naravno. Uz to su dostupni i trialsi: misije koje donose posebne bodove koje svakog igrača postavljaju na ljestvicu svih igrača u svijetu.

Govoreći ovako o Speranzi, siguran sam da su mnogi od vas zamislili živo središte puno ljudi i igrača iz cijelog svijeta. Nažalost, nije tako. Speranza je prisutna samo u obliku menija, a svi likovi koje možete upoznati upravo su trgovci koje sam spomenuo, čije se javljanje svodi na nekoliko uzrečica i rečenica koje izgovaraju tijekom zadavanja misija i narativnih scena. Zbog toga ARC Raiders isprva može djelovati prazno, ali budite sigurni – na površini niste sami.

Kod kuće je najljepše

Dok podzemlje u ARC Raidersu ne možemo istraživati, na površini su zato dostupne četiri raskošne mape. Svaka se od njih otključava postupno, ovisno o broju odigranih rundi. I to je skroz ok pristup jer vam igra na taj način pruža da se dobro upoznate sa svim mapama. Upravo tu vidite kako svaka mapa donosi zasebno iskustvo i nove upečatljive krajolike koje vrijedi istražiti.

Mape su inače  usko povezane s pričom pa jedna npr. predstavlja prvo ratno bojište u sukobu s robotima, dok na primjer druga prikazuje raketnu stanicu s koje su se neki od odabranih ljudi otisnuli prema udaljenim kolonijama u svemiru i pobjegli od krvoprolića. Na svakoj od tih mapa cilj je jasan: pronaći resurse i izvući ih van, žive glave. Mape se povremeno mogu igrati i pod različitim uvjetima, pa ćete primjerice moći posjetiti istu mapu noću kada su nagrade osjetno bolje, ali zato imate manje aktivnih točaka za izvlačenje i više neprijateljskih patrola.

Loot je pošteno raspoređen pa je tako odnos rizika i nagrade odlično odrađen. Vrijedni se predmeti gotovo nikada ne nalaze na banalnim lokacijama, a na mapi su jasno označene zone s boljom opremom, bilo srednje ili visoke vrijednosti. Dobra stvar je što su te zone uvijek na istim mjestima pa se ne morate brinuti hoćete li se izgubiti tražeći dobar loot dok se odbrojavaju posljednje minute runde.

Trajanje jedne runde je 30 minuta unutar kojih svako mjesto za ekstrakciju ima svoje vrijeme do zatvaranja. Ako tih 30 minuta istekne, a vi se niste evakuirali – gotovi ste. Ponekad se zna dogoditi da igra ubaci igrača u rundu koja je već započela što jednima može predstavljati problem, a drugima pružiti taktičku prednost s obzirom na to da su neka područja već očišćena od neprijatelja (ali i loota).

Što se tiče same ekstrakcije, ona se najčešće odvija putem liftova ili metroa koje pozivate na površini. Uz njih postoje i tzv. raider hatchevi, skriveni otvori kojima se može pristupiti samo ako posjedujete ključ koji ste pronašli ili kupili. Međutim, nije svaka ekstrakcija jednostavna. Kada aktivirate lift on proizvodi buku koju u blizini mogu čuti i roboti i drugi raideri pa se situacija vrlo brzo pretvori u borbu za život. Najnapetiji trenuci svake runde upravo su oni kada stojite ispred lifta i nadate se da vas nitko neće primijetiti dok čekate da se vrata otvore. Hatchevi su s druge strane mirnija opcija jer se otvaraju odmah bez čekanja i buke.

Kraljevi, kraljice i cinkaroši

Glavna prijetnja na površini su vam roboti zvani ARC. Nitko ne zna odakle dolaze, tko ih je poslao niti koja im je točna misija. Jedino je jasno da je njihov cilj jest uništiti i otežavati život preostalim ljudima na Zemlji. U igri trenutačno postoji raznolika postava ARC robota, a svaki od njih ima specifične karakteristike, ponašanja i slabosti koja traže različite taktičke pristupe. Zajedničko im je svima da će vam zagorčati život čim vas primijete.

Borba protiv ARC robota temelji se na dobrom taktiziranju i poznavanju vlastitog arsenala. Svako oružje ima različitu efektivnost oštećenja nad oklopom i tijelom robota, stoga je važno promišljeno planirati kojim se oružjem pristupa određenom tipu ARC neprijatelja. Pa tako na primjer, manji robot Hornet koji leti s pomoću četiri propelera i nema snažan oklopni sustav, ali svakako je iznimno pokretan i poprilično opasan ako ne znate kako s njim. Ako uspijete pogoditi jedan od njegovih propelera robot gubi kontrolu nad letom i samim tim ga se lakše savladava. Fora je također, to da će naprimjer prednji propeleri biti dodatno zaštićeni te se onda moraju pogoditi stražnji kako bi još brže pao.

Osim Horneta, roboti dolaze u raznim oblicima i veličinama poput Snitcha, Queena, Fireballa ili Rocketeera i drugih, od kojih svaki zahtijeva drugačiji pristup jer se razlikuju u oklopu, naoružanju i ponašanju u borbi. Svaki robot ima neki detalj koji je potrebno primijetiti kako bi ih se lakše savladalo. Odlično je napravljen sam dizajn i poprilično je zabavno otkrivati na što je slab koji robot i gdje su njegove mane. Primjere ne bih navodio, tu čar otkrivanja prepuštam vama.

Moram priznati da je sveukupni dio umjetne inteligencije robota izvanredno odrađen, od kretanja do reagiranja i primjećivanja samog igrača Donosi to još jednu razinu potrebne strategije pri istraživanju same površine, pogotovo u slučaju suočavanja s velikim robotima koje je najpametnije izbjegavati u većini slučajeva.

U nuždi se poznaju prijatelji (ali i neprijatelji)

Što je to malo, narančasto i bježi glavom bez obzira pred jatom dronova, dok u ruksaku skriva vrijedan plijen? To je naš neustrašivi raider – junak svakog pohoda na površinu. Raideri su najhrabriji među preživjelima, oni koji s puno samopouzdanja i pažljivo odabranom opremom napuštaju sigurnost podzemlja riskirajući sve zbog još jednog vrijednog ulova. Svaki izlazak na površinu nije samo borba za resurse već i adrenalinski izazov u borbi protiv mehanizirane sile i drugih pohlepnih lovaca, gdje samo najspretniji preživljavaju.

U avanturu možete krenuti kao samotni lovac ili se pridružiti ekipi do troje igrača. Svaki način igranja nudi potpuno drugačije iskustvo. Solo igra je iznenađujuće najopuštenija i možda najzabavnija. Tu ARC Raiders čak i nije nemilosrdno bojište na kojemu svatko sebično gleda kako prevariti druge. Znao sam vidjeti kako se potpuni stranci udruže i zajedno sruše moćnog robota. Poprilično me iznenadilo jer ima u tome nešto toplo i neočekivano za igru u kojoj se svatko bori za resurse. Uz zdravo zajedništvo dodatak je i to da vas suparnički raider uz poseban alat za oživljavanje može podignuti i dati vam još jednu priliku za nastavak runde.

Igranje u timu je s druge strane potpuno je drukčije iskustvo. Kad se igra s prijateljima ili nasumičnim igračima, dinamika se brzo pretvara u pravi mali rat. PvE aspekt pada u drugi plan, a mečevi sve više podsjećaju na battle royale, gdje je najvažnije preživjeti i pobijediti druge timove. Nije to loše, ali je dosta drugačije od solo iskustva koje više naglašava preživljavanje i spontanost.

Komunikacija je također izvrsno implementirana uz korištenje timskog glasovnog chata. Tu je opcija i proximity chata za zvati u pomoć ako vas robot neočekivano sruši, tako da i suparnika možete nagovarati da vam pomogne. I proximity i timski chat nude opciju modificiranja, tj. skrivanja vašeg glasa. Moguće je koristiti uz sve to i već unaprijed postavljene glasovne naredbe i interakcije, tako da vam mikrofon tehnički ne treba.

Patnje mladog Raidera

Prije svake runde igrač sastavlja loadout koji uključuje omiljeno oružje, štit, nekoliko granata i slično te posebne augmente. Upravo oni značajno mijenjaju taktiku i stil igre jer neki omogućuju nošenje više predmeta i otvaraju dodatne prostore u ruksaku, dok drugi pojačavaju štitove ili donose posebne bonuse u borbi. Osim toga, neki otvaraju i safe pockete, posebne džepove u koje se mogu pohraniti rijetki i vrijedni resursi. Čak i ako igrač bude poražen, ti se predmeti sigurno vraćaju u bazu. Za one koji nisu sigurni u nadolazeću rundu ili nemaju dovoljno resursa, postoji opcija free loadouta što je nasumični paket opreme koji igra automatski dodjeljuje. Ponekad donese sreću i korisne predmete a ponekad zahtijeva improvizaciju i snalažljivost s onim što se dobije.

Nakon sigurnog povratka svi pronađeni predmeti spremaju se u skladište koje organizira stvari po kategorijama. Mjesta u skladištu često nedostaje jer gotovo svaka stvar može poslužiti u nekom receptu ili nadogradnji pa je odluka što prodati ili reciklirati često teška. Ipak, skladište se može proširiti s pomoću valute zarađene prodajom trinketa ili drugih predmeta.

Moram se malo požaliti na dizajn korisničkog sučelja inventara na konzolama, koji zna biti prilično nezgrapan. Na primjer, ako želim izvaditi određeni broj predmeta iz veće grupe, ta opcija jednostavno nije dostupna. Moguće je premjestiti polovicu, no i ta opcija jednostavno ne funkcionira što dodatno otežava sveukupni menadžment.

Predmeti više kvalitete mogu se pronaći i na manje popularnim mjestima, iako su najčešće povezani sa zonama većih sukoba. Uz razine rijetkosti postoje i kategorije koje razdvajaju stvari prema namjeni. Neki predmeti služe isključivo za recikliranje dok su drugi posebni materijali potrebni samo za određene nadogradnje i crafting.

Ako inače izbjegavate ovakve igre zbog pretrpanog inventara, Arc Raiders je to pokušao olakšati. Svaki predmet ima opisni oblačić koji prikazuje njegovu svrhu, kategoriju i moguće primjene u craftingu. U njemu se može vidjeti i vrsta zone u kojoj se može naći poput “industrijska” ili “električna””, što pomaže kod orijentacije jer su te zone jasno označene na mapi.

Na prvu sustav craftinga može djelovati komplicirano, ali igra ga objašnjava dovoljno jasno da se brzo uhvati ritam. Treba, međutim, pripaziti jer gotovo svaki predmet bez obzira na rijetkost ima neku svoju svrhu. Meni se, primjerice, dogodilo da sam predmet namijenjen za nadogradnju slučajno reciklirao misleći da je bezvrijedan. Uvijek se pogubim u igrama složenih inventarnih sustava, ali ovdje uz malo istraživanja i slušanja onoga što igra nudi, brzo sam se snašao i vjerujem da će i drugima biti isto.

Osim toga, ARC Raiders ublažava mehanike igranja laganim RPG elementima te uvodi zanimljiv sustav napredovanja kroz tri grane vještina: Conditioning, Mobility i Survival. Svaka od grana nudi različite pasivne bonuse i sposobnosti koje se mogu prilagoditi individualnom stilu igranja, bilo da preferiraš brzinu, izdržljivost ili taktičko preživljavanje. Iako je sustav jednostavno strukturiran dodaje osjećaj dugotrajnog napretka što je do sada rijetko viđeno u žanru extraction pucačina.

Retro je opet u modi

Što se tiče vizualnih i audio performansi, stvarno ne mogu dovoljno izraziti koliko sam ostao impresioniran onime što ARC Raiders nudi. Igra je razvijena u Unreal Engine 5, a ekipa iz Embarka pokazala je da kad se hoće može se i koliki potencijal ova tehnologija nosi. Na PS5 sam igru vrtio stabilno na 60 sličica u sekundi. Igrao sam od samog izlaska i nijednom rundi nisam imao problema s padom frameratea ili sličnih stanja, iako sam primijetio poneke sitne propuste poput sporijeg učitavanja pojedinih tekstura, ali to se događalo samo u detaljima i nije kvarilo utjecaj na dojam.

I zvuk i estetika su bazirani na retro futurizmu, što savršeno ide uz priču koju igra donosi. Posebno treba istaknuti kombinaciju retro synth zvukova koja soundtracku daje jedinstvenu atmosferu. Glazba spaja nostalgiju osamdesetih s modernim elektronskim tonovima stvarajući imerzivni zvučni dojam. Ukupno gledano, zvukovi i glazba u igri funkcioniraju kao moćan alat za stvaranje napetosti i dubine igre, pružajući i taktičke informacije i emotivni doživljaj. Takav dizajn zvuka izdiže ARC Raiders od standarda i čini zvučno iskustvo stvarno posebnim.

Osim predivnih krajolika i zvukova, igra nudi zadivljujuće animacije. Svaka teče fluidno i glatko bez ikakvog napora ili zastajkivanja. Animacije pucnjeva su iznimno realne, gotovo “mesnate”, uz jasno izražen svaki pogodak u trup robota. Animacije kretanja lika također su besprijekorne, bilo da se radi o kotrljanju ili skoku – svaki pokret odvija se prirodno i elegantno, što dodatno doprinosi doživljaju.

ARC: Napredno preživljavanje

Mislim da je vrijeme da i ja izađem na površinu s ovom poprilično dužom recenzijom, jer moram priznati da me Arc Raiders zadržao ispred ekrana i očaravao svojim konceptom. Mogu reći da me igra samim izgledom i mehanikama jednostavno fascinirala, pa sam tako par puta usred runde samo zastao i divio se svijetu koji me okružuje. Nadajmo se samo da ChatGPT jednoga dana neće poludjeti pa donijeti pošast u obliku ovih robota od kojih sam već dobio lagani PTSP.

Kako HCL ocjenjuje igre?

Dok žanrom extraction pucačina već skoro desetljeće uvjerljivo vlada Escape from Tarkov, poznat po svojoj brutalnoj realističnosti i iznimno zahtjevnim mehanikama, ARC Raiders uspijeva ponuditi svjež pogled na formulu extractiona. Ne nastupa uopće agresivno kao neki ubojica Tarkova, nego kao igra koja s poštovanjem preuzima ideju žanra i pokušava ju otvoriti širem krugu igrača. U prvom redu onima kojima možda fali vremena za posvetiti extraction pucačinama. Ta kombinacija fine estetike i promišljene akcije daje nadu da se u svijetu extraction pucačina napokon rađa zdrava konkurencija sa zdravom zajednicom fanova.

Cijenu ARC Raidersa smatram poštenom jer ponuđeni sadržaj itekako opravdava traženih 40 eura. Ukratko, ARC Raiders je opravdano zaslužio status novog multiplayer hita i jasno je da se radi o naslovu koji je podigao prašinu u industriji videoigara. Jedino pitanje koje ostaje jest hoće li se ekipa iz Embark Studiosa dovoljno dobro snaći da uspije zadržati interes igrača mjesecima nakon lansiranja.

Arc Raiders pravo je osvježenje za žanr ekstrakcijskih pucačina. Njegov brži tempo, kooperativni pristup i pristupačniji izazov čine ga idealnim izborom za one koji traže napetu, ali ne previše iscrpljujuću avanturu unutar tog žanra.

86 Naša ocjena
  • sjajan omjer između rizika i nagrade
  • impresivni robotski protivnici
  • odlična prezentacija i još bolje performanse
  • zabavno i u solo i u timskoj izvedbi
  • nezgrapno sučelje inventoryja (na konzolama)
  • ubacivanje igrača u započetu rundu nije baš najpoštenije izvedeno

Komentari (3)

  • Darcoolio

    11.11.2025 - 21:42

    Vidim da je popularno, jasno je da je u pitanju kvalitetna igra, ali igrao sam open beta i PVP momenat nije za mene, zamara me.
    Nadam se čistom PVE modu nekad i bez razmišljanja ću uzeti igru.

  • Iron666

    11.11.2025 - 21:46

    Danas zaigrao s kolegom i iskreno razočaran sam. Poprilično je to ishajpano, a ne drži mi vode, tek sam toga svjestan sad kad sam zaigrao. Prvenstveno server desync je jako očit kod PVP-a i poprilično loš, doslovno umireš iza zida 2 sekunde nakon, a isto tako i dobiješ kill 2 sekunde nakon ispaljenog metka, lootanje postane vrlo brzo ekstremno zamorno i repetivno. Ispada da moraš igrati igru prvo 150 sati da otključaš kvalitetnije weapone i nakon toga, što je cilj? Lootati stvari koje ti više ništa ne znače ili pucati po bullet sponge robotima? Spawnanje likova tebi 50ak metara iza leda, usred matcha, kad si usred borbe da popušiš sav loot koji si dobio? Šta to treba značit? Ne znam, igra je stvarno fora u nekim segmentima, al većinski u drugima je snooze fest gdje se moliš da te neće third partijat 5 ekipa sa svih strana i 38 tisuća malih robota. A ponta, da izneseš 5 i po komada kablova i još 5 i pol komada nečeg drugog i gotovo, backpack ti je pun 🧐 Ne znam, da je malo veći fokus na PVP i da je desync manje prisutan, imalo bi mi više smisla. Ovako ne vidim neku gratifikaciju u tome da uđem u match, lootam, izađem, uđem u match, lootam, izađem.. i napucavam se sa mobovima i tu i tamo sa suparnicima u jako prosječnom PvP iskustvu.. A da ne pričamo o tome da te igra u samom startu baca sa igračima kud i kamo većeg levela od tebe i doslovno te tjera da igraš igru 50 sati kao loot goblin koji se šulja po mapi i bježi van i tako rinse and repeat idućih tisuću puta. Mislim da recenzentni nisu igrali igru duže od 10 sati da shvate koliko postane boring.. Ali dobro, moje mišljenje.. overhyped..

  • David Šesto

    11.11.2025 - 22:04

    Ne znam kad me zadnji put multiplayer igra ovako uhvatila. Zaista inteligentno dizajnirana igra i hvala bogu taskovi nisu glupavi. Tarkov mi je ostavio traume nakon što sam pojeo majonezu da se dehidriram na pet minuta.

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?