Battlefield: Hardline

acab

Ante Malenica

Teško je svima ugoditi. Baš kada sam nedavno recenzirao i više nego solidnu kooperativnu pucačinu Evolve, primijetio sam čitajući brojne komentare na moj doživljaj igre koliko je taj naslov ostavio podijeljene reakcije. No neću se sada vraćati na tu temu. Htio bih zapravo da se malo stavite u poziciju developera. Zamislite ovo – imate fantastičnu ideju koju želite realizirati za vrlo popularni serijal jer ste i sami hardcore igrač i jednostavno znate da bi se takva igra ljudima svidjela. Ionako ste postali developer da radite igre koje biste sami željeli igrati. No imate problem.

S jedne strane vam je velik izdavač (u pravilu vlasnik vašeg studija) koji financira vaš projekt i u kojem rade pretežito ekonomisti čiji se izvještaji o isplativosti investicije pretežito baziraju na tržišnim analizama. One suhoparne statistike koje, da biste bili u mogućnosti pročitati, morate proći par godina više ekonomske škole. Igra ta ekipa možda povremeno vaše igre, al’ nije sigurno onaj tip igrača koji boravi na community forumima gledajući „puls gamerske nacije“. S druge strane tu su vaši vjerni fanovi. Ne želite ih razočarati što je baš u slučaju Battlefielda nekako izraženo. I što sad?

Ako idete previše eksperimentirati, bez obzira koliko bila fantastična ideja, dočekat će vas i izdavač i dobar dio vjernih fanova na nož. Ako idete raditi kompromis, vjerojatno ćete ugoditi jednima i drugima, no svejedno bit će dosta nezadovoljnih na obje strane. A treba nekako taj serijal odvesti naprijed. Nemate muda za drastičnu promjenu jer o njoj ovisi i vaša plaća. Odlučujete se za kompromis i nazovete ga Hardline. I evo kako to ispadne.

Iskreno nisam neki ljubitelj Battlefielda. Niti konkurentskog Call of Dutyja. Da budem u potpunosti iskren, ne volim uopće igre ratne tematike čiji se kompletni sustav zabave temelji (za moj ukus) na očajno dosadnim kampanjama s 0 izazova i multiplayeru gdje je glavna stvar imati što veći K/D ratio (op.a. znam da Battlefield pruža više, no ajmo’ promotriti stvar iz casual perspektive). No budući da je kolega Igor trebao nekog da pokrije SP dio igre, rekoh kvragu… ovo radi Visceral, a to je ekipa koja potpisuje meni i više nego solidan Dead Space. Budući da je ispraznost prijašnjih Battlefield kampanja bilo zbilja teško nadmašiti, očekivao sam da će Visceral napraviti bolji posao.

I zbilja je.

Kako je u Americi sada najveći trend gledanje serija 10-epizodnog formata s velikim budžetima, EA-ovi marketinški stručnjaci vjerojatno su Visceralu sugerirali da tako konstruira kampanju. I fora je. Unajmili su i više nego solidne glumce (neki se baš pojavljuju u tim popularnim serijama), napravili odličan motion capture, ubacili u kampanju brdo atraktivnih animacija te osmislili i izveli zbilja dobro izrežirane neinteraktivne sekvence za koje sam u par navrata napravio onu „Obama not bad“ facu. Nećete u toj kampanji pronaći neku The Wire dubinu ili vidjeti karakterizaciju protagonista kakvu pruža True Detective, no da ćete sa zanimanjem proći kroz svih 10 epizoda kampanje, vjerujem da hoćete. Neću doduše ulaziti u detalje priče jer bi samo nepotrebno trošio retke ove recenzije – više-manje to je ona standardna fabula s dobrim nepotkupljivim policajcem koji bez problema riskira kožu za pravdu da bi ga na kraju zajebali vlastiti kolege. Dosta je to sve bilo predvidljivo, no kažem, služi svrsi i više nego dobro.

Što se tiče gameplaya, dobra je novina što je cijelo iskustvo kampanje manje „on the rail“. Igrač ima nešto više mogućnosti po pitanju istraživanja levela pa si ovaj put tempo igranja možete sami diktirati. U prijevodu, kako se većina neprijatelja može srediti klasično „battlefieldski“ ili kroz vrlo rudimentarni stealth sustav, prolazak kroz level može biti scenarij u Splinter Cell stilu ili ono što ste iskusili u Battlefieldu do sada. Npr – igrač može zlikovce onesposobiti tako da im pritiskom L1 tipke kaže „freeze!“ i svi zlikovci bez razmišljanja onda bace oružje da im vi elegantno stavite lisičine. Naravno, na trenutke to izgleda vrlo naivno pa kako AI ima vrlo vrlo vrlo usko vidno polje i uopće ne reagira na zvukove, često ćete se pronaći u situaciji da ćete bez problema usred bijelog dana u centru neprijateljske baze uhiti nekoga udaljeni pet metara od teško naoružanih protivnika, a da ovi neće ni trepnuti. Koliko cijela scena izgleda komično, mislim da ne moram dodatno naglašavati.

No kako to danas ide, moraju u kampanji postojati neke stvari za otključavanje pa se Visceral sjetio da ubaci nekoliko policijskih slučajeva za koje kroz epizode skupljate dokaze. Kada ih sve uspijete pronaći, aktivira se animacija koja vam pokaže neki pozadinski detalj priče u tom vašem novo-riješenom slučaju. Zgodna fora, no vidi se iz aviona da je ubačena tek toliko da igrač ima nekakav dodatni sadržaj na raspolaganju.

I naravno da je Visceral ubacio u kampanju leveliranje jer eto, ne može danas postojati igra da ne dobijete nekakav prividan osjećaj napretka kakav se godinama provlači kroz multiplayer. Ti leveli ne donose ništa posebno u gameplayu, osim što vam se otključa neko oružje i skupite dva dodatna trofeja. Kako se tim sustavom još suptilno potiče sporiji pristup gameplayu (uhićenja i traženje dokaza za slučajeve koji donose iskustvene bodove), vidljivo je da je cijeli koncept osmišljen samo da se umjetno produži trajnost kampanje.

Za Battlefield serijal, Hardline je po pitanju kampanje ipak napravio dosta dobar korak naprijed pa će baš biti zanimljivo vidjeti hoće li DICE za peticu moći pružiti nešto na toj razini. Možda im ne bi bila loša ideja da Visceralu u potpunosti prepuste taj dio, a oni da se samo pozabave multiplayerom. Poprilično sam siguran da u slučaju Hardlinea taj scenarij uopće ne bi bio loš i da bismo dobili sveukupno gledajući mnogo bolju igru. Ovako, budući da je multiplayer razlog zbog kojeg većina kupuje Battlefield, bojim se da bi Hardline mogao biti samo kratko prolazno iskustvo.

Kolega Igor će vam u nastavku objasniti zašto.

by Igor Belan

Znači, singleplayer je malo bolji nego inače, ako zbog ničeg drugog onda zato jer pokušava nešto novo i uvodi neke nove mehanike. No ono slatko punjenje svakog Battlefielda zbog kojeg poželite platiti punu cijenu koju EA traži trebao bi biti multiplayer mod. Battlefield 4 svojevremeno smo kudili zbog inicijalnih bugova i činjenice da je u mnogočemu podsjećao na prethodnika, no na kraju smo se složili da je uz paletu novih mapa i nove fore poput levolucije i dalje prokleto zabavan.

Jednostavno ima nešto hipnotizirajuće u tom osjećaju ratovanja na masivnim mapama s teško oklopljenom, naprednom vojnom tehnologijom usred goleme oluje koja stvara valove i krivi drveće dok vam iznad glave vrište protivnički meci. Taj eksplozivni kaos u kojem ste jedan, ali vrijedan zupčanik koji u kombinaciji s ostalima stvara put do pobjede. Nažalost, toga u Hardlineu nema. Visceral je u ovoj igri obrijao jedan vrlo zabavan sloj Battlefield igara i nije ga zamijenio s ničim.

Multiplayer Hardlinea na kraju djeluje kao da je Battlefield imao pijani trojac s Counter-Strikeom i Paydayom. Neke stvari jednostavno djeluju pogrešno – počevši s time da nema smisla da policajci rade ono što se od njih traži u nekoliko novih modova. U novom Blood Money modu moraju krasti novac od kriminalaca, tobože kao “dokazni materijal”, a u Hotwire modu kradu aute i brzo ih voze u krug kako ih kriminalci ne bi ukrali. Da, stvar nema smisla, ali ne mora sve imati smisla da bi bilo zabavno. Ako mene pitate, upravo Blood Money i Hotwire pružaju najviše zabave na multiplayer serverima Hardlinea.

Pogledajte kako Howtire mod izgleda u akciji kroz naš video komentar iz beta verzije Hardlinea puštene u opticaj mjesec dana prije izlaska igre.

Hotwire je na neki način potpisni mod Hardlinea, a u suštini je to dobri stari Conquest gdje automobili, kombiji i cisterne predstavljaju ključne točke koje treba osvojiti u ime svog tima. Dokle god vozite označeno vozilo iznad određene brzine, dotle skupljate bodove za svoj tim. Dok se tako vozite po mapi i izbjegavate protivnike, neki lik Operator klase viri kroz prozor i puca po neprijateljima, a kolega Mechanic klase popravlja što se popraviti da.

A znate što se popraviti ne može? Kada vas protivnik spraši RPG-om! Obično je jedan hitac iz bacača raketa dovoljan da auto i svi u njemu umru uz krasnu eksploziju, a to pomalo uništava dinamiku igre. No opet, da nema tih RPG-a razbacanih po mapi (ne možete ih staviti u loadout neke klase), tada bi bilo još lakše pukom vožnjom doći do hrpetine bodova i novca kojim otključavate nova oružja i gadgete. Jednostavno dobivate previše bodova za bjesomučno vozikanje u krug po mapi u Hotwireu, što čini Hotwire glavnom metom za one koji traže brzo levelirati, a to je samo jedan primjer malih glupih grešaka u balansu koje je Visceral posijao uzduž ove igre.

Blood Money kao mod nema nekih pretjerano očitih problema s balansom i generalno je poprilično zabavan, no upravo u njemu, baš kao i u Conquest Largeu, najviše se osjeća taj nedostatak grandioznosti i veličine jedne tipične Battlefield igre. Mape su općenito malo manje nego u prijašnjim nastavcima, ali mislim da je čak veći problem to što ovdje nema snažnih vozila spremnih za ofenzivu – vozila u Hardlineu služe ponajviše za transport s točke A do točke B, gdje obično nastavljate borbu na nogama. Destrukcija je s Hardlineom vraćena još jedan korak unazad – iako se na nekim mapama cijeli unutrašnji zidovi uništavaju značajno mijenjajući mapu, generalno ne očekujte vidjeti previše uništivih zidova ili čak bilo kakvih objekata na vanjskim prostorima.

Heist je još jedan dobar novi mod, možda i najsmislenije ukomponiran u tematiku policije protiv kriminalaca, a pored Team Detahmatcha i već spomenutog Conquesta tu su i dva nova moda koji s manjim 5 na 5 okršajima bez vozila i respawna ciljaju na esport scenu. U jednom modu spašavate/držite taoce, a u drugom vodite jednog posebnog igrača do označene točke na mapi, odnosno sprječavate protivnike u tom naumu. Devet mapa na ponudi služi kao bojno polje za svih sedam modova, a u slučaju tih ‘esport’ okršaja igra se odvija na odrezanoj dionici inače veće mape, što nije baš idealno rješenje. Takvi modovi zahtijevaju pomnije dizajnirane i preciznije balansirane mape za idealne uvjete za oba tima, a ovdje postoji previše mogućnosti za jeftine trikove koje su igrači vrlo brzo pohvatali.

A nakon što je igra izašla snimili smo vam i video komentar iz Blood Money moda u kojemu kao policajci krademo novac kriminalcima. U ime pravde!

Sve što radite u multiplayeru zarađuje vam virtualni novac koji onda koristite da si kupite novo oružje ili kakav gadget. Što je dobra stvar jer umjesto standardnog linearnog otključavanja oružja na određenim rankovima, sada se možete odlučiti na štednju sve dok ne skupite dovoljno za neku od najskupljih puškica koju si odmah možete kupiti. Razne attachemente i dalje morate otključavati kroz puko korištenje puške, a na neki način je i veći gušt koristiti oružje koje ste si sami odabrali kupiti, od onoga koje vam igra servira jer to tako mora biti. Psihologija. Nova oružja su dobra, gadgeti poput ziplinea stvaraju neke potpuno nove “Battlefield momente”, no problem je što tih oružja ima jednostavno premalo – svaka klasa na svakoj strani dobiva po četiri oružja. Na strani policije možete zaigrati s oružjem kriminalaca (i obrnuto) ako ste na strani kriminalaca naredali nešto više od 1000 killova s tim oružjem. Znači, dizajneri žele da naredam 1000 killova kako bi s istim tim oružjem koje će mi dosaditi nakon 1000 killova mogao pucati i u ulozi policajca? Evo trčim!

Sve u svemu, Hardlina nije bez zanimljivih novih ideja, a bome nije ni bez zabave. Postoji dobra šansa da će se Visceralov pristup multiplayeru svidjeti ljubiteljima Call of Duty igara kojima je Battlefield prije ovoga izgledao prekomplicirano ili premasivno.

Gledajući Hardline kao cjelinu, teško se oteti dojmu da igra više izgleda kao neki eksperiment gdje je Visceral išao probati napraviti nešto novo u klasičnom Battlefield okruženju, umjesto da to bude igra s jasnom idejom i vizijom. Kako bi rekao Master Yoda: „Try not. Do or do not. There is no try“. Ako se Visceral već odlučio povesti za tzv. heist trendom, trebao je u Battlefield formulu uz malo više hrabrosti napraviti malo dublje rezove, a ne da igra ostavlja dojam Battlefield 4 moda.

Ili odmah od početka kampanje komunicirati igru kao totalni spin-off gdje bi Visceral mogao imati potpunu kreativnu slobodu što bi hardcore fanovi serijala sigurno lakše prihvatili. Još lakše uz nižu cijenu. Znam da je u sve uloženo dosta kreativne energije i tone truda od strane mnogih talentiranih pojedinaca, no cijeli projekt na kraju djeluje kao da je bio rađen s ciljem da se popuni praznina do iduće DICE igre. Projektni ciljevi su s ekonomske strane vjerojatno bili ostvareni, no Hardline će u povijesti Battlefielda ostati zapamćen više kao eksperiment, nego kao nešto stvarno inovativno i važno za serijal. Hoćete li se zabaviti uz igru? Vrlo vjerojatno hoćete. Al’ samo na kratke staze i uz brzi povratak na sada i više nego ispeglanu četvorku.

Trend sukobljavanja drskih pljačkaša i predstavnika zakona zahvatio je i Battlefield. Je li se gradska bojišnica pokazala dovoljno zanimljivom ili Hardlineu ipak previše nedostaje klasična Battlefield destrukcija?

• kampanja
  • optimizacija
  • relativno bug free