DualSense Edge – precizan, oštar i ne baš izdržljiv

ZA ENTUZIJASTE

Počet ću ovu recenziju kontroverznim stavom. Uvijek mi je bilo smiješno dovoditi u vezu profesionalno igranje igara s igranjem na nekakvom elitnom kontroleru. Svi znamo da je najviši kompetitivni rang pucačina onaj gdje se koriste miš i tipkovnica, da se u najvišem kompetitivnom rangu trkaćih igara koriste volani, a na ozbiljnim turnirima u borilačkim igrama koriste se fight stickovi. Gamepad za kompetitivno igranje priznam samo kod sportskih igara, a tu nisam vidio da itko posebno podešava kontroler za preciznost.

No, jesu li elitni i cjenovno skupi kontroleri onda promašena investicija? Tu mi je stav blaži jer ne morate biti PRO GAMER da biste imali koristi od pogodnosti skupljih kontrolera. Bolje rečeno, sa skupljim modelima kontrolera vjerojatno ste zadovoljni ako vam je kroz glavu barem jednom proletjela misao da vam koja dodatna tipka i opcija na kontroleru ne bi bila na odmet. Ako mislite da kontroler uvijek može biti bolji, DualSense Edge je potvrda da ste u pravu.

Ako mislite da kontroler uvijek može biti bolji, DualSense Edge je potvrda da ste u pravu.

Edge je prvi Sonyjev kontroler za entuzijaste u 27 godina PlayStationa. Zvuči nestvarno, ali tako je. Igrači na PlayStationu napokon su dočekali službeni kontroler kojega mogu donekle konfigurirati po svojoj volji. Kažem napokon jer je činjenična stvar da su Sonyjevi DualShock i DualSense kontroleri bolji i funkcionalniji na PC-ju nego na konzolama. DualSense Edge barem malo popravlja tu situaciju u korist konzola. Za to se masno plaća – 240 eura, ali možemo barem reći da je napravljen neki pomak u tome da igrač ima kontrolu nad svojim kontrolerom.

ISTI, A BOGATIJI

DualSense Edge je svojim oblikom i ergonomijom 90% sličan osnovnom PS5 kontroleru. To jest, iste je veličine, položaj i raspored tipki su identični, dimenzije tipki su iste i osjećaj tipki pod prstima je isti. I to je super stvar jer Edge ne traži nikakvo posebno navikavanje ako ste ranije koristili obični DualSense. Na prvo držanje primijetit ćete da je malo teži u rukama, ali to je sve. Prave razlike do izražaja dolaze kad ga krenete konfigurirati.

U paketu s kontrolerom dolaze dva dodatna seta analognih palica. Ako vam ne odgovara standardni, ravni dizajn analognih palica, možete ih zamijeniti izbočenim dizajnom kakav se koristio na kontrolerima za PlayStation 1-3 konzole. Tu imate izbor između dvaju visina analognih palica. Moram priznati da sam se već naviknuo na ravni dizajn DualShock 4 i DualSense kontrolera, ali sam prelaskom na izbočene palice automatski osjetio kako mi palac bolje leži na njima. Na ravnim mi analozima prst često zna klizati po površini palice, dok u slučaju izbočenih palica tog klizanja nema. Jako ugodno i sve pohvale za ovu opciju!

U paketu također dolaze i dva seta dodatnih tipki koje se umeću na stražnju stranu kontrolera. I ti su setovi različitih dizajna: imate polukupole i poluge. Polukupole su za one igrače koji čvrsto drže kontroler i stoje pod kutom od 45 stupnjeva, tako da se izbjegne slučajno pritiskanje. Nekima će to biti dobra opcija, no ako poput mene R2 i L2 pritišćete srednjim prstima, onda bi vam tipke u obliku polukupola mogle smetati, tj. mogli biste zapinjati prstima od njih.

Prihvatljivija opcija pokazale su mi se tipke u obliku poluga. Tu i tamo mi se događalo da ih slučajno pritisnem jer prianjaju uz same ručke kontrolera, ali je korištenje bilo ugodno i pritisak na tipku daje dobar odaziv. Dobro je naglasiti da ove dodatke tipke ne morate koristiti ako vam ne trebaju – jednostavno se uklanjaju i stavljaju u kontroler. Štoviše, možete koristiti samo jednu od njih, ako vam je tako draže. Jedino nema opcije korištenja sve četiri dodatne tipke, kako to imaju neki drugi kontroleri.

Dodatne tipke služe kao “duplikati” bilo kojih drugih tipki na kontroleru. Primjene i koristi su im široke te stvarno mogu doprinijeti boljem doživljaju igre. Na primjer, jedan od glavnih prigovora koje sam imao na igru Horizon: Forbidden West je taj da je sučelje loše izvedeno na kontroleru kad usred bitke morate stati da biste D-Pad tipkama šaltali meni sa zamkama, napicima i svime ostalim. Stražnje tipke DualSense Edge kontrolera eliminiraju taj problem – jednostavno mapirate D-pad tipke na lijevo/desno i šaltate predmete bez pomicanja prsta s analoga. Takva promjena nekad doslovno olakšava igru i čini razliku između uspjeha i neuspjeha.

Dodatne tipke u pojedinim slučajevima olakšavaju igru i čine razliku između uspjeha i neuspjeha.

Još jedna fizička promjena kod Edge kontrolera je ta da svaku trigger tipku možete zasebno “zakočiti” na dvije razine. Ideja je ta da si skratite duljinu hoda tipke, što isto tako može pomoći u igranju. Umjesto da u nekoj pucačini do kraja stišćete R2 da počnete pucati iz oružja, ovdje ste brži na okidaču ako ga ograničite na pola puta. A korist od ovoga nema samo kompetitivno napucavanje. Za vrijeme testiranja kontrolera igrao sam Hogwarts Legacy u kojemu ispaljivanje čarolija ide tako da  stalno morate pritiskati tipku R2 umjesto da ju držite. Zadovoljno kažem da je igranje postalo ugodnije i da se prst manje umarao kad sam trigger zaključao na polovicu putanje.

Primjetna novost na kontroleru su takozvane funkcijske tipke podno analognih palica. Nažalost, te tipke ne funkcioniraju baš kao klasične Fn tipke na PC-ju i njihovim sam (ne)mogućnostima ostao razočaran. Jedina korisna stvar koju možete izvesti jest da kombinacijom Fn+D-pad tipki gore i dolje kontrolirate glasnoću zvuka igre na slušalicama. I to je sve. Ne možete npr. izvesti to da uz funkcijske tipke mapirate kombinacije tipki na kontroler. Niti možete izvesti da Fn+neka tipka posluži za hvatanje screenshota, videa i sl. Pokretanje igara uz funkcijske tipke? Ništa od toga. Otvaranje liste kontakata uz funkcijske tipke? Nema toga. Stavljanje konzole u rest mode uz funkcijske tipke? Hah, sanjajte to! Brzi pregled notifikacija uz funkcijske tipke? Ma ništa od toga – kažem vam.

Softverski trikovi

DualSense Edge “otključava” opcije naprednijeg podešavanja kontrolera kroz softver same konzole. Omogućeno vam je tako podešavati krivulju brzine reagiranja analognih palica na pokret, bilo ručno ili kroz unaprijed postavljene presete. Također možete podešavati deadzone, odnosno točku registriranja pritiska na trigger tipkama. Sve su to dobre stvari, ali to nije nešto zbog čega bi čovjek trebao plaćati 240 eura. Podešavanje tih stvari dostupno je i na standardnom DualSenseu, ali ne na PlayStation konzolama, nego na PC-ju.

Alat za mapiranje tipki kontrolera također je ograničen. Primjerice, dopušta mapiranje naredbi jedino za tipke koje se fizički pritišću. Nema tako opcije da se geste za touchpad kontrolera mapiraju na fizičke tipke. U tom je pogledu kontroler još uvijek obuzdan i zakočen te dopušta manje slobode nego u kombinaciji s PC-jem.

Kontroler uredno radi i na PC-ju, ali je podešavanje dostupno jedino na PlayStation 5 konzoli.

A kad smo već kod podrške za PC, ona je za DualSense Edge trenutno nepostojeća. To jest, kontroler uredno radi kad ga spojite na PC, ali da biste npr. koristili stražnje tipke prvo ih morate programirati preko konzole. Ako nemate PS5 konzolu, za sada ovaj kontroler ne možete u potpunosti konfigurirati. No da budemo fer – ovo nije samo Sonyjeva zadaća jer se podrška za Edge mora implementirati i s druge strane (npr. u sklopu Steama, što je zadaća Valvea).

ČEKAJ, GORA BATERIJA ZA 240 EURA?

Standardni DualSense nije prvak izdržljivosti kad je u pitanju baterija i ako ne obuzdate sve njegove vibracije, u nekim intenzivnijim igrama jedva izdrži pet sati igranja. A DualSense Edge u pogledu izdržljivosti baterije još je gori od svog jeftinijeg brata. Čak i uz minimalnu jačinu vibriranja izvlačio sam jedva tri i pol sata igranja u komadu, a to se ne može opisati nikako drugačije nego loše. Pogotovo kad kontroler platite skoro kao pola konzole.

Spasonosno je donekle što uz kontroler dolazi kabel dugačak otprilike dva metra. To bi trebalo biti dovoljno da kontroler možete koristiti za igranje tijekom punjenja. Osim ako ste u nekoj palači pa ste tri metra udaljeni od ekrana i konzole. Situacija s baterijom svakako je razočaravajuća, i premda kompromisno rješenje postoji, glavni je krivac zbog kojega ne možemo reći da DualSense Edge ima baš sve što biste poželjeli.

Slično je primjerice i sa analognim palicama koje su rađene na istoj tehnologiji kao i one u standardnom DualSenseu. To znači da i ovdje postoji mogućnost da će vam se jednog dana javiti driftanje kontrolera. No, solucija je da analognu palicu možete izvaditi te ju zamijeniti novom bez da mijenjate cijeli kontroler. Opet kompromisno rješenje za problem kojega ne biste očekivali kod kontrolera za 240 eura.

Hoće li me učiniti boljim igračem?

DualSense Edge ugodan je za korištenje, lijepo izgleda, kvalitetne je izrade i u nekim scenarijima doista olakšava igranje. Neće od vas napraviti boljeg igrača, ali će vam igranje učiniti udobnijim i ponešto bržim. S te je strane Sony odradio dobar posao, zadržavši kvalitetnu ergonomiju uređaja i izvrstan osjećaj na pritisak tipke, te dodavši kontroleru nekoliko zgodnih opcija konfiguriranja. Međutim, ostaje dojam da se s ovim kontrolerom moglo izvesti i više od toga. Funkcijske tipke ostaju neiskorištene do daljnjega, a trajanje baterije je srednja žalost. Najbolji je to kontroler koji trenutno možete nabaviti za PlayStation 5, ali to ne znači da je savršen.

DualSense Edge ispunit će želje i potrebe većine entuzijasta kao pouzdan i ergonomski udoban kontroler s korisnim opcijma konfiguriranja. Ali status najboljeg kontrolera ikad napravljenog ipak mu je izmaknuo.

• izvrsna ergonomija, ne traži privikavanje
  • dobri dodaci za prilagođavanje preferencijama igrača
  • podesive stražnje tipke i triggeri mogu biti vrlo korisne u igrama