HCL.HR

Recenzija

Eriksholm: The Stolen Dream

Sad me vidiš, sad me ne vidiš

Daniel Gluhak

Šuljanje je u modernim igrama najčešće svedeno na kraće ili opcionalne dionice gameplaya. Rijetko kad smo baš zgurani u situaciju tihog taktiziranja, pažljivog kretanja i napetosti koja se gradi svakim sljedećim korakom. Sve više naslova nudi šuljanje više iz pristojnosti nego iz stvarne potrebe, gdje takvu taktiku koristimo samo kako bismo uštedjeli na resursima. S druge strane, stealth igre brzo izgube svoj šarm kad shvatimo da umjetna inteligencija protivnika nije dorasla zadatku. Protivnici u takvim igrama obično su vrlo zaboravni i za svaki sumnjivi zvuk okrivljuju vjetar.

Početna cijena Recenzirana verzija Recenzentski primjerak
40€ PC Ustupio izdavač

Eriksholm: The Stolen Dream je stealth avantura, ali naspram gore navedenih primjera ipak djeluje kao korak u pravom smjeru. Ne pokušava izmisliti toplu vodu nego jasno pokazuje da razumije što stealth zapravo treba biti. Žanru se ovdje pristupa ozbiljno, s fokusom i dosljednošću, te se igrač uistinu osjeća kao da ne smije biti viđen jer mu to predstavlja prijetnju.

Radnja Eriksholma odvija se u izmišljenom britanskom gradu, smještenom u rano 20. stoljeće. Doduše, tmurni industrijski okoliš snažno je inspiriran skandinavskim gradovima tog razdoblja. Priča prati djevojku Hannu, čiji se brat Herman našao u središtu ozbiljne optužbe nakon što je navodno učinio nešto što vlasti nazivaju teškim prijestupom. Herman je u bijegu, Hanna ga slijedi, a gradske službe odlučne su u namjeri da ih uhvate. Hanna je isprva iznenađena razvojem situacije, no s vremenom počinje shvaćati da iza bratovog nestanka stoji nešto složenije. Od tog trenutka više ne traži samo odgovore, već pokušava preživjeti u svijetu gdje ništa nije onakvo kakvim se na prvi pogled čini.

Da ne ulazim previše u detalje izvan uvodnog dijela priče, mogu reći da narativni pristup igre ostavlja jako snažan dojam. Od samog se početka intriga i napetost postupno razvijaju kroz monologe i dijaloge među likovima. Čak i naizgled usputni razgovori, posebice među policajcima, često reflektiraju trenutačno stanje u gradu. Same zgrade, okoliši te komentari i tonovi glasa polako ocrtavaju širu društvenu sliku, političke napetosti i javni dojam o onome što se zapravo događa.

Dodatnu težinu cijelom narativu daju i režirane animacije. Cutscene su izuzetno dobro izvedene, s realističnim izgledom likova zahvaljujući korištenju MetaHuman tehnologije. Glumačka izvedba u Eriksholmu, kako glasovna tako i fizička, učinkovito prenosi reakcije likova i prodaje međusobnu dramatičnost.

Cutscene su izuzetno dobro izvedene, s realističnim izgledom likova zahvaljujući korištenju MetaHuman tehnologije za snimanje.

Unatoč kvalitetnoj izvedbi i nizu zanimljivih ideja kojima igra otvara kroz svoj svijet, mnoge stvari ostaju nedovoljno istražene. Osobito se u drugom dijelu igre osjeti se lagani pad u kvaliteti pripovijedanja, gdje početna zagonetnost više nije jednako izražena, iako je glavni zaplet i dalje prisutan te nastavlja voditi priču prema razrješenju.

Korak po korak

Kao sama priča, tako i gameplay postupno uvodi nove mehanike, skrovišta i prepreke. Igraču rijetko oduzima kontrola osim ako to nije prijeko potrebno, a cijeli svijet reagira s punom pažnjom na sve što učinimo. Igra koristi jednostavna pravila i primjenjuje ih u svakoj situaciji, ali se igrač s njima upoznaje kroz praksu, ne unaprijed. Kroz izometrijski kut promatranja akcije sve se može lako pratiti, no od igrača se traži stalna koncentracija.

Igraču rijetko oduzima kontrola osim ako to nije prijeko potrebno, a cijeli svijet reagira s punom pažnjom na sve što učinimo.

Gameplay je u Eriksholmu kao kad se igrate skrivača. Velike kutije, industrijski aparati i zidovi pružaju najveće šanse da ostanemo neprimijećeni, a ključ uspjeha leži u promatranju neprijateljskih kretnji i pravovremenom djelovanju. Stražari imaju jasno određena vidna polja, no ponekad to može biti upitno. Zna se dogoditi da stojite na sredini nekog prostora, svega nekoliko koraka ispred neprijatelja, a svejedno ostanete neprimijećeni – jer ste u sjeni.

Osim konstantnog šuljanja, Eriksholm nam nudi mogućnost da koristimo okoliš u svoju korist. Trčanje i hodanje po željeznim površinama ili tjeranje golubova stvara buku koja privlači pažnju stražara. Njihova je reakcija očekivana te odmah kreću u provjeru, što može zakomplicirati stvari ako niste pažljivi, ali to također otvara priliku da razdvojite stražare i stvorite si prostor za prolazak. Promišljenost je u Eriksholmu jako bitna, a i pažljivost isto – jer nas avantura vraća na zadnji checkpoint čim nas stražari otkriju.

Šuljanje je samo početak jer što se dalje odmičemo od uvoda, to izazovi postaju kompleksniji. Najkorisniji alat je improvizirana puhaljka koju Hanna koristi kako bi tiho omamila stražare. Bitno je izvesti to diskretno i iz sigurne udaljenosti, da stražari ne bi posumnjali i alarmirali ostale. Potrebno je isto tako povući omamljene stražare u zaklon, jer i pronađeno tijelo znači Game Over.

Hanna nije jedini lik s kojim igramo. U jednom trenutku pridružuju joj se još dva igriva lica: prvo Alva, a nešto kasnije i Sebastian. Svaki od njih ima svoj stil i sposobnosti, koje proizlaze iz toga tko su i što predstavljaju u priči. Dinamika postaje sve šira, jer rješenja više nisu ograničena samo na Hannin pristup šuljanja kroz uske prostore, nego uključuju kombiniranje svih troje.

U jednom trenutku pridružuju se još dva igriva lica, prvo Alva, a nešto kasnije Sebastian.

Primjerice, Alva može uklanjati lampe, što otvara nove rute kroz tamnije prostore. Jedina se može penjati na povišene pozicije, što omogućuje pristup lokacijama koje su drugima nedostupne. S druge strane, Sebastian je suroviji u pristupu, te njegova sposobnost da brzo onesposobi stražara pruža direktniju, ali i rizičniju opciju uklanjanja prijetnji.

Ulazak u zaklone omogućuje planiranje sljedećih poteza bez izlaganja, ako postoje prozori kroz koje je moguće promatrati. U kasnijim dijelovima igre dolazimo do sekvenci gdje moramo koordinirati sva tri lika: odvlačenje pažnje jednim likom, brzo ošamućivanje drugim, a zatim reagiranje trećim kako bi završio akciju u vrlo kratkom vremenskom okviru. Takvo povećavanje izazova nikad nije opterećujuće – u Eriksholmu se stalno uvode novi zapleti, a igra svako malo donosi situacije kojima nam zaokuplja pažnju.

Taktička tišina

Iako eliminiranje stražara s vremenom može postati rutinski zadatak kojeg želite obaviti čim prije, igra često nagrađuje strpljenje. Umjesto da se impulzivno uklone mete čim se pruži prilika, isplativije je pustiti da se dijalog između stražara odigra do kraja. U protivnom, preuranjeni potez može aktivirati lančanu reakciju jer ako se stražar ne pojavi na dogovorenoj poziciji i njegov ga kolega odmah krene tražiti, to vam stvara nepotrebne komplikacije.

Nekad se zna dogoditi da u velikim prostorima ne znate odakle uopće krenuti. Kod takvih je situacija korisno stati i promotriti okoliš, a protivnici vas kroz svoj razgovor mogu suptilno uputiti do alternativnih ruta. Samo to nije magična slamka spasa koja će vam uvijek pomoći – ponekad vas te sugestije mogu navesti i na krivi trag.

Kad pokušate izmisliti svoje rješenje situacije, najčešće si samo zakomplicirate život ili jednostavno shvatite da igra nije predviđena za vaše zamisli.

Premda Eriksholm pruža određeni stupanj fleksibilnosti u biranju puta kojim ćete ići, strukturom je igra dosta linearna. Kad pokušate izmisliti svoje rješenje situacije, najčešće si samo zakomplicirate život ili jednostavno shvatite da igra nije predviđena za vaše zamisli. Srećom, checkpoint sustav je čest pa se ne gubi previše vremena na ponavljanje.

Slušaj i gledaj

Kako sam već spomenuo, vizualna prezentacija igre je prekrasna, toliko da čak ni kamera ne umanjuje dojam, a prilično je udaljena od igrača. Iznimno je visoka razina detalja kod skučenih ulica i sirotinjskih četvrti, tamnih rudnika i napuštenih brodogradilišta; gdje svaka sitnica doprinosi ugođaju i priči samog svijeta.

Posebno je vrijedno istaknuti zvuk u igri. Rijetko kada sam naišao na igru iz izometrijskog pogled, koja ne samo da uspijeva promijeniti intenzitet zvuka nego i rotacijom kamere uvjerljivo simulira smjer zvuka te suptilno uklapa pozadinsku buku do te mjere da ponekad zagušuje same dijaloge.

PC verzija igre pokazala se tehnički stabilnom i dobro optimiziranom. Tijekom gameplaya nisam primijetio značajnije padove performansi niti greške koje bi narušavale cjelokupno iskustvo. Igra hardverski nije zahtjevna, no vrijedi istaknuti kako nedostaje podrška za DLSS i FSR tehnologije koje bi mogle dodatno unaprijediti vizualnu oštrinu.

Učitavanja su bila relativno brza između svakog poglavlja. Za ovakve tipove igara preporučujem igranje mišem i tipkovnicom, jer je preciznost i fluidnost puno bolja od sporog kontrolera. Miš služi za upravljanje kamerom i usmjeravanje kretanja likova, dok tipkovnica omogućuje jednostavno pomicanje kamere u svim smjerovima te njenu rotaciju oko osi.

Kako HCL ocjenjuje igre?

Eriksholm: The Stolen Dream ne nudi razgranatu slobodu rješavanja izazova na razini najboljih primjeraka stealth žanra, ali to uspješno kompenzira kroz pomno dizajnirane izazove. Gotovo svaki susret s neprijateljem traži kratku taktičku procjenu situacije. Od uvodnog koraka pa sve do završnih poglavlja, Eriksholm drži iznimno visok standard i pruža istinsko zadovoljstvo onima koji uživaju u šuljanju, planiranju te narativnim avanturama.

Iako priča djelomično gubi emocionalni zamah prema kraju i ne uspijeva u potpunosti zaokružiti odnose među likovima, sveukupni dojam svejedno ostaje pozitivan. Uz trajanje od otprilike 15 sati i cijenom od 40€, već vidim kako bi Eriksholm nekima mogao djelovati odbojno, osobito kada se uzme u obzir da igra praktički ne nudi nikakvu svrhu ponovnog prelaska. Međutim, mislim da to ne umanjuje impresivnu prezentaciju i jasnoću vizije koju je River End Games uspio ostvariti svojom prvom igrom.

Eriksholm: The Stolen Dream je dojmljivo i napeto stealth iskustvo. Kombinacijom taktičkog korištenja okoline, jedinstvenih sposobnosti likova i bogato izgrađenog svijeta, šuljanje u ovoj igri pruža pravo zadovoljstvo.

86 Naša ocjena
  • prekrasna prezentacija
  • čvrste mehanike šuljanja
  • zanimljiva i intrigantna priča
  • taktičko korištenje okoliša
  • pristup rješavanja situacija je ograničen
  • malo povoda za ponovni prelazak

Daniel Gluhak

Strastveni kolekcionar artbookova koji ih mora skupiti sve. Ljubitelj kratkih avantura i pada na vizuale brže nego što sam trailer završi.

Komentari (18)

  • Gogoxxx

    02.08.2025 - 15:23

    Recenzija je dobra, i borim se sa sobom sada pitanjem: Da li da probam ili ne s obzirom na 40e cjenu 15h igranja… :/

    • Daniel Gluhak

      @Gogoxxx, 02.08.2025 - 15:50

      Definitivno shvaćam zašto je možda nekome skupo, pogotovo u današnje doba. Ali treba uzet obzir da je iskustvo ipak veće i bolje kad se uzme matematika i usporedi s gledanjem filma u kino.

    • goran022

      @Gogoxxx, 02.08.2025 - 16:21

      imaš jogurt verziju

  • lukinjo123

    02.08.2025 - 16:05

    Ovo mi je na wishlisti vec ima po godine skoro, po svemu pari se ka solidan story naslov

  • goran022

    02.08.2025 - 16:21

    prešao danas, top igra

  • -W-

    02.08.2025 - 17:31

    Hvala za recenziju..👍

  • Artyom

    02.08.2025 - 20:20

    Lijepo izgleda ali nije to to ako ne možeš nikoga “capnut” kao Zelena Beretka!

  • Demon90

    02.08.2025 - 20:47

    Jel recenzija pisana uz pomoć AI-a, jel itko provjerio pravopis?

  • Bubimir666

    02.08.2025 - 23:11

    Započeo, došao do Chapter 2, jako mi se sviđa. Samo da ostane tak immersive i dalje i od mene 👍. Dobra recenzija, jako me zanima kako se to razvodni prema kraju haha Za sada, super igra.

  • BozanicJosip

    03.08.2025 - 10:24

    Oh wow nisam čuo za ovo, čini mi se kao hidden gem

  • mirkunjaaa

    03.08.2025 - 11:29

    U ove vruće litnje dane mi triba nešto opuštajuće. Ovo mi je sad prezamorno ali na zimu će se probat ☝️

  • Chronosus

    03.08.2025 - 17:23

    Fantastično. Više ovakvih igara treba.

  • Chimichangas

    03.08.2025 - 19:02

    Koliko bi ovo tesko bilo igrati na ps5? Cini mi se zanimljiva al nemam pc 🙁

    • Zelе

      @Chimichangas, 03.08.2025 - 22:46

      Ja igram na pc-ju sa xbox controllerom, komotno se igra

    • Bubimir666

      @Chimichangas, 04.08.2025 - 07:46

      Ja ti igram na PS5, meni je top iskreno. Fluidno je, kontrole su intuitivne, evo ne znam oću te zaribat, ali po mom mišljenju, super se igra s kontolerom.

  • Bubimir666

    20.08.2025 - 11:24

    Završio, odlična recenzija Daniel, slažem se sa svime. Unatoč “slabijim” komponentama igre, mene je iskreno jako ugodno iznenadila igra i baš osvježila, pa dajem 90. Sve kaj si napisal u recenziji stoji. Odigrajte ekipa, nebute požalili.

    • SanKa

      @Bubimir666, 26.08.2025 - 14:26

      koliko h gameplaya?

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?