The Talos Principle

Renato Pedišić

Samo je finale 2014. godine, jedne od onih koje nit’ smrde nit’ mirišu po pitanju gaminga. U proteklih tristošezdeset i nešto dana odigrao sam lijep broj igara koje su izašle tijekom prošle godine, ali sam unatoč tome umalo ostao bez nekog posebnog dojma o cijeloj godini. Bilo je tu skrivenih bisera i kvalitetnih naslova, ali i hrpetina, stvarno velika hrpa najgoreg groblja smišljenog u najpodlijem pohlepnom birokratskom, ekonomski proračunatom umu – fuj, fuj.

Prevagu u ovoj ravnoteži prosječne, i gotovo ni po čemu posebne gamerske godine kao po nekom deus ex machina principu učinio je The Talos Principle, naslov koja je onima koju su ga igrali vjerojatno najsvjetlija točka godine na izmaku.

Ovom “eksperimentu” naših dečkiju iz Croteama rijetko je tko vjerovao, jer nije baš mala stvar kada studio probija okvire koje je sam stvorio, u ovom slučaju s FPS serijalom Serious Sam. Potom, kada se igra kroz promotivni materijal i demo dokazala kvalitetom, mnogi su je označili tek pukim klonom kultnog Portala. No sad, kada su sve stvari fino posložene na čistom papiru, nakon što su igrači dobili cijelu igru u ruke, nakon što su joj dozvolili da ih uvuče u svoj svijet, stvari su mnogo, mnogo jasnije.

Bacite prvi pogled na The Talos Principle uz Igorove komentare dok istražuje svijet i rješava neke od jednostavnijih, početnih zagonetki.

Da, mehanike igre možda nalikuju Portalu, ali tu svaka sličnost staje jer je The Talos Principle prije svega igra sasvim drugačijeg pristupa. Jedna od ključnih razlika je ta da humora u ovoj igri nema (ili ga gotovo nema – ima tu par dosta smiješnih ‘easter eggova’) jer je tematika sasvim ozbiljna.

Pitanja kao „Što znači biti čovjek“, „Koji je smisao života“ te „Koliko možemo vjerovati Bogu“ stalno se postavljaju, no ne radi se tu o retoričkim pitanjima, već igra potiče na aktivno razmišljanje, propitujući vaše stavove na svakom koraku. Čak i kada se ne nalazite u izravnoj interakciji s igrom putem računalne konzole, na razmišljanje će vas tjerati razbacani QR kodovi koji predstavljaju poruke onih koji su na vašem mjestu bili prije vas, vremenski trezori s porukama onih koji su stvorili simulaciju te glas Boga, to jest Elohima koji vas vodi.

Što, tko, što, kako, gdje? Da, znam da sam vam sad stvorio hrpu upitnika u glavi, no moje kompleksno pisanje samo je odraz kompleksnosti ovoga naslova i njegove priče. Ukratko, ona priča ide otprilike ovako: Vi ste robot i budite se u svijetu računalne simulacije u kojem vas Elohim, do kraja neodređeno biće predstavljeno samo autoritativnim glasom, vodi kroz raznolike zagonetke s ciljem dostizanjem vječnog života. Svima poznata priča o stvaranju čovjeka preslikana je ovdje u tom smislu da se Elohim predstavlja kao stvoritelj, varljiva zmija, to jest vrag, predstavljen je kroz pokvarene datoteke u bazi podataka simulacije, a stablo jabuke visoki je toranj koji je relativno lako moguće doseći, ali samo ako se izravno odlučite kršiti riječ Elohima.

Kako budete igrali otkrit ćete više o tome gdje su nestali ljudi, čemu služi čitav svijet u kojem se nalazite te zagonetke koje rješavate, a sama priča više će puta naglo skrenuti u nepredvidljivom smjeru te može, ali ne mora nužno, biti slika i prilika biblijske priče o Bogu i Adamu. Tu uskačete vi kao igrači, budući da je samo finale, ali i dobar dio izravne komunikacije s igrom, podređen odlukama samog igrača što je stvarno divno i daje zadovoljavajuću dozu slobode tamo gdje je ne može biti – u zagonetkama koje čine srž gameplaya.

I to je u redu, ta činjenica da do konačnog kraja zagonetke postoji samo jedan put, budući da za rješavanje nekih od njih trebate gotovo plesati po žici, odnosno biti i kreativni i unutar zadanih okvira da bi cijela stvar ispala onako kako je Croteam to zamislio. U redu, neću lagati, barem deset od preko 120 zagonetki u igri sam kompletirao onako na silu, seljački, pronašavši alternativne i manje kompleksne načine dovršavanja igre, ali takvo što ne daje onaj osjećaj zadovoljstva kao kad riješite zagonetku po špagi.

Ne očajavajte kad The Talos Principle baci rukavicu izazova vašem intelektu, budući da se u upornosti krije ključ prelaska svake prepreke.

Zagonetke variraju po težini, a pravilo je da su one lakše smještene bliže početku igre, dok su one teže bliže završetku igre. Ovo ne mora biti uvijek istina, a po mom iskustvu s The Talos Principleom, najveći faktor uspješnog rješavanja zagonetke je koncentriranost, budući da su sve zagonetke itekako rješive, makar se to ne čini uvijek tako na prvi pogled. Često sam se, po kompletiranju neke kompleksne zagonetke sam sebi nasmijao zbog količine vremena koju sam utrošio u nju, unatoč tome što mi je rješenje stalno bilo pred nosom.

U drugom video komentaru bacite pogled na spomenuti toranj i dvije nove zagonetke od kojih je jedna malo zbunila našeg glavnog urednika, a ispalo je da je brutalno jednostavna. E, o tome vam pričam!

Mogu li sad izdvojiti neku iznimno tešku zagonetku? Pa, sve one u kojima se zahtjeva uporaba snimača mnogo su kompleksnije od svih ostalih u igri, budući da prilikom njihovog rješavanja morate uskladiti svoje trenutne akcije s onima koje ste već obavili i nasnimili. Nije vam jasno? Nije ni meni bilo iz prve, ali zato praksa čini svoje pa ne očajavajte kad The Talos Principle baci rukavicu izazova vašem intelektu, budući da se u upornosti krije ključ prelaska svake prepreke.

Ostale prepreke, poput igranja s laserima različitih boja, korištenja snažnih ventilatora i blokatora te pomicanja takozvanih heksahedrona (čitaj kocke) kreću se od veoma jednostavnih do stvarno kompleksnih, ovisno o tome koliko je različitih elemenata međusobno pomiješano te koliko je alternativnih redoslijeda rješavanja stvari ponuđeno igraču (s tim da je samo jedan uvijek pravi).

U konačnici, kad se sve zbroji i oduzme, ovisno o snazi vašega mozga trebat će vam od 10 do 20 sati da kompletirate sve matematičko-filozofske zagonetke ovoga naslova, s tim da će vam za otključavanje svih tajni igre, pronalaženje easter eggova i skupljanje zvjezdica trebati minimalno 40 sati, ako ne i više. Još ako u ovu kalkulaciju ubacimo i nekoliko različitih završetaka priče, brojka sati koje možete utrošiti na The Talos Principle postaje četveroznamenkasta (valjda, ne znam, imao sam 2 matematiku u srednjoj).

Jedina mana u ovoj računici je ta što je replay value cijelog iskustva dosta nizak, budući da vas ništa na svijetu ne može natjerati da odmah po prvom prolasku ponovno prelazite zagonetke koje ste već jednom prošli. Ne postojanje New Game + opcije s kojom bi bilo lakše dostići 100% kompletiranosti igre također je minus, ali ono što najviše boli je to što će vas igra i kad ju završite ponovno vući da ju zaigrate, ali svom, sada riješenim zagonetkama osnaženom mozgu, nikako nećete moći racionalizirati još jedan prolazak.

Kooperativna kampanja viđena u Portalu 2, ili barem mod za dva igrača nešto je čega u ovome naslovu jednostavno nema. Što se mene osobno tiče, na izostanak takvog kooperativnog moda prilikom igranja i nisam previše mislio, budući da sam u cijelost uživao u detaljnom singleplayer iskustvu, no sigurno postoji određen postotak igrača koji igri i Croteamu zamjera izostanak co-opa, nečega što se, kao u primjeru ranije spomenutog Portala 2, uz malo truda ipak moglo izvesti.

Pogledajte kako izgledaju egipatski dijelovi igre uz još malo istraživanja svijeta i rješavanja zagonetki.

Ono što se ne može zamjeriti Croteamu i The Talos Principleu je izostanak potpore za modove, budući da je igra uključena u Steam Workshop program kroz koji igrači mogu izrađivati svoje vlastite levele, ili pak preuređivati postojeće objekte u igri. Nažalost, za sada nema previše sadržaja koji su stvorili sami igrači pa se pravo user-made iskustvo i dalje čeka.

Ako baš žarko želite ponovno iskusiti svijet The Talos Principlea, čak i bez co-opa i s manjkom korisničkih modova, možda biste ga htjeli zaigrati čisto da samo još jednom prošećete kroz Elohimove vrtove, odnosno kroz četiri različita krajolika koji krase igru. Vizualno, igra izgleda dosta lijepo, a optimiziranost je na vrhuncu jer se ovdje radi o potpuno korisniku prilagodljivom Serious Engineu 4 koji u ovome naslovu nudi sto i jednu grafičku opciju na podešavanje. To znači da ja, čiji je laptop Igor u prvom video komentaru ove igre krstio titulom „smeće“, mogu potpuno fluidno s pristojnim i sebi prilagođenim grafičkim opcijama vrtjeti igru u visokom i konstantnom broju sličica po sekundi. U prilog tome sigurno ide i sam tip igre sa dosta statičnom scenografijom, bez mnogo animiranih sudionika u virtualnom svijetu, ali svakako i sam engine koji će se sigurno nastaviti dokazivati u narednim igrama Croteama.

Kvalitetno vizualno iskustvo upotpunjeno je i onim zvučnim. Glasovna gluma je na vrhuncu, zvukovi računala, lasera, strojnica i ostalih mehaničkih naprava zvuče odlično, ali cijelo iskustvo upotpunjuje i odlična glazbena podloga sačinjena od zborskih i orkestralnih skladbi s dodatkom elektronike. Ona će vam često dati nekakav osjećaj transcendentalnog, što svakako utječe na atmosferu igre koja je, jednom riječju, savršena.

U konačnici, cijeli The Talos Principle možemo zvati savršenim djelom igraće industrije, ili barem gotovo savršenim zbog prije spomenutih slabih razloga za ponovno odigravanje. Još jedan možda prikriveni plus koji spominjem na samome kraju recenzije jest pristupačna cijena igre od samo 18 eura što je, barem po meni, smiješno mala cijena za igru koja bi vam lako mogla promijeniti mišljenje o mnogo stvari u koje ste bili uvjereni da su istina, uključujući i ono o tome što smatrate igrom. Zato hvala Croteamu i hvala The Talos Principleu na ovom divnom iskustvu čijem se eventualnom nastavku stvarno radujem.

Priča o Bogu, čovjeku, računalu, robotu, zagonetkama, QR kodovima i povijesnim građevinama stiže iz Hrvatske u obliku jedne od najboljih igara ove godine.

95 Naša ocjena
  • cijena