X-Men: Apocalypse

TREĆI DIO JE UVIJEK NAJGORI?

U trećem X-Men filmu novije generacije mutanti odu u kino pogledati jednu poznatu trilogiju i poslije se slože oko toga da su treći filmovi u serijalima obično najlošiji. Mi ovdje završavamo sa spoilerima za X-Men: Apocalypse, a u ostatku spoiler-free recenzije nastojimo odgovoriti ima li autoironije u onome što X-Men ekipa kaže o trećim dijelovima.

X-Men: Apocalypse je prilično izravan film pa ću i ja svoje mišljenje o njemu iznijeti direktno na početku recenzije – ne smatram ga najlošijim dijelom novog serijala. Ali isto tako, nisam ga doživio ni kao najbolje izdanje Marvelovih mutanata. Rekao bih da je riječ o najambicioznijem X-Men filmu, ali Days of Future Past zapravo je bio jednako ambiciozan, po mom mišljenju i previše za svoje dobro. To sada dolazi na naplatu jer Apocalypse kao treći dio u serijalu očekuje da gledatelj zna gdje je priča točno stala prije dvije godine – ili deset, u vremenskom rasponu radnje između filmova.

xmen-apocalypse-2

Ne vidim to kao minus, ali mislim da vrijedi napomenuti kako je prije gledanja ovog filma korisno ponoviti gradivo prethodnih dijelova. Ja to nisam učinio pa sam se gledajući Apocalypse u početku osjećao pomalo izgubljeno. First Class i Days of Future Past gledao sam po izlasku i okvirno mi je poznata osnovna postava likova kao i problematika istih. No, Days of Future Past unio mi je pravi kaos u glavu svojim kompliciranim zapletom.

Ako se sjećate originalne trilogije, novi filmovi imaju neke poveznice sa starima (npr. “onaj” lik kojega u obje trilogije glumi isti glumac), ali oni nisu dio iste kronologije. Moram priznati da kod X-Mena zbog toga imam malih problema u praćenju tko-što-kada, pogotovo ako krenem razmišljati gdje se tu kronološki uklapaju mutanti iz Deadpoola, zasebnih Wolverine filmova itd.

Prije gledanja Apocalypsea definitivno ponovite gradivo prethodnih filmova inače ćete se u startu priče vjerojatno osjećati izgubljeno.

Apocalypse ne pomaže time što ima jako mnogo likova, a postojećoj postavi dodaje i neke “nove” (premda su ti mutanti već bili u originalnoj trilogiji tako da tehnički nisu baš novi). Posljedica toga je da prvih sat i pol vremena praktički ode na uvod dok nas film podsjeti na sve likove i pokrene radnju za njih. Ipak, nije riječ o super dosadnom uvodu, a da je kraći onda bi likovi bili nedorečeni. Stvar je jednostavno u tome da je redatelj Bryan Singer očito htio da nijedan lik ne bude zapostavljen, što nije laka zadaća s obzirom na njihov broj.

xmen-apocalypse-3

U tome je dijelom uspio jer X-Men: Apocalypse donosi uglavnom logičnu priču utoliko što svaki lik ima precizno definiranu ulogu u njoj. Iako postoji nekoliko potencijalnih rupa u scenariju koje bi vam mogle biti sumnjive, film ih nastoji zasjeniti maštovitom uporabom mutantskih moći. Pri tome ponajprije mislim na Quicksilverovo usporavanje vremena jer taj lik ponovno ima najbolju scenu u čitavom filmu, još bolju nego u prošlome. Za njim ne zaostaju ni naslovni junak Apocalypse, novopridošli Nightcrawler, te onaj lik koji vam je možda spoilan zahvaljujući zadnjem traileru.

Quicksilver ponovno ima najbolju scenu u čitavom filmu, još bolju nego u Days of Future Past.

Međutim, ima i mutanata koji su naprosto dosadni. Mystique je za razliku od prethodna dva filma ovdje dosta mlaka, možda zbog toga jer svega dva ili tri puta koristi svoju mutantsku sposobnost. S time na umu, izgleda kao da su producenti namjerno htjeli da Jennifer Lawrance bude prepoznatljivo lice filma i da zadrži svoj prirodni izgled umjesto “prirodnog” izgleda Mystique.

No, još slabiji bili su mi “jahači apokalipse”. Storm praktički ostane bez značajne akcijske scene, a Anglel i Psylocke kao da su izlika za to da Apocalype ne bude previše snažan, tj. nepobjediv. Uostalom, on sam za Angela u jednom trenutku zaključi da je beskoristan, a Psylocke je lišena svojih telepatskih moći iz stripa te doslovno služi kao glavni dekolte filma.

xmen-apocalypse-5

Usprkos podijeljenim dojmovima oko postave mutanata, rekao bih da mi se priča u suštini svidjela. Objašnjenje zašto Apocalypse nije ranije spominjan (iako je najsnažniji mutant u povijesti) dovoljno je uvjerljivo da drži vodu. Također je zanimljivo vidjeti kako se neki poznati X-Men mitovi odgonetnu kroz radnju, kao što je primjerice ćelavost profesora Xaviera. Međutim, ne mogu se oteti dojmu da film uopće nema središnjicu priče već samo duži uvod i završnicu. Okej, postoji dio u kojemu cameo ima onaj popularni mutant kojega nećemo spoilati, no premda je taj dio odličan, na kraju mi je djelovao kao fan-service – ubačen samo zato da razveseli fanove iako s glavnom radnjom nema skoro nikakve veze.

Nakon prilično dugog uvoda od nekih sat i pol vremena, film jednostavno skoči na završnu bitku bez ikakve sredine u priči.

Postavlja se međutim pitanje trebaju li ovakvi filmovi uopće “sredinu” priče. Oko toga će svatko imati svoje stajalište, a na kraju se sve svodi na osobnu preferenciju. Meni najdraži X-Men film je dvojka iz originalne trilogije, čisto zato jer se tempom drastično razlikuje od svih ostalih filmova u serijalu. Nešto sporiji tempo tom je filmu osigurao čvršću priču (za koju je scenarij radio David Hayter, dugogodišnji glas Snakea), a ja bih uvijek uzeo čvršću priču prije nego adrenalinsku akciju koju mogu vidjeti u svakom drugom filmu. S druge strane, onome tko uživa u akciji X-Men filmova možda se svidi taj model kod kojega se u uvodu riješi pričanje, a u ostatku filma slijedi samo akcija.

xmen-apocalypse-6

Slično vrijedi i za cjelovito iskustvo X-Men: Apocalypsea. Film ne predstavlja ništa neviđeno, a ako ste gledali originalnu trilogiju možda ćete imati svojevrsni deja vu na The Last Stand. U isto vrijeme vjerojatno ne biste rekli da do smo do sada imali izrazito loših X-Men filmova, pa bih zaključio da kvaliteta serijala ovom “apokalipsom” stoga nije narušena. Ako se odlučite na gledanje, još jednom naglašavam da se prethodno pripremite i prisjetite priče iz prijašnjih dijelova kako se u Apocalypseu ne biste konstantno pitali što-kako-gdje-kada-zašto.

Iako je njihov najsnažniji protivnik do sada, Apocalypse je za X-Men ekipu samo još jedan rutinski posao, a tako je film i odrađen. Ovisno o tome što mislite o prijašnjim dijelovima, sami možete prosuditi je li to dobro ili loše.

• genijalna scena s Quicksilverom
  • cameo lika kojega nećemo spoilati
  • priča bez središnjeg dijela