SOMA

ispod vode vas ne čuju kako vrištite

Gregor Stojev

Svi znamo da je ona prva Amnesia bila odlična, a ona druga nekako “meh”. Kako nam Soma dolazi iz ruku Frictional Gamesa, toplo sam se nadao da će više bacati na “The Dark Descent” nego na “A Machine for Pigs“. Nažalost, iako je Soma itekako odlična, rađena je po kalupu mašine za svinju. I to je zapravo jedina glavna zamjerka koju mogu ovdje iznijeti i koja bi mnogima mogla biti razlog da ju zaobiđu – manjak nekakvih specifičnih mehanika koje biste mogli zagristi praktički Somu čine simulacijom hodanja. Baš kao u “A Machine for Pigs”, tu nema skupljanja baterija ili ulja za svijetlo, ili pak nekakve energije oko koje se trebate brinuti.

Jedina glavna interakcija koju ćete imati sa Somom, osim hodanja i čitanja dokumenata, je zapravo otvaranje i zatvaranje vrata. Također je malo skromna što se tiče samog horora, za veterane žanra mogla bi u najboljem slučaju biti mrvicu uznemiravajuća na nekim dijelovima, prvenstveno radi čudnih zvukova kojih ćete se naslušati. Kako je Soma zapravo malo stidljiva što se tiče bliskih kontakata s nepoznatim pa tako i samim zagonetkama (jer ni jednog ni drugog baš i nema puno), u par navrata više liči na neku point and click avanturu koja se odvija u mraku nego klasični survival horror one vrste na kojeg smo navikli, dok u ostatku igre uglavnom hodate praznim hodnicima.

U svom prvom video komentaru, Igor će vam malo pokazati kako izgleda prvi susret Simona s jezivom podvodnom stanicom Phatos II.

Soma je dakle, psihološki horor – znači nema napucavanja demona ili skupljanja municije. Opremljeni ste samo praznim džepovima i na vama je da se snađete kako znate. Igrate u ulozi jednog čovjeka koji je preživio prometnu nesreću, no zadobio ozljede na mozgu. Pati od strašnih noćnih mora i glava ga zaboli kada gleda televiziju. Hoda na preglede kako bi se oporavio, a igra započinje odlaskom na sastanak skeniranja mozga, i upravo u tom trenu padate u novu noćnu moru. Budite se u nepoznatoj futurističkoj sredini i pokušavate skužiti što se točno zbiva.

Ubrzo shvatite da niste u svemiru već u podmornom kompleksu neke vrste. Iako vam se većina stvari pojasni ubrzo u početku, u upit stalno dolaze nove teme, primjerice moralnosti vaših radnji da preživite situaciju u kojoj ste se našli (a svakako ćete se naći u zanimljivim situacijama) ili pak činjenica da odjednom možete disati pod vodom. U tom smislu Soma je dosta drugačije složena od nekih ostalih horora ove vrste. Odgovore na pitanja dobivate dosta često, no uz svaki odgovor dolaze i nova pitanja, na koja također onda relativno brzo nalazite odgovor. Soma vas neće sa samo jednom misterijom držati do kraja, već će vas neprestano hraniti novim idejama kako bi gurali dalje.

Čim sam zaigrao Somu uhvatio me déjà vu, osjećaj da sam sve ovo već odigrao nekoliko puta. Hodam okolo i slušam audio snimke – zapravo ništa novo, no ubrzo preraste u nešto više od toga da vam skrene pažnju od stvari koje nedostaju. Audio-vizualni dizajn je zato u potpunosti odličan. Soma stvarno super izgleda i zvuči. Atmosfera me podsjetila na onaj odličan doživljaj koji sam imao u prvom Dead Spaceu.

U podvodnim dijelovima imate zadovoljavajuć osjećaj težine, a gledanje predmeta kako plutaju oko vas kad ih pogurnete stvorit će uvjerljive trenutke da ste zatočeni ispod oceana gdje sunce ne dopire. Fizika predmeta je također odlična, možete podignuti i baciti gotovo sve na što naiđete, no nažalost ništa od toga zapravo nema neku svrhu vrijednu spomena. Sve je to tu samo da izgleda lijepo, da vas pokuša približiti svojem svijetu. Nemojte da vas to zavara, iako Soma malo manjka na klasičnim mehanikama koje igru čine igrom, ima itekako zadovoljavajuć scenarij i zanimljivu okolinu.

Ovaj video komentar sadrži jedan blagi spoiler pa gledajte na svoju odgovornost.
I dalje se radi o prvoj trećini igre.

Atmosfera i priča su ovdje svakako bili na prvom mjestu, a sve ostalo je tu više kao bonus. Iako sama radnja vuče dosta paralela s Cradleom kojeg sam nedavno recenzirao i pohvalio radi izvedbe priče, i također jako asocira na jedan vrlo popularni film kojeg ću ovdje ostaviti bezimenim radi očitih spoilera, ne mogu joj zamjeriti na odličnoj priči samo zato što sam ju par puta već prožvakao. Ipak se tu radi o izvanredno dobroj priči, upravo zato na takav pristup i naletavamo u raznim sci-fi scenarijima.

Jedina posebna mehanika koju bih mogao spomenuti bi bila ta da kada vas to “nešto” ulovi zapravo ne umirete, barem ne odmah, već dobivate drugu priliku. Na mjestu gdje ste pali ponovno se budite i nastavljate dalje, samo ovoga puta malo šepate i vidite male distorzije. Svakih nekoliko soba imate priliku vratiti se u početno stanje, tako da to i nije neki veći problem. Ako vas ponovo ulove dok šepate, e onda tek zapravo pogibate i morate ponavljati određeni dio.

Kad vam se objasne pravila kojima čudovišta funkcioniraju te kako ih pravilno zaobilaziti, Soma izgubi većinu svoje strahote. Ta bića se više doimaju kao pokretni stupovi nego nešto od čega treba bježati kako vas ne bi pojeli za doručak. Zašto je to točno tako pojasni se kasnije i donekle ima smisla, no šteta je samo što se skoro svaki vaš susret s nepoznatim rješava na isti djetinjasti način – čučnete u ćošak i zažmirite dok “to nešto” ne ode. Tek pri samom vrhuncu će bit uzbudljiv bijeg za preživljavanjem, a do tada ćete se osjećati kao turist.

Ako vam smeta činjenica da je Soma zapravo rođak Mašine za svinju, napomenuo bih samo da je za razliku od nje priča puno bolje ispričana i pojašnjena. Od vas se ne traži puno čitanja već uglavnom slušanja i pažnje pa ju je lakše i progutati i shvatiti, a odlična gluma i karakterizacija likova samo pridodaje doživljaju. Samim time veća je šansa da vas u konačnici ostavi zadovoljnima, bez obzira na činjenicu da Soma više nalikuje filmu iz prvog lica nego klasičnom survival horror naslovu.

Tvorci one prve odlične Amnezije: The Dark Descent donose nam novi psihološki horor, ovoga puta u malo više znanstveno-fantastičnom štihu.

• likovi
  • simulacija hodanja
  • AI

Gregor Stojev

Kad nema mačku na glavi, sa zadovoljstvom se prepušta atmosferičnim hororcima. Lokalni nostalgičar koji žive mrtvace vidi kao slatkiše, voli akcijske pustolovine i poneku mozgalicu dok pokušava zaobići sve stvari PvP.