Svi znamo da je ona prva Amnesia bila odlična, a ona druga nekako “meh”. Kako nam Soma dolazi iz ruku Frictional Gamesa, toplo sam se nadao da će više bacati na “The Dark Descent” nego na “A Machine for Pigs“. Nažalost, iako je Soma itekako odlična, rađena je po kalupu mašine za svinju. I to je zapravo jedina glavna zamjerka koju mogu ovdje iznijeti i koja bi mnogima mogla biti razlog da ju zaobiđu – manjak nekakvih specifičnih mehanika koje biste mogli zagristi praktički Somu čine simulacijom hodanja. Baš kao u “A Machine for Pigs”, tu nema skupljanja baterija ili ulja za svijetlo, ili pak nekakve energije oko koje se trebate brinuti.
Jedina glavna interakcija koju ćete imati sa Somom, osim hodanja i čitanja dokumenata, je zapravo otvaranje i zatvaranje vrata. Također je malo skromna što se tiče samog horora, za veterane žanra mogla bi u najboljem slučaju biti mrvicu uznemiravajuća na nekim dijelovima, prvenstveno radi čudnih zvukova kojih ćete se naslušati. Kako je Soma zapravo malo stidljiva što se tiče bliskih kontakata s nepoznatim pa tako i samim zagonetkama (jer ni jednog ni drugog baš i nema puno), u par navrata više liči na neku point and click avanturu koja se odvija u mraku nego klasični survival horror one vrste na kojeg smo navikli, dok u ostatku igre uglavnom hodate praznim hodnicima.
VIDEO KOMENTAR #1 – POČETAK
U svom prvom video komentaru, Igor će vam malo pokazati kako izgleda prvi susret Simona s jezivom podvodnom stanicom Phatos II.
Soma je dakle, psihološki horor – znači nema napucavanja demona ili skupljanja municije. Opremljeni ste samo praznim džepovima i na vama je da se snađete kako znate. Igrate u ulozi jednog čovjeka koji je preživio prometnu nesreću, no zadobio ozljede na mozgu. Pati od strašnih noćnih mora i glava ga zaboli kada gleda televiziju. Hoda na preglede kako bi se oporavio, a igra započinje odlaskom na sastanak skeniranja mozga, i upravo u tom trenu padate u novu noćnu moru. Budite se u nepoznatoj futurističkoj sredini i pokušavate skužiti što se točno zbiva.Ubrzo shvatite da niste u svemiru već u podmornom kompleksu neke vrste. Iako vam se većina stvari pojasni ubrzo u početku, u upit stalno dolaze nove teme, primjerice moralnosti vaših radnji da preživite situaciju u kojoj ste se našli (a svakako ćete se naći u zanimljivim situacijama) ili pak činjenica da odjednom možete disati pod vodom. U tom smislu Soma je dosta drugačije složena od nekih ostalih horora ove vrste. Odgovore na pitanja dobivate dosta često, no uz svaki odgovor dolaze i nova pitanja, na koja također onda relativno brzo nalazite odgovor. Soma vas neće sa samo jednom misterijom držati do kraja, već će vas neprestano hraniti novim idejama kako bi gurali dalje.
Čim sam zaigrao Somu uhvatio me déjà vu, osjećaj da sam sve ovo već odigrao nekoliko puta. Hodam okolo i slušam audio snimke – zapravo ništa novo, no ubrzo preraste u nešto više od toga da vam skrene pažnju od stvari koje nedostaju. Audio-vizualni dizajn je zato u potpunosti odličan. Soma stvarno super izgleda i zvuči. Atmosfera me podsjetila na onaj odličan doživljaj koji sam imao u prvom Dead Spaceu.
U podvodnim dijelovima imate zadovoljavajuć osjećaj težine, a gledanje predmeta kako plutaju oko vas kad ih pogurnete stvorit će uvjerljive trenutke da ste zatočeni ispod oceana gdje sunce ne dopire. Fizika predmeta je također odlična, možete podignuti i baciti gotovo sve na što naiđete, no nažalost ništa od toga zapravo nema neku svrhu vrijednu spomena. Sve je to tu samo da izgleda lijepo, da vas pokuša približiti svojem svijetu. Nemojte da vas to zavara, iako Soma malo manjka na klasičnim mehanikama koje igru čine igrom, ima itekako zadovoljavajuć scenarij i zanimljivu okolinu.
VIDEO KOMENTAR #2 – NEMA SMRTI
Ovaj video komentar sadrži jedan blagi spoiler pa gledajte na svoju odgovornost.
I dalje se radi o prvoj trećini igre.
Jedina posebna mehanika koju bih mogao spomenuti bi bila ta da kada vas to “nešto” ulovi zapravo ne umirete, barem ne odmah, već dobivate drugu priliku. Na mjestu gdje ste pali ponovno se budite i nastavljate dalje, samo ovoga puta malo šepate i vidite male distorzije. Svakih nekoliko soba imate priliku vratiti se u početno stanje, tako da to i nije neki veći problem. Ako vas ponovo ulove dok šepate, e onda tek zapravo pogibate i morate ponavljati određeni dio.
Kad vam se objasne pravila kojima čudovišta funkcioniraju te kako ih pravilno zaobilaziti, Soma izgubi većinu svoje strahote. Ta bića se više doimaju kao pokretni stupovi nego nešto od čega treba bježati kako vas ne bi pojeli za doručak. Zašto je to točno tako pojasni se kasnije i donekle ima smisla, no šteta je samo što se skoro svaki vaš susret s nepoznatim rješava na isti djetinjasti način – čučnete u ćošak i zažmirite dok “to nešto” ne ode. Tek pri samom vrhuncu će bit uzbudljiv bijeg za preživljavanjem, a do tada ćete se osjećati kao turist.
Ako vam smeta činjenica da je Soma zapravo rođak Mašine za svinju, napomenuo bih samo da je za razliku od nje priča puno bolje ispričana i pojašnjena. Od vas se ne traži puno čitanja već uglavnom slušanja i pažnje pa ju je lakše i progutati i shvatiti, a odlična gluma i karakterizacija likova samo pridodaje doživljaju. Samim time veća je šansa da vas u konačnici ostavi zadovoljnima, bez obzira na činjenicu da Soma više nalikuje filmu iz prvog lica nego klasičnom survival horror naslovu.
pesek32
30.09.2015 - 17:11Igore, napravi još jedan video.
Lovac
30.09.2015 - 17:42Recenzija mi je malo pogrešna. Premalo se bavi igrinom suštinom, a to je da nas skroz tjera na razmišljanje o tome što osobu zapravo čini. Ne mogu objasniti radi spoila. Uglavnom pogreška je što se uopće s njom spominje Amnesia jer iako na prvi pogled slične ovo je sasvim drukčija igra. Jedina prava mana joj je jedan mogući kraj, a ono što mora biti – prezentira na stvarno poseban način. 80 je definitivno premala ocjena jer ovo nije Amnesia (s kojom se iz razumljivih razloga vuče paralela) s manje straha i više priče, ova igra je ipak nešto dublje i kvalitetnije od prethodnih Frictionalovih igri. Igra jako vuče na SystemShock 2/BIoShock načinom na koji gradi atmosferu i daje informacije o radnji te nagrađuje one koji pročešljaju svaki kutak i sobu.
IaMarmageddoN
30.09.2015 - 17:56Atmosfera dobra, ideja dobra, grafika vrlo dobra dok je AI dovoljno dobar za ovako nešto. Sve u svemu slažem se sa ocjenom. I od mene 80, ne vidim baš neki razlog da igri dam više ili manje od toga. A ovi bi se mogli zvati Fictional games za ovu igru jer stvarno imaju dobre ideje.
Branjo84
30.09.2015 - 18:28Dosta je laka,nema osjecaja straha,napetosti,robote je lako eskivirati.Plus je jedino prica i jako dobri zvukovi u igri.
Zgroktaruis
30.09.2015 - 19:17Ima li koji recezant iz HCL-a koja nije totalna filistarska panjina bez smisla za estetiku i naraciju?
KarloKarlec
@Zgroktaruis, 30.09.2015 - 19:35Ne
KarloKarlec
@Zgroktaruis, 30.09.2015 - 19:36Šalim se, svi recenzenti lijepo recenziraju igru i objasne o čemu se radi, negativnosti i pozitivnosti, no ponekad je predugo/prekratko, primjer ova recenzija mi je nekako bila prekratka.
Ementaler
@Zgroktaruis, 01.10.2015 - 13:43Zamisli bit taj tip koji se registrira samo da ostavi ovaj komentar :)))
Zgroktaruis
@Zgroktaruis, 04.10.2015 - 20:50Niti jedna žrtva nije prevelika za prokazivanje nenadahnute drljavosti i lupetanja, pa čak ni potrošit 20 sekundi registracije za napisat odgovor.
Ementaler
@Zgroktaruis, 04.10.2015 - 21:17Istina, registracija je stvarno brzo gotova.
pesek32
30.09.2015 - 19:44Mene zanima koliko je igra strašna i koliko je priča dobra?
qubizRRR
@pesek32, 01.10.2015 - 14:16Priča je odlična, tjera igrača na razmišljanje. Ako si se plašio čudovišta iz Amnezije onda češ se plašit i ovih 😀 samo što se manje pojavljuju kroz igru nego u Amneziji.
LittleShinyMoon
30.09.2015 - 19:47s obzirom da nisam još zaigrao igru, prvo sam pročitao recenziju koja je doduše dosta plitka, ali okej okej samo imam osjećaj da fali malo više objašnjenja nekih stvari…kao fan Frictionala igru cu vjerojatno zaigrati jer sam uživao u Penumbra i Amnesia serijalima, ovo mi se čini kao zbilja drugačiji naslov od spomenutih i kao takav intrigira…
Gamedesigner47
@LittleShinyMoon, 30.09.2015 - 20:06Odigraj,vjeruj mi ovo je odlican serijal od FG-a.Ja sam huge fan od FG-a i svidjela mi se igra jako,mada sa ovom recenzijom se bas ne slazem!
Ementaler
@LittleShinyMoon, 01.10.2015 - 13:50Slobodno reci kojim dijelom teksta se ne slažeš, da prodiskutiramo o tome malo. Valjda će se i Greg malo ubaciti u raspravu 🙂
Doomguard
@LittleShinyMoon, 01.10.2015 - 14:20Neznam zašto pričate ko da je dobila ocjenu 60, mislim da je 80 solidno visoka ocjena unatoč svemu, a korisničke ocjene nisu ni daleko od službene. Iako je priča a i sama igra prilično dobra, reca je viša fokusirana na neke činjenice da ljudi znaju o kakvom tipu igre se radi – puno hodanja u mraku i slušanja priče, a manje sukoba sa čudovištima i puzzlama. Da je bilo malo više scary dobila bi 90, a i da se čudovišta zaobilaze sa malo više različitih i maštovitih načina vjeruj mi ja bi se prvi zalagao da soma dobi pa čak i 100 iako bi i onda bilo puno buke oko te odluke. Ovako kako je trenutno nose ju atmosfera i priča, što se mora uzet u objektivnost da bi ljudima igra zbog toga mogla bit "glupa". Mislim da je reca prilično precizna, ako igraš igre zbog atmosfere i priče soma je za tebe, ako ne traži dalje.
PhobosDeimos
30.09.2015 - 21:58Igra generalno nije strašna kao Amnesia,iako ima par strašnijih dijelova.
Ono što mi je zakon je atmosfera,dizajn levela,pogotovo podvodni svijet i priča.
Film me dosta podsjetio na filmove kao Virus (1999.) i Sfera (1998.).87/100 od mene.
qubizRRR
01.10.2015 - 14:19Sa recenzijom se uglavnom slažem, igra je strašna ali nije toliko kao Amnezija i glavna stvar koja mi se nesviđa u igri pored onih ekspesija straha kod glavnog lika su zamučenja vida u vodi, stvarno iritira oči.
Artyom
01.10.2015 - 14:3299 od mene. Jedina moguća mana je što ima texture nešto slabije kvalitete. Moj glas za igru godine!
pesek32
01.10.2015 - 14:35Pod info box vam je greška. Piše da je igra samo za PC.
Ementaler
@pesek32, 01.10.2015 - 15:34Vidiš stvarno, ostalo od jedne prijašnje recenzije. Hvala pesek!
pesek32
@pesek32, 01.10.2015 - 16:04Nema na čemu.
Black_Pirate
01.10.2015 - 16:27Bas su fino Frictional Games zastranili nakon Amnesie:DD. Necu ih pamtit ni po tome vec po izvanrednoj Penumbri. Ovo ostalo bas hrana za svinje… i nista vise. Steta….
shepard-fan
01.10.2015 - 20:41Prešao sam ju i zadovoljan sam
sinn3r
09.10.2015 - 18:24fantastična priča, FG ekipa je genijalna, atmosfera u igri je odlična..al priča je ono šta ovoj igri daje posebnu dimenziju, potiče na razmišljanje i vrhunska zamisao budućnosti i tehnoloških mogućnosti..
MrPhillips
03.01.2016 - 17:2470 Nije loša igra.
Paradajz22
19.03.2020 - 22:06Fenomenalna priča, atmosfera podmorske postaje je odlična i realna, likovi su odlično i uvjerljivo napravljeni, gameplay i “puzzlovi” su izvrsno spojeni u cjelinu. Filozofska pitanja koja se postavljaju u igri su jednostavno ispred svog vremena (ako govorimo samo o igrama).
Nakon što odigrate igru, još dugo njen svijet i filozofija ostanu u glavi.
Najbolji dokaz da igre mogu biti umjetnost.
Paradajz22
23.10.2020 - 23:19Sve Frictionalove igre dosad su bile fantastične- od priče do mehanika i njihove povezanosti, dubokih filozofskih tema, karakterizacija likova, odličnog gameplaya i fenomenalne atmosfere. Penumbra, Amnesia, SOMA su remek dijela žanra i gaminga uopće. Stvarno je velika pažnja posvećena i najmanjim detaljima. Uz to imaju i vlastiti engine, stvarno svaka čast Frictional Games. Ako ova igra bude bar upola dobra kao prethodne čeka nas uistinu odlično umjetničko djelo. Igre su umjetnost – dokaz su upravo one Frictional Gamesa.
Gamedesigner47
@vlatko2003, 30.09.2015 - 17:44Da slazem se s tobom,upravo sam to mislio reci sad.Frictional nije se htio fokusirati na ganjugu monstera kao sto su njihove prethodne igre bile,igra skroz ima drugi fokus!
Ementaler
@vlatko2003, 01.10.2015 - 13:48Isto kao što ni ti ne možeš objasniti radi spoila, ni recenzent ne može zalaziti baš u prevelike dubine tih pitanja koja igra postavlja. To je više tema za možda kakvu kolumnu kasnije, ali u recenzijama se trudimo opisati igru na jedan pomalo općenit način, toliko da se dobije jasna slika o tome što igra pokušava učintii pričom i atmosferom, kao i pohvaliti/kritizirati neke elemente bez da zalazimo u domenu spoilera.
Doomguard
@vlatko2003, 01.10.2015 - 14:06Kao što je Igor napomenuo, zbog mogućnosti spoilanja se u ovoj recenziji nisu dirali neki specifični termini. Priča se pohvalila i izdvojila među plusovima i više se objasnila njezina dobra izvedba naspram tema koje pokriva, te stvari ostavljamo igračima da ih otkriju i dožive kak znaju bez da im se ovdje unaprijed u glavu sade neke specifične ideje.
Lovac
@vlatko2003, 01.10.2015 - 17:54Sve 5 dečki, treba puno truda za nešto odigrati, a onda i napraviti recenziju. Malo samo smatram da je premala ocjena i ne vidim zvuk pod plusevima (možda pod atmosfera). Nije mi namjera grditi recenziju ili nešto slično jer ih rado sve ovdje čitam.