HCL.HR

Gameri Okruglog Stola: Sid Meier’s Civilization – A New Dawn

Bruno Barkić 25.03.2018.   •   0 komentara


Stvorite svoju kartonsku civilizaciju u samo dva sata – uz dovoljnu dozu klasične Civilization atmosfere, ovoga puta izvan ekrana.

Sid Meier’s Civilization kao serijal dobro je poznat u obje sfere igara – analognih i digitalnih. Koncept igre je bio stvoren u ranim 90ima, nakon uspjeha god game tipa videoigara na tržištu – SimCity i Populous. Sid Meier se tada bio bacio u kreiranje posebne igre tog tipa u suradnji s Bruce Shellyjem (koji se prethodno bavio dizajniranjem društvenih igara), a glavna misao vodilja je bila stvoriti videoigru  koja pokriva osvajanje poput onog  Riziku, upravljanje gradovima kao u ranim Empire igrama, te uklapanje razvojnog tehnološkog drva… i eto, ostalo je povijest.

Nakon skoro 30 godina i brojnih nastavaka u svijetu videoigara, te nekoliko pandana u svijetu društvenih igara, izdavač Fantasy Flight Games nedavno je na tržište odlučio izbaciti Civilization: A New Dawn – koji po strukturi nekako prati zadnji Civilization VI. Gameri Okruglog Stola igru su dobili na recenziju od strane Carte Magice, a s obzirom da nam Civ naslovi nisu nepoznanica od ranije, bacili smo ozbiljno kritičko oko na kutiju.

Nemojmo se zavaravati, stvoriti društvenu igru na temelju svjetski popularnog IP-a (intellectual property) nije mačji kašalj, jer imate zaista specifičnu publiku kojoj morate ispuniti SVA očekivanja. Međutim, FFG dizajner J. Kniffen uspješno je prenio doživljaj najnovije Civ igre u kartonski svijet, dajući joj dovoljnu dozu Euro tipa igara uz dosta lineariziran gameplay za dva do četiri igrača, te trajanje maksimalno 2,5h – što je New Dawn učinilo zanimljivim naslovom dosta širokom spektru igrača, od relativnih početnika do nas okorjelih lisaca.

Express civilizacija

Temeljna mehanika New Dawn odnosi se na tzv. Fokus redu (Focus Row), dodijeljenom svakom igraču. Uz vašu odabranu civilizaciju koju ćete razvijati, s pripadnim Vođama i njihovim specijalnim mogućnostima, upravo upravljanje vašim Fokus redom je ono što će vam kroz cijelu igru omogućavati interesantnu kombinatoriku i strategiju, jer ovisno na kojoj razini je neki od aspekata vaše civilizacije (1-5), imate različite opcije koji teren ćete moći zauzeti, koliko jako pojačati obranu, koliko daleko putovati itd.

Sama ploča je modularna, s multi-hex pločicama koje garantiraju da će svaka igra biti potpuno drugačija, stoga ćete se ponekad i dobro namučiti da se dočepate željenih resursa, ili ćete biti dosta izloženi napadima Barbara koji se kreću po svojem AI sistemu na početku svake runde.

Ništa strašno, jer u neutralnim gradovima imate opciju razmjene dobara, a ukoliko vam Barbari zuje kao dosadne muhe, moći ćete ih i natamburati svako toliko. Naravno da ćete uz razvoj i širenje vaše civilizacije nabasati i na protivničke teritorije, koje isto možete izazvati u borbu. Sve se rješava parom kockica, no taktička priprema za mogućnost rata svaku civilizaciju može spasiti od loše sreće u rollu.

Ciljevi (agendas) igre su ono što skraćuje trajanje ovog Civ naslova. Sam razvoj gradova, gradnja čudesa, ili napredovanje vaše civilizacije kroz brojne upgradeove  može vas uljuškati u mali začarani krug razvoja i obnove, no ciljevi su ti koji ubrzavaju kraj. Tako su neki od uvjeta za pobjedu izgradnja svih svojih gradova, razvoj tehnologije do maksimuma, kontrola dvije prirodne znamenitosti itd., a igrač koji prvi ispuni po jedan cilj na svakoj kartici agende automatski postaje i pobjednik.

Kritičko povećalo…

Iako se radi o Civ naslovu kojeg stereotipno, a možda i s razlogom prati reputacija kompleksnosti, New Dawn ima dosta pojednostavljen set pravila što ga čini primamljivim širem spektru igrača, no ako ste zagriženi Civ builderi možda će vas ostaviti mrvicu razočaranima. Mehanika odabira akcija putem prije spomenutog Fokus reda je odlično implementirana, a dopuštanje ‘sazrijevanja’ akcija pomicanjem kartica stvara vam lijepi engine koji je svojstven samo vama.

Još jedna pozitivna strana mehanike je brzopoteznost odigravanja, što znači da runde ne traju dugo, a suigrači imaju dovoljno vremena do svojeg sljedećeg poteza da razmisle o svojim odlukama. Razvoj vaše civilizacije sveden je na tri vremenska perioda – Ancient, Medieval i Modern, što je sasvim dovoljno za stvaranje atmosfere Civ igre. Moguću ustajalost i repetitivnost igre razbijaju čudesa koja se dijele na četiri kategorije – ekonomska, vojna, kulturna i znanstvena. Izgradnjom čudesa dobivate specifične sposobnosti što uvodi dozu asimetričnosti u igru, te posebnu dinamiku razvoja vaše civilizacije.

Iskreno, interakcija među samim igračima je bačena na stranu. Može vam se dogoditi da tijekom igre ne ostvarite nikakav oblik konflikta na ploči s ostalim igračima. Češće ćete se naći u situaciji stvaranja paktova s drugima kako bi se dočepali njihovih diplomatskih kartica koje će vam dati i mali civilizacijski boost . To nije nužno loša stvar, no nekim igračima možda ne odgovara takav tip gameplaya, stoga osjećamo dužnost upozoriti vas na to.

Ipak, igra nije u potpunosti pacifistički orijentirana, jer Barbari uvode dovoljno nereda u vaše planove tijekom igre. Poput malih i dosadnih uši konstantno će vam remetiti planove, grickati komade carstva ili krasti resurse prilikom napada na vaše gradove. Poprilično osebujno i pametno integrirani AI koji je glavni razlog manjka interakcije među igračima, jednostavno će skrenuti svu vašu pažnju na sebe i preusmjeriti vašu frustraciju s ostalih igrača.

Moramo se osvrnuti i na bjelodano negativni aspekt New Dawna, a to je premalo glavnih ciljeva. No, poznavajući izdavača FFG, vrlo vjerojatno se ekspanzije već spremaju, što će sigurno oplemeniti i obogatiti gameplay –  stoga jedino treba strpljivo pričekati da ih plasiraju na tržište. Život nije fer, tako je to u ovom svijetu halapljivog konzumerizma.

Civilization: A New Dawn neće razočarati fanove serijala videoigara, jer im nudi dovoljno poveznica s digitalnom inačicom. Pojednostavljeni i brzi gameplay  daje odličan Civ doživljaj u kratkom vremenu igranja, što može privući širok spektar igrača za stol. Međutim, zagriženim fanovima strateških društvenih igara bi preporučili da prije kupnje prvo isprobaju New Dawn, jer na tržištu ipak ima dosta oštre konkurencije – npr. Scythe  i Mare Nostrum.

Obje igre nude brzi gameplay s kratkim akcijama i brzim tijekom rundi. Po mojem mišljenju, obje te igre nude kvalitetniiji gameplay od New Dawn, no to samo znači da je konkurencija u ovom području postala jaka i da će FFG morati napraviti odlične ekspanzije želi li opstati uz navedene naslove. Međutim, u prednost New Dawna svakako ide i njezina cijena (cca 500kn), što ju čini mrvu jeftinijom od konkurencije.

Sve u svemu, drago nam je vidjeti smjer u kojem se kreću strateške igre, jer uz današnju gomilu društvenih igara koje izlaze svake godine, sve teže je izdvojiti  5+ sati za jedan naslov, stoga nam igre kratkog trajanja poput New Dawn garantirano izmame smiješak na lice, čak i uz prisutnost pokoje mane.

Čitajte nas i dalje, jer kako se osvježava Harry Potter filmska franšiza, tako mi sljedeće nedjelje donosimo i recenziju posebnog tematskog naslova na tržištu – Harry Potter: Hogwarts Battle! Do tada svakako bacite oko na naš YouTube kanal, gdje možete pronaći naše podcaste na temu društvenih igara, tematski video sadržaj i općenito geek zanimljivosti. Svratite i na našu Facebook stranicu Gameri Okruglog Stola, za informacije i najnovije vijesti iz svijeta društvenih igara, te pogledajte naš Twitter i Instagram!

Komentari (0)

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!