HCL.HR

S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl – Cheeki Breeki!

Zoran Žalac 20.03.2019.   •   27 komentara   •   Retro gaming


Na današnji dan prije točno jedanaest godina prvi put smo kročili u černobilsku “Zonu” u potrazi za misterioznim frajerom zvanim Strelok.

O razvoju igre S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl mogla bi se napisati čitava knjiga. Ta je igra izašla na današnji dan prije točno 12 godina, i tada joj je to nekako bila i zadnja šansa da zaživi kao igriv proizvod. Naime, S.T.A.L.K.E.R. je bio najavljen još krajem 2001., a trebao je izaći 2003., zatim 2006., prije nego je odgođen za još godinu dana.

S.T.A.L.K.E.R. je bio često odgađan zbog svoje ambicioznosti, ponajprije zbog sustava umjetne inteligencije kojega je ukrajinski developer nazvao ALife. Taj je sustav igri trebao omogućiti da NPC likovi i životinje žive život neovisno o igraču – migriraju po mapi, obavljaju sve funkcije i sukobljavaju se međusobno – sve bez skriptiranosti.

Sustav umjetne inteligencije u Stalkeru trebao je omogućiti migriranje likova i neprijatelja po mapi, međusobne sukobe istih itd.

Takvo što bilo je teško izvesti u potpunosti. Primjerice, igra nije smjela dopustiti da likovi važni za priču stradaju u nekom nasumičnom okršaju. S.T.A.L.K.E.R. je u konačnici ostvario dio obećanog po tom pitanju, ali sama umjetna inteligencija nije bila revolucionarna koliko se mislilo da će biti.

Igra nas je postavila u ulogu Stalkera zvanog Marked One koji je imao klasičnu dijagnozu – nije se ničega sjećao, što je bilo pomalo nezgodno u radijacijom okupanoj Zoni nekadašnjeg Černobila. Mutanti, banditi i još neke gore stvari stajali su nam na putu do otkrivanja istine.

Igra je po izlasku bila dosta bugovita, što je bila posljedica slabog testiranja.

Igra je po izlasku bila dosta bugovita, što je bila posljedica slabog testiranja. Dva mjeseca prije izlaska izdavač igre, tadašnji THQ, organizirao je natjecanje čiji su pobjednici trebali igrati betu S.T.A.L.K.E.R.-a na 12 sati, što se na kraju nije dogodilo jer su im organizatori na licu mjesta rekli kako nisu uspjeli dobiti primjerke igre.

Srećom, igrači su na kraju uspjeli prepoznati čar ove igre i pokraj svih njezinih problema. Često se može čuti tvrdnja kako je S.T.A.L.K.E.R. imao neponovljivi ugođaj post-apokalipse. To mu je pomoglo da se u godinu i pol proda u više od dva milijuna primjeraka, što je bio impresivan rezultat za jednu PC ekskluzivu u vrijeme dok Steam još nije bio glavna platforma za PC igrače.

Uspjeh Shadow of Chernobyla odveo je serijal do još dvije igre – prequela zvanog Clear Sky te mnogima najboljeg i najdorađenijeg dijela – Call of Pripyat. U razvoju je bio i drugi dio igre, no zbog financijskih problema GSC Gameworlda razvoj je prekinut i developeri su se od tada pozdravili sa S.T.A.L.K.E.R. franšizom. S druge strane, fanovi su nastavili dorađivati igru pa je tako prije četiri godine izbačena S.T.A.L.K.E.R.: Lost Alpha.

Godinama je bilo nejasno kakva je budućnost S.T.A.L.K.E.R. franšize, a onda je 2018. najavljeno kako će drugi dio ipak biti napravljen. Otkriveno je kako će igra biti svojevrsna MMO pucačina, nalik Divisionu; a očekuje se da će izaći 2021. godine – ako ne bude odgođena do 2025.

Komentari (27)

  • Lazy

    20.03.2018 - 10:19

    I dalje jedna od ponajboljih FPS ikad, pre dugo bi trebalo pisati da se opisu sve ljepote ovog izvrsnog naslova!Steta sto drugi dio nikad nije izasao!

    • bozicni_zeko

      @Lazy, 20.03.2019 - 20:50

      Imamo tri odlična prva dijela. Ali da, takva igra je došla od nikuda i “ubila” gaming FPS scenu koja je u to vrijeme bila strašno jaka. Osobno mi je mrvicu draži ClearSky ali ovo se igralo na low grafici na razini mrvicu ispod HDa ali sa takvim oduševljenjem da je to nešto. Normalno, odigralo se nekoliko godina kasnije na maksimalnim mogućim postavkama sa teksturnim i atmosferskim modovima da uživam potpuno u igri koja mi je uz Devastation bila najdraži FPS od kojeg stvarno ništa nisam očekivao jer nisam znao za izlazak dok nije izašla

  • darijoman

    20.03.2018 - 10:24

    Ovaj serijal je zaslužio jedan kvalitetan remaster

    • Zoran Žalac

      @darijoman, 20.03.2018 - 10:30

      Usrali bi s remasterom nešto, siguran sam u to. Mislim da je atmosfera u ovoj igri na kraju ispala kao “sretna greška”, odnosno nuspojava svega s čime su eksperimentirali i kako su to posložili.

    • Lazy

      @Zoran Žalac, 20.03.2018 - 20:27

      Kako god bilo, atmosfera je cudo, kakva imerzija u bolest cernobila, ma jooooj vrh.

    • Zvonimir Komar

      @darijoman, 20.03.2018 - 13:55

      Ja ne vidim nikakav razlog za remaster. Grafika uz modove je više-manje na razini današnjih igara, interfejs je dobar, gameplay odličan kao i prvoga dana, bugovi su riješeni sa modovima i patchevima…

      Inače, slažem se sa komentarima da je ovo doista posebna igra.

      P.S. Zoran, ovo nije adaptacija filma – igra gotovo da nema veze sa filmom ili knjigom na temelju koje je Tarkovsky napravio film. Ovo je više nešto poput “uzeli smo taj setting i atmosferu”, ali misaonu i filozofsku pozadinu koju recimo taj film ima, ova igra uopće niti ne nastoji imati.

    • darijoman

      @Zvonimir Komar, 20.03.2018 - 17:51

      I te kako postoji razlog za remaster i to jedan na vrhunskoj razini. Bez obzira na sve te modove igra izgleda zastarijelo i isprazno.

    • Zvonimir Komar

      @darijoman, 20.03.2018 - 19:00

      “Isprazno”?

    • darijoman

      @Zvonimir Komar, 20.03.2018 - 20:07

      Da. Vide se tehničke manjakavosti u samoj prezenataciji, jednostavno fale ti efekti koji bi upotpunili tu odličnu atmosferu. Recimo pogledaj jedan Metro 2033. Iako su po tematici dosta slične igre, ali mu Stalker ne može parirati. Stalker je inače odlična igra koju bi bilo šteta ne vidjeti u suvremenom enginu

    • Artyom

      @darijoman, 21.03.2019 - 02:02

      Istina. Stalker je bio tehnički poluproizvod, nedovršen, neispoliran, mehanike potrgane, zvuk sjeban itd itd. No sve smo mu to progledali kroz prst, jer spašavala ga fenomenalna atmosfera i dizajn, svijet u kojem se igra odvija je očaravao. Metro 2033, isti programerii, isti engine (neslužbeno), ali prošto je sve kompaktno skučeno na male prostore, nije bilo takvih nedostataka i sve se moglo daleko polje ispolirat. A Metro Exodus je Stalker 2, za one koji ne znaju! 😉

    • Lazy

      @Artyom, 24.03.2019 - 09:39

      Hmmm, lijepo, a sad si me zaintrigirao za taj Metro Exodus…

    • bozicni_zeko

      @Artyom, 24.03.2019 - 09:53

      Atmosfera je djelomično i bila takva zbog tehničkih problema. I Metro ima neke čari Stalkera i to je spiritualni nasljednik tog serijala.

    • AaboOs

      @darijoman, 20.03.2018 - 14:11

      Kome se ovo svidilo neka proba Survarium… isti developeri u pitanju Vostok Games a igra je Free 2 play.

  • Susjed

    20.03.2018 - 10:27

    Preporučam svima Call of Chernobyl mod. Dostupan je na moddb-u. Ujedinjuje sve tri igre u jednu (baza je Call of Pripyat)

  • Skyprotokol

    20.03.2018 - 13:52

    Dobro je to još i ispalio sa obzirom koliko je tada bilo fake igara jako dobra igra i atmosfera za ono vrijeme.

  • karlod1997

    20.03.2018 - 14:03

    odlična igra, uz nju utukao sate i sate igranja

  • IvanDado

    20.03.2018 - 14:55

    Nikad prezaljeni 2. dio.

  • KhorneFlake

    20.03.2018 - 20:37

    Tada sa 512MB RAM-a očitavanja trajala sto godina, al vrijedilo je muka.

  • krolesi

    20.03.2018 - 22:51

    Po meni jedan od top 3 najboljih FPS serijala ikada s mod zajednicom koja je još živa. Još ne mogu vjerovati da o drugom dijelu nitko niti ne razmišlja.

    • Apocalypse4987

      @krolesi, 21.03.2018 - 06:41

      pa postoji drugi dio. i treći

    • krolesi

      @Apocalypse4987, 22.03.2018 - 00:14

      Da ali kao ekspanzije.Službeni 2. dio je prekinut u izradi.

  • mokrEE

    21.03.2018 - 01:08

    nevjerovatno da igra izasla 2007.god. i to radjena od strane malog nezavisnog ukrajinskog studija uspije napraviti bolji AI nego recimo jedan AAA naslov tipa FC5 koji izlazi nakon 11 god. a i dalje se nisu pomakli niti milimetar od recimo FC2 (u kome je AI bio predebilan btw) i to sa 50x vecim budzetom, novijom tehnologijom, znanjem i stasvene. kao sto je zoran rekao gore, mozda je bas ta sveukupnost traljave izvedbe u kombinaciji sa nekim megadobrim rjesenjima doprijnijela bas takvoj vrhunskoj atmosferi ali bilo bi glupo na trenutak ne pomisliti “je*ote kako je ta igra mogla izgledati da ssu imali i 10% resursa jednog ubisoft studija”.

    • CroYoda

      @mokrEE, 21.03.2018 - 08:54

      Izgleda da su ipak vizija i orginalna ideja važniji od budgeta i marketinga. Koliko igrica su “teška” pa ih vadi samo marketing.

  • _FABO_

    20.03.2019 - 22:24

    ne postoje rijeci koje bi ovaj clanak opisale… znam strimere koji danas rokaju stalkera i modiraju ga i to je bila igra moje mladosti i zato pustam suzu nostalgicarku, good old days…

  • Black op

    21.03.2019 - 10:09

    Nevjerovatno je koliko je CoP lakši od SoC-a.Od prvog sam odustao ne samo zbog težine već i zbog nedorađenosti, zastarjelosti, krutosti, nepredvidive umjetne inteligencije itd.

  • danilomomius

    26.03.2019 - 02:51

    Kakvo osvjezenje je bio taj Stalker, cak cu ga ponovo instalirati. Hvala , odlicna recenzija.

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?