HCL.HR

Sonyjev propust na sudu otkrio koliko ih je koštala izrada PlayStation ekskluziva

Zoran Žalac 29.06.2023.   •   38 komentara   •   Industrija videoigara


Jedan od materijala korišten u sudskom sporu između Microsofta i američkog FTC-a bio je i Sonyjev dokument koji je markerom zatamnio povjerljive podatke. No, ne dovoljno dobro.

Saslušanje Microsofta prije planiranog preuzimanja Activision Blizzarda na vidjelo je iznijelo hrpu povjerljivih stvari te interesantnih izjava. Neke od tih stvari zapravo nisu ni trebale izaći u javnost, ali su nespretnošću na kraju ipak objavljene. U jednom od Sonyjevih materijala priloženih na sudu jučer smo tako doznali koliko je koštala izrada PlayStation igara The Last of Us Part II i Horizon Forbidden West.

Naime, netko je u Sonyju markerom precrtao povjerljive podatke o budžetu tih igara i broju zaposlenika koji su na njima radili. Međutim, bila je to loša ideja te se digitalnom obradom skeniranog dokumenta vrlo lako na došlo do prikaza skrivenih podataka.

Znamo tako da je je izrada The Last of Us Part II koštala 220 milijuna američkih dolara te da je na igri radilo oko 200 ljudi. Što se tiče Horizon Forbidden Westa, ta je igra koštala 212 milijuna dolara i na njoj je radilo 300 zaposlenika.

Dakle, sada imamo jasnu potvrdu – veće Sonyjeve ekskluzive koštaju skoro četvrt milijarde dolara, a za pretpostaviti je da to ne obuhvaća budžet za marketing. Da to stavimo u kontekst, neki od najskupljih filmova današnjice budžetom se kreću između 200-300 milijuna dolara. Primjerice, prošle su godine Marvelovi filmovi Black Panther: Wakanda Forever i Thor: Love and Thunder imali budžet po 250 milijuna dolara svaki. Ili u prijevodu – skupe igre danas koštaju otprilike kao skupi filmovi.

Komentari (38)

  • tom007

    29.06.2023 - 11:54

    Aljkavost Sony-FTC odvjetnika je zapravo jako slična našem državnom odvjetništvu kad je u pitanju tjeranje i ispituvanje gospodarskog kriminala 😀

    Sony-FTC se malo jače zakopali u ovom slučaju. Jim Ryan, šef PS-a, internim mailovima kaže da ne brine previše o akviziciji ActiBliza, to mu je čisto ok, a jučer opet ne drvi protiv akvicizije, što je za očekivati, već mu se 80% izlaganja svelo da bičanje protiv Gamepassa, jer brzo srozava vrijednost igrama.

    A pritom očito smatra federalne suce idiotima, jer su nedavno i sami pokrenuli kopiju Gamepassa – PS Plus, kao da taj servis povećava vrijednost i zaradu developerima…
    Onda red kenjaže o ekskluzivama. A tu praksu je posebno za vrijeme PS3 ere započeo upravo Sony. A sad je kao CoD problem. Jea rajt.

    Iskreno, nisam baš pobornik tih velikih spajanja ppout ovog MS-ActiBlizz, jer je to podloga za monopol ili povlaštenu tržisnu poziciju , al protiv toga se ne ide argumentima – mi smo protiv jer oni imaju para za to , a mi nemamo.

    Gamepass će postati ono kaj je Netflix danas, ne odmah sutra, al za 10-ak god vrlo vjerojatno.

    • IgorBiH

      @tom007, 29.06.2023 - 13:44

      Netflix je gurao dobro jedno vrijeme ali je postao uglavnom (čast izuzecima) odron. Svi najbolji filmovi su u kinima a serije su razbacane na razne strane.

    • nenno

      @IgorBiH, 01.07.2023 - 05:08

      Netflix jos I danas dobro gura ako ti priority nije americka produkcija. Jedino sto mu fali se engleske krim serije.

  • SanKa

    29.06.2023 - 13:16

    jbg, kvaliteta košta

  • Filter

    29.06.2023 - 13:18

    Bilo bi dodatno interesantno da ste u jednoj ili dvije rečenice napravili komparaciju koliko su u međuvremenu navedene igre zaradile tj. koliko primjeraka igara je prodato. Mislim da bi se na ovaj način stekla bolja slika o tome kolika količina novca tu cirkuliše..

    • Zoran Žalac

      @Filter, 29.06.2023 - 16:20

      Teško je tu bacati neka predviđanja oko zarade. TLOU 2 je prodan u više od 10 milja primjeraka, ali igra je već nakon pola godine bila na 50% popusta. Teško je reći koliko je ljudi kupilo po punoj cijeni, koliko na popustu i sl.

    • Filter

      @Zoran Žalac, 30.06.2023 - 07:40

      Kapiram šta govoriš i to je potpuno jasno, međutim, dovoljan bi bio samo taj precizniji podatak koliko primjeraka igre je prodato kako bi se bar okvirno moglo predvidjeti koliko bi iznosila neka prosječna suma novca koju su zaradili, makar približno. Kasnije bi svako za sebe radio matematiku da dođe do tog iznosa..

    • PppPP

      @Filter, 29.06.2023 - 23:07

      To nisu javno dostupne informacije, studiji se nekad pohvale s brojkama, al obično ne s zaradom nego kupljenim primjercima

    • Filter

      @PppPP, 30.06.2023 - 08:04

      To mi je potpuno jasno i gotovo nemoguće je doći do tačnog iznosa zarade osim ako nisi njihov zaposleni u računovodstvu, ali moj komentar nije išao u tom smjeru. Naime, dovoljan bi bio taj broj prodatih primjeraka ukoliko je već moguće pronaći informaciju o tome ili je već poznato i ranije pisano o istom. Moje neko razmišljanje je sledeće – ako se uzme da je TLOU prodat samo u 10 miliona primjeraka (a sigurno je više od toga) i ako se uzme da je početna cijena bila 60,00€ po primjerku, te da je kasnije cijena pala na 30,00€ po primjerku, eto neka bude da je prosječna cijena igre bila 45,00€ (Naravno ovo ne mora da bude tačno i nije sigurno jer zavisi od toga da li je bilo više onih koji su igru kupili po cijeni od 60 ili 30€, ali eto neka bude tako). Dalje bi to značilo da su okvirno zaradili 450 miliona novčanica bilo eurskih ili dolarskih. Ako se zna da je izrada same igre koštala 220 miliona ostaje da su zaradili 230 miliona. Eto neka 30 miliona ode na dodatne troškove koji možda nisu uračunati u ovih 220, što može da znači da su zaradili najmanje 200 miliona, a vrlo vjerovatno i više od toga između 50 i 100 miliona. Meni je ovako približna informacija sasvim dovoljna da mogu stvoriti sliku o količini potencijalno zarađenog novca.

    • DjokaBA

      @Filter, 30.06.2023 - 08:25

      Ja sam baš ispod pisao o tome i do sličnog proračuna sam i ja došao. Samo si ti prevideo jednu veoma bitnu stavku, a to je marketing. Ja sam ga zaokružio na 80m, ali vrlo moguće da je dosta dosta više. Plus nepredviđeni troškovi kao što kažeš, prekovremeni rad, održavanje servera, podrška nakon izlaska, patchevi i poboljšanja. Ispada da je na kraju ta brojka rashoda za TLOU 2 bliže 350 miliona. Maksimalna zarada po mom nekom računanju je 550m na 11m prodatih primeraka, iako mislim da je previše optimistično jer znam da je mnogo rano krenuo sa popustima. Ukupan profit je između 100-150m.

    • Filter

      @DjokaBA, 30.06.2023 - 10:16

      Da, sad sam pogledao. Nisam previdio nego iz ove pozicije ne dopire mi do svijesti, dijelom jer nisam iz te struke, kakav to marketing može da košta +- 80M jer ne znam šta tu ima toliko da vrijedi, daleko od toga da je jednostavno, jeftino i nebitno, ali opet.. Generalno prihvatam tvoju računicu i procjenu kao precizniju.

    • DjokaBA

      @Filter, 30.06.2023 - 11:18

      Veruj mi da se isto i ja pitam, ali sam malo istrazivao i dosao do tih brojki. Nije retkost da marketing filmova/igara bude vise od 50% cene produkcije.

    • PppPP

      @Filter, 30.06.2023 - 08:32

      Zadnja informacija o prodanim primjercima Tlou2 je od prije godinu, a uostalom jako teško je ooćenito doći do zarade od toga, čak i da znamo tko je kupio na akciji (i za koliko), a tko ne

  • ck7

    29.06.2023 - 14:08

    Znači toliko košta napraviti užasne filmove…

  • vragec25cro

    29.06.2023 - 14:11

    Pa kad i jesu ko filmovi,sjecam se kad sam krenuo Tlou igrati u prvih sat vremena jednom kliknuo x,jednom gurnuo gljivicu naprijed i to je to.Po prodajnim rezultatima dobre igrw i vratem im ulozeni novac kolko se prica,ali nisu my cup of tea takve igre s puno price a malo gameplay.Dobro pa im ostao jos Sckboy i rachet koji mi zanimljivi,posto me Horizon fw razocarao s bugovima naspram Horizon zd koki mi bio dobar

  • Xbox Mator

    29.06.2023 - 14:17

    Neiskusni početnici mogli su kupiti studio i igru u paketu😂

  • IgorBiH

    29.06.2023 - 14:36

    Dakle, 200 ljudi, prosječna plaća, lupam, 100.000$ godišnje (vjerovatno dosta više zapravo) puta koliko godina izrade, recimo 7. Možda 150 miliona. Ostalo može ići na razne troškove, možda je i marketing uračunat. Ugalvnom, cifre su van pameti, sumanute, bar za konačni proizvod koji dobijemo (u slučaju ove dvije igre).

    • DjokaBA

      @IgorBiH, 30.06.2023 - 08:32

      Koliko znam, marketing se nikada ne prikazuje sa ovim. Uvek je odvojena stavka.

  • DjokaBA

    29.06.2023 - 14:51

    Bas dosta. Nije ni cudo sto se podize cena igara. Kada potrosis 220m na produkciju, na marketing je otislo bar 80m, da bih zaokruzio na 300m troskova… a vrlo moguce da je bilo i vise. Znaci treba ti prodatih 5m po ceni od 60e da bi samo bio na nuli, suludo. Uzmimo u obzir da je igra popularna i da je dosta njih kupilo na preorderu po nizoj ceni, osim toga velika vecina (ukljucujuci i mene) cekala popuste i uzela po znatno nizoj ceni. Do sada je poslednja poznata brojka o prodaji TLOU 2 oko 10m, ajde neka bude i 11m. Ako je prosecna cena prodate jedinice 45e-50e (to je mozda i previse, al ajde) dolazimo do zarade od 495-550 miliona. Realno za ulozenih 300+ miliona, nije bas ogromna zarada… sad vidim da im je povecanje cene donekle i opravdano. Naravno, ja igre po toj ceni ne kupujem i zato jos uvek nisam ni igrao GOW Ragnarok ili Hogwarts Legacy, ali mogu da opravdam cenu.

    • vragec25cro

      @DjokaBA, 29.06.2023 - 16:15

      Skoro dupla zarada nije mnogo?a kod nas na balkanu veseli kad im placu dignu za 10-30euri 🙂 Inace korporacije zadovoljne s 10-50% profita iznda ulozenoga a skoro 100% je i vrhunski

    • DjokaBA

      @vragec25cro, 29.06.2023 - 18:44

      Ovo je grub proracun. Postoji tu jos troskova za odrzavanje servera, tim nakon toga jos radi na patchevima i poboljsanjima… mozda jos nesto cega ne mogu da se setim. Jeste dobar profit na papiru, ali kad znas da takve igre izlaze mozda dvaput godisnje.. nije to puno za ogromnu kompaniju. Zarada jeste, ali nije nesto VAU koliko sam ranije mislio.

    • vragec25cro

      @DjokaBA, 29.06.2023 - 19:44

      Da,nisu miljarde ali ako preracunas u bivse HRK ili Bosanske KM onda su i miljarde u pitanju,Srpske dinar3 da niti ne spominjemo 🙂 Kako si rekao dvije izbace godisnje i zarada im ond pokrije jos vise,a na nama j3 da uzivamo u proizvodu

    • DjokaBA

      @vragec25cro, 30.06.2023 - 08:18

      Možeš da računaš i u tanzanijske šilinge, pa ćeš imati trilione. Ja samo hoću da kažem da cena i dužina razvoja AAA igara, opravdavaju povećanje cena (iako ja lično to neću da platim).

    • vragec25cro

      @DjokaBA, 30.06.2023 - 08:45

      Pa da,ja samo neke mozda 1-2 igre godisnje po punoj cijeni iako nisam za povecanje cijena kad vidis njihove zarade

  • bacvaman

    29.06.2023 - 15:17

    Usporedi grafiku Redfalla i Forbidden Westa i sve ti je jasno.

    • Cro legend

      @bacvaman, 29.06.2023 - 18:11

      Sada jos zamisli kako ce dobro izgledat ta grafika na PC-u kada igra izade na Steamu

    • bacvaman

      @Cro legend, 30.06.2023 - 01:15

      Pogotovo na tvojo kašeti od PC-ja.

    • lbela2104

      @bacvaman, 30.06.2023 - 06:28

      Ono kad pc od 1500+ eura konkurira plejci od 500

  • Sardonic

    29.06.2023 - 16:19

    Na ova dva mainstream smeca za siroke narodne mase potrosili 332 milijuna i radilo 500 ljudi ahhahahaahahaha nadrealno.

  • Toma_HR

    29.06.2023 - 17:28

    Moram opet educirati čitatelje, naravno u želji da bolje razumiju koorporativne trikove- financije imaju ulaznu i izlaznu stranu, ulaze troškovi i kažu da je to 200 miliona – medjutim da li vi znate šta su sve troškovi – plaće radnika, medjutim i menagera, njihovi bonusi, njihovi mercedesi na leasing, njihova odijela, skupe večere, pokloni, team buildingi, uostalom da li znate kad skupi hotel stavi na račun “service”, ne znate? Koristite maštu i nećete pogriješiti ja ne smijem reći jer ima maloljetnika. I sve to tako 4-5 godina i još na kraju zaradimo za firmu – Jeeeeee, idemo dalje. Ne budite naivni, postoji procjenjeni dobitak i svi se trude da novce doslovno razbacuju da ne plaćaju preveliki porez na profit (razlika odbitaka i dobitaka)

  • Smike

    29.06.2023 - 17:36

    Sad remaster na ps5 i PC i to je ekstra zarada.

    • Cro legend

      @Smike, 29.06.2023 - 18:14

      Na PCu je igra imala uzasan launch, poslje su ispravili dosta s updateom, ali mnogi su vec zaboravili na nju do tad

    • Smike

      @Cro legend, 29.06.2023 - 18:26

      Eh to je njihov problem. Ne brinem se ja za njih,zarade oni keš. Samo da su skupe,skupe su 8o eura. Ja sam last 2 kupio za 10 dolara

    • vragec25cro

      @Smike, 29.06.2023 - 18:42

      Ja isto na novigidisnjoj rasprodajina ps store 🙂

  • agresv

    29.06.2023 - 17:37

    Ove cifre su samo za development i nije izracunat marketing u to, ako gledamo povijest Sony marketinga dodo bi jos toliko ako ne i duplo vise da su utukli u marketing

  • PppPP

    29.06.2023 - 23:09

    Jel se zezaš il stvarno pitaš to

  • Daky_13

    30.06.2023 - 12:33

    Jao pa zato je Sony stalno alav na pare,toliko ulaganja,malo zarade i sve se vrte u krug pa nikad nemaju.Bas kao i mi obični ljudi bas mi je zao

  • nenno

    01.07.2023 - 06:44

    D4 je u prvih tjedan dana dobio 666M tako da o zaradi ovih igara mozemo samo kalkulirati. Da su u plus jesu jer nitko ne racuna dodatnu zaeadu. Prva dva djela su izasla na PCu te su izasli u nekoliko raznih verzija. Ima ekipe koja ima po 2 3 verzija igre. Kolika ce zarada biti za 2 godine na PC ne znamo tako da se igrate samo trenutnim podatcima a ne 5 ili 10 godisnjim planom prodaje I zarade od njih. Smijesni ste jer razmisljate ko da imate oglav na glavi I ne vidite nista sa strane.

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?