HCL.HR

Dobar je ChatGPT, ali evo najzanimljivijih AI sustava u igrama

Zoran Žalac 18.01.2023.   •   16 komentara


Ljudi se sve više počinju oslanjati na interakciju s umjetnom inteligencijom koja iz dana u dan postaje naprednija, što vidimo na primjeru zvanom ChatGPT. Srećom, gameri su veterani te interakcije i pamte nekoliko zanimljivih AI sustava u igrama.

Umjetna inteligencija iliti AI (artificial intelligence) najkompleksniji je i najzahtjevniji dio videoigara. Nije jednostavno simulirati ponašanja živih bića u igrama jer su ona slojevita i obuhvaćaju mnogo potencijalnih (inter)akcija. Ipak, neke su igre kroz povijest radile značajne pomake na polju umjetne inteligencije. Videoigre možda nisu izravno pomagale napretku umjetne inteligencije za širu primjenu u stvarnom svijetu (npr. famozni ChatGPT), ali su doprinijele razvoju određenih modela funkcioniranja umjetne inteligencije.

U okviru videoigara postoji uska veza između umjetne inteligencije i razine izazovnosti same igre. No, dobar AI nije nužno onaj koji igru čini izazovnom. Volimo kad likovi u igrama reagiraju realistično i kad prodaju iluziju da su snalažljivi kao stvarna bića. Međutim, dobar AI sustav kroz različite trikove zna koliko glup treba biti da bi igrač ispao inteligentnije biće, odnosno kada i kako sakriti da se poglupio bez da igraču razbije iluziju kako igra nije “namještena”.

S time na umu, u ovom članku najzanimljiviji AI sustavi nemaju direktne veze sa izazovnošću. Istaknuli smo ovdje AI sustave koji su donosili značajan napredak za videoigre te na interesantne načine oblikovali gameplay, tj. doživljaj samog igranja. Izdvojili smo devet takvih naslova pa idemo kronološkim redom od najstarijeg do najnovijeg.

Black & White – Creature AI

Neobična igra u kojoj se igrate svemoćnog božanstva ostala je upamćena po treniranju umjetne inteligencije. Svoja se bića u ovoj igri moglo učiti određenim ponašanjima tako da ih se kazni ili pohvali. Igra je igraču tako dala indirektnu kontrolu nad bićem kojim se nije upravljalo, simulirajući proces odgajanja kakav se do tada nije mogao vidjeti. Cijela je stvar bila zanimljiva jer se bića moglo učiniti poslušnima kroz obuzdavanje njihovih nagona, ali se isto tako moglo odgojiti neobuzdano i divlje biće.

Interesantno je da je za ovaj AI sustav bio zaslužan samo jedan tip – Richard Evans, koji se nakon ove igre zadržao u domeni umjetne inteligencije te sada radi za DeepMind Technologies u vlasništvtu Googlea.

Halo: Combat Evolved – Behavior Tree

Originalni Halo jedan je od pionira AI tehnike zvane “Behavior tree”. Laički rečeno, ovako posložen sustav umjetnoj inteligenciji omogućuje donošenje odluka prema određenim stanjima. Računalno kontrolirani likovi tako imaju osnovno ponašanje, ali i dodatne „grane” ponašanja kao alternativne metode za postizanje cilja, npr. ako osnovno ponašanje ne uspije. Ovaj sustav također između ostaloga određuje kojim slijedom AI odrađuje pojedine akcije i pod kojim uvjetima.

Halo je ovu tehniku iskoristio tako da neprijatelji prilikom suočavanja s igračem imaju nekoliko primjenjivih ponašanja ovisno o situaciji. Napad im može uključivati juriš, bacanje granate, pucanje, potragu za igračem i sl., a kad su ranjeni odlaze u zaklon i primjenjuju obrambenu taktiku. Zvuči kao nešto što danas koristi svaka igra i to je istina – ali tek smo početkom stoljeća vidjeli primjenu ove tehnike u igrama.

F.E.A.R. – GOAP

Ova pucačina iz 2005. godine često se navodi kao primjer impresivnog AI sustava u igrama. Razlog za to je tehnika zvana Goal Oriented Action Planing iliti GOAP. Laičkim riječnikom objašnjeno, ovaj sustav likovima u igri omogućava kreiranje plana koji može uključivati niz različitih akcija – u F.E.A.R.-u je takvih 120 različitih komada. Sustav također testira individualne korake plana te se prilagođava prema stanju na terenu. Primjerice, neprijatelji ovdje mogu srušiti stol pa ga koristiti kao zaklon, pri čemu je svaki neprijatelj svjestan kad je stol srušen, tj. promjene okoliša koja se dogodila.

Interesantno je pak da F.E.A.R. zapravo nije prva igra koja je koristila GOAP sustav. Isti je debitirao tri godine prije u igri No One Lives Forever 2, ali je populariziran u igri koja je zabilježila veći uspjeh na tržištu.

S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl – A-Life

Stalkerov AI sustav zvan A-Life bio je glavni razlog zašto je igra doživjela mnoštvo odgoda. U konačnoj verziiji igre dobili smo nekakvo krnje izdanje tog ludo ambicioznog sustava, ali je svejedno bio impresivan. A-Life je u suštini bio zadužen za simuliranje života u černobilskoj zoni, odnosno cijelog otvorenog svijeta. To znači da su se sukobi bandita na mapi odvijali neovisno o igraču, dajući dojam živućeg svijeta. Kad ste u Stalkeru pronašli nečije tijelo, to nije bilo tijelo koje su developeri stavili na tu lokaciju, već truplo Stalkera koji je mogao poginuti i na drugoj lokaciji. Sustav je između ostaloga bio zadužen za migracije protivnika na mapi, tako da jednu putujuću patrolu ne biste pronašli tamo gdje ste ju ostavili.

Nažalost, sustav je bio previše ispred svog vremena da bi developeri izveli sve što su imali u planu. Neke su ambicije A-Lifea ostvarene tek uz pomoć modifikacija, da bi pojedine igre tek godinama kasnije ostvarile nešto blizu živućem svijetu kakvog je Stalker imao u planu.

Akinator

Akinator nije baš igra u klasičnom smislu, ali je rani primjer strojnog učenja i obrnute AI interakcije. U ovom slučaju vi ne tražite informacije od umjetne inteligencije nego ona vas – zamislite neku osobu ili fiktivnog lika, a duh zvan Akinator postavlja vam pitanja kako bi što prije pogodio koga ste zamislili. Nekad je bilo zastrašujuće kako je Akinator u vrlo malo pitanja znao pogoditi koga ste imali na umu.

Primjena umjetne inteligencije ovdje zapravo nije u samom pogađanju – tu se Akinator samo oslanja na svoju bazu podataka. Umjesto toga, AI sustav dinamički bira što prikladnija pitanja u namjeri da kroz što manje koraka dođe do odgovora.

Left 4 Dead – The Director

Čest je slučaj da igre imaju AI sustav koji nadgleda igračev napredak i automatski prilagođuje razinu izazova, tj. težinu igre. No, Left 4 Dead iz 2008. otišao je korak dalje time što je AI režirao ugođaj i tempo igre. Takozvani The Director bio je u stanju modificirati određene dijelove levelate nasumično postavljati neprijatelje na različitim lokacijama i u različitim količinama. Tempo akcije diktirao se kroz tri faze ovisno o poziciji i stanju likova, a one su se mogle naslutiti i kroz glazbu koja je također bila režirana od strane umjetne inteligencije.

Nimalo čudno, ovaj su pristup kasnije kopirale brojne druge igre (pogotovo sa zombijima) kako bi preživljavanje učinile napetijim. A kad smo već kod takvih…

Alien: Isolation – The Director v2

Koncept AI redatelja evoluirao je na najstrašniji mogući način u igri Alien: Isolation. Ova horor igra imala je nezaustavljivog Xenomorpha koji je igrača proganjao po svemirskoj postaji. Čudovište je imalo više od trideset faza ponašanja i premda je bilo skriptirano, cijelo vrijeme nas je pratio osjećaj da mu je ponašanje nepredvidivo. Protivnički AI bio je brutalno snalažljiv u okolišu kojim se kretao, zbog čega je Alien: Isolation bio napeta igra mačke i miša. Pri čemu je mačka, u ovom slučaju Xenomorph, tijekom igre razvijala otpornost prema taktikama obrane.

Ovakav pristup nije bio po volji svih igrača i ponekad je znao rezultirati čudnim situacijama. Međutim, Alien: Isolation ostaje upamćen kao jedna od najstrašnijih horor igara upravo zbog svoj AI sustava.

Middle-earth: Shadow of Mordor – NEMESIS AI

Takozvani Nemesis sustav u Middle-earth igrama iskoristio je nasumično generiranje i AI sustav kako bi stvorio unikatan dodatak priči. Istaknuti neprijatelji u Shadow of Mordoru tako su pamtili vaše susrete i njihove ishode. Ako ste pobjegli, kasnije su vas nazivali kukavicom. Ako ih niste dokrajčili, vratili bi se još jači i otporniji. U nastavku se taj sustav pak proširio na suborce te je općenito bio najzanimljiviji dio Middle-earth igara. Neki će čak reći da je bilo zanimljivije razvijati odnos s različitim protivnicima nego pratiti glavnu priču.

Iako iza ovog inovativnog AI sustava stoji isti studio koji je razvio GOAP za F.E.A.R., sam koncept tek je djelomično zaživio izvan LOTR igara jer je tzv. Nemesis sustav bio zaštićen patentom.

Event[0]

U brojnim igrama imamo mogućnost razgovora s umjetnom inteligencijom, ali je taj razgovor skriptiran, tj. unaprijed kontroliran. Indie biser Event[0] drugačijeg je kova jer ovdje ne birate što će vaš lik reći nego baš upisujete svoja pitanja na koja umjetna inteligencija zvana Kaizen potom reagira i nastoji vam dati kompetentan odgovor. Stvar funkcionira jedino na engleskom jeziku, ali je bez obzira na to vrlo impresivna jer obuhvaća tisuće riječi koje AI prepoznaje, dovodi u vezu s pričom i dostavlja uvjerljiv razgovor.

Ovo su neki od primjera zanimljive primjene umjetne inteligencije u igrama. No, definitivno ih ima još. U kojim vas je igrama AI iznenadio svojom kompetentnošću ili uvjerljivošću? Idemo pričati o tome dolje u komentarima.

Označeno sa: , ,

Komentari (16)

  • NevenHR

    18.01.2023 - 18:50

    A.I, stavka koju većina developera izbjegava, sve drugo napreduje, samo umjetna inteligencija nazaduje.

    • Bojko

      @NevenHR, 18.01.2023 - 19:39

      NHF, ali zvučiš kao jedan od onih koji zabadaju glavu u pijesak. U digitalnoj industriji unazad 5-6 godina očekuje se agresivniji AI smjer koji je izgleda uzeo maha. Koliko god nam se to ne sviđalo, to je budućnost… Kao i masa drugih loših stvari.

    • mocii

      @Bojko, 18.01.2023 - 20:37

      Ali u industriji igara to nije slucaj, ponasanje likova i interakcije nisu nimalo slozenije u aaa naslovima, cini mi se da su cak jednostavnije kad pogledas ove gore naslove. Toliko teraflopsa i gigaherza a nigdje napretka u tom pogledu. Eto nek mi mozemo gledat spidermana na 4k… kao da je to toliko bitno

    • NevenHR

      @mocii, 18.01.2023 - 22:11

      Najbolji primjer je cyberpunk, toliko novaca uloženo, super grafika, ray tracing ovo ono, a umjetna inteligencija bode u oči koliko je nenapredna.

    • NevenHR

      @Bojko, 18.01.2023 - 22:10

      Kao što je rekao kolega ispod, u industriji igara to nije slučaj, u svemu ostalom da. Ja bi rado žrtvovao grafiku za bolju umjetnu inteligenciju, sama grafika mi ne znači puno.

  • marko1106

    18.01.2023 - 18:55

    Event sam odigrao i super je da. Ali mislio sam da ce RDR2 zavrsi ti na ovome spisku, znam da je prica skriptirana i ne mozes drugacije ali sporedni likovi NPC-ovi su veoma zanimljivi. Ako pratite nekoga u igri jednostavno dođete do tocke da se pitate da li je netko stvarno toliko radio na ovom liku koji nema veze sa nicim i skriptiro ga do te mjere da nosi drva kuci 3 dana i loži vatru i živi život ili je to AI. Jer ta igra je puna toliko detalja da vise ne znam.

    • tuvvok1701

      @marko1106, 20.01.2023 - 16:47

      Ja sam to isto očekiva, npc-ovi su tamo brutalno dobro napravljeni

  • spoony

    18.01.2023 - 19:28

    dosta slab specijal ako je tematika AI a da ne spomenete Creatures serijal.

    https://www.alanzucconi.com/2020/07/27/the-ai-of-creatures/

  • Bojko

    18.01.2023 - 19:53

    Evo jednog novonastalog eksperimenta — svojevrsna point and click avantura u nastajanju, bazirana na AI alatima. https://echoesofsomewhere.com/

  • mamojebac

    18.01.2023 - 20:14

    Ja bi nemesis sutav htio da se iplementira u skoro svaku igru. Jako mi se svidio, točnije oduševio me!

    • Stecajni_upravnik

      @mamojebac, 18.01.2023 - 23:33

      Dobru primenu je nasao i u Grid serijalu👍

  • Nardev

    18.01.2023 - 23:11

    Od spomenutih igara definitivno me oduševio F. E. A. R., odličan je i Alien:Isolation.Od ostalih igara najveći utisak mi je ostavio IGI2: Covert Strike. Tu su još i : XCOM: Enemy Unknown, Splinter Cell Blacklist

  • vragec25cro

    19.01.2023 - 06:36

    Izgleda da Ai dosao so svojega vrhunca i stao jer večina aaa igara ili skriptirana ili ne pokazuje neki napredak

  • Chaky

    19.01.2023 - 10:28

    Vjerujem da su developeri oprezni s AI, jer sto bi neprijatelji bili pametniji igra bi postala teza, a time bi se smanjila baza igraca. Nemesis mi je bio super.

  • Slash

    21.01.2023 - 00:18

    Killzone je bio dobar

  • Branjo84

    21.01.2023 - 01:53

    Da i Kill Zone 2 je bio zeznut.

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?