HCL.HR

Zašto The Elder Scrolls 6 još uvijek nije najavljen?

Zoran Žalac 02.04.2018.   •   11 komentara


Već je šest godina prošlo od izlaska Skyrima i fanovi Elder Scrollsa nestrpljivo očekuju najavu nove igre u serijalu. No, ekipa Bethesda Softworksa uporno šuti. Zašto?

Za svega četiri sata u trenutku pisanja ovoga teksta, PC igrači moći će zaigrati novu Elder Scrolls igru! Zvuči kao da sam zakasnio s prvoaprilskom šalom, ali nisam – na Steam stiže Skyrim VR i bit će to najskuplji Skyrim u ponudi. Četvrta po redu reciklaža igre iz 2011. godine prodavat će se po cijeni od 60 eura i to je smijurija kakvu si tvrtka Bethesda Softworks može priuštiti na temelju stare slave. Skyrim je jedna od ponajboljih RPG igara, prošle generacije – to mu nitko ne može oduzeti. No, čini se kako je Skyrim posljednjih godina Bethesdi izgovor da se uopće ne trudi s novom Elder Scrolls igrom. Jer čemu raditi nekakav TES 6 ako ljudi kupuju Skyrim remaster, Skyrim verziju za Switch, Skyrim verzije za VR…

Naravno, stvari su iz poslovne perspektive nešto kompleksnije od toga i u Bethesdi imaju svoje razloge zašto još nisu najavili novi Elder Scrolls. Možemo maštati o tome da imaju neke tajne planove, ali generalno gledajući – nema tu nekog velikog misterija. To ćemo u ovome tekstu dokazati kroz pet točaka. No, prije nego krenemo s nabrajanjem, treba razjasniti jednu stvar: nova igra Elder Scrolls serijala jednog će dana doći na red. Možda ju nećemo vidjeti na ovogodišnjem E3 sajmu, ali sve i da to bude takav slučaj – ne treba strahovati da TES 6 nećemo dočekati za života.

A sad, idemo vidjeti zašto The Elder Scrolls VI još uvijek nije najavljen.

5. The Elder Scrolls Online je skup projekt

Mnogo igrača zanemaruje činjenicu da je Elder Scrolls serijal u zadnje četiri godine dobio čak dvije nove igre. Neki fanovi ne priznaju taj argument jer TES Online i TES Legends nisu ni žanrovski ni kanonski igre glavnog serijala. U konačnici, nije ih ni radio glavni Bethesdin tim. Međutim, Bethesda u te igre još uvijek polaže nade, a i nezanemariv budžet. TES Online je trenutno nešto najbliže igri po modelu usluge što Bethesda ima s obzirom da su njihovi naslovi uglavnom orijentirani singleplayer iskustvima. S tim na umu, za jedan MMORPG bilo bi poželjno da ima podršku barem jedno desetljeće, te da nema nikakve „smetnje“ sa strane.

The Elder Scrolls 6 bio bi smetnja, prijetnja i konkurencija za The Elder Scrolls Online, koji je tek nakon dvije godine postojanja uspio pridobiti svoju publiku. Nigdje nije javno potvrđeno koliko je novca utrošeno za razvoj i promociju te igre, ali se špekuliralo o nekih 200-njak milijuna dolara, što znači da ovakav projekt definitivno nije bio jeftin. Samim time, iz Bethesde možda odugovlače s najavom nove TES igre kako bi na neki način zadržali fokus na TES Online i doveli isti u pozitivnu bilancu.

4. S Falloutom 4 su malo zabrljali

Nekima je Fallout 4 bio fantastična igra i ja tim ljudima iskreno zavidim. Međutim, opća je činjenica da Fallout 4 nije bio na razini spektakularnosti na kakvu smo naučeni zbog Bethesdinog renomea. Bila je to prva Bethesdina igra na tada još novoj generaciji hardvera, kao i igra koja je 2015. pokraj Witchera 3 pokazala da ekipa iz Bethesde nije baš vješta s narativnim elementima svojih igara.

Fallout 4 bio je najslabije ocijenjena igra Bethesda Softworksa. Da se razumijemo, i dalje je prosjek ocjena od 87 na Metacriticu zavidan rezultat, ali za Bethesdin 90+ renome to je ipak bio nizak udarac. Morrowind, Oblivion, Fallout 3 i Skyrim pojedinačno su odnijeli više nagrada nego Fallout 4 i to je bio pokazatelj da Bethesda nešto nije napravila kako treba. Je li riječ o lošijoj grafici od očekivanoga, tek prosječnoj priči ili forsiranom prijelazu s RPG-a na pucačinu – to ostavljamo za različite interpretacije. No, isto tako vjerujemo da su u Bethesdi nešto i naučili iz slučaja Fallouta 4 te da naučeno nastoje primijeniti na novom projektu prije nego ga najave.

3. Možda imaju sasvim novi projekt u pripremi

Nije nemoguće da vlasnici Elder Scrolls i Fallout franšiza žele stvarati nešto novo. Zapravo, više je argumenata zašto bi se baš u ovom trenutku odlučili za to. Kao prvo, vrijednost tvrtke povećava se sa širinom intelektualnog vlasništva. U tom pogledu, Bethesda vrijedi više ako u rukavu ima tri franšize umjesto dvije. Kao drugo, novi IP pruža nove mogućnosti probijanja na tržištu, pogotovo ako je drugog žanra. Upravo zbog ovog razloga Bethesda je posljednjih godina nastojala napraviti jasnu podjelu između Elder Scrollsa – kao fantasy RPG igre, te Fallouta – kao znanstveno fantastične pucačine.

Kao treće, developerima nema ništa draže od toga kad se nakon nekog perioda mogu upustiti u nešto sasvim novo i drugačije. Bethesda je takvo što postigla akvizicijom Fallout franšize. Nakon više od desetljeća provedenog uz Elder Scrolls igre dobili su priliku raditi na skroz drugačijem serijalu. Nakon razvijanja dvaju Fallout igara (i nadgledanja New Vegasa), ne bi bilo neobično da su se u Bethesdi odlučili za još jednu promjenu i izazov. Prema nekim navodima to bi trebala biti svemirska avantura zvana Starfield, pa možda baš zbog nje TES 6 nije u planu za skorije vrijeme.

2. Najava igre ne uklapa im se u filozofiju razvoja

Bethesda je jedan od rijetkih studija u industriji videoigara koji si može priuštiti držanje fanova u neizvjesnosti. Jedino još Rockstar, Valve i CD Projekt RED mogu izvesti nešto slično zbog statusa kakvog uživaju kod publike. Stvar je u tome da se Bethesda ne treba mučiti s promocijom igre i najavljivanjem iste prije nego li je blizu dovršetku. Baš kao i u slučaju Fallouta 4, fanovi će se sami potruditi da glasine i različite varke drže zanimanje za nenajavljenom igrom taman toliko podrgrijanim da stvar naprosto eksplodira kada postane istinita. U Bethesdi znaju da je svaki meme o Skyrimu zapravo promocija Elder Scrolls franšize i kao takav daleko vrjedniji od situacije u kojoj se igra najavi suviše rano pa developer idućih godinu dana nema što za pokazati tako da igra pada u zaborav ili kreću glasine o tome kako je razvoj iste u problemima.

Bethesda si je uvijek mogla priuštiti relativno dugačak razvojni proces. Morrowind su razvijali čak šest godina, a Oblivion četiri godine. Nakon toga razvojni proces spustio se na prosjek od tri do četiri godine, što po nekoj računici može značiti da nakon Fallouta 4 sljedeću igru izbacuju ili ove godine ili 2019. E sad, još je jedna stvar ključna za Bethesdu kao developera, ali i kao izdavača zadnjih nekoliko godina. Naime, oni svoje igre najčešće najavljuju i izbacuju unutar iste godine. Od službene najave Fallouta 4 do njegovog lansiranja na tržište prošlo je svega pet mjeseci. Istu praksu Bethesda je zadržala i s prošlogodišnjim igrama kao što su The Evil Within 2 i Wolfenstein 2. Prema tome, kad TES 6 konačno i bude najavljen, očekujte da će izaći ubrzo nakon te najave.

1. Bethesda eksperimentira s modding zajednicom

Već sam ranije spomenuo kako se Bethesda fokusira na singleplayer iskustva, i kao developer i kao izdavač. Rijetki su timovi koji imaju više od 30 godina staža, a nikada nisu napravili nikakvu igru s multiplayer komponentom. To je u današnjoj industriji videoigara svojevrsna anomalija s kojom se Bethesda može dičiti, ali isto tako mora pronaći funkcionalnu alternativu za stalni priljev novca od igrača.

Pretplata za TES Online nije im prošla pa su morali napraviti zaokret i prebaciti se na naplaćivanje sadržaja kroz Crown Store. No, pretpostavimo da TES 6 neće raditi konkurenciju TES Onlineu i da će biti singleplayer iskustvo. U tom slučaju nekoliko je različitih načina kako monetizirati singleplayer igru da proizvođaču donosi zaradu i nakon što ju igrač kupi. Prvi način je onaj nepopularni – mikrotransakcije. Recimo do Bethesda želi sačuvati obraz cijenjenog developera pa ne želi mikrotransakcije u svojoj igri. Što im preostaje? Alternativa su plaćeni DLC sadržaji, za koje ne mogu sklepati bilo što – pokušali su, davno, s oklopom za konja u Oblivionu. Razvoj DLC sadržaja, dakle, košta.

Treća solucija, ujedno i ona na koju je Bethesda bacila pogled, jesu korisničke modifikacije. Bethesdine igre imaju daleko najveće modding zajednice na internetu i kroz zadnjih nekoliko godina Bethesda je tražila načina kako izvući korist od toga. Prva prepreka bila im je u tome da su modifikacije iliti modovi bili ograničeni na PC verzije njihovih igara. Zadnjih godina nekako su uspjeli dovesti modifikacije i na konzolaške verzije Skyrima i Fallouta 4, a paralelno s time našli su i načina kako od toga zaraditi.

Predstavljanjem Creation Cluba napravili su si platformu za DLC pakete koje izrađuju sami korisnici, a čijom im distribucijom novac kaplje na račun sam od sebe. Dok se mi pitamo tko je lud platiti nekoliko dolara za bolju teksturu kruha (jer smo naučili da modifikacije na PC-u budu besplatne), Bethesda gradi platformu na kojoj može moderirati i naplaćivati sadržaje za koje ne mora uložiti gotovo nikakav trud. I na tom su polju zapravo pioniri jer konzolaške igre s podrškom za korisničke modifikacije još uvijek možete nabrojati na prste – jedne ruke (Minecraft, ARK, Farming Simulator… to je to?).

Naravno, Creation Club nije došao bez otpora. Igrači su se tužili na redikulozne cijene modifikacija pa možemo reći da u Bethesdi još uvijek eksperimentiraju s tim pristupom i traže balans koji bi odgovarao igračima. Upravo zbog tog eksperimentiranja možda odugovlače s najavom nove TES igre jer žele biti sigurni da imaju platformu koja bi im donijela naknadnu zaradu, bez da izaziva kontroverze među publikom. Istina je samo da gospoda iz Bethesde samo treba pogoditi takozvani „sweet spot“ – ponudu koja će biti dovoljno isplativa za pružanje, ali i dovoljno prihvatljiva da bi ju igrači poželjeli.

I to je tih pet točaka zbog kojih smatramo da sljedeća, velika Elder Scrolls igra do sada još nije mogla biti najavljena. Ipak, kako se kaže – nada umire zadnja, a mi svoju nadu ostavljamo za 10. 06. ove godine, kada će Bethesda održati svoju konferenciju povodom E3 sajma. S obzirom da su već ispucali igre većine studija u svom vlasništvu, mislimo da bi konačno mogli najaviti svoj sljedeći projekt.

Komentari (11)

  • NeoGames

    02.04.2018 - 20:54

    Bravo Zorane stvarno si ovo dobro napisao!

  • Tony77

    02.04.2018 - 22:04

    Šupci su to nemogu da virujem da im se ne isplati novi tes Skyrim nebi umro zbog tog a nebi ni moding zajednica al eto ih tamo ako ništa čekat skywind skyblivion

    • SweeX

      @Tony77, 02.04.2018 - 22:20

      I Beyond Skyrim 🙂

  • SweeX

    02.04.2018 - 22:17

    Veliki sam fan TES igara i naravno da očekujem novi TES u skorije vrijeme. Ali kako reče Zoran, moding zajednica je veoma jaka i svaki dan imamo nove modove na Nexusu tako da se ovo čekanje nekako “preživljava”. Nisam protiv toga da developeri uzmu koliko god je potrebno vremena ako će idući TES biti bar približan Skyrimu.

  • Sick Individual

    02.04.2018 - 22:19

    Ajmo Skyrim 2, odlično bi legao

  • Deepo

    02.04.2018 - 22:29

    Neće biti najavljen dokle god mogu napraviti još izdanja Skyrima i dokle god će biti pacijenata koji će ga kupiti 2./3./4. put

  • vet

    02.04.2018 - 22:36

    Igram Fallout 4 i dost bolja mi je igra od Witchera 3.

  • brlja

    03.04.2018 - 02:49

    fallout 4 su najavili na e3u 2015e i izaso je tu jesen, moguce da im je to nova politika s najvecim fransizama…

  • Rorik

    03.04.2018 - 11:42

    Ili… Zašto oni nebi lijepo pričekali još par godina, ispolirali taj novi TES naslov sa tehničke, narativne, i kreativne strane do apsolutnog sjajila, da ne naprave nikakav propust nigdje. Da ulože mnogo u svako polje razvoja i naprave remek djelo kakvo će njihovo ime samo učiniti još većim. I onda ga prodaju po paprenoj cijeni. Zar takvo što nisu radili do sada i zar takvo što nije i CD Projekt uradio. I zaradili su mnogo, a fanovi sretni.

  • Iskramor

    03.04.2018 - 12:17

    Jos ih bole rane sto i mje obsdidan odrzo lekciju iz fallout-a 🙂

  • NeoGames

    03.04.2018 - 12:39

    I jos jedna stvar. Creation engine je star.

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!