HCL.HR

Jesam li lopov ako skidam igre koje se ne mogu kupiti?

Zoran Žalac 17.08.2018.   •   163 komentara


Velika je ironija industrije videoigara kada ju piratstvo mora spašavati od nje same jer videoigre ne idu u raj i ne postaju besmrtne.

Videoigre koje umru ne idu u raj i nemaju svoj grob na kojemu će ih se netko sjećati. Kad videoigra umre, najčešće postoje samo dva ishoda – potpuno ništavilo ili pak predvorje pakla zvano limb. Slikovito je to viđenje onoga što se događa kad igra postane abandonware, komad softvera za kojeg više ne postoji podrška niti se isti distribuira legalnim putem.

Vidite, u povijesti se još nije dogodilo da je neka igra na prirodni način „otišla u raj“ i tako postala besmrtna. Prema američkom zakonu o autorskim pravima, nijedan živući komad softvera, uključujući igre, danas nije dovoljno star da ga se proglasi javnim dobrom. Tek ćemo nekad u drugoj polovici ovog stoljeća imati takve slučajeve.

Naravno, autor djela može se odreći svojih autorskih prava, no u zamršenoj industriji videoigara to se događa jako rijetko. Ono što se pak događa jako često jest da tvrtke propadaju, a intelektualno se vlasništvo prebacuje s tvrtke na tvrtku ili prodaje zainteresiranim strankama.

Sve je to važno znati jer usred tog procesa igre nestaju. Odnosno, kako sam ranije spomenuo, guta ih ništavilo ili pak zapinju u predvorju pakla. Siguran sam da na prste u bilo kojem trenutku možete nabrojati barem nekoliko igara koje ste nekoć igrali, a danas ih više ne možete pronaći u prodaji.

Vrijedi napomenuti da izlazak iz prodaje ne znači konačnu smrt za neku igru. U eri digitalne distribucije igra se može vratiti u prodaju u ponovljenom izdanju, ali se isto tako može ukloniti iz prodaje zbog isteka licenci. Primjerice, Alan Wake je odlična igra koju danas više nije moguće kupiti u digitalnom obliku.

Alan Wake je samo jedan od svježijih primjera, ali tek jedan u moru naslova kojima prijeti „izumiranje“. Postoje tisuće starih videoigara koje se više ne mogu kupiti po razumnim cijenama i zaigrati na praktičan način. To su tisuće igara od čije prodaje njihovi tvorci više ne žive. Te igre jedinu zaradu sada ubiru na kolekcionarima i ljubiteljima retro gaminga.

Može se postaviti argument da igra ne može izumrijeti dok postoji negdje na nekoj disketi / kaseti / CD-u, u nečijem vlasništvu, makar i u muzeju. Međutim, sam koncept igranja videoigara je takav da se ne igrate s disketom ili kasetom. Dok god igra nije dostupna za igranje, ona je djelo koje više „ne živi“. Najbolje to dočaravaju multiplayer igre čiji su serveri ugašeni.

Ako ćemo biti ravnodušni po tom pitanju i reći da ionako sve stvari imaju svoj kraj, smrt je prirodni dio života, bla bla… teško je ne primijetiti veliku ironiju u tome kako se industrija videoigara nosi s problemom smrti. Možemo ponuditi argument da prodaja igara izravno utječe na ono što igramo i što ćemo igrati. Ako se igra ne proda dovoljno dobro, njezini tvorci možda budu prisiljeni staviti ključ u bravu. Iz tog pogleda osuđujemo piratiziranje igara. No, ironija je u tome da je piratstvo najčešće lijek za izumiranje igara.

Takvim se tokom misli vode brojne stranice koje nude na tisuće starih igara za stare platforme. Svi znamo da se tzv. ROM-ovi distribuiraju ilegalno i da je to piratstvo, crno na bijelo. Međutim, za tisuće igara u toj distribuciji to je jedini način da ostanu dostupne svim zainteresiranim igračima. Njihovi tvorci ne primaju financijsku štetu zbog te distribucije jer ionako ne bi ostvarili zaradu ako te igre nisu dostupne u prodaji.

Međutim, autor djela ima pravo pozvati se svoje vlasništvo nad igrom i reći kako mu ilegalna distribucija predstavlja prepreku u želji da jednoga dana vrati svoju igru u prodaju. To pravo trenutno prakticira tvrtka Nintendo koja sudski goni nekoliko različitih „ROM carstava“, tražeći od njih da uklone ne samo njihove igre, nego kompletne kataloge igara koje imaju u ponudi. Posljedice toga osjete se kao domino efekt čak i kod onih koje Nintendo još nije ni pozvao na sud.

Emulacija igara od samih je početaka bila na lošem glasu, ali je s godinama sakupila sve više poklonika. Neki od zagovornika emulacije zapravo pripadaju industriji videoigara, a poznato je i da se emulacija često koristila i kao solucija za povratnu kompatibilnost na konzolama. Samim time, nije krivo reći da je licemjerno kako Nintendo ne izuzima tuđe igre iz svojih sudskih progona, sve to dok živi na franšizama starim više od dvadeset godina, ne nudeći pritom nikakvo rješenje koje bi bilo praktično za igrače od čijeg novca ta tvrtka i živi.

Njihova vizija praktičnog rješenja nije u usluzi na kojoj bi korisnik mogao potpuno legalno emulirati igre koje poželi. Njihova vizija praktičnog jest 30 igara za 60 eura uz komad plastike pri čijoj se proizvodnji štedjelo i na dužini kabela za kontrolere. Kupnjom Nintendovih konzolica iz Classic serije tvrtka želi stvoriti naviku kod ljudi – prvo da se igranje na Nintendu plaća, a zatim da se za igranje Nintendovih igara kupuju zasebni uređaji. Ne žele oni da nove generacije igrača pomisle kako Nintendo radi besplatne igre za mobitele koje sam ne proizvodi.

Stvaranjem te navike Nintendo si želi izgraditi korisnika, tj. vjernog kupca. No, kad time štete očuvanju povijesti i baštine videoigara, onda na jednog kupca stvaraju dva lopova. S tim da on zapravo nije lopov, nego ga Nintendo tako zove. Koliko god da je ironično to što je piratstvo lijek za izumiranje igara, toliko je i tužno kad neki u industriji videoigara sami sebi stvaraju problem tamo gdje on ne mora postojati.

Označeno sa: , ,

Komentari (163)

  • Slim1992

    17.08.2018 - 18:10

    Torent zakon..ako vec igrate na PC-u apsurdno je kupovati igre. Ako imate konzolu, jbg, onda se igre moraju kupovati. Jednostavno

    • mile159

      @Slim1992, 17.08.2018 - 18:12

      Apsurdno je kako se ti mučiš da dobiš plaću, a ja mogu jednostavno opljačkat nekog…

    • zlakob

      @mile159, 17.08.2018 - 18:17

      igre su precijenjeno zlato danas, em kostaju milijuni za proizvodnju istih, em finalni proizvod za naše balkanske standarde, a i opcenito kostaju ko suho zlato, pogotovo danas, prodaju ti maglu za 60€ gdje dobijes 60% cijele igre i onda traze dodatnih 20ak eura za nesto sto nazivaju dlc-evima i tako dalje i tako blize…
      jednostavno, dokle god mogu bez straha piratizirat igre to i radim, ali singleplayer samo naravno, multi koji mi se svidi i koji hocu igrat kupim naravno…

    • jancec

      @zlakob, 17.08.2018 - 18:20

      Slažem se s tvojim mišljenjem, no danas je teško naći dobru single player igru koju možeš igrati više od 50sati

    • CroKec

      @jancec, 17.08.2018 - 18:28

      Prevedeno u narodski “Ako igra nema 50 sati gameplaya treba je piratizirati da pokažeš publisheru nezadovoljstvo?”.

      Nitko te ne tjera da kupuješ takve igre. Uzmi MMORPG i grindaj do besvjesti. Meni recimo odgovara da je igra u trajanju od 15-20 sati max. Što zbog obaveza na poslu i slobodnog vremena. Svatko je drugačiji i ukusi se razlikuju.

    • jancec

      @CroKec, 17.08.2018 - 18:38

      Vidi više nema isprobavanja demoigre ko prije pa je i piratiziranje oke do neke mjere (ne zauvijek). E vidiš ali ne volim MMORPG, nego strategije sa bogatim single playerom itd. MMORPG je možda i jedini način da kupiš nešto za što je vrijedno dat.
      Vidi tržište baziraju najviše po trendovima, pa zato ima danas 20 različitih igra nalik GTA, ili WW2 shootera itd. Tako da mi ovo i je na neki način revolt prema njima. Da se razumijemo imam do sad oko 200 kupljenih igara ali za mnoge sam zažalio što sam potrošio i cent.

    • Cro legend

      @CroKec, 25.08.2018 - 12:44

      Ja sam We Happy Few skinio preko pirate.bay i jednostavno mi je drago sto sam to narpavio… Da sam dao 50€ svakako bi pozalio. Neke igrice kupim, a neke skinem preko torrenta. Govorite vi da je to krađa, ali je li krađa placca od 650eura, dok ovi u Njemackoj imaju placu 1650eura. pa si mogu pokupovat cijeli Steam. A uglavnom su nove igrice smece, malo je jos dobrih singelplayer igrica…

    • CroKec

      @zlakob, 17.08.2018 - 18:25

      Hajde mi pomozi shvatiti tvoju logiku jer imam mali problem. Kažeš da su igre od 60 eura prodavanje magle i da dobiješ samo 60% sadržaja za te novce. Zašto bi pobogu onda piratizirao i igrao takvo smeće?

      Zašto piratstvo ne zovemo pravim imenom, a to je krađa intelektualnog vlasništva. Vrlo je jednostavno, ako netko napravi smeće za 60 eura, ne kupuješ to. Isto kao što ne ideš u restoran jesti gdje polovica krumpira sa pola lososa košta 150 kuna. Smatraš da je usluga preplaćena i ne vidiš adekvatnu kvalitetu za novac i jednostavno zaobiđeš takva mjesta. Ista stvar je kod igri.

      Danas se mogu nabaviti igre za vrlo male novce od humble bundle-a do popusta koje imaš na mjesečnoj bazi. Čak na Playstation Storeu imaš vrlo dobre igre za cijenu 150 kn pa i manje.

    • DoxyTheCroat

      @CroKec, 17.08.2018 - 18:40

      Kako se ukrade intelektualno vlasništvo?
      Baš mi je zabavan taj termin, kak to funkcionira??? Aj nauči me.

    • CroKec

      @DoxyTheCroat, 17.08.2018 - 18:46

      Vrlo konkretno i polako da shvatiš. Ja i ti napravimo zajedno igru i odlučimo je prodavati kako bi sebi isplatili plaće i podmirili troškove koje imamo. Sve što smo ti i ja programirali/crtali/skladali, a nismo koristili tuđe (bilo open source ili plaćene materijale) možemo zaštititi kao intelektualno vlasništvo koje smo odlučili prodavati u vidu igre. Svatko tko odluči kopirati igre bez naše suglasnosti i pritom nas oštetiti za navedeni iznos čini kazneno djelo i u najmanju ruku nije moralno! Kako se ovdje radi o nečemu digitalno (nije fizički predmet kao recimo kruh) naziva se intelektualno vlasništvo.
      Evo još jedan primjer da te naučim. Kruh je fizički proizvod, dok je recept za taj kruh intelektualno vlasništvo koje također možeš prodati. Nadam se da si pohvatao konce barem malo 🙂

    • DoxyTheCroat

      @CroKec, 17.08.2018 - 19:06

      Ako je piratiziram, točnije skinem. Kako sam ja tebi uzeo protuvrijednost u novcu time?
      Analogija s pekarom ti je miljama daleko od ičega kaj bi povezalo ovo dvoje.

      Ponavljam … izađe igra, nemam novaca. Developer ne dobije od mene ni lipe piratizirao je ja ili ne.

      Druga stvar, debilčina deveoper napravi poluproizvod, koji nakon jednog OS-a više ne radi i prisiljen sam piratizirati jer eto, njegov velebni trud je za K***.
      Tko je koga tu oštetio? Ja njega piratiziranjem naslova koji sam platio a ne radi, ili on mene prodajući mi poluproizvod?

    • funky0308

      @DoxyTheCroat, 17.08.2018 - 19:55

      Ne lupetaj.

    • Jurex

      @DoxyTheCroat, 17.08.2018 - 20:12

      ti nemaš pojma,
      dao ti bog da došao žicat kompu 2 glave da preživiš do plaće, a oni svi kod njega halaju tvoju igru xxxxxxxxxxx-skidrow.

      mislim da bi bio ponosan, da bi još i unaprijedio dečkima krek da im radi na desetki jer eto ti programiro za windowz 7.

      ustvari tada bi shvatio da i ti imaš poluproizvod.
      a to kaj microsoft svakih 4 mj izdaje novi os kroz tu neka (Kao) velika ažuriranja.

      očito je ekipa koja je napravila denuvo pa to su debili čisti po tebi, kaj ih ne odeš izudarat? čovječe ne daju ti da igraš
      pazi ti to, a kaj pilu od 10k da se kurčiš to imaš keša?
      prosječna balkančina jak na tastaturi tu govori da je crna i bijela ekonomija ista, kaj si ti na gljivama ili kaj daj mi objasni????

      gle nemrem vjerovat da si napisao da ti nekom ne uzimas kes skidanjem i igranjem, pa ti nisi normalan.

      kad si skino i kupio igru? pa nikad frend, nikad lažeš sam sebe.
      i još igro tu kao 3-4 mjeseca, ma daj molim te.

      imam ti jedan tip odi si u parfumeriju uzmi si jebeni tester na 3 mjeseca vrati se i kupi parfem

      uzivaj

    • DoxyTheCroat

      @Jurex, 17.08.2018 - 20:18

      Dečec, imam 2 steam accounta, jedan 400 igara, jedan 650.

      Mada pola tvog posta nisam shvatio kaj želiš reći od količine nepismenosti.

    • Jurex

      @DoxyTheCroat, 17.08.2018 - 20:32

      super, to kaj imaš ima dosta ljudi pa se ne prave pametni kao i ti.
      netko troši na igre kao ti pa si daješ za pravo govorit ko da ih proizvodiš, možda vjerojatno tvrdiš ako voziš tipa 20 godina da si i sam napravio to vozilo.
      nemaš kaj skužit kad pišeš ovakve gluposti ne očekujem ni da razumiješ ovo što tu sad piše.

      tu dole pišeš preordero sam ovo ono nije mi radilo bla bla.
      pa kak ti živiš?
      aj mi objasni kak uspijevaš?
      kupiš BMW kad ono opoziv dizne kurac palac a ti ga preorderao cim ga vidio u autoklubu.
      nisi mi jasan, svugdje al svugdje moš dobit pare nazad dokaži i dobivaš sam sam dobio dosta puta,
      nije sve u piratstvu kao da bi ti isprobao.

      jako puno proizvoda na samom startu zakaže od svakog jebenog ajfona, pa daj se malo strpi tjedan da budu recenzije pa kupi,
      al ti imaš frendica skidrow-a.

    • Goran1234

      @DoxyTheCroat, 17.08.2018 - 20:31

      Vidiš u članku se spominje Nintendo, a on baš nije poznat po poluproizvoda….

    • funky0308

      @DoxyTheCroat, 17.08.2018 - 20:07

      Intelektualno vlasnistvo?! Sama rijec govori o cemu se radi. Tebi i slicnima zelim da jednog dana uspijete u glazbi, filmu ili svijetu video igara i da vas pokradu sa svih strana pa da konacno naucite sto znaci vlasnistvo u bilo kojem obliku. Vlasnistvo je vlasnistvo, bilo ono u fizickom ili intelektualnom obliku. Lupetanje tipa – smece je pa skidam , prodajte na 24sata.hr, ne ovdje gdje ljudi razmisljaju svojom glavom, a mnogi od tih ljudi zaradjuju upravo na ovom obliku vlasnistva. Ako vam nesto ne valja onda to ni ne kradete, nemoj prodavati maglu. Da li je nesto na DVDu, komadu WC papira ili se radi o automobilu – apsolutno je ne bitno. Vlasnistvo je vlasnistvo. Jesi ikada visio ono malo “R” u kruzicu pored nekog branda? E to je oblik intelektualnog vlasnistva. Bas volim kada se netko pravi blesav kao neki ovdje po portalu i vijest oko igara starih 30ak god kojih nema u prodaji usporedjuju sa kradjom igre izasle prije tri dana. Ukradi ako hoces i oare u banci ali nemoj prodavati pamet drugima.

    • Sentiel FH-016

      @funky0308, 17.08.2018 - 20:57

      Evo jos jedne svere krave sa HCL-a, ti si mi dobro poznat i znam da ti ne piratiziras, boze sacuvaj, ti kupujes igre jer si bogatun, samo kupuj, ja cu piratizirat pa mi nadji zakon s kojim ce me privesti, ajde da te vidim!!

    • funky0308

      @Sentiel FH-016, 18.08.2018 - 10:50

      Eto blesavog komentara?! Tko ti brani (osim zakona EU i RH) da skidas. Ne pricam uopce o tome da li netko treba skidati igre ili ne, pricamo o tome da je netko ukrao nesto ako je skinio igru na koju nije platio prava. Odgovor je vrlo jednostavan – da, lopov je i da ukrao je. Nisam ja nikakav bogatun ali kao i developeri igara i ja radim da bi dobio placu i nesto si priustio. Nisam ja ovdje bitan ali kada vec stavljas naglasak na mene, moram odgovoriti.- skolu sam zavrsio u petom mjesecu xyx godine, u istom tom mjesecu sam poceo raditi i svojim rukama, svojim znanjem i svojom trudom dosao sam do svega sto imam u zivotu. Imam trenutno, da ali ne zato sto mi je netko poklonio, nego zato jer radim ko konj od kada znam za sebe. Opravdavati kradju neimastinom je potpuno promasena politika kolega, ako u tom smjeru krene drustvo, najebali smo svi. Sutra ce tebi netko uzeti auto jer on, eto nema. Opet ce krenuti price kako to nije isto ali uvjeravaj ti sebe u sto hoces, potpuno je isto ukrao nekome bicikl ili igru, nema nikakve razlike. Vlasnistvo je vlasnistvo. A tko ce skidati neka skida, kao sto sam vec deset puta rekao – to nije moja briga. Ne pricamo o tome, to neka svatko odluci sam.

    • funky0308

      @CroKec, 17.08.2018 - 20:11

      Bravo.. potpisujem. Da me se ne shvati krivo – jebe mi se tko sto radi ali samo neka nas spasi ovih izlijeva pameti po portalima kako je intelektualno vlasnistvo nesto imaginarno, nesto sto se uzima kada njima god padne na pamet. Milijarde vrijedan biznis nije nastao na imaginarnim stvarima, a onaj koji igre smatra takvima ocito je samo trol koji pojma o gejmingu ( u ovom slucaju je gejming) nema.

    • SanKa

      @CroKec, 18.08.2018 - 10:30

      kako znas da je igra smece za 60 € ? u 90% vremena je to zamaskirano upgrejdanim gameplay trailerima, obecanjima, ti kupis igru, nekad i preorderaš, a igra nije ni 50% obećanog. ako se devove ne kaznjava za to, po meni je ok ih nekad kaznit piratstvom.

    • Slim1992

      @mile159, 17.08.2018 - 20:13

      Daj ba izadji napolje malo i osmotri kako ljudi zive i gde zivimo. I da mi kao npr. ameri placamo igre po istoj cijeni. Nek za nase uslove spuste cijenu na 2 eura i prvi cu kupovati (mada nije malo ni 2e xD ). Pustite te dijecije price.

    • pleto

      @Slim1992, 18.08.2018 - 07:49

      Placas i hranu po istoj cijeni ko ameri, elektroniku, auto(čak i po večoj)… jedino igre, pjesme i film plačaš po istoj a buniš se. Voliš igrat al ne bi platio. Nemoj platit junetinu u mesnici sljedeći put jer je plačaš više nego amer.

    • Robotz

      @pleto, 18.08.2018 - 10:37

      Elektronika kosta kao u USA ? daj decko informisi se molim te prije nego krenes tipkati.

    • pleto

      @Robotz, 18.08.2018 - 14:21

      Aj momak nauci citat sa razumjevanjem pa se onda javi, ako ti treba posebno objašnjenje, fino pitaj pa cu ti objasnit, nema potrebe za tinejđerskim bahaćenjem.

    • Robotz

      @pleto, 18.08.2018 - 14:54

      Nije bahacenje pricas gluposti,Ameri imaju najeftiniju tehnologiju i najnize poreze na tu istu,33 su mi godine ne tralabaj i ne glumi internet Sherlocka ne ide ti.

      Nego provjeri sta sam ti rekao sam i kad vidis da nisi u pravu budi covjek i napisi tako,isto tako ako provjeris i pokaze se da ja nisam u pravu uradit cu isto,ali sam poprilicno siguran da su Americke cijene PC komponenata nize nego igdje u EU.

    • ELRIC OF MELNIBONE

      @Robotz, 18.08.2018 - 15:22

      Tacno samo im njemacke mogu parirati.

    • pleto

      @Robotz, 20.08.2018 - 09:13

      Kako nisam u pravu, ja sam napiso da su niže, zato sam ti rekao da bolje pročitaš, i jesu niže su zato sam to i napisao, al i da nisu nije to poanta priče, hvataš se za gluposti koje su nebitne samo da bi nekom nešto spustio. Ko bi rekao da imaš 33

    • pleto

      @Robotz, 20.08.2018 - 09:19

      Sve troje koje sam nabrojao je cijenama niže nego kod nas, a standard viši i onda nema smisla kad se ljudi bune za igre da su kod nas preskupe zbog standarda(makar su iste cijene- nisu više ko za one 3 nabrojane stvari), pa sve nabrojano je skuplje al niko ne krade tehniku po trgovinama ili aute 😀 , al velikom broju ljudi igre i filmove je ok krasti zato što su cijene previsoke za naš standard

    • funky0308

      @Slim1992, 18.08.2018 - 12:46

      Ali ne moze igra biti 2eura kada izadje, jebemu. Kupis igru kada padne cijena, svi to radimo. Rijetke su igre koje ja platim 500kn. Malo se priceka i kupi. Necu pricati na pamet, jasno je da nije situacija idealna kod puno ljudi ali daju se igre poprilicno jeftino kupiti, prebaciti na konzolu i sa budjetom od 1000kn igrati sve igre koje pozelis cijele godine, pricamo o 3kn dnevno. To nije puno. Kupis, odigras i prodas, “izgubiti” ces po 50ak kn po igri. Nakon 20ak odigranih igara potrositi ces tih 1000kn. Problem je u nama, sto ako je nesto na dohvat ruke, automatski smatramo da to mozemo i uzeti. Jbte, novine u kaficu neces uzeti da ne pitas covjeka, ne bi trebalo ni ovo. Jednostavno ne mogu prihvatiti komentar – nema se para. To jednostavno ne stoji, treba samo malo discipline samom sebi nametnuti. Lik gore kaze ti si bogatun?! A barem da jesam, svi bi profitirali od toga da ja imam milione, svaki dan bi kupovao i dijelio igre ali nisam, jbga. Moj mali ne igra Lego igre na dan izlaska, igra ih nakon godinu dana, neke cak i vise, kada cijena padne na par eura (budu po 3,4 eura na Steamu) i nista mu ne fali. Ja ni jednu jedinu igru nemam na PS4, kupim, odigram i prodam. Gledam kada su snizenja i akcije, kupim u Sancta Domenici na 12 rata igru pa je olacam 10-15kn mjesecno, na Uplayu mijenjam U pointse za popuste i slicno. Nemam 1000 igara na Steamu jer kupujem samo ono sto i igram… Stvarno ne bi volio da ispadne da ja imam milione i prodajem pamet svima, nemam, prezivljam iz mjeseca u mjesec kao i 99% ljudi na balkanu ali gejming mi je velika strast i hobi i svjestan sam da se stvari moraju platiti. Nemojte se ljutiti ali igre su kao i cigare i alkohol, ljetovanja i slicno – nisu Ustavom zagarantirana i spadaju pod luksuz. Stotine je igara koje sam i ja htio odigrati ali ne mogu si sve priustiti i cekam da jednog dana, kada padne cijena odigram. Bas zbog toga mi i smeta kada se ljudi bahate i ponasaju ovako kako se neki ponasaju. Bespla je pa udri. Nije bespla, netko je dsne i noci radio na tome i taj netko ima mozda i dijete kod kuce koje treba prehraniti. Nemojte pravdati stvari time da – EA (ili bilo tko drugi ima, tko ih jebe), nije samo EA, Uplay ili Steam u jednadzbi, masa je tu kotacica. Uzmimo samo primjer HCLa, Sancta Domenica se promovira na HCLu, ekipa mozda i zivi od HCLa, ne znam (mislim na HCL ekipu), ako SD izgubi pare nece se reklamirati na HCLu i ode dio prihoda i ovim ljudima koji rade odlican posao.. Treba pogledati i malo siru sliku, ne samo trubiti o EAu i velikima. Normalan covjek koji radi ili ide u skolu, odnosno ima neke obaveze u zivotu nema ni vremena igrati 300 igara godisnje. Par igara, koliko se stigne odigrati svatko si moze priustiti ali, kao sto sam rekao prije 18 000 rijeci – stvar je navike i mentaliteta. Nikako para, barem ne za vecinu. Ali dok se ljudi hvale kako du kupili PS4 PRO i 4K TV, custom gamepad i sl, u postu ispod pisu kako su igre skupe…

    • Sentiel FH-016

      @mile159, 17.08.2018 - 20:54

      Ajde svi vi sa HCL-a, naravno da necete podrzavati piratstvo kad ste svete krave koje logicno, kupuju igre, jer ste bogati!

    • funky0308

      @Sentiel FH-016, 18.08.2018 - 12:48

      Daj nam reci na cemu ti igras igre i kakvu opremu imas, kakav TV u kuci imas? Kakvi crni bogatuni? Kupujete TVe za 1500€, PRO konzole i grafe za 5000kn i onda kukate da su igre skupe. Kako vas samo niie sramota? Skidaj koliko te volja, samo nemoj pricati bajke drugima.

    • Lazy

      @funky0308, 19.08.2018 - 10:35

      Potpisujem!!!

    • snooker

      @mile159, 17.08.2018 - 21:07

      ajde ne se***e više, ko da nam je najveći problem u ovoj lopovskoj državi tko je što downloada preko torrenta a oni likovi potkradaju državu svakodnevno i sprdaju se s narodom

    • antrax83

      @Slim1992, 17.08.2018 - 18:15

      Cuj apsurdno je kupovati, znas li ti sta pricas?

    • antrax83

      @Slim1992, 17.08.2018 - 18:21

      Mogao si napisati tko skida nek skida, ina ljudi koji si ne mogu priustiti skupe igre, al da je apsurd kupovati posrao si se svima na glavu koji kupuju i koji podrzavaju gaming industriju. Na kraju bude toliko popusta na igre cak i po 80% za nekih 5-10 eura, pa ako to ne mozes priustiti e onda bas

    • Slim1992

      @antrax83, 17.08.2018 - 20:17

      Posteno…ima popusta al za to se ceka par godina. Ma i realno ko kupuje svaka cast, nekom nije na igru zao dati pare al isto tako nemam problem sa skidanjem i sa onim ljudima koji skidaju. Sa svih strana nas pljackaju od politike pa na dalje i sad ovde pricamo kao skidanje igara je neki kriminal. Izadji iz kuce medju svijet pa reci sa ponosom kako dajes za igru 50 i vise evrica. Prvi ce ti se starci smijati

    • darijoman

      @Slim1992, 17.08.2018 - 21:36

      Pričamo o kriminalu igara zato što je ovo gejmerski portal, a to što nas pljačkaju političari ne znači da to nije kriminal i lopovluk i da je to sve u redu. Mi imamo lopovsku državi i to je tako. Treba neki revolucionar koji će stati na kraj svemu tome. Ali to nije u redu. Ti skidaš igru, pa skidaj buraz ali ne treba pametovati da to nije kriminal i krađa nečijeg vlasništva. Niti jedna činjenica te ne može opravdati od toga.

    • Slim1992

      @darijoman, 17.08.2018 - 23:00

      Ok..ja sam kriminalac zbog toga sto sam skinuo stotine igara…fino mi zvuci, nastavljam sa istim. Pozavidio bi mi i Al Capone xD

    • darijoman

      @Slim1992, 17.08.2018 - 23:53

      Pa nisi kriminalac, niti je tko rekao da jesi samo pričamo kako neki ljudi tvrde da je piratiziranje legalan čin. Na našim prostorima možeš proći bez ikakve kazne u većini slučajeva, dok u nekim razvijenijim zemljama na baš. Sve je to kako zakon regulira.

    • pleto

      @Slim1992, 18.08.2018 - 07:57

      Slažem se u potpunosti, kom je puno dati za igru nek skida, ne želim glumit policajca ili svetca nekog ali smiješne su mi izlike da je skupo pa je legalno krasti, ili da to nije krađa, ili da su cijene iste ko u bogatijim državama pa ajmo onda ukrast-to onda nije krađa. Govna političarska nas pljačkaju i sprdaju se s narodom ali ni to nema veze s ovom temom niti je izlika za piratstvo. Starci nek se smiju, ali zasto se onda ne smiju i onima koji idu u kino?

    • funky0308

      @Slim1992, 18.08.2018 - 12:53

      Starci se smiju zato sto igre smatraju zabavom za klince, ne zato sto kupujes. Reci tom istom starcu kolike su kazne za skidanje igara i cuti ces sto ce ti reci. Ali evo, netko je konacno iskreno rekao zasto se igre skidaju – jer je nekome zao dati pare. Svaka cast na tome, konacno netko s mozgom u glavi. Skidajte ljudi, to je vasa stvar ali nemojte prodsvati drugima price da je to jer se nema para. To jednistavno nije istina. Ako nemas za igru izaslu jucer, igras ono sto si mozes priustiti, ako volis gejming i igre, svidjeti ce ti se i igra izasla 2017…pa nije to prije 100 god bilo. Ljudima kojima je zao dati pare za igre ne znam sto bih rekao, ocito ne shvacaju koji je proces izrade igara i koliko je to zahtjevan posao, pocevsi od same ideje do realizacije. Ne znam kako nekome moze biti zao platiti nesto sto toliko voli!? Ali OK, svaka cast na komentaru. (Najozbiljnije to mislim)

    • Lazy

      @Slim1992, 18.08.2018 - 10:58

      Frende sory al to je hrpa gluposti sto si napisao… i ne nije jednostavno!

    • zlakob

      @Slim1992, 18.08.2018 - 13:54

      ajde ekipa ne serite kad moram tako govorit, danasnji developeri su gamad u vecinic slucajeva, obecavaju brda i doline, izbace igre u early acess fazu i onda odugovlace izlazak same 3-4-5 godina i nakon tog perioda obustave svaki rad na igri i ukinu je, ili je izbace kao polu proizvod (npr dayz, pubg) ti platis takvu igru a dobijes k**ac u čelo… nema mi ko sta govorit i uspoređivat kruh automobile ili industriju videoigrara, jel industrija videoigara je tesko lopovsko smece danas, dokle god igre izlaze pune bugova, nahajpaju e3 sa svime pa na kraju nebude 50% sa e3 prikazanog i takve stvari i dokle god se nemoze dobit povrat novca za poluproizvode (osim evo steam) ili recimo ugrozavanja samog gameplaya zbog cheatera (jel opet devovi nerade da bi to poboljsali) dotle mi nitko nece uspoređivat recimo kupnju novog Mercedesa za kojeg imam garanciju 7 godina i ako nesta ode samo odem u servis, poprave mi ili dobijem novi auto… manite se te price jel nemate pojma… industrija videoigara danas = tezi lopovluk -> svaka čast izuzetcima od kojih i kupujem same igre… ostalo samo krađa i zaboli me

    • ELRIC OF MELNIBONE

      @zlakob, 18.08.2018 - 15:25

      Ne kupuj igre koj isi opisao sta da ti kazem.

    • CroKec

      @zlakob, 18.08.2018 - 21:51

      Bože moj što si ti sve ovdje nadrobio. Da se u istoj sobi nađu friteza, pepeljara i ti. Friteza bi imala najveći IQ od navedenih predmeta. Ovako generaliziranje i pisanje gluposti nisam dugo vidio. Naveo si 2 primjera koja su provedeni prilično loše i time oblatio cijeli game dev. Upravo primeri koje si naveo su rezultat toga da ekipa kupuje nedovršene igre i onda se pojedini devovi zadovolje sa ogromnom sumom love i smiju vam se u facu jer ste blesavi da kupujete nedovršene igre. Već sam gore iznio svoj stav o kupovini nedovršenih igara i to svakako nije opravdanje za piratiziranje. Ne smeta mene tko skida i koji su motivi kao što je gore rekao funky0308, već me smeta što nećemo piratstvo nazvati pravim imenom, a to je krađa. Amen! Ako ćeš se hvaliti da kradeš okolo i da te zaboli to je tvoja stvar. Ima puno gorih stvari sa kojima se ljudi hvale.

    • funky0308

      @zlakob, 19.08.2018 - 11:05

      Gejming industrija je lopovska? Spominjes auto industriju…jel ti procitas kada novine ili upalis tv? Posjetis koji pprtal osim 24sata? Prijatelju loppvluk je svuda, neke od najvecih prijevara u zadnjih pedeset godina dolaze upravo iz auto industrije, znaci gamad su, varaju nas i trebamo im oteti te njihove aute, nece oni nas zajebavati. Da se vratimo na temu, rijec je o tome jeli to kradja ili ne. Cak smo svi odlutali od teme i ne komentiramo ono sto i je u tekstu zapoceto ali jbga, odlutali smo svi od teme.. ok, svatko ima svoje misljenje ali mislim da oko tih stvari ni nema dileme, ne da mislim, nego je tako. U EU zakonima tocno se zna sto se moze i smije, a sto ne moze ni ne smije. Zasto nerko skida to je nesto drugo ali cinjenica je da je to kradja. Kada te stvari rijesimo i konacno svi shvatimo da je kradja kradja, bez obtira sto ukrali, a definicija kradje je svima jasna, onda se mozemo i ne moramo sloziti oko toga je li nesto manje ili vise u redu i je li nesto moralno ili nije. Da li je ubojstvo ubiti ubojicu? Naravno da jest, da li bi to bilo opravdano uciniti ? U puno situacija bi, sigurno ali i dalje se radi o ubojstvu. Naravno da nije isto ubiti nekoga i skinuti igru koju nisi platio ali paralela se moze povuci.

    • zlakob

      @Slim1992, 18.08.2018 - 13:57

      jos cu se nadovezat na stvari kako su funkcionirale prije 10ak 15ak godina gdje se vidjelo ko je i kako radio i imao si demo igru za isprobat a sam finalni proizvod iliti takoreći 1.0 je bila funkcionalna ispolirana super igra, danas NIKAKO

    • funky0308

      @zlakob, 19.08.2018 - 11:07

      Na cemu igras ti? Ako je PC, imas demo za 99% igara preko refunda. Probaj igru, ako ti se ne svidi vrati je. Nemamo demo pa sve zivo skidamo….yeah right

    • zlakob

      @funky0308, 20.08.2018 - 15:20

      jebla vas krađa, krađa je da i sta sad?! ispadam kao retardiran pa nekuzim, frendaci naravno da znam da je krađa, ali poanta svega je da me nepecka ni malo savijest sto to radim ili bilo tko drugi to radi, jel po meni zasluzeno radim i nedam bandi devovskoj pare ( OPET PISEM IMA IZNIMAKA OD DEVOVA CIJE IGRE KUPUJEM), znaci 10% proizvođača video igara zna sta radi i cjenim njihov trud i njihove proizvode kupujem, a ostalih 90% bande lopovske s guštom torrentam. AMEN!

  • jancec

    17.08.2018 - 18:17

    Što se može očekivati od Age of Empires Online? Ne znam da li znate ali nekolicina tipova uzela je stvar u svoje ruke i povratila igru u nekom smislu.
    Što se piratiziranja tiče mislim da je prihvatljivo kada stvarno nemaš novac za kupnju igre. Ali sad kad imam love kupujem neke naslove jer jednostavno znam da vrijedno dati toj kompaniji pare za tu igru.
    Stare igre će postati zaboravljene, znate li zašto? Ili su imale slab ili nikakav multiplayer, a to je ono što se danas traži.

  • zsarcevic

    17.08.2018 - 18:33

    Pozdrav ljudi. Cinjenica je da danas si velika vecina nas gejmera ne moze kupovati igre, realno gledajuci za standard tipa u Hr preskupo. Ali opet nije nuzno bas ni uzeti neku igru kada je na 60 eura jer je tek izasla. Valja se i strpiti svako malo nesto bude na popustu. I opet support za razvoj dosta dobrih igara za koje se ljudi dosta trude da nas zahtjevne ljude zeljne dobrog challengea zadovolje. Ali opet zelis skinut igru (piratski) probat je da vidis da li bi uzeo je ok. Ali opet to su igre bez patcheva za koje moras nalaziti sam solucije. Neznam cisto moje misljenje. Ti ljudi ipak to i rade za zivot. Pozz

  • DoxyTheCroat

    17.08.2018 - 18:39

    Piratstvo radi 5 puta više koristi nego štete.

    Ako nemam love za igru, izdavač i dev neće vidjet moje pare, htio je igrati ili ne.
    Ali ako je isprobam, i dopadne mi se, možda nekad i nazubljam 50 eura pa je kupim…

    To je bio moj stil prije 12 godina kad sam bio nezaposleni klinac.
    Ak nemaš para, nemaš para, nikakvi moral i antipiratski stav to neće popraviti.

    S druge strane TPB drži na životu masu naslova do kojih ionako nemožemo doći.
    Još je k tome potrebno dodati da imam neke igre na steamu koje nemogu igrati, ali verzije s TPB-a mogu (predivni Win10).

    • CroKec

      @DoxyTheCroat, 17.08.2018 - 18:50

      Ovu brojku od 5 puta si izvukao kao zaključak provedenog istraživanja na određenom setu podataka? Primjeni svoju logiku sljedeći puta kad budeš išao u trgovinu. Prvo uđi u trgovinu, ukradi sladoled i pojedi ga. Ako ti se svidi, dođi do blagajne i plati taj sladoled. Nisi ti kriv što si nezaposleni klinac, ali je skroz uredu što bi ti sad pojeo sladoled i to ukrao. Imam dojam da još uvijek imaš 12 godina sa takvim razmišljanjem.

    • IvanHR

      @CroKec, 17.08.2018 - 18:55

      Uvijek ista priča, kao što kažeš prvo se mora probat sladoled pa ako ti se svidi onda ga tek platiš, jer inače ne postoji you tube sa gomilom videa i stranice kao hcl.

    • CroKec

      @IvanHR, 17.08.2018 - 19:48

      Slažem se, nekima ne vrijedi crtati.

    • jancec

      @IvanHR, 17.08.2018 - 20:44

      Ja nikada ne bih uzeo sladoled ako ne znam da je ukusan, danas sladoled(igru) radi svaka budala. Jeli bi ti znao da je sladoled dobar ako ga drugi liže(svi imaju različite ukuse, od žanrova,grafike, i drugih manjih stvari).?
      Neka uvedu demo-igre, i nek dlc bude nastavak jedne igre a ne potrebna stvar da dobiš potpuni doživljaj igre. Tipa da DLC ne bude kornet 😉

    • DoxyTheCroat

      @CroKec, 17.08.2018 - 19:09

      Mali, aj ne lupaj molim te.
      Analogije su ti ispravne ko domaća politika.
      Gore sam ti postavio pitanje na koje nisi odgovorio. Dao si glupu analogiju koja ništa ne povezuje, rođen si za članstvo HDZ-a.

      Kako sam ukrao nešto, ako je sve na svojem mjestu? Sa ili bez piratstva dev nebi dobio od mene niti lipe.

      A da bude stvar žalosna, vjerojatno si više piratizirao od mene.

      Ja osobno sam dosad spi*dio preko 30 000 kn na naslove, vjerojatno puno više kad bi išao brojati.

      Čak napravim ponekad i preorder, ali da neke igre prvo skinem … skinem.

      Jel kupuješ hlače i košulju bez da ih probaš??????

    • CroKec

      @DoxyTheCroat, 17.08.2018 - 19:42

      Vidi se da si veoma načitan dečko. Bravo! Dozvoli da te citiram “Jel kupuješ hlače i košulju bez da ih probaš?????”. Odgovor je ne! Zato postoji Demo na igrama da ih probaš i vidiš da li ti odgovara. Sigurno ne uzmem hlače furam ih 3 mjeseca i onda kupim? Super ti je logika. Podatak da sam ja više piratizirao od tebe dolazi iz istraživanja? Gdje mogu vidjeti rezultate? Što se tiče analogija glupe su kako za koga. Ako ih ne možeš shvatiti nije bed. Meni dobro, tebi dobro 🙂

    • DoxyTheCroat

      @CroKec, 17.08.2018 - 19:54

      Bili su dobri dani nekad kad sam bio dečko…isto onda je bilo DEMO verzija, igre su bile kompletne, cijene normalne…
      Iskreno, ne sjećam se kad sam zadnji put vidio DEMO neke AAA igre.
      Možeš ih na prste nabrojati u zadnjih 10 godina.

      Nemaš kaj shvatiti u tvojoj analogiji posebno, uspoređuješ kruške i jabuke.

      Primjera radi … prije 3 godine (valjda) je dolazio Advanced Warfare. Imao sam novu mašinu, preorderao za 70 eura.
      Igra nije radila mi, punih mjesec i pol dok nisu pokrpali, jer ju je mučila nVidia grafa.
      Nakon toga sam sljedeće 3 igre prvo skinuo narodnu verziju, odigrao tutorial level, i ako mi je išlo sukladno konfiguraciji, bez nekih strašnih bugova, molio bi ženu da mi kupi 😉

    • CroKec

      @DoxyTheCroat, 17.08.2018 - 20:03

      Dosta se toga promijenilo u zadnje vrijeme. Ne krivim ja publishere što su postali bahati i gladni za novcem. To je isključivo naš problem. Konkretno, ljudi danas plaćaju brdo novaca za nedovršene igre u “Pre-Aplha” izdanjima koja nakon X godina dožive punokrvnu verziju, ako i tada. Ja tako nešto ne kupujem niti me interesira, a kamoli da item takvo smeće piratizirati da vidim jel mi komp to može igrati. Osobno sam se nasukao na par naslova kao i na jednom domaćem game dev studiju (Dreamatrix) koji je izdao smeće od igre puno bugova. Izgubili su moje povjerenje i trebat će dugo vremena da se to popravi. Što se tiče demo-a na playstationu ih bude dosta često. Baci oko na hcl naslove pa vidiš da gotovo svaki drugi vikend bude neka igra free za testiranje i pronalaženje ukusa. Nemoj ništa shvaćati osobno, ja ti samo želim skrenuti pažnju da je piratstvo u konačnici loša stvar za sve strane u cijeloj priči. Bolje je potražiti neko drugo rješenje koje bi zadovoljilo sve nas od community-ja pa do developera. Eto, toliko od mene 🙂

    • hdnxc

      @CroKec, 17.08.2018 - 20:16

      ajde da te pitam, da imaš malo para a stvarno želiš neku igru kupovati, bili bi ti išao odmah kupit tu igru jeftinije na key seller stranicama ili jednostavno čekao da dođe službeni popust?

    • CroKec

      @hdnxc, 17.08.2018 - 20:26

      Čekao bi popust. Upravo mi se to dogodilo sa GTA V koji sam kupio ove godine na Easter Saleu. Evo vidim da ta igra sada košta 150 kuna. Nisam ništa propustio što ga nisam igrao odmah kad je bilo “in”. Meni gejming nije život već razonoda nakon posla za koju ne trošim sulude novce. GTA V, Horizon, PES 2018 su naslovi na koje sam čekao minimalno 6-12 mjeseci i već su bili na 50% od početne cijene. Čak štoviše, neke igre su se dok sam ih kupio ispolirale i bile upotrebljive. Do tada su izašle zakrpe. Ista stvar je sa svim softverom. Treba proći malo vremena dok dev-ovi pokrpaju početne bugove kojih uvijek bude dok to ne bude stabilno. Od Windowsa do igri.

    • hdnxc

      @CroKec, 17.08.2018 - 21:22

      ali da ti je key seller stranica bila jedina opcija iz bilokakvih razloga, je’l bi kupovao igru preko njih ili jednostavno odustao. je’l bi znao kod koga bi završile tvoje pare za koju si dao za igru? Il da je kupljena igra legitimna? Ili da su te stranice ikako legitimne?

    • CroKec

      @hdnxc, 17.08.2018 - 21:44

      Ha ne znam da ti budem iskren. Takve stranice mi dođu kao njuškalo u najboljem slučaju (ne kažem da su iste). Ako je netko dobio key za igru koja mu se nije dopala (recimo iz paketa u humble bundleu) i želi je prodati, valjda je okej. Kao što ljudi odluče prodati igru nakon što su je odigrali. Po meni je to okej 🙂

      Nekak mi se sve to čini siva zona, ali ne smatram to isključivo lošim. Da bi key ili igra dospjela na takvu stranicu (pod uvjetom da nije ukradena već samo rabljena ili poklon) smatram da je okej to prodati dalje jer su tvorci odnosno developeri dobili novac za taj proizvod.

    • ELRIC OF MELNIBONE

      @hdnxc, 17.08.2018 - 22:02

      One baje iz instant gaminga kupuju direktno od publishera.

    • funky0308

      @hdnxc, 19.08.2018 - 11:09

      Kupi u IGu i nemas problema s razmisljanjem gdje idu pare i da li ce izdavac dobito svoj dio – hoce.

    • Darcoolio

      @CroKec, 17.08.2018 - 21:56

      Mnogo filozofiraš druže.
      Ne kupuje niko digitalne gaće niti digitalni burek i kifle, nikome tu ništa ne fali niti je useo neko nešto sa police, pa ni sama poređenja nisu merodavna.
      Slažem se sa činjenicom da nekog developera treba podržati kupovinom neke igre ako si prepoznao da ima potencijala ili je neko tipa CD Project, pa dam pare za The Wicher, To the Moon i šta ja znam.
      Za EA igre mahom ne bih ni 1€ dao, ima tu matorih uzuzetaka, ali uglavnom ne.
      Sa druge strane, ako igra nema demo kako da je probam? Imam dete i finansijski ne mogu da ispratim cene igara koje developer traži, pa se tu uštedi na Kinguin-u i sličnim sajtovima.
      Da li imam original key? Imam. Da li me je briga odakle im? Ne, savršeno me zabole, za tu razliku mogu da uzmem još jednu igru ili da jednostavno stavim pare u džep.
      Ako vidim da će biti 95 dlc koji se placaju, a dobiješ 20 minuta igra ili neke kozmetički nebitne stvari, onda me zabole da dajem pare da bih odigrao isključivo SP igru.
      Da li opravdavam skidanje emulatora za stare konzole?
      Naravno, podršku nemaju, konzole ne proizvode, mogu oni da kukaju do sutra, to me ne zanima.
      Da li treba platiti kvalitetan proizvod a da nemaju 954 dlc?
      Aki je neko u mogućnosti, to svakako.

    • CroKec

      @Darcoolio, 17.08.2018 - 22:33

      Ne bih se složio da nikome ništa ne fali u situaciji kada netko neovlašteno kopira tuđi materijal tj. rad (ili još gore prodaje navedeni materijal). Kupnjom njegove igre ga podržavaš, skidanjem crackiranih verzija mu činiš štetu jer konzumiraš nečiji proizvod bez da si platio developera. Slažem se sa tobom da su pojedini izdavači pohlepni i ne zaslužuju lipu/dinar od nas. Međutim dojma sam da piratiziranje u takvom slučaju ne mjenja činjenicu da ja radim nešto loše. Kolega mi je zbog 2 fotografije koje je “skinuo” bez pristanka vlasnika i koristio u izradi web-a završio na sudu i nagodio se na 1000 eura kazne. Razlog zbog čega ovo sve pišem i govorim je taj da ljudi ne upadnu u zamku misleći da je piratstvo nešto cool, dobro i nekažnjivo. Itekako je kažnjivo ili će biti (ovisno gdje tko živi).

    • funky0308

      @CroKec, 19.08.2018 - 11:20

      Ne vrijedi prijatelju, bas ne vrijedi. Ekipa ne shvaca sto znaci intelektualno vlasnistvo i vidis koliko se plitko razmislja. Ako to nije nesto sto moze navuci na guzicu, onda to nije kradja. Prestrasno. Potpuno je nevazno da li je nekome napravljena steta ili ne, kradja je kradja ali eto…ekipa to ne moze razumijeti. Ukradi multimilijarderu 150kn ali na nacin da ih prebacis s racuna na racun, ne da fizicki uzmes novce. Nece ni znati da mu fali ta sica. Znaci ninto nije kradja. Nisi nista fizicki ukrao, a to drugoj strani ne fali. Ma joj kakvih bedastoca se ovdje moze cuti, prestrasno. Rekao sam to i ponoviti cu, dao Bog da svi ti koji ovdje serkaju, uspiju u glazbi, filmu ili gejming industriji i da ih pokradu ko zadnje kretene da im unuci vracaju dugove. Valjda ce onda shvatiti o cemu se ovdje prica. Gledaju toliko blesavo na stvari i vide samo EA, Ubisoft i Valve. Nitko ne gleda koliko se stete radi kolateralno i koliko drugih nastrada u lancu. Istrazivanja se ne bave njima, a masa ih propada bas radi toga. EA i ostali ce se zastiti na sve moguce nacine, mali ne mogu. Gdje su marketinske kompanije? Iznajmljivaci oglasnog prostora, trgovine i masa istalih?? U Osijeku smo ostali samo na onoj jadnoj Zeldi, a i to je tuga. Stima da i ljudi nemaju para ali onaj tko voli gejming pronaci ce par sto kuna godisnje za par igara. Zao je elipi dati za igru ali ladno zdrobe 200-300 na lokanje vikendom, zao je dati 200-300 kn ali ladno zdrobe na cigare… dajte ljudi prosipajte pamet negdje dalje. Ne date pare jer ne morate, barem budite toliki ljudi pa to priznajte. Kod kuce ormari od televizora ali nema 150kn za igru… ne budite razmazene curice i igrajte igre koje ne kostaju 600kn. Ako nemas za igru koja je sinoc izasla onda je ne igras. Ne igram ih ni ja kada nemam para, zasto mislite da ste vi pametniji? Podsjecate me na one koji cijelu kolonu obilaze u autima. Svi su glupi jedino se on pametno sjetio… (naravno nista ovo se ne odnosi na tebe, s tvojim se komentarima slazem ali odgovaram na tvoj post jer nemam ni snage ni volje vise slusati one budalastine)

    • spoony

      @CroKec, 17.08.2018 - 20:11

      siguran sam da nema vise od 12. ako slucajno ima, onda je to jako zalosno, da je ostao na tom nivou rezoniranja i da mu ne mozes objasniti osnovne stvari. predlazem ti da se manis corava posla. takvi nece shvatiti nista dok se njima licno nesto ne ukrade ili ne nanese nepravda na bilo koji nacin.

    • funky0308

      @DoxyTheCroat, 18.08.2018 - 13:10

      Ali znas koliko ljudi kupi igru tek kada vide da od cracka nece bito nista?! Baci pogled samo na komentare o Jurassic Park novi, cekali su ljidi danima i mjesecima, kada su vidjeli da od cracka nista sve se cesce pojavljuju komentari tipa – nista od ovoga, moram ipak kupiti. Znam da su se radile studije i istrazivanja ali kada sam pogledam, ne dolazim bas do istog zakljucka. Ovo sto kazes sto si radio dok si bio klinac razumijem i shvatljivo mi je ali odrasli covjek koji radi i zaradjuje mora shvatiri da i drugi trebaju od necega zivjeti, kao sto sam rekao, nisu svi vlasnici EAa, Valvea i ostalih, masa je manjih u lancu koji zive od te industrije i mislim da se njima najvise steti. Istrazivanja su pokrila velike korporacije koje cak i od piratstva imaju korist jer stvaraju naviku, a da li mali studio moze cekati dok se razvije navika…ne znam bas.

  • IvanHR

    17.08.2018 - 18:41

    Pa zašto bi nintendo stvorio uslugu kad može napravit proizvod 🙂

    • Zoran Žalac

      @IvanHR, 17.08.2018 - 18:50

      Zato što igračke

    • IvanHR

      @Zoran Žalac, 17.08.2018 - 19:05

      Da sam ja neka faca u nintendu sve novije bi bilo proizvod a sve starije bi stavio kao uslugu, nešto kao steam samo za nintendo 😀

  • Apocalypse4987

    17.08.2018 - 19:07

    Jel onda piratstvo ako ja na komadu papira isprintam tablu za čovječe ne ljuti se ili kakvu drugu društvenu igru i 3D printerom napravim figurice?

    • hyperion

      @Apocalypse4987, 17.08.2018 - 21:58

      Ma ne da razmišljaš van kutije, kutija je točka za tebe haha.

    • funky0308

      @hyperion, 19.08.2018 - 11:29

      Jel to Joey? You crossed the line, you can’t even see the line anymore….the line is a dot for you. 🙂 hahaha

    • ELRIC OF MELNIBONE

      @Apocalypse4987, 17.08.2018 - 22:03

      Ne posto u hr nema zakon protiv toga.

    • Apocalypse4987

      @ELRIC OF MELNIBONE, 17.08.2018 - 23:04

      ne pitam pravno, nego čisto filozofski, da odredimo crtu di završava piratstvo a započinje domišljatost

    • ELRIC OF MELNIBONE

      @Apocalypse4987, 18.08.2018 - 09:17

      Nisam nikad cuo za filizofski kriminal tako da ne bih znao odgovorit.Zavisi da li je ne lhuti se covjece necije vlasnistvo ako da onda je to ilegalno kopiranje.

    • Apocalypse4987

      @ELRIC OF MELNIBONE, 18.08.2018 - 21:18

      da, ali jel vlasnik uzistinu oštečen ako ja napravim nešto van njegove kvote proizvodnje sa vlastitim materijalom?

    • funky0308

      @Apocalypse4987, 19.08.2018 - 11:36

      Kolega, nasli bi se svi u velikim problemima kada bi zakoni funkcionirali na ovaj nacin. Ne mozes stvari tako gledati. Uvijek je netko ostecen. Kod mene u firmi postoje mjesecni, kvartalni i godisnji planovi koji se trebaju, naravno, ispuniti. Ako moji kupci robu ukradu ili ne kupe od mene, cak ni ne moraju ukrasti, ja ne uspjevam ispuniti plan i stizu problemi. Firma je izgubila pare, a ja mozda posao, osteceni smo svi, mozda ne direktno ali postoji i indirektna steta u kojoj je nastradala i moja obitelj, samim time ja ne kupujem nesto kod drugoga jer nemam para, a taj drugi ne kupuje od treceg jer nema ni on para. Naravno, banaliziram stvari sada ali tako funkcionira svijet. I iako ja nisam, odnosno moja firma nije pokradena na nacin da je netko fizicki nesto odnio, pretrpjeli smo stetu. Ne mozemo stvari gledati na ovaj nacin na koji ih ti predstavljas, tako jednostavno ne ide.

    • ELRIC OF MELNIBONE

      @Apocalypse4987, 19.08.2018 - 13:32

      Ako je ne ljuti se covjece necije vlasnistvo onda ga ilegalno umnozavas.Ako nije onda nista

    • funky0308

      @Apocalypse4987, 19.08.2018 - 11:28

      Ako je dizajn i igra zasticena autorskim pravima, patentnim pravom ili licencom – apsolutno je. Nije piratsvo jer se zna sto znaci taj termin ali je svakako krsenje autorskog prava. Uzeo si krive primjere, sah je igra poznata stotinama godina, a ni covjece ne ljuti se, mislim da, nema vise nikakve “zastite” . Pravi prinjer bio bi Monopoly ili kopiranje neke drustvene igre tipa LOTR ili nesto slicno. Nakon 50god (mozda je za neke stvari vise, za druge manje) licenca prestaje vrijediti i prava se vise ne moraju placati, postaje javno dobro ali do tada samo onaj koji polaze prava na intelektualno vlasnistvo ima ih oravo ustupiti drugome.

  • symbi0n

    17.08.2018 - 19:11

    Pitanje jedno, da li kosta ista tvorce football managera da recimo jos uvijek drze u prodaji FM08? Uzimam njega kao primjer jer mi je ostao najdrazi zbog jednostavnosti sucelja, ovo danas mi je pre*eravanje s milijun nepotrebnih opcija. Kao srednjoskolac sam to igrao i sad bi kao odrasla osoba sa svojim novcima htio imati original, ali u prodaji ne postoji.

  • Alan Wake

    17.08.2018 - 19:52

    GLE vraga, na naslovnici sam 😀

    • funky0308

      @Alan Wake, 19.08.2018 - 11:38

      Hahaha…postao si poznat 😀

  • m4r1ju4n

    17.08.2018 - 20:05

    odgovor na pitanje iz naslova je DA. takva su pravila i zakoni. vidim da se tekst fura na nostalgiju ali baš da me puca nostalgija za igranjem igara za c64 iz 80-ih baš i ne. jest da je osam bitna platforma iznjedrila hrpu odličnih igara i favorit mi je Paradroid ali baš igrati igru rezolucije 160×200 sa piskavim tonovima može izazvati više mučninu nego zadovoljstvo. što se tiče igara iz PC ere osjećaj je isti i ne vidim bilo kakav razlog za pokretanje takvih igara. nekako je veći gušt otići na jubito i odgledati kako je to nekad izgledalo. ne troši puno vremena ali liječi nostalgiju. iz novijeg vremena jedino igram dvije GC igre na Wii-u iz gušta a i da Wii ne skuplja prašinu. što se tiče Nintenda i njegove Classic serije, u početku prije izlaska sam mislio kako je to dobra ideja ali sam se zapitao čemu? niti je Classic serija snizila cijene original kertridža niti je ponudila kupovinu igara po želji kupaca uz razumnu cijenu pa bez obzira na financijski uspjeh to je samo uspješno šibanje mrtvog konja te mužnja korisničke baze. iskreno, nostalgija je dobra stvar ali postavimo si pravo pitanje, želimo li stvarno ponovno sa istim žarom igrati prastare igre? ipak to nisu filmski klasici koje možeš iznova gledati.

  • PppPP

    17.08.2018 - 20:08

    skoro svi smo mi lopovi kad se otvori prilika jbg

  • Jason Voorhees

    17.08.2018 - 20:15

    Iger starije od 10 godina treba piratizirati,a ove nove ne

    • darijoman

      @Jason Voorhees, 17.08.2018 - 21:41

      Ti se vjerojatno zezaš 😀 Igre starije od 10 godina ili su besplatne ili ih možeš kupiti za siću manje od cijene jedne kave u kafiću

    • Jason Voorhees

      @darijoman, 17.08.2018 - 23:47

      Za 9.99€ na uplay far cry 1,Prince of Persia: The Sands of Time-The Two Thrones,far cry 2,AC 1 (jedna igra košta 9.99€),a na g2a gta 3-gta sa košta 6.78€(sve tri igre su6.78€) .Pa ti vidi dlal dođe igra starije od 10 godina manje od cijene jedne kave u kafiću

    • darijoman

      @Jason Voorhees, 18.08.2018 - 00:01

      Ma hajde koliko puta budu akcije i besplatne igre. Ja sam Prince of Persia uzeo besplatno na Uplay-u

    • Jason Voorhees

      @darijoman, 18.08.2018 - 00:06

      Svejedno igre starije od deset godina su preskupe

    • PppPP

      @Jason Voorhees, 18.08.2018 - 08:18

      ma gdje su to preskupe hahah

    • Jason Voorhees

      @PppPP, 18.08.2018 - 14:50

      Jeli čak i na Steam Far cry 1 košta 9.99€, igra stara 14 godina.

      Ja nezna za tebe ali ja 10€ nebih dao za tako staru igru

    • funky0308

      @Jason Voorhees, 19.08.2018 - 11:54

      Tko zna gdje covjek pije kavu 🙂 haha…istina, preskupe su stare igre, neke,- naravno.

    • Jason Voorhees

      @funky0308, 19.08.2018 - 17:19

      Preskupe su ako šetediš za ps4 ekspluzive( Days Gone možda, The Last of Us Part II,Ghost of Tsushima,..) i popuste u prosincu

    • funky0308

      @Jason Voorhees, 19.08.2018 - 18:44

      A i tu se da proci puno jeftinije,- kupis, odigras i prodas. Mozda ces izgubiti 50ak kn. Za te stvari treba biti malo brzi sa ne krene poplava na oglasnicima ali ja redovito tako napravim i igra me izadje 50ak kn na kraju. Ili kupiti s jednim ili dva prijatelja, odigrati i opet prodati..

  • DoxyTheCroat

    17.08.2018 - 20:20

    Na kraju dana, i loša reklama je reklama, a piratstvo je masivan online jumbo plakat.
    Masa glazbenika javno uploada svoje pjesme gore, naši susjedi Dubioza Kolektiv čak imaju i pjesmu o tome.

  • Goran1234

    17.08.2018 - 20:44

    Piratsvo se uglavnom svodi na 500 skinutih igri i možda 5 odigranih od toga. Ne podržavam ga, mislim da se svačiji rad mora platiti.Vidim da se kritizira Nintendo, on daje svoje, barem one najpoznatije kroz mini konzole i Virtual Console…meni to paše jer igre koje nisam mogao fizički nabaviti, nabavio sam kroz Virtual Console. Sada će dijeliti svoje stare igre kao uslugu uz pretplatu, pa eto… Mislim jesam protiv pirastva, ali Nintendo je korporacija… Još japanska tradicionalna… To je pogotovo nerazumljivo…vjerojatno su emulator stranice zaradile koju kintu bez velike muke,a nitko ne voli da netko zarađaju preko njegov leđa, jeli tako?

  • Dragan[MKD]

    17.08.2018 - 21:09

    U danasno vrijeme je nosense piratirati nesto, evo naprimjer ja si nemogu priustiti kupovati svaku AAA igru, ali postoje i drugih nacina, ako mozes pocekati koji mjesec. Primjerice dosad svaku PS igru sam posudio kad friend ili kolega zavrsi s njom, jer sta bi ja davao novac Sonyju kad i oni sami promoviraju ovakav sharing izmedju igraca ( tu je iznimka Bloodborne jer imam veliko postovanje sprema Miyazaki i From Software), EA nam nudi EA Access za 4 eura mjesecno dobivas dosta OK ponuda s hrpom igara itd, tu su i stalni popusti, sve u svemu stvarno se moze dosta naci po fer cijenom.

    • funky0308

      @Dragan[MKD], 19.08.2018 - 12:06

      Upravo to, potpuno sam zaboravio na sve te usluge od par eura mj koje daju ogromne kataloge igara ali najrazmazeniji su upravo oni koji ne placaju – oni su ti koji moraju igrati igru i prije nego izadje. Dobro je covjek gore rekao, od 500 igara i deset diskova prepunih kojekakvih imagea igara, odigra se pet igara. Lako se bahatiti tudjim k… . Prvom recenicom si rekao sve i to je to, potpuno besmisleno. Na kraju pokupis neko sranje i ostanes bez 3000 fotografija koje ti znace puno, puno vise od jebenih 50 eura. Zato se i seli sve sto vise u MP, u cloud ili neki oblik streama, zato Denuvo zaradjuje ogromne pare i sl… BTW, gledam neki dan jedan odlican video o tome steti li Denuvo stvari igrama ili ne. Rezultati su zanimljivi – nema ni 1FPSa pada s Denuvom ili bez njega. Testirali su na istim masinama, potpuno iste verzije igre samo je jedna bez, a druga sa Denuvom. Do sada su testovi radjeni s piratskim verzijama koje ne dekodiraju ili micu Denuvo vec samo govore sustavu da je sve u redu, Denuvo i dalje radi.

  • psycho01

    17.08.2018 - 22:12

    Samo piratluk!

  • svraka12_LIX

    17.08.2018 - 22:20

    Igre su jednostavno preskupe danas (pogotovo za Hrvate) pa je OK skidat single player igre sa torrenta. Izvan Hrvatske situacija je naravno drugačija.

    • napaljeon

      @svraka12_LIX, 18.08.2018 - 01:42

      Ovakav biser jos nisam čuo, trebo bi sutra isprobat na Tisku ovu foru možda mi ženska da pljuge za đabe.

    • svraka12_LIX

      @napaljeon, 19.08.2018 - 16:30

      Gledaj, misli ti šta hočeš ali istina je nažalost da prosjećan Hrvat ima plaču oko 3000kn. U večini zemalja igre se prodaju za 60 eura ili nekih 400kn ali u Hrvatskoj oni to nabiju na 500kn ili više.

  • joze

    17.08.2018 - 22:28

    Svi ti izdavaci i ostali ionako imaju brdo para i zarade od svojih proizvoda. Da sam na njihovom mjestu sto me briga sto ce neko to skinit s torrenta kad se na racunu gomilaju veliki novci.

  • info.hr

    17.08.2018 - 22:42

    I onda se čudimo kad izađe polu proizvod , a balkanski mentalitet naučio za*ebat i ne za*ebivo…počevši od članaka koji navode na piratizaciju..ili bar temu o tome i podjelu gaming svijeta. Ne treba ti 2+2 da znaš gdje vodi tema…jadno!

    • Darcoolio

      @info.hr, 18.08.2018 - 01:16

      Ne lupaj.
      Pa i da nema piraterije opet bi oni izdavali takve igre, meni je smešno što neko veruje u to da bi bilo drugačije da nema piraterije.
      Uzmi samo u obzir igre koje nisu ispiratizovane ili su krekovane nakon godinu i kusur.
      Zašto su i dalje sranje? Zašto i dalje deluju kao da nisu gotov proizvod?

  • trulex

    17.08.2018 - 22:45

    Smrt je jedina “bolest” protiv koje čovijek, čini se, nikada neće pronaći lijek.

  • Tomek_G

    18.08.2018 - 01:10

    Ja mislim ako imaš dosta novaca onda kupi igru, a ako nemaš onda piratiziraj,mada danas možeš igre kupiti po jako jeftinim cijenama preko stranica kao što su Instant Gaming,G2A…
    ili možeš kupiti rabljeno preko njuškala ili nekog drugog oglasivaca

    • napaljeon

      @Tomek_G, 18.08.2018 - 01:26

      Problem je sta ljudi žele imat sve odmah i onda piratiziraju, smatram da ak nemaš novaca onda nećesš ni kupit ko što funkcionira u fizičkom svijetu tako bi trebalo i tu. Krađa je krađa tako i piratizacija, te bi se trebala kažnjavat.

    • hdnxc

      @Tomek_G, 18.08.2018 - 05:43

      Tebi je jasno da stranice poput G2A je prepun scammera koji prodavaju igre kupljeni sa strane publishera preko ukradenih kartica, a još devovi su primarni platit štetu korisniku ukradene kartice jer se kupovao kod njih. Ja bih rađe u ovom slučaju odabrao piratizaciju nego te stranice jer naravno možda devovi izgube potencijalnog kupca ali neće izgubiti kopiju igre i novac. Dosta devova je usput pozivalo ljude da izbjegavaju te stranice a da piratiziraju njihove igre u slučaju ako su ne mogu priuštiti.

    • funky0308

      @hdnxc, 19.08.2018 - 12:08

      G2A da, IG ne radi na tom principu. Ali da, za G2A si u pravu i koliko god to nekome zvucalo cudno, bolje je igru skinuti s torrenta nego kupiti na G2Au.

  • IloveCRO

    18.08.2018 - 03:09

    Evo bas me zanima vase razmisljanje:
    Jesam li ja lopov ako igru kupim za ps4 pa ju kasnije skinem preko torrenta

    • napaljeon

      @IloveCRO, 18.08.2018 - 03:31

      To sam si i ja razmisljo bas kaj kad bi sutra tipa kupio novi Renault Clio i onda kasnije isti takav komsiji maznuo, jesam li ja onda lopov?

    • IloveCRO

      @napaljeon, 18.08.2018 - 12:17

      Zaboravio sam napisati da istu tu igru skidam za PC ali dobro shvatio sam ti i logika kao krava i fliper

    • ELRIC OF MELNIBONE

      @IloveCRO, 18.08.2018 - 09:20

      Piraterija nije kradja nego ilegalno kopiranje umnozavanje.

    • funky0308

      @IloveCRO, 19.08.2018 - 12:10

      U ocima zakona jesi ali mislim da je s moralne strane koliko toliko OK. Platio si prava barem za jednu platformu i siguran sam da bi kada bi doslo do kakvog suda, prosao sa puno blazom kaznom. Logika ko krava i fliper hahahaha 😀

  • napaljeon

    18.08.2018 - 03:52

    To sto su video igre mjesto zabave, nemojte mislit da neko volontira da bi vas usrecio i jer voli ljude, nego da tu zabavu i svoj trud naplati. Fasciniran sam kolko ljudi te video igrice uzimaju zdravo za gotovo i iz nekog nepoznatog razloga smatraju da one njima pripadaju i ne vide razloga zasto bi oni to trebali platit. Tuzno je to kaj ljudi jos i ne vide da je to ne moralno i krada, nego se jos idu i opravdavat zasto je on to ucinio i da drugi moraju shvatit njegovu patnju ak ne odigra tih 13 video naslova kojih je skinuo u zadnjih tjedan dana. Kradu kao vrstu opravdanja bi shvatio da si kruha gladan, al za zabavu i video igrice nesto sto nije primarno covjeku tu nema opravdanja.

    • symbi0n

      @napaljeon, 18.08.2018 - 10:30

      A vidi, svi komentari koji ovdje brane piratiziranje imaju jedan cilj, opravdati vlastita djela. Jesam li krao intelektualno vlasnistvo? Jesam. Isto tako sam kupovao igre na popustima, ali to ne opravdava one ukradene od ranije. Kazu nemaju novca pa kradu. Jel ukradete novi Audi kad vidite da susjed vozi isti, a vi nemate love za platiti? Jel ga kupovanjem od osobe koja ga je ukrala dobijate na legalan nacin? Apsolutno ne! Jedini posten nacin je da kupite igru od developera, preko popusta ili placanjem pune cijene. A ta opravdanja kako nemate lovu, kako developeri izdaju poluproizvode, onda lijepo nemojte to igrati. Nisam moralna vertikala, ne radim ni ja sve ovako kako sam napisao, ali bar cu posteno reci da dosta igara nisam stekao na legalan nacin i necu to uljepsavati. Lopovi smo svi koji smo ikad stekli igru koja nije kupljena od sluzbenih dobavljaca.

  • darijoman

    18.08.2018 - 07:44

    Šta je sa igrama koje ne možemo više kupiti na legalnim stranicama, iako neke još uvijek možemo na “ilegalnim” stranicama. Nisam primijetio po komentarima da je se itko bazirao na sam naslov teme

  • moordrak

    18.08.2018 - 08:06

    Tekst je ukazao na stvaranje konzumerizma putem pravnog nasilja. Gospodo, to je kapitalizam na korporativni način. Nema se milosti prema nikome. Sve dok netko može ubirati kakvu pinku, ubire je žrtvujući pritom moralnost i društvene norme.
    Ova ekipa ovdje koja podržava piratiziranje svjesno se bavi kriminalnim radnjama ali isto tako je svjesna da zbog toga neće snositi nikakve posljedice zbog labave implementacije zakonskih normi.
    Za onoga tko je igru napravio, ne znam tko je gori: korporacije ili pirati. Jedni i drugi su lopovi samo što ovi prvi operiraju u zakonskim okvirima.

    • ELRIC OF MELNIBONE

      @moordrak, 18.08.2018 - 09:25

      U dosta zemalja regulisano je samo da ne smijes uploadati torente a skidsti mozes.Piratske grupe kupe igru skinu zastitu ilegalno umnoze i podjele besplatno.Sad zasto je uzimanje besplatno piratske kopije ilegalno pojma nemam.

  • Igor Belan

    18.08.2018 - 10:00

    Interesantno kako se samo zadnja dva komentara zapravo osvrću na temu teksta 🙂 Već prvi komentar od Slima1992 jasno govori da nemate pojma o čemu je tekst zapravo. Možemo sad nakon 80-ak komentara malo o temi teksta? 🙁

    • darijoman

      @Igor Belan, 18.08.2018 - 13:37

      Ne možeš dati konkretan odgovor na pitanje teme, bez da ne poznaješ šta su developeri odlučili po tom pitanju. Recimo Alan Wake i Lost Planet 2 se ne mogu više kupiti na legalnim stranicama ali se mogu i dalje kupiti npr. na IG. Trebalo bi prvo odgovoriti na pitanje zašto se ne mogu više kupiti ? Kakva je Developerska politika po pitanje te igre ?

    • Igor Belan

      @darijoman, 18.08.2018 - 19:01

      IG samo ima keyeva neprodanih, ali kad ponestanu zalihe to je to – nema više. Nije baš bitno za temu iz kolumne zašto nisu dostupne u prodaji – bitno je da nisu dostupne iz nekog razloga i sad se postavlja pitanje – je li ih OK piratizirati kad sad odjednom to jedina opcija? Inače, razlozi za povlačenje iz prodaje mogu biti razni, no često je razlog za povlačenje iz prodaje istekla licenca za muziku ili nešto drugo što je u produkciji igre licencirano na određeno vrijeme. Druga tema kolumne je vezana za to, a tiče se nedavnih vijesti o Nintendu i zatvaranju ROM siteova pa slobodno baci svoje mišljenje i o tome.

    • funky0308

      @Igor Belan, 19.08.2018 - 12:13

      Ma masa komentara se dotice i teme, treba samo citati. Ja vec drugi dan citam i nisam ni blizu kraja ali ima dosta komentara samo su skriveni unutar drugih 😀

  • SanKa

    18.08.2018 - 10:29

    ako je igra zaista dobra, i dobijem ono što sam platio, uvijek ću podržati developera i kupiti originalnu igru. ako me se izvara ko no man’s sky prva verzija (groupie chill :D) , onda bih iz principa piratizirao jer prevaren

  • SanKa

    18.08.2018 - 10:34

    ispravak, generalno sam protiv pirtastva osim u slučaju EA. Njihove igre treba piratizirati do bola, oni ne poštuju svoje kupce, zašto bih poštovao to smeće od kompanije. seru novce, a uvijek dostave poluproizvode.

  • Igor Belan

    18.08.2018 - 10:38

    Daklem, što se stvarne teme ovog članka tiče. Evo moja 2 centa uz jednu analogiju. Recimo da za 20 godina više ne bude HCL-a, a ja se tada bavim nečim potpuno drugim. I recimo da tada, za 20 godina, netko jednostavno uzme sve moje stare videe, re-uploada ih na neki video servis budućnosti i zarađuje neke solidne novce od svakog pregleda… u najmanju ruku mi ne bi mi bilo drago… i kad bih čuo za to učinio bih sve što mogu da onemogućim zaradu tom čovjeku koji je uzeo moje intelektualno vlasništvo i sada zarađuje na istome. Nema veze što ja više ne zarađujem od tih videa, nema veze ni što ne planiram u skorijoj budućnosti zarađivati od njih – važno je samo da su moji. Nisu njegovi. I nema ih pravo neki rendom lik sada uzet i pokretat nekakav biznis oko njih. Dapače, nekakav rendom čovjek kojeg uopće ne poznam nema ih pravo ni pokazivat ni distribuirat besplatno ljudima ako sam ja odlučio da ih neko vrijeme ili zauvijek ne želim više distrubuirati. Mislim, ovo je sve hipotetski i mene vjerojatno neće biti briga što će biti s tim videima za 20 godina :), ali moglo bi me bit briga – to je poanta. To je moj sadržaj. Mojih ruku djelo. I moja riječ oko mog vlasništva mora biti zadnja. Ne može netko iz mase odjednom doć i reć “sad je to moj da radim s time što god želim”. Da se razumijemo, samo pokušavam jednom analogijom predstavit vam i drugu stranu priče. Nije meni drago što Nintendo ovako postupa – zatvara te Emulator i ROM siteove – jer sam se kao i svi vi već godinama prije navikao da se stare igre bez beda mogu nabaviti i zaigrat na raznim platformama brzo i besplatno kroz emulaciju, ali nije da nemaju puno pravo na to. Dobro, barem što se tiče njihovih igara – jer postoji u sferi emulacije hrpa igara koje nisu njihove, a koje će nestati s takvih siteova zbog njihovog uplitanja.

    • brlja

      @Igor Belan, 18.08.2018 - 11:55

      Postavimo stvari ovako, recimo da youtube uvede mogucnost naplacivanja videa po view-u, vi hclovi odlucite uvest tu uslugu i bezobrazno se obogatite kroz par godina. odlucite se za penziju na privatnim otocima, nikom se vise neda radit, ali nedate ‘svoje cedo’ drugima pa odlucite zarvorit hcl i maknut sve sa youtubea. e sad, po meni je velika je razlika da li ja odlucim ‘ukrast’ nekako 7 epizodu house flippera iskljicivo da bi ju sam pogledo u kasne nocne sate, ili odlucim istu na neki nacin ponovno distribuirat i imat materijalne koristi. i jedno i drugo je kradja po zakonu, ali ja moralno nemam nista protiv ovog prvog. zato me smeta ova politika nintenda. da ne kazem da imam desetke originalnih snes igara i sad nemogu do romova za iste legalnim putem.

    • Igor Belan

      @brlja, 18.08.2018 - 12:42

      Kužim šta govoriš. Po meni nisi ti tu glavni problem ako odlučiš “ukrasti” tako taj sadržaj za svoju osobnu upotrebu. Nego onaj koji ti je omogućio da to ukradeš, distributer (neki site recimo) koji nije vlasnik tog sadržaja, a preko kojega ti skidaš… a koji od tog sadržaja koji nije njegov, na koji nema nikakva prava, još i usput zarađuje. Tako da slažem se – to su dvije odvojene stvari i možda su obje ilegalne, ali nije ista razina nekakvog kriminala jedno i drugo. Što se tiče tvojih SNES igara – Nintendo ih je napravio da rade na SNES konzoli. Ideja im je bila da kupiš konzolu, spojiš je na kompatibilan TV i igraš svoje igre tamo. Ako i dan danas i dalje imaš SNES konzolu, možeš uredno igrati svoje SNES igre tamo. Imaš puno pravo igrat te igre godinama na svojoj SNES konzoli, po cijele dane ako želiš. Možeš uništiti svoju kopiju igre ako želiš, možeš je i prodati nekome kao svoje osobno vlasništvo. Sve to su tvoja prava. Ali nikakva druga prava ti kao kupac te igre nemaš. Nije tvoje pravo da možeš doći do ROM-ova igara koje si kupio. Nisi kupnjom SNES igre dobio pravo skidat ROM-ove po netu i emulirat ilegalne kopije te igre. Samo je jednom negdje rečeno da je to “više okej” nego da skidaš ROM-ove igara koje nisi nikad ni kupio.

    • brlja

      @Igor Belan, 18.08.2018 - 13:12

      Skinuo sam preko torrenta recimo, znaci od drugih ljudi poput mene, tako da nema centralnog sustava koji zaradjuje. Inace super clanak, po meni su vecina igara, pogotovo te s pocetka cijele industrije neki oblik umjetnosti, neke cak i kulturna bastina. Mislim da ce u buducnosti to biti i tako regulirano. Filmovi su pocetkom 20 st. bili neki ludi novitet i zabava da bi ubrzo postali umjetnost kao i slikarstvo, glazba itd. Sta se tice distribucije igara koje se ne mogu kupit, po meni ih je moralno opravdano posjedovat ali ne i zaradjivat na distribuciji, znaci torrenti.

    • Zoran Žalac

      @Igor Belan, 18.08.2018 - 12:26

      To stoji, ali pitanje nije jesam li lopov ako dijelim tuđe igre koje se ne mogu kupiti. Ja nemam ništa protiv da Nintendo tuži te sajtove i pokušava im stati na kraj, ako će raditi na usluzi poput virtual console. Nek ponude nešto što je praktičnije od skidanja romova i igranja na PC-u. Super su classic konzole, ali ja želim Super Ghosts n Goblins na Switchu. Želim dati novce za to.

    • IvanHR

      @Zoran Žalac, 18.08.2018 - 13:30

      Zapravo tvoje pitanje je na mjestu zašto nema ponude ako ima potražnje, ako se već groze toga da se njihove igre igraju van njihovih konzoli onda bi trebali dali u prodaju sd kartice sa starim igrama i tko želi neka kupi.

    • Zoran Žalac

      @IvanHR, 18.08.2018 - 13:47

      Nema na to pitanje univerzalnog odgovora. Npr. nekad postoje pravne prepreke za prodaju igre (Alan Wake), a nekad ih nema pa se svejedno ne prodaju.

    • m4r1ju4n

      @Zoran Žalac, 18.08.2018 - 15:16

      vlasnici Switcha mogu zaboraviti na uslugu poput Virtual Console. što će Nintendo ponuditi kroz svoju online uslugu kao zamjenu za VC vidjet ćemo. kao što napisah u svom komentaru nostalgija nije loša a ni liječenje nije skupo, odeš na jubito i to je to. mada se ponekad zawebem i kupim tu nostalgiju poput Crasha trilogije ili Lumines Remastered kojih se ne mogu zasititi. cijena, prava sitnica. šalu na stranu, ne znam kako to vani rade ali kod nas Fiumani iz Peek&Poke muzeja rade odličnu stvar. svi oni koji su prespavali računalnu revoluciju ili nisu bili rođeni u to doba kada su listinzi doslovno prepisivani iz hobističkih magazina samo da vidimo mogućnosti tajanstvenih strojeva i biranja hoćemo sa njima komunicirati assemblerom ili nekom verzijom bejzika slobodno posjetite Peek&Poke. to je iskustvo koje ne možete osjetiti preko videa. što se tiče igara nedavno sam naišao na ekipu iz Arcade1Up-a. prekrasna stvar, pogotovo što su dobili dozvolu izdavača igara. možda je i to dobra fora za spas nekakvih igara i dobrih sjećanja mada mi je muzej ipak bolja ideja pogotovo ako iza toga stoje iskreni entuzijasti.

    • moordrak

      @Igor Belan, 19.08.2018 - 16:28

      Situacija oko ROM-ova starih igara prilično je mutna. Autor uvijek ima pravo na nekakve tantijeme ako zakonski nije regulirano drugačije. Koliko znam, od države do države, postoje razlike ali određena intelektualna dobra prelaze u javnu domenu nakon određenog vremena. Ono što bi bilo tko trebao napraviti, ako koristi rad poznatog autora je, navesti njegovo ime. U novinarstvu je navođenje izvora vijesti najnormalnija stvar. Vjerujem kako ekipa iz HCL-a prati ovu cijelu blamažu IGN-a oko FIlipa Muicina. Za mene je potpuno isto radi li se o igri (ako gledamo tehnički, hrpi teksta ili koda) ili novinskom članku. Ako nečega više nema za kupiti, ne postoji, ne prodaje se, istekle su neke vremenski ograničene licence, to ne znači da djelo o kojem se radi nije nečiji autorski rad. Nisam pravni stručnjak, ali logika mi govori da ako se takvo djelo besplatno distribuira, dakle, ako nitko na njemu direktno ne zarađuje, nema nikakve osnove za forsiranje pravnog lijeka. Sada dolazimo do korporacija i njihovih licencnih ugovora u koje nitko zapravo nema uvida. Dakle, ako radiš za recimo Ubisoft, sa njima potpisuješ ugovor da je sve ono što TI napraviš u njihovom vlasništvu. Oni su vlasnici TVOJEG djela. I u tome je cijela igra. Mnoge male tvrtke koje su postojale 70′ i 80′ više ne postoje ali iza njih su ostala određeni digitalni proizvodi, u ovom slučaju igre. Nintendo si je uzeo za pravo biti odvjetnik svima bez obzira radi li se o povredi autorskih prava ili ne. To je nedopustivo! Na američkim sudovima su zbog takvih stvari zapušili, i to ne samo oni ali kada nekom kažeš da ti prijeti Nintendo, svi odmah napune gaće. Nažalost, većina entuzijasta koja želi spasiti neka digitalna djela od potpunog zaborava nema vojsku pravnika iza sebe. U normalnim zemljama, pravni sustavi funkcioniraju, a kazne su drakonske. Nitko se ne želi boriti za nešto što i ovako nije pravno regulirano. Piratiziranje je uvijek i bez iznimke krađa i ne bi ga trebalo povezivati sa očuvanjem retro gaminga. Možda bi se neka analogija mogla povući se knjižnicama. Knjižničari bi onda po Nintendu bili pirati prve kategorije. Zato sam odmah na početku komentara rekao da je kategorija digitlanog djela vrlo mutno područje. Eto. To je mojih 20 centi na ovu temu.

  • butjer1010

    18.08.2018 - 12:39

    Puno vas ima pravo, piratiziranje je u neku ruku krađa, neovisno vrijedi li taj proizvod 60 eura ili ne, ali skidanje igara sa torrenata ja ne gledam kao krađu iz jednog razloga. Ako nisam niti htio kupiti neku igru, a vidim je na netu besplatnu, skinem ju probam i vidim vrijedi li ili ne. Svaku igru koja vrijedi, ja kupim, iako sam ju već odigrao, a ako je bila dovoljno dobra, odigram ju i ponovo. Ako ne vrijedi, odigram malo i izbrišem ju. Kako sam lopov, ako nisam ni mislio kupiti igricu, ali kad mi ju je netko ponudio, probao sam ju? Kako sam nekome ukrao novac koji nisam ni mislio dati? To ti je kao da kažeš da kad u kauflandu probaš onaj sir koji su ponudili na pultu, on ne valja, i ti ga ne kupiš, ako valja, vratiš se i kupiš. O onome tko je ponudio tu igru besplatno na netu se već može pričati kao o lopovu, ali onaj tko ju je skinuo iz jednog jedinog razloga, a to je zato što je besplatna, po meni nikako.

  • butjer1010

    18.08.2018 - 12:41

    I da, tema je skroz “fulana”, kako je napisao igor ?

  • funky0308

    18.08.2018 - 13:22

    Dakle, mislim da bi urednistvo HCLa trebalo kontarkirati TPB i ponuditi banner na ovakvim tekstovima 🙂 . Pokusati cu biti kratak, mislim da bi igre morale imati kraci rok u kojemu postaju besplatne, odnosno neki mehanizam (koji se ne bi zlouporabljivao) da igra nakon 10 godina ppstaje besplatna, ne mora postati javno dobro kao neki open source komad softwarea ali da se moze dijeliti i preuzimati bez placanja. U 10 godina izdavac moze namlatiti pare, a onaj ko voli igrati igru dok je nova i aktualna vec ju je kupio. Posto to nikada nece zazivjeti, onda neka se barem izdavaci potrude ponuditi neka rijesenja za stare igre. Skidanje i tuzakanje, a u kontri bez alternative je potpuno besmisleno. Kao klinci, ne dam ti autic iako se ne igram s njime. A opravdanja zasto netko skida igre koje nije platio potpuno su suluda i smijesna i nikako ne stoje. Kupi igru i prodaj nakon odigravanja i nece te kostati vise od 50kn. Daj 1000€ manje za TV i imati ces za igre, kupuj igre na popustima i snizenjima, prati HCL i skidaj igre koje su legalne i potpuno besplatne i shvati da ne morss uvije igrati ono sto je izaslo prije 15 minuta. Vidim da neki koriste i isprike tipa – da igra ima demo da mogu probati ja ne bih skinio. Glupost. Svaka igra danas ima demo, barem sto se tice PCa i Steama, a za onih par koje izlaze na platformama koje nemaju refund postoje recenzije, cesto i demoi, prikazi na sajmovima gdje se mozw igra probati i sl. Smijesno je vidjeti u komentafima – nema se para, a u opisima konfe i oprema od nekoliko tisuca eura. Grafa od 5000-6000kn se mora imati ali 200kn za igru se ne mora imati?! Kakva je to logika? Tko hoce skidati, skidati ce i to je OK ali suluda opravdanja i brain wash drugima mi lice na uvjeravanje da je Zemlja ravna ploca na ledjima kornjace, okruzena slonovima…ili kako to vec ide…

    • Zoran Žalac

      @funky0308, 18.08.2018 - 13:49

      Alternativno, knjižnice bi trebale sakupljati igre a ne samo knjige 🙂

  • goldfinger

    18.08.2018 - 14:02

    Snooker,full si u pravu…Ova tema i sve vezano uz piratiziranje i ostalo oko toga,je p….n dim u odnosu na ogromne & svakodnevne pizdarije u ovoj j…j bannana državi u kojoj živimo…..Neće developeri biti kruha gladni zbog par hrvata(i ostale ekipe iz regije)koji si,tu i tamo,skinu koji torrent…Ne govorim sad o globalnom piratiziranju igara,nego o ovom što se događa kod nas,i oko nas…A da je standard kako bi trebao biti,vjerujem da se nitko ne bi ni zajebavao sa skidanjem igara i sl.Jbg.,to je već ionako prežvakana tema….

  • pleto

    18.08.2018 - 14:39

    Naravno da jesi i trebas to reći na ispovjedi jer inaće namjerno prešućuješ grijeh.

  • lapple

    18.08.2018 - 15:19

    Pozdrav ljudi, evo jedno banalno pitanje/primjer… Dakle recimo posjedujem orginal CD key od Windows 10 OS kupljen legalno i sad dosao sam u situaciju da moram instalirati Windowse a CD/DVD citac naravno nemam nego samo u obzir dolazi instalacija preko USB-a a da bi nabavio ISO format Windows-a da mogu napraviti instalaciju preko USB-a moramo sam s torrenta skinuti kopiji Windows-a koji sam aktivirao s legalnim kljucem. Dali se to u jednu ruku gleda kao kradja

    • Strahinja Radonjic

      @lapple, 18.08.2018 - 16:24

      Imaš čoveče original Windows 10 Pro na Microsoft sajtu. Baš zato i postoji tamo, jer danas je CD/DVD maltene prošlost. Imaš tamo i Windows 7, 8.1 i 10, u svim verzijama i u oba 32/64bit-a. Nisi morao da skidaš krekovani, nadam se da nisi skinuo zaražen fajl. S obzirom da je aktiviran sa legalnim ključem tu si ok, ali moguće je da se tu nalazi neki maliciozni softver ali ne mora da znači.

      https://www.microsoft.com/sr-latn-rs/software-download/windows10

      Pogledaj gore na “Windows”, tu su i ostale verzije Windows OS-a. I čak i Office.

  • HappyBloodyUser

    18.08.2018 - 16:29

    Ovo se sve svodi na pitanje morala, nema tu vise lopov/ne lopov, svako gleda na svoju stranu i nece promjeniti misljenje.

    • Brko28

      @HappyBloodyUser, 21.08.2018 - 02:03

      Slažem se u potpunosti.

  • crolink07

    18.08.2018 - 16:49

    Zadnji lopovluk sam obavio 2006.,prvi Bioshock.
    Od tada sam čist,sve plaćam uredno.?

  • game0wer

    18.08.2018 - 16:58

    Citam komentare i vidim ljude koji se prave pametni. Shvatite da koliko god vi voljeli ili ne voljeli piratstvo, ono ce uvijek postojati. Piratstvo ustvari i pomaze prodaji igara na jedan nacin i developeri nisu niti svjesni koliko bi trebali biti zahvalni piratstvu. Opet, ovdje na balkanu standard zivota je, da ‘prostite, za kurac. Jednostavno neko nema 150 eura za igru. I sad se pitate koja to igra kosta 150 eura. E pa dragi moji skoro svaka AAA igra danas. Zato jer, kako sam vidio u jednom od komentara gore, ti za €60 dobijes 60% igre. DLC je za mene tolika izmisljotina isto kao sto su i svi oni brojevi tipa JMBG, koje ljudi moraju imati, jer su to izmislili smo da bi dobivali jos malo para. To je isto kao da vam neko da koru kruha za 7kn i kaze da ono mekano iznutra platite jos 4kn. Ovo kako se danasnja gaming industrija ponasa me stvarno nekad zna razivcirat tako da bih sada ovo zavrsio.

  • (CRO)-Sir

    19.08.2018 - 13:56

    Opet razno razna moraliziranja.Nedam pare za igru ukoliko ju prvo ne isprobam.Skinem sa torrenta ako mi se svidi kupim ako ne obrisem i amen.
    A sta se tice multiplayera sve vise igara je pay to win-razne mikrotransakcije tako da i developeri jedu k…. lagano.

  • Brko28

    21.08.2018 - 02:01

    Kad se svi vi tako pravite pametni onda mi odgovrite kako se može ukrast nešto što je nevidljivo i ne opipljivo kao igrice ili kakvi programi? Ajd onda ukradite zrak ili kakvu zvjezdu sa neba, da sad ne nabrajaš što sve ne.

    • moordrak

      @Brko28, 22.08.2018 - 17:35

      HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA! VRH! Najbolji komentar IKADA! Drago uredništvo HCL-a, imate li vi kakvu knjižicu u kojoj bilježite ovakve izljeve mudrosti?! Pa ja ću se ranit…

  • Chronosus

    22.08.2018 - 14:49

    Mislim da je propuštena prilika da naslov ili podnaslov članka ne bude No One Lives Forever, s obzirom da je jedan od najvećih zločina gaming industrije što se taj serijal više ne može nabaviti i igrati, i što je uopće zapušten.

    Meni su zanimljivi primjeri i DiRT serijala koji su nestali sa steama, pogotovo zato jer se ne preklapaju toliko, odnosno svaki nastavak ima neki svoj feel i gameplay.

    Da o manje poznatim igrama poput The Sting!-a koji je nekad davno u hackeru pobrao nešto tipa 96% a i danas djeluje svježe konceptom, ili Cryostasis Sleep Of Reason…

    Posebna kategorija je kada se ugase serveri koji kriplaju igru pa tako upravo igram Mass Effect 2 al muku mučim pokušavajući DLC-eve kupiti i instalirati (btw, još se prodaju po bezobrazno visokim cijenama), o Games for Windows Life da ne govorim.. Najveći zločin protiv igranja na PC-u ikad.

  • Cro legend

    25.08.2018 - 12:47

    Hahaha ja taman sad Alan Wake skidam preko torrenta… Zbog nostalgije vjerovatno 😉

  • Cro legend

    25.08.2018 - 13:01

    Igore dođi me privest skidam igrice preko Pirate.bay, i time sam prekrsio sveti gaming kodeks o kupovanju igrica. Dajte mi kaznu od 1200 eura i 5 godina zatvora da se smirim malo, jer sam preopasan za developere igrica 😉

  • Dzan

    27.08.2018 - 07:57

    Menije i licno preskukupu da platim neku igru 30e ili vise plus igre koje sam presao kao sto su Batman Arkam Asylium City Origins …Nisam bas na ilazio u pradavaoinicam igra cesto pa sam korisitio torent

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?