Crusader Kings 3

KRALJ JE MRTAV - ŽIVIO KRALJ!

Lovro Maroševac

Paradoxove grand strategije oduvijek su bila privlačna mjesta na kojima sam volio provoditi vrijeme. Na početku to nije bilo bajno jer je djelovalo izrazito teško i u nekim sam trenucima htio odustati. Moram priznati da mi je Europa Universalis bolje sjela nego Crusader Kings. Sve dok nisam zaigrao trojku.

Jedna igra, tisuću priča. Crusader Kings 3 bavi se očuvanjem vlastite dinastije više nego njegovi prethodnici. I dok je u prošlim igrama taj aspekt manje dolazio do izražaja, a više se brinulo o diplomatskim vezama, ovdje smo zakoračili u sasvim novo iskustvo. Naravno, riječ je o srednjovjekovnom razdoblju, kao i uvijek.

Crusader Kings 3 je sve ono što se moglo naći u CK i CK2, ali poduplano na bolje. Likovi su dobili svoje 3D modele i više nema uokvirenih slika koje predstavljaju posebno svakog čovjeka. Ako ću biti iskren, modeli likova podsjećaju me na one iz Civilization serijala. Ovi novi prikazi likova nisu statični, već su malčice animirani i mijenjaju se. Što znači da se mijenjaju? Ako vaš lik nastrada u borbi, bude bolestan ili nešto treće, rezultate ćete vidjeti na njegovom licu – bilo da je ostao bez oka, poplavio ili jednostavno ostario.

Novi prikazi likova nisu statični, već su animirani i mijenjaju se ovisno o stanju lika.

Osim toga, svaki lik ima svoje karakteristike. One, za razliku od Crusader Kingsa 2, ne predstavljaju tek statističke brojke, već imaju utjecaj na ponašanje vas i ostalih ljudi oko vašeg protagonista priče. Osobe s karakteristikom škrtaca ne vole one koji previše troše i obrnuto. Vrlo je važno da se dobrim balansiranjem kod odabira važnih ljudi stvori zdrava i pobjednička okolina, no to nije zagarantirano jer vas svaka osoba može ubiti, bez obzira kakve karakteristike ima.

Povrh svega toga, stres igra bitnu ulogu u ovoj igri. Dodatak je to koji itekako može začiniti napredovanje. Previše stresa i vaš lik dobiva novu karakteristiku zbog koje postoji šansa da upadne u nevolje. U mojem slučaju, kralj Rurik bio je pravednik i svako ubijanje zatvorenika povećavalo mu je stres, čak i kada je ono bilo pod dobrim razlogom. Čovjek vjerovao da svatko ima svoju dobru stranu, tko ga može kriviti! Sve je kulminiralo smrću treće žene nakon čega je postao alkoholičar. Stres mu se smanjio, no šteta je već bila učinjena. Da ne zaboravim napomenuti, stres ima tri razine i nakon svake vaš lik dobije živčani slom. Sreću zatim može pronaći u alkoholu, tučnjavi ili nekoj trećoj, negativnoj zanimaciji.

Stres igra veliku ulogu u ovoj igri i može vam zakomplicirati napredovanje.

Paradox Interactive obećao je jednostavnije sučelje u ovom naslovu. Ono se uistinu i ostvarilo jer vrlo lagano možete navigirati kroz svaki ponuđeni segment. Da stvari budu bolje, mišem možete proći preko određenog termina i iskočit će vam prozor koji objašnjava što točno taj pojam znači i kako ga ostvariti. Iz Paradoxa su se stvarno potrudili da time olakšaju igru igračima koji nikad prije nisu zaigrali grand strategije. Međutim, velika mana jednostavnijeg sučelja je ta da vam ponekad ekran zna biti prenatrpan stvarima koje vam koče pregled na mapu. Iako, da se razumijemo, mapa je tu tek pomoćna stvar – glavno je ono što se događa s vašim likom i njegovom obitelji te glavnim ljudima u kraljevstvu i susjedstvu.

Kakva bi to bila Paradoxova grand strategija bez nasumičnih događaja? Kako bismo imali najjačeg mogućeg vladara, potrebno je imati dobre odnose i što bolju statistiku, bilo diplomatsku ili ratničku. U pomoć stižu događaji koji se pojavljuju nasumično, a variraju od rješavanja sukoba na ratištu do dovođenja djece u red. Ljudi iz Paradoxa imaju stvarno bujnu maštu jer jednom prilikom sam dobio događaj u kojem je na kraju ispalo da se moj sin zaljubio u mene. Život piše drame!

Ljudi iz Paradoxa imaju stvarno bujnu maštu jer jednom prilikom sam dobio događaj u kojem je ispalo da se moj sin zaljubio u mene.

Ovi događaji daju dodatnu dimenziju igri i odlična su stvar koja vam može poremetiti planove (a što ne može u ovoj igri?) ili vam pak popraviti odnose. Jedino bih volio da mi se tijekom rata ne zbivaju događaji koji nemaju veze sa stanjem rata. Mislim, na ratištu sam dvije godine i na ekranu se pojavi događaj u kojem se od mene traži da dođem posjetiti svog vazala. Nema mi to baš smisla, ali dobro – takvi događaji nisu česti u ratovima, no mogu tu i tamo iskočiti.

Da ne ispadne kako samo događaji mogu pripomoći u statistici, tu su i životni stilovi. Postoji pet različitih klasa koje možete odabrati, a svaka ima tri stila. Vaš lik može od rođenja biti vrsni diplomat, a imate pravo odabrati da bude fokusiran na edukaciju, odnosno prikupljanje znanja. Stil života koji je definiran kroz jednu od tri, četiri ili pet karakteristika vašeg lika ne znači da se u Lifestyleu morate striktno iste držati. Ono vas samo usmjerava, a na vama je da odabere što točno želite. Ponovo, Crusader Kings 3 time vam daje mogućnost da krojite vlastitu priču i postanete legenda svoje dinastije. RPG sustav ovdje je napredniji u odnosu na prethodne dijelove i ustvari ima utjecaj na način igranja.

Vaš lik može od rođenja biti vrsni diplomat, a imate pravo odabrati da bude fokusiran na edukaciju.

Dinamična politika u srednjem vijeku začinjena je sustavom tajni i takozvanim udicama koje služe kao dugovi. Tipa, pustite nekog lika iz zatvora, ali u dogovoru mu kažete da vam ostaje dužan, što nekad tijekom igre možete iskoristiti u svoju korist. Princip tajni svakako je poznat svima. No, da razjasnimo, u Crusader Kingsu 3 imate više tipova tajni. Tajne mogu biti urote i ubojstva ili pak ljubavne prirode poput varanja žene s ljubavnicom.

Nikako si nemojte misliti da ste sigurni ako netko otkrije vaše tajne. Može vas iskoristiti za svoje podle planove, a ako odbijete – pozdravite se s dobrim diplomatskim odnosima među obitelji, prijateljima i saveznicima. Ovakav sustav nije novitet u odnosu na Crusader Kings 2, no sadržajniji je i razrađeniji. Otkrivanje tajni u kojima ste doslovce pobili susjednu dinastiju na vas ostavlja puno veće posljedice od gubitka rata.

Nikako si nemojte misliti da ste sigurni ako netko otkrije vaše tajne.

Nadalje, zabava se može pronaći i u podešavanju vlastite religije. Crusader Kings 3 vam daje potpunu slobodu u kojoj možete eksperimentirati s različitim principima i stavovima religija. Hoćete li se odlučiti na neku potpuno novu religiju ili izmijeniti određene doktrine već postojeće – ne postoji nitko tko vas može spriječiti u tome. Osim možda vaše savjesti jer eto, odlučili ste da određena religija prihvaća kanibalizam, a odbacuje štovanje nadnaravnog bića. U religijskom sustavu morate odabrati što točno želite da se štuje, kojih se pravila i dogmi treba držati te koje su karakteristike čestite i grešne.

Umjetna inteligencija protivnika definitivno je skočila na nekoliko razina više. AI pomno planira kako i gdje će vas napasti, a ako napadate preko pomorskih snaga, oni će iskoristiti potencijal terena na koji dolaze i manevrom učiniti puno veću štetu nego direktnim napadom. Ponekad vam se čini da igrate protiv igrača, a ne umjetne inteligencije. Ne samo u borbenom smislu, umjetna inteligencija vrsna je i u ucjenjivanju. Zato, pazite tko su vam susjedi i protiv koga želite kovati urote ili varati vlastitu obitelj – ne želite da vaše tajne dospiju do očiju javnosti.

Ne samo u borbenom smislu, umjetna inteligencija vrsna je i u ucjenjivanju.

Što se tiče ratovanja, u Crusader Kingsu 3 sada možete pozvati svoju vojsku kao jednu cjelinu, a ne kroz nekoliko manjih skupina. Dobra je to stvar jer odmah se možete baciti na posao, no loša kad pogledate koliko dostupnog mjesta za vojnike možete imati u određenoj kneževini. Mikromenadžment je tada potreban kako biste ih razdvojili i to u nekim slučajevima zna biti dosadno i naporno, a bitke se ne dobivaju tako lako. Sustav borbi odavno je poznat i ništa se tu nije promijenilo, osim osjećaja fluidnosti, ali cijela igra je modernizirana u odnosu na prošlo izdanje. Mali tehnički problemi u borbama mogu se pronaći kada se želite upustiti u rat s neprijateljem, a vaše trupe počnu štucati i onda ne mogu odlučiti gdje žele ići. Nije to sada velika mana, no vizualno podosta odskače od svega.

Cijelo vrijeme pričam i spominjem dinastije, a nisam izrekao najvažniju stvar u svemu tome. Kroz godine i godine, vladare i vladare te brakove i saveze povećavate mogućnosti proširenja vaše kuće. Određeni elementi moraju se zadovoljiti kako bi se prikupio Renown. Ono služi kao neka vrsta bodova ili novaca, dizajnirana posebno za dinastije. Što više toga skupite, imat ćete mogućnosti otključati neke pogodnosti koje će potomci moći iskoristiti. Možete im produžiti životni vijek, poboljšati imunitet ili pak omogućiti da se rode s vrhunskim karakteristikama, kao što su ljepota, snaga ili inteligencija.

Kroz godine i godine, vladare i vladare te brakove i saveze povećavate mogućnosti proširenja vaše kuće.

Glazbena podloga ovdje je solidna. Gotovo neprimjetna, a opet toliko vam se uklopi u uši da imate osjećaj srednjovjekovnog razdoblja. Posebno je dobra u trenucima rata i borbe jer daje napetost i nervozu u nekim situacijama. Iako, ruku na srce, mogla je biti bolja.

Tehnička priroda Crusader Kingsa 3 ima blage probleme, koji su ranije objašnjeni. Maksimalno je iskorišten potencijal moderne tehnologije u igri ovakvog tipa, jedino prvotna učitavanja znaju biti preduga. No sve nakon toga radi savršeno, pa čak i kada se na bojištu nađe velika vojska.

Nakon razočaravajućeg Project Carsa 3, Crusader Kings 3 dokazao mi je kako brojka tri ipak nije ukleta. Paradox Interactive potrudio se na najbolji mogući način dočarati početnicima da su igre ovakve tematike ipak dobar izbor za igranje, a u isto vrijeme nije pokvario doživljaj ni veteranima serijala. Iako je očito da će DLC-jevi doći, i to u nezamislivim količinama, Crusader Kings 3 može se igrati i bez njih jer je bogatim sadržajem premašio sve ostale igre ovoga tipa te je u svom žanru naslov bez konkurencije. Apsolutna preporuka!

Recenzija je rađena na digitalnoj kopiji igre u izdanju za PC. Kopiju igre ustupio nam je njezin izdavač.

Crusader Kings 3 je fenomenalna igra i definitivno najbolji Paradoxov naslov u grand strategy žanru. Modernim pristupom i bogatim sadržajem dobili smo naslov koji pruža osjećaj zadovoljstva kroz mijenjanje povijesti.

95 Naša ocjena
  • RPG elementi su fantastični
  • uz dosta sadržaja ne osjeti se da je podređeno DLC-ovima
  • karakteristike likova vode prema ludim scenarijima
  • pristupačnije novim igračima nego CK2
  • sučelje povremeno zna biti prenatrpano
  • dugotrajna učitavanja

Lovro Maroševac

Fan FPS-a i RPG-a, taktiziranja, dobrih trkačina i još boljih interaktivno-narativnih priča. U slobodno vrijeme ljudima dosađuje fotografijama vlastitog psa. Inače profesionalni ronilac i propali golmanski talent.