HCL.HR

Recenzija

EA Sports FC 26

Zlatanove godine i duge sjene

Dominik Vadas

Uvriježeno je mišljenje u znanstvenoj zajednici kako se neke životinje poput morskih pasa nisu značajnije mijenjale u posljednjih nekoliko milijuna godina. I dok su drugi oblici života na Zemlji prolazili kroz nevjerojatne prilagodbe kako bi uspjeli zadržati svoju poziciju u hranidbenom lancu, morski psi ostajali su na samom vrhu s relativnom lakoćom, mijenjajući se samo u estetskom smislu. Bez brige, niste zabunom ušli u krivu recenziju, a koliko god se to činilo nevjerojatnim, EA Sportsova nogometna franšiza je u mnogočemu je slična morskom psu.

Početna cijena Recenzirana verzija Recenzentski primjerak
80€ PC Ustupio izdavač

Redovita je praksa da se svaki izlazak FIFA / FC iteracije dočeka sa mnogobrojnim kritikama, beskrajnim recenzijama koje ju opisuju kao “korakom u pravom smjeru” te hajkom nezadovoljnih igrača koji se žale na minimalne promjene koje ne mijenjaju cjelokupno iskustvo.

Igrajući EAFC 26, kao i doslovno sve njegove prethodnike kroz posljednjih 15-ak  godina, došao sam do zaključka da EA ne samo da nije prisiljen mijenjati svoju formulu, već niti ne postoji jasan i logičan smjer tih mističnih promjena. Godinu za godinom, ove igre dobivaju prolazne ocjene od kritike, pune džepove dioničarima i ulagačima te privlače sve veći broj igrača, dok istovremeno caruju na vrhu najprodavanijih godišnjih naslova. Svidjelo se to nama ili ne, riječ je o serijalu koji je iznimno uspješan, do te mjere da je suludo očekivati ikakav zaokret u načinu poslovanja. Još važnije, EA Sports FC 26 ima jasan identitet i viziju nogometa koju želi prenijeti igraču, a oni su toliko usavršeni da su promjene opet minimalističke, taman dovoljne da vas zadrže do novog poglavlja.

Prezentacija, osvjetljenje, stadioni i sveukupni doživljaj nogometnog ugođaja ponovno su otišli razinu iznad.

Jedna od najznačajnijih ovogodišnjih promjena može se uočiti i prije sučevog zvižduka, jer prezentacija, osvjetljenje, stadioni i sveukupni doživljaj nogometne atmosfere ponovno su otišli razinu iznad. Svake godine nadograđuju se modeli nogometaša i nogometašica te njihove animacije, no čini mi se kako je ovoga puta veći naglasak stavljen na simulaciju vremenskih uvjeta i stadiona, koji izgledaju stvarno fotorealistično. Posebno mi se sviđa kako je odrađeno osvjetljenje, nekako je blaže i bez onih iritantnih neprirodnih kontrasta koji bi vam onemogućili da vidite pola terena. Prijašnjih godina religiozno sam mijenjao vrijeme odigravanja susreta jer mi je svaki stadion izgledao puno ljepše pod svjetlima reflektora, no ove godine uživao sam u svakom vremenu, što je velika pohvala. Izuzev osvjetljenja, svi oni detaljčići po kojima je EA poznat ponovno su ispeglani i ušminkani pa sve skupa zaista izgleda kao televizijski prijenos.

AUTENTIČNO = SPORIJE?

Velika promjena s kojom se EA hvali ove godine je mogućnost odabira između klasičnog, nabrijanog nogometa i onog sporijeg i realističnijeg. Premda iz nekog nepoznatog razloga ovo reklamiraju kao novost, vrlo sličnu stvar vidjeli smo i prošle godine. 

Autentični gameplay zaista me tjerao da češće koristim sredinu terena, a u sporijoj igri bolje se osjeti naglašena fizikalnost igrača. No, nikako se nisam mogao oteti dojmu da igram klasični FC, samo sporiji. Način na koji EA želi da doživite njegov nogomet jednostavno ne paše sporijem nogometu kakvog je imao PES, a laganiji tempo ovdje je rezultat namještanja posebnih skala koje određuju brzinu, agilnost, uspješnost dodavanja i slično. Postoji zavidna količina opcija, skala i raznih podešavanja s kojim si možete namjestiti svoj idealan gameplay. Ista stvar može se reći i za taktički dio igre gdje se ne moramo više oslanjati na početnu postavku utrčavanja napadača ili gustoću igrača na korneru ili pak na visinu obrambene linije, jer sve to možemo promijeniti i sami.

Dobra stvar je što u modovima igre za solo igranje u svakom trenutku možete promijeniti postavku gameplaya, dok je mrežni način igre zaključan u onom klasičnom kloppovskom ludilu u kojemu sredina terena ne postoji, igra se jedino na kontre i preko krila, a igrači trče poput bijesnih nojeva. Zanimljivo je to, svi na papiru želimo nekakav realističan nogomet, no pitam se kako izvesti virtualnu “zabavu” u kojoj imamo dvije-tri šanse pri svakom poluvremenu, a napadači mahom stoje leđima okrenuti golu kao mantinele ili još gore, lažne devetke koje stoje na centru.

Dobra se u modovima igre za solo igranje u svakom trenutku možete promijeniti postavku gameplaya, mrežni način igranja je zaključan u onom klasičnom kloppovskom ludilu.

Sve u svemu, rekao bih da EAFC 26 pruža ponešto za svakoga te sada prilično balansira one najatraktivnije trenutke utakmice sa sporijim, taktičkim nadigravanjem i prebrojavanjem silnim dodavanjima. Ruku na srce, ni najsporiji način igre ne može doći ni blizu simulaciji prave utakmice od 90 minuta, a upravo sam tijekom igranja pri autentičnim postavkama shvatio da to niti ne želim, a vjerojatno ni većina igrača.

TAKTIČKE IZMJENE

Na radost gotovo svih igrača, iz igre je uklonjen timed finishing, a na njegovo mjesto vratili su se udarci po podu. Vrlo lijepa odluka jer pravovremeni udarci bili su toliko jaki da su vam praktički garantirali golove čak i sa 25 i više metara, o kornerima da i ne pričamo – još uvijek imam noćne more od Haalanda i Gabriela koji su glavom mogli pomaknuti čitav gol zajedno s golmanom!

Na radost gotovo svih igrača, iz igre je uklonjen timed finishing.

Sjećate se kako smo prije desetak godina molili EA da uvrsti trivelu kako bismo mogli izvoditi Quaresmu i Modrića iz kućne radinosti, samo da bi u prošlogodišnjem izdanju molili da se učinkovitost iste značajno smanji zbog neobranjivih golova s ruba kaznenog prostora? E pa, sa zadovoljstvom možemo potvrditi kako ju sada mogu koristiti samo odabrani igrači, što će najviše obradovati ljubitelje FUT-a, jer budimo realni: koliko ste puta izgubili zbog trivele iz nemoguće pozicije u posljednjim sekundama utakmice?!

Postoji čitav niz sitnih promjena koje ne možemo nabrojati jer bi u protivnom recenzija bila duža od Artetinih press konferencija, a i nakon svega toga ostaje činjenica da su to sitne izmjene. Od onih primjetnih stvari valja spomenuti i golmane koji sada na papiru imaju veću kontrolu pri načinu na koji odbijaju obranjene lopte. U teoriji, uvijek bi trebali prioritizirati izbijanje u stranu ili izvan linije terena, a također je i poboljšana njihova inteligencija prilikom izlaska na visoke lopte i pokrivanja kutova prilikom udaraca. Kada funkcioniraju kako treba, obrana i golmani djeluju izvrsno i prilično slično kao u pravom sportu. Ipak, treba biti iskren pa priznati kako i dalje ima mnogo situacija u kojima obrambeni igrači jednostavno odluče zastati i zapitati se o smislu života umjesto da čuvaju napadača, a golmani odluče kako je najbolje oponašati Onanu te samo tresnuti na travu pa ako te pogodi – pogodi!

KLUPSKA KULTURA

Ove su godine podjednako dobro prošla oba tabora igrača: vikend-menadžeri i sakupljači kartica. Trenerska karijera sada je bogatija za zasebni mod igre u kojoj preuzimate momčadi s kojima morate u zadanom roku ispuniti određene ciljeve poput osvajanja naslova, povratka u prvu ligu ili rušenja rekorda s pojedinim igračem. Za neke zadatke dovoljno je odigrati nekoliko utakmica, dok se drugi protežu preko čitavih sezona, a njihovim izvršavanjem dobivate stvari poput retro dresova koje onda možete koristiti. Fora stvar je što nakon završetka izazova i ispunjenja cilja možete birati hoćete li ga završiti ili samo produžiti i nastaviti s uobičajenim načinom igranja.

Klasični mod karijere obogaćen je s dosta sitnica koje ponovno ne donose ništa značajno, no fino nadopunjuju sada već prilično sadržajan mod igre. Primjerice, ove godine konačno su popravili menije, posebice onaj dio gdje sada lako i u par klikova možete doći do svega, a ne škodi ni naglasiti kako sada možete postavljati i vlastite prečace.

Klasični mod karijere obogaćen je s dosta sitnica koje ponovno ne donose ništa značajno, no fino nadopunjuju sada već prilično sadržajan mod igre.

Novost je i manager market, odnosno zasebni meni u kojemu možete vidjeti koliko se tresu gaće svakom pojedinom treneru u ligi, a osim što preko tog menija možete i sami slati prijave za novo radno mjesto, konačno možete gledati i zamjene trenera. EA tvrdi kako ta promjena nije kozmetičke prirode već će svaki trener sa sobom donijeti i drugačiji taktički pogled na igre, što je apsolutno neistinito i promjena menadžera je u potpunosti estetska, no svejedno dobrodošla promjena: ne možeš imati virtualnu simulaciju nogometa i gledati kako Manchester United deset godina ima istog trenera na klupi!

Još jedna stvar koju su fanovi tražili godinama je uvođenje dinamičnih situacija koje su u pravom nogometu događaju svakodnevno. EA Sports je ovoga puta poslušao te dodao razne mini evente u kojima možete doživjeti svađe između igrača, želje za transferom, trovanje hranom, gubitak sponzora ili dolazak novih vlasnika koji su odlučili povećati vaš budžet. Slično kao i kod same igre na terenu, ništa od ovoga nije spektakularno samo po sebi, a mnoge boljke poput dosadnih intervjua i bezličnih komentatora još uvijek su tu. Ipak, mogu reći da menadžerska karijera svakom novom igrom polako postavlja dobre temelje, do te mjere da sam ove godine čak i osjetio dašak svježine.

Modovi u kojem kontrolirate jednog igrača također su dobili neka značajna osvježenja. Primjerice, osim otključavanja arhetipova (ključnih karakteristika vašeg igrača), ovoga puta možete igrati i kao golman prilikom Rush utakmica. Još jedna mala, ali značajna promjena je ta da sada možete biti član do tri kluba istovremeno, što će pomoći igračima sa širim krugom poznanika unutar igre. Svaki od mogućih 13 arhetipova daje vam priliku da otključate potpisne stilove koji pašu u tu ulogu. Primjerice, arhetip lisice u šesnaestercu daje vam priliku da otključate ubojite udarce po podu ili savršen prvi dodir. Dakle, u osnovi ništa neviđeno niti spektakularno već samo dodatno razdijeljeno, što potiče raznolikost i želju za eksperimentiranjem, ali i poriv za kupovanjem napretka kako bi se izbjegao grind.

Značajna promjena u Clubs modu je ta da sada možete biti član do tri kluba istovremeno, što će pomoći igračima sa širim krugom poznanika.

Pojmovi kao što su grind i kupovanje napretka savršen su uvod za FUT. Ultimate Team ove godine djeluje još odlučniji u namjeri da vas natjera da potrošite što više novaca vremena, što je dvosjekli mač. S jedne strane, vratili su se turniri u formatu od 16 igrača koji ovoga puta neće biti trajno dostupni već vremenski ograničeni u određenim dijelovima sezone. Novi dodatak na turnire je i takozvani Gauntlet, mod u kojemu morate pobijediti određen broj mečeva, s tom razlikom da u svakom morate koristiti druge igrače.

Upravo ovakvi potezi izazivaju podijeljene reakcije. S jedne strane, super je da imate dodatan sadržaj i priliku unutar igre skupiti nove kartice, a nemogućnost stalnog igranja s najjačim karticama automatski daje dodatnu vrijednost vašim slabijim igračima koji inače ne bi vidjeli teren. Ipak, vaši fodderi itekako su korisni u SBC izazovima, što znači da ćete sada morati nabavljati još i više paketića, i što u konačnici znači veću opasnost za vaš novčanik.

Nešto kartica mogli biste izvući i preko takozvanih naloga. Bounties su raznorazni mali izazovi koje izvršavate tijekom Rivalsa, a zamišljeni su kao kratki i slatki dopaminski šutevi koji vam daju razne nagrade. Iskusniji igrači primijetit će i direktan upad u Champions sustav nakon što ostvarite određen rezultat, a fino je i što su uveli Challengers, svojevrsni Liga kup za sve igrače koji nikako ne mogu ući među najbolje, no sada svejedno mogu iskusiti taj format.

Ima tu hrpa novih sitnica, no moje suštinsko mišljenje o FUT-u ostaje isto: riječ je o modu koji je u mnogočemu dizajniran da vas natjera da kupite kompetitivni napredak. Svake godine krenem igrati i prilično se zabavljam, no uvijek dođe trenutak gdje počinjem redovno gubiti od igrača slične ili čak lošije kvalitete čisto, jer imaju mnogo bolje momčadi. U tom trenutku, suočen sam sa isključivo dvije opcije: platiti i ubrzati napredak ili grčevito igrati nebrojene sate, dane, tjedne ne bih li i ja s vremenom skupio jednako dobre igrače. A nije život jedna igra!

Kako HCL ocjenjuje igre?

SVIRAJ KRAJ!

EA Sports FC 26 zapravo je solidna nogometna igra. Čini mi se kako se ove godine slušala zajednica te se zaista pokušalo dostaviti ponešto za svakoga. Ne mogu reći kako postoji ijedan segment igre koji nije dobio nešto novo, što nije uvijek bio slučaj. Doduše, ako FC niste voljeli ni prije, nijedna vas promjena u FC 26 neće navesti na suprotno. EA Sports FC 26 bit će još malo od istog s daškom drugačijeg, no nisam više siguran je li to zapravo i problem.

Kad igra sustavno i godinama ostvaruje vrhunsku prodaju i neprestano privlači nove igrače, možda je i vrijeme da i tvrdokorni nogometni romantici poput mene jednostavno prihvate da je EA stvorio morskog psa gaminga – pojavu od koje mnogi zaziru, no istovremeno s ljubomorom gledaju kako s lakoćom vlada svojim okolišem.

EAFC 26 donosi mnogo sitnih promjena koje bi trebale biti važne za svakoga, a na kraju vjerojatno neće udovoljiti nikome. Još uvijek je riječ o igri koja igra na sigurno te dostavlja eksplozivni nogomet koji pored tradicionalnih mana ipak dostavlja zabavan nogomet.

78 Naša ocjena
  • brojne mogućnosti prilagodbe gameplaya u single-playeru
  • korisne promjene i dodaci u svim modovima
  • prezentacijski impresivno
  • unatoč novostima, FUT je još uvijek gramziv i grabljiv
  • puno sitnih poboljšanja, a nijedno baš jako značajno

Dominik Vadas

Beznadni zaljubljenik u naslove koji ga vode u svijet prošlosti ili mašte. Glavni porok u životu su mu sportske igre. Osim gamepada, u rukama često drži knjige, sportske rekvizite, zemljopisne karte i svog mačka.

Komentari (3)

  • Tommygun

    06.10.2025 - 18:53

    Znaci u suštini ista igra kao i prošle godine ,sa par sitnica koje su uveli…

  • RaspudicT1986

    06.10.2025 - 19:22

    Teško smece od igre, ali teško. Fan sam Fifa serijala i uvijek sam tvrdio da su miljama od Pes-a vec od 2006 g., ali sad…..uzas. Sadržaji vrh, imaju sve i nenadmašni su tu. Ali gameplay boze moj dragi. Rukomet na velikom terenu, neznam kako bi drugačije to opisao. Sredina ne postoji, obranu igrate samo sa Cdm, nedaj boze dirat stopera jer je odma ispo. Hvale se novim poboljšanim AI u obrani i golmanom hahahahhahah. Svaka tekma 10 plus golova. Znaci igraju dva pro igraca koji kao brutalno igraju obranu i rezultat 7-6 hahahahahha. Ugl, probao na trailu od 10 sati, nebi dao lipe za ovo, strašno loše. Ocjena od 55 bi bila top, ali samo zbog sadržaja, sve ostalo smece.
    Nakon ovoliko godina moram rec da je gameplay u Efootballu bolji 10 puta, iako ni in nije bez mane. Ali za ovo je svemirski brod

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?