Manchester United je trofejni engleski klub koji je dosezao svjetsku slavu dok je u pogonu bio legendarni Sir Alex Ferguson. Klub je tijekom tog slavnog perioda uvijek ostajao bez svojih najvećih zvijezda, ali je pod Fergusonom konstantno boravio na samom vrhu svjetskog nogometa. Glavni pokretač Manchester Uniteda s vremenom je postao star i znalo se da će dobiti nasljednika – čak ga je i osobno odabrao. Međutim, u toj je tranziciji United loše prošao. Uslijedile su brojne promjene, a fanovi su unatoč velikim obećanjima postajali sve nezadovoljniji. Ništa u Unitedu više nije bilo isto kao u slavnim Fergusonovim danima.
Prošle je godine sezona bila otpisana i prije nego je bila dovršena. I sad imamo situaciju u kojoj se aktualni menadžer Uniteda nakon lošeg rezultata pravda kako njegov pristup nije pogrešan i da ga namjerava mijenjati. Neki kažu: dajmo mu vremena – velike se promjene ne mogu dogoditi preko noći. A velike su promjene nužne kod Uniteda i mnogi će ih fanovi Football Managera uzeti kao izazov kojeg će pokušati riješiti u najnovijoj igri. Onoj koja je odredila da United više nema svjetsku reputaciju, već samo kontinentalnu.
| Početna cijena | Recenzirana verzija | Recenzentski primjerak |
| 60€ | PC | Nabavljen kroz pretplatu |
Povod ovakvom otvaranju recenzije Football Managera 26 je taj što je priča o usponu i padu Manchester Uniteda zapravo alegorija onoga što se trenutno događa serijalu Sports Interactivea. FM26 je u prelasku sa starog enginea na Unity prošao otprilike kao i United nakon Fergusona. Donio je velike ambicije, ali i gomilu konfuznih promjena. Rezultat je taj da igrači nisu zadovoljni, što se jasno vidi po gomili negativnih reakcija na Steamu. Svi su u ovoj priči svjesni kako će FM-u, baš kao i Unitedu, trebati još dosta posla da bi se vratio na staru slavu.
Idemo vidjeti što je pošlo po krivu.

Mi nemamo ćuku, mi nemamo poriv
Prvo da konstatiramo jedno. Football Manager je do sada bio građen na vrlo starim temeljima. Serijal se već dva desetljeća vukao na nasljeđu nekadašnjeg Championship Managera, i dobrih je 15-ak godina bio zamišljen isključivo kao igra za PC. Danas FM izlazi na svim konzolama i mobitelima pa povećao i obujam posla za igre koje izlaze svake godine. U tom pogledu ne treba zamjerati Sports Interactiveu što su se odlučili prijeći na široko korišteni Unity Engine. Trebalo bi im biti lakše pronaći zaposlenike, a samim time i brže za implementirati novitete za svaku sljedeću igru. S time rečenim…
Sports Interactive si je prelazak na novi engine uzeo kao priliku da napravi velike izmjene u korisničkom sučelju. Mislim, shvatite to uvjetno – promijenili su raspored i položaj nekih elemenata. Ali, kad imate sučelje na koje su igrači naviknuti već godinama, čak i takve sitnice potpuno poremete doživljaj igre. Ljudi generalno ne vole promjene, to je činjenica, a još manje vole promjene od kojih ne vide neku korist.

Promjene u sučelju FM-a 26 spadaju baš u tu kategoriju. Jedna od novosti u sučelju su skočni prozori. Ideja je da za neke stvari nije potrebna zasebna stranica preko cijelog ekrana. Na primjer, želite vidjeti sekciju za trening – to je sada skočni prozor. Ne prekriva više cijeli ekran, ali korist od toga je… pa nikakva? Kad skočni prozor dođe u fokus, em ionako zakloni većinu ekrana, em se ionako isključi kad pritisnete bilo što izvan njega. Na stranu to što od toga nema koristi, nema nažalost ni konzistentnosti oko toga koje su sekcije skočni prozori. Čak i ono što je navedeno kao skočni prozor (ima ikonu pokraj naziva) u nekim slučajevima to zapravo nije nego se otvara kao klasična stranica.
Kad skočni prozor dođe u fokus, em ionako zakloni većinu ekrana, em se ionako isključi kad pritisnete bilo što izvan njega.
Skočni prozori su zapravo najmanji problem samog sučelja. Generalni je pristup ovdje totalno suprotan od dosadašnjih sučelja u FM igrama. Dok smo u prijašnjim igrama imali sučelje s dosta praznina, FM26 kao da se kronično boji praznog prostora. Sve ovdje mora biti ispunjeno *nečim*, tako da na jednom mjestu imate što više dostupnih informacija. I pritom developeri žele da vam je sve dostupno svugdje, a rezultat je da na kraju pokraj toliko stvari više ne znate gdje je što. Ne pomaže ni to što vas igra prebacuje iz jedne sekcije na drugu koristeći različite nazive za jednu te istu stvar. Primjerice, u sekciji Squad imate First Team i ondje će vas prebaciti stranica Match Squad pod sekcijom Match Day.

Ako si mislite da korisnička sučelja u igrama ne mogu biti zbunjujuća, trebate isprobati ovu igru. Football Manager 26 je poput nekog birokratskog ureda u kojemu su svi zatrpani hrpom papira i smatraju da je njihov posao kompleksan, a zapravo bi bio skroz jednostavan da su u stanju organizirati si te papire.
Developeri žele da vam je sve dostupno svugdje, a rezultat je da na kraju pokraj toliko stvari više ne znate gdje vam je što.
Osim što su sekcije razbacane na stotinu strana i pored toga što su stranice pretrpane hrpom potrebnih i nepotrebnih informacija, FM 26 nema ni konzistentnu logiku oko individualnih elemenata svog sučelja. Primjerice, prikaz forme kluba kronološki ide s desna na lijevo, dok je za formu igrača suprotno – s lijeva na desno. Pa čemu, pobogu? Poruke koje primate možete filtrirati na nove i nepročitane, što je smiješno jer su vam sve nove poruke koje primite ionako nepročitane. Svaka čast dizajneri sučelja! Što mi niste dali da filtriram poruke po temama, npr. transferi, ozlijede, itd.

No, vjerojatno najgora stvar kod groznog sučelja je ta što neke očekivane stvari jednostavno ne možete pronaći – jer ih više nema. Na primjer, želim vidjeti rezultate zadnjih utakmica svog sljedećeg suparnika. Ako ih je netko pronašao, neka mi javi. Isto tako mi javite kad vrate opciju za trajni prikaz ocjena igrača kroz grafikon. Zapravo, lako za stvari kojih nema. Još je teže što polovica toga uopće ne funkcionira kako treba. Želim koristiti dodatne tipke na mišu za kretanje naprijed i natrag: nekad rade, ali najčešće baš i ne.
Vjerojatno najgora stvar kod groznog sučelja je ta što neke očekivane stvari jednostavno ne možete pronaći – jer ih više nema.
Hajde da je sučelje u FM 26 barem brže zbog drugačije organizacije ili zbog toga što je siromašnije tijekom utakmice. Ma jok, baš je suprotno! Sve se otvara triput sporije, što igri nikako ne ide u prilog. Također više nema ni prilagodbe za ultrawide rezolucije. Jedina pozitivna stvar koju vidim kod novog sučelja je mogućnost kreiranja vlastitih prečaca do željenih sekcija. I pretpostavljam da je navigacija kontrolerom u verzijama za konzole sada lakša. Generalno je sučelje prilagođeno baš za konzole, a za to vam ne treba boljeg dokaza od tog da je ovo prvi Football Manager koji u PC verziji podržava nativne kontrole gamepadom. Ne nekakvu emulaciju miša – doslovno se igra gamepadom kao i verzija za konzole.

Pola recenzije već prigovaram o novom sučelju, a ni do terena još nisam došao. Tamo je situacija još i gora. Statistiku meča ne mogu vidjeti dok traje 3D prikaz utakmice, niti mogu baciti pogled na statistiku nakon što sam u poluvremenu ili na kraju utakmice krenuo u razgovor s igračima. Tablicu lige uopće ne mogu vidjeti tijekom utakmice. Imam neke menije koje mogu proširiti za više informacija, ali nikad ne ostaju prošireni nego se vraćaju u prvotnu formu. Kad od stručnog stožera dobijem savjet za izmjenu igrača, ne vidim nikakve informacije o njegovoj energiji ili ocjeni, kako je to bilo u prijašnjim igrama. Ova igra općenito škrtari na informacijama tijekom samih utakmica. Prije se moglo vidjeti sve živo, od heat mapa do toga odakle su udarci bili upućivani s terena i koliko učestalo. Ovdje je najdetaljnija analiza utakmice valjda na razini pregleda xG statistike i momentuma meča.
Ova igra općenito škrtari na informacijama tijekom samih utakmica.
Čak i da nemate pojma o nogometu i menadžerskim igrama, vjerojatno biste pretpostavili da je u ovakvoj igri najbitnije imati jednostavan sustav za što lakše izvršavanje izmjena nogometaša tijekom meča. U FM 26 je to sve samo ne jednostavno. Imate brat bratu barem tri načina na koja možete izvršiti izmjenu i nijedan nije idealan. U jednom možete kliknuti na igrača pa ga zamijeniti s ponuđenima, ali tu igra ne daje informaciju koji bi nogometaši bili najbolji za tu poziciju te ne daje točne informacije o njihovoj kondicijskoj spremi. Drugi način je da na punoj listi tima povučete jednog igrača na onog kojeg želite zamijeniti, ali je sučelje takvo da vam nikad ne prikazuje više od šest zamjena pa za ostale morate scrollati. I treći način je da na taktičkom prikazu povučete igrače, pri čemu opet nemate feedback koga bi oni najbolje zamijenili.

Želite svakom igraču individualno dati savjet prije ulaska u utakmicu? Možete to, iz nekog razloga samo jednom i ono što kažete prvoj zamjeni vrijedit će i za sve koje uvedete nakon nje. Još gore, u potpunosti su izbacili komunikaciju s timom tijekom utakmice. Nema više povika kojima možete hvaliti ili kuditi svoje nogometaše, sva je komunikacija rezervirana jedino prije utakmice, u poluvremenu i po završetku.
PA ONO JE TROPENAL BIO, NE PENAL NEGO TROPENAL
Dosta o sučelju, the public will want to hear a proper statement from you. Pored svih promjena, začudo su press konferencije ostale gotovo netaknute. Trebalo je proći jedno deset utakmica prije nego su se pitanja počela žešće ponavljati, stalno jedne te iste teme i ja stalno tepem jedno te isto. Ne trebaš biti vidoviti Milan da primijetiš pitanja u vakumu. Pitaju me npr. kako ocjenjujem izvedbu tuđeg igrača – ja kažem ne želim pričati o tuđim igračima i izvedbi protivnika. Sljedeće pitanje: kako komentirate gol tuđeg igrača o kojemu smo upravo pričali? – STORM OUT!

Zapravo, moram još malo o sučelju. Ovaj put su pitanja postavljena, lijevo, a odgovori desno. Prebacuj pogled vamo-tamo. Mislim si: pa je li toliko teško pratiti format apsolutno svih dijaloga u svakoj igri: gore pitanje – dolje ponuđeni odgovori? Eh, ali Sports Interactiveu je od toga važnije dočarati raspored sjedenja novinara na konferenciji. Raspored. Sjedenja.
Pored svih promjena, začudo su press konferencije ostale gotovo netaknute.
Ne treba onda čuditi što su u godini kad su izbacili hrpu stvari iz igre odlučili ubaciti ženski nogomet. I načelno me to ne smeta – neka su. Ali iz igre izbaciš opciju upravljanja nacionalnim reprezentacijama pod argumentom da to koristi samo 4% igrača, a umjesto toga utrošiš vrijeme i resurse na ženski nogomet kojega vjerojatno neće igrati ni 2% igrača. Djeluje mi kao da im prioriteti baš nisu najbolje posloženi.
Jedino što stvarno mogu pohvaliti jesu napori oko licenci i prezentacije. Od liga „petice” fale samo licence za talijansku i španjolsku ligu. Engleski Premiership, Liga prvaka, FIFA svjetsko nogometno prvenstvo – konačno je sve to u startu licencirano sa službenim nazivima, logotipima, slikama igrača, pehara, itd.

Prelazak na Unity Engine donio je vidljiv skok u 3D prikazu utakmica, tako da to sada u najmanju ruku izgleda pristojno. Animacije kretanja nogometaša su puno raznovrsnije, a stadioni su detaljniji i na onim većim zdanjima baš dobijete dojam da ste u pravim nogometnim hramovima. Naprednije su i opcije prilikom kreiranja vlastitog menadžera ili menadžerice, ali ne očekujte tu baš RPG ili Sims tretman. Portreti 3D generiranih likova i dalje su dosta loši te baš bodu oči u današnje vrijeme kad i najbanalniji AI može generirati uvjerljivije fotografije od toga.
S tehničke strane nisam imao nikakvih rušenja ni usporavanja igre, ali sitniji bugovi jesu vidljivi na sve strane. Od čudnih animacija trčanja nogometaša Naruto stilom u prekidima do toga da neki interaktivni elementi sučelja postaju neresponzivni. Prokleto sučelje!
SEZONA JE IZGUBLJENA
Jednu stvar nikako nisam spomenuo – napokon imamo razdvojene formacije za igru u posjedu i bez posjeda lopte. Korisna stvar. Imamo i opciju „instant rezultata”, tj. brzog dovršavanja utakmice ako ste sigurni u vodstvo ili gubite nedostižnim rezultatom pa ne želite trošiti vrijeme. Isto korisna stvar. Nije da FM 26 nema dobrih novosti.

Nažalost, velikim promjenama sučelja sve je to zasjenjeno i moram priznati da mi je igranje ovogodišnjeg menadžera brzo postala tlaka. Ono što je prije bilo brzo i na dohvatu ruke, sad je zakopano u šumi konfuznih menija i udaljeno po 3-4 klika. Sve je krupnije, a opet nepreglednije. Menadžer je krenuo krivim putem ako Sports Interactive želi imati objedinjeno sučelje igre za PC i konzole. Umjesto da sučelje prilagođavaju kontrolnoj shemi kakvu u menadžerskim igrama koristimo već 30+ godina, ono se sad kroji prema ograničenjima kontrolera, za gledanje na ekranu udaljenom nekoliko metara. Nije ni čudo što je PC publika ljuta.
Doduše, ne vjerujem da je sve izgubljeno za menadžera. Problematično sučelje može se pojednostaviti i učiniti boljim. Stvari koje nedostaju mogu se naknadno dodati. Samo će za to trebati vremena, a ovim tempom pametnije je čak pričekati još godinu dana na sljedeću igru nego se razočarati trenutnim stanjem menadžera.

































































Kruno89
05.11.2025 - 20:43Igram fm od 2005 i svaki sam cekao s odusevljenjem, jer od igara samo jos FM igram. Ali su mi s ovom verzijum ubili zelju ,pa sam se vratio na fm 24. Cini mi se da im sljedi scenarij PESa nazalost.
ManRay
@Kruno89, 05.11.2025 - 21:46Jel baš tako loš ?
Kruno89
@ManRay, 05.11.2025 - 22:20Nazalost je uprskalu su totalno.
habo
05.11.2025 - 20:47Jos si bio i blag sa ocjenom . Igra je ne dovrsena , stvarno ne razumijem sta su radili dvije godine , odgodili su proslogodisnju verziju i onda dostave ovo??
Totalno razocaran kao igrac serijala od FM 2005 pa na dalje , iskreno refundao sam igru nakon 100 sati jer sam uezo betu nakon bete dva tjedna i svakog drugog dana je dosao neki patch , oni izbace jucer full verziju bez promjena samo su maknuli vodeni zig .
Totalna sramota za SI games i nadam se da ce im se ovakav pristupobit o glavu i da ce krenut nesto radit .Bitno da je uveden zenski nogomet za to se imalo vremena. Ne dovrsen proizvod pun bugova i kompliciranja ne potrebnog. Dok se sjetim da su ljudi kukali sa FM 24 pa to je superliga za ovo. Totalno sam razocaran , pratit cu stanje kao veliki fan serijala i mozda uzmem igru ponovno nakon par mjeseci ali mislim da cu ovo preskocit .
marko1106
05.11.2025 - 23:03Ja ne razumijem tu implementaciju za konzole. Napravi covjece igru kao za pc I rokninna konzolu I da se može igrati na konzoli sa mišem i tipkovnicom. Ja neki dan kontam uzet si civilizaciju za konzolu reko idem provjeriti jel podržava miš I tipkovnicu kad ono ne podržava. Kako nekome padne napamet tako nešto to ja ne mogu dokučiti
marijan_mi
05.11.2025 - 23:32Znači… s ovakvim “hvaljenjem” igre ostaje još jednu sezonu kako je u tekstu spomenuto “na klupi”. Recenzija iskrena i top, ali nekako ocjena u odnosu na riječi ispisane pomalo blaga, vjerojatno zbog ranijeg ili nade u novo bolje sutra. Bilo kako bilo, nadajmo se da će ih dočekati svjetliji dani od trenutno tmurnih.