Star Wars: The Force Awakens

Neki novi klinci

U svojih 27 godina ne pamtim da je neki film bio toliko medijski i viralno razvikan kao što je to ove godine, a naročito posljednjih mjeseci, bio Star Wars: The Force Awakens (izvorno na engleskom jer „Ratove zvijezda“ ne priznajem kao korektan prijevod). Bilo je filmova koji su se promovirali na sva zvona, ali Star Wars je kao dugogodišnja franšiza pod Disneyjem dobio sasvim novu dimenziju krave muzare.

Iako se smatram fanom serijala, čitava halabuka koja se podigla povodom novog filma bila mi je iritantna. Odem u trgovinu i na billboardu vidim Vadera kako reklamira Samsungove TV uređaje za najugodniji doživljaj Star Wars sage u kućnom okružju – nešto što recimo nisam mogao vidjeti dok se Star Wars pod LucasArtsom smatrao završenom stvari, barem što se filmova tiče, iako je bio itekako živ na polju animiranih serija, primjerice. Nadalje, dođem iz trgovine, bacim pogled na Facebook i vidim da su svi prijatelji u ekstazi povodom dolaska novog filma, bili oni vrsni poznavatelji serijala ili ne.

Odlučim se potom izolirati od svega toga, a onda mi poput šamara dođe obavijest unutar Windowsa o tome kada kreće premijerno prikazivanje novog Star Wars filma. Ni za jednu drugu stvar, izuzev kojekakvih rođendana, Windowsi me nikada ne obavještavaju. A evo, čak i sada, netom prije pisanja ove recenzije, na TV-u me dočeka vijest kako je Star Wars bio tema propovjedi na jednoj misi u Berlinu. Stvarno, ne možeš više ni prdnuti, a da netko ne prokomentira kako je Sila snažna u tebi.

star-wars-the-force-awakens-2
Čisto u inat toj razvikanosti, The Force Awakens sam pogledao nešto kasnije, uzaludno se  nadajući kako ću izbjeći gužve. Čuo sam komentare poznanika kako se na premijerama spontano pljeskalo na određene dijelove filma, što mi je smiješno jer ne vjerujem u to „spontano“ pljeskanje, znajući kako je dovoljno da jedan fanatik počne s time, a drugi samo slijede. Pogotovo mi je smiješno sada, kada sam odgledao film, među publikom koja nije imala nikakvih orgazmičnih reakcija – možda baš iz razloga što za njih nije ni bilo povoda.

Star Wars: The Force Awakens je dobar, kvalitetan film za kojega se isplati izdvojiti 20-30-40 kuna, i dva sata svog vremena. U žanru znanstveno-fantastičnih akcijskih filmova to je sasvim solidna zabava koja ima glavu i rep. Niti jednom tijekom filma nisam osjetio zamor, odnosno da su neke scene bile previše duge ili dosadne. S te strane, novi Star Wars je iznimno vješt u zaokupljanju vaše pozornosti. Međutim, ako ste dugogodišnji fan, velike su šanse da će vam dojmovi o početku nove trilogije biti vrlo podijeljeni.

The Force Awakens je iznimno vješt u zaokupljanju gledateljeve pozornosti jer nema zamornih ni previše dugih scena.

Čim ovaj film počnete dublje analizirati kroz prizmu svojih očekivanja, stvari se polako počnu tresti u temelju, ako ne i raspadati. Prvo – pozadinska priča koja je pojednostavljena utoliko što su negativci negativni jer imaju cilj isključivosti. Ili hajmo to reći ovako – u LucasArtsovoj viziji Sith / Imperij strana ima konotaciju negativnoga, ali nije takva samo zato što to joj priča tako nalaže. Mislim, svaki fan Star Warsa zna da Imperij nije ultimativno zlo jer univerzum i pod njim napreduje, makar i u militarnom smislu; da je univerzum u miru, makar i po cijenu jednoumlja. U novom Star Warsu tzv. The First Order je zao jer… je u opoziciji, valjda. Ili su komunjare. Ne zna se – nikada nije izričito objašnjeno.

star-wars-the-force-awakens-3
Okej, uvijek postoji zov tamne strane Sile, ali čak ni to nije konkretno elaborirano u ovome filmu. Pravo je pitanje kako je gubitnička strana originalne trilogije 30 godina kasnije ponovno jača grupacija, i zašto Republika nema ujedinjenu militarnu silu nego ponovno koristi „pobunjenike“. Ako je The First Order prijetnja iz sjene, nevladajuća strana, protiv čega se bune ti pobunjenici?

Čak i kada pređete preko toga, svejedno vas očekuju neke stvari koje funkcioniraju u sklopu filmske logike, ali izvan nje baš i ne. Usred filma, gotovo niotkud, pojavi se glavni negativac, praktički usputno, bez ikakvog posebnog predstavljanja ili nedajbože gradacije napetosti. Razumijem tu odluku ako se time želi zadržati svojevrsna mističnost tog lika za buduće filmove; ali po meni je suludo, čak i za film koji dobrim dijelom kreće s novom pričom za novu generaciju publike, tek tako bez posebne najave predstaviti lika koji bi trebao predstavljati glavnu prijetnju nakon Darth Sidiousa i Darth Vadera.

Glavni negativac ostaje mističan za buduće filmove, ali način na koji je predstavljen u ovome krajnje je banalan.

Pretpostavimo da kao fan možete preći i preko toga, sigurno ste od novog početka očekivali nešto novo čim ste vidjeli novi lighsaber, makar ste se opekli na prequel trilogiji. Ovdje se možda nećete opeći, ali se zato teško othrvati dojmu da su u Disneyju htjeli samo „još Star Warsa“ pa su igrali na sigurno, a igranje na sigurno znači dostavljanje svega onoga što je fanovima već poznato. S tog aspekta, The Force Awakens je doista film vjeran Star Wars tradiciji i duhu cijelog serijala, čak i više nego je to bila prequel trilogija. Ali ako ćete gledati dublje od toga, to znači i da je The Force Awakens preslika jedne poznate priče s novim glumcima i nekoliko obrnutih situacija kakve smo već vidjeli.

star-wars-the-force-awakens-4
Bez nekog velikog spoilanja, to vam je još uvijek univerzum u kojemu se povjerljivi podaci šalju preko droida, univerzum koji ima holograme, letjelice i multikulturalne krčme, ali ne i GPS, mogućnost identificiranja lokacije robota, ili negativce koji trče umjesto da brzo hodaju. Dobro, to je jednim dijelom i čar Star Warsa kakvoga je George Lucas zamislio 60-ih godina prošlog stoljeća dok nije bilo ni Interneta ni osobnih računala. S time nemam problema. Međutim, ono što me smeta jest to da film, ako se drži neke tradicije, nije konzistentan s poznatim „mitovima“ Star Warsa.

Konkretno, pod tim mislim na korištenje lightsabera i Sile, koje je umijeće, vještina koja se uči. Tako je bilo u originalnoj trilogiji, tako je bilo u dijelovima koji su joj prethodili. U novom filmu se, međutim, dobiva dojam da novi klinci tradicionalno oružje Jedija i Sitha mogu sasvim kompetentno koristiti već pri prvom susretu s njim. Luke Sykwalker je primjerice morao proći rigorozan trening kod Yode da bi se uopće usudio suočiti sa Sithom, i tada je svejedno bio poražen. U ovom filmu dva lika, koja usput rečeno sumnjaju u postojanje Sile, bez problema postanu spasitelji svoje strane bez da ih itko pouči kako ju koristiti.

Opet, shvaćam kako je to redatelj možda smatrao zamornim segmentom nakon ranijih filmova, pa čak i priče o midiklorijanima. Ali ako vas je u prequelima smetao onaj nonšalantni skok Anakina u Darth Vadera, vjerojatno će vam smetati i brze transformacije novih likova u buduće heroje. Doduše, moram priznati kako je to ovoga puta glumački bolje odrađeno, te na same glumce nemam nikakvih prigovora. Nekima će određeni glumci biti antipatični svojom pojavom, ali po izvedbama mislim da je to sasvim solidno. Nitko od tih glumaca zbog ovoga neće dobiti Oskara, ali to se nije ni očekivalo od angažmana u ovakvom blockbusteru.

Nekima će određeni glumci vjerojatno biti antipatični svojim pojavama, ali po izvedbama mislim da je čitava postava odradila solidan posao.

Film je na trenutke vrlo predvidiv, što također može zasmetati filmofilima. Mene kao fana serijala ipak više smeta što se njime igralo na sigurno pa čitav scenarij dobrim dijelom podsjeća na četvrtu epizodu serijala. Otišlo je to dalje od toga da se fanovima zadovolje očekivanja, a toga ste posebno svjesni ako ste, primjerice, igrali KOTOR igre. Smatram da Star Wars franšiza ima toliko toga za ponuditi i ispričati da je naprosto razočaravajuće kada dostavi nešto već viđeno umjesto da istražuje i proširuje mitove interesantne poznavateljima materije.

star-wars-the-force-awakens-5
Ali da je po mome, Star Wars vjerojatno ne bi zaradio upola koliko će ovako zaraditi. Sva ta romantičarska razmišljanja „što bi bilo kad bi bilo“ nemaju dovoljno jako uporište u konačnoj računici. To u prvom redu treba imati na umu kada idete gledati The Force Awakening. Romantičarska kritika da su 3D efekti ovdje totalno nepotrebni i ubačeni kako bi se na ulaznicama može zaraditi duplo više; na neki način i nije konstruktivna kritika za ovaj film. Jer jedno je kad fan očekuje nešto promišljenije i ozbiljnije, a drugo je kada zarada leži u onome što nema pretenziju biti promišljeno i ozbiljno.

Ako ćemo iskreno, unatoč fantastičnoj dubini materijala, Star Wars filmovi po svojim segmentima nikada nisu bili vrhunska ostvarenja sedme umjetnosti; više su cijenjeni kao cjelina, tj. serijal, nego individualno. Originalna trilogija svojedobno je bila revolucionarna u mnogim pogledima, ali se danas već zaboravilo u kojim točno. Prequel trilogija zapravo nije toliko loša koliko ju se često blati – prvi dio je bio blago razočaranje, za drugi smo imali nadu da će se popraviti, a kod trećeg se već znalo kamo sve to ide pa smo iz pristojnosti odgledali do kraja. Početak nove trilogije po mom mišljenju se smjestio negdje između to dvoje– dovoljno da franšizu drži relevantnom, i bez namjere da nekakvim dodatnim filozofiranjima riskira odbijanje publike kojoj je Star Wars privlačan čisto zato jer je dio popularne kulture koja je po defaultu kul stvar za kulerski mainstream.

Razvikanost filma nije opravdana jer Star Wars fanovi nisu dobili ništa novo niti drugačije. The Force Awakens je samo više onoga što smo vidjeli ranije, a ovisno o kutu gledanja, to može biti i prednost i nedostatak. Svejedno, tko ne odgleda - alternativni je papak.

• pristojan akcijski film bez praznog hoda
  • vizualno impresivan bez pretjerivanja s CG animacijama
  • solidna gluma
  • nekonzistentnosti sa dosadašnjim Star Wars mitovima
  • pozadinska priča je vrlo maglovita
  • glavni negativac tretiran kao svakidašnja prijetnja

Komentari (23)

• Žarko Ćurić

24.12.2015 - 13:30

Prvi he-he-he
    Gledao prvog dana i da, osjećaj je prevelike recikliranosti prethodnih nastavaka. Još kad sam danas saznao tko je otac od Rey…

• Ante Malenica

24.12.2015 - 14:29

Moja jedina veća zamjera je scenarij – previše igranja na sigurno samo da se odradi fan service. Naravno, shvaćam razloge za takvu odluku, no opet…kao što recezent kaže, potencijal materije je ogromni, šteta što ostaje tako neiskorišten bez pravog potpisa redatelja.
    Inače rad kamerom, pacing, fotografija, gluma…sve na top razini za pedigre jednog blockbustera i u skladu s očekivanjima. Bio na premijeri filma, fino se zabavio, čeka se Rogue One i epizoda 8.
    Naravno, Kotor 2 i dalje ostaje najbolja Star Wars materija ikad.

• wowbagger92

24.12.2015 - 14:40

“Ako ćemo iskreno, unatoč fantastičnoj dubini materijala, Star Wars filmovi po svojim segmentima nikada nisu bili vrhunska ostvarenja sedme umjetnosti; više su cijenjeni kao cjelina, tj. serijal, nego individualno.”

Bullseye! Ali nekako sam se ipak nadao da će ovaj film konačno zagrebati po površini te enormne dubine koju su ljudi istraživali u knjigama i stripovima o Star Wars univerzumu, ali eto nažalost smo opet dobili zabavnu svemirsku pucačinu s jeftinim emocijama sastrane.

Koliko god hipsteri i “fanovi” ne vole epizode I,II,III, George Lucas imao je muda ispričati ozbiljniju i mračniju priču u tom svemiru i okrenuti pozornost na ljude i filozofiju tog fantastičnog svemira. Super su laseri i pucačine po uskim prolazima unutar ogromnih oružja koje uništavaju planete, ali to je zanimljivo samo djeci koja to nikad nisu vidjela.

No to je ideja novih Star Wars filmova, prodati što više karata, a kako ćeš to inače nego napraviti film za djecu. No za mene pojam “dobar film” označava dubinu i višedimenzionalnost, film za djecu može biti fantastično iskustvo za odrasle. Pixarovi animirani filmovi su savršen primjer, Toy Story, Wall-E i Up mi padaju na pamet prvi.

Za mene je Star Wars filozofija, moralna zvijezda vodilja kojom sam izgradio svoj karakter, koliko god to smiješno zvučalo. Zadnjih 10 godina odkad su prequeli izašli u mojoj glavi ta cijela priča se razvila u svojevrsni Zen Budizam i počeo sam ju idealizirati, filmovi na stranu. To je moja krivica, ali zato mi se novi film ne sviđa.

Preplitak je i previše se oslanja na ustanovljenu popularnost.

• superdeda2000

24.12.2015 - 14:59

Kao fanu cijele franšize, film je ispunio sva moja očekivanja. Taman malo poveznica sa starijim filmovima i dovljan broj noviteta i osvježenja da se čitava stvar ne usmrdi. Jasno da su neke stvari morali napraviti “maglovito” jer ipak očekujemo barem još 2 filma. Jedino mi nije legla gluma glavnog negativca.

• Adam Jensen

24.12.2015 - 17:17

Nadam se da nećete stati na ovoj recenziji i da i u buduće biti recenzija važnijih filmova.

@Adam Jensen, 24.12.2015 - 18:26

Bit će, ali samo gaming-related filmovi, akcijski i SF.

• Adam Jensen

@Zoran Žalac, 24.12.2015 - 20:11

Samo to se i traži 🙂

• DjokaBA

@Zoran Žalac, 24.12.2015 - 23:56

Ja bas nadam da ce stati na ovoj recenziji jer se Zoran malo zaneo i napisao recenziju bez ikakvog reda ili smisla. Ovako se ne rade filmske recenzije, da iskazem sve negativno, popljujem sve sto mogu, kazem neku ok rec usput i toliko. Slazem se sa nekim delovima kao npr da odaje utisak “vec vidjeno” u nekim stvarima i da su mogli vise da zadju u dubinu tog univerzuma. Isto tako treba imati na umu da je ovo trilogija i da je ovo tek prvi deo, tek ce se predstaviti dosta toga. Zamera se zato sto glavni negativac nije dovoljno predstavljen – Golum je u Gospodarima Prstenova tek u trecem delu dobio svoj “origin story”, ajde sad zameri zato sto se Knights of Ren nisu pojavili, a pomenuti su, mislim kakve su to nebuloze ? Izvinite, ali recenzija je mnogo losa. Nezrelo i jako povrsno.

@DjokaBA, 25.12.2015 - 01:18

Priznat ću da s recenzijama filmova nisam toliko uhodan, ali si dajem za pravo nakon svakakvih kolegija o filmovima, domaćim i stranim, igranim i dokumentarnim; o montaži i pisanju scenarija; da iznesem mišljenje javno u ime HCL-a. S tim da je mišljenje sasvim subjektivno, od toga se ne bježi – i slobodno se možeš ne slagati s njim. Isto kako ja mogu “popljuvati” film, tako možeš i ti moju recenziju; iako ne mislim da sam baš “popljuvao” film – o negativnom je lakše pričati, možda zato takav ton; ima niz stvari koje mi se sviđaju, poput načina kako je odrađen odnos Hana i Leae, ali da sam se toga uhvatio garantirano bi nekome nešto spoilao.

Uglavnom, pod negativcem mislim na Snokea, ne na Rena. Istina, sad kad odvrtim film, tako je bio prezentiran i Darth Sidious u originalnoj trilogiji, ali u novijim filmovima ipak je bilo nekakve intrige bez da se najednom pojavi golemi lik usred ničega. Recimo način na koji su mi bili predstavljeni Darth Maul i Darth Sidious u Phantom Menace mi je generalno bio kul. I tamo su nastojali održati mističnost, ali njihove scene su došle prirodno, ne bez ikakve najave, doslovno da pokažu dva negativca kako pričaju. Nemam ništa protiv te mističnosti, dapače – toga i treba, ali ajde sad ću već u krajnosti s usporedbama otići – vidi kako je u Marvelovom univerzumu predstavljen Thanos. U više filmova je imao pojavljivanje, ali uvijek bi se pojavio na kratko, bez nekog dijaloga, i to mi je efektnije nego da se pojavi usred filma, a s radnjom istoga baš i nema neke posebne veze.

• DjokaBA

@Zoran Žalac, 25.12.2015 - 11:12

Ovaj portal nekome obezbedjuje sve informacije iz gaming sveta, a filmski retko i prati. Tako da će pročitati ovu recenziju i stvoriti sliku o tome da je film loš (u nedostatku boljeg izraza). Zato želim u komentaru da iznesem i drugo mišljenje i tako možda zainteresovati nekog da ipak pogleda film, jer po meni vredi da se pogleda. Na kraju krajeva, istina ovo je tvoje subjektivno mišljenje i možda sam upotrebio neke malo jače reči, i izvinjavam se, ali stvarno mislim da trebaš biti malo potkovaniji ukoliko želiš da nastaviš da pišeš još neke recenzije filmova.
      Pod negativcem sam i ja mislio na Snokea, a Knights of Ren sam spomenuo u nekom drugom kontekstu. Ima nečega u tvom minusu što se tiče njegovog prezentovanja, ali imam utisak da su namerno tako učinili, “golemi lik usred ničega”, ne može svaki lik da ima predstavljanja kao Kylo Ren, koje je meni bilo fenomenalno, usudio bih se reći bolje i od Dartha Vadera. Meni je to nekako bilo efektno, i još ništa o njemu ne znamo, što me automatski zainteresuje za sledeći film. Ipak, otkud mi znamo da je on glavni negativac, zato što nam se tako pokazuje ? Možda je Kylo Ren glavni negativac, a Snoke je tu samo da bi završio njegov trening i posle ga možda ovaj ubije. Otkud znamo. Baš zato i kažem da je ovo samo trećina filma i da je velika doza mističnosti ostala na kraju ovog prvog dela, što je odlično. Marvel je priča za sebe i DIsney nikada neće napraviti takav univerzum i takav stil, ali koliko Marvel ima filmova, a ovo je trilogija. Thanos se na kraju jednog smeška, na kraju drugog psuje, na kraju trećeg ustaje i kaže da mora sve sam, tek na kraju četvrtog se seti da uzme Gauntlet u ruke. Kad smo već tu, zašto nema recenzija filmova iz MCU ?
      Kako rekoh na početku, usijana sam glava i kad me nešto iznervira u trenutku odmah pucam iz svih oružja. Svaki početak je težak, pa tako i ovo, želim ti uspeha u ovim recenzijama i da vremenom postanu mnogo bolje, a ja ću biti tu da iskažem svoje mišljenje.