The Elder Scrolls Online

Vjeran Nagy

Društveni život? Pih! Kome to još treba kad igramo MMORPG u svijetu The Elder Scrollsa? Alo čovječe!? Znaš li ti koliko sam ovo dugo čekao? Zamisli samo, igraš Skajrim, a pored tebe još jedan Dregonbourn? Pa to će biti najbolja stvar ikad! Nemaš pojma glupane! La-la-la-la Online Skajrim igram ja.

Tako nekako bi izgledao moj napad na nekoga tko me osuđuje zato što gubim životnu energiju na MMORPG igre – pogotovo kada je riječ o nečemu što je utemeljeno na poznatom materijalu. No, kada bolje razmislim, sličan razgovor sam imao i kada je SWTOR bio najavljen, a svi znamo kako je to završilo. Činjenica je da sam veliko derište – otvoreno to priznajem, ali The Elder Scrolls Online će biti najbolja igra ikad, true story.

Moj prvi video komentar iz igre postaviti će vam atmosferu za ostatak recenzije i upoznati vas s nekim osnovnim mehanikama igre

Online avanture legendarnoga kontinenta Tamriel smještene su u vrijeme velike tranzicije poznate kao Interregnum. Riječ je o periodu izmjene moći, ali i neprestanih, krvavih sukoba između frakcija Aldmeri Dominion, Daggerfall Covenant i Ebonheart Pact. Destabilizacija i opći kaos stvaraju pogodne uvjete za ostvarivanje planova moćnih Daedric prinčeva iz dimenzije Oblivion koji po običaju guraju glavu onamo gdje ne treba. Glavna prijetnja među njima je gospodar duša Molag Bal koji je ovoga puta odlučio svoje carstvo Coldharbour povezati sa svijetom smrtnika.

Našu avanturu započinjemo kao zatvorenik u tamnici Molag Bala unutar koje se bacamo na kreaciju lika koristeći pohvalno fleksibilne i raznolike alate. Biramo jednu od utemeljenih Elder Scrolls rasa – Imperial, Argonian, Nord, Khajiit itd. te pripadnost jednoj od tri frakcije u sukobu.

Početak u tamnici je već poznato obilježje serijala, a shodno tome postoji i moćni simpatizer koji u nama vidi novog Konana Barbara, Xenu princezu ratnicu ili pak Gandalfa koji će spasiti svijet. U TESO ta uloga pripada misterioznom proroku kojemu ne znamo ime, ali čiju ruku vodilju neprestano prihvaćamo.

The Elder Scrolls serijal nikada nije bio poznat po pretjerano dubokim ili značajnim pričama. Glavna priča gotovo uvijek je bila najslabija karika u lancu, a ni sam TESO nije drugačiji po tom pitanju. Vrlo je očito da su veliki napori uloženi u taj segment, a Zenimax Online Studio zagazio je i korak dalje angažirajući poznate njuške koje su podarile svoje glasove likovima u igri – Kate Beckinsale, Bill Nighy, Alfred Molina pa čak i pythonovac John Cleese te mnogi drugi. No, ishod je svejedno prosječan.

Questovi koji prate glavne događaje, ali i one sporedne su moderne strukture i definiranog, gotovo linearnog usmjerenja. Pod modernim svakako mislim na povezane questove bez nepotrebnog osvrtanja i vraćanja na mjesta u kojima ste ih dobili. Zbog toga je questanje vrlo dinamično i shodno tome manje zamorno veteranima žanra poput mene. Sporedni questovi su raznoliki, nikada isti i vrlo često skrivaju u sebi zanimljive likove te situacije. Jedini pravi minus je taj što sve jednostavno ide po planu. Spontanost i avanturizam na kakve smo navikli u ostalim igrama iz serijala ovdje nećete pronaći.

TESO ima jasno definirane granice koje se zagriženim ljubiteljima Skyrima, Obliviona pa čak i Morrowinda vjerojatno neće dopasti. Podijeljen je na regije međusobno odijeljene učitavanjima. Svaka regija ima točno definiran broj questova koji će uvijek biti jednaki po strukturi i lokaciji bez obzira koju klasu ili rasu odabrali. Stoga, otvoreni svijet pun slobode kakav je Zenimax obećavao i nije toliko otvoren i slobodan. Neprestana učitavanja i kvazi otvoreni svijet su smrt svakog ambicioznog MMORPG naslova, a TESO je duboko zagazio u te vode – gotovo nepovratno.

Na prezentacijskom i vizualnom planu TESO izričito dominira nad ostalim igrama u žanru. Vizualni stil je mješavina animirane grafike kakvu smo imali prilike gledati u primjerice SWTOR-u s realističnim osvjetljenjem i drugim obilježjima koji vuku korijene iz Skyrima. Posebno se ističu modeli likova koji su izuzetno detaljni kao i minimalističko korisničko sučelje od kojeg možete napraviti čuda zato što ga je moguće unaprijediti s bogatim izborom nadodataka tj. addona napravljenih od strane igrača za igrače.

Masovne borbe među igračima znaju se proširiti do te mjere da na ekranu bude i po stotinjak hrabrih heroja.

Ipak nije sve savršeno i idilično. Draw distance pripada prošlom desetljeću, a nerijetko se osjeti i manjak detalja na otvorenim prostorima. Ipak, ti nedostatci u neku ruku predstavljaju mudro optimizacijsko riješenje što je rezultiralo time da TESO uspješno gone i starija računala. Dobra optimizacija posebno dolazi do izražaja u otvorenim bitkama masovnog PvP-a koji zauzima mjesto u centralnoj regiji Cyrodiil. Masovne borbe među igračima znaju se proširiti do te mjere da na ekranu bude i po stotinjak hrabrih heroja. Zauzimaju se kule, ovnovima se razbijaju goleme kapije, a katapulti razbacuju kamene gromade na sve strane. PvP je definitivno najbolja i najzabavnija strana igre u koju ćete svakako utrošiti velik broj sati ukoliko odlučite biti relevantni i zapaženi. Najsnažniji PvP igrač zauzima tron kao kralj Cyrodila što svakako predstavlja najbolju moguću nagradu, ali i motivaciju.

U mom drugom video komentaru uhvatio sam se sustava grupiranja i tamnica, ali i nekih drugih bitnih stvari koje bi trebale zanimati svakog ESO igrača.

Potrebno je pridružiti se i odgovarajućem guildu unutar kojega ćete se organizirati s drugim ljudima, trenirati i smišljati taktike. Taktiziranje i organiziranost su ključ uspjeha te uz odličnu balansiranost među klasama čine TESO najboljom timskom igrom koju sam imao prilike zaigrati u skorije vrijeme. To se vrlo dobro osjeti u PvP-u, ali i u organiziranom PvE-u odnosno unutar dungeona. Svaki dungeon ima normalnu razinu težine i obilježen je određenim level ograničenjem. Svaki od njih ima i svoj teži oblik namijenjen za veteran igrače koji su na maksimalnom levelu pedeset. End game sadržaj je bogat i raznolik. Gotovo uvijek ćete imati gdje ići skupljati opremu i materijale za stvaranje iste.

Dungeoni u svim svojim oblicima su vrlo izazovni s kvalitetno skrpanim boss sukobima. Zanimljivo su dizajnirani I upotpunjeni pričama te događajima koji nisu uvijek usko vezani uz glavnu fabulu igre. Za uspješno odrađivanje istih potrebno je imati dobro sastavljenu ekipu. Postava tank-healer-dps je imperativ, ali zbog odličnog sustava borbe klase koje su ljudima općenito dosadne u MMORPG igrama su ovdje najzabavnije. Posebno se ističe liječnik koji mora nišaniti suborce i praktički ih gađati s magijama zbog čega je uloga višestruko zanimljivija i izazovnija nego u ostalim igrama iz žanra.

Najveća pohvala ide sustavu borbe zato što je apsolutno drugačiji od svega ostalog što se provlačilo kroz žanr godinama. Uz poznati ciljaj-udari-blokiraj sistem iz serijala u miks je ubačen i udarac s kojim sprječavamo stvaranje magija, a na raspolaganju nam je i dobro staro kotrljanje u stranu za dodatno izbjegavanje projektila ili neprijateljskih zamaha.

TESO ima vrlo fleksibilan sistem talenata s kojim otključavamo aktivne magije i pasivne bonuse. Sistem je fleksibilan zato što bez obzira koju od početne četiri klase (Nightblade, Templar, Dragon Knight, Sorcerer) izaberete niste ograničeni na poznate žanrovske arhetipe. Na raspolaganju vam je velika sloboda s kojom je moguće stvoriti kradljivca koji nosi teški oklop i ogromni malj ili primjerice ratnika u suknji s lukom i strijelama. Nadalje, sve klase mogu graditi talente koji će od njih stvoriti tanka, healera ili damage dealera. Također je moguće nositi i drugi set oružja koji se uparuje s još jednom, dodatnom specijalizacijom zbog čega je od jednoga lika moguće napraviti tanka i healera pa čak i dvostrukog damage dealera.

Za prebacivanje s jednog oružja na drugo potrebna je mili-sekunda, a isto je moguće izvoditi i unutar borbe što može dovesti do fenomenalnih situacija i savršene sinergije između vas i vaših suboraca, bilo da se borite na poljima Cyrodila ili pustošite mračne tamnice.

Tu je i dobra stara distribucija poena na staminu, magicku te health kao i pogled iz prvoga lica koji je svakako privlačan dodatak. Podrazumijeva se da je pogled iz trećeg lica ipak nužno, funkcionalno sredstvo, ali poštujem Zenimax Online Studios zato što su odlučili ostati dosljedni serijalu.

Zanimljivo je to što sve magije možete bacati koliko hoćete. Sposobnosti izvučene iz talenata nemaju tradicionalne cooldowne, ali troše magicku i staminu što znači da će najuspješniji igrači biti oni koji će znati pravilno i pametno raspodijeliti te resurse. To svakako dodaje novu dimenziju borbi, pogotovo u PvP-u – osim što je potrebno pratiti svaki pokret neprijateljskoga igrača, morate i dobro predvidjeti te odgovoriti na njegovu potrošnju stamine i magicke.

Zbilja je interesantno kako gotovo nijedan razvojni studio ne može riješiti problem otvorenoga svijeta bez učitavanja – nešto što je Blizzard riješio još davne 2004. TESO ima i druge probleme koji su također riješeni u drugim, relevantnim MMORPG igrama. Primjerice iluzija nazvana mega server koji bi u pravilu trebao biti prepunjen igračima je zapravo sastavljen od velikog broja manjih kanala u koje su igrači raspodijeljeni nasumično. Svaki put kada se želite upariti s nekime morate se prebaciti u njihov kanal što nakon nekog vremena postaje vrlo naporno – pogotovo zato što svaki put morate zujati prilikom učitavanja ili proživjeti bug zbog kojega ne vidite svoje suborce.

Nadalje, postoje neke nelogičnosti poput nedostatka prijeko potrebne aukcijske kuće. Riječ je o neoprostivom minusu zato što morate trošiti dragocjeno vrijeme namjenjeno leveliranju i opremljivanju na deračinu po generalnom chatu. Postoji opcija pridruživanja u više guildova što vam omogućava da prodajete stvari ostalim članovima, ali to je blago rečeno potpuni kretenizam. Pogdrno sam sistem nazvao “guild whoring” za što mislim da zbilja ne moram pisati objašnjenje niti prijevod. Problem aukcijske kuće je također neoprostiv zato što ćete dosta vremena utrošiti u craftanje koje je jednostavno, ali i vrlo zarazno. Torbe će vam biti neprestano pune i jednostavno nećete znati što raditi s itemima koje stvarate osim da ih prodate NPC trgovcu, što je žalosno.

Kada se sve stavi na papir, da biste zaigrali TESO u punom smislu te riječi morate iskeširati iznos ekvivalentan kupovini dvije igre.

Ipak, nagradu za najveću nelogičnost i bezobrazluk odnosi opcija kupovine prvoga mounta i rase Imperial (koja je za standardnu kopiju igre zaključana) za prave novce. To apsolutno nema veze sa zdravim razumom ukoliko ste već platili kopiju igre i mjesečnu pretplatu. Kada se sve stavi na papir, da biste zaigrali TESO u punom smislu te riječi morate iskeširati iznos ekvivalentan kupovini dvije igre. Riječ je o odvratnom modelu koji stvara razliku među igračima i nevjerojatno podsjeća na one iz mora F2P naslova koji su čista otimačina novaca.

Istina je da TESO ima mnoge probleme, ali u isto vrijeme je i prvi MMORPG koji u području gameplay mehanike potpuno odstupa od repetitivnog standarda industrije. Iako je u pravilu gameplay taj koji određuje uspješnost MMORPG-a zato što provodimo sate i sate igrajući istu igru, ponekad ipak treba uložiti napore i u druge stvari.

Kao MMORPG je imao ogroman potencijal, a Zenimax Online Studios veliki prostor za neponovljiv dizajn koji je ipak ostao u mnogim segmentima nepromijenjen od ostalih igara na tržištu. Zatvoreni i ograničeni svijet, nedostatak određenih opcija te neke nelogičnosti u dizajnu kao i otimačina novaca od igrača vratile su TESO par godina unazad. S tugom u srcu ipak priznajem da će najvjerojatnije kroz neko vrijeme prijeći na F2P model koji će privući nove ljude, vjerojatno donijeti i veću zaradu nego sad, ali i po običaju uništiti igru do kraja.

The Elder Scrolls Online nije loša igra, ali je jednostavno razočaravajuće prosječna i nije vrijedna pretplate koju Zenimax nameće. Smatram da bi puno pravednije i bolje bilo da je igra imala Guild Wars 2 model pretplate – kupi igru i igraj koliko ti srce želi.

I tako mi sjedimo i dalje u podrumu naših milih roditelja, bez prijatelja, djevojke, a sada i bez para…

Zatvoreni u podrumu svojih roditelja, bez djevojke i prijatelja uputili smo se na avanture života u svijet Elder Scrollsa. No, ovaj put nismo sami – s nama su i drugi igrači.

• sustav borbe