Total War: Warhammer 3

NIKAD SLAĐI KHORNEFLAKES

Hrvoje Smoljić

Po broju Total War igara može se reći da je Creative Assembly već doktorirao prepoznatljivu kombinaciju takziriranja na poteze i borbe u realnom vremenu. Ipak, posebnosti bogatog Warhammer fantasy univerzuma sa sobom donose dovoljno kompleksnosti da se ovo sada zaista tretira kao zaseban serijal, čiju kulminaciju predstavlja upravo Total War: Warhammer 3.

60€ PC Ustupio izdavač

Dakle, već otprilike znate kako to ide – svaki nastavak franšize donosi novu kampanju, frakcije i inkrementalne kvalitativne izmjene. Kasnije u igru stižu nove frakcije ili poboljšanja postojećih uz epsku kampanju koja spaja trenutnu mapu s onima iz prethodnih igara. Tako je i ovdje slučaj pa hajmo vidjeti kakvo je ogoljeno Warhammer 3 iskustvo prije nego svi dodaci krenu pristizati, tj. vrijedi li ono uopće vašeg teško zarađenog novca.

MEDVJEĐA USLUGA

Prije nego vas baci na novu mapu velike kampanje, igra pruža mogućnost da uronite u pozamašan tutorial. Tutorial pretpostavlja da o njoj ništa ne znate i kreće od golih osnova. Kao takav, odličan je način da se igrači donekle upoznaju sa svime što ih čeka u ostatku igre. Iako je tutorial potpuno opcionalan, nije zanemariv ni za veterane serijala s obzirom na iznenađujuće bogatu priču koja služi kao uvod u događaje iz kampanje.

Iako je tutorial potpuno opcionalan, nije zanemariv ni za veterane serijala s obzirom na iznenađujuće bogatu priču.

Čak bi se usudio reći da je priča i način na koji je ona prezentirana u tutorialu bolja od one koju nudi kampanja. Ima svoju zasebnu mapu, razgovore između relevantnih likova, zasebne tehnologije pa čak i neku vrstu filmića s dosta uvjerljivom glasovnom glumom. Kampanja događaje iz tutoriala ukratko objasni, ali znatno je bolje kada te događaje možete sami odigrati.

Ukratko, velika carevina imena Kislev vidjela je sunčanije dane. Nacija je navikla da njihovo medvjeđe božanstvo imena Ursun svake godine svojom rikom otpuše zimu i uvede zemlju u ljetne dane. No, to se nije dogodilo već dugih sedam godina i nacija polako umire. Vi predstavljate ekspediciju koja kreće u potragu za Ursunom. Tu ću stati i reći kako priča tutoriala utjelovljuje onu uzrečicu “put do pakla popločan je dobrim namjerama”. U glavnoj kampanji Ursun i njegova moć također predstavljaju glavni cilj igrivih frakcija, a što će biti s njom – ovisi o njihovom moralnom kompasu.

TOTALNI KAOS

Total War: Warhammer 3, kao i sve ostale Total War igre, kombinira igru na poteze na velikoj mapi s borbama u realnom vremenu sa stotinama, a ponekad i tisućama jedinica. Sama mapa u kampanji je poprilično impresivna u smislu veličine, ali i raznolikosti terena i okoliša. Bez obzira na moju privrženost široj Warhammer franšizi, ovaj fantastični zaplet na Total War formulu oduvijek mi se činio kao plodnije tlo da maštovitost studija dođe do izražaja. Malo je reći kako je to ovdje ostvareno u punom sjaju.

Osim relativno raznovrsne glavne mape, novost u ovom nastavku su portali koji vode na manje mape u paklenim domenama bogova kaosa. Svaka od njih utjelovljuje sve što Khorne, Nurgle, Tzeentch i Slaanesh predstavljaju. I kao takve pružaju dobar kontrast normalnim biomima glavne mape.

Kao što rekoh, mehanički je to još uvijek ista Total War priča gdje se pobjeda ostvaruje ratom, diplomacijom ili ispunjenjem posebnog pobjedničkog uvjeta, koji opet podrazumijeva i ratovanje. Odabrana frakcija i svaki njen vođa imaju svoju startnu točku na mapi i jedan malen teritorij valja pretvoriti u veliko carstvo na koji god način znate i umijete.

Odabrana frakcija i svaki njen vođa imaju svoju startnu točku na mapi i jedan malen teritorij valja pretvoriti u veliko carstvo.

Kasnije u godini očekujte veliku Mortal Empires kampanju koja će spojiti mape iz kampanja sve tri igre i dovesti frakcije iz prethodne dvije. Do tada na izbor imate ukupno sedam frakcija plus jednu dostupnu u obliku DLC-a. Od ovih standardnih, tu su redom Legije Kaosa iliti Chaos Undivided, Khorne, Nurgle, Tzeentch, Slaanesh, Kislev i Cathay.

Nisu sve potpuno izbalansirane, ali to nije ništa novo i ne sumnjam da će Creative Assembly situaciju podešavati kroz ažuriranja i DLC-eve. Ipak, svaka od njih ima pregršt odličnih, tematski prikladnih mehanika koje ih čine jedinstvenim u odnosu na druge i daju poticaj za ponovna igranja.

Primjerice, Kislev je kao švicarski nožić s dosta raznovrsnih jedinica od kojih se mnoge mogu prebaciti s borbe prsa o prsa na dalekometnu borbu pa daju puno prostora za kreativno taktiziranje. Posebna valuta im je devotion, a istu ulažete u jednu od dvije unutarnje frakcije koje nose drugačije bonuse. Cathay su u suštini magični fantasy Kinezi čije su vođe zapravo zmajevi u ljudskom obliku. Čak imaju i “veliki zid” koji ih štiti od napada demona. Sve zgrade i jedinice imaju ili Yin ili Yang oznaku i da bi frakcija bila efektivna u borbi i izvan nje, potrebno je držati balans između te dvije vrijednosti.

Demoni su još zanimljiviji. Vojske Khornea vole borbu i lubanje koji su im glavna valuta, Nurgle širi boleštine i građevine mu se same nadograđuju, Slaaneshevi hentai demoni su brzi i mogu zavoditi i preuzeti kontrolu nad protivničkim frakcijama i vojnicima, a Tzeentch voli dalekometnu borbu, magije i uzrokovanje kojekakvih diplomatskih nedaća.

Ako se pak ne možete opredijeliti za jednog boga kaosa, tu je Chaos Undivided frakcija koja ima pristup apsolutno svim moćima i jedinicama gore spomenutih bogova. Preporučena je za jedan od prvih prolazaka igre i lako je vidjeti zašto. Osim što je ultra kul u jednoj vojsci kombinirati sve impresivne demone, to pruža ogromne mogućnosti za eksperimentiranje i traženje kojekakvih sinergijskih efakata među jedinicama. Osim toga radi se o jedinoj frakciji u kojoj je moguće imati vlastitog demonskog princa kojem se može mijenjati izgled i sve statistike.

TRUBE RATA

Novost u kampanji dolazi u obliku gore spomenutih portala. Oni se sporadično pojavljuju na glavnoj mapi i osim što šire korupciju na terenu, vrlo brzo počnu izbacivati horde demona kojima je cilj ostalim frakcijama i igraču zagorčati život. Na prvi pogled to zvuči kao invazije kaosa iz prethodne igre, ali Creative Assembly je prihvatio negativnu reakciju igrača i doradio tu formulu.

Novost u kampanji dolazi u obliku portala koji šire korupciju na terenu i brzo počnu izbacivati horde demona.

Igra prije svega upozori igrača na pojavu portala i daje mu prostora za disanje prije nego krene s negativnim efektima bilo koje vrste. Na taj način često imate dovoljno vremena došetati do portala da ga zatvorite, iskoristite da se teleportirate na lokaciju drugog portala ili s vojskom vođe frakcije uđete u domenu kaosa.

Jednom kad ste unutra, glavni cilj je ubiti i skupiti dušu demonskog princa. Ako vi ili protivnik uspijete skupiti četiri duše, idete u posljednju bitku koja je također jedan od uvjeta za pobjedu. Za razliku od Vortex kampanje u prethodnoj igri, ovdje nema magičnog teleporta na lokaciju i sukob s vojskom koja drži četiri duše nego je potrebno klasičnim putem pokušati spriječiti protivnika. Stoga zaboravite da ćete kampanju koristiti kao sandbox mod jer je pritisak da jurite misije i ciljeve veći nego ikad.

Tu su također nove survival bitke i kako im ime kaže, one su pravi mali test izdržljivosti. Ukratko, vojskom je potrebno zauzeti tri točke na mapi te se na svakoj oduprijeti valovima protivnika. Ubijanjem neprijatelja i zauzimanjem točaka priskrbljuje se valuta kojom si je moguće olakšati cijelu stvar gradeći zidove, tornjeve, barikade i druge pomoćne zgrade.

Bile mape zatvorenije ili otvorenije, stvar često funkcionira kao kakva tower defense igra jer je obično najbolja strategija natjerati protivnike u uska grla kako bi se neutralizirala njihova brojčana nadmoć. Znaju survival bitke biti zabavne, ali mape na kojima se odvijaju su velike i bitke često zaista traju predugo. Kako su vezane uz uvjet za pobjedu, teško ih je ignorirati pa znaju biti dosta zamorne. Često sam jedva čekao da završe i da se vratim na kraće, efektnije bitke na glavnoj mapi.

Znaju survival bitke biti zabavne, ali mape na kojima se odvijaju su velike i bitke često zaista traju predugo.

Tamo imamo novosti u domeni opsada gradova. Mape s gradovima su sada zaista ogromne, pružaju više mogućnosti za probijanje zidina i više različitih puteljaka unutar gradova, a kao i survival, na strani obrane nude mogućnost gradnje kojekakvih obrambenih građevina. Sve navedeno čini ih znatno dinamičnijima, zabavnijima i s puno više taktičkih mogućnosti – kada funkcioniraju. Nažalost, čini se da se umjetna inteligencija teško nosi s povećanjem kompleksnosti. Protivničke vojske često se izgube u labirintu ulica, ignoriraju sekundarne zadatke ili se čak potpuno zamrznu ne znajući kud sa sobom.

Po pitanju diplomacije sada je moguće bez diplomatskih sankcija objaviti rat onim napornim frakcijama koje se šetaju vašim teritorijem, moguće je direktno trgovati gradovima i diplomatski saveznici se nešto pametnije ponašaju u određenim situacijama. Daleko najbolji dodatak je što su diplomatski napori konačno isplativiji jer saveznici mogu graditi bazu u gradovima drugih saveznika.

To omogućuje regrutiranje jedinica iz savezničke frakcije i njihovo slobodno korištenje što daje hrpu dodatnih mogućnosti u pristupu borbama. Super je što protivnici konačno uzimaju u obzir snagu vaše frakcije prilikom pregovora pa će rjeđe biti situacija gdje vas protivnik odbija iako ga nadjačavate 50 000:1 po svim kriterijima. Mala zamjerka je što umjetna inteligencija još uvijek ne uzima u obzir igračevu snagu kada objavljuje rat nekom od njegovih saveznika.

DETALJI UNUTAR DETALJA

Warhammer 3 je vizualno impresivan, ali i zahtjevan. Za spomenuti je da igru gotovo morate instalirati na SSD ako ne želite provesti ekstremno bolnu količinu vremena u ekranima za učitavanje. Što se performansi tiče, razlika između visokih i ultra detalja u određenim postavkama, a ovisno o sceni može koštati i do 30 fps-a.  Ako neke od bitki možete izgurati na ultra detaljima, pripremite se na pravu poslasticu. Mape u kojima se odvijaju borbe, a naročito one u domenama kaosa, nikad nisu izgledale bolje i pršte od osobnosti i detalja.

Modeli različitih jedinica također izgledaju odlično, a zaista je nevjerojatno koliko raznolik repertoar animacija imaju ovisno o onome što rade. Opet, demoni su tu naročito ekspresivni i ako zumirate na akciju možete ih uloviti kako skaču jedni po drugima, grizu, tuku se i doslovno izlaze jedni drugima iz guzice. Ukratko, nikad nije bio veći gušt onako cinematično preletavati preko bojnog bolja i gledati akciju izbliza.

Modeli različitih jedinica izgledaju odlično, a zaista je nevjerojatno koliko raznolik repertoar animacija imaju.

Korisničko sučelje doživjelo je hrpu promjena od kojih bi rekao da je dobrih 90% pozitivno. Za preostalih 10% pitam se zašto su išli “popravljati” ono što nije bilo pokvareno. Od pozitivnih stvari bih izdvojio vidljive portrete heroja u bitkama, jednostavniji prikaz svih snaga i slabosti pojedinih jedinica, lakše snalaženje u herojskim menijima i upravljanje njihovom opremom, više informacija o pojačanju koje stiže u bitku i slično. Stvari koje su bile nedovoljno objašnjene u prethodnim igrama sada su generalno jasnije, a super je što postoji opcija za isključenjem svih pomoći ako smatrate da vas igra previše drži za rukicu.

S druge strane, pozdravite se s onim lijepim sustavom sortiranja misija po njihovoj važnosti koji je bio prisutan u prošloj igri. Ovdje ih igra sve baca na desnu stranu ekrana kako stižu što nakon par sati igre zna izgledat vrlo nepregledno. Osim toga, portreti još uvijek izgledaju očajno što naročito bode u oči kada ostatak igre izgleda tako dobro. Ima tu još nekih sitnica, ali ništa značajno.

Zvuk je također bogat, slojevit, a zvukovi koje jedinice proizvode su užasno raznoliki. Heroji čak prije borbe održe govor da podignu moral svojih jedinica. Glazba tematski odgovara odabranoj frakciji i onome što se događa na ekranu. Kad se dvije vojske sretnu na bojnom polju glazba polako poraste od minimalne i atmosferične do orkestralno epske i po meni je možda najbolje što trilogija ima za ponuditi.

SKUP SPORT?

Total War: Warhammer 3 dostupan je po punoj cijeni, ali i u sklopu pretplate na Game Pass. Neovisno kako ga zaigrali, u budućnosti nas čeka hrpa plaćenih DLC paketa: počevši od mogućnosti da jedinice krvare, do raznih frakcija i poboljšanja za iste. Nekima će to biti odličan razlog da zaigraju igru mirne duše znajući kako hrpa sadržaja tek stiže dok će joj drugi okrenuti leđa u želji da spase svoj novčanik od takve prakse.

U koji god kamp spadali, znajte da je Warhammer 3 prava mala kulminacija svega što Total War: Warhammer treba biti. Gotovo svaki aspekt igre dobio je zasluženu ljubav te je rafiniran, poboljšan ili u potpunosti zamijenjen nečim boljim. Makar ne uložili u niti jedan DLC i unatoč zamjerkama, ovo je još jedna Total War igra koju ljubitelji strateških naslova ne bi smjeli propustiti.

Total War: Warhammer 3 izgradio je pravu tvrđavu na čvrstim temeljima prethodnih nastavaka i najbolja je igra u serijalu koju čeka još sadržajnija, ali skupa budućnost.

• raznovrsne frakcije s jedinstvenim mehanikama
  • poboljšanja u opsadama i diplomaciji