Prelazeći Until Dawn nekoliko sam puta igru poslao tamo gdje sunce ne sja, a u jednom trenutku derao sam se na ekran govoreći svom liku da se okrene jer iza njega stoji ubojica. Da se razumijemo, ja to kao ljubitelj horor žanra u pravilu nikad ne radim. Until Dawn očito mi je napravio iznimku i po tome je poseban. Ali riječ je zapravo o najmanje originalnoj igri unazad nekoliko godina. Radi se tu o besramnoj kolekciji svih postojećih klišeja zastrašivanja. Pa kako je onda moguće da ova PlayStation 4 ekskluziva po ičemu bude posebna?
U pitanju je nekakva crna magija B produkcije u neočekivanom spoju s mehanikama gameplaya koje nam obično nemaju smisla. Konkretno – Until Dawn je jedan veliki interaktivni film od šest sati. Scenarij ste mu čuli milijun puta – osmero napaljenih tinejdžera odlaze na zabačenu planinu partijati kao porno zvijezde. A tamo ih naravno dočeka zabava za glavu izgubiti. I to tehnički nije spoiler jer je Until Dawn specifičan po tome što u njemu nitko od igrivih likova ne mora nužno umrijeti.
Iako je riječ o eliminacijskom hororu, sve igrive likove ovdje možete spasiti – čak i plavušu, ne biste vjerovali. Ali isto tako sve ih možete poslati i u smrt, što je jednako zanimljivo kao dodatan motiv za ponovni prelazak. Postoji, naime, trofej koji se dobiva ako završite sa scenarijem da na kraju nitko nema posvjedočiti što se na planini dogodilo.
Kao i u svakom „interaktivnom filmu“ u maniri Telltalea ili Quantic Dreama, u Until Dawnu nema neke posebne dubine gameplaya. Igra vam pričom sama diktira kad vodite kojeg lika i kamo s njime možete ići. Istraživanje okoliša nije zanemarivo, ali radnja se pomiče na dva načina – kad igra u nekoj situaciji ponudi više izbora vama na odluku, te kroz QTE sekvence. Ništa novo, ništa revolucionarno – jer većina odluka i QTE sekvenci ionako nema utjecaja na priču nego su samo kozmetičke. Ipak, stvar je u tome da su jako dobro zamaskirane pa pri prvom prelasku ne znate koje odluke presuđuju o tome tko će preživjeti, a tko izgubiti glavu.
…pri prvom prelasku ne znate koje odluke presuđuju o tome tko će preživjeti, a tko izgubiti glavu
A kad glava padne nije vam svejedno jer za tog lika povratka više nema jer ne možete učitati prethodni checkpoint gdje je živ i ispraviti svoju grešku da ga očuvate na životu. No ovaj svojevrsni permadeath ipak ne ide tako da vas kažnjava prekidom priče – radnja se bez pokojnog lika nastavlja i dalje. Until Down na taj način svoju atmosferu drži maksimalno napetom do samog kraja, a to je za jedan horor pravo postignuće.
E sad, ako ćemo cjepidlačiti, postoje tu sheme koje umanjuju značaj smrti u igri. Primjerice, neki su likovi manje važni od drugih. To jest, neki mogu umrijeti na više načina, a neki samo na jedan jer je priča tako konstruirana. Međutim, ne treba to uzimati kao minus jer je u prvom prelasku to sve jako dobro prikriveno i stalno imate osjećaj da bi vam likovi mogli odapeti na svakoj QTE sekvenci.
Dodatni psihološki pritisak daju vam Totemi – predmeti koje pronalazite tijekom igranja, većinom ako malo istražujete (što u nekoliko slučajeva ima svoj rizik). Totemi su predmeti koji vam na dvije sekunde prikažu moguću budućnost – kako bi vam lik mogao umrijeti ili na koji bi način mogao preživjeti. Totem vam neće pokazati gdje bi se to moglo dogoditi i kada, ali će vam nekim čudnim psihološkim trikom u podsvijest prizvati oprez. Primjerice, ako vidite da lik može umrijeti u vatri, onda ćete biti posebno oprezni kad s njom dolazite u kontakt.
VIDEO KOMENTAR #1
Totemi su u konačnici, kao i većina stvari u igri, samo privid – smrt se dogodi ili ne dogodi neovisno o njima. Možete ju zaobići „pametnim“ igranjem, odnosno čistom logikom kojom se likovi u horor filmovima nikada ne vode – jer znate da je pametnije ostati u grupi nego se izdvajati iz nje. Međutim, ima i dijelova igre u kojima možete osuditi svoje likove ni krivi ni dužni.
Naime, jedna podvrsta QTE sekvenci je i držanje kontrolera nepomičnim. U biti – QTE sekvenca u kojoj ne smijete raditi ništa. S psihičke strane to zna biti itekako napeto – pomislite da bi vam se kontroler mogao pomaknuti samim time što dišete pa u takvim scenama pokušavate zaustaviti dah, što zapravo rade i vaši likovi. Taj trik je odličan sve dok to nije – kad igra registrira da ste pomaknuli kontroler, a vi biste se okladili da niste. Da je u pitanju nešto nebitno nikoga ne bi bilo briga za to, ali na taj način možete izgubiti polovicu likova pa to ponekad može biti itekako frustrirajuće.
VIDEO KOMENTAR #2
Frustrirajuće su pomalo i ostale tehničke stvari vezane uz rigidnu kontrolu likova, nezgodne kutove prilično spore kamere, nekoliko čudnih animacija te povremene padove frameratea kad se na ekranu nađe više likova. Inače bismo rekli da je i to inspirirano B produkcijom, ali Until Dawn je zapravo horor s vrlo visokim budžetom, što se najbolje vidi na njegovoj prezentacijskoj strani. Za igru je angažirano nekoliko poznatih holivudskih glumaca kao što su Hayden Panettiere, Peter Stormare i Rami Malek, koji su svoj posao odradili na zavidnoj razini. Možda vam facijalne animacije nisu najvažniji element grafike u igri, no nevjerojatno je koliko uvjerljiv prikaz straha na licu vašeg lika može doprinijeti atmosferi igre.
Uostalom, oko te atmosfere se sve i vrti. Mnogo važnije od svih tehničkih manjkavosti jest to da vas Until Dawn može dobrano zaplašiti, što po našem mišljenju radi bez problema. Ako ste ljubitelj napetosti i raznih gadosti, to vam je jedino zeleno svjetlo koje trebate za nabavljanje ove igre. Zato zamračite sobu, zaključajte vrata, nabijte slušalice i probajte izdržati do zore. Sa svim glavama na okupu ili pak bez njih.
Himand
31.08.2015 - 18:47zasluzuje vise, ima jedan mali minus i samo 80? ma dajte budimo realni 🙂
Wingmaker
@Himand, 31.08.2015 - 19:31Dolje HCL jušni nazi 🙂 ;P
R4iden
@Himand, 31.08.2015 - 22:37Stvar je u tome sto igre ne pocinju sa ocjenom 100 pa im se oduzimaju greske. Svaka igra pocinje sa ocjenom 0 pa joj se daju bodovi. 😀
Gamers4Life
@Himand, 01.09.2015 - 07:25Realni su jer je pola priče, pri kraju nekako zbrzano urađena, kao da im je ponestalo ideja te mnoge nelogičnosti u ponašanju likova i donošenju odluka.
Himand
@Himand, 01.09.2015 - 12:55a vidis nisam na taj nacin razmisljo 😀 u pravu si
KarloKarlec
@Himand, 01.09.2015 - 16:14nema smisla nijedno, logično je da počinje od potpune sredine, 50. A čisto sumnjam da tako odlučuju ocjenu
Nikica Kasuni?
31.08.2015 - 19:59Izgleda da su te "male greške" dosta velike ako je ocjena 80. Igra zaslužuje min 94 (ako ste izbirljivi što se tiče kamere. Dvije igre (kako znam) su dobile 94 i 95, doslovno za jednu nikada nisam čuo.
InDy4962
@Nikica Kasuni?, 31.08.2015 - 22:02Meni je najvise zasmetalo kada su GTA 5 dali 99, a
Mirek
@Nikica Kasuni?, 31.08.2015 - 23:48Premalo il previše?
pesek32
@Nikica Kasuni?, 01.09.2015 - 06:18Previše.
KarloKarlec
@Nikica Kasuni?, 01.09.2015 - 16:15nemam pojma koja ima 94, talos principle ima 95.
Milo Hrnic
@Nikica Kasuni?, 14.09.2015 - 23:28mislim da na hcl-u lista ide do 120 jer Little big planet 2 ima 98. 🙂
MoGaming
31.08.2015 - 20:03nadam se da će jednog dana osvanut na pc-u,predobro izgleda
pesek32
@MoGaming, 01.09.2015 - 06:19Sony nije Microsoft, ne računaj na to.
Dovla Van Pit
@MoGaming, 02.09.2015 - 11:14Pa…trebalo bi,bu se vidlo ak će ić dobro prodaja za ps4,zašto onda nebi izbacili i PC verziju,naravno poboljšanu
RedEy3
31.08.2015 - 21:25Meni je igra čista 100-tka s obzirom na žarn, ali svako ima svoje. Također sitne tehničke poteškoće nebi trebale uzeti 20% na glavnu ocjenu. Moje mišljenje.
Black_Pirate
31.08.2015 - 22:28razumijem da moraju tinejdzeri biti glupi, ali zar ta glupost toliko iritantna da bude, do nivoa konstantne tenzije transfera blama…. kako se sazivjet sa necim sto je u toj mjeri ukinuto u karakteru i do te mjere iritantno da jedva cekam da iscezne kao pojava na ekranu… par steriotipnih crta u ponasanju i to je to… dovoljno pretpsotavljam za siroki auditorijum ionako preplavljen idiotima… tako da me ne cudi visoka ocjena ove glupe igre koja jeftinim i davno prevazidjenim horor trikovima prodaje maglu.. kroz te klise face i dijaloge… dok sam je igrao imao sam osjecaj kao da na silu gledam rijetko glup horor film i pritiskam dugme.. tako da sve u svemu, horror iskustvo
R4iden
@Black_Pirate, 31.08.2015 - 22:39Realno ne volim taj tip horroraca, ali ima ljudi koji vole te klišej horrore gdje se ekipa razdvaja i donosi glupe odluke. Ova igra je radjena za te ljude i ti ljudi uzivaju u ovoj igri.
Black_Pirate
@Black_Pirate, 01.09.2015 - 01:22Ima ljudi sto vole i te klise americke tinejdzerske komedije… te ricu od smjeha dok gledaju svu tu predvidivost i repetitivnost. Bas zanimljivih ljudi ima…. Svaki dan se odusevim i pomalo preuzmem blama na sebe. Dobro je za kosti.
KarloKarlec
@Black_Pirate, 01.09.2015 - 16:16igra je trebala biti napravljena ovako, sa tonom klišeja. vidim kako te to može razočarati i natjerati da ne igraš igru doduše
Black_Pirate
@Black_Pirate, 08.09.2015 - 19:10poenta je da se iscudjavam da nekoga ko ima vise od 12 godina, a voli horor igre ili filmove, uspije atmosferom i trikovima kupiti sav taj klise ili jos ljepse, uplasiti… mimo toga igra je dosadna i karakteri su neopisivo iritantni, sto nije bas moralo biti tako. Dakle, materija je prevazidjena i prekopirana…animacije su dobre i taj twist oko mogucnosti izbora i prividne kontrole nedje pije vodu…. ali Iz nekog razloga ljudi su masovno odusevljeni kompletnom ponudom. Pa eto, ne bi bilo lose da se horor zanr u gamingu susresredi na takav profil igre u buducnosti… ionako su zastranili sa puta, zaboravivsi na skromnost ukusa zatupljene mase
Gamers4Life
01.09.2015 - 05:50Ne sviđa mi se to što je 'plot twist' nekako zbrzano urađen, kao da im je ponestalo ideja, samo ću reći da se to odnosi na ubicu da ne spoilam neke.
BaDly
01.09.2015 - 07:51Ja osobno obožavam ovakve igre, pa mi je i ova naravno must have i počeo sam ju prelaziti.
Jedino što mi je zanimljivo što igra ima relativno solidne ocjene na većini portala, ali nitko nije spomenuo trajanje igre koje je definitivno prekratko (po riječima recenzenta koji su je prošli, ja još nisam), a s druge strane kad je izašao order 1886, to je bio glavni razlog zašto je igra pobrala loše ocjene….dok je barem po mojem iskustvu i mišljenju igra nebo i zemlja naspram ove.
Corvodin
@BaDly, 01.09.2015 - 08:35Da budemo pošteni, Order nije imao nikakav nivo replayabilty-a, ovo se barem može više puta preći, ako ti priča i likovi ne izazovu kap pri prvom prolaženju.
Ementaler
@BaDly, 01.09.2015 - 09:07The Order uz kratkoću nije bio ni ništa osobito novo, svježe ili interesantno po pitanju gameplay mehanika u svom žanru… i naravno, tu je taj problem manjka replayabilityja.
Artyom
01.09.2015 - 13:43Za ovu 80-etku biste mogli imat problema sa Vladimirom Kličkom, a to sigurno ne želite. :p
Dilo_trasul
01.09.2015 - 14:52Dosadni ste sa tim ocjenama nenormalno jebote ko da vam ide u djep il iz djepa ak igra nebude ocjenjena kako vi mislite,meni izgleda zanimljivo i definitivno cu je nabaviti jebe me se jel dobila 80,90,50.Uglavnom dobra recenzija iz koje svak moze zakljucit dal ce mu igra pasat il je odjeb
ivan21
01.09.2015 - 16:39Bome visoki buđet…
Ali ona Sam je bila najbolja. 😀
jo
02.09.2015 - 11:43S obzirom na ograničenja next shit konzola, šteta bi bilo da neka exkluziva ovakva ne izađe i za PC.
4K, 60 fps, bilo bi to lijepo viđet kako izgleda naspram 720p i 30fps.
rodjakov1
@jo, 02.09.2015 - 22:00PlayStation ekskluziva ne bih racunao da ce izac na PC.
rodjakov1
02.09.2015 - 22:04Meh, znam da je trebalo ispast kao klišej, ali meni bi osobno bilo bolje da cudovista ni nema nego da je sve jedna velika misterija koju mozes, ali i ne moras rijesiti.
RedEy3
26.09.2015 - 08:10Sad kad sam ju ponovno prošao. Ipak moram dati ocjenu 9/10 tj 90/100.
Igra u svom žarnu je stvarno vrhunska. Grafika je jednostavno fenomenalna. Najbolja grafika koju sam ikad vidio. Doslovno u 50% slučajeva imam osjećaj da gledam film. Dapače, cura mi uletjela u jednoj sceni i gledala 20-30 sekundi nakon čega me pitala koji film gledam.
Priča je odlična, ali baš kako se bližio kraj djelovalo je brzopleto i likovi su radili notorne gluposti.
SPOILER
Kada idete prema ludnici sa ashley, emily, chrisom i sam, ostave vas sami – u tunelima kojima ne vidiš prst pred nosom – kada znaju da postoje čudovišta i da ih love. Oni ostave samu curu stotinu metara iza. I onda ako napravite grešku i ostane bez glave – ovi ni ne primjete da se ona nikad nije pojavila tj regroupala s njima – djeluje mi kao plot hole. I općenito se likovi previše hrabro ponašaju bliže kraju – ako likove nije strah – neće biti ni mene. Tako je i bilo pri kraju, uopće me više nije bilo strah dok sam u prvoj polovici igre bio cijelo vrijeme napet. Tako da su to propusti IMO, ali svejedno odlična igra.