Razotkriven je problematični razvoj Dragon Age: The Veilguarda, temelji su bili truli od samog početka
Detaljno izvješće novinara Jasona Schreiera otkrilo je tužnu priču razočaravajućeg Dragon Age: The Veilguarda – igre koja je zamalo ubila veteranski studio BioWare.
Dragon Age: The Veilguard nije ispunio očekivanja izdavačke kuće Electronic Arts, prodavši se 50% slabije od predviđenoga. Uslijedili su potom otkazi u BioWareu, kao i pitanja kako se nekadašnji div zapadnjačkog RPG žanra uopće našao u tako nepovoljnoj situaciji.
Odgovor je naoko jednostavan – da su napravili kvalitetniju igru, ne bismo sad pisali o tome. Međutim, priča iza cijelog projekta je takva da je pravo čudo što su iz BioWarea uopće dovršili taj Dragon Age: The Veilguard. Novinar Jason Schreier za Bloomberg je objavio detaljno izvješće kako je tekao nesretni razvoj te igre, a u istome je objasnio kako su temelji Dragon Agea u startu bili problematični. Drugim riječima, zbog određenih odluka nadležnog Electronic Artsa nije bilo šanse da igra bude išta bolja od onoga što smo na kraju dobili.
Kako je već bilo poznato, inicijalno je četvrti Dragon Age bio zamišljen kao multiplayer / live service naslov. Tvorci samog Dragon Age serijala su se protivili tome te naposlijetku napustili studio. Nakon što je 2020. uslijedio live service fijasko zvan Anthem (ugašen nakon godinu dana), iz Electronic Artsa su promijenili ploču te su BioWareu naredili da se vrati formatu single-player avanture, kakvim se studio i proslavio.
Međutim, upravo je tu nastao najveći problem. Ne želeći baciti godine rada u vjetar, glavešine iz Electronic Artsa dale su naredbu kako Dragon Age projekt neće krenuti ispočetka, već će se ono napravljeno prenamijeniti za totalno drugačiji tip igre. Na temelju odbačenog multiplayer naslova koji se bazirao na misijama, studio je u roku 18 mjeseci trebao napraviti klasični Dragon Age RPG s questovima u kojima igrači donose odluke s utjecajem na kompletnu priču.
Taj je potez fundamentalno osudio Veilguard na propast te je za sobom povukao čitav niz brzinskih izmjena zbog kojih je konačni proizvod ostavljao dojam neujednačene kvalitete. Kako navodi Schreier, BioWareu nije bilo dopušteno da odbace temelje multiplayer projekta koji su bili totalno suprotni onome što su po novom planu trebali dostaviti. Dok je igra bila dizajnirana kao multiplayer naslov, važni likovi u priči nisu smjeli umrijeti po dizajnu, a nakon promjene plana trebali su iste te likove iskoristiti za priču gdje bi odluke igrača utjecale na to koji će likovi umrijeti.
Krajem 2022. interno je testiranje Veilguarda otkrilo nezadovoljstvo igrača zbog manjka značajnih odluka koje se u igri donosilo. Projekt je potom bio odgođen, BioWare je ubacio nekoliko takvih odluka (npr. koji grad spasiti od napada zmaja), ali su to bila tek hitna krpanja na strukturi koja jednostavno nije odgovarala single-player RPG-u.
Teret multiplayera bio je prisutan i u tonu igre. Inicijalno je multiplayer projekt tonski bio zamišljen kao igra zajedljivog humora, pa je usred razvoja priča prepravljana više puta kako bi bila ozbiljnija i tonski bliža prethodnim Dragon Age naslovima.
Dodatna stvar koja je negativno utjecala na priču same igre bila je štrajk glasovnih glumaca. Navodi se kako su pisci Veilguarda bili ograničeni oko stvaranja novih scena ili mijenjanja postojećih jer su riskirali kašnjenje igre i probijanje rokova. A kako je Dragon Age praktički bio u razvoju skoro sedam godina, u Electronic Artsu nisu htjeli razmatrati daljnje odgode.
Schreier otkriva i kako je na Dragon Age: The Veilguard negativno utjecalo rivalstvo dvaju ekipa unutar BioWarea. Početkom 2023. je za Dragon Age: The Veilguard bila angažirana ekipa koja je pripremala sljedeći Mass Effect. Kritike novih voditelja razvoja (iz Mass Effect tima) nisu dobro sjele dotadašnjoj ekipi koja je radila na igri. Njima je prethodno Electronic Arts bio uskratio budžet za ambicioznije ideje, a onda je novac bio odobren drugoj ekipi koja je igri dodala završnicu kakvu smo vidjeli u konačnoj verziji Veilguarda.
Ukratko, radilo se o problematičnom razvojnom procesu u kojemu se na kraju nije dogodila “BioWareova magija”. Razvoj prethodnih BioWareovih igara svojedobno je također bio problematičan, ali bi sve na kraju znalo “sjesti” na svoje mjesto u završnoj fazi posla, što se interno nazivalo “BioWare magijom”. Nakon razočaravajućeg niza u kojemu su Mass Effect Andromeda, Anthem i Dragon Age: The Veilguard, čini se kako je ta BioWareova magija postala dio prošlosti.
tomekplejka89
11.06.2025 - 18:32Da…i onda kada ljudi kazu da im se igra ne sviđa da tu nesto ne stima i da to nije ona igra odnosno serijal koji oni znaju i vole odma ih se osuđuje i proziva. Ccc
Delaney
@tomekplejka89, 11.06.2025 - 19:39Ovi kaj prozivaju i govore gluposti njihov problem.. zapravo je sve jednostavno ako ti se ne svidi ne igras i ne potrosis novac , ja osobno cijenim svoje slobodno vrijeme i ne visim cijeli dan na igricama al isto tako volim odigrat kvalitetnu igru tipa rdr2,bg3 ove godine sam kupio samo kcd2 i meni osobno super jer me to zanima. I to su igre koje su vrijedne tih novaca.Poanta price je da su ljudi ogorceni jer ne mozes izbacit igru koja je sklepana zato jer eto tako serijal je i blabla nebitno ako vec izbacujes ne kvalitetnu igru onda mi ju nemoj stavit za 80e jer to mogu kupit samo veliki fanovi ili glupi ljudi kaj ne znaju na kaj drugo potrosit svoj zaraden novac. Kraj price
Darcoolio
@tomekplejka89, 11.06.2025 - 20:20Normalno, osude i prozivanja za ovakvo smeće.
Nas uopšte ni ne treba da zanima da li su ili nisu imali probleme u razvoju, imaš proizvod koji moraš da prodaš ogromnoj bazi fanova naslova, a ti napraviš potpuno retardiranu igru, sa isto tako retardiranim dijalozima i likovima.
I to ti nije dovoljno, imbecilna agenda pršti na sve strane.
Iskreno, to mislim da nema veze sa razvojem igre, jer da su bar malo zadržali DA sveta u igri i batalili tHeY/tHeM proseravanje možda bi im fanovi i progledali kroz prste.
Ovako, dobili su ono što su zaslužili, a mi nismo dobili ono što smo očekivali.
mi smo na gubitku za jednu igru, a oni na mnogo ozbiljnijem.
Ravel
11.06.2025 - 18:33Jedna od osoba koja je radila na DA je rekao da EA nikad nije znao što načiniti od ove franšize i itekako se vidi. Šteta, mogao je to biti vrhunski serijal, međutim evo nas tu.
lordvader6666
@Ravel, 11.06.2025 - 19:20E bas tako.
Darcoolio
@Ravel, 11.06.2025 - 20:094 dela, 4 različite igre.
TheCaptainCrash
@Ravel, 12.06.2025 - 08:47EA nema sto imati glasa kakva ce biti igra i o cemu ce se radit, ako mene pitas. Publisher nema sto se mijesati tamo o cemu nemaju apsolutno pojma. Strauss Zelnick je izjavio da se on ne mjesa u posao Rockstara i kakva ce im igra biti., i to se itekako vidi u GTA igrama. Znaci Rockstar(developeri) su oni koji trebaju odlucivati hoce li igra biti odgodena, kakva ce biti i hoce li je biti uopce, a ne publisher koji baca pare i misli da se tako sve moze rijesit. Zelnick nije navodno imao pojma da Rockstar odgada sesticu, dok nisu izjavili. Tako se to radi.
Ravel
@TheCaptainCrash, 12.06.2025 - 13:08Ali ne pitam tebe i EA nije Rockstar, tako da ti je komentar besmislen. Očigledno
je da je Veilguard žrtva nekompetentnog izvršnog odbora, kao i cijeli DA serijal nakon Originala generalno ja bih dodao, i da je ovo još jedan slučaj gdje je proces izrade igre bio SNAFU situacija.
Zoran Žalac
@TheCaptainCrash, 12.06.2025 - 13:42Apsolutna neistina da nije imao pojma. Naravno da ih ne ispituje svaki dan “kaće”, ali prevelike se pare tu vrte da bi Rockstar samovoljno mogao provoditi takve odluke bez prethodne konzultacije s Take-Twom. Ali gori primjer zapravo nisi mogao uzeti. GTA igre su među rijetkima u industriji, koje će se prodavati bez obzira kakve bile ili u kakvom stanju. Investitori nemaju šta strahovati kad vide 100 milijuna pregleda na YouTubeu. Ne moraš imati pojma o pojmu da bi znao kako je to puno i dobar znak. Al ajde izvuci milijunski budžet za nešto što nema 100%-tnu sigurnost da će vratiti trošak. Naravno da će te investitor pitati zašto bi tebi trebali dati taj novac i što s njim misliš napraviti.
SonOfZeus
11.06.2025 - 18:41Klasično EA. Jasno se vidi u igri da dijalozi nisu bitni, zao ne možeš biti, samo dobrica u tri različite nijanse. Bas ima feeling kao MMORPG koji je u zadnji tren prebačen u SP.
Hadvar
11.06.2025 - 19:11Štok i vjeverica… So we werent racist after all.
Apocalypse4987
11.06.2025 - 20:043 puta naprave istu stvar i opet im ništa nije jasno. MIslim na ove iz glavnog štaba EA. I opet će dogodine izbacit neki poluproizvod. I tako u krug
PrydaCro
11.06.2025 - 21:00Return to form 😉
marko1106
11.06.2025 - 21:247 godina u vjetar baceno. Šta my žemo ocekivao od Mass Effect a? Da li su išta naucilo? Naravno da ne
TheCaptainCrash
@marko1106, 12.06.2025 - 08:42nista, preporucio bih ti da zaboravis na mass effect nastavke i da igras trilogiju.
IgorBiH
@TheCaptainCrash, 12.06.2025 - 13:34Hmm, na koju franšizu me to još asocira…nešto star….nešto wars….
djosic85
@marko1106, 12.06.2025 - 13:34Kakav mass effect jel ne vidiš da su ovi razvalili bioware, podijelili otkaze
-W-
11.06.2025 - 21:47Tko će drugi opravdavat i ublažavat 8 mj kasnije nego isti woke nosonja koji se maltene najviše kurčio, branio igru i otvoreno prcao neistomišljenike hypajući inicijalni steam counter ko da novi wukong il palworld…i već drugi dan od releasea je začepio leftističku gubicu..likove kao što je on, grubb, mercante i sl smislit ne mogu
Chimichangas
12.06.2025 - 07:13I hoce im doc iz guzice u glavu? Vjerojatno nece vec ce opet te glavešine napravit losu igru zbog losih odluka.
I onda “pA nE kuZiM zASTo sE nE ProDAje???”
TheCaptainCrash
12.06.2025 - 08:42boze sacuvaj, jadni ti developeri sa tim idiotima iz EA. Ne zelim nikad nikome zlo ali moze ih bit sramota sto su od jako uglednog tima trazili da rade nesto sto ne zele i sto im nije jaca strana (citaj Kill the Justice League). Zelim samo da te glavesene iskuse taj jad koji je te developere pratio iz dana u dan i od kojeg vjerovatno nisu mogli spavati, jer su se bojali za sebe i obitelj, dok su se te glavesine iznad njih kupali u novcima. Fuj. Ako ovo vec nije ocit primjer da publisher NEMA STO se petljati u posao developera, onda nije nista.
Arcer
12.06.2025 - 08:42Znači, normalan tim je radio na igri i onda su došli they jer se moraju svagdje gurati i napravili su to što su napravili. Možete vi to zamotavati u kakav god celofan hoćete…
SanKa
12.06.2025 - 09:36get woke go broke.
thaares
12.06.2025 - 11:05Pa Inquisiton je ako se ne varam isto originalno bio zamišljen kao mmorpg, pa su ga na kraju minjali da bude čisti SP i nije ispa katastrofa ka veilguard
Zoran Žalac
@thaares, 12.06.2025 - 11:13Nije, u startu je bio planiran kao single-player naslov. Kod te igre je problem bio što je BioWare morao koristiti engine koji nije bio prilagođen za RPG i s kojim prethodno nisu imali iskustva.
Fenner
12.06.2025 - 15:27A nažalost danas živimo u takvom vremenu gdje je bitan samo profiti, a izrada igara nikad skuplja. Igre nemaju više dušu kao nekada. npr. koliko nam je samo zadovoljstava i ponekad frustracija zadavao Super Mario Bros. Mala i jednostavna igra a u biti tako velika!
Tirion
12.06.2025 - 19:13Očito da su problemi Biowarea polako počeli nakon 2007. godine kada ih je preuzeo EA za što nije bilo nikakve potrebe jer radilo se o izvrsnoj, stabilnoj i posloženoj firmi kojoj nije prijetio bankrot niti nešto slično. Iz današnje perspektive djeluje nestvarno da su zaslužni za Baldur’s Gate 1 i 2, Neverwinter Nights, KOTOR itd. Nažalost Bioware u praksi više ne postoji, u ovim zadnjim otpuštanjima početkom godine firmu su napustili veterani Dragon Age i Mass Effecta, a Baldur’s Gate serijal ne treba ni spominjati, ljudi koji su na tome radili odavno nema, osnivači Muzyka i Zeschuk su se umirovili pred 13 godina i kombinacija jednog, drugog i trećeg dovelo je do ovoga što danas imamo.
Alfredo nr.2
12.06.2025 - 20:08Može li mi netko objasniti zašto se u ovom članku ne spominju one stvari oko kojih se najviše pričalo na netu, a to su woke elementi? Bez tih elemenata igra bi sigurno mnogo bolje prošla.
Ravel
@Alfredo nr.2, 12.06.2025 - 21:35Jer nisu igrale značajnu ulogu, pročitaj samo ovaj odlomak: “
Ravel
@Ravel, 12.06.2025 - 21:35“
Ravel
@Ravel, 12.06.2025 - 21:36“Međutim, upravo je tu nastao najveći problem. Ne želeći baciti godine rada u vjetar, glavešine iz Electronic Artsa dale su naredbu kako Dragon Age projekt neće krenuti ispočetka, već će se ono napravljeno prenamijeniti za totalno drugačiji tip igre. Na temelju odbačenog multiplayer naslova koji se bazirao na misijama, studio je u roku 18 mjeseci trebao napraviti klasični Dragon Age RPG s questovima u kojima igrači donose odluke s utjecajem na kompletnu priču.”