RECENZIJA FILMA: Avengers: Endgame – bez spoilera

Zoran Žalac 25.04.2019.   •   9 komentara

Pogledali smo veliku završnicu Avengers serijala, dojmove još slažemo, ali nakon prospavane noći ipak se ima nešto za napisati – bez otkrivanja ikakvih detalja o priči.

Ako u naslovu ovog članka niste primijetili oznaku „bez spoilera“, evo još jedne potvrde – u ovom tekstu nećemo spoilati priču ni događaje filma Avengers: Endgame. Osim da Batman umre na kraju. Ne mogu jamčiti da spoilera neće biti u komentarima ispod teksta, ali molio bih komentatore da se suzdržimo od toga, ili ako već imate potrebu pisati nešto vezano uz priču naznačite to oznakom “spoiler”.

Ima doduše jedna informacija za koju mislim da bi vam mogla biti korisna i taj ću vam dio otkriti. Ako kao i kod ostalih Marvelovih filmova planirate sjediti i čekati post-credits scenu ili scene – nemojte. Nema ih u Endgame, nažalost.

A sad, kakav mi je bio film?

Najbolji opis bio bi: iznenađujući. Naravno da je spektakl za čula, ništa manje od toga se ne očekuje. Zapravo mi je iznenađujuće koliko je iznenađenja imala završnica čitavog serijala. I znam da to kriptično bez spoilera, ali pokušat ću objasniti. Onaj tko gleda Avengers: Endgame vjerojatno je pogledao većinu prethodnih filmova iz Marvelovog univerzuma. U tim filmovima vidio je sve i svašta: fiktivne države poput Sokovije, bitku na vlakiću Tomici, mačka koji je zapravo vanzemaljsko čudovište, Sylvestra Stallonea kao svemirskog pirata i Wonga kako sluša Beyonce. Teško da išta u ovom trenutku može iznenaditi iskusnog poznavatelja Marvelovih filmova, zar ne?

Završnica u principu nije trebala donijeti nešto neočekivano – na internetu je svatko imao svoju teoriju kako će Avengeri poraziti Thanosa, ideju baziranu na nekim očekivanjima. A onda se  Endgame već u prvih 15 minuta poigra s time i donese neočekivano jednostavan rasplet događaja.

U konačnici sve vodi prema nečemu što je već bilo naznačeno u jednom od prethodnih filmova, ali način na koji radnja dođe do toga krajnje je nepredvidiv – čak i likovima koji znaju što ih čeka. Ako za film postoje potencijalni scenariji koje bismo opisali kao lud, luđi i najluđi, Avengers: Endgame koristi ovaj zadnji. Na trenutke je to teško pratiti koliko je sve suludo, ali uz ugodan humor početni je dio filma dosta tečan i „pitak“.

Podjednako su iznenađujući bili i zapleti i raspleti. U jednom trenutku iz publike u kinu mogla se čuti nevjerica koja je zvučala kao: „Štaaaaaa?!?!?“ U drugom trenutku iznenađenje je bilo popraćeno smijehom. Kad si malo prevrtim događaje u glavi, čini mi se kako su iznenađenja bila lajtmotiv cijelog filma, što definitivno ne bih očekivao od filma zvanog OSVETNICI, definitivno ne nakon njihovog poraza u Infinity Waru. Sama osveta ovdje nije poanta – ona je prikazana kao isprazna zadovoljština i time se Avengers: Endgame izdiže iz kalupa klasičnog superherojskog filma.

Pojedina iznenađenja definitivno će biti predmet rasprava o tome je li kanon pogažen za potrebe ovoga filma. Pojedine ideje u priči zasigurno će otvoriti diskusiju koja u teoriji može razotkriti neke rupe u radnji. Međutim, ne vrijedi vam previše čeprkati po filmu u kojem zrakom leti konj s bijelim krilima. Mislim, čemu?

Ali, što se filmskih grijeha tiče, zapazio sam ih nekoliko. Baš kao i u Infinity Waru, neke se likove ovdje prigodno izostavlja kako bi radnja bila napetija. Ključnih likova tako nema za vrijeme ključnih situacija, čisto da bude napetije. Npr. sjećate se kako je Thanos u Infinity Waru prvo morao sakupiti svo kamenje pa je Thor tek onda doletio – jer nije mogao ranije, bio na piš-pauzi. E, tako je i u Endgameu s nekim likovima. I recimo da bi film totalno mogao funkcionirati bez nekih likova.

Druga stvar, neki događaji usred završnice odviju se toliko brzo da se prosječni gledatelj ne stigne uhvatiti kako se nešto dogodilo. Ključna scena samog filma je takva – jasno mi je što se dogodilo, ali ne i kako. Bit će mi jasnije na drugo gledanje, ali ne trčim na to jer film traje tri sata.

Srećom, završnica se praktički gleda u jednom dahu i vjerojatno će jednoga dana biti znanstveno potvrđeno da svakome stvara dopamin u mozgu, slično kao završnica Lord of the Rings trilogije. Bilo je smijeha, šoka i ponekih suza (ne mojih, ja sam stijena!) – to je u sažetku ultimativni cilj za medij filma, a rijetka filmska ostvarenja obuhvate takav spektar emocija kod gledatelja. Dakako, sve to najbolje funkcionira ako ste poznavatelj materije. Promatranjem filma izvana, bez ikakvog konteksta, gubi se čitava čar fantazije koja je obilježila ovo desetljeće.