STRUČNA recenzija: Kako domaći poljoprivrednici ocjenjuju Farming Simulator 25?
Stvarni stručnjaci za poljoprivredu iz Požege otkrili su nam što misle o aktualnoj Farming Simulator igri u koju su uložili više tisuća sati.
Farming Simulator 25 više nije “vruća stvar”. Ako govorimo o aktualnostima, tu su prije svega nadolazeća ekspanzije Highlands Fishing (najavljena za 4. 11.) ili modifikacije koje su kreirali fanovi. Zato vam ne donosimo uobičajenu recenziju te igre (zapravo ju već imamo), nego nešto što do sada još niste imali prilike pročitati. Nešto za što je potrebna drugačija vrsta znanja i mnogo, mnogo sati provedenih u igri.
Priključite se Mislavu Balunoviću, Davidu Brliću i njihovom uredniku Patriku Prebegu u prvoj stručnoj, poljoprivredničkoj recenziji Farming Simulatora u hrvatskim medijima. Ovaj tekst napisali su (odlični) učenici Poljoprivredno-prehrambene škole Požega, koja djeluje u sklopu Regionalnog centra kompetentnosti u poljoprivredi “Panonika” u Požegi. Trojica autora također su aktivni na vlastitim obiteljskim OPG-ovima različitih specijalizacija, te zajednički imaju preko 24 tisuće sati uloženih serijal u Farming Simulator!
Sigurno te igre nešto valjaju kad ih toliko igraju? Ili su možda usprkos tome vrlo kritični prema njima? Doznat ćete kasnije u tekstu, no idemo prvo predstaviti stručnu ekipu:
Ime i prezime: | David Brlić | Mislav Balunović | Patrik Prebeg |
Škola: | Poljoprivredno-prehrambena škola Požega | Poljoprivredno-prehrambena škola Požega | Poljoprivredno-prehrambena škola Požega |
Smjer: | agrotehničar |
agrotehničar |
agroturistički tehničar |
OPG: | OPG Brlić | OPG Balunović | OPG Prebeg |
Specijalizacija: | ratarstvo, voćarstvo | ratarstvo | voćarstvo, uzgoj oraha i lavande |
Prva FS igra: | FS 2009 | FS 2009 Gold Edition | Farming Simulator 18 |
Broj sati u FS igrama: | ~11 tisuća sati | ~13 tisuća sati | 140 sati |
Mentor: | Ivan Žanetić |
Zanimanje: |
odgajatelj u Đačkom domu Požega |
U obranu Farming Simulatora 25
A sada – na posao! Za početak smo našu dvojicu strastvenih gamera i budućih stručnjaka za poljoprivredu upitali koliko ima istine u najčešćim kritikama i prigovorima recenzenata na Farming Simulator 25. Njihovi odgovori mogli bi iznenaditi one koji Farming Simulatoru prigovaraju zbog tehničkih stvari oko kojih se klasični recenzenti zamaraju…
IVAN: Jedan od glavnih prigovora Farming Simulatoru 25 je loš AI radnika. Koje je vaše mišljenje o tome?
MISLAV: AI evoluira sa svakim novim nastavkom pa je tako i ovdje značajno poboljšan u odnosu na prošle simulatore. Kroz moje iskustvo igranja 25-ice nisam imao velikih problema s AI-em. Slažem se da radnici nekada znaju oduzeti mnogo vremena jer su programirani da imaju početnu točku odakle moraju krenuti s poslom i to ih zna zbuniti, pogotovo ako ste oranicu već počeli obrađivati ili žeti. Više sam nedostataka primijetio u prošlim Farminzima gdje se AI radnik kretao pravocrtno, ali je imao problem ako naiđe na drvo blizu oranice. Tada bi se odmah okretao ili čak preskočio cijeli trag! U FS25 sve je to mnogo bolje izvedeno.
IVAN: Što mislite o sljedećoj kritici HCL-ove recenzije: “Što se tiče umjetne inteligencije na cestama i ostalih stanovnika, tu nažalost nema pomaka. Ljudi vam se neće maknuti sa ceste, često se znaju blokirati. Tu i tamo vas prestignu ako ste spori, ali to je sve. To nekad zna biti frustrirajuće pa mi čak dođe pomisao kako bi igra bila bolja da nema drugih likova.”
MISLAV: Iz moje perspektive, NPC-jevi su dosta napredovali u zadnjem Farmingu. Automobili vas sada zaobilaze jer su brži, baš kao što je navedeno. Ali, i pješaci zastanu ako im prelazite preko putanje kretanja. Osobno do sada nisam naišao na situaciju gdje bi se NPC-jevi zablokirali, što je u prošlim igrama bila česta pojava. Ukratko, promet su u 25-ici dosta usavršili. Naravno, uvijek bi to moglo biti i bolje.
IVAN: Sustav GPS-a koji je uveden u igru očito nije savršen, ali je li barem prihvatljiv?
MISLAV: Osobno obožavam GPS sustav u FS25 i mislim da nam pruža još realističniju simulaciju današnjice. Nisam imao većih problema s GPS-om u igri. Doduše nekada je na savršeno ravnoj oranici GPS učitao kosine, no ništa što bi ometalo rad. GPS koji smo dobili u 25-ici korektna je i korisna funkcija!
IVAN: Jesu li govedarstvo i stočarstvo zaista svedeni na održavanje kroz sučelje, gdje nema nikakvih posljedica ako ih se zanemari ili na njih zaboravi? Je li stočarstvo loše izvedeno u igri?
MISLAV: S ovime se nikako ne slažem. Ako se odlučite baviti životinjama u Farmingu, igra samo još više mami na daljnje igranje. Svaki dosadašnji Farming Simulator donosio je nove opcije u vezi uzgoja životinja i unosio sve više realnosti u igru. Ako se u 25-ici upustite u stočarstvo, život vam je otežan – morate spremati hranu za životinje i hraniti ih kako bi im reprodukcija bila što bolja, dok zauzvrat dobivate životinjske proizvode. Ti proizvodi mogu donijeti značajne sume novca u igri, bilo kao osnovni proizvod ili kao sastojak za drugi proizvod. Kao kad, na primjer, od krave dobijete mlijeko i njega možete prodati ili ga koristiti kao sastojak za tortu koja ima jako visoku cijenu i na njoj možete dobro zaraditi. Zbog svega toga nijedna farma nije uzalud i ako znate kako raditi sa životinjama ili ste spremni čitati upute i savjete, briga o životinjama isplatit će vam se – i to bogato! Jedina mana koju uočavam kod stočarstva u FS25 nedostatak je bolesti kod životinja, potrebe za veterinarom i najvažnije – gubitka stoke ako se za nju ne brinete dovoljno dobro.
IVAN: Što mislite o kritikama koje naglašavaju bugovitost prikaza prirodnih fenomena, poput snijega koji se naglo pojavljuje i nestaje na tlu, ili stabala koja nestaju, kao i loše simuliranom i nerealističnom cestovnom prometu u FS25?
DAVID: Kritika je na mjestima potpuno opravdana, ali smatram da navedeni primjeri nisu najsretniji za njeno dokazivanje. Povremeno se može dogoditi neka od opisanih situacija, ali to nije toliko česta pojava i najčešće se događa kada se mapa nije cijela učitala ili ako vam je slab Internet i sl. U budućnosti takvi će problemi sigurno biti riješeni i vjerujem da ništa od navedenog neće ostati kao trajni dio igre. Osim toga, smatram da svi ti problemi za početnike i nisu prevelik problem. Animacije poslova i radova savršeno su odrađene, što je većini publike mnogo važnije.
IVAN: Koliko se slažete s ovom tvrdnjom iz Tehixove recenzije: “Ako želite, Farming Simulator 25 može biti briljantan, samo što se morate dati u igru i posvetiti se učenju. S druge strane, ako se samo želite zabaviti, nećete se predugo zadržati ovdje.”
DAVID: Ne bih se složio da je Farming toliko zahtjevan za povezati. Većina stvari u igri jednostavna je i logična (npr. ako ne obradimo zemljište ne možemo ni sijati u njega i sl.). Osim toga, FS25 zaista nije toliki bauk za učenje, posebno ne uz sve tutorijale koje igra nudi, bilo prije, bilo za vrijeme igranja. U FS25 itekako se može dobro zabaviti, sve ovisi od osobe. Nekome će se jako svidjeti raditi i obavljati ratarske poslove, hraniti i brinuti o stoci ili uzgajati povrće. Za one koji više vole šumarstvo igra nudi poslove od sadnje šume, do rušenja drveća, uklanjanja panjeva, sve do prerade drva u razne proizvode. Netko će možda, kada zaigra igru vidjeti da mu se takvo nešto sviđa pa će se oprobati u istim poslovima i u stvarnom životu. Vjerujem da već sada ima ljudi koji su zbog ovakvih igara odabrali što žele raditi u stvarnosti.
U napad Farming Simulatora 25
Čini li vam se prethodni intervju kao obrana Farming Simulatora 25 od većine kritika koje su mu u domaćim (i stranim recenzijama) upućene? Nećemo vas uvjeravati da nije tako, ali cilj našeg projekta stručnog recenziranja novog Farminga pokazati je da iz kuta gledanja sadašnjih i budućih stručnjaka u poljoprivredi, Farming Simulator izgleda nešto drugačije nego u očima redovnih gaming recenzenata.
Da bismo to dodatno ilustrirali, nakon svega onog pozitivnog što su dečki imali za reći o FS-u 25, donosimo i ono što oni, iz pozicije svoje sadašnje i buduće struke, vide kao nerealistično i loše odrađeno u igri. Krenimo stoga na negativne strane Farming Simulatora! Uz malo upozorenje: slijedi stručna terminologija – upozoreni ste!
Mnoge stvari u igri veoma su realistične i u skladu s poljoprivrednom praksom i stručnim znanjima kojima se podučava u školama. Ipak, neke poljoprivredne prakse prikazane su drugačije od onoga što pronalazimo u stvarnosti. Na primjer, prodaja proizvoda i njihova tržišna cijena. U Farming Simulatoru cijene ovise o državi u kojoj se nalazimo. Bez obzira na to, cijene ukupno gledajući nisu slične današnjoj burzi, čak ni kada je težina ekonomije u igri postavljena na najteže. Naime, u FS serijalu prodajne cijene su značajno povišene u odnosu na one stvarne, čime je olakšana igra, ali je narušen njezin simulacijski aspekt.
Vezano uz samu obradu zemlje, posebno bismo Farmingu 25 zamjerili nerealističan prikaz tla u igri, odnosno jednakost svih oranica. U igri sve su oranice jednake za obradu, a sva tla (sve vrste zemlje) gotovo su ista, što je veoma daleko od stvarnosti. Nije sva zemlja ovog svijeta iste strukture. Neka tla imaju praškastu strukturu i lako se obrađuju, dok neka imaju veći postotak glinenih čestica te se zemlja lijepi, ima više vlage i samim time teža je za obrađivanje.
Kao primjer možemo uzeti oranje. U laganoj (praškastoj) zemlji prosječan traktor od 100 konja može za sobom vući plug od 4-5 radnih tijela na veću dubinu i namještenog na veću colažu (16, 18, 20 cola / 40, 45, 50 cm). Col ili inč ovdje je zahvat svake brazde, odnosno širina zemlje koju hvata svaka brazda. Dok u težoj (glinastoj) zemlji taj isti traktor vuče plug od tri radna tijela na manjoj colaži (10-12 cola / 25-30 cm), i to ne na svakoj dubini.
Ukratko, svako područje ima različitu zemlju i prema tome u dvije države isti traktori ne mogu vući iste priključke, što znači da je obrada tla negdje lakša, a negdje teža. Toga u Farming Simulatoru nema, niti je do sada bilo. Radi još veće realističnosti igra bi u budućnosti trebala početi prepoznavati vrste zemlje. Tada bi oranje prestalo biti toliko monotono, gdje traktor vuče plug 12 km/h na istoj dubini, na svakoj oranici po čitavoj mapi.
Isto tako, ni tanjuranje, ni frezanje, ni sijanje niti špricanje ne bi više bili uvijek isti. Ubacivanjem različitih vrsta zemlje i traktor bi se ponašao drugačije – negdje bi mu bilo lako, a negdje bi “stenjao”. Negdje bismo se vozili po tvrdom, a negdje po mekom tlu. Na mekom tlu traktor bi mogao početi propadati, “šlajdrati” pa čak i stati i zaglaviti se te bi trebao pomoć drugog stroja da bi se odglavio. Baš kao u stvarnosti.
Drugi veliki prigovor u vezi obrade zemlje odnosi se na oranje, koje je temelj svake obrade tla pa njime započinjemo kompletan ciklus pripreme zemljišta. Nekada se doista oranje smatralo obveznim, dok danas postoji konvencionalna obrada tla, gdje je dovoljan jedan prohod podrivača (umjesto pluga). Podrivanjem se rahle dubinski slojevi i sprečava se zbijanje tla. S druge strane, oranjem se zemlja okreće kako bi se biljni ostaci s površine unijeli u dublje slojeve i ondje razgradili. Korištenje pluga nije jednostavno – treba znati kako orati, jer pogrešna upotreba može imati negativan učinak na tlo. Ali navedenu problematiku ne nalazimo u igri, odnosno ona nije niti približno dovoljno detaljno prikazana u Farmingu. Vjerujemo da će sljedeći ulomci dovoljno ilustrirati kompleksnost, npr. procesa oranja, koji je u igri znatno pojednostavljen.
Konkretno, kada su u pitanju plugovi, u današnjoj praksi postoji više vrsta plugova, ali najpoznatija je njihova podjela na okretače i ravnjake. Svaka vrsta koristi se na svoj način i zahtijeva određeno iskustvo i znanje. Ravnjakom se ore na tzv. “slogove”, tj. u krug, jer brazde kod ravnjaka uvijek padaju na desnu stranu. Kod oranja na slogove odlučujemo hoćemo li orati na naor ili razor.
Naor se dobiva tako da se po sredini oranice provuče prvi trag pluga, potom se plug okrene i napravi drugi prolaz uz prvi, tako da se brazde slažu jedna na drugu. Nakon toga se ore u krug sve do rubova oranice. To je lakši način oranja ravnjakom. Teža varijanta je razor, gdje se započinje oranjem od rubova oranice prema sredini. Kad se spoje lijevi i desni kraj, u sredini ostaje udubljenje ili kanal, koji se zove razor. Taj je način u Farmingu 25 jako dobro prikazan i donosi dodatnu dubinu igri – što dosad nije bilo moguće u prijašnjim verzijama serijala.
Druga vrsta pluga je okretač. On ima radna tijela (brazde) s obje strane i može se okretati, što omogućuje oranje i ulijevo i udesno. Okretačem se oranica može obrađivati tako da se s bilo koje strane napravi prvi prolaz, zatim se plug okrene i nastavi s oranjem u suprotnom smjeru. Okretačem se može orati kao ravnjakom, ali nikada obrnuto – ravnjak se ne može koristiti kao okretač.
Nakon oranja tlo je potrebno pripremiti za sjetvu, što se može učiniti na više načina i u različitim kombinacijama. Najpoznatiji je način tanjuranje, a uz njega i frezanje te drljanje. U Farmingu je taj dio djelomično realistično prikazan. U stvarnosti, kada bi se preko brazde prešlo samo tanjuračom ili grubberom, zemlja ne bi bila dovoljno rahla, ravna i suha. Zato se u igri, kao i u stvarnosti, često koristi priključak iz kategorije “cultivators” za grubu pripremu tla, nakon čega slijedi “disc harrow” ili “power harrow” za završnu obradu i optimalnu pripremu za sjetvu, čime se poboljšava i prinos.
Mi osobno, kao i većina drugih, zatvaramo brazdu tanjuranjem – to je postupak usitnjavanja i poravnavanja izorane zemlje radi istiskivanja zraka i rahljenja tla. Tanjurače koje koristimo imaju nazubljene diskove koji sijeku brazde na manje komade, prebacuju ih i usitnjavaju, pritom poravnavajući tlo. Pred samu sjetvu koristimo rotodrljaču (iz kategorije “power harrow”). Rotodrljača ima vlastiti pogon preko kardana – kardan pokreće reduktor sa zupčanicima koji pokreću radna tijela, tzv. noževe, a oni velikom brzinom rahle, kopaju i usitnjavaju zemlju, pripremajući je za sjetvu.
Kao što možete pretpostaviti, o oranju bismo mogli govoriti satima, a samo je dio navedenih tehnika i praksi zaista prikazano u igri, neke od njih nedovoljno realistično. Dok osnovna zamjerka obradi tla, ali i jedna od najvećih zamjerki čitavoj igri i dalje ostaje – jednakost svih vrsta tla u Farming Simulatoru 25. Nadamo se da će već sljedeći nastavak ispraviti ovu nepravdu i konačno podići serijal na novu razinu realističnosti!
Prigovori koje smo ovdje iznijeli odnose se na tlo i obradu tla, i svjesni smo da navedene prakse pokrivaju tek manji dio (osnovnih) akcija u igri. Ne tvrdimo da su ovo jedine ozbiljne ili jedine važne zamjerke igri, već bismo željeli iskoristiti naš prikaz kao primjer analize pojedinih aspekata Farming Simulatora 25 i nacrt za buduće kritike različitih modula u igri. Od stočarstva, do pčelarstva i proizvodnje vina, od proizvodnje maslinova ulja do šumarskih poslova itd. Sve u cilju boljeg razumijevanja poljoprivrede i većeg užitka svih sadašnjih i budućih igrača Farming Simulator serijala!
BONUS HCL PITANJA
Dok su naši farmeri recenzirali samu igru i druge recenzije iste igre, iskoristili smo priliku da od njih izvučemo mišljenja o dvije dodatne stvari.
BONUS HCL UPIT: Rekli ste da bi Farming Simulator neke igrače mogao privući poljoprivredi i stočarstvu. Smatrate li da igra daje pravu sliku profesionalnog bavljenja tim poslovima? Ili možda pruža romantizirano viđenje koje nije u skladu sa stvarnošću? Pitam jer dosta igrača koristi Farming Simulator igre za opuštanje, a rad na farmi je potpuno suprotan tome – ima fizičkog rada i generalno je zahtjevniji od onoga što se u simulaciji prezentira kao “farmerska idila”.
DAVID: Smatram da Farming Simulator doista može potaknuti interes za poljoprivredu i stočarstvo, posebno kod mlađe populacije. Igra vrlo vjerno prikazuje većinu stvarnih poslova – rekao bih da je više od 90% prikazanih procesa u skladu s realnim radom u ratarstvu, stočarstvu i drugim granama poljoprivrede. Naravno, igra je opuštajuća jer ne uključuje fizički napor – sve se svodi na pritisak tipke. No, uz naprednu mehanizaciju i modernu tehnologiju, u stvarnosti neki aspekti rada na farmi mogu biti prilično slični onome što vidimo u igri.
Primjerice, u suvremenom stočarstvu postoje potpuno automatizirani objekti u kojima roboti samostalno pripremaju i distribuiraju hranu za stoku u određeno vrijeme. Cjelokupan proces moguće je pratiti i kontrolirati putem mobilne aplikacije – količina hrane, vrste smjesa, vrijeme hranjenja i slično. Slično je i u ratarstvu, gdje se koriste GPS sustavi, autopiloti i napredne navigacije. Traktoru se zadaje naredba, a on posao obavlja gotovo samostalno – što znači da, u teoriji, poljoprivrednik može igrati Farming Simulator dok traktor na terenu obrađuje polje.
Naravno, takva tehnologija zahtijeva velika ulaganja i nije svima dostupna. Tko želi maksimalno smanjiti fizički rad, uložiti će u opremu – pod uvjetom da ima dovoljno financijskih i organizacijskih kapaciteta. Ako se pak radi na način naših predaka, gdje tehnologije gotovo nema, tada je razlika između rada u igri i stvarnog rada golema. U tom slučaju posao je znatno fizički zahtjevniji i složeniji.
MISLAV: Igra pruža dosta realan prikaz rada sa stokom, barem kada je riječ o hranidbi i korištenju njihovih proizvoda, ali ipak je sve to malo uljepšano i romantizirano u odnosu na stvarnost. Taj posao može biti zanimljiv i u stvarnom životu, no svakako nije toliko lagan i idealiziran.
U igri, primjerice, nije prikazano ugibanje stoke, njihove bolesti, teljenje i slični aspekti koji su važan dio stočarske svakodnevice. Ti dodaci bi svakako dodatno povećali realističnost igre, ali vjerujem da bi tada zahtijevali i određeni “skill” te možda umanjili njezinu zabavnu stranu. Developeri su taj dio dobro balansirali, tako da i igrači koji se inače ne bave takvim stvarima mogu uživati u simulaciji.
Isto vrijedi i za dio koji se odnosi na ratarstvo. Ali opet, to je samo naše mišljenje, jer nama, fanovima serijala, realnosti nikad nije dosta – uvijek tražimo više i detaljnije.
BONUS HCL UPIT: Ima onaj jedan mem o njemačkim gamerima koji dođu kući s posla i onda za opuštanje igraju isti taj posao kroz simulator bauštele / viljuškara / šumarije… Koja je vama privlačnost toga da nakon bavljenja poljoprivredom isto radite i u videoigrama? Mislim, svi igramo ono što nas zanima i što nam je blisko, ali ako gledam iz svoje perspektive: kad bi npr. postojao neki novinar simulator, nema šanse da bih ga pokrenuo nakon svog radnog vremena iako volim svoj posao. A vi ga volite toliko da uz svakodnevno obavljanje istoga imate i 11-13 tisuća sati igranja Farming Simulatora!
MISLAV: Meni osobno je to zabavno. Nakon napornog dana jednostavno sjednem i pokrenem igru kako bih je usporedio sa stvarnošću. U igri je sve lakše i uljepšano. Toliko se ponekad zaigram da ostvarujem neke svoje snove – poput farme iz snova ili voznog parka koji u stvarnosti možda nikada neću moći imati.
U igri je lakše doći do novca nego u stvarnom životu, pa tako možemo upravljati strojevima koje si u stvarnosti vjerojatno nikada nećemo moći priuštiti. Ne kažem da je to nemoguće, ali za takvo nešto potreban je mukotrpan rad i gotovo cijeli život u poljoprivredi. Osim toga, živim “u ravnici” pa mi ponekad nedostaje nešto drukčije – na primjer, vinograd. Zanima me kako izgledaju poslovi u vinogradarstvu, i tada uključim Farming Simulator.
DAVID: Ovo pitanje mi je zapravo dosta teško objasniti, ali pokušat ću. Mi koji se bavimo poljoprivredom u stvarnosti imamo puno fizičkog posla jer nemamo najmoderniju tehnologiju koja bi sve obavljala umjesto nas. Kada se nakon takvog dana vratim kući iz štale ili s polja, osjećam potrebu da se malo opustim. I upravo zato pokrenem Farming Simulator – jer me ta igra smiruje i opušta. Iako se po cijele dane bavim stvarnim poljoprivrednim poslovima, svejedno igram igru koja prikazuje upravo to. No u igri je sve znatno jednostavnije i opuštenije. Mnogima to neće imati smisla, ali meni je to prirodno – u tome sam od malih nogu, volim to i to me čini sretnim.
Dick Johnson
04.08.2025 - 11:39Super clanak! Svaka cast, gust bilo citati.
Boris Koroušić
04.08.2025 - 12:05Odlično, jedva čekam stručnu recenziju crime simulatora!
Nikokapovci30
@Boris Koroušić, 04.08.2025 - 12:36Taman su Sanadera pustili van pa bi ga mogli posjetiti. 😂
goran022
04.08.2025 - 12:46Drug Dealer Simulator kako domaći dileri ocjenjuju igru 😀
cekbuu
@goran022, 04.08.2025 - 13:10Moj diler je super zadovoljan s raznim novim drug simulatorima jer mu je roba sve više popularna i ljudi iskazuju sve veći interes za igranjem 😀