HCL.HR

Black Friday je, a ja škrta cicija

Zoran Žalac 29.11.2019.   •   40 komentara


Cijene igara ovoga su vikenda pale na vrlo niske razine. No, pokraj pretplatničkih usluga svejedno se pitam: gdje je isplativost u tome?

Postoje dvije fronte kad je Black Friday u pitanju. Jedni se gotovo ritualno pripremaju za taj shopping događaj. Drugi se pak mrgode na taj amerikanizirani trend trošenja radi trošenja. Bez obzira kojoj skupini pripadate, siguran sam da volite uštede i one su nam u kontekstu gaminga svima poželjne zbog dobro poznate činjenice da to nije jeftin hobi.

Bez obzira na način distribucije, vjerujem da barem teoretski smatrate kako su blagdanski popusti dobra stvar (bilo za američke blagdane ili one naše). Ja tako vjerujem da popusti imaju smisla kad pričamo o fizičkim proizvodima, odnosno onim opipljivim stvarima. Ako je netko spreman pred trgovinom čekati cijelu noć da bi si po znatno nižoj cijeni kupio količinom ograničeni komad hardvera, onda on taj hardver i zaslužuje.

Međutim, kad je u pitanju softver, a videoigre su u prvom redu upravo to – softver, kod sezone popusta ove sam godine u priličnom konfliktu mišljenja. Smatram da cijene igara trebaju biti snižene jednako kao i cijene hardvera, ali mi je sve teže opravdati si samu kupnju igre čak i kad joj je cijena snižena. Ovo je moj problem i ne nastojim ga poopćiti nekakvim generaliziranjem, samo smatram da je interesantan za diskutiranje. O čemu pričam? E, ovako…

Gledam te Black Friday popuste za igre i uglavnom su mi pošteni. Igre koje su izašle početkom godine već se prodaju po 50-70% nižoj cijeni. Primjerice, Metro Exodus se prodaje za 149 kuna. Po istoj se cijeni može pronaći i The Division 2. Odlična avantura A Plague Tale na PC-u je oko 168 kuna, Rage 2 može se pronaći za stotinjak kuna. Cijene nisu loše, ali ako se igrate na PC-u ili Xboxu sve te igre možete zaigrati po znatno nižim cijenama kroz pretplatničke usluge kao što su Xbox Game Pass, Origin Access ili Uplay+.

Pretplate imaju svoje pluseve i minuse, sve to stoji, ali definitivno narušavaju koncept isplativosti kupnje igara – čak i kad su na popustu. Spomenuti Xbox Game Pass trenutno možete nabaviti po cijeni od svega jednog dolara, a s njime dobivate i Metro Exodus i Rage 2 i Gears 5 i The Outer Worlds i još hrpu drugih igara. Origin Access košta četiri eura, prije mjesec dana mogli ste ga dobiti i besplatno, a u sklopu istoga imate i A Plague Tale i Anthem (ako to baš želite) i Tropico 6 i hrpu drugih igara. Uplay+ je nešto skuplji, 15 eura, ali uključuje sve Ubisoftove igre ikada, uz The Division 2 i ovogodišnje naslove Anno 1800, Far Cry New Dawn i druge.

Dakle, idemo to zbrojiti… Za oko 570 kuna mogu kupiti četiri ovogodišnje igre (Metro Exodus, The Division 2, A Plague Tale, Rage 2) koje mi ostaju u trajnom vlasništvu; ili za 150 kuna mogu dobiti pristup katalogu od 400+ igara na 30-90 dana (Game Pass Ultimate je tri mjeseca). Hm, što mi je isplativije?

Istina, ova se ponuda odnosi primarno na PC, djelomično na Xbox One konzolu. No, ne treba ni PlayStation 4 u potpunosti isključiti iz te priče. Pretplatnička usluga PlayStation Now od ove jeseni košta oko sedamdeset kuna mjesečno. Recimo da želite kupiti tri igre za PlayStation 4: God of War, Uncharted 4 i GTA 5. To će vas trenutno na PlayStation Store izaći 294 kune. Nije loše, ali je za dvjestotinjak kuna više od pretplate za PlayStation Now s kojom osim te tri igre dobivate još i druge PS4 ekskluzive kao što su Persona 5, Bloodborne, Until Dawn, Driveclub, InFamous: Second Son i gomilu drugih naslova.

Istina, s kupljenim igrama nemate vremenski limit do kada ih možete igrati. Istina, kupljene igre možete podijeliti s drugim ljudima. Istina, za neke od pretplata morate malo i lažirati adresu. Ali, ako ćemo stvari gledati isključivo prema financijskoj računici, pretplatničkom modelu čak ni Black Friday popusti ne mogu parirati. Naravno, isplativost je širok pojam i nije uvijek samo matematičko pitanje. Nekome je isplativije kupovati igre samo u fizičkom izdanju (kad se radi o igrama za konzole) te ih naknadno prodavati. Meni se time najčešće ne da zamarati jer vrijeme je isto tako novac.

Sto ljudi – sto ćudi, ali jedna je činjenica: koncept prodavanja igara, s popustom ili bez njega, nije uhvatio korak s pojavom pretplatničkog modela. Nezamislivo mi je, primjerice, da prošlogodišnja FIFA 19 košta 270 kuna na PC-u i 349 kuna na konzolama, a u sklopu pretplate može ju se dobiti za tridesetak kuna. Pa za 370 kuna možete dobiti dvije godine pretplate na Origin Access, a u te dvije godine moći ćete igrati i Fifu 19 i Fifu 20 i Fifu 21, s još stotinu drugih igara. Treba samo naći vremena za to, ali govorimo o rasponu od 730 dana. Svaka čast onome tko Fifu 19 po cijeni od 349 kuna planira igrati naredne dvije godine – meni je to neisplativo.

Na kraju, sve sam ja to fino posložio u korist isplativosti, ali pažljivo sam odabrao igre koje su dostupne unutar pretplata. Što je s Resident Evilom 2, Sekirom, Borderlandsom 3, Controlom i hrpetinom drugih ovogodišnjih naslova koje ne možemo dobiti u sklopu pretplate? Tu nemam drugog argumenta osim onoga da sve te igre na Black Friday popustima vrlo vjerojatno nećete kupiti u paketu – to bi vas izašlo, da sračunam… oko 1200 kuna. Dok vi dočekate iduće sniženje za te igre, vjerojatno 2020. godine, šanse su da će barem jedna od njih u međuvremenu postati dostupna u sklopu neke pretplate. Pa se onda opet vraćamo na pitanje isplativosti.

To je ujedno pitanje za budućnost. Jer pretplatnički modeli u svijetu videoigara neće nestati. Dapače, bit će ih sve više i bit će dostupni na sve više platformi. U ne tako dalekoj budućnosti stvarno ćemo se morati zapitati je li taj Black Friday isplativiji za kupovanje igara ili za kupovanje pretplate.

Komentari (40)

  • Optimyst

    29.11.2019 - 16:26

    Ne zato što nemam , nego zato što ne dam !

    • darijoman

      @Optimyst, 29.11.2019 - 16:50

      Evo mi ćemo sad pasti u nesvijest !

    • BeLLicus

      @Optimyst, 29.11.2019 - 18:28

      Imam ja par cicija od frendova, kao da nekome drugom kupuju a ne sebi. Sve im je skupo i puno.

  • DiVojic

    29.11.2019 - 16:34

    Mogu li se očekivati popusti za vrijeme Božića?

    • Kratosov Boy!

      @DiVojic, 29.11.2019 - 19:23

      Itekako mogu

    • Petar Marjolovic

      @DiVojic, 29.11.2019 - 19:40

      Da, ali vjerovatno ne toliki popusti. Dakako, imat će se onda i više vremena i nema gužve kao na Black Friday.

    • Kiner Pingvin

      @Petar Marjolovic, 29.11.2019 - 20:42

      Nije 100,200 kn malo uštedite ali bolje na nekim manjim popustima kupiti kao čovjek nego se tamo udarati i dobijati udarce na Black Friday.

    • Petar Marjolovic

      @Kiner Pingvin, 29.11.2019 - 22:05

      Pa dobro, u linksu PS4 za 1000kn (140 eura). Ali brate bilo je na stotine ljudi. Najbolje je ne ići na te mainstream evente. Čekao 3h da nebi ništa dobio jel se sve rasprodalo. Kasnije u areni kupio PS4 za 1500, isto dobar popust a nema gužve. Tako da nije black friday tako loš nego treba neka mjesta koja nisu toliko poznata.

  • Black op

    29.11.2019 - 16:55

    Nije mi jasno kako streaming kompanije (filmovi, serije, videoigre) uspiju platiti tvorce sadržaja, otplatiti infrastrukturu i još ostvariti ikakav profit.Zašto bi kompanije davale svoje igre ljudima koji potroše manje od 20 eura ako ti isti ljudi troše i po 60 eura više puta mjesečno?

    • tryon

      @Black op, 29.11.2019 - 19:33

      stvarno misliš da im se ne isplati?

    • delight353

      @Black op, 30.11.2019 - 08:07

      Netko je, vjerojatno, izracunao da od 100 ljudi koji igraju igre, 25 kupi neki naslov. Ako ponudis pretplatu za stvarno neznatno malo novaca, sanse su da ce od tih 100 ljudi, 75 uzeti pretplatu. Mislim da je princip na kojem pretplate zive: niska cijena+kvantiteta=zarada za sve u lancu

    • Black op

      @delight353, 30.11.2019 - 10:01

      Da, ali ako tvorci filmova zarade i po nekoliko stotina miliona $, koliko onda streaming kompanije plaćaju pravo distribucije tog filma?Neka Netflix ima 180 miliona pretplatnika i neka svako plaća po 13$,koliko tog novca ide tvorcima sadržaja?

    • tryon

      @Black op, 30.11.2019 - 10:29

      sumnjam da su im pretplate jedini prihodi novca

    • delight353

      @Black op, 30.11.2019 - 13:39

      Neka matematika postoji inace ne bi postojala pretplata, zar ne

    • moordrak

      @Black op, 04.12.2019 - 11:20

      Ključna riječ u ovoj priči je masovnost. Pokušati ću to dočarati brojkama. Netflix ima oko 160 milijuna korisnika širom svijeta. Najmanja pretplata iznosi 9.99$ , zbog lakše matematike, zaokružimo to na 10$. Pretplata se plaća mjesečno. Vrlo jednostavnom računicom dođemo do brojke 1.6 milijardi $. Pomnožimo to sa dvanaest mjeseci, ugrubo, pričamo o 20 milijardi $ godišnje. Vrlo grubo. Ta brojka je sigurno veća jer ne postoji samo jedan model pretplate već tri. Kada plate troškove licenciranja, marketinga, istraživanja i razvoja, troškove tehnologije, opće administrativne troškove, ostane im poveća svotica na računu. Netflix nije tvrtka koja je postala uspješna preko noći, a njihov poslovni model pokušavaju prekopirati, više ili manje uspješno, mnogi.

  • Fusion14

    29.11.2019 - 17:13

    Jako dobar članak, svaka čast!

  • Sibilant

    29.11.2019 - 17:37

    Najjeftinije je ne kupovati igre. Šteta što se čovjek opameti tek s godinama…

    • vragec25cro

      @Sibilant, 29.11.2019 - 18:27

      Istina,ali ako u nečemu uživaš zašto si to uskratiti.

    • deanHR

      @Sibilant, 29.11.2019 - 21:04

      Najjeftinije je ne kupovati ništa.

  • vragec25cro

    29.11.2019 - 18:23

    Zorane svaka čast,ovaj put te moram i pohvaliti 🙂 Kad sam igrao primarno na pc imao sam večinom aktivnu pretplatu na humble monthly(2-3 solidne igre +6-8 indie igara za 12$),kad uzeo ps4 uzeo ps plus(trial)odustao prije roka taman bile neke igre koje mi se nisu svidjele(12mjesec 2018).Kasnije uzeo xbox s 9 fizičkih igara (ostavio si forzu horizon 3 i fifu 19 ) ostale prodao(u međuvremenu uzeo far cry new dawn za xone 🙂 ),pošto mi se svidjela forza horizon 3 htio probati multiplayer uzeo i gold(rekoh sam sebi koja budala plača multiplayer kad je na pc đabe).Kad sam završio forzu horizon 3 htio fh 4 ali mi smrdjelo 80$ pa sam uzeo game pass za 10$.U međuvremenu došao xbox game pass ultimate i kako su me pomalo navlačili tako su me s xbox game pass ultimate kupili do kraj.Nije problem u novcima(kažem kad izašao rdr2 uzeo i tv i ps4 i rdr 2 samo da ga odigram),ali kako i ti naveo u članku kad vidiš kolko igara imaš za sitnu lovu to super,a opet nije preskupo da nebih mogao uzeti neku u fizičkom izdanju sa strane koje nema a želim da igram.Po mojoj računici ako uzimam svaki mjesec ultimate ispadne me 150$ godišnje(tri mjeseca ili kad uleti neka akcija jeftinije),znači to mi neka prosječna cijena 2 igre ako kupim novije.(rdr 2 bio 550kn,a hzd 150,far cry new dawn uzeo za 200kn s tim da horizzon bio star godinu dana,fc par mjeseci i rdr2 1mjesec).Tako da meni računica jasna,eventualno ak još uleti neka zanimljiva igra za ps4(kažem ukusi se razlikuju da sad ne ulazimo u neke rasprave,i o ukusima se ne raspravlja )uzmem odigram i to je to.Mislim da jeftinije od toga nemogu proči na godišnjoj razini(nekih 300$),osim ako igram samo free igre na pc(nepotrebno zbog game pass ultimate).P.S. isprike na gramatici.Da može i jeftinije ilegalno i samo free naslovi.

  • superdeda2000

    29.11.2019 - 18:49

    Može pretplata ali da bude korektno formirana cijena, da ponude kompletan popis igara (staro+novo) i da sadržaj ne bude odvojen po regijama kao kod nekih drugih streaming platformi).

  • CimTvRafo

    29.11.2019 - 19:20

    Imam jedno pitanjeu vcezi playstation storea . meni je acc na hr regionu a zivim u njemackoj i kad prebacim na store njemacki pise mi da nemogu kupit i da se vratim na svoj store dali neko zna koliko morma cekat da bbih mogao kupovati igrice na njemackom regionu . market mi stoji 4 dana na njemackom marketu vec

    • tryon

      @CimTvRafo, 29.11.2019 - 19:36

      mislim da moras raditi novi njemacki account, ali nisam ti ziher

    • Mragi

      @CimTvRafo, 29.11.2019 - 23:53

      Moraš s hrvatskog kupovati ili ti treba svabska osobna da bi kupovao sa njemačkog storea… :/

  • SimpleHR

    29.11.2019 - 19:40

    Ne mogu oni dati popusta, koliko ja nemam novaca… 😀

  • SanKa

    29.11.2019 - 19:57

    meni je odvratno što neki dućani prakticiraju kod nas .Extreme digital je zadnjih par dana imao određenu cijenu tv-a, kao popust…dođe Black Friday i ološ digne cijenu za 500 kuna. Sramota

    • vragec25cro

      @SanKa, 29.11.2019 - 20:01

      Lol

    • Dajsikeks

      @SanKa, 30.11.2019 - 10:24

      Thnicki je to mađarska kompanija, al da razumijem

    • Toma_HR

      @SanKa, 30.11.2019 - 23:51

      Dobro si napisao “ološ” iako oni samo misle da su pametniji od svih, a da su kupci glupani i ovce.

  • hardko

    29.11.2019 - 20:02

    Kolekcionarstvo i komoditet…razlog kupovanja igara vs pretplate,u mom slucaju.Jedno i drugo je bacanje para al bolje i to nego po bircevima ostavljat pare.Skup hoby al najdrazi.

  • crolink07

    29.11.2019 - 20:14

    Ako netko želi iskoristiti Nintendov Black Friday, za desetak igara umjesto 600 eura platiti će samo 590.
    Ili može čekati do 2050. godine i sve to igrati besplatno u sklopu pretplate.?

    • Zoran Žalac

      @crolink07, 29.11.2019 - 20:28

      Nemoj tako, spuatili su zeldu za 30%.

    • Dajsikeks

      @crolink07, 30.11.2019 - 10:26

      Da, svugdje je na popustu, al gad govorimo o nintendu, nis, jedino gdje je popust je na eshop

  • Duje0506

    29.11.2019 - 20:55

    Moja matematika je jednostavna i u mom slučaju funkcionira. Igre (gotovo) nikad ne kupujem na izlasku i cijene im uglavnom budu 20€ – 30€. Osim toga uglavnom kupujem fizičke primjerke, odigram i prodam/minjam za neku drugu. Živim vani i najčešće kupujem u CEX-u. Dogodilo mi se čak i da kupim igru, odigram i prodam za više. 🙂

  • MightyAloy

    29.11.2019 - 21:09

    Cijenovno gledano pretplata se svakako više isplati, no meni osobno ne odgovara zbog mog načina igranja. Open world igre znam razvlačiti mjesecima, imam pomalo OCD, a vrlo ograničeno vrijeme za igranje. Također volim posjedovati igre, pa makar neku više nikad ni ne upalio. Igre s “rokom trajanja” poput FIFE me ionako ne interesiraju. Kako bilo činjenica je da pretplatnički modeli sve više mijenjaju gaming.

  • Chronosus

    30.11.2019 - 00:28

    Ja ignoriram jer sam svjestan da imam igara da već imam library igara da mi potraju do penzije i dalje. Sad sam se vratio iz svijeta medija di sam gledao God of War za 100kn nekoliko minuta i odolio iskušenju… Još imam GoW 3 koji nisam prešao, a imam ga i za PS3 i PS4,a ak se ne varam i ascension.

    • SonOfZeus

      @Chronosus, 30.11.2019 - 14:11

      Uzmi gow brate, neces pozalit

  • Toma_HR

    30.11.2019 - 23:47

    Lijep tekst Zorane, sve si to matematički posložio i obrazložio, medjutim zaboravljaš glavni moto koorporacija – “Small steps forward”. Malo po malo navući dovoljno veliku bazu korisnika, a onda redovito povisivati cijenu i stvarati extra profit. Ako nekome nije jasno na šta ciljam sjetite se PSN usluge, počela je kao nešto extra, plus, neobavezno – samo za one koji žele više. Danas je PSN mreža obavezna za sve korisnike playstationa, ako je nemate ne postojite, nema popusta, nema igranja online. Isto to planiraju napraviti i Ubisoft, EA i ostali jazavci sa svojim preplatama.
    Evolucija je neminovna, nema pomoći, ali ja se odupirem kupnjom fizičkih kopija, digitalno samo popusti 70 i više posto i ne pristupanju nikakvim klubovima koje vode koorporacije.

  • jastreb

    02.12.2019 - 07:04

    Još da Steam ima pretplatu…

  • moordrak

    04.12.2019 - 12:41

    Rekli bi stari ljudi da si škrban. Škrbni ljudi kupuju samo ono što im neophodno treba , a sa novcem su uvijek racionalni. U savršenom svijetu.
    Odavno sam se prestao boriti sa vjetrenjačama. U potrošačkom društvu, sve nam treba, sve moramo imati odmah, a bez nečega što se intenzivno reklamira po svim medijima ne možemo živjeti. Postoje samo dvije kočnice: zdrav razum i nedostatak para. Ovaj prvi u blagdanske dane obično ima gripu…
    BlackFriday i škrtost su za mene oksimoroni. Kad si škrt, si škrt. Uvijek imaš kobru u novčaniku. Ma koliki popusti bili, ne želiš se odvojiti od šake kuna ni po koju cijenu. BlackFriday je ništa drugo nego obična navlakuša, test izdržljivosti možeš li se oduprijeti iracionalnom nagonu trošenja.
    Ako nešto obožavam to je onaj specifični adrenalinski udar impulsne kupovine. Posebno je zadovoljstvo kada si kupiš nešto ne planirano, ispeglaš karticu ili izbrojiš keš pa sretan i ponosan ocvrkućeš doma sa novom igračkom. Odmah sa kućnog praga uslijedi hladan tuš bolje nam polovice: Što će ti to?! Jesi ti normalan? Gdje trošiš pare? Naravoučenje: zbog mira u kući, doma moraš doći pripremljen. Borbena taktika #1: svi vole poklone. Isprsi se sine, nemoj biti sebičan…
    Popusti su za škrbne ljude sa početka priče. Ipak si priušte neko zadovoljstvo ali po razumnoj cijeni. Na žalost mog novčanika, ne vidim se kao član škrbne skupine. Više volim onu, “kad je bal, nek’ je maskenbal”! Pretplatu na plus imam do tamo negdje 2023, a do tada očekujem hrpetinu dobrih igara za džabe. Kroz godinu sam više-manje kupio što me zanimalo. Očito, nešto treba preskočit.

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?