HCL.HR

Disco Elysium imao je najbolji početak igre u 2019. godini

Zoran Žalac 20.12.2019.   •   3 komentara


Neke igre pamtimo zbog fenomenalnih završnica. Disco Elysium vjerojatno neće biti jedna od takvih. Ali, početak te igre… moramo pričati o tom početku igre.

Pomalo iznenađujućim raspletom događaja krajem 2019. dobili smo neočekivanog kandidata za igru godine. Disco Elysium je PC ekskluziva koja je kombinirala staromodni stil detektivske point’n’click avanture s RPG sustavom te se gotovo niotkud prometnula u najvećeg dobitnika nedavne ceremonije Game Awardsa. Na Metacriticu je to treća najbolje ocijenjena igra 2019. godine (koja nije port ni ekspanzija), a na Steamu igra ima preko šest tisuća pozitivnih recenzija iliti rejting preporuke od 96%. Našu recenziju te igre možete očekivati ovoga vikenda, no prije toga bih se htio osvrnuti na ono što mi je kod Disco Elysiuma bilo poput ljubavi na prvi pogled – uvod u igru kojega smatram nevjerojatnim ostvarenjem.

Prije nego išta napišem, moram priznati da meni taj uvod odgovara jer mi odgovara melankolični ton igre. Drugim riječima, razumijem da uvodni dio ove igre neće fascinirati svakoga – na kraju krajeva radi se tek o dijalogu koji se odvija bez ikakve vizualne pozadine. No, upravo u tome leži sva čar razgovora s reptilskim mozgom. Da ne pričam bez primjera, evo kako taj uvod izgleda:

Dakle, Disco Elysium počinje klišeizirano – budite se bez spoznaje tko ste, gdje se nalazite i što biste trebali raditi. Klasičan scenarij, ali me fascinira kako kroz pomno birane riječi igra suptilno postavlja kontekst samom igraču. Primjerice, riječ “ferment”, odnosno rečenica “tvoja svijest vrije u ništavilu” asocira na fermentaciju, a fermentacija asocira na alkohol. Spominje se tu i riječ “malt” odnosno slad, sastavna žitarica brojnih alkoholnih pića. Prije nego glavnog lika vidite kako se budi iz alkoholne kome, Disco Elysium suptilno nagovještava da se nalazite u ulozi kroničnog alkoholičara.

Reptilski mozak usput mu napominje da u vremenu ništavila nema tragova bivših žena pa odmah znate da tip nije najuspješniji u romantičnim odnosima te instituciji braka. Ako imalo cijenite poetski izričaj pritom morate voljeti frazu: “It is utterly void of struggle”. Moguće ju je prevesti kao “Potpuno je nevažno borbe”, ali u izvornom engleskom obliku postoji nešto melodično u rasporedu tih riječi.

Slatkorječivi reptilski mozak šarmantan je u svojem dodvoravanju uz fraze “bebo” ili “slatki brate”. Njegova trabunjanja o “Ništagradu” ili “Jebosveselu” popraćena su sumornom glazbenom podlogom pokraj koje vizualni aspekt uopće nije bitan za dočaravanje ugođaja. Ovo je važna taktika Disco Elysiuma – premda igra ima jasan vizualni stil, istovremeno vas usmjerava da si kroz napisano sami stvarate slike događaja i likova. Dakle, sam audio-tekstualni uvod nije takav bez razloga – igra vas “trenira” za ono što slijedi dalje.

Proces buđenja iz alkoholne kome također je opisan na vrhunski način. Pridjevima kao što su bolan i natečen sugerira se fizičko stanje lika kojega se opisuje kao glavatu mašinu boli i nedostojanstvene patnje. Predivno!

Želja i motivacija za povratkom svijesti također su prezentirane poetski. “Želi hodati pustinjom. Pateći se. Žudeći. Plešući na disko glazbu.” U prijevodu, alkoholičar želi iskusiti i ljudske patnje i životna zadovoljstva, oba pola postojanja. Između tog iskustva stoji mu “bezbožna glavobolja” koju presijeca zvuk trube iz pakla. Ni te riječi nisu odabrane bez razloga, jer kako kasnije doznajete – truba je stvarna, a pakao je imaginarni slijed događaja u kojemu je jako teško izaći bez krvavih ruku.

Prije same recenzije mogu vam reći da završnicom Disco Elysiuma nisam baš očaran, ali ovaj uvod me pridobio na nekoliko razina. Odmah mi je demonstrirao kakav stil naracije mogu očekivati od igre i kojim će se ritmom dijalozi odvijati u ostatku avanture. I doista, Disco Elysium se drži tog formata od početka do kraja – dijalozi su mu dugački, ali nikada vas igra ne zatrpa tonom teksta za čitanje. Sve što likovi kažu uvijek se svede na dvije do tri rečenice prije nego i sami nešto morate prozboriti. Rijetko kada se u ovoj igri događa da likovi govore dosadne stvari.

U pomalo narcisoidnom scenariju najzanimljiviji lik u igri jest sam protagonist, upravo zato jer ga igra od starta postavlja kao praznu ploču. Ne samo da tip ne zna kako se zove, što je po struci, koja je godina i što mu se dogodilo prethodnih dana, on je otvoren za sve vrste političkih stajališta i orijentacija, u pravoj RPG maniri može biti i smeće od čovjeka ako igrač tako odluči. I već u prvih nekoliko minuta može ga strefiti srčani dok pokušava skupiti razbacanu odjeću po sobi.

Premda je netočna sugestija reptilskog mozga da lik u ništavilu više ništa ne mora raditi, ikada, slično se može prenijeti i na samu igru. Ne morate riješiti slučaj, ne morate zadovoljiti pravdu, ne morate pomoći nikome. Ali, baš kao što svijest alkoholičara u glavnoj ulozi želi natjerati mesnu nakupinu da hoda pustinjom i pleše na disko glazbu, tako i igrač u Disco Elysiumu želi iskusiti oba pola avanture. Ja sam ju prvi put iskusio kao inteligentan detektiv koji se klonio droge i alkohola. Drugi put planiram biti prava životinja.

Komentari (3)

  • Tomislav88

    20.12.2019 - 20:30

    Jel to mene netko j…. pa sta su ljudi tako naduvani da su to proglasili igru a najboljim pocetkom

  • SonOfZeus

    20.12.2019 - 23:06

    Zanimljivo da sam zavrsio igru, a preskocio pocetak (bezveze odgovarao) jer me nerviraju ti dubokofilozofski razgovori sa metaforicnim stvorenjima u igrama. Dosao sam igrat igru, ne odmah u prvim minutama razbijat glavu sto ovaj hoce od mene. Ali igra ko igra je unikat. Odmah me odusevila sa opcija kod dijaloga za zenskom van sobe i barmenom.

  • Cro-K

    21.12.2019 - 16:38

    Jedna od najbolje ocijenjenih igara ove godine, a zašto onda nema video komentara?

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?