Football Manager 2018

INTELEKTUALNE USLUGE

Posao nogometnog trenera, iliti modernije menadžera, naglo se promijenio zadnjih nekoliko godina. Menadžeri se danas u klubovima i reprezentacijama zadržavaju kraće nego sami igrači. Arsene Wenger je valjda zadnji živući primjerak menadžera koji se na žalost fanova Arsenala puna dva desetljeća drži jedne te iste klupe. S druge strane, nismo ni na polovici aktualne sezone, a nogom u dupe već su dobili velikani poput Ancelottija, Bilića, de Boera, Čačića

S obzirom da sam od Football Managera apstinirao dvije godine, bojao sam se da će igra u namjeri simuliranja stvarnog stanja u nogometu biti nemilosrdna. Srećom pa nije tako nego se uz FM 2018 i običan serviser može naučiti zanatu. Naravno, smiješno je uspoređivati stvarni posao menadžera s ovim virtualnim, prvenstveno zbog toga što vam ovaj daje daleko više podataka na uvid. Što bi samo Slaven dao da je kroz neke dijagrame mogao dokučiti gdje je sve zapelo! Football Manager vam kao igra pruža tu mogućnost odgonetavanja, i to na vrlo detaljnoj, skoro mikroskopskoj razini. Kad nakon utakmice pogledate analizu podataka, jasno vam je kako je došlo do rezultata. Jednostavno rečeno – statističke karte ne lažu.

Sve vi to kao dugogodišnji menadžeri znate, pa ću s općenitog prijeći na konkretne novitete nove verzije Football Managera. U prvom redu to su dvije stvari: dinamika momčadi i medicinski centar. Nisu to jedine nove stvari u ovom izdanju, ali su najvažnije te imaju najviše utjecaja na gameplay.

Football Manager 2018 10.11.2017. 12_32_22

Dinamika momčadi je novitet nalik Fifinom Ultimate Teamu te je u suštini kišobranski naziv za koheziju/kemiju tima, njegovu strukturu te individualne razine morala i zadovoljstva. Zahvaljujući dinamici tima više se ne može dogoditi da netko kupi deset nogometaša i time si osigura kvalitetu momčadi. Broj igrača sada je vezan samo za širinu tima, dok je kvaliteta istoga u tome koliko se igrači međusobno razumiju. Primjerice, dobro uigran obrambeni par prosječnih nogometaša na terenu može biti korisniji od jednog talentiranog braniča.

Dobro uigran obrambeni par prosječnih nogometaša na terenu može biti korisniji od jednog talentiranog braniča.

Momčadi napokon imaju jasno definiranu strukturu. Poznato vam je da su neki igrači utjecajniji u timu od drugih (gledamo u tebe, CR7), a isto sada vrijedi i za virtualnog menadžera. Iz tima ne možete tek tako potjerati ključne, obično najstarije nogometaše. Isto tako, ne možete očekivati da vaše skupo pojačanje ima utjecaj na momčad ako ne priča istim jezikom kao ostatak tima pa ga zato morate poslati na tečaj. Takve se stvari odlično uklapaju u način izgradnje tima jer je važno imati dugoročni plan razvoja.

Football Manager 2018 10.11.2017. 14_37_18

Gledanje unaprijed sada je strategija i kod ozljeda. Novi medicinski centar dat će vam bolji uvid u to kako i zašto se ozljede vaših igrača događaju, te najvažnije – kako ih spriječiti. Svaki igrač u FM 2018 ima karakteristiku podložnosti ozljedama, a vama su predočeni rizici od ozljeđivanja zbog opterećenosti treningom ili možda nedavnom ozljedom. Može se tako dogoditi da nogometaš vuče jednu te istu ozljedu čitavu sezonu tako da se redovito ozljeđuje na dan-dva i tome slično. Doduše, igra vam ne daje mnogo načina da ozljedu izbjegnete. Igrača možete odmarati, smanjiti mu intenzitet treninga itd., no i dalje je najvažnije da imate što kvalitetnije medicinsko osoblje.

Novi medicinski centar dat će vam bolji uvid u to kako i zašto se ozljede vaših igrača događaju, te najvažnije – kako ih spriječiti.

Iako je medicinski centar u suštini dobro zamišljen, ne mogu se oteti dojmu da igra forsira ozljede čisto kako bi vas natjerala da obratite pozornost na taj novitet. U prosjeku sam imao po šest ozlijeđenih igrača u timu, čime sam bio treći u ligi. Voditelj mog medicinskog sektora kaže mi kako smo ostvarili 2% manje ozljeda te da nam je sadašnji prosjek od šest ozlijeđenih igrača očekivan. Na ruku ne ide ni to što medicinski centar i trenerski tim jednostavno ne znaju surađivati bez vas. Ako je neki igrač preopterećen treningom, neće fizijatar reći treneru: hej, da mu malo smanji intenzitet treninga, a ovaj to prihvatiti. Sve ide preko vaših leđa, bez obzira na to želite li se vi time baviti ili vas samo zanima vođenje utakmice.

Football Manager 2018 10.11.2017. 20_33_41

Na kraju krajeva, ozlijede su i dalje pitanje (ne)sreće. Možete se vi truditi sačuvati igrača na sve moguće načine, no doista ne možete predvidjeti kad će netko slomiti nogu. Mislim da ni kondicija tu više ne igra ulogu, što je pomalo kontradiktorno. Iako je moj tim gotovo uvijek bio barem 10% iznad fitnessa svojih protivnika, ja sam svejedno bio treći u ligi po broju ozljeda.

Iako je moj tim gotovo uvijek bio barem 10% iznad fitnessa svojih protivnika, ja sam svejedno bio treći u ligi po broju ozljeda.

Ne želim vjerovati u neke teorije zavjere, ali mislim da je kod učestalosti ozljeđivanja interesantno spomenuti jednu stvar. Naime, nekadašnji FM Classic mod pretvoren je u zasebnu aplikaciju Football Manager Touch koju dobivate uz kupnju glavne igre. Touch verzija u suštini dijeli pokretač i osnovu gameplaya FM-a 2018. U prijevodu, i tamo vam se igrači ozljeđuju jednako često. No, gle čuda – kad vam se u FM Touchu igrač ozlijedi igra vam prigodno ponudi opciju da kupite „magičnu spužvicu“. Za samo 1,99 eura, magična će spužvica obrisati ozljedu kao da je nije ni bilo!

Naravno, magičnih spužvica nema u glavnoj igri, a ovo zapravo nije ništa novo jer su mikrotransakcije u FM-u prisutne još od 2014. godine. No, recite da vam tu nešto nije sumnjivo i kako nema teoretske šanse i apsolutno nije moguće da je Sports Interactive sredio engine glavne igre da bi s Touch verzijom češće poticao igrače na kupovanje mikrotransakcija. Uvjerite me da im to baš nikad ne bi palo na pamet, molim vas!

Football Manager 2018 12.11.2017. 12_43_56

Iskreno se nadam da serijal nije na toj nizbrdici jer bi skotrljao prilično brzo. Football Manager igre su jako zarazne, a FM 2018 još mi je jednom potvrdio da mogu graničiti s ovisnošću. Strah me pomisliti kako će to izgledati kad se izdavač igre više ne budu sramio zarađivati na toj ovisnosti povrh onoga što za igru u startu plaćamo. Mogu samo reći da ne budete naivni vjerujući kako se to nikada ne bi moglo dogoditi.

Sega je jako pohlepna kada je Football Manager u pitanju. Svake godine iz prodaje uklanjaju prethodno izdanje menadžera, tako da ga ne možete kupiti jeftinije. Probajte naći FM 2016 na Steamu i vidjet ćete da imate dvije opcije: ili ćete kupiti FM 2018 po cijeni od 55 eura, ili ćete kupiti FM 2017 po cijeni od 55 eura. Čovjek bi pomislio da će izlaskom nove verzije cijena prošlogodišnjeg izdanja pasti, ali čovjek bi podcijenio pohlepu Sege. Electronic Arts je omražen među gamerima, ali njihovu Fifu iz 2014. barem još uvijek možete kupiti po četiri puta nižoj cijeni nego po izlasku.

Football Manager 2018 10.11.2017. 14_16_45

Čest prigovor Football Manager igrama je što za tu visoku cijenu igre ne dostavljaju dovoljno velik broj noviteta. Premda su ranije spomenuta dinamika tima i medicinski centar korisne stvari, FM 2018 je ponovno dokaz pravilu da ovaj serijal donosi promjene brzinom puža. Gameplay još uvijek počiva na mehanikama starim gotovo sedam godina. Kad zađete u rutinu i podesite igru kako vam odgovara, to i nije neki ogroman minus. Međutim, zastarjelost gameplaya itekako se osjeti.

Interakcija s medijima je toliko naporna da ju mogu svesti na sljedeću situaciju koja se stvarno dogodila:

Novinar: Kakvo Vam je mišljenje o formi tuđeg XY igrača?
Ja: Bez komentara.
Novinar: Javnost to zaista želi čuti od Vas. Kakvo Vam je mišljenje o formi tuđeg XY igrača?
Ja: Nemam komentar.
Novinar: Stvarno mi treba odgovor. Kakvo Vam je mišljenje o formi tuđeg XY igrača?
Ja: KRETENU JEDAN GLUPI! PRESTANI VIŠE LAGAT OVAJ NAPAĆENI NAROD!

Sustav skautiranja je ove godine osvježen, po mom mišljenju na gore. Uz dosadašnjih sustav „zvjezdica“ skauti sada daju i svoju 1-100 ocjenu igrača, što je korisno, priznat ću. Međutim, od vas se traži da tjedno pregledavate oko tridesetak izvješća, što je zamorno i naporno. Možete, dakako, i tu zadaću prepustiti svom osoblju, ali uvijek postoji onaj strah da će njima sljedeći wunderkind pobjeći ispod radara.

Football Manager 2018 10.11.2017. 12_16_13

Sustav taktičkog postavljanja momčadi je također redizajniran i malo je jasnije što koja naredba i stil igre doista znače. Međutim, unatoč svoj taktičkoj dubini, Football Manager je i dalje ograničen oko tog aspekta. Primjerice, želim kod izvođenja kornera reći svojim igračima: nabacivanja radite ciljano prema visokim igračima, a niži neka ometaju protivnike ili neka ulijeću izvan 16-erca. Međutim, te opcije nema, koliko mi je poznato. Želim svojim igračima reći: nemojte mi pucati slobodnjake kad jedva između dva reflektora pogodite; radije idite na kratka dodavanja u tim slučajevima. Ni te opcije nema, ili je možda toliko skrivena da ju ja nisam uspio naći. Nisam se ubio od traženja, ali zar bih to trebao?

Unatoč taktičkoj dubini, Football Manager je i dalje ograničen oko nekih aspekata pa svojim igračima ne možete u potpunosti prenijeti svoje ideje.

Ne bi me čak ni čudilo da je u tome problem iz razloga što je sučelje u FM-u 2018 jako loše. Nije se ono drastično mijenjalo, ali je raspoređeno na takav način da za vam za najkorisnije radnje trebaju minimalno dva do tri klika, odnosno promjene ekrana. Uz svu silinu informacija ponekad je zapravo teško pronaći ono što tražite. Primjerice, ja sam tražio podatak o prosječnoj starosti svoje ekipe – nisam ga uspio pronaći.

Najgore od svega, upravljanje tijekom meča je otprilike kao surfanje na starom mobitelu bez touchscreena. Recimo da želim jednom igraču reći da se smiri i koncentrira. Prvo što ne možete reći dvije stvari odjednom. Drugo što vam za to trebaju četiri klika. Htjeli biste brzo izmjenjivati strategije i formacije pomoću tipkovnice? Ma ne budite šašavi – radije si vi unaprijed isplanirajte taktiku automatskog ponašanja za svaki rezultat.

Football Manager 2018 10.11.2017. 14_44_28

Nisu samo funkcionalnosti sučelja odvratne. Najvažnije ikonice, tipke i meniji su nepotrebno mali dok su neke druge stvari ogromne. Da ne bi ispalo kako sam u zadnje vrijeme zaluđen sučeljima u igrama, zapitajte se što je najvažnija informacija neke utakmice. Ako mislite da je to rezultat meča, to vam je ujedno i odgovor na pitanje koji je segment sučelja tijekom utakmice u FM 2018 najmanje vidljiv. Sports Interactive iz nekog razloga misli da je važnije istaknuti minutu utakmice nego rezultat iste. Ako mislite da lažem, pogledajte donju sliku. Vidite li bolje rezultat ili minutu utakmice?

Football Manager 2018 10.11.2017. 14_21_47

A nelogičnosti ne staju na tome. Vizualni 2D prikaz događanja na terenu uopće ne mijenja strane timova. U 3D prikazu šansa za gol dogodi se na lijevoj strani, a ista se šansa zatim u 2D pregledu prikazuje na desnoj strani igrališta, što je zbunjujuće. A moj favorit nelogičnog sučelja je sljedeći. Svugdje u igri formaciju slažete na vertikalno prikazanom terenu. Znači, golman je dolje, napadač je na vrhu. Tako je u svim menijima, osim kad dođete na utakmicu gdje vas dočeka taktički ekran s vodoravnim prikazom terena gdje je golman desno, a napadač lijevo. Čemu to, pobogu!?

Ove godine Football Manager je promijenio 3D pokretač i konačno ušao u DirectX 11 eru. Ne, niste pročitali krivi broj.

Ove godine Football Manager je promijenio 3D pokretač i konačno ušao u eru DirectX 11 API-ja. Niste krivo pročitali, premda je DX12 dostupan već dvije godine, FM 2018 je tek sada DX11 igra. Naravno, promjena je skoro pa nikakva, što možete vidjeti iz priloženih slika. U pokretu to izgleda još i gore. Može se developer hvaliti time da je ubacio ne znam koliko novih animacija, ali kad u prvih deset sekundi možete primijetiti kako igrači još uvijek hodaju na mjestu i okreću se kao da su na klizalištu; hajmo se ne muljati – 3D prikaz meča još uvijek je očajan. Budimo realni, PES menadžer na mobitelima izgleda duplo bolje od ovoga.

Football Manager 2018 10.11.2017. 14_47_08

A bome je i stabilniji, jer mi se FM 2018 srušio tri puta, dakako svaki put tijekom utakmice u kojoj sam vodio. Premda tri rušenja u tridesetak sati nisu loša statistika, jako je iritantno i djeluje nepošteno kada vas to unazadi. Također, imam dojam da je engine igre usporen te da sam u prijašnjim sezonama za 30 sati odradio puno više posla jer igra nije toliko dugo simulirala ostale lige.

Prije neka dva sata kada sam počeo pisati ovu recenziju, nisam ni očekivao da ću o Football Manageru 2018 imati ovoliko toga za reći. Pogotovo ne ovoliko negativnih stvari jer me ponovno uhvatila njegova groznica, toliko da bih ga prestao igrati tek kada bi me glava počela boljeti. Činjenica je da to nije ništa novo. Ako obožavate ovaj serijal, znate da postoje bolja i lošija izdanja, ali da se jednako možete navući na oba. Football Manager 2018 je jedno od tih lošijih izdanja ako ćemo gledati količinu promjena, novostvorenih boljki i već postojećih ograničenja. A opet, svejedno je najpotpunija menadžerska igra na tržištu, što je za smijanje i plakanje u isto vrijeme.

Football Manager 2018 je jedno od lošijih izdanja u serijalu ako ćemo gledati količinu promjena, boljki i ograničenja. A u isto vrijeme je i dalje najpotpunija menadžerska igra na tržištu.

72 Naša ocjena
  • novi sustav dinamike tima je korisna novina