Overland

POSTAPOKALIPTIČNI ŠAH

Putovanje od jedne do druge američke obale može biti nezaboravno iskustvo, pod normalnim okolnostima. No, kad je post-apokalipsa u pitanju, to putovanje obično ne završava sretno za sve prisutne. U slučaju Overlanda, to se odnosi na ljude i pse koji se voze s glavnim likom kroz pustopoljine sedam različitih regija. Njih su nastanila neobična vanzemaljska bića i nisu ondje da bi se častila američkim delicijama poput kole i hamburgera od govedine.

Overland je u strukturi vrlo jednostavan naslov, ali u izvedbi nije lagan jer je svako stajanje u ovoj igri zapravo partija šaha protiv vanzemaljaca. Igra zbog roguelike elemenata dosta često ostavlja dojam kako je zapravo sve podređeno tome da igraču oduzme vozilo ili život. Naime, automobili i srodna prijevozna sredstva su jedini način preživljavanja na ovom dugom putu tijekom kojega bismo povremeno trebali preispitati svoju humanost.

Svaki početak pred nas stavlja novog lika koji može biti više ili manje spretan u preživljavanju apokalipse. Njihove karakteristike mogu ići od toga da jedna osoba nosi dva predmeta ili do toga da osoba stvara više buke tijekom prekopavanja kontejnera, napuštenih automobila ili bačvi. Slično vrijedi i za karakteristike četveronožnih pomagača, odnosno pasa. Oni mlađi ne mogu napasti protivnika dok stariji imaju tu opciju. Putovanje stoga može biti zbilja izazovno ako vam RNG bogovi na početku ne podare malo sreće.

Putovanje može biti stvarno izazovno ako vam RNG bogovi na početku ne podare malo sreće.

Jedna od čari ove igre jest učenje pravila nepoznatog svijeta. Svi znamo kako se boca može pokupiti, kako sjekira može u jednom potezu uništiti drvenu barikadu, ali ne znamo kako se ponašaju protiv nepoznatog protivnika. Upravo taj dio stvara napetost u početku igre jer jedna vrsta protivnika ima samo jedan potez po krugu, dok druga vrsta ima po dva napada. Zbog toga je potrebno igrati strpljivo i taktički kako biste se izvukli živi i zdravi.

Posebno je interesantno kako su lokacije u igri prostorno veoma ograničene. Nema tu mnogo prostora za greške, a najveća napetost osjeti se u tome što se neprijatelja ne možete riješiti u potpunosti. Oni stalno dolaze i jedino što igrač može učiniti jest naučiti koliko im je poteza potrebno prije nego izađu iz zemlje. Okoliš također utječe na kretanje i preživljavanje jer se iskorištavanjem terena može se izvući iz situacije koje ne izgledaju nimalo dobro.

Najveća napetost osjeti se u tome što se neprijatelja ne možete riješiti u potpunosti.

Likovi su uvijek ograničeni na dva poteza po krugu, s time da skoro svaki potez zahtjeva akciju. Primjerice, u jednoj sceni potencijalni suputnik može biti na otvorenom, no prije nego vam se pridruži, morate ga pozvati što zahtjeva opet trošenje akcijskog boda. U drugoj sceni potencijalni suputnik može biti iza nekakve barikade koju je potrebno ukloniti guranjem ili uništavanjem. Kao što se može pretpostaviti, i to također zahtjeva trošenje bodova.

Ako pogrešno izračunate koliko vam poteza treba prije nego osobu ili psa izvučete iz blokiranog dijela, šanse su kako nešto može krenuti krivo. Međutim, u Overlandu to nije nužno kraj igre jer u takvim situacijama možete žrtvovati svoje suputnike.

Crni scenarij u Overlandu nije nužno kraj igre jer u takvim situacijama možete žrtvovati svoje suputnike.

S društvom je u pravilu lakše preživjeti, ali društvo je isto tako potrošna roba. Neki likovi mogu biti više ili manje korisni, pa je i to nepoznanica dok se ne upozna suputnika kako bi se moglo vidjeti koje su njegove osobine. Neki od likova, na primjer, mogu znati za dodatne lokacije koje se prikažu na karti kada se planira iduće stajanje. A zgodna je stvar da će se neki žrtvovani likovi možda vratiti jednoga dana, ali sigurno ne otvorenih ruku već kao vaši neprijatelji.

Overland se odvija kroz dva dijela: šahovski na minijaturnim lokacijama te dio s kartom kada se odabire iduća postaja. Gorivo je glavni element koji diktira koliko daleko možemo putovati, a kada ponestane goriva, situacija postaje poprilično crna.

Ako nemate dovoljno goriva do iduće lokacije na mapi, igra pruža opciju ponovnog pokušaja skupljanja crnog zlata, ali tada situacija izgleda kao nešto što se ne može riješiti jer protivnika ima jednostavno previše. Pogotovo kad padne mrak je pa vidljivost nikakva ako nema baklji ili sreće da nešto gori. Samim time, riječ je o poprilično čudnoj opciji te je ponekad isplativije krenuti iz početka nego trošiti vrijeme odgađajući neizbježno.

Overland je igra u kojoj se mapa proceduralno generira, što znači da je svaki put drugačija. Nema nekih jasnih pravila pri tom stvaranju mape pa element sreće nije zanemariv. Naime, moguće je na jednoj mapi imati dvije benzinske pumpe jednu pored druge do kojih je potrebno potrošiti minimalno goriva. S druge strane, postoje mape na kojima možete proći cijelo poglavlje bez dolaska do lokacije s medicinskim potrepštinama ili mogućnošću trgovanja. U bilo kojem slučaju, kod trgovanja opet dolazimo do pitanja humanosti.

Overland je igra u kojoj se mapa proceduralno generira, što znači da je svaki put drugačija.

Ako nemate ništa za razmijeniti, uvijek se može pokušati oteti predmete pomoću nasilja. Srećom, svi predmeti za trgovanje nose istu vrijednost pa je tako biljku moguće zamijeniti za sjekiru koja za razliku od noža, nema istek trajanja. To je opet onaj element učenja kako ovaj kompaktni svijet funkcionira. S obzirom na to kako se lagano može izgubiti život, učenje je normalna pojava.

Najveći izazovi dolazi na kraju poglavlja jer je ta lokacija uvijek napravljena kao da se igra protiv šahovskog velemajstora. Na tim lokacijama problem nije u količini protivnika, nego što je i veći dio ceste zakrčen pa ga je potrebno raskrčiti što je više moguće. Barikade možete razbiti i vozilom koje imate u posjedu, samo treba paziti na posljedice jer ste bez vozila nitko i ništa.

Tu možda leži i najveći problem igre. Težina uvelike varira o tome koliko će se smilovati bogovi nasumičnosti. Ponekad se praktički cijelo poglavlje može proći s dva do tri stajanja, a ponekada izgleda kao da se igra okrenula protiv vas. To je poprilično polarizirajuće iskustvo jer bez obzira koliko se pažljivo i taktički igra, ponekad se jednostavno mora krenuti iz početka. No, opet, sva ta napetost koja dolazi s preživljavanjem istovremeno je i čar Overlanda. Tu treba i spomenuti ugodan vizualni stil s kojim tmurna atmosfera još više dolazi do izražaja.

Ova igra mogla bi se opisati kao neobični hibrid preživljavanja i taktiziranja na poteze. Zbog kompaktnog okruženja navedeni elementi su u dobrom balansu, a opet u usporedbi s drugim naslovima ispada kao da je riječ o totalnom pojednostavljivanju temelja igre. Niti ima opcija kao primjerice u XCOM-u, niti se mora brinuti o hrani i vodi jer je gorivo jedini čimbenik koji utječe na to hoćemo li ugledati novi dio Amerike ili ne. U svakom slučaju, ako volite malo izazova u igrama, Overland vas čeka otvorenih ruku.

Recenzija je rađena na primjerku igre za PC. Primjerak igre za recenziranje ustupio nam je njezin izdavač.

Iza post-apokalipse jednostavnog dizajna leži napeta igra šaha u kojoj svaki krivi potez može značiti kraj igre, ali i priliku da žrtvujete suborce kako biste preživjeli još jedan dan.

• jednostavno, a izazovno