Sensible World of Soccer 95/96 [PC]

Danijel Handžek

Bilo je to doba koje malo tko od nas starijih gamera može prežaliti, doba kada je prijateljica (Amiga – na španjolskom znaci prijateljica) žarila i palila. Čast je bila posjedovati u ono vrijeme A500 ( ta čast još uvijek vrijedi za sve koji je imaju).

Pitate se zašto sada ovdje spominjem Amigu ? Zato jer je početkom devedesetih pa tamo do sredine desetljeća upravo ona bila ta koja nas nikad nije iznevjerila, pc gaming je bio u povojima i upravo igre sa prijateljice danas se smatraju klasicima, kasnije su konvertirane na pc . Da nabrojim samo neke (ozbiljniji gameri će znati kakav značaj te igre imaju i do stvaranja kojih žanrova su dovele): Dune 1&2, Doom, Monkey Island 1&2, Flashback, Flight of Amazon Queen, Leisure Suit Larry, Police Quest, Simon the sorcerer, UFO, Worms, Test drive, Civilization, Sim City, Settlers, Lemmings, Ultima, Cannon fodder, a među njima i Sensible world of soccer.

Sensible World of Soccer je bio arkadan nogomet sa izrazitom zaraznošću. U svoje vrijeme je važio za nogomet kao Pro evolution soccer danas. Donio je zanimljivu pixel grafiku koja je tjerala suze na oči, a zvučni efekti u ono vrijeme su bili neviđeni. Publika koja skandira, zvuk lopte, sve vas je to tjeralo da odigrate barem još jednu tekmu. Tako sam odlučio pomoću emulacije oprobati ovaj stari klasik (nažalost moja prijateljica je odavno u mirovini), zanimalo me dali igra ima još uvijek onaj svoj stari draž i bolesnu igrivost.

Da bi igru mogli pokrenuti na modernim strojevima potreban vam je dosbox emulator i pc verzija igre ili amiga verzija igre, winuae emulator i kickstart rom, svaki paket bilo za amigu ili pc tezi oko cca 8-9 megi i može se naći za download na netu.

Nakon početnog uštimavanja winuae i učitavanja, igra mi kao starijem igraču mami osmijeh na lice. Prva verzija izasla je davne 92. godine, gameri su prigovarali proizvođaču za lošeg suca i golmana koji je previše izlijetao. No kako su izlazile nove verzije sve je sjedalo na svoje mjesto. Igra sadrži europske timove, reprezentacije i custom timove, svi igrači su bili stvarni iz te sezone. Sam pogled na teren je iz ptičje perspektive (znači odozgo). Svaki igrač ima različitu boju kose i skill, kao i u stvarnom životu. Sama brzina, pa stupanj snage njihovog udarca, sposobnost vođenja lopte brže ili sporije razlikuje se od igrača do igrača. Možete igrati prijateljske utakmice, kup ili karijeru. Upravo je karijera ono zbog čega je Swos imao poseban draž. Izaberite tim koji najviše volite, igrajte ligu, kupujte ili prodajte igrače, razvijajte nove koji će kasnije vrijediti bogatstvo, sve je moguće, a upravo vi odlučujete o budućnosti vaše ekipe. Kontrole se lako mogu redefinirati i nisam naišao na nikakav problem pri setup-u.. Ako se pokažete dobrim, zvati će vas drugi timovi da ih preuzmete ili čak i reprezentacije.

Igra je brza i dinamična, a posjeduje igrivost koju jednostavno ne možete ignorirati. Svoje konverzije je doživjela i na konzolama snesu i genesisu, kako bi i drugi igrači mogli uživati u njoj. Konfiguracija na kojoj možete igrati ovu igru doslovno je smiješna za današnje pojmove. Upravo Swos slovi za jedan od klasika na čijem temelju su se kasnije razvile druge igre poput raznih managera, nogometnih simulacija itd., jer je neosporno da je on svojom pojavom dao jedan posve novi smjer nogometu, kako prije njega nije ništa bilo vrijedno spomena, tako poslije njega vidimo njegov utjecaj na računalnu industriju.

� to reći za kraj osim da je Swos jedna od legenda i pionira računalne zabave, glupo bi ga bilo uspoređivati sa današnjim naslovima. Ipak je prva verzija izašla prije više od 14 godina, te se po grafici i zvuku ne može mjeriti sa Fifom i Pes-om, ali ima ono što danas mnogim igrama napumpanim licencama, grafikom i hardverskim zahtjevima fali a to je igrivost. Ako imate negdje staru Amigu i niste probali ovu igru, grijeh bi bio da ne vidite odakle su krenule današnje nogometne simulacije na računalima. Stoga ću ocjenu ove igre staviti kao da je 96-ta godina a ne cijelo desetljeće kasnije, a ujedno i zato što se sa nostalgijom sjećam tih vremena kada je računalo značilo puno više nego danas te sa nadom u bolja buduća vremena.

Za sve nostalgičare koji pritom vole i nogomet, evo recenzije igre koja je prije desetak godina žarila i palila. U vrijeme dok nija bilo PES-a i Fife, SWOS je bio najzabavniji nogomet koji možete naći.