HCL.HR

Recenzija

Stray

Mijau!

Iva Osrečak

U ovom sušnom ljetnom razdoblju, kad nema mnogo novih videoigara, BlueTwelve Studio i Annapurna Interactive odlučili su nam skratiti muke neobičnom avanturom zvanom Stray. Već je pri samoj najavi ova igra mnogima zapela za oko zbog osebujnog izgleda, kao i činjenice da je glavni lik preslatki narančasti mačor. Riječ je o puzzle-avanturi u kojoj se nalazite u ulozi mačka lutalice koji igrom slučaja ostane zarobljen u distopijskom gradu kojeg nastanjuju humanoidni roboti.

Btw, u igri nije precizno definirano je li mačka ili mačak, ali je sam lik modeliran prema stvarnom mačku pa ćemo ga za potrebe ove recenzije tako i oslovljavati.

Početna cijena Recenzirana verzija Recenzentski primjerak
 27€ (ili 13€ pretplata) PlayStation 5 Ustupio izdavač

Stray će vas odvesti na postapokaliptično putovanje, avanturu gdje se u jednom trenu igrate se sa svojom mačjom obitelji, dok se već u drugom nalazite u mračnoj uličici čiju tminu jedino razbija pokoja neonska reklama. Sami i izgubljeni u tom nepoznatom okruženju, pokušavate pronaći put do svoje obitelji.

Naš bezimeni junak sasvim je običan mačak, no baš je to ono što ga čini vrlo interesantnim izborom za protagonista. Nemate nikakvih posebnih sposobnosti osim trčanja, skakanja i mijaukanja. Posebna tipka namijenjena glasanju, a svaki put kada mijauknete okolina reagira na vaše glasanje. Nekad je to samo usputni pogled bezazlenog prolaznika, dok u određenim situacijama mijauk rezultira alarmiranjem svih mogućih neprijatelja oko vas. Ako mene pitate, mijaukanje je pun pogodak.

Skakanje je pomalo nespretno koncipirano jer možete skočiti samo na određena mjesta i to kad vam se na ekranu pojavi tipka za skakanje. Dakle ne možete baš skočiti na što god poželite, čak i kad vam izgleda da bi to trebalo biti izvedivo. Imajući to u vidu, borba s namještanjem kamere pri skokovima zna biti malčice iritantna, pogotovo kada bježite od neprijatelja. Srećom, kontrole se daju u potpunosti promijeniti.

Ne možete baš skočiti na što god poželite, čak i kad vam izgleda da bi to trebalo biti izvedivo.

Ono što ćete vjerojatno uočiti na prvu jesu animacije skakanja, koje za razliku od apsolutno svih drugih animacija ponekad ne djeluju baš najprirodnije. Najviše ćete to primijetiti pri povezanim skokovima koji dobar dio vremena kao da ne djeluju dovoljno fluidno.

No, nije sve tako sivo jer Stray ima pregršt simpatičnih elemenata. Na primjer, možete oštriti pandžice po tepisima, zidovima ili vratima, a ako se osjećate malo zločestije obradovat će vas mogućnost guranja i rušenja gotovo svega što vam se nađe na putu. Kao i svakom pravom mačoru, sastavni dio života je spavanje, tako da će vas ova igra nagraditi pripadajućim trophyjem ukoliko tokom igre dovoljno vremena odspavate.

Možete oštriti pandžice okolišu, a ako se osjećate zločestije obradovat će vas mogućnost guranja i rušenja stvari.

Svijet u Strayu pun je osebujnih likova, od onih važnijih za glavnu priču do onih sasvim sporednih. Oni su roboti, ali oni razmišljaju, oblače se, govore i ponašaju kao ljudi. Stoga ćete ih moći zateći kako zbog mamurluka zabušavaju na poslu, žicaju pića u disku ili pletu džempere drugim robotima. Možete očekivati dobre dijaloge i otkačene šale, od onih vezanih za questove do pak onih koje možda nećete ni primijetiti ukoliko dobro ne istražite okolinu.

S pravom se vjerojatno pitate kako sasvim običan mačak komunicira s robotima. Ovdje na scenu stupa pomoćnik našeg dlakavog protagonista, maleni dron imena B-12. Dok se ne skriva u rukasačiću na mačjim leđima, B-12 će vam prevoditi što drugi likovi govore, osvjetljivati mračna područja ili pak služiti kao neka vrsta inventoryja.

Dron B-12 stoji rame uz rame našem mačoru i u ovoj priči gotovo je jednako važan.

B-12 stoji rame uz rame našem mačoru i u ovoj priči gotovo je jednako važan. Jedan bez drugoga ne bi nikako uspjeli, no zajedno postaju nešto više od samih junaka ove priče, postaju ideja protagonista bez mane. Osim glavne premise, a to je povratak mačka njegovoj obitelji, Stray priča priču i o nestanku čovječanstva kroz skupljanje fragmenata sjećanja u samom okolišu.

Očita je razlika u promjeni okoliša tokom igre. U otvorenijim područjima grada možete više istraživati, skupljati određene stvari, razgovarati s drugim likovima, itd. Tu je naglasak stavljen na vertikalno kretanje te iskorištava potencijal glavnog lika kao mačke. Linearnija područja u kojima rješavate ne tako teške zagonetke, ili bježite od neprijatelja, više su fokusirana na akciju nego na ležerno razgledavanje.

Zagonetke se uglavnom svode na pronalaženje stvari, koje onda ili stavljate na određeno mjesto ili ih morate dati određenom liku, nešto u stilu point and click avanture. Zagonetke uglavnom nisu zahtjevne, nakon kraćeg vremena sigurno će vam doći onaj “aha!” trenutak u kojem shvatite da samo niste dovoljno dobro pogledali oko sebe. Meni je teže bilo pogoditi u kojoj se zgradi nalazi lik kojem moram nešto donijeti, nego pronaći ono što mu trebam donijeti.

Neprijatelji nisu kompleksni nego većinu vremena služe kao mini zagonetke za koje morate mućnuti glavom prije nego shvatite kako ih poraziti. Postoje dvije vrste neprijatelja, prvi su takozvani Zurkovi, mala stvorenjca nalik velikim krpeljima koji vam doslovno isišu život tako što se prikvače na našeg mačora. Igra vas većinu vremena tjera da od njih bježite, osim u jednom kratkom trenutku kad B-12 dobije čudnovati upgrade kojim se njegova svjetiljka pretvara u oružje koje može spržiti te krvopije

Igra vas većinu vremena tjera da bježite od neprijatelja, osim u jednom kratkom trenutku kad B-12 dobije čudnovati upgrade.

Druga vrsta neprijatelja su dronovi koji se pojavljuju malo kasnije. Dronovi ne donose nikakav revolucionaran koncept, imaju određeno vidno polje, a ako u njega uđete dron će početi pucati. Ono što je ovdje zanimljivo jest da osim izbjegavanja drona možete namjerno ući u njegovo vidno polje, ili ga privući mijaukanjem te ga namamiti u neku prostoriju i zatvoriti vrata.

Ovaj micek trebao bi vas zabavljati nekih 6 do 10 sati, sve ovisi o tome koliko se detaljno posvetite istraživanju svijeta oko sebe te koliko će vas interesirati skupljanje raznoraznih stvari. Ovo je relativno kratka igra, a to je u ovom slučaju dobra stvar: priča nije nepotrebno razvučena, niti je igra pretrpana dosadnim ili zamornim sadržajima.

Što se samog izgleda tiče Stray djeluje predivno, razina detalja koji ovom svijetu daju notu posebnosti i karizme vidljiva je na gotovo svakom koraku.Zapanjujući dizajn uskih mračnih uličica, šarenilo neonskih svjetala koje se prelijevaju kroz smog samo su neke od stvari koje Stray čine prepoznatljivim i posebnim. Pažnja koja je posvećena što vizualnim, što karakternim detaljima likova zamjetna je gdje god se okrenete.

Ono što Stray uistinu čini posebnim je da vam daje mogućnost istraživanja svijeta iz mačje perspektive. Toplo vam preporučam da isprobate Stray, ako ne zbog simpatičnih zagonetaka, intrigantne priče i predivno dizajniranog svijeta, barem zbog grebanja kauča i razbijanja tegli za cvijeće.

Postapokaliptična avantura iz perspektive jednog sasvim običnog mačora, izgubljenog u mračnom distopijskom gradu ispod razine tla - osvojit će vas karizmatičnim detaljima i upečatljivim vizualnim dizajnom.

84 Naša ocjena
  • dizajn protagonista kao i sporednih likova
  • intrigantna priča
  • vizualni dizajn
  • grebanje i mijaukanje
  • ponekad nespretno realizirano skakanje

Iva Osrečak

Obožava igre s razgranatim fabulama i mnoštvom različitih završetaka. Nekoć je dane i noći provodila zalijepljena za WoW i DotA-u. Strastvena je zaljubljenica u igre Davida Cagea i iluziju slobodne volje, a s vremena na vrijeme voli izlete u bezumne pucačine i simpatične platformere. Kada su igre u pitanju ne bira žanrove, žanrovi biraju nju.

Komentari (39)

  • Tomislav88

    22.07.2022 - 14:45

    Preso je za oko 5 sati igra je vrhh

  • Vujo777

    22.07.2022 - 14:48

    Nisam je još igrao, ali gledajući samo neke videe, izgleda kao jedna od igara “prvo iskustvo i priča a igranje na kraju”, gotovo kao simulator hodanja. Možda sam u krivu…A i sama igra mi se čini malo kratka

    • Pararera

      @Vujo777, 22.07.2022 - 20:34

      Zašto si dao recenziju ako je nisi igrao?

    • djosic85

      @Pararera, 22.07.2022 - 20:57

      A gledao čovjek video

    • Tomislav88

      @djosic85, 23.07.2022 - 10:29

      Od mene nategnutih 90 eto zato sto je nesto novo i dakako rastopi covijeku srce igra

    • Vujo777

      @Pararera, 23.07.2022 - 13:16

      Odgledao sam cijeli serijal tako da stekao sam dojam o igri

  • Saren

    22.07.2022 - 14:59

    Prezadovoljan vidjenim i samom igrom, te opcenito idejom – macak je zakon ! Ne sjecam se kad sam zadnji put imao ovoliko zabave s nekom igrom. Bas je slag na tortu sta se mene tice. Mehanike su mi fora istina mozda bih pozelio da sam se ipak mogao probati verati bilo gdje, ali opet nije zamjerka. Mozda sam svijet igre nije toliki ogromni svijet, no rekao bih zadovoljavajuca doza istrazivnja svejedno. Likovi kao i prica su mi dobro razradjeni, a i samo trazenje sjecanja, te slusanja ostatka ekipe mi je bilo malo melankolico, no opet zanimljivo iskustvo, a pohvale idu i za achivemente te vrlo dobru glazbu, da ne pricam na reference o drugim popularnim naslovima koje su me dobrano nasmijale. Sve u svemu iskrene preporuke.

    • kebbab

      @Saren, 22.07.2022 - 15:50

      S obzirom kako završi, trebali bi dobiti nastavak. Bar se nadam.

    • Iva Osrečak

      @kebbab, 22.07.2022 - 16:41

      Koliko god bih recimo zeljela igrati nekakav nastavak, ipak mislim da bi samim time unistili ideju ove igre.

    • kebbab

      @Iva Osrečak, 22.07.2022 - 19:58

      Gle, na žalost ne mogu sad spojlat igru ovdje ali zanima me šta je mačka videla tamo ako me razumeš.

    • Iva Osrečak

      @kebbab, 23.07.2022 - 12:50

      Hahaha, ma to da.

  • CartoonNikola

    22.07.2022 - 17:59

    Ja sam onako uzeo da probam i zapravo mi se svidja.

  • Apocalypse4987

    22.07.2022 - 19:15

    Ugodno iznenađenje, baš zabavna igra.

  • Darac83

    22.07.2022 - 21:19

    Kako to da je na grafu ocjene inovativnost dobila najmanju? Očekivao sam baš tu najvišu, s obzirom na sve što se priča o igri…

    • Iva Osrečak

      @Darac83, 23.07.2022 - 13:20

      Evo da sad ne copy-pasteam, pročitaj odgovor na komentar Iron666.

    • Darac83

      @Iva Osrečak, 23.07.2022 - 14:35

      Ok. Složit ćemo se da se ne slažemo. ☺️

  • Iron666

    22.07.2022 - 22:11

    Trajnost i tako visoka ocjena? A igra traje jedva 5 sati. Gameplay i tako visoka ocjena? A ne mozes ni skocit u igri i ides po linearnoj traci, koja pred sam kraj igre postane još gora. I onda se čudite kako metacritic ocjene i ocjene igraca su tako drasticno razlicite.. Ovo nema veze s zdravim razumom. Igra je fora i originalna jer igraš kao mačka, i naravno da hrpetina skače na taj hype train, ali da je to neko remek-djelo od igre i koje u tim aspektima zaslužuje tako visoku ocijenu? Nebih baš rekao. Mogao bi do sutra nabrajati indie igre koje su k tome i jeftinije, a nude punooo puno više.

    • Iron666

      @Iron666, 22.07.2022 - 22:12

      A inovativnost tako niska? Mislim, ako je igra ne inovativna, pobogu kako gameplay onda može bit tako visoko ocijenjen? Kontradiktorno….

    • Agent

      @Iron666, 22.07.2022 - 22:32

      Trajnost joj se ne može previše zamjerit kad puno AAA igara ima istu trajnost pa im se ne uzima za minus.Skakanje je vjerojatno tako zbog konzola jer morali su stavit neki assist inače bi previše igrača bilo frustrirano gledajući kakvo je stakanje na konzolama i još igraš kao mačka. A sad da je igra remek dijelo nije ali realno to nismo ni godinama dobili pa ne možeš ni očekivat.

    • kebbab

      @Agent, 24.07.2022 - 07:26

      Nema to veze s konzolama. Taj sistem skakanja je napravljen jer moraš skakat po uskim cjevima, klima uređajima, ogradama, plutajućim bačvama… znači mora postojat taj assist jer kao prvo igra bi bila teža da ga nema i drugo skakanje bo tim uskim objektima bi bio dosta komplikovan tehnički podhvat za napraviti da to izgleda koliko toliko kvalitetno, ipak je ovo indie igra.

    • Iva Osrečak

      @Iron666, 23.07.2022 - 13:18

      Što se inovativnosti tiče, vidiš i tu tvoj princip shvaćanja ima malu manu. Stray sam po sebi ne donosi ništa što još do sada nismo vidjeli, ali su sve komponente jako dobro iskorištene tako da nemaš osjećaj da igraš kopiju nečega. A ako pogledaš gameplay također ne dononosi nikakve nevjerojatne novosti koje prije nisi mogao iskusiti, a opet je savršen za igru poput Strayja. Samim time ima tako veliku ocjenu.

    • siblyx

      @Iron666, 23.07.2022 - 01:20

      Sto fali 5h igre? Bolje ovo pa da ne dosadi, nego igre od 20+h koje samo recikliraju content i gameplay sa lošom pričom. Jako rijetko koja igra koja traje duže do 10,15h valja.

    • moordrak

      @Iron666, 23.07.2022 - 09:35

      Si igrao ili samo njurgaš? Nu hajde hajde, nije tako skupa. Probaj je. Siguran sam da na jednu pijanku sa frendovima potrošiš triput više…

    • Iva Osrečak

      @Iron666, 23.07.2022 - 13:12

      Trajnost ne označava samu dužinu igre, odnosno je li igra kratka ili duga. Trajnost označava koliko je igra dobro iskoristila samo vrijeme koje jepredviđeno za njen prelazak.

      Stray je tu po meni taman, ni prekratak, ni predug, no svejedno me nije potakla da odigram 3 ili četiri puta.

      Kada bi se trajnost gledala ovako kako si ti napisao u komentaru sve kreće igre bi odmah u startu bile zakinute, a sve naoko duže bi bile u prednosti. U praksi to najčešće nije tako, što se mene tiče rađe ću odigrati kompaktnu igru od 10h, nego nešto nafilano nepotrebnim questovima od 100+h.

    • Iron666

      @Iva Osrečak, 25.07.2022 - 11:31

      Nije da se ne slažem sa time da igra ne mora trajati dugo da bi joj trajnost i ocijena istog bila visoka, ali opet smatram iz osobnog iskustva da mi i nije ponudila nešto spektakularno u tih 5 sati. Zadnji leveli pogotovo. Početak igre mi je bio cool, zanimljiv, nešto novo, ali kako odlaziš prema kraju igre, sve mi je to postajalo sve jednostavnije i gore. Inovativnost, isto, okej, ima smisla. Nemaš nikakvih zanimljivih mehanika, al opet, npr. možeš grebat zidove 😛 Ukomponirano je tako da ono jednostavno bude nešto novo i fora i inovativno i slažem se možda sam i tom dijelu bio malo pregrub. Sve u svemu cool naslov, no ne znam, ja bi joj dao 6.5 – 7 od 10.

  • ILoveGaming

    22.07.2022 - 23:17

    Iva jesi li ti pijana crtala ovaj graf???

    • Darac83

      @ILoveGaming, 23.07.2022 - 11:28

      Ne bih bio tako oštar, ali nije baš u skladu s recenzijom… 🤔

    • Iva Osrečak

      @ILoveGaming, 23.07.2022 - 13:26

      Ne bih rekla 😉

    • Agent

      @ILoveGaming, 24.07.2022 - 08:49

      Šta fali grafu?

  • moordrak

    23.07.2022 - 09:22

    Šarmantno, svježe, drugačije, očaravajuće jednostavno. Stray je najoriginalnija igra koju sam zaigrao unatrag zadnjih nekoliko godina. Svakako probati.

  • John_Constantine

    23.07.2022 - 09:40

    Simpatična i jednostavna igra. Logičke zagonetke, istraživanje lokacija, mini sidequestovi, atmosfera i glavni lik mačke. Inače nisam mekan, ali sam se rastopio kad mačka legne za spavanje. Naročito na onom robotu.
    Na kraju ipak nije nextgen igra. Grafika je solidna, mjesta odlično izgledaju. Kretanje mačke nije savršeno, ali dobro je. Zurkovi su bas davež.
    Igra traje taman dovoljno, samo nema replay value vrijednost. Sve se da riješiti i naći u jednom igranju.

  • Cive

    23.07.2022 - 11:50

    Ja sam je prosao za cca 8 sati, dosta sam trazio i mozgao te sam ponavljao pogotovo kad su me ubijale one bube i kasnije oni dronovi. Igra mi je super i svidja mi se jako.

    preporuka svakome 🙂

    btw igru sam sa memorijom dosao na cca 45%, sa druge strane ima jos stvari koje nisma prosao, cca 100 puta mjaukati haha

  • Chimichangas

    23.07.2022 - 23:51

    Zbilja? 84 za ovo? HCL skace na hype train ocito. Oke igra je inovativna igras kao macka.. al 4 real guys.. 84? Ne slazem se niti blizu. Igra ne pruza nikakav challenge. Prica osrednja. Skaces s jednom tipkom i nikad nemos fulat.. Fora je ali nista vise.. ovo max sto moze bit, i to ako si bas cat person je 7/10. 👎🏻

    • Iva Osrečak

      @Chimichangas, 24.07.2022 - 15:48

      “Igra je inovativna jer igras kao macka” ako mene pitas to sto igras s mackom i nije najinovativnija stvar. Ova igra je toliko puno vise od samog toga “igras s mackom”.

    • Lazy

      @Iva Osrečak, 24.07.2022 - 17:21

      Slicno ekipa govori i za Death Stranding… samo hodas, khm oookeeej, al ajd.

    • Chimichangas

      @Lazy, 24.07.2022 - 19:09

      Death stranding ima ipak neku dubinu. Al imaš pravo, ni ta igra mi se baš ne sviđa.

    • Chimichangas

      @Iva Osrečak, 24.07.2022 - 19:09

      Po meni je, jer nema igre u kojoj ovako igraš s full 3d lijepom mačkom. lol. Al oke, braniš svoju recenziju, sve jasno. Recenzija je na kraju krajeva isto mišljenje, a ona se često razlikuju. I ja se s ovim ne slažem. Po meni je igra doslovno samo to da igraš s mačkom, to joj je selling point, to joj je highlight i zbog toga je popularna.

    • Iva Osrečak

      @Chimichangas, 26.07.2022 - 14:16

      Upravo tako, moraš uračunati da je recenzija nečije mišljenje, odnosno osobni dojam, kao i da se različitim ljudima sviđaju različite stvari 😉

  • nKrkan

    25.07.2022 - 05:39

    Meni je igra nekim čudom povratila onu klinačku strast za igranjem koju nisam osjetio još od PS/PS2 pa zato i prema tome 👉🏻 💯

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?