The Banner Saga

Ante Malenica

Kada se igrate punih 20 godina, malo vas toga više može iznenaditi. Ne samo zato jer ste probali i previše toga pa nove stvari jednostavno više nisu toliko “nove”, nego zato jer je nakon gomile iznova i iznova recikliranih ideja mulja na svemu jednostavno previše. U takvom mulju pravo zlato je teško uočiti poput slobodnog radnog mjesta u Hrvatskoj, no srećom tu i tamo se čovjeku posreći.

Iskreno, The Banner Saga zapela mi je za oko tek prije nekoliko mjeseci. Jedan od razloga je što je riječ o Kickstarter projektu koji u pravilu ne dobivaju toliko medijske pažnje kao AAA naslovi, a drugi u tome što se još uvijek pokušavam boriti sa svojom Steam listom neodigranih igara pa nove stvari dolaze na red samo kada se rade ovakvi osvrti. No kada je ovo čudo konačno došlo na moj disk, ostavio sam nekakve Darksiderse 2 po strani budući da spoj RPG-a i turn-based strategije smješten u svijet inspiriran Vikinzima jednostavno nisam mogao propustiti.

Zbilja mi ne pada na pamet kada sam vidio nešto ovakvo – nešto što nije još jedan human/elf/dwarf fantasy proljev. Iako su ovakvi indie projekti uvijek svojevrsni vremenski rizik (vrijeme je najdragocjenija stvar koju imam), trojica BioWareovih veterana u okviru novog studija bila su nekakva garancija da će ovo biti dobro. I bome, dečki nakon dugogodišnjeg rada na The Old Republicu nisu zaboravili kako se rade odlične igre.

Kradem za ovaj podnaslov poznatu uzrečicu iz Game of Thronesa, no s razlogom – u hladnom svijetu The Banner Sage sprema se zima. Ne ona na koju su ljudi i varlovi odavno navikli (op.a. varlovi su jedna od tri rase u igri, fizički pomalo slični BioWareovim qunarima), nego ona mnogo duža. Mnogi šapuću da je vječna, posljednja koju će svijet, odavno napušten od strane bogova, ikada vidjeti.

Vječna hladnoća ne stiže suptilno poput zla u Lord of the Ring trilogiji – drevna rasa dregdova (velike gromade hodajućeg kamenja) po treći puta dolazi naglo niotkuda, uništavajući sve pred sobom, a ljudi i varlovi nemaju drugog izbora nego bježati pred hordom. Iz uništenih sela i gradova odlaze kolone (rogatih) ljudi (karavane zapravo), a u jednoj takvoj ste i vi u ulozi Rooka, lovca koji mora preuzeti odgovornost za svoj klan nakon što je vođa sela izdahnuo pod napadom dregdova. Preuzeti odgovornost znači upravo to što sugerira sam pojam – na vama će biti da odlučite koga ćete sve primiti na putu prema sigurnom utočištu (dobar ratnik zlata vrijedi, no mnogo i jede, a može biti i pokvaren), zalihe hrana biti će samo vaša briga, a kod razmirica među članovima karavane upravo ćete vi stavljati točku na i.

Nadam se kako ste uspjeli shvatiti do sada kako je ovo igra o preživljavanju – svijet The Banner Sage je pred kolapsom, a vi pokušavate svoje “pleme” zaštititi od svih opasnosti koje se pojave na putu, tražeći cijelo vrijeme sigurno utočište te odgovore na neka pitanja. Jednostavno rečeno, konstantno donosite teške odluke. Primjerice, često morate procijeniti ljude na koje naiđete i predvidjeti njihovo ponašanje kako bi iz svake situacije uvijek izvukli ono najbolje. U takvim situacijama imate mogućnost da slušate savjete drugih, a i ne morate – ako netko nosi sijedu bradu i elokventno govori, ne znači da je uvijek u pravu.

Što se dogodi ako pogriješite? Recimo, možete ostati bez dobrog dijela zaliha hrane što je za iznimno dug put pred vas kobna situacija. Zašto? Jednostavno ne znate kada ćete naići na idućeg trgovca, a kada počne gladovanje – ajme problema. Ljudi će umirati, gubit ćete vojsku koja štiti civile, past će moral koji izravno utječe na vašu borbenu sposobnost, da ne spominjemo kako ćete tako u opasnost dovesti kompletno preživljavanje vaše karavane. U početku to neće biti izražen problem, no kako odmiče igra, situacija će biti sve gora i gora. Pred kraj svaka kočija hrane biti će vam vrjednija od bilo kakvog zlata, što nas dovodi do idućeg problema.

Kroz igru donosite određene strateške odluke. Ako recimo pustite u karavanu sve ljude na koje naiđete, možda ćete dobiti tako na njezinoj obrambenoj snazi, no ona će postati toliko velika da će dovoljno velike zalihe hrane biti jako teško održati, da ne kažem nemoguće pred kraj igre. Zbog velike karavane javit će se i druge “nuspojave” – među ljudima biti će mnogo učestaliji sukobi zbog mnogih stranaca (što izravno utječe na moral), a i stanovnici mjesta koja ćete posjetiti neće baš biti oduševljeni da prime vašu golemu hordu gladnih ljudi i varlova.

Cijela ideja je sljedeća – morate preživjeti, a što ćete sve napraviti po tom pitanju, samo je na vašoj glavici kupusa. U igri ne postoji 100% siguran recept kao što ga nema ni u stvarnom životu. Jednostavno morate preživjeti iz dana u dan te rješavati neočekivane probleme onako kako najbolje znate. Srećom, s vremenom dolazi i iskustvo, što je posebno važno kada je u pitanju borba.

Ako ste igrali neki od nastavaka King’s Bountya ili Heroes of Might and Magic serijala, na borbenom polju The Banner Sage brzo ćete se snaći. Iskreno, mehanika je zbilja odlična. Prvenstveno je razlog ovaj – atribut snage (strength) ujedno predstavlja i zdravlje (health) pa kako će vas protivnik ozljeđivati (smanjivati količinu tog spojenog atributa), šteta koju vi radite njemu biti će iz poteza u potez prikladno manja. Proces možete usporiti samo na dva načina – dobra taktika je vaša prva linija obrane, dok će ona posljednja biti atribut zvan armor. On izravno čuva vaše bicepse, ali samo određeno vrijeme.

Logički zaključak iz svega ovoga nameće se sam po sebi – morat ćete birati hoćete li prvo protivniku pokušati uništiti armor ili ćete izravno napasti njegove mišiće. Prvo vam otvara priliku da kasnije s jednom dobro potenciranom strijelom iz daljine i najveću grdosiju bacite na koljena, no tako riskirate velike žrtve ako promašite fudbal s taktikom. S druge strane, izravno ubijanje protivničke snage će definitivno usporiti odumiranje vaših jedinica, no proces će biti sporiji. Pitanje je koliko dugo ćete izdržati.

Ipak, prevaga svake bitke su specijalne vještine i willpower. Kada kažemo specijalno i vješto, mislimo na stvari poput rušenja protivnika sa štitom, mahnito lupanje sjekirom koje istovremeno smanjuje i armor i snagu ili recimo dobro odmjerena strijela iz daljine. Za te vještine trebat ćete willpower – što je svojevrsna mana s kojom možete izuzev ostalog i pojačavati štetu koju radi obični napad. Svaka jedinica, ovisno o razvijenim atributima, ima određenu količinu te “svete tvari”, s time da moral vaše karavane izravno utječe na ukupnu količinu willpowera kojeg imaju sve vaše jedinice (dobar moral daje bonus na ukupan willpower, negativan penale). U prijevodu, ovisno o moralu vaše horde ljudi i varlova, varirat će i vaš willpower, a time omjer dobivenih i izgubljenih bitaka.

Strašno je koliko je dobro developer povezao dva aspekta igre tako da kod svakog odlaska u bitku imate dojam da se borite za svoju karavanu, a ne da igrate mini-igru unutar veće cjeline. Treba još istaknuti kako je umjetna inteligencija ZAČUDO na zadovoljavajućoj razini. Iako će tu i tamo napraviti neke gluposti, dredgovi će svoje vještine nemilosrdno koristiti protiv vas, ondje gdje vas najviše boli. Normal će za većinu od vas biti dovoljno izazovan, dok bi hard preporučio samo onim strpljivijima.

Na kraju, vrijedi spomenuti još nekolicinu stvari. Kao što možete primijetiti na slikama, igra je 2D prirode. Prekrasni crteži čiji su pojedini detalji lagano animirani, nastali su pod utjecajem američkog umjetnika Eyvinda Earla koji potpisuje vjerojatno mnogima od vas nepoznat Disneyjev film Sleeping Beauty iz 1959. godine. Za svaku pohvalu je i soundtrack, iza kojeg stoji Austin Wintory, čovjek koji je svoj prepoznatljiv audio pečat ostavio već na fantastičnoj PS3 ekskluzivnoj avanturi Journey.

Zadnju stvar koju ću istaknuti je sljedeća – The Banner Saga izuzev u nekolicini kratkih audio sekvenci, glasovnu sinkronizaciju nema. Očekujte gomilu teksta za čitanje unutar čijih redaka ćete osjetiti svu draž igre. Čitajte sve jer ćete jedino tako pohvatati tko tu koga tuče. Dosta je likova i ako ne obratite pažnju, pogubit ćete se.

Kao jedini smisleni nedostatak mogu navesti samo jednu stvar – cijelu igru ćete provesti uglavnom u borbi s dredgovima što na otprilike 16h gameplaya može postati pomalo monotono. Nema toliko različitosti u protivničkim redovima, no uzevši u obzir radnju i lore s kojom je poduprt gameplay, ne mogu to uzeti za veliko zlo. Osim toga, kao što podnaslov kaže, ovo je tek prvi dio priče. Ako projekt ostvari zacrtan financijski uspjeh, očekujte nastavak sage. Za sada prokleto dobre, da dodam.

Ako se po jutru dan poznaje, gamerska 2014. biti će vraški dobra. The Banner Saga, spoj RPG-a i strategije na poteze, ali i prvo zvučnije ovogodišnje ime, ne samo da je ispunila naša očekivanja, nego nas je doslovce zalijepila za monitor.

• borba na poteze
  • koncept kampanje
  • glazba