The Walking Dead: Episode 1 – A New Day

UPDATE: U međuvremenu su izašle i ostale epizode ove prve sezone The Walking Deada, a umjesto da recenziramo svaku epizodu posebno, mi smo po završetku sezone donijeli sud o kompletnoj stvari. Ako ste ovu recenziju već pročitali i tražite samo taj sud o cijeloj sezoni, pronaći ćete ga pri dnu teksta.

Hodajući mrtvaci The Walking Dead serijala došetali su do svoje publike ponajprije u obliku stripa. Nešto kasnije, djelo je preraslo u TV seriju koja trenutno broji dvije vrlo uspješne sezone. Ta eksplozija popularnosti još jednog zombi-cirkusa naposljetku je morala rezultirati i videoigrom, pa se tako prošle godine prava na izradu igre domogao razvojni tim Telltale Games. Ovi poznati avanturisti nove ere bili su prirodan odabir s obzirom da njihov pristup igrama nalikuje stilu The Walking Deada. Naime, svatko tko se barem jednom susreo s ovim serijalom zna da u njegovom centru pozornosti nije akcija već drama. Isto vrijedi i za samu igru, odnosno prvu epizodu dotične, koja je žanrovski smještena među klasične avanture s nekoliko moderniziranih elemenata.

Svojevrsna pilot epizoda pod nazivom A New Day počinje na sam dan izbijanja nepoznate zaraze s katastrofalnim posljedicama. U ulozi protagonista je Lee Everett – nadasve enigmatičan lik optužen za ubojstvo. Lee se spletom okolnosti nađe na slobodi za vrijeme zombi apokalipse te ubrzo susreće grupu preživjelih s kojima kreće u potragu za sigurnim utočištem. Međutim, neslaganje u grupi jednak je problem kao i hrpa hodajućih mrtvaca, pogotovo kad se Lee mora brinuti o djevojčici Clementine, istovremeno skrivajući svoju sumnjivu prošlost od ostalih.

Napeta je to i prilično emotivna priča čiji sukobi ostavljaju značajne posljedice. Zanimljivost u tome jest što ni sam igrač ne zna kakav je glavni lik zapravo, nego o njemu uči tijekom igre. Prva epizoda tek načima tu temu, što znači da bi se to u nastavku moglo dobrano „zakuhati“. Lee je kompliciran lik pa njegovo pravdanje strancima može biti riskantno na više načina. Odlučite li se biti iskreni i reći istinu nikad ne znate kako će to netko prihvatiti. S druge strane, ako lažete morate dobro paziti što govorite jer reakcija sugovornika na vidljivu laž isto tako može biti burna.

Prva epizoda tek načima priču koja bi se u nastakvu mogla dobrano zaplesti.

Posebno je interesantan dijalog s likovima koji će nas pratiti kroz preostale četiri epizode. Primjerice, Clementine će vas povremeno pitati nešto na što ne ćete imati lagan i jednostavan odgovor. U takvim trenutcima imate i mogućnost šutnje, no katkad je i to opasnije nego da kažete ono što stvarno mislite. Samim time, izbori u ovoj igri nisu trivijalni. Prva epizoda ima pet glavnih scena koje mogu poći u dva smjera, ali smjer u kojemu će stvari krenuti ne temelji se samo na jednoj odluci. Već je sada jasno kako će neke posljedice imati trag u sljedećim epizodama, što je svakako dobra vijest jer ćemo imati povod za ponovni prelazak jednom kada sezona završi.

Kako smo već naglasili, The Walking Dead nije orijentiran na akciju. Umjesto toga rješavat ćete jednostavne zagonetke koje u suštini zahtijevaju prikupljanje predmeta i pravovremeno iskorištavanje istih. Međutim, krivo je reći da akcije nema. Ona se izvodi u prvom ili trećem licu, a zahtjeva brzo reagiranje. Primjerice, kada vas napada zombi potrebno je što brže naciljati glavu i pritisnuti odgovarajuću tipku. Dakako, akcija je povremeno i zahtjevnija od toga utoliko što kombinira neke quick-time evente i tome slično. Sve u svemu, takvo rješenje je prihvatljivo jer ipak dodaje malo panike u gameplay kojime inače prevladavaju dijalozi i zagonetke.

O dijalozima je praktički sve rečeno već kroz komentar priče pa možemo ustvrditi da na njih nemamo nikakve zamjerke. Nažalost, situacija sa zagonetkama nije takva. Teško je tu uopće govoriti o zagonetkama u pravom smislu riječi jer su zadaci u igri toliko lagani da vam eventualni problem može predstavljati samo njihovo nelogično rješenje. Primjerice, igra vas u jednom trenutku uvjerava da razbijanje stakla rukom čini više buke od razbijanja stakla bacanjem komadića metala. Ponekad nelogičnosti prelaze u gluposti pa tako imate zadatak pronaći hranu za Clementine dok ona sjedi pola metra dalje od nje. Ili još bolje – u igri čak postoji novinarka (!) koja nema pojma kako izgledaju i čemu služe baterije. Ozbiljno.

Rješenja zagonetki katkad su nelogična i pomalo glupa.

Srećom, ukupno gledajući gameplay nije uspavanka. Nadamo se da Telltale neće stati samo na ovom konceptu nego da će u narednim epizodama pokušati predstaviti i nešto novo. A kad smo već kod želja, ne bi bilo loše ni da isprave iritirajuću kameru. Naime, igrač nema nikakvu kontrolu nad kamerom, a kutovi iste povremeno su jako čudni. Događa se tako da zbog fiksiranosti i pretjerane blizine kamere morate naslijepo navigirati prolazima u prostoriji. Kako takvih prostora u ovoj epizodi nema mnogo to nije neka velika zamjerka, ali dojma smo da je to trebalo biti odrađeno kudikamo bolje.

Grafička strana igre ostavila nas je ravnodušnima. Izgled i dizajn imitiraju stripovske korijene serijala i to je odrađeno vrlo dobro, premda s takvim stilom dolazi i manjak detalja na likovima, a pogotovo na okolišu. Jednostavnije rečeno, ako ste se do sada već susretali s igrama ovog studija, otprilike već znate što možete očekivati od vizualnog dijela. Zvuk je pak izvanredno kvalitetan. Glasovna sinkronizacija je dobro obavljena što posebno čudi jer ovo nije neka zaista visokobudžetna igra. Istina, glumci na trenutke znaju zvučati smotano, ali to je prije zasluga nekih nespretnih dijaloga nego njih samih. Glazbi upućujemo posebnu pohvalu jer uspješno dočarava beznadnu atmosferu. Usudili bismo se reći da može ići rame uz rame odličnoj glazbi iz TV serije.

Prva epizoda The Walking Deada dobar je početak igre čiji ćemo kraj nestrpljivo očekivati. Igra definitivno ima svojih mušica, ali uvijek postoji nada da će se Telltale za njih iskupiti u nadolazećim epizodama. Dakle, ako se slažete s konstatacijom da zombije ne mora uvijek pratiti isključivo akcija, The Walking Dead mogao bi vam ponuditi zanimljivo iskustvo. Iz njega ćete izvući oko desetak sati zabave (uz pretpostavku da svaka epizoda traje po dva sata, tj. isto kao i ova početna), s mogućnošću ponovnog prelaska i alternativnog razvoja priče. Stoga ako ste ljubitelji žanra ili The Walking Deada, svakako razmislite o nabavci ove igre.

Sedam mjeseci poslije ove recenzije Telltaleov The Walking Dead je dobio još četiri epizode i tako zaključio svoju prvu sezonu. Epizode nismo recenzirali individualno, ali smo ih redom odigrali kako su izlazile – i to po nekoliko puta. Sad kad je priča zaokružena, vrijeme je da i mi zaključimo svoj ukupan dojam o igri u cjelini.

Stvari su zapravo vrlo jednostavne. The Walking Dead u narednim epizodama nije uveo ništa novo što niste vidjeli na samom početku. Istina, ubačen je lagani element FPS-a, ali on se pojavljuje svega dva ili tri puta kroz sezonu. Dakle, gameplay koncept ostao je isti. U fokusu su ponajprije dijalozi, zagonetke su iznimno lagane (ali ipak zanimljive), a akcija slijedi istu shemu quick-time poteza. Dobra je vijest kako su zagonetke tijekom sezone postale logične, odnosno nisu se ponavljale neke smiješne situacije iz prve epizode; a pohvalno je i to što je položaj kamere u sljedećim epizodama bio prikladniji i pogodniji.

Ali evo jedne vrlo važne činjenice. The Walking Dead se u potpunosti iskupio za pomalo spor start jednom fantastičnom fabulom koja je bez pogovora najemotivnija, najmračnija i najdirljivija priča ove godine. Epizoda „Starved for help“ donijela je uvrnut zaplet i odlično se poigrala motivom osvete, dok je „Long Road Ahead“ predstavio mučnu i nadasve depresivnu stranu kojoj se ne biste nadali u jednoj igri. „Around Every Corner“ dostojno je odveo priču u napetu završnicu, a „No Time Left“ zaključio je priču na ozbiljan i prilično emotivan način. Ako vas je lako rasplakati, u završnici ćete definitivno cmizdriti, no i bez toga The Walking Dead tijekom svoje sezone ima nekoliko šokantnih trenutaka s kojima se nećete moći lako pomiriti.

I dok je to u suštini dobra stvar (jer meni se godinama nije dogodilo da zbog nečega u igri zinem u nevjerici, a eto TWD je donio i takav trenutak), s druge strane baš i nije. Naime, priča će uvijek završiti onako kako je to Telltale zamislio. Da, u svakoj epizodi ima pet ključnih odluka koje morate napraviti, i igrač dobrim dijelom „kroji“ svoju priču. Međutim, u posljednjoj epizodi, kada bi posljedice svih prijašnjih odluka trebale kulminirati… to se baš i ne događa. Naravno, igra će prepoznati sve što radili tijekom sezone, ali posljedica je najčešće samo jedna drugačija rečenica. A to je šteta, jer u trenutku kada donosite odluku i kada ste pod pritiskom, odlučujete baš u skladu s razmišljanjem kako će ta odluka utjecati na radnju kasnije.

Nažalost, većina odluka ipak je trivijalne naravi i malo se toga zapravo mijenja ako postupite drugačije. Primjerice, na kraju četvrte epizode imate odluku o tome tko će krenuti s vama. I tu postoji, ako se ne varam, osam mogućih opcija. Odlično, ali nakon deset minuta sljedeće epizode ta je odluka potpuno poništena, zanemarena i ignorirana jer je Telltale zamislio da priča ide drugačije. I onda se pitate čemu taj izbor ako on zapravo ne utječe ni na što. E pa većina stvari koje birate u igri daje tek privid slobode jer one likove koji će umrijeti nikad nećete moći spasiti.

No ne treba to uzeti kao neku veliku zamjerku. The Walking Dead je ionako primjer nečega što je ostvarivo samo u obliku videoigara, nečega što nijedan drugi medij ne može ponuditi. Uostalom, u konačnici ni ne treba gledati na krajnji ishod nego na sve ono što se kroz igru proživi da bi se do njega došlo. A to je jedna uzbudljiva avantura koja će vam se urezati u sjećanje i uvući u misli. Jednom kada ju završite mučit će vas deseci pitanja u stilu „Jesam li mogao postupiti drugačije?“. I dakako da će vas to razmišljanje natjerati da ju odigrate barem još jednom. Sve u svemu, zbog jedne predivno ispričane priče, The Walking Dead preporučamo svima koji su imalo zainteresirani za videoigre.

Nova zombi apokalipsa je na našem pragu. Vrijedi li ju proživljavati kroz sljedeća četiri mjeseca ili je pametnije poštedjeti se muke i sprašiti si metak u glavu?

• odlična priča puna emocija
  • izbor je najčešće samo prividan