King Arthur – The Role-playing Wargame [PC]

Robert Tauzer

Strategije formacijskog ratovanja. Eh, kako volim takve igre. Tješim ponekad sam sebe da nisam jedini, da ima još luđaka koji u dva ujutro zakrvavljenih očiju i drhtavom rukom precizno slažu svoje Libijsko pješaštvo i strijelce plaćenike da bi mrskim Rimskim legijama zadale još jedan taktički udarac. Udarac koji će osigurati da povijesna nepravda brisanja Kartage s mape bude ispravljena. Povijest je zeznuta stvar – da je stanoviti Kornelijus, Rimljanin umro u ranoj mladosti od sifilisa ili da ga je u jednom od njegovih brojnih pohoda pokosila dizenterija, svijet bi danas bio bitno drugačije mjesto. Služili bi se drugim pismom i davno zaboravljenim jezicima. Države bi nam se zvale drugačije, granice ne bi bile ni približno ovakve, vjerovali bi u druge bogove. No Kornelijus iz klana Skipiona poživio je i postao najveći vojskovođa kojega je Rimsko carstvo ikada imalo. Porazio je još čuvenijeg Hanibala Barcu u seriji Punskih ratova i postao poznat pod ratnim imenom Skipion Afrički. A upravo tim ratovima istrijebljena je jedna drevna i nevjerojatno važna kultura.

Nije nužno poznavati povijest da bi se igralo strategije formacijskog ratovanja, ali općenito znanje svakako pomaže. Rekavši to, moram priznati da King Arthur – The Role-playing Wargame nije povijesno točna igra. Kralj Artur (kao ni njegov otac Uther Pendragon) nikad nisu potvrđeni kao povijesne ličnosti, tako da su autori imali slobodne ruke što se tiče vremenskog razdoblja, vojske, religije i svega ostalog. A obzirom da je ovdje ionako riječ o legendi, onda ne smeta ako se u igru unese i malo fantazijskih elemenata: vilinskih vojski, moćnih magova i mitoloških bića. Je li ovo neka mana? Pa baš i ne. Ako se ovakve igre dobro izvedu, onda su u najmanju ruku jednako zabavne kao i njihovi povijesno točniji pandani. Stoga nećete baš moći točno rekonstruirati bitku kod Kane (kao u Rome Total Relismu recimo), no što je tu je. Povijesne i fantazijske strategije otprilike vam dođu kao brinete i plavuše – glupo je odbiti bilo koju, bez obzira kakve preferencije imali.

Dakle, strategije formacijskog ratovanja su u biti pod-žanr real-time strategija. Umjesto pojedinačnih jedinca ovdje vodite grupe jedinica na simulaciji pravog 3D terena, a faktori kao što su umor jedinica, line-of-sight, bonusi za napad s leđa i s boka, prednost jedinicama na višem položaju i sl., uobičajena su stvar. Neki bi rekli da su ovakve igre najviša evolucijska točka strateškog gaming žanra, a kao što vjerojatno znate ovaj pod-žanr već točno desetljeće u čvrstoj dominaciji drži Creative Assembly i njihov nadaleko poznati Total War serijal, tako da su neke paralele i usporedbe po tom pitanju neizbježne. Iako je bilo nekoliko pokušaja drugih developera da naprave nešto slično nisu se pokazali pretjerano uspješnima.

Prije svega moram istaknuti da ova igra izgleda fenomenalno. Bajkoviti i mistični dijelovi stare Engleske fenomenalno su dočarani, zajedno sa menijima, fontovima, glazbom i svim ostalim stvarima bitnima za atmosferu i grafičku prezentaciju. U igri preuzimate ulogu mladog i još nepotvrđenog Kralja Artura s ciljem da ponovo ujedinite Engleske pokrajine i utemeljite moćno carstvo. Igra se sastoji od dva tipična dijela. Prvi je strateška mapa Britanije, podijeljena na regije, na kojoj su prikazane vojske, jedinice, gradovi i razna specijalna mjesta i u kojoj ćete provoditi većinu vremena (regrutirajući nove jedince, pomičući vojsku, rješavajući questove, brinući se ekonomiju, istraživanje, izgradnju itd.), a drugi je naravno taktička mapa terena u kojoj će se odvijati sama borba. Čemu dakle ovaj “Role-playing” u naslovu i što je tu točno novo i drugačije?

Kao prvo, okosnica igre su vitezovi okruglog stola. Oni će voditi vašu vojsku (bez viteza vojska se uopće ne može kretati), inspirirati jedinice i tijekom borbe prizivati moćne vještine te magije koje će itekako utjecati na ishod bitke. Magije su brojne i raznolike, a sastoje se od ofenzivnih poput udara munje ili kiše otrova, te defenzivnih kao što su prizivanje magle ili liječenje jedinica. Spomenimo i to da će vitez zauzimati jedno dodatno mjesto u vašoj vojski (koja može imati maksimalno 16 jedinica) te da će se boriti zajedno uz jednu vezanu jedinicu (koju možete mijenjati). Vaše snage napreduju dobivajući nivoe iskustva te zarađuju bodove koje ćete sami raspoređivati na razne specijalne vještine i magije, odnosno statistike napada i obrane. Vitezovi također mogu u svom inventoryju nositi oružja, oklope i razne artefakte koji im povećavaju karakteristike i vještine ili pak dodaju neke nove, kao u bilo kojem drugom RPGu. Osim u ratu, vitezovi su važni i u miru gdje pod njihovu upravu možete stavljati razne regije, a njihove karakteristike na pozitivan ili negativan način utjecat će na prinose hrane, zlata i ostaloga.

Okosnica igre su vitezovi okruglog stola koji će predvoditi vašu vojsku.

Na mapi se također dobivaju razni questovi u vidu svitaka do kojih morate doći. Zanimljiva stvar je da se dio questova odvija interaktivnom pisanom avanturom – čitanjem iz knjige dok vi birate odgovore i akcije koje će vaš izaslanik izvršavati. Uspjeh vezane radnje često je naznačen ikonom koja predstavlja neku karakteristiku vašeg viteza (ako vam igra ponudi nešto kao “napadam magijom” onda bi bilo dobro da je vaš vitez vješt u toj disciplini). Rezultati ovih avantura su često vrlo bitni pa će vam se nerijetko dogoditi da u početku uspijete regrutirati novog viteza ili jedinicu. Na strateškoj mapi upravljat ćete ekonomskim aspektima kraljevstva, vrstama zakona koje ćete provoditi (neki recimo daju prednost trgovini a smanjuju prihode rudarstva, ili povećavaju poreze a smanjuju vjernost regija i sl.) visinama poreza koje ćete nametati kao i raznim istraživanjima koja će vam dati nove jedinice, bolje ceste ili povećati zdravlje i brojnost vaših podanika ili ekonomiju carstva. Graditi građevine možete samo u glavnog gradu, što je novost. Faktora nema previše i uglavnom slijede logičke principe. Spomenimo još i to da igra ovisno o igračevim odlukama crta tzv. morality chart, odnosno kartu morala na kojoj se vidi rješavate li stvari na način dobroćudnog vladara ili pak na surov i tiranski način. Ovisno o vašoj moralno-vjerskoj orijentaciji dobivat ćete magije, jedinice i razne druge stvari. Većina questova i odluka u igri balansira između ovih izbora – krenete li jednim putem drugi više nije dostupan, što znači da je igru moguće proći na više različitih načina.

Interesantno je da prije borbe na nekim lokacijama dobivate izbor između tri različita bojišta, pa možete odabrati ono koje najbolje odgovara vašem sastavu vojske. Na taktičkoj mapi borbe su slične TW serijalu, mada je sučelje nešto manje ispolirano (ctrl+m neće označit sve strijelce, niti ćete sa Space vidjeti krajnje ciljeve jedinica u pokretu, niti možete grupirati jedinice, niti ima najobičnije tipke za run/walk) što se neće svidjeti ozbiljnim gamerima. Novost je uvođenje strateških mjesta na mapi, kojih je poželjno osvojiti i držati u svojem vlasništvu što duže. Osim oznake brojnosti u vidu linije na vrhu ekrana, svaka vojska ima i liniju morala koja se smanjuje ukoliko neprijatelj drži više strateških točaka. Ukoliko bilo koja od njih dođe do nule, bitka je gotova. Pored klasičnih srednjovjekovnih jedinica sretat ćete divove, vilinske vojnike, wargove, formoriane i ostala mitološka bića donekle vezana uz povijesni setting stare Engleske. Pohvalan novitet je taj što laka pješadija ima velike prednosti u šumi, u močvari i po teškom terenu dok je teška bolja na ravnom, tako da te jedinice služe i u kasnijim fazama igre, a ne samo na početku.

Kako to sve skupa funkcionira? Pa mogu vam reći iznenađujuće dobro. Igra u svim bitnim elementima funkcionira u najmanju ruku korektno, a na trenutke zbilja fantastično. Dosta stvari posuđeno je od ostalih uspješnica žanra, ali je isto tako dodano puno originalnih elemenata koji ovu igru čine prilično jedinstvenom. Kombinacija strategije i role-playinga, zanimljiva priča, questovi i prekrasna grafička prezentacija pozitivni su dijelovi ove igre. Stoga mogu reći da sam zadovoljan što je Total War napokon dobio pristojnu konkurenciju. Daleko su mladi Mađarski developeri od moćnog Creative Assemlyja, no definitivno pokazuju veliki potencijal.

Nažalost, King Arthur nije igra bez propusta i mana. Prva negativna stvar je nebalansiranost jedinica i magija. Primjerice, postoje jedinice koje su nevjerojatno moćne i pobit će vam dva odreda oklopne konjice, a onda izginuti od dvije salve strijelaca. Druga stvar, magije su kod nekih neprijatelja tako opake da vam pobiju cijelu jedinicu u par sekundi. Jedinicu koju ste mazili, pazili i unaprjeđivali godinama. Frustrirajuće, pogotovo zbog činjenice da ista magija na strani igrača nije ni upola toliko ubojita. Protivnik također vara na mapi i to debelo. Male i bijedne pokrajine koje ste okružili prije 10 poteza i vidjeli da nemaju baš nešto vojske odjednom odnekud izvuku nekoliko moćnih jedinica na nekom suludom levelu (a nisu ga imali gdje zaraditi ni pod razno). Najveći prigovor je taj što vas igra zatrpa sa različitim questovima vrlo brzo a neki od njih mijenjaju kompletna stanja na mapi i u igru uvode neke jako opake neprijatelje bez ikakva upozorenja kako biste se mogli pripremiti. Na to se još nadovezuje i stvar težine. Naime, ova igra je prilično teška. Katastrofalni porazi netipični za TW ovdje su uobičajeni. Stoga se smatrajte upozorenima.

Ipak, kad čitavu igru analiziramo sveobuhvatnim pogledom, stvari se ne čine tako strašnima. Nemojte da vas obeshrabre navedene mane i problemi – neki su riješeni zakrpama (1.3 verzija u trenutku pisanja teksta), a preko nekih je moguće prijeći pametnom igrom. Pazite na questove (postoji indikator težine na dnu) i snimajte što češće, to je sve što vam možemo poručiti. King Arthur – The Role-playing Wargame nije igra za svakoga. Ako volite casual naslove za opuštanje i razbibrigu, ovdje to sigurno nećete pronaći. No ako vam u venama teče krv Aleksandra Velikog, ako se volite znojiti, razmišljati i rješavati probleme čak i dok se igrate, uživat ćete u ovoj igri.

Prošlo je već dosta vremena od 24. studenog 2009. pa vjerujemo kako su svi stratezi već odigrali ovaj naslov, bilo punu verziju ili demo inačicu. Shodno tome, očekujemo da podijelite s nama mišljenja o ovoj igri putem komentara i ocjena.

UPDATE! Kao što vidite, jedan od igrinih minusa je njena težina. Upravo iz toga razloga napisali smo opširan tekst sa raznim savjetima koji će vam pomoći da se u igri lakše snađete. Kliknite na link ispod i olakšajte si igranje!

SPECIAL: King Arthur: The Role Playing Wargame – tips and tricks

King Arthur – The Role-Playing Wargame igra je mladog Mađarskog developera Neocore Games kojom dotični pokušava preoteti dio tržišnog kolača moćnom Creative Assemblyju.

• izvedba