HCL.HR

BioShock – izlet u Rapture Donji

Pero Mlinar 21.08.2019.   •   24 komentara   •   Retro gaming, Svijet igara


Na današnji dan, prije točno 12 godina, razrušeni Rapture otvorio je svoje granice te nam dopustio da istražimo svu njegovu raskoš.

Prošlo je točno 12 godina otkako smo se spustili niz stepenice svjetionika te po prvi put posjetili Rapture; njegove poplavljene hodnike i razrušene ostatke nekad raskošne art deco arhitekture. Iako smo taj grad u tom periodu posjetili još dva puta, prva podvodna ekspedicija svojom je inovativnošću i originalnošću ostavila velik trag u industriji videoigra. Usprkos krajnjoj kvaliteti, prvi je dio serijala, međutim, prošao kroz dug i trnovit put te bio blizu toga da završi na groblju neželjenih projekata, odnosno u takozvanom košu za smeće.

Nakon što je njihov prijašnji naslov, System Shock 2, tržišno podbacio usprkos hvalospjevima kako kritike tako i igrača, studiju Irrational Games i njegovom šefu, Kenu Levineu, Electronic Arts poslao je odbijenicu po pitanju stvaranja mogućeg nastavka tog serijala i otkazavši im suradnju, pustio ih da se snađu kako znaju i umiju.

Inicijalna ideja, kojom su započeli rad na novom naslovu, Levineu i ekipi bila je izrazito jednostavna. Nisu imali zadani svijet, nisu imali priču, nisu imali likove, ali znali su da u središte nove igre žele staviti vrijedan resurs oko kojeg bi se sukobile tri frakcije – sakupljači, prijenosnici i čuvari, od kojih bi se svaki odnosio prema njemu na specifičan način te bi tako oni zajedno zadali osnovnu dinamiku u gameplayu tog naslova.

Prve verzije BioShocka, ili preciznije rečeno onoga što će postati BioShockom, bile su smještene na futurističku svemirsku postaju. Studio nije bio zadovoljan rezultatima i projekt bi vjerojatno bio ugašen da se nakon prezentacije održane 2002. godine među posjetiteljima nije entuzijastično počelo govoriti o duhovnom nasljedniku System Shocka 2. Vijest se brzo proširila. Motivirani pozitivnom reakcijom ljudi, Levine i ekipa nastavili su s projektom, ali s velikim promjenama.

Prve verzije BioShocka bile su smještene na futurističku svemirsku postaju.

Cilindrični hodnici svemirske postaje najprije su zamijenjeni klaustrofobijom napuštenog nacističkog bunkera za genetska istraživanja iz Drugog svjetskog rata na koji slučajno nailaze znanstvenici iz 21. stoljeća. Oni pritom otkrivaju da su rezultati tih istraživanja živući stvorovi koji su se oformili u društvo sastavljeno od sakupljača, prijenosnika i čuvara. Ova verzija igre već je bila prilično bliska BioShocku kakvog ga znamo i sadržavala te je sadržavala poznate elemente poput plazmida i odaja za oživljavanje.

Posljednji impuls stvaranju BioShocka nastao je posve anegdotalno, kad je jednom prilikom Levine koračao pločnicima Rockefeller centra gdje je naletio na neboder 30 Rock čijom je art deco arhitekturom ostao oduševljen. Ispred zgrade nalazila se i statua Atlasa kako na svojim plećima nosi Zemlju koja je, osim što je bila impozantnog izgleda, podsjetila Levinea na djela Ayn Rand koja je čitao (Atlas je slegnuo ramenima) i kojima je bio oduševljen.

Posljednji impuls stvaranju BioShocka nastao je posve anegdotalno, kad je Ken Levine koračao pločnicima Rockefeller centra gdje je naletio na neboder 30 Rock čijom je art deco arhitekturom ostao oduševljen.

Time je ostvaren posljednji korak u procesu razvoja BioShocka. Nakon što se vratio sa šetnje (ili nekoliko dana kasnije) Levine je uz pomoć ostatka studija u igru inkorporirao nove ideje pa smo tako konačno dobili svijet BioShocka u svojoj posljednjoj metamorfozi. Dobili smo Rapture – podmorski grad pod vodstvom Andrewa Ryana izgrađen kako bi se pobjeglo okovima vlade i nepravednih zakona, grad u kojemu svaki pojedinac ima pravo na plodove svojega rada.

BioShock se posebno istaknuo svojim načinom pričanja priče tako što nas je postepeno vodio kroz ruševine nekad velikog grada i upoznavao sa svojom prošlošću i prošlošću svojih stanovnika. Istaknuo se i načinom na koji je elemente linearnosti u igrama povezao s temom slobodne volje. Scena s palicom za golf (oni koji su igrali znat će, oni koji nisu i bolje im je da ne znaju) i dalje je jedan od najčešće spominjanih trenutaka u gamingu.

BioShock se istaknuo i načinom na koji je elemente linearnosti u igrama povezao s temom slobodne volje.

Tijekom avanture upoznao nas je sa svojim vrijednim resursom – Adamom, te svojim čuvarima, prijenosnicima i sakupljačima – Big Daddyima, Little Sisters i splicerima. Naišli smo i na zanimljive likove kao što su Sander Cohen, pomahnitali umjetnik koji svoja umjetnička djela pravi od tijela mrtvih stanovnika; na doktora Steinmana, nekad uspješnog kirurga koji za vrijeme našeg posjeta sakati svoje pacijente u potrazi za savršenstvom; te na određenu izdajničku zmiju kojoj smo se na kraju ipak uspijeli osvetiti.

Bioshock je bio jedan od najvećih hitova Playstation 3/Xbox 360 ere te igra koja je uvelike potencirala da se o igrama počne pričati kao o umjetničkom mediju čak i među onima koji su prema toj mogućnosti bili skeptični. Nažalost, dug i trnovit put uzrokovao je mnoge svađe među zaposlenicima Irrational Gamesa pa je usprkos kvaliteti Bioshocka došlo do određenog raskola u studiju. Rad na nastavku prepušten je drugom studiju (2K Marin), a iako se Irrational Games vratio svijetu Bioshocka igrom Bioshock Infinite, radilo se je tu već o jednoj uvelike izmijenjenoj ekipi.

U bilo kojem slučaju, BioShock je povodom desete obljetnice dobio svoju remaster kolekciju te je dostupan na skoro svim aktualnim platformama.

Komentari (24)

  • IgorM

    21.08.2018 - 16:47

    Odlična igra kao i cijeli serijal! Nedavno sam ponovno odigrao i baš guštao 😎.

  • DjokaBA

    21.08.2018 - 17:54

    Meni je najbolja igra svih vremena. Neponovljivo iskustvo.

  • moordrak

    21.08.2018 - 18:06

    Možda će neki tvrditi da je Bioshock samo glorificirana linearna pucačina, no ovaj serijal igara jednako je kvalitetan za igranje sada kao i u vrijeme izlaska što samo ide u prilog tezi da smo dobili jedan bezvremenski naslov vrijedan pamćenja. Ako u gamingu postoje evergrini, Bioshock svakako pripada toj kategoriji. Obvezno štivo svakog gamera.

    • ELRIC OF MELNIBONE

      @moordrak, 21.08.2018 - 20:09

      Bioshock jeste glorificirana coridor pucanina ali nije samo to nego je i vese od toga.

    • Apocalypse4987

      @moordrak, 21.08.2018 - 21:36

      baš sam odigra trilogiju prije 2 godine i igra je i dalje izgledala impresivno

  • Slim1992

    21.08.2018 - 18:23

    Auu. Sad mi dodje da instaliram prvi dio i infinite…ionako nzm koji je bolji od kog. Uglavnom sa ova dva dijela Bioshock se za sva vremena urezao u vjecnost gaminga. Blago receno!

    • Frog

      @Slim1992, 21.08.2018 - 19:57

      Prvi je dobar a infinite mi nikako nije sjeo.

    • Slim1992

      @Frog, 21.08.2018 - 22:44

      Zar ima i takvih, ukusi su razliciti mada je malo takvih xD. Uglavnom meni je zao sto ti igra nije sjela i sto nisi vidio igru istim cima kao ja.

    • Lovac

      @Slim1992, 21.08.2019 - 18:33

      Meni isto, priča mi je bila zakon, ali gameplay baš i ne. Zanimljivo, tu mi je dvojka bila najbolja iako pričom slaba. Jedinica je sveukupno taman.

  • hyperion

    21.08.2018 - 18:24

    Ma ova igra je meni bila kombinacija jezivosti od koje mi se nije dalo dugo igrat igru i želje da nastavim igrat, čudno ti je to. Klasik definitivno i prvi dio mi je najbolji, nisam fan priče/radnje u nastavcima (iako su zabavni za igrat).

  • AtomicHood

    21.08.2018 - 19:10

    Koja slučajnost, baš sad prolazim prvi dio po prvi put. Vidi se zašto je bila jedna od GOTY 2007.

    • ShalO

      @AtomicHood, 21.08.2018 - 23:13

      Nije bila jedna, nego je bila GOTY 2007. Znas sta, idem ga i ja skinuti xD

  • IvanDado

    21.08.2018 - 19:40

    Instalira se XD

  • Frog

    21.08.2018 - 19:59

    Ludi Sander Cohen mi je najvise ostao u sjecanju.

  • Lovac

    21.08.2018 - 21:37

    Ako igrate na PC-u, igrajte original, a ne “remaster”. Za par sitnica imate tutorial kako složiti (nekima audio ne radi, žele povećati FOV i sl.), a onda uživate. Remaster je zbugano smeće, a dvojka još gora uz česta rušenja.

  • KhorneFlake

    21.08.2018 - 21:52

    Prvi dio je bio i ponajbolji od svih, ali pretjerano hvaljen i hajpovan, po mom skromnom mišljenju. Prešao jednom, i bila je dobra igra sa solidnom atmosferom, ali sam očekivao previše od naprosto smiješnih hvalospjeva koji su znali uključivati i stvari poput “dobra kao prva bračna noć sa ljubavi vašeg života”… Već drugi pokušaj prelaska zbog alternativnog završetka je stao na blizu trećini… Dvojka je, ponajviše, ekspanzija. Jedva sam je završio upravo zato što sam bio sit prethodne igre.
    Na Shitfinite ne vrijedi trošiti riječi. Deset sati života koje nikad vratiti neću, i samo sam stisnuo zube i završio je da začepim usta demijurzima koji su insistirali da nemam pravo da kritikujem igru dok je ne prijeđem. Ali su svakako nastavili pričati i pričati.

    • l)oolvl

      @KhorneFlake, 22.08.2018 - 01:00

      Bioshock je bio prehajpana igra skoro kao i Infinite, ali ipak dosta igriviji. Vjerojatno i zato što je i prvi u serijalu pa su plazmidi djelovali donekle “wow”. Igra ima vrlo obećavajući početak ali onda ubrzo postane vrlo monotono; mislim da je jedna od slabijih točaka pričanje priče kroz audio logove, to je patetično i ne znam kako se ikome može sviđati svako malo slušati monologe da bi se pohvatalo ionako bezveznu radnju. Ali baš kroz hvalospjeve poput ovoga teksta je igra dosegla taj kultni status i nedajbože nešto reći protiv Bioshocka jer onda nemaš pojma o igrama.

    • Demon90

      @l)oolvl, 21.08.2019 - 15:08

      Slažem se ja osobno nisam ni prvi završio, probao nekoliko puta jednostavno ne ide. iako ih imam sve.

  • ShalO

    21.08.2018 - 23:10
  • croBilly394

    21.08.2018 - 23:16

    Što bi rekao onaj napaljeni iz Bitange i princeze kad naiđe na dvd Lassie se vraća krući – Ljuti klasik! Ovo je jedna od onih igara koje se pamte, atmosfera, priča, art style, sve.. Kao što netko iznad reče, obavezno štivo svakog gamera koji drži do sebe. Infinite, po mojem mišljenju, dosta slabiji, naporno napucavanje i bezrazložno rastegnuta igra, ali izvlače ju simpatični Booker i Elizabeth, skupa sa genijalnom pričom kakva se rijetko viđa u igrama.

  • eXcentrik

    21.08.2019 - 09:20

    Kupio cijelu kolekciju na Steam summer saleu, jedva čekam zaigrati 😀

  • MightyAloy

    21.08.2019 - 09:35

    Moram priznati da sam slijedom određenih okolnosti propustio ovo remek djelo. Nedavno sam uzeo The Bioshock Collection za PS4 i jedva čekam zaigrati čim zgotovim Days Gone i još neke igre.

    • jocker113

      @MightyAloy, 21.08.2019 - 09:55

      tako i ja,nikako da dođe na red,da je produzit dan za jedno 10ak sati 😀

    • MightyAloy

      @jocker113, 21.08.2019 - 13:40

      Da bar. Ja pored svih obaveza uspijem igrati možda oko 2-3 sata dnevno. Definitivno premalo. 😭

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?