HCL.HR

Nakon katastrofe zvane Anthem, Electronic Arts traži spas u svijetu mobilnih igara

Zoran Žalac 08.05.2019.   •   23 komentara   •   Industrija videoigara


Electronic Arts je poručio investitorima da će se ubuduće koristiti metodama soft launcha i early accessa prije nego lansiraju neku veliku igru.

Već neko vrijeme recenzenti imaju dojam da se igre tvrtke Electronic Arts puštaju u prodaju prije nego su dovršene. Kod nekih je upitna količina sadržaja koji se dobiva po izlasku igre (Star Wars Battlefront, Battlefield 5), a kod nekih je problematična izvedba, bilo po pitanju tehnikalija ili pak monetizacije. Nedavni Anthem primjer je i za jedno i za drugo, a nakon što smo doznali priču iza mukotrpnog razvoja te igre, znamo da pod pritiskom Electronic Artsa drugačije nije moglo ni biti. Postoji tek nada da će Electronic Arts promijeniti praksu s budućim naslovima.

Doduše, ta je nada vjerojatno umrla nakon što smo čuli kakvu će strategiju tvrtka ubuduće primjenjivati za svoje igre. Ako ste mislili da su im igre već sada kao early access naslovi, ubuduće će ih lansirati u još manje dovršenom izdanju. To im je strategija kojom žele izbjeći ponavljanje katastrofe zvane Anthem.

Naime, predsjednik Electronic Artsa Andrew Wilson morao je investitorima objasniti gdje je tvrtka pogriješila s Anthemom i što će poduzeti da se to više ne ponovi. Wilson je to obrazložio tezom da dosadašnja praksa u razvoju igara više ne funkcionira – igre postaju previše velike da bi ih se testiralo interno, postaju previše komplicirane da bi jedno javno testiranje bilo dovoljno prije lansiranja koje diktira marketinška kampanja.

Wilson stoga kaže da će igre Electronic Artsa u budućnosti preuzeti praksu tzv. soft launcha kakav se koristi kod mobilnih naslova. To u prijevodu znači da će igre prvo biti lansirane u privatno testiranje bez obećanja i obaveze da do nekog određenog datuma budu dovršene, odnosno lansirane za sve igrače. Tek kad igra bude spremna za širu javnost (sadržajno i tehnički) krenit će i marketinška kampanja za nju.

Inače, soft launch se kod mobilnih aplikacija koristi s regionalnim ograničenjima – npr. igra se lansira na nekom manjem tržištu gdje ju korisnici testiraju kako bi korisnici na većem tržištu na kraju dobili bolju igru. Ostaje nejasno hoće li isto vrijediti i za igre Electronic Artsa. U bilo kojem slučaju, ovo se uglavnom odnosi na igre s izraženom multiplayer komponentom, odnosno na igre po modelu usluge.

S jedne strane, to bi moglo rasteretiti proizvođače igara koji možda ne bi bili požurivani da igru lansiraju onda kada to odgovara financijskim potrebama izdavačke kuće. No, s druge strane, igre bi se svejedno lansirale u nedovršenom izdanju, a Electronic Arts je dobro poznat po otkazivanju igara usred razvoja i zatvaranju studija koji na njima rade. Pa zamislite samo scenarij da razvoj igre otkažu nakon što ste ju već kupili.

Označeno sa: ,

Komentari (23)

  • SonOfZeus

    08.05.2019 - 15:22

    “Wilson je to obrazložio tezom da dosadašnja praksa u razvoju igara više ne funkcionira – igre postaju previše velike da bi ih se testiralo interno,”

    Jer obviously Anthem ili BF su veci od Witchera 3 ili RDR2. Pricaju notorne gluposti, ako mogu druge kompanije izbaciti vrhunske igre, mogu i oni.

    • sgtbare

      @SonOfZeus, 12.05.2019 - 22:33

      +1 svaka cast

  • ivan.frakin

    08.05.2019 - 15:31

    Koliko sam skuzio, po vasim specijalima, vi u HCL-u podrzavate taj otrovni model
    igre-kao-usluga sto vecinom sluzi za poticanje developera da drip-feedaju kupce sa pokvarenim, nedovrsenim sadrzajem uz obećanje dolaska boljeg koji ce ionako biti tesko monetiziran kako igra stari…

    • Zoran Žalac

      @ivan.frakin, 08.05.2019 - 15:54

      Model je ok ako su igre u startu ok. Vidi warframe, path of exile, rocket league ili overwatch. Ali naravno da se early access nastoji progurati pod model igre kao usluge. I taj dio nikad nismo podržavali. Barem ja nisam.

    • departed1983

      @Zoran Žalac, 08.05.2019 - 21:00

      Sve te nabrojane igre su ili F2P ili AA igre i mogu proci kao early access, live service ili sa god. Fallout 76 i Anthem nemaju opravdanja. Igre kostaju 60 eura, nedovrsene su, trebalo je jos najmanje godina dana rada punog kapaciteta na njima pa da izadju. Ok, EA, neka pravi early access ali neka da igru za 30 eura i neka kazu da je early access i kad se ocekuje verzija 1.0. A oni prvo naprave trailer pa onda prave igru po traileru, i jos izbace 70 posto onog sto su prikazali u traileru.

    • departed1983

      @departed1983, 08.05.2019 - 21:03

      I jos nesto. Treba zakonom zabraniti da se prodaju microtransakcije u early access igrama. RD online, nema nista od sadrzaja u igri, drze beta tag pola godine, ali zato mikrotransakcije rade punom parom. Nema da fali. Ako je beta, i ako hoces testirati mikrotransakcije, onda daj ljudima ingame valutu dzaba, i kad igra izadje iz bete, restartuj sve na pocetak i divota. Problem u live service igrama je sto se uglavnom ne prave da budu dobre igre vec da se od ljudi koji igraju tu igru izvuce sto vise para.

    • Zoran Žalac

      @departed1983, 09.05.2019 - 09:06

      Nema veze je li F2P ili AA ili AAA pa čak i early access – ako je igra ok. Kad kažem ok, to znači više od igrivog, alpha u krajnjem slučaju. Nikakve pre-alpha verzije i slična sranja – kad čujem da netko prodaje pre-alphu već znam da je scam. Ali hoću reći, evo Overwatch – imao je sasvim dovoljno sadržaja po izlasku – neke su stvari popravljali, ali igra je napredovala. Cijena je kasnije prepolovljena (bar mi se čini), a svi DLC-ovi su bili besplatni. Svako malo imaju neke eventove i sl. To je po meni dobra stvar. Bolja sigurno nego razdvajanje zajednice DLC-ovima koji se plaćaju (mape i sl.). Zato kažem – nije problem u modelu igre kao usluge – to može funkcionirati kako treba, ako developer/izdavač ima dobru namjeru – stvoriti nešto kvalitetno, a ne samo nešto na čemu će zaraditi nevezano je li kvalitetno ili nije.

    • departed1983

      @Zoran Žalac, 09.05.2019 - 14:03

      OW kad je izaso je bio funkcionalna igra. Nisu imali nesto puno mapa, heroja tu i tamo, ali su imali core igre i ono sto su ponudili je radilo. Igra je bila igriva. Ono sto EA hoce da uradi je to da svojim igrama na izlasku nalijepi etiketu early access, game as service su vec nalijepili, i onda ce lupiti smece kao sto je anthem, i reci eto igra je 60 eura, ali nemate se pravo zaliti jer je jos u early accessu, popravicemo sve bugove narednih godinu ii dvije, sadrzaj isto tako, a vi se slobodno posluzite nasim game shopom koji je savrseno funkcionalan i radi.

  • Cygarone

    08.05.2019 - 15:31

    Ako preuzmu praksu kakvu je Ubisoft imao sa The Divison 2, Skull & Bones i općenito beta testiranjem igara, to bi im moglo pomoći u izradi i “peglanju” glitcheva i bugova u budućim naslovima.

  • Dajsikeks

    08.05.2019 - 15:57

    Nikad nisam baš vidio da velike kompanije poput ubisoft, Ea, Taketwo, capcom … izdaju igre u “early access” fazi, većino su ili indie ili neke druge poznate, ali puno manje kompanije (Unknown Worlds Entertainment -> Subnautica). I mislim ako će naplaćivati €60 za nešto nedovršeno to uopće ne dolazi u obzir, max. €30 ili možda manje sve ovisi.

  • moordrak

    08.05.2019 - 16:59

    “igra se lansira na nekom manjem tržištu gdje ju korisnici testiraju kako bi korisnici na većem tržištu na kraju dobili bolju igru”
    Vidiš vidiš. Znači naša mala zemlja za veliki odmor se fino uklapa u ovu strategiju…

  • Saren

    08.05.2019 - 19:00

    “Wilson je to obrazložio tezom da dosadašnja praksa u razvoju igara više ne funkcionira – igre postaju previše velike da bi ih se testiralo interno, postaju previše komplicirane da bi jedno javno testiranje bilo dovoljno prije lansiranja koje diktira marketinška kampanja.” Da jer je u 2019-toj jako tesko otvoriti public betu na mjesec dana il manje i daj ljudima da odigraju i vide sta valja i ne valja da se na vrijeme moze utjecati i popraviti probleme. Ali da najlakse je tuliti da su igre prevelike…. pitam se samo kako Rockstar, CDPR i ostali uspijevaju hmmm… mora da koriste Sith Alchemy…. *facedesk* Sve me strah sta ce sa Jedi Fallen Orderom bit do kraja godine…. siguran sam da pre-orderati necu.

  • Zvonimir Komar

    08.05.2019 - 19:06

    Sve samo da se ne radi postena igra koja se prodaje za posten novac, bez bulsita. To jednostavno nije opcija.

  • crolink07

    08.05.2019 - 19:44

    Nintendove igre su rijetko ili nikad na sniženju ali barem si 99% siguran da ćeš dobiti savršen proizvod.

  • Goran1234

    08.05.2019 - 19:59

    Jednostavno su trenutačno jedna od lošijih kompanija, koje prave loše igre, ovo su samo izlike.

  • IvanHR

    08.05.2019 - 20:01

    Možda je problem u tome što investitorima obećaju i brda i doline, kakva im je ono bila organizacija za Anthem, upravo tako nikakva, EA postaje sve veća sramota

    • Toma_HR

      @IvanHR, 08.05.2019 - 20:18

      Investitori su sigurno oduševljeni 20%-tnim padom dionica, nadam se da će nadzorni odbor “nagraditi” menagment sukladno rezultatima.

    • Zvonimir Komar

      @IvanHR, 09.05.2019 - 07:03

      Možda je problem što je logika odnosa korporacija-investitor postala odlučujući faktor u tome što se proizvodi. Drugim riječima, možda je cijela ova industrija u banani.

  • filjo09

    08.05.2019 - 20:21

    Nema apsolutno nikakve šanse da kupim igru iz “early accessa”. Ako hoće da im ja testiram nedovršenu igru u svoje slobodno onda samo oni mogu meni platit. Sva ta sranja koja oni plasiraju svojim dioničarima ne drže vodu. Jedina istina je da uprava ne radi svoj posao tj. da nisu sposobni odradit svoj posao a preponosni su da to priznaju pa seru kvake.

  • MightyAloy

    09.05.2019 - 09:02

    Sve samo da nebi izdali dobru i dovršenu igru bez predatorskih monetizacijskih sranja. Samo još jedan razlog da bježim od EA kao glasač HDZ-a od zdrave pameti.

  • MarinCRO12

    09.05.2019 - 20:25

    Sami su krivi

  • Bojko77

    10.05.2019 - 00:10

    Smatram se Gejmerom, iskreno ne filozof ili akademik, pa pojma nemam pola nekih riječi koje netko koristi, ne zanima me, prvenstveno nisam PC tip igrača a niti programer… prvi PC kupio kod Vipa, Windows Xp, vratio se drugi dan da nevalja, i otišao posramljen, ne pali, ne pali gospodine kad palite monitor, morate upaliti dole na tipki kučista kompjutera… eh… i tako patio se s prim komp. Reinstal windowsa svaki mjesec, prvi put preko telefona s Microsoft Hrvatska, eto koliko je moje znanje bilo, i raslo, posebno s svim tim igrama (krakiranim) koje su rušile komp… no, nakon što je para krenula, od Pc totalno odustao, kupio laptop, i PlayStation… Imao PS3, pa PS4 i sad Pro… vlasnik 40+ igara s diska i 100+ digitalnih, ne računan one besplate preko Plus … igram svašta, ne znam od The Last of Us, Horizon Zero Down, svi Assassins Creed, da svi, RE2, 4, 5, 6, 7, Revelation 1 & 2, svi Batmani, RDR2, oba Injustice, Dragon ball fighter Z, DMC reboot i 4, 5, Days gone, trilogina Tomb Rider, GT, svi Uncharted, svi Darksiders, Crash, Dirt, Spiderman, GOW…. itd, itd… ima ih, kupio Samsung K Q9 55 inča, znači zašto to, potrošio tu jedan auto u moje slobodno vrijeme, popušio pokoju vezu, pokoju, lol… a da ne spomenem Anime… uf… no, šoldi su potrošeni, nije u tom problem, problem je ako mi počnu nuditi polugotov proizvod s obečanjem da kasnije stiže ostatak, a reciom EA je poznata da uništi onog koji im napravi proizvod koji ne ostvari traženu zaradu, znači ako ne bude išlo, ugasiti če projekt… znači mene je Days Gone razočarao s obečanjima, 75€ platio i več je 60€ (Game Stop Italija), baš jučer kupio Mass Effect Andromeda za 10€, malo bacio Before You Buy kanal YouTube, probao Demo, za te pare da se igrati, srednja igra, ali ok, posebno za tu siću, i sad da se vratim, ako će besplatno bacati igre, nedovršene, ok, ne vidim problem, ali ako če mi naplaiti kao dio, pa kasnije još ako ona prođe, ništa od tog, a znam da nisam usamljen u tom razmišljanju…

  • sgtbare

    12.05.2019 - 22:35

    za dobru igru treba najmanje 3 godine ravoja, za vrhunsku 5

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?