HCL.HR

Pravo je čudo što je Anthem uopće bio napravljen

Zoran Žalac 03.04.2019.   •   24 komentara


Pozadinska priča o razvojnom procesu igre zvane Anthem otkriva pravu dramu, paniku, depresiju, anarhiju i nemilosrdnost korporativne politike.

Portal Kotaku jučer je donio fascinantan članak o razvojnom procesu igre zvane Anthem. U njemu je prilično detaljno objašnjeno zašto je ta igra ispala prosječno i kako je uopće došlo do toga da hvaljeni studio poput BioWarea iza sebe sada ima dva razočaravajuća naslova.

Nema ni kratke ni jednostavne verzije osim da kažemo kako se u razvoju Anthema izjalovilo sve što se izjaloviti moglo. Dok su iz Electronic Artsa predstavljali projekt kao veliku novu igru koja će se igrati godinama, BioWare je pucao po šavovima. Anthem je u punu produkciju ušao tek krajem 2017. godine – nakon što je igra već bila najavljena i predstavljena na E3 sajmu, videom koji se kasnije pokazao lažiranim.

Kotaku otkriva kako je glavni izvor glavobolja u BioWareu bio Frostbite Engine zahvaljujući kojemu je sve išlo dvostruko sporije nego je trebalo ići. Engine je imao slabu dokumentaciju, nije bio prilagođen za mrežnu pucačinu iz trećeg lica, a tehnička podrška za njega bila je limitirana jer su Electronic Artsu druge igre bile važnije (Fifa, Star Wars Battlefront).

Ekipa koja je radila na igri često se osjećala zbunjeno i izgubljeno jer projekt nije imao jasno vodstvo, tj. nekoga tko će lupiti šakom od stol i donijeti odluke. To je došlo tek na samom kraju razvoja, kada se igru moralo dovršiti pod svaku cijenu kako bi Electronic Arts ispunio svoje planove prema investitorima.

U takvom kaotičnom razvoju brojni su zaposlenici bili svjesni različitih problema koje je Anthem imao, no vodstvo za te probleme nije htjelo čuti jer je igra na silu morala biti zgotovljena. Posljedica toga bila je da su brojni zaposlenici BioWarea radili prekovremeno, bili su premoreni, nezadovoljni i depresivni.

Drugim riječima, Anthem nikada nije mogao ispasti dobro.

Sve ovo za Kotaku su ispričali zaposlenici koji su ostali anonimni. Vodstvo BioWarea brzo je čulo za to pa su neposredno prije pojave samog članka izbacili službeno priopćenje u kojemu osuđuju članak uz tvrdnju kako on industriji videoigara ne donosi ništa dobroga.

Zanimljivo je pritom kako iz BioWarea nisu demantirali ništa od navedenoga već su samo poručili kako je razvoj novih igara uvijek težak i mukotrpan proces te da su s Anthem učinili najbolje što su mogli, odnosno da će se potruditi da u budućnosti Anthem učine boljom igrom.

Označeno sa: ,

Komentari (24)

  • Caweline

    03.04.2019 - 11:47

    https://www.youtube.com/watch?v=kUopKcRLNGA istu temu je napravio i angry joe

    • Darcoolio

      @Caweline, 03.04.2019 - 18:40

      Koga boli uvo.

    • Vexido

      @Darcoolio, 03.04.2019 - 21:18

      mene boli uvo , angry joe je fenomenalan recenzent , i ovu temu je obradio bolje negoli hcl

    • Darcoolio

      @Vexido, 04.04.2019 - 01:37

      Svaka tebi čast kad imaš vremena da slušaš nekoga sat vremena.

  • Rorik

    03.04.2019 - 12:34

    Hmmm, pa bioware je već radio sa frostbite-o. Zašto bi im bio nepoznat. I to su radili upravo igru iz trećeg lica i otvorenog svijeta. A budući da je svaki battlefield mrežna igra nevidim gdje bi bio problem kod “mrežnog napucavanja *iz trećeg lica* “. Želio bih znat više.

    • Truegentlemanx

      @Rorik, 03.04.2019 - 12:46

      Tu igru, pretpostavljam da misliš na Andromedu je radio Biowerov C tim ako se ne varam, njihov A tim se očito bavio concept artom i kreiranjem sučelja 6 godina. Jako dobar tekst, dosta korporacijske zajebancije i velikog ega Biowerovog A tima.

    • Zoran Žalac

      @Rorik, 03.04.2019 - 12:58

      Evo kako piše u članku: “From the beginning, Anthem’s senior leadership had made the decision to start from scratch for a large part of the game’s technology rather than using all of the systems the company had built for Inquisition and Andromeda. Part of this may have been a desire to stand out from those other teams, but another explanation was simple: Anthem was online. The other games were not. The inventory system that BioWare had already designed for Dragon Age on Frostbite might not stand up in an online game, so the Anthem team figured they’d need to build a new one.”

    • Caweline

      @Zoran Žalac, 03.04.2019 - 13:42

      gore sam naveo link u kojemu se spominje kako je anthem zapravo bio zamisljen kao shadow of colossus ali je zbog tehnickih problema frosbite engina takvu igru nije bilo moguce napravit.Isto spominju ovo sto je Zoran rekao da zbog online verzije igre dosta stvari moralo radit iz pocetka a najvaznije od svega ovakav anthem su zapravo tek poceli radit nakon e3 trailer-a koji je nastao prije nego ikakav gameplay za igru sve je lijepo objasnjeno u linku povise!

    • delight353

      @Rorik, 03.04.2019 - 13:41

      Nisam stručnjak, ali koliko ja shvaćam, imati engine znači puno, ali ne sve. Naime, ako si za igru zamislio XY stvar (nebitno što), a engine to nije u stanju izvesti kako je zamišljeno, potrebne su modifikacije (reprogramiranje djelova) enginea, a to je dugotrajan i nimalo zavidan proces na kojem se gubi previše vremena. Frostbite je odličan engine za FPS igre. Bilo online/offline, svejedno. Ovo je već treća igra na Frostbiteu za kojeg developeri, očito, kažu da nije pogodan TPS online/offline RPGu. DA: Inquisition i MA: Andromeda su također igre koje pokreće Frostbite, a za koje je BioWare izjavio gotovo isto što i za Anthem. EA je taj koji pod silu gura Frostbite. Gotovo sve igre njihovog portfelja unazad 5 godina su na Frostbiteu. Neke funkcioniraju odlično, neke ne…

    • Truegentlemanx

      @delight353, 03.04.2019 - 13:53

      Mislim da EA u ovom slucaju nije krivac, dali su im 7 punih godina da im dostave igru, a oni to nisu bili u stanju ispuniti. 7 godina je razuman period za investitora, EA je jednostavno došao i rekao hej igra ide van, ono sto ste mi obecali i eto, mislim da je na Biowareu uovom slučaju veči dio krivice.

    • Loghain

      @Truegentlemanx, 03.04.2019 - 14:04

      Ea je krivac u tome što forsira sve studije u svom portfelju da rade igre u Frostbite enginu, koji je prvenstveno osmišljen kao dobar za FPS gaming a izuzetno težak za napraviti nešto drugo poput RPG-a, o tome je čak bila pričala i Amy Hennig koja je radila za Visceral

      https://www.kotaku.com.au/2019/02/amy-hennig-talks-more-about-struggling-with-eas-frostbite-engine/

    • pleto

      @Loghain, 04.04.2019 - 07:34

      Za 7 godina su mogli i GTA6 napravit u frostbiteu ili gt sport, lol. Ne mogu se opravdavat na engine jer prvih 6 godina nisu imali ništa, kakve veze engine ima s tim što su oni mlatili mudima okolo i primali plaću.

    • delight353

      @Truegentlemanx, 03.04.2019 - 14:46

      Ne bih se složio. Daleko od toga da dio krivnje nije na BioWareu, ali definitivno smatram da najveću odgovornost snosi EA. Niti jedan ozbiljni studio ne isporučuje toliko lošu (ili prosječnu, ovisi kako za koga) igru kao Anthem, a da ne postoji ozbiljna pozadniska priča. Mislim, sigurno nisu 5 godina bili na godišnjem, pa zadnje dvije brže bolje sklepali igru.

    • pleto

      @delight353, 04.04.2019 - 07:40

      Pročitaj originalni članak, nisu bili na godišnjem al nisu ništa ni radili ili su radili više na drugim projektima. Bioware je mogao pozlatiti Anthem u tolko godina, nebitno u kojem pokretaču, vjerojatno ima krivice i od strane EA ali najveća je (po mom skromnom mišljenju) od strane Biowarea.

    • moordrak

      @Truegentlemanx, 03.04.2019 - 17:22

      Ako nemaš ideju, ako nemaš koncept, ako nemaš pravo vodstvo, ako čak nemaš ni ime, Anthem se trebao zvati Beyond ali netko je odlučio da je tu riječ teško zaštiti pa su je promijenili u Anthem, onda je teško pričati o uspješnoj igri.
      Igra je bila u razvoju nešto preko godinu i pol prije nego su je izbacili na tržište, a sami devovi su imali problema oko testiranja mapa na svojim serverima. Nema govora o 7 godina razvoja. Može se jako puno toga pronaći googlanjem a ima i par vrlo zanimljivih videa, recimo boogie je napravio jedan dobar, pa Upper Echelon itd. Ima materijala koliko hoćeš.
      Ipak mislim da nije problem u BioWareu nego u načinu na koji je cijeli proces proizvodnje vođen, prvenstveno, kako je management odrađivao svoj posao. Čak i nakon nekoliko updejta, Anthem je totalni promašaj na puno razina. Donose se potpuno krive odluke, uopće se ne slušaju igrači, a EA nam pokušava prodati priču kako u Anthemu ima dosta sadržaja. Lažu. Nema ih. Nakon mjesec i pol , takoreći ništa se nije promijenilo. Igram Anthem, potrošio sam u njemu hrpu sati došavši do određene razine i sada ga nemam razloga igrati dalje. Ekipa je prešla na neke druge igre, a novih sadržaja nema.

    • Darcoolio

      @Truegentlemanx, 03.04.2019 - 18:56

      77 godina nije dovoljno za kvalitetan proizvod kao ti se neko meša u rad.
      Ako si rešio (primera radi) da radiš u Unreal engine, a ovi forsiraju Frostbite, tu je već problem.
      Drugo, vidi se lepo i u Anthem i u Mass Effect Andromeda taj “pečat” koji EA ima kad se meša u razvoj igre.
      To je isto kao kad je meni došao koordinator sa prijavom da će on rešiti zahtev korisnika i kaže mu da slobodno ugasi svih 45 brojeva kod jednog operatera i da će te iste dobiti kod drugog.
      Ovaj to uradi i hteo da mu se na..be mile Nove godine.
      Dakle, uradio je to da bi profitirao, a znanja nema, posle ja vadim fleke i slično.
      Mešanje u tuđ posao nikad nije izlazilo na dobro, kako u svakodnevnom poslu tako i u gaming industriji.

  • Sop-minecraft

    03.04.2019 - 14:56

    Jeeeeeee

  • Zvonimir Komar

    03.04.2019 - 15:14

    Apsolutno je nevjerojatno da ovo ima čak 55 na metacriticu. Uz to, doista mi je groteskna ideja da ovakav projekt može ostvariti ikakav profit. Ovo puno govori o standardima koje imamo kao igrači. Dobro nas je “odgojila” ova luda industrija.

    Svaka čast novinaru na članku i pogotovo ljudima koji su progovorili.

  • SanKa

    03.04.2019 - 15:14

    prodali se EA-u pa se čude ko pura dreku. para vrti di burgija neće

  • Hadvar

    03.04.2019 - 15:53

    To što EA radi svojim partenrima je sramotno.

  • moordrak

    03.04.2019 - 17:01

    Članak gospodina Schreiera je jedan od rijetkih novinarski radova “stare škole” kakvog već dugo, dugo nisam vidio u novinarstvu vezanom za igre. Napokon se progovorilo o pravim stvarima. Sada su mnoge stvari jasnije. Nažalost, ovo je čista korporativna svinjarija.

  • Darcoolio

    03.04.2019 - 19:00

    “Vodstvo BioWarea brzo je čulo za to pa su neposredno prije pojave samog članka izbacili službeno priopćenje u kojemu osuđuju članak uz tvrdnju kako on industriji videoigara ne donosi ništa dobroga.”
    Dobili komandu od EA da se oglase.

  • undisputed_kiki

    03.04.2019 - 21:34

    Mrtva igra

  • MightyAloy

    04.04.2019 - 12:06

    Članak sam čitao s užitkom i mučninom u isto vrijeme. Za mene je EA mrtav već godinama, uključujući i nažalost talentirane developere poput legendarnog BioWarea. Žalosno je to što nisam niti malo iznenađen Anthemom, kao ni pročitanim.
    Također, s obzirom da forsiraju live service, a single player su otpisali, njihove igre me zanimaju koliko i bljezgarije Željke Markić i ekipe. ?

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?