HCL.HR

Tetris – igra koja je zaobišla političke granice

Zoran Žalac 06.06.2023.   •   20 komentara   •   Retro gaming


Na današnji dan, prije točno 39 godina, u nekadašnjem SSSR-u nastala je puzzle igra koja je doživjela svjetsku slavu i pojavila se na svim mogućim uređajima za igranje.

Legendarni Tetris danas slavi svoj 39. rođendan i to je idealna prilika da se prisjetimo fascinantne priče jedne od najvažnijih videoigara u povijesti. Priča je to o genijalnosti koju nije ugušila politika, priča o uspjehu u nadasve kompliciranim uvjetima.

Tetris je izvorno nastao kao igra za rusko računalo pod nazivom Electronika 60M. Tvorac igre bio je Alexey Pajitnov, zaposlenik tadašnje Sovjetske akademije znanosti. On je Tetris razvio na svom poslu, kao usputni projekt za istraživanje umjetne inteligencije. Do glavne ideje Tetrisa došao je temeljem matematičke igre Pentomino koju je često igrao dok je bio dijete.

Računalo Electronika 60M nije bilo hardverski napredno te uopće nije moglo prikazivati išta drugo osim tekstualnih znakova i brojki. Pajitnov je stoga morao pojednostaviti koncept Pentomina tako što je blokove smanjio s pet kvadrata na četiri kvadrata, odnosno s 12 vrsta blokova na 7 vrsta blokova. Isprva je koncept igre bio banalan – igrač je trebao složiti sve blokove poput puzzli i time bi igra završila. No, Pajitnov je uočio kako bi to igračima bilo zanimljivo tek prvi put, a kad bi shvatili princip slaganja igra bi postala dosadna.

Tetris je nastao na pojednostavljenoj ideji matematičke igre Pentomino.

Iz tog razloga nastao je koncept padajućih blokova. Igra je postala manje predvidiva jer igrač nije znao koji mu blok slijedi, a blokove je morao slagati i pod pritiskom vremena. Međutim, tom konceptu falilo je još nešto jer bi igra brzo završila kad bi blokovi prekrili ekran, bez obzira je li igrač ispunio redove ili je u njima imao šupljine. Pajitnov je zato ubacio završnu ideju – redovi blokova nestajali su kada ih igrač ispuni, a blokovi iznad njih potom se spuštaju dolje, oslobađajući prostor za još više slaganja.

S tim konceptom 6. lipnja 1984. nastao je Tetris iliti Тетрис. Pajitnov je ime odabrao kao spoj riječi tetra i tenis. “Tetra” je broj četiri na grčkom, što je odabrao jer svaki blok u igri ima po četiri kvadrata. Tenis je odabrao jer mu je to bio najdraži sport.

Originalna verzija Tetrisa nije bila višebojna, nije imala nikakvu glazbu, postavke težine ni ništa slično. Međutim, zbog svog je zaraznog gameplaya brzo postala popularna, prvo među zaposlenicima Sovjetske akademije znanosti, a onda i u ostatku akademskog kruga u Rusiji. Pajitnovi suradnici ubrzo su prebacili igru na IBM računalo (MS DOS), čime su kockice dobile boju, više različitih brzina spuštanja po ekranu te mogućnost spremanja ostvarenog bodovnog rezultata. Ta verzija Tetrisa postala je popularna širom Rusije.

Tadašnji SSSR bio je uglavnom zatvoren prema zapadnim tržištima, no Tetris je bio toliko popularan da se ipak probio u Europu, točnije rečeno Mađarsku. U Budimpešti je nekolicina studenata igru prebacila na Commodore 64 i Apple II platforme, a upravo je ondje igru primijetio Robert Stein, predsjednik britanske izdavačke kuće Mirrorsoft. Prepoznavši potencijal Tetrisa, Stein se počeo raspitivati o mogućnosti da tu igru distribuira na zapadnim tržištima. Međutim, kako je Pajitnov napravio Tetris na poslu, igra je tehnički bila vlasništvo države.

Kako je igra nastala u Sovjetskoj akademiji za znanost, tehnički je bila u vlasništvu SSSR-a.

To je uvelike zakompliciralo proboj Tetrisa izvan SSSR-a. Dok su Rusi odugovlačili s pregovorima, Tetris je već krenuo u prodaju prije nego su odobrena prava za distribuciju. Iz svega je nastala velika legalna zavrzlama, primarno zbog činjenice da su se za prava izdavanja Tetrisa natjecale brojne tvrtke, a Rusi su prava dijelili individualno za različite platforme.

Kada je igra trebala krenuti u prodaju na tržištu SAD-a, izdavači su se našli pred novim izazovom. Tetris nije bio akcijska igra, nije imao pucanje, skakanje ni protivnike. Samim time, trebalo je smisliti drugačiji način kako promovirati igru. Odlučeno je da će se igru prezentirati kao nešto egzotično, iskorištavanjem činjenice da je to prva igra iz Rusije koja se prodavala u Americi. Iz tog razloga Tetris je dobio neke sovjetske motive, u prvom redu sliku Crvenog trga u Moskvi. Možda i najpoznatiji ruski motiv Tetrisa je njegova glavna glazbena tema, koja je nastala iz ruske narodne pjesme “Korobeiniki” iz 19. stoljeća.

Bitka za izdavačka prava na Tetris postala je žestoka kad je Tetris trebao doći na konzole. Dok su neke tvrtke čak odbile izdavanje igre, na tu priliku skočila je japanska kompanija Nintendo. U žestokoj bitci s Atarijem, Nintendo je od Rusa osigurao prava na Tetris za prijenosne uređaje, što je bio presudni trenutak za Tetris franšizu.

Naime, izvorno je Nintendo uz svoju Game Boy konzolu krajem osamdesetih htio lansirati Super Mario igru. Međutim, u konačnici je odlučeno kako bi Tetris imao bolji učinak u privlačenju igrača zbog toga što je bio univerzalno privlačan svim profilima publike, bez obzira na dob. S 35 milijuna prodanih primjeraka, Tetris je bio najpopularnija igra na Game Boy konzoli. No, ništa manje popularan nije bio ni na računalima, arkadnim strojevima i ostalim konzolama.

Ključni trenutak u povijesti Tetrisa bila je Nintendova odluka da igru lansira uz svoju Game Boy konzolu.

Zanimljivo je, doduše, da kreator Tetrisa, Alexey Pajitnov, pokraj svih tih verzija Tetrisa od prodaje prava i igara nije zaradio ni lipe sve do 1996. godine kada je iz Rusije preselio u SAD te je ondje osnovao tvrtku Tetris Company. Pajitnov je nastavio s radom u industriji videoigara te je neko vrijeme radio za Microsoft. Međutim, nijedna njegova igra kasnije se nije približila uspjehu Tetrisa.

Tetris je kroz godine dobio brojne varijacije i dodatke, pojavivši se na gotovo svemu što je imalo neki ekran. Prava na izdavanje igre prodavana su brojnim kompanijama, uključujući Electronic Arts, Ubisoft i druge. Vidjeli smo u tom serijalu njoj neke izvrsne igre, ali bilo je i onih koje su bile loše premda se često misli kako se koncept Tetrisa ne može pokvariti.

Tetris je živ i dan danas. 2018. godine dobio je svoju VR verziju na PlayStationu 4, a 2019. godine na Nintendo Switch konzoli proradio je i kao battle royale naslov. Nakon 39 godina postojanja Tetrisa sigurna je jedna stvar – o njemu će se pričati i pisati još dugo vremena.

Upravo smo ove godine dobili i filmsku ekranizaciju priče o turbulentnoj povijesti ove igre. Naravno, cijela je priča u filmu malo teatralnija nego je bila u stvarnosti, ali je dobro prihvaćena i film začudo nije popljuvan. Trenutno se emitira na Apple TV-u.

Što vam je to 'Gaming kalendar'?

Komentari (20)

  • Kr2t0s

    06.06.2019 - 12:21

    Natjerali ste me da igru skinem na mobitelu i malo je odigram! ?

  • HyPo

    06.06.2019 - 15:08

    Ja se sewčam da sam sate i sate na emulatoru igrao NES Tetris

    • Stecajni_upravnik

      @HyPo, 06.06.2022 - 16:22

      Tetris je najbolji primer za trijumf kreative nad tehnologijom. Tesko da ce ikada vise biti napravljena ovako pametna igra👍

  • crolink07

    06.06.2019 - 15:33

    Tetris na Super Nintendu udvoje i danas mi je omiljen.Još kad je protivnik profi (supruga?) kao i ja pa doslovce stotinke odlučuju o pobjedniku.

  • Metalni

    06.06.2019 - 16:44

    Eh, kad mi je početkom 90-tih stigao GB iz Njemačke sa Tetrisom u paketu… hebate, koja je to revolucija bila. Cijenom od 136 DM je bio prilično skup za to vrijeme, ali ga bogme imam i danas.

  • Zloco

    07.06.2019 - 14:03

    Moja najdraza igra,sate sam provodio uz tetris ds prosle sezone u porecu,ove godine tetris 99 na switch mi je fantastican.uz to tetris effect za ps4,najbolji za chillanje i predivan ugođaj.

  • Marko Plavcic

    10.06.2019 - 06:52

    O to su bila ta vremena!!!

  • Klaudio89

    06.06.2020 - 11:18

    ja sam sa Tetrisom odrastao,neznam gdje bi je bilo najbolje igdje drugdje igrati,online ili na nekoj konzoli,svejedno je,iako bi većina danas to gledala kao igru koja ti daje da nekako iskoristiš svoje vrijeme,ipak mislim da nekako malo postaje prejednostavna i da ima i boljih igrica od nje za koje se može bolje iskoristiti vrijeme,ipak,više mi se radi Tetrisa sviđaju današnje njezine sličnosti u igranju 1 na 1,tako sam primjerice od nje igrao Puzzle Fighter u verziji Street Fightera,Dr.Robotnik’s Mean Bean Machime i na kraju Columns

  • andjel

    06.06.2020 - 11:39

    ja baš igram Tricky Towers na PS4 i što me izludi tetris s dodatkom magije

  • Artyom

    06.06.2021 - 19:29

    Tetris na NES-u i onaj na Gameboyu su dva najbolja primjera koji imaju ISPRAVNU mehaniku skupljanja bodova, koja se bazira primarno na igračevoj inteligenciji i stilu igranja a sekundarno na brzini. Gotovo sve novije verzije Tetrisa su smeće jer se baziraju samo na brzini/refleksima, inteligencija igrača uopće nije ni potrebna, a stil igranja totalno je nevažan. Svi koji razumiju Tetris jasno će znati o čemu govorim!

  • moordrak

    07.06.2021 - 12:12

    Vjerojatno nikada neću zaboraviti ljetno jutro,’91 , kada sam po prvi puta zaigrao Tetris u dvoje sa frendom na terasi kuće na moru i pobijedio odmah u prvoj rundi. Cijela ekipa je bila tamo. Do ručka smo napravili pravi mali turnir. Nezam tko se od prijatelja nije okušao u nabijanju rekorda na GameBoyu. Mislim da je bio lvl20 maksimalni ne sjećam se više točno. Samo jednom sam uspio napraviti 999999. To je bila borba. Neznam da li bi danas mogao ponoviti isti rezultat. Obožavao sam tu fuck’n igru. A koliko je GameBoy progutao baterija, e to je ruglo. Do današnjeg dana, uz Tetris na SNESU, jedine verzije Tetrisa koje priznajem kao originalne su te dvije. Najbolja igra ikad i divne uspomene.

  • Vujo777

    06.06.2022 - 09:30

    Sjećam se dodem iz skole i igram tetris na nokia 3310🔥

    • Fenner

      @Vujo777, 07.06.2022 - 08:37

      Neuništiva Nokia….

  • Fenner

    06.06.2022 - 09:44

    Ma tetris je zakon. Kolike sam samo sate potrošio na tu igru. I dan, danas je zaigram na mobu.

  • Ovcaodnovca

    06.06.2022 - 09:44

    sjecam se “90 na moru svi su njemci imali Game Boy i igrali tetris…. onaj tko bi bio jako dobar… na kraju ili kad izgubi ovisno o bodovima dobio bi nekakvo lansiranje rakete u svemir ili Space shuttle

  • HyPo

    06.06.2022 - 11:35

    Meni je najbolji bio Tetris na NES-u. Sječam sam dobro da sam znao upaliti emulator za NES,pustiti muziku u pozadini i igrati sat ili dva i uživati u igri.

  • trulex

    06.06.2023 - 11:46

    Odlična priča. Prezanimljivo za čitati.

  • vragec25cro

    06.06.2023 - 13:20

    Auuu rane devedesete i tetris na kopiji gameboya 🙂 Btw pogledao film o Tetrisui trenutno mi najbolji film o igrama i igri nekoj

  • StJimmy90

    06.06.2023 - 16:27

    Ova igra mi je kratila beskrajne dane koje sam kao klinac proveo u bolnici.
    Nagovorio staru da mi kupi onaj brick game s navodno nekoliko stotina igara.
    Ne ponovili se ti dani.

    Takodjer jedna dobronamjerna poruka urednistvu s obzirom da sam jako vezan za konkretno ime koje nosi i ovaj genijalac, ime mu se u originalu pise Aleksej, samo na cirilici. S obzirom da su i hrvatski i ruski slavenski jezici, dovoljno je prepisati ime na latinicu. Nema potrebe koristiti anglikaniziranu verziju imena. 😉

  • manic_saltshaker

    06.06.2023 - 17:30

    Najdraza igra (igrala razne verzije) i danas cesto igram Gameboy, NES Tetris i Tetris Effect. Nikad ne dosadi:-)

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?