HCL.HR

Tetris – iz Rusije s ljubavlju

Zoran Žalac 06.06.2019.   •   6 komentara   •   Retro gaming, Svijet igara


Na današnji dan, prije točno 35 godina, u nekadašnjem SSSR-u nastala je puzzle igra koja je doživjela svjetsku slavu i pojavila se na svim mogućim uređajima za igranje.

Legendarni Tetris danas slavi svoj 35. rođendan i to je idealna prilika da se prisjetimo fascinantne priče jedne od najvažnijih videoigara u povijesti. Priča je to o genijalnosti koju nije ugušila politika, priča o uspjehu u nadasve kompliciranim uvjetima.

Tetris je izvorno nastao kao igra za rusko računalo pod nazivom Electronika 60M. Tvorac igre bio je Alexey Pajitnov, zaposlenik tadašnje Sovjetske akademije znanosti. On je Tetris razvio na svom poslu, kao usputni projekt za istraživanje umjetne inteligencije. Do glavne ideje Tetrisa došao je temeljem matematičke igre Pentomino koju je često igrao dok je bio dijete.

Računalo Electronika 60M nije bilo hardverski napredno te uopće nije moglo prikazivati išta drugo osim tekstualnih znakova i brojki. Pajitnov je stoga morao pojednostaviti koncept Pentomina tako što je blokove smanjio s pet kvadrata na četiri kvadrata, odnosno s 12 vrsta blokova na 7 vrsta blokova. Isprva je koncept igre bio banalan – igrač je trebao složiti sve blokove poput puzzli i time bi igra završila. No, Pajitnov je uočio kako bi to igračima bilo zanimljivo tek prvi put, a kad bi shvatili princip slaganja igra bi postala dosadna.

Tetris je nastao na pojednostavljenoj ideji matematičke igre Pentomino.

Iz tog razloga nastao je koncept padajućih blokova. Igra je postala manje predvidiva jer igrač nije znao koji mu blok slijedi, a blokove je morao slagati i pod pritiskom vremena. Međutim, tom konceptu falilo je još nešto jer bi igra brzo završila kad bi blokovi prekrili ekran, bez obzira je li igrač ispunio redove ili je u njima imao šupljine. Pajitnov je zato ubacio završnu ideju – redovi blokova nestajali su kada ih igrač ispuni, a blokovi iznad njih potom se spuštaju dolje, oslobađajući prostor za još više slaganja.

S tim konceptom 6. 6. 1984. nastao je Tetris iliti Тетрис. Pajitnov je ime odabrao kao spoj riječi tetra i tenis. “Tetra” je na grčkom četiri, što je odabrao jer svaki blok u igri ima po četiri kvadrata. Tenis je odabrao jer mu je to bio najdraži sport.

Originalna verzija Tetrisa nije bila višebojna, nije imala nikakvu glazbu, postavke težine ni ništa slično. Međutim, zbog svog je zaraznog gameplaya brzo postala popularna, prvo među zaposlenicima Sovjetske akademije znanosti, a onda i u ostatku akademskog kruga u Rusiji. Pajitnovi suradnici ubrzo su prebacili igru na IBM računalo (MS DOS), čime su kockice dobile boju, više različitih brzina spuštanja po ekranu te mogućnost spremanja ostvarenog bodovnog rezultata. Ta verzija Tetrisa postala je popularna širom Rusije.

Tadašnji SSSR bio je uglavnom zatvoren prema zapadnim tržištima, no Tetris je bio toliko popularan da se ipak probio u Europu, točnije rečeno Mađarsku. U Budimpešti je nekolicina studenata igru prebacila na Commodore 64 i Apple II platforme, a upravo je ondje igru primijetio Robert Stein, predsjednik britanske izdavačke kuće Mirrorsoft. Prepoznavši potencijal Tetrisa, Stein se počeo raspitivati o mogućnosti da tu igru distribuira na zapadnim tržištima. Međutim, kako je Pajitnov napravio Tetris na poslu, igra je tehnički bila vlasništvo države.

Kako je igra nastala u Sovjetskoj akademiji za znanost, tehnički je bila u vlasništvu SSSR-a.

To je uvelike zakompliciralo proboj Tetrisa izvan SSSR-a. Dok su Rusi odugovlačili s pregovorima, Tetris je već krenuo u prodaju prije nego su odobrena prava za distribuciju. Iz svega je nastala velika legalna zavrzlama, primarno zbog činjenice da su se za prava izdavanja Tetrisa natjecale brojne tvrtke, a Rusi su prava dijelili individualno za različite platforme.

Kada je igra trebala krenuti u prodaju na tržištu SAD-a, izdavači su se našli pred novim izazovom. Tetris nije bio akcijska igra, nije imao pucanje, skakanje ni protivnike. Samim time, trebalo je smisliti drugačiji način kako promovirati igru. Odlučeno je da će se igru prezentirati kao nešto egzotično, iskorištavanjem činjenice da je to prva igra iz Rusije koja se prodavala u Americi. Iz tog razloga Tetris je dobio neke sovjetske motive, u prvom redu sliku Crvenog trga u Moskvi. Možda i najpoznatiji ruski motiv Tetrisa je njegova glavna glazbena tema, koja je nastala iz ruske narodne pjesme “Korobeiniki” iz 19. stoljeća.

Bitka za izdavačka prava na Tetris postala je žestoka kad je Tetris trebao doći na konzole. Dok su neke tvrtke čak odbile izdavanje igre, na tu priliku skočila je japanska kompanija Nintendo. U žestokoj bitci s Atarijem, Nintendo je od Rusa osigurao prava na Tetris za prijenosne uređaje, što je bio presudni trenutak za Tetris franšizu. Naime, izvorno je Nintendo uz svoju Game Boy konzolu krajem osamdesetih htio lansirati Super Mario igru. Međutim, u konačnici je odlučeno kako bi Tetris imao bolji učinak u privlačenju igrača zbog toga što je bio univerzalno privlačan svim profilima publike, bez obzira na dob. S 35 milijuna prodanih primjeraka, Tetris je bio najpopularnija igra na Game Boy konzoli. No, ništa manje popularan nije bio ni na računalima, arkadnim strojevima i ostalim konzolama.

Ključni trenutak u povijesti Tetrisa bila je Nintendova odluka da igru lansira uz svoju Game Boy konzolu.

Zanimljivo je, doduše, da kreator Tetrisa, Alexey Pajitnov, pokraj svih tih verzija Tetrisa od prodaje prava i igara nije zaradio ni lipe sve do 1996. godine kada je iz Rusije preselio u SAD te je ondje osnovao tvrtku Tetris Company. Pajitnov je nastavio s radom u industriji videoigara te je neko vrijeme radio za Microsoft. Međutim, nijedna njegova igra kasnije se nije približila uspjehu Tetrisa.

Tetris je kroz godine dobio brojne varijacije i dodatke, pojavivši se na gotovo svemu što je imalo neki ekran. Prava na izdavanje igre prodavana su brojnim kompanijama, uključujući Electronic Arts, Ubisoft i druge. Trenutno je Tetris deveta najprodavanija franšiza u svijetu videoigara. Vidjeli smo u njoj neke izvrsne igre, ali bilo je i onih koje su bile loše premda se često misli kako se koncept Tetrisa ne može pokvariti.

Tetris je živ i dan danas. Prošle godine dobio je svoju VR verziju na PlayStationu 4, a ove godine na Nintendo Switch konzoli proradio je i kao battle royale naslov. Nakon 35 godina postojanja Tetrisa sigurna je jedna stvar – o njemu će se pričati i pisati još dugo vremena.

Komentari (6)

  • Kr2t0s

    06.06.2019 - 12:21

    Natjerali ste me da igru skinem na mobitelu i malo je odigram! 😃

  • HyPo

    06.06.2019 - 15:08

    Ja se sewčam da sam sate i sate na emulatoru igrao NES Tetris

  • crolink07

    06.06.2019 - 15:33

    Tetris na Super Nintendu udvoje i danas mi je omiljen.Još kad je protivnik profi (supruga😀) kao i ja pa doslovce stotinke odlučuju o pobjedniku.

  • Metalni

    06.06.2019 - 16:44

    Eh, kad mi je početkom 90-tih stigao GB iz Njemačke sa Tetrisom u paketu… hebate, koja je to revolucija bila. Cijenom od 136 DM je bio prilično skup za to vrijeme, ali ga bogme imam i danas.

  • Zloco

    07.06.2019 - 14:03

    Moja najdraza igra,sate sam provodio uz tetris ds prosle sezone u porecu,ove godine tetris 99 na switch mi je fantastican.uz to tetris effect za ps4,najbolji za chillanje i predivan ugođaj.

  • Marko Plavcic

    10.06.2019 - 06:52

    O to su bila ta vremena!!!

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?