HCL.HR

Igre su prije bile zabavnije nego što su danas! – evo zašto

Zoran Žalac 27.07.2021.   •   69 komentara


Neki kažu da su starije igre nekoć bile zabavnije nego što su to moderne igre u današnje vrijeme. Je li to samo nostalgično trabunjanje ili tu ima neke istine?

Generacijski jaz između mlađih i starijih ljudi nezaobilazna je pojava u gotovo svim segmentima života, pa tako i u doživljaju zabave. Premda videoigre predstavljaju zabavu i za mlade i za stare, neizbježne su rasprave oko kvalitete onoga što se igralo nekad prije i onoga što se igra danas.

Ovim se tekstom i mi iz HCL-a napokon uključujemo u tu raspravu, ali u nastojanju da se ne opredijelimo za jedno ili drugo. Pitanje jesu li igre nekoć bile zabavnije od današnjih igara zapravo nema općeniti odgovor. Puno je tu stavki koje si svatko sam treba definirati jer pojam “stara igra” nije svakome isti, a i zabavnost je vrlo delikatan termin podložan čitavom nizu okolnih faktora.

Ono što možemo mi ponuditi jesu argumenti koji idu u korist ili protiv tvrdnje koje su igre zabavnije: one staromodne ili pak ove moderne. Istina je negdje na sredini, zato mi planiramo izbaciti oba seta argumenata. U ovom članku čitat ćete naša mišljenja zašto su stare igre bile zabavnije od ovih današnjih, ali očekujte uskoro i članak sa suprotnim stavovima.

UPDATE: Evo i tog članka pa provjerite zašto su moderne igre zabavnije od starih igara.

A čisto da napravimo neku vremensku odrednicu oko toga što je staro/staromodno i novo/moderno, podjelu ćemo povući sa stoljećima: stare su nam igre iz 20. stoljeća (do 2000. godine), a nove iz 21. vijeka (od 2000.). To nam je zvučalo smisleno jer se gaming kakvog poznajemo danas (na kućnim konzolama i računalima) počeo razvijati i popularizirati prije 40-ak godina. Što znači ravnopravnu podjelu raspona od 20 godina za stare igre i 20 godina za nove.

Sad kad smo to objasnili, evo argumenta zašto su igre prije bile zabavnije nego danas:

Stare igre naučili smo igrati u pet minuta

Ima nešto predivno u jednostavnosti mehanika gameplaya i kontrola kod starih igara. Igrača se često bacalo u vatru bez ikakvog objašnjavanja koncepta igre ili njezini kontrola (jer to je pisalo u uputama iz kutije). Kad smo vidjeli protivnika znali smo što nam je činiti, a ako i nismo, znali bismo drugi put nakon što nas je protivnik ubio.

Jezik u dizajnu levela također je bio jasniji i čitljiviji kod starijih igara. Nitko nije prekinuo Super Marija porukom tutoriala „udari blok s upitnikom da dobiješ gljivu“ – to je ono što bi nam ionako sinulo. Kod starih se igara češće koristio intuitivni dizajn s kojim je igrač samostalno mogao zaključiti što treba napraviti.

Danas igre imaju zadaću naučiti igrača kako se igraju prije nego postanu zabavne. Tutoriali se razvlače na pola sata pa čak i dulje. Neke ih igre izvode bolje, neke gore, ali rijetko koja prepušta igraču da sam otkriva stvari. Istina je da su stare igre bile manje kompleksne, ali nisu zbog toga bile ništa manje zabavne.

Jednostavnost starih igara vidjela se i u njihovoj dostatnosti. Znalo se da se kupnjom dobiva cijela igra – bez DLC-ova i drugih proširenja, bez preorder bonusa, bez pretplata na battle pass, bez potrebe za gledanjem reklama i sl. Bilo je dovoljno jednokratno platiti jednu verziju igre da bi se uživalo u njoj – ništa više od toga.

Stare igrače nisu vodile igrače za ruku

Nakon što odaberete koju ćete verziju igre kupiti i završite s njezinim jednosatnim tutorialom, šanse su da će vam moderna igra nastaviti pomagati svojim putokazima, mini-mapama, opisima i drugim mrvicama kruha koje vas vode do cilja. Imate konkretna pojašnjenja što i kako trebate napraviti, a sučelje vam daje sve informacije, do te mjere da protivnike vidite kroz zidove… Naravno, nije kod svih novih igara tako – ali nije baš ni daleko.

Kod starih igara nije bilo tako. Igrači su se mučili, ali su upravo kroz tu muku cijenili zadovoljstvo kad su uspjeli riješiti neku prepreku ili svoj zadatak. Avanture nisu djelovale kao trčanje po pokretnoj traci i stavljanje kvačica svakoj točki na mapi. Igre su tražile strpljivo istraživanje, kreativno razmišljanje i potpunu posvećenost igrača. Moralo se slušati što likovi u igri govore – nije bilo paralelnog igranja i praćenja streamera na drugom monitoru.

Stare igre bolje su motivirale igrača na ponovno igranje

Današnje igre ne trude se posebno oko dodatnih sadržaja koji bi motivirali igrače na višestruko prelaženje. Umjesto toga, uzdanju se u sustave achievementa i trofeja koji su bitni samo jednom dijelu igrača. Starije su igre po završetku češće otključavale skrivene levele, dodatne težine, alternativne kostime i sl.

Druga stvar koja je produžavala vijek trajanja neke igre bile su šifre iliti cheatovi. Stare su igre često koristile šifre koje bi igri pružile dodatnu zabavu bilo kroz neuništivost, neograničene resurse ili neke humoristične cheatove poput povećavanja glava likovima i sl. Moderne igre gotovo da više i nemaju takve šifre, a u nekim pak slučajevima idu do te mjere da ih dodatno naplaćuju kao DLC.

Stare igre bile su maštovitije i kreativnije

Maštovitosti danas ne fali igrama nezavisne produkcije, no scena visokobudžetnih naslova iznimno je proračunata i predvidiva. Zna se kakve igre danas prolaze na tržištu i jasno je da sve veća ulaganja u igre smanjuju prostor za riskiranje. Industrijom su zavladale igre kojima ne treba mašta jer nastoje biti realistične u oponašanju stvarnosti, a sve je drugo osuđeno na recikliranje.

Djeca su prije 30-40 godina odrastala uz Super Marija, Sonica, Crasha i Spyru i to su likovi nakon kojih industrija igara nije smislila ništa maštovitije. Klinci danas zato imaju Stevea iz Minecrafta i Jonesyja iz Fortnitea koji su više skinovi nego samostalni likovi.

Neki od najpopularnijih serijala današnjice i dalje su franšize nastale prije više od 20 godina, u vrijeme kad su se igre na tržištu isticale svojom kreativnošću. Developeri su tada bili više ograničeni hardverom nego danas pa su morali biti domišljatiji u svom poslu. A upravo iz te domišljatosti nastajali su novi i drugačiji žanrovi. Tržište tada nije bilo prezasićeno sličnim igrama te je bilo mjesta za stealth naslove poput Metal Geara, strateške igre poput StarCrafta ili point’n click avanture kao što je Broken Sword.

Žanrovi su također biti tematski raznovrsniji. Naravno da su sve pucačine iz prvog lica htjele imitirati uspjeh Dooma, ali u 90-ima je taj žanr bio mlad i svjež za eksperimentiranje pa je bilo mjesta za uspjeh igara kao što su Unreal, Quake, Half-Life, Heretic, Wolfenstein, Blood, Duke Nukem, Shadow Warrior, Hexen, Delta Force i druge. U moderno doba pored Battlefielda i Call of Dutyja pamtimo tek Far Cry, Halo i Metro. Za TimeSplitterse, F.E.A.R., No One Lives Forever, Medal of Honor, The Darkness, Black, Crysis i slične pucačine isplativosti na tržištu gotovo da više ni nema.

Stare igre nisu bile toliko opterećene prezentacijom

Moderne igre izgledaju atraktivno i ostvaruju velike pomake na području zvuka. Stare igre nisu bile ni blizu foto realističnosti – ne iz razloga što ih developeri nisu znali napraviti da izgledaju realistično, nego zato što je to bilo hardverski neizvedivo. Fokus je stoga bio na drugim stvarima. Igre se nisu mogle uzdati samo na svoj izgled, morale su ponuditi zabavan gameplay, intrigantnu priču i nešto po čemu će se za nju pročuti.

Bila su to drugačija vremena kad se eksponiranost igre najčešće postizala njezinom kvalitetom, a ne plaćanjem streamera za promociju. Igre su po izlasku morale biti u što kvalitetnijem stanju jer nije bilo konstantnog krpanja i ažuriranja koje bi ih spasilo. Onaj tko je na tržište izbacio nedovršenu igru ostao je kratkih rukava.

Sporednim stavkama poput fizike i umjetne inteligencije u starim se igrama davalo više pozornosti. Da se razumijemo – stare su igre imale vrlo rudimentarnu fiziku i banalan AI, ne želimo reći da su bile naprednije od ovoga što imamo danas. No, u to su doba građeni temelji na kojima te stavke u igrama počivaju i dan danas – samo je to tada bilo novo i zabavno. Što nas vodi prema zadnjem argumentu…

Napredak u razvoju igara bio je vidljiviji i uzbudljiviji

Ako se ne slažete s time da su stare igre bile zabavnije od ovih današnjih, jedno ne možete osporiti – doživljaj tih starih igara na prijelazu s 8-bita na 16-bitnu grafiku, iz 2D-a u 3D okruženje… to je bilo nešto neponovljivo. Hardver za igranje konstantno napreduje, ali promjene koje su se igrama događale u 80-im i 90-im godinama bile su lako primjetne te su jasno utjecale na gameplay onoga što se igralo.

Bilo je tu raznih prepreka i nekih neispunjenih obećanja, ali spomenuti je period definirao kako igramo i doživljavamo današnje igre. Koncepti kretanja i upravljanja kamerom u igrama, snalaženje u trodimenzionalnom prostoru, animacije i modeli likova, simulacija realistične fizike… sve je to u ovom ili onom obliku imalo „premijeru“ u starim igrama.

Danas je vizualni napredak u igrama sve teže uočiti i jako su rijetke igre čiji je doživljaj potpuno drugačije od onoga na što smo naviknuti. Imamo igre za proširenu i virtualnu stvarnost, digitalnu distribuciju igara i ostala čuda tehnologije, ali zadnjih 20 godina igre ipak nisu evoluirale u tolikom značaju kao u 20. stoljeću. Super Mario 64 bio je zabavna igra, ali množitelj te zabave bila mu je činjenica da je to bio prvi Mario 3D vrste. A takav se množitelj zabave do sada više nije ponovio.

Kao što smo napisali na početku teksta, ovi su argumenti tek jedna strana istine. Pročitajte i tekst u kojemu stajemo u obranu modernih igara. Do tada nam vi u komentarima pišite slažete li se vi sa stavom da su starije igre bile zabavnije od današnjih. Samo nemojte zalaziti u spiritualni segment i tvrditi da su stare igre imale dušu. To još znanstveno nije dokazano!

Komentari (69)

  • Miss Paws

    27.07.2021 - 18:55

    Odličan članak! Nadodala bih još samo da u mom slučaju možda i nije stvar do toga jesu li nove ili stare igre bile bolje, nego jednostavno “mind set” i okolnosti u kojima sam te igre igrala. Bez brige i pameti tko će platit račune, šta danas kuhat, kada će bit plaća i sl samo čekam vikend, rješim zadaću i upalim PC/PS i peglaj. Nikad bezbrižniji i lijepši period života. Danas isto uživam u gejmanju, ali nikada isti osjećaj kao tada, definitivno.

    • Nemanjazzz

      @Miss Paws, 27.07.2021 - 19:16

      Al ozbiljno, starije su igre bile bolje jer smo bili mladji

    • telepgamer

      @Nemanjazzz, 27.07.2021 - 19:46

      al bukvalno, sad da me pitaš imam osećaj da sam se više zabavio uz “free tarzan 3d games” nego uz red dead redemption 2.

    • petrek

      @Miss Paws, 27.07.2021 - 22:00

      Mudro zboris .slazem se u potpunosti

    • IgorBiH

      @Miss Paws, 28.07.2021 - 03:22

      Nego, šta si kuhala danas, to nas sviju zanima?

    • Miss Paws

      @IgorBiH, 28.07.2021 - 04:12

      Faširke i rižu pajdo

    • IgorBiH

      @Miss Paws, 29.07.2021 - 04:26

      Svaka čast.

  • Strange Man

    27.07.2021 - 18:58

    U potpunosti se slažem sa vama. Danas su igre moderne i izgledaju atraktivno grafički, ali stare igre imaju ono nešto zbog čega su mi definitivno bile puno bolje, kreativne, sa puno boljom pričom i drugim stvarima.

    • Vujo777

      @Strange Man, 27.07.2021 - 19:36

      Samo jedna riječ, elder scrolls skyrim 😎

    • Agent

      @Vujo777, 27.07.2021 - 19:59

      to su 3

    • Lazy

      @Vujo777, 28.07.2021 - 05:13

      Jedna rijec, Oblivion😊👍

    • mazeo10

      @Strange Man, 27.07.2021 - 22:08

      danas imaš isto kreativnih singleplayer igara (half life alyx, hades, death stranding, bloodborne, sekiro, prey, disco elysium, outer wilds) bilo ih je i uvijek ce biti. Jedino sam tužan sto neki developeri koji su prije bili jako kreativni sad nisu, ali ima novih kao i starijih koji jos uvijek su odlicni i inoviraju

  • Marked91

    27.07.2021 - 19:09

    Članak za 5.! Mislim da imamo previše izbora tj. Igri. U moje vrijeme tetka bi iz Švicarske donijela nekoliko CDa za Play Station, tak da sam igrao jednu igru više od godinu dana.

  • Darcoolio

    27.07.2021 - 19:11

    Definitivno glasam za stare igre, jedan od razloga zbog čega se radujem remake/remaster varijantama.
    Neke od njih su baš loše ostarile i mučenje su za gledati, RE2 je pravi primer kako se to radi, mada ne bih imao ništa protiv da se stare arcade igre modernizuju grafički, doda koji nivo i cepaj.

    • Darcoolio

      @Darcoolio, 27.07.2021 - 19:23

      “Samo nemojte zalaziti u spiritualni segment i tvrditi da su stare igre imale dušu. To još znanstveno nije dokazano!”
      Ma jok, Dragon Age Origins bije 90% današnjih igara tog tipa lagano.
      COD2 i dalje ima pune servere.
      FF IX, FF X, stare igre, igraju se.
      Warcraft III takođe.
      Super Mario World, Sonic, Donkey Kong, MGS, Zelda, Street Fighter II, MK Trilogy, Dune II sam skoro igrao, Prince of Persia, Titan Quest, ovako mogu do sutra.
      Tona arcade igara kojima se vraćam.

  • lafonsky

    27.07.2021 - 19:28

    Kao netko tko igra od 1990. (Prva igra Prince of Persia) slazem se. Koliko god sad to sve superiorno izgleda i mogu uzivati u tome, imam osjecaj da je sve reciklirano, sve se ponavlja… rijetko kad se pojavi neka dobra prica.
    I jos jedna stvar s kojom se puno mojih prijatelja slaze… 3D nije najbolja stvar koja se dogodila igrama, pogotovo na pocetku…

  • crolink07

    27.07.2021 - 19:31

    Zabavno mi je danas isto kao i nekad. Da nije učlanio bi se u neki književni,šahovski,plesni itd. klub ili bi vezao goblene.

  • MoGaming

    27.07.2021 - 19:38

    Glavna stavka zašto su starije igre bile zabavnije jer fokus bio na igračima ne samo na zaradi. Gaming industrija je počela gubit kvalitetu onog trenutka kad je MP segmente postao važniji od SP. Poštujem dobar multiplayer ali ne može se za svaki žanr igre forsirat samo MP i always online. Ali moguće je da je smjena generacije jer nove generacije žele samo brzo serviranu akciju bez mnogo razmišljanja uz što ljepšu prezentaciju. Kako nas starije gejmere roditelji nisu shvatili zašto uopće igramo, tako valjda mi ne shvatamo ove mlade zašto vole igrat to što igraju.

  • Agent

    27.07.2021 - 19:53

    “STARE IGRE NAUČILI SMO IGRATI U PET MINUTA” i “STARE IGRE BOLJE SU MOTIVIRALE IGRAČA NA PONOVNO IGRANJE” tu se slažem. Dosta često odustanem od igre ako ima predugi tutorial i još k tome te zaustavi s porukom kojom moraš kliknut na nju. I ponovno prelaženje gdje dobiješ novi level ili odključaš nešto na njemu a ovo danas skinovi koje dobiješ me uopće ne zanimaju.

  • A vi kakote

    27.07.2021 - 19:56

    Mislim da sandbox igre je najbitniji od svega. Najbolje je objasnio lik iz Bungie iz halo 2 ere, ako ne nailas 30 sek zabavnog loop gameplaya, igra ti nece bit dobra.

  • Josipvk

    27.07.2021 - 20:12

    U potpunosti se slazem sa tekstom starije igre su bile zabavnije i mastovitije nego ove moderne danas

    • Josipvk

      @Josipvk, 27.07.2021 - 20:20

      Jos bi napomenio da su se starije igre uglavnom radile iz ljubavi ,a danas je sve radi zarade i zato dobivamo poludovrsene proizvode

  • Smike

    27.07.2021 - 20:17

    Ja sam stara škola gaminga i prva igra koju sam igrao je street fighter i onaj super mario na lažnim nintendo sistemima. Jesam iskreno uživao u prvim igrama, ali meni moderne igre je ono o čemu sam maštao kad sam bio mali. Najveća uzivancija i ostvarenje moga djecackog sna je bilo igranje GTA3. Sa dosta stvari u tekstu se slažem,tipa komande koje su prekomplikovane i znalo se desiti da odustanem od igranja bas zbog tih stvari. Pohvala za tekst

  • Lionhazard504

    27.07.2021 - 20:31

    Slažem se da su nekada igre bile kreativnije, bila su drugačija vremena i drugačija očekivanja danas ljudi imaju od igara nego starije generacije. Čast izuzecima kompanijama koje dan danas prave dobre igre s fokusom na priču i na novine u gameplayu ali istina je da je multiplayer postao popularniji kako se tehnologija razvijala, eto i mobilne igre su se pojavile prije deset godina (android/iOS, ne mislim na stari dobri Tetris ili Snake 🙂 ), pa VR i prijenosne konzole, sad nedavno i Steam Deck koji je doslovno prijenosni PC u konačnici. Samo se nadam da stari naslovi igara neće biti zaboravljeni ili zatrpani novijim “dobrim ili lošim” igarama, svako ima svoje favorite i neka igra svako tko šta voli, bitno je da smo svi “gameri u duši 😉

    • cutiexxx

      @Lionhazard504, 27.07.2021 - 20:38

      Potpisujem svaku riječ. Baš lijepo rečeno!

    • mazeo10

      @Lionhazard504, 27.07.2021 - 22:03

      danas ima baš puno kreativnih igara, slobodno ih igraj i podržavaj ako ne voliš multiplayer. (half life alyx, hades, death stranding, bloodborne, sekiro, prey, disco elysium, outer wilds neki primjeri)

    • manic_saltshaker

      @Lionhazard504, 29.07.2021 - 10:29

      Moram reci da me kao dijete nisu bas zanimale igre, vec sam se ozbiljnije zainteresirala i krenula igrati tek prije nekih 18 godina. Igrala sam na raznim platformama stare igre, od PC-a do konzola i godinama skupljala razne konzole koje su mi se svidjele i nabavila razne emulatore na Raspberry Pi konzolama i igrala sam svasta i novije i starije igre i volim oba “svijeta” ali moram reci da se prije vratim starijim igrama (kao npr neki dan se dobro zabavila sa Metal Slugom 1-3:) nego npr nekoj igri sa odlicnom grafikom.

  • kebbab

    27.07.2021 - 20:42

    Ima i drugih stvari. Recimi GTA San Andreas, šta si svemogao tamo raditi i kolikotoga nemožeš u GTA 5? U Fifi 04 sudio je Pierluigi Collina a ko sudi u Fifi 21?? U NBA Live 08 imaš game mode All-Stars vikend a u 2K21 samo preko kariere??? … onda kolicina igara recimo ps3 je imao 5 Ratchet and Clank-ova a ps4 samo jedan iz 2016??? Ps3 je imao 3 Uncharteda a ps4 recimo jedan i pol??? Ps3 je imao 2 GTAja 4 i 5 a ps4 ni jedan osim GTA5 remastered???… onda najgore moguče, F2P igre. To je započelo radi serijala Call of Duty. Svi su zamirisali pare i nastao je Fortnite,Apex Legends, Valorant, Call of Duty Warzone… E sada uništavaju serijale Assassin’s Creed i PES i još će biti toga. To su pravi problemi, jer uništit serijal nakon skoro 15 godina (Assassin’s Creed) meni nije normalan potez.

  • nikola720p

    27.07.2021 - 20:53

    Najbolje igre su bile kad izadjes napolje da igras zmurke jurke i sl

  • game0wer

    27.07.2021 - 21:21

    Ko i Yugo, upali iz trece ako si sretan al to ima dusu, a ne ona zujava tesla.

  • marko1106

    27.07.2021 - 21:51

    Najzabavnija igra u zadnjih par godina a možda i više meni osobno Supraland. Ta igra mi je dala osjecaj kao da sam opet dijete.

  • hyperion

    27.07.2021 - 21:55

    Ne znam hoće li značit ikome išta ali evo moja 2 centa. Baš ovih dana igram PoP Sands of time, ponukala me ona najava remakea, točnije njegovo odgađanje. Sviđala mi se kao malo klinji back in the day ali sad bome i ne uživam toliko u njoj. Gameplay loop se dosta ponavlja a definitivno tome ne pomaže gamey logika okoliša… A kamera, aaaa ne mogu duže od 40 min. Mislim igra je topčina za to vrijeme, ali mi je dokazalo da gaming i ne ide toliko kvragu koliko mi se do nedavno činilo.

    • Fichox

      @hyperion, 28.07.2021 - 09:47

      Bas to, dovoljno je samo upaliti neku stariju igru i vidjeti koliko je gaming uznapredovao. Da prije je bilo vise mjesta inovaciji jer je sve bilo novo pa su samim time i igre bile bolje iz pogleda vremena u kojem su izlazile. Osobno najinovativiji moment u gamingu mi je kad sam prvi put probao VR, to mi je bilo bas Wooow i isprobavanje niti jedne igre se ne moze mjeriti s tim. Mislim da kad VR postane vise mainsteam, opet cemo gledati puno inovativnih igara jer se radi o novoj tehnologiji gdje ima luno mjesta za napredak.

  • ck7

    27.07.2021 - 21:58

    Kad sam bio mlad volio sam starije tete, a sad kad sam star volim mlade…al ovo je skroz obrnuta situacija…stare igre su mi dale puno više gušta kad sam nešto riješio, prošao neki level, riješio neku zagonetku, a ne da sam zadnje dvije Lare Croft obrisao nakon cca 2 sata igre jer su mi vrijeđale inteligenciju, zagonetke za IQ ala prosječnog HDZ-ovca iz nekog kamenjara…. danas je sve na dlanu jer se mladima ne da razmišljati, bolje platit DLC i imat sve nego odigrati neku igru 3/4 puta …

  • Darac83

    27.07.2021 - 22:08

    Aj da čujem vas matore kojima je sve bilo bolje prije, koliko vas stvarno radije igra stare igre (emulatori i slično) ispred novih? 😜

    • razer1234559

      @Darac83, 27.07.2021 - 23:01

      Paaa…ja igram.

    • Darac83

      @razer1234559, 27.07.2021 - 23:07

      Pa svaka čast. Ali i dalje premali postotak… 🙂

    • razer1234559

      @Darac83, 27.07.2021 - 23:45

      A što ti fakat ne igraš ništa od starijh igara putem emulatora?

    • Darac83

      @razer1234559, 28.07.2021 - 07:46

      Imam stari laptop koji je isključivo za retro igre, tj. one do 2001. – 2002., PS1 retro, retro 50 kolekciju na switchu, ali ne mogu tvrditi da su te igre bolje od današnjih. Sve imaju svoj šarm, ali daleko mi je to od zaključka da je nekad bilo bolje. Mislim da je puno drugih faktora zbog kojih nam se tako čini…

    • Bojko

      @Darac83, 27.07.2021 - 23:34

      Evo i mene. Čak kupio i ono malo emulacijsko čudo BittBoy pa rokam kad stignem.

    • razer1234559

      @Bojko, 28.07.2021 - 00:25

      Baci oko na Pandora’s Box konzole posebno na novi 20s model. To čudo uskoro kupujem kada još malo skupim novaca. Kupujem upravo 20s model sa 4000+ retro igara za razne konzole poput PS1, N64, Neo-Geo, NES, SNES, GBA i ostalih. Cijena na Ebayu je oko 200-230 eura.

    • Bojko

      @razer1234559, 28.07.2021 - 00:47

      Joooj brate, nemoj! Žena će me napustiti od tih silnih pizdarija 😜

    • razer1234559

      @Bojko, 28.07.2021 - 02:39

      Pa nisu to pizdarije vrag te jebi. To su savršene konzole za igranje retro igara i svaki Gamer bi morao imati jednu takvu. Ako ti je do retro igara kupiš sebi jednu takvu kvalitetnu sa nekoliko tisuća igara i miran si. Ne trebaš bezveze tamo ne nekakvim stranicama skidati emulatore i igre kada sve imaš u tim konzolama.

    • Lazy

      @Darac83, 28.07.2021 - 05:20

      Nista staro ne igram men, pre malo vremena a toliko igara za odigrati.

    • Miss Paws

      @Darac83, 28.07.2021 - 05:57

      Ja također. Evo nedavno ape escape igrala xD

    • razer1234559

      @Miss Paws, 28.07.2021 - 07:36

      Ja sam nedavno odigrao Need for Speed High Stakes PS1 verziju i to na svom Wikipad Gaming Tabletu sa kontrolerom. Uživancija a taj tablet spojen na kontroler izgleda baš kao Valve-ov Portable PC Steam Deck. Ne znam, po meni kao da je napravljen isključivo za igranje na emulatorima jer ima premalo kompatibilnih Android igara za kontroler.

  • MyWishIsToEndThisWorld

    27.07.2021 - 22:13

    Moderne igre se rade za mase, ne za gamere. Jednostavno je profitabilnije. S druge strane, mislim da bi tu sušu developeri mogli iskoristiti. Souls igre nisu popularne samo zato što su teške, nego zato jer prihvaćaju taj “old-school” koncept k

    • MyWishIsToEndThisWorld

      @MyWishIsToEndThisWorld, 27.07.2021 - 22:15

      koji ste opisali gore u članku. Takvih igara fali danas na tržistu, a očito ima publike koja ih traži.

  • Dad of Boy

    27.07.2021 - 22:14

    Sve ok, ali vremenska kategorizacija staro vs moderno mi baš nije ispravna, jer ne možeš reći da su igre sa ps2 ili npr. prvog xboxa moderne, one još spadaju u stare igre s kojima je i započeo boom gaminga i koje su zapravo još bile inovativne i nove, po meni bi ispravnike bilo reći da moderni gaming počinje tamo negdje od ps3, dakle, od 2006.

  • kontra33

    27.07.2021 - 22:20

    Ja mislim da su igrači najveći problem današnjih igri. Isto ovo se može reći i za filmove i serije. Ljudi imaju prevelika očekivanja od svega i onda ako bara ma putu posle kiše ne izgleda savršeno, odma je igra užasna. Ili npr. imamo situaciju sa Crbeypunk-om gdje se previše očekivalo od igre i konstantno se požurivalo sa izbacivanjem igre prije nego je bila gotova i vijeli smo kako je to prošlo. Također tu je i situacija da se danas ljudi uvrijede za svaku sitnicu. I onda se multimilionske, u nekim slučajevima i multimilijarderske kompanije moraju izvinjavati ljudima na twiteru, jer je neki lik u igri, seriji ili filmu rekao nešto zbog čega su se uvrijedile 2 osobe sa svijetu.

    • Darcoolio

      @kontra33, 27.07.2021 - 22:50

      Lično očekujem priču i gameplay, zabole me za grafiku.
      Ako to nema grafika me neće kupiti.

  • Bojko

    27.07.2021 - 23:07

    Bomba od članka i imam masu toga za reći… so here goes!!

    • Bojko

      @Bojko, 27.07.2021 - 23:17

      Ja sam sad već stara garda pretpostavljam. Dobar dio 90-tih i 00-tih sam masovno igrao, posljednjih 5-6 godina nešto slabije. Prošao sam sve od C64, preko Ataria, Nintenda i starih Pentiuma, pa do modernih PC-a i PS5-ica. Najveća promjena koju sam zamijetio je da su nove igre užasno ozbiljne. Pre pre ozbiljne. Od samog gameplaya, pokušaja realizma, dugotrajnog developmenta, do marketinga, planiranja i drugih pizdarija (i jasno mi je zašto, industrija je procvala). Danas grafika mora vrištati inače igra ne valja. Ako nema najnoviji engine ne valja. Ako nema dobro sikronizirane usne ili motion capturing ne valja. Ako nema tonu sadržaja ne valja. Ako nije prodana u X primjeraka ne valja. I mladi gameri su opterećeni svim tim detaljima. A prije nas je za puno stvari bolio kikiriki. Bilo je bitno da uskočiš i probaš prijeći igricu, pa na hard postavkama, pa sa svim životima, pa u što kraćem vremenu… To je bio naš acchievement za koji smo se emocionalno vezali a teško dokazivali prijateljima, a ne kojekakvi trofeji da se hvalisamo strancima na Instagramu, težnja da budemo najbolji MP igrač sa kul imenom, da imamo dobro popraćen stream i zavidan broj followera. Jednostavno je industrija skroz drugačija. Sve je postalo ozbiljno. Sve je postalo posao. Zato danas, kada izađe neka indie igra u kojoj vidiš da su ljudi utočili sav svoj trud i talent, svi za nju saznaju, bez marketinga i mašinerije – jer je igra STVARNO DOBRA i to se osjeti. Neki bi rekli da ima dušu, no to nije znanstveno dokazano – kao ni Bog, pa svejedno…

  • PppPP

    27.07.2021 - 23:57

    Zašto? Jer nisam imao 25 godina, eto zašto lol

  • Indigo83

    28.07.2021 - 00:17

    Bit zabave je da nije kompleksna.igre postaju uzasno kompleksne i samim time zamaraju igrace.
    Quake 3 arena: ulaziš,pogibaš,ideš opet
    Call of Duty 382:nemožeš umrijet samo tako,uhvati me za ruku,pokazat ću ti kako ga ubit s leđa(to traje sat i pol,izgubim zelju za igranjem + osjećam se infantilno bez osjećaja nekakve slobode jer mi BAŠ MORA POKAZAT)

  • deltahr0509

    28.07.2021 - 00:48

    Naigrao se starih igara poput Max Paynea 2,Delta Force 2 i Black Hawk Down,Halo Combat Evolved,Soldier of Fortune,SWAT 4 i itd..nekad mi je bolje i to odigrat nego npr Wildlands ili neki cod ili bf

  • konjspadi

    28.07.2021 - 02:05

    Također trenutačno se rade ogromne mape s besmislenim side questovima i nenormalnom količinom šetanja, hodanja, jahanja. Mapa ne mora bit velika s fancy grafikom ako nije ispunjena zanimljivim materijalom kao npr. Banjo-Kazooie ili Super Mario Sunshine. Ne znaš šta te čeka iza kantuna jedva čekaš da vidiš di te svit odnese dok u zadnja dva tri assassin’s creeda već znam što me očekuje i želim šta prije završit.

  • Klaudio89

    28.07.2021 - 02:21

    stare su igre po konceptu,po priči i njezinoj mašti i dinamičnosti bile puno bolje,ove današnje se većinom svodi na tehnologije i na same dijaloge tipki i same igrice koje bi te vodile za ručicu,tako da sam ja više za retro old-school

  • Lazy

    28.07.2021 - 05:24

    Odličan članak, hvala.

  • gundogan

    28.07.2021 - 05:50

    Odličan članak.
    Igram igre od vremena NES-a i po meni PS2 era ipak spada u doba starijeg gaminga. Mogli ste tu granicu postaviti na 2005. godinu.

  • vragec25cro

    28.07.2021 - 06:42

    Igram negdje od sredine devedesetih godina i kad razmislim svako vrijeme ima svoje.Nekada nismo imali puno igara i različitih žanrova kao danas,a i igre su bile igre bez politike,bez priče,bez svakojakih glupostih nevezanih uz gameplay,l jednostavne i zabavne,ali rijetko kad odigram neku stqru igru baš zato jer su večinom loše ostarile i nove igre su previše napredovale po grafici naspram starih.Neke koje mi najviše ostale u sijcanju Mario s 1000 u 1,duck hunt,Centurion,prehistoric,tetris,world cup 98,golden eye na 64,mario karting i mario world na nintendo 64,black hawak down koji s burazom na ps2 prešao jedno 5 puta isto kao i midnight club.Daj mi jednostqvan,zabavan i zarazan gameplay i drugo ne trebam,kakva priča kakve cuts scene po meni tome nije mjesto u igrama jer mi samo usporava gameplay(primjer intervjui i prodaja/kupnja igrača u fifi) ili još gore gdje su cut scene pa tu i tamo nešto sitno gameplaya.Mislim da ljudi vole slično jednostavan zabavan i zqrazan gameplay jer po brojkama najprodavanije igre Tetris,Minecraft i Nintendove igre.

  • bigAl

    28.07.2021 - 09:23

    Sve je postao veliki biznis a tu su onda ruke developerima vezane u pogledu hrabrosti da probaju progurati nekakve inovacije ili nove ideje kakvih fali unatrag 15-tak godina jer svi idu na sigurno što je nažalost već duže trend i u filmskoj a o glazbenoj industriji da i ne pričam…uvijek će ostati indie developeri kao tračak nade da se može i drugačije i iskreno njih jedino i pratim u zadnjih par godina (zadnje što sam odigrao od “velikih” igara su Rdr2 i Lou2)

  • GameFan

    28.07.2021 - 10:57

    Ja bih rekao da je raznovrsnost opala jer je novac postao presudna tacks u kreiranju igri. Sad je cilj napravili nesto nedovrseno da bi se kasnije kupio DLC ili skinovi. Nekada su igre koristile svoj sistem nagradjivanja igraca preko svog shop-a, gdje bi se kupili dodaci skupljenim bodovima. Tesko da se moze toliko obnoviti zelja za igranjem kupljenim dodacima kad besplatno mozes dobiti PES sa dinosaurima ili nekoliko nivoa koje mozes otkljucati kroz igranje na razlicitim tezinama

  • Lazy

    28.07.2021 - 12:34

    Ako moram glasati, glasam i za stare i za nove igre,igram negdje od sredine 80tih, sve je u svom vremenu nekako ok, osim sto su sad nove igre manje vise “isprane” i stagniraju…bilo kako bilo i dalje su mi odlican bijeg iz mrtvih obveza i pre uzurbanog nacina zivota koji vodim…bitno je ne izgubiti dodir s Geom, znaci red virtualnog red prirodnog, ja bih savjetovao, i nac neku najoptimalniju sredinu, osobno ne mogu bez planinarenja al bogme ni bez gaminga, tako da, moze se…

  • hexagram

    28.07.2021 - 15:16

    Ovisno o tome sto zelis igrati i koliko dugo si zivotom “u igri”. Recimo fromsoftware daje najbolje akcijske rpg/avanture zadnjih 10+ godina.

  • RSQ CO

    29.07.2021 - 22:20

    Sječam se prvog sivonje, mjesec dana bio upaljen dok iz švabije nije stigao memori card da sačuvam prvi GT jer mi se nije dalo polagati licence nanovo. Još uvijek udaram stare igre a što je naj i junioru (4 god) se stare više sviđaju i kad ga pitam što palimo uglavnom bude crash, špiro, final fight, mario naravno, itd… A još bolje je što to sve danas preko emulatora možeš igrati u 4k rezoluciji (i večoj ovisi od rig-a) te hrpom filtera i shadera pa izgledaju prekrasno.

  • Slash

    30.07.2021 - 00:20

    Gle svaki početak nečega je revolucija koja se bori da bude bolje od boljega,da priča bude veča napeto puno ideja,mašte dužega trajanja da svaki igrač koji igra da pamti da uživa da bude imao jednoga dana imao lijepe uspomene i da se sjeti kako je sve to počelo.Mislim i da danas moderene igre imaju takve lijepe stvari,problem je da je svijet igara prepun dobri,loših i zasičenost je poanta koju igraći se izgube u svemu tome jer novac i profit su danas najvažniji u tomu lijepom i lošem svijetu igara u kojem ću ja još ostati i igrati igre jer me vežu lijepe uspomene i dati ću šansu da ostanu lijepa sječanja.
    Živjele igre!!

  • Premelo172

    02.08.2021 - 16:15

    Slažem se u potpunosti, samo treba usporedit Half-Life 2 s ovim novim jedno te istim open world pucačinama , pametnom dosta

    • JCD-Bionicman

      @Premelo172, 04.08.2021 - 23:18

      Half-Life 2 je precenjen. Igra je linearan smor kojeg nisam mogao igrati ni kao klinac, a ni sada kada sam dosta stariji. Modovi su dobri, ne i sama igra.

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?