HCL.HR

Izvukli smo najblesavije gaming reklame ikad snimljene

Zoran Žalac 27.07.2018.   •   10 komentara


Promoviranje videoigara na televizijskim kanalima oduvijek je predstavljalo veliki izazov za izdavačke kuće. Toliki izazov da su i promašaji u tom svijetu reklama postali umjetnost za sebe.

Izdavači videoigara danas žive u zlatnom dobu marketinga. Dostupno je nikad više kanala na kojima se igre mogu promovirati i nikad više načina da se dopre do ciljane publike. No, industriji videoigara još uvijek je najveći izazov napraviti dobru televizijsku reklamu. Vidite, format televizijske reklame nije baš fleksibilan za promoviranje igara. Rijetko koja igra svoju zabavu može prezentirati u 15-30 sekundi, pogotovo računajući na to da se reklame na televiziji koriste prvenstveno za privlačenje pozornosti onih koji gaming ne prate intenzivno ili uopće nemaju pojma što je to.

Ta borba da se gledatelju privuče pažnja i da ga se zainteresira za neki virtualni svijet traje još od kraja sedamdesetih godina. Nama to nije poznata problematika jer se na našim televizijskim programima ne vrte reklame za videoigre. Dobro, nije da se ne vrte uopće, tu i tamo npr. možete vidjeti reklamu za World of Tanks, ali to se dogodi jednom u dvadeset godina, otprilike. Samim time, zakinuti smo za inače vrlo kompleksnu i interesantnu temu, jednu koja je dio šire gaming kulture i spoznaje zašto starije generacije igranje videoigara smatraju blesavom aktivnošću.

Srećom, živimo u vrijeme globalizacije i interneta kada nam je praktički sve dostupno u nekoliko klikova, a gaming kultura nije vezana uz etnicitete niti nacionalne granice. Zbog toga vam možemo predstaviti neke od najglupljih ili simpatično blesavih reklama gaming tematike, za početak. Kad završimo s njima, moći ćemo se posvetiti boljim i pristojnijim uradcima. No, do tada, idemo šurati kroz smeće, jer netko mora i to.

VRUĆE LJETO UZ ATARI

Atarijeve reklamne kampanje bile su specifične po tome što su gotovo uvijek išle po formatu omalovažavanja konkurencije, čak i kada je konkurencija bila vidno bolja. Na tom tragu osmišljena je i reklama iz 1983. koja je najavljivala vruće igre iz Atarija. Naravno, igre nisu bile toliko vruće da bi se istaknule same po sebi pa se Atari poslužio najstarijim trikom – guzicama i sisama u prvom planu.

Zlatno je pravilo da seks(ipil) prodaje stvari (što mislite zašto je gore guzica na naslovnoj slici?), a ova reklama ima pregršt seksualnih konotacija, od zabijanja konektora u pijesak do upravljanja igraćom palicom. Naravno, mi to sve osuđujemo – sram te bilo bivši Atari! Ipak, ako ovu reklamu gledate kao kulturalni artefakt tog vremena, stvar je zapravo predivno blesava i ne treba ju shvaćati za ozbiljno jednako kao što nitko u osamdesetima nije shvaćao za ozbiljno da se Atarijeve igre mogu igrati na nebu.

BRIŽNA I LUDA XBOX MAMA

Microsoft je sa svojim Xboxom u početku gradio identitet po utabanim stazama na kojima su mnogi već popadali. Tvrtka je zbog toga imala više promašaja nego pogodaka, ali s obzirom da su bili u nepovoljnoj situaciji pokraj Sonyja i Nintenda, ne možemo im sasvim zamjeriti što su išli na provokativan pristup. No, takozvana Funbox reklama nije bila provokativna – jednostavno je bila previše bizarna za svoje dobro.

Taj smijeh na kraju uvijek nas dokrajči! Inače, Microsoftu je ova reklama bila zabranjena te je ekipa Xboxa naučila prvu i osnovnu lekciju u televizijskom marketingu i marketinškim kampanjama uopće – ne možeš promovirati proizvod koji ne postoji. A sporni funbox iz reklame nije postojao.

SAN SVAKOG TJUNERA

Rekli smo vam već da je seks(alna) tematika najčešće pun pogodak za zaokupljanje pozornosti, a lako ju je eksploatirati ako se igra primarno promovira muškoj publici. Srećom, u svemiru vrijede i neka druga pravila – to da jeftino podilaženje stereotipima i niskim strastima ne rezultira uvijek očekivanim plodom. U prijevodu – ne može se sve prodati pomoću šminke.

Slučaj igre zvane Juiced dokazao je to nakon izrazito seksističke marketinške kampanje. Ista je možda u nekom postotku pomogla igri da se istakne, ali u konačnici bi za tu igru bilo bolje da se novac za promociju uložio u razvoj, s obzirom da ovaj naslov nije bio ni blizu kvalitete kakvu su igrači imali u Need For Speed Undergroundu.

ŽIVOT JE KRATAK ZA XBOX

Opet smo kod Xboxa jer Microsoft je ponekad doista kralj bizarnosti. I ova im je reklama bila zabranjena, ali iz drugog razloga – doslovno je morbidna. Međutim, treba priznati da je poruka bila interesantna, do neke mjere čak i istinita. Samo da je bila malo drugačije zapakirana, ova bi reklama bila pravi hit.

Na primjer, tema poroda je tabu, pogotovo ako novorođenče „bacite kroz prozor“. Moglo se istu poantu istaknuti i bez kontroverze, no to ipak ostaje promašena prilika za prvu generaciju Xbox konzola.

NINTENDO JE TOTALNO POLUDIO

Nemojte misliti da je samo Microsoft imao svojih bisera s kojima su zabrazdili u neke vrlo neočekivane i čudne sfere. Isto se događalo i Sonyju i Nintendu, a evo primjera kako se s reklamnim porukama može otići iz krajnosti u odbojnost. Nintendo je svoju GameBoy Micro konzolicu promovirao kao uređaj uz kojega je igranje važnija funkcija od hranjenja. Osim što je igranje u ovom slučaju imalo drugačiji kontekst.

Okej, priznajem da je reklama luckasta i vrckasta; efekti su zgodni i gluma je simpatična. No, ako se već promovira konzola na koju trebamo postaviti svoje ruke, možda baš i nije pametna ideja da nam uz prvu sliku te konzole bude asociran miš koji ju siluje. Čisto ono, higijene radi, ako ništa.

NEODGOJENA MLADEŽ

Možda nikad niste čuli za igru Jam Session sa Nintendo DS konzole, što nije čudno jer je od same igre popularnija bila reklama za istu. Da budemo pošteni, ovo nije bila klasična TV reklama već „viralni spot“. U bilo kojem slučaju, ako je cilj bio da igra bude zapažena zbog ove reklame, onda je cilj ostvaren. No, nekako sumnjamo da su kreatori reklame imalo mućnuli oko toga što bi ona trebala predstavljati.

Rock zvijezda = otesanac? Loše ponašanje prema vlastitoj materi čini te instant rock zvijezdom? Ili su možda samo htjeli povući poveznicu između kočijaša i kreativca? Ne znam, ali sasvim je jasno zašto je ova reklama bila previše i za TV, a tamo i Gordon Ramsey može psovati koliko ga je volja.

SIMULACIJA TENISA, KAŽEŠ…

Koliko god bio protiv seksizma u reklamama, osobno ne mogu zamjeriti ako netko unovči svoj seksipil kao bonus uz svoj status. Primjerice, Serena Williams je prije svega proslavljena sportašica, a njezin izgled tu je u prvom planu. Serena se ne bi našla u reklamnom spotu za igru Top Spin 4 da prethodno nije postala pozanta po svojem uspjeh u svijetu tenisa. No, nekako mislim da se Serena ne bi pojavila u tom reklamnom spotu da je znala što će od njega u konačnici nastati.

S marketinške strane strategija je ovdje prozirna i jasna kao dan. Tenis nije najpopularniji sport i simulacije tenisa nisu najpopularnije videoigre. No, to ne mora značiti da će igri pomoći promocija koja uopće nema veze sa onime što je u samoj igri. Da, ima tu i tamo stenjanja u igri. No, kakve veze mrežaste čarape imaju s tenisom? Ako ste se pitali u kojem je trenutku virtualni tenis umro – to je trenutak kad je 2K Games lansirao ovu reklamu.

JEDAN JEDINI – SEGATA SANSHIRO

Japan ima najbolje reklame na svijetu i ja se ne osjećam dovoljno kompetentnim da o njima pišem. Ipak, bilo bi kriminalno da u tekstu o reklamama gaming tematike ne spomenem Segatu Sanshiroa. Dotični je fiktivni lik kojega je tvrtka SEGA osmislila za promociju svoje Saturn konzole. Lik je osmišljen kao parodija, ali je marketinška kampanja s njim bila toliko loša da je i sam posao predmet sprdnje. Zamislite samo reklamnu kampanju u kojoj vam netko kaže da morate nabaviti Saturn konzolu ili će Segata Sanshiro doći i prebiti vas kao zeca u kupusu… Zapravo, nemojte zamišljati – to morate vidjeti vlastitim očima.

Koliko god ova reklamna kampanja bila promašena, fascinantan je raspon različitih tema i situacija u koje je Sega stavljala svoju „maskotu“. U bilo kojem slučaju, teško je ostati ravnodušan na ovog blesavog lika i njegovu konačnu žrtvu nakon što je smrtonosnu raketu preusmjerio u svemir, spasio Japan i junački umro uz poruku: morate igrati Sega Saturn konzolu. Nema veze što ga nitko nije poslušao, lik je bio toliko blesav da i u 21. stoljeću pišemo o njemu.

Komentari (10)

  • AHTsar

    27.07.2018 - 17:38

    Kako su cringy ove stare reklame XD

    • Dragan[MKD]

      @AHTsar, 27.07.2018 - 20:17

      Tada nisu bili toliko zastupljeni promidžbene agencije i ljudi nisu imali nekih standarda za pratiti

  • IloveCRO

    27.07.2018 - 18:42

    Najbolja je za top spin serena se guzi a na pocetku pise for everyone ??

  • Apocalypse4987

    27.07.2018 - 19:01

    Segata Sanshiro vs Bore Lee. Samo to čekam. A Juiced definitivno ima najbolju reklamu 🙂

  • ivanakamarkus

    27.07.2018 - 19:21

    odobravam treci video ( ͡° ͜ʖ ͡°)

  • Svizac Haby

    27.07.2018 - 20:09

    Nije to ništa, kakve su tek (anti)reklame znali raditi za vešmašine ili kolica za bebe….i sve to na kabelskoj 80.ih! Ali bar su bili fer, na našim se programima puštalo reklama koja je odmah pobijala onu reklamu prije….za grudi…PIPI !!!?!

  • karlod1997

    27.07.2018 - 20:52

    hahaha odličan članak

  • funky0308

    28.07.2018 - 10:55

    Hahaha…bravo ekipa, malo smijeha u subotu ujutro. 😀 You must play Sega! Hahaha…cak i za ono vrijeme reklama je prestrasna, kakvo podsvjesno guranje proizvoda ili pokazivanje kvalitete proizvoda, guzice, sise i na kraju majstor mlati djecu po cesti. Nisam ovo za Segu jos vidio …hahaha – prestrasno. A Serena je morala znati kakva ce reklama biti, samo, ocito joj nije smetalo 🙂

  • Andrash

    28.07.2018 - 18:08

    Ma reklame od Lyncha za PS2 su najbizarnije 😀

  • Jason Voorhees

    31.07.2018 - 15:54

    Miš siluje NINTENDO HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?