HCL.HR

Zašto ljeti izlazi tako malo igara i sve su dosadne?

Zoran Žalac 20.07.2018.   •   7 komentara


Termin ljetne suše u svijetu videoigara dobro nam je poznat jer se s njime suočavamo iz godine u godinu. No, zašto do njega uopće dolazi i zar ne bi bilo bolje da više igara izlazi preko ljeta?

U jedno se pravilo kod industrije videoigara uvijek možete pouzdati – to da preko ljeta ne izlazi mnogo igara, a one koje se i pojave obično nisu veliki hitovi koji su uglavnom rezervirani za jesen. Kad kažemo „ljeto“ tu primarno mislimo na šesti, sedmi i osmi mjesec, iako se to godišnje doba kalendarski provlači i kroz većinu devetog mjeseca. No, bez obzira kako to promatrali, činjenica je da već nekoliko tjedana nije izašla nijedna „velika“ igra. Tako je bilo i proteklih godina, a isto nam slijedi i u budućnosti. S time smo se već pomirili, ali to ne znači da ne smijemo objasniti zašto se to događa.

Objašnjenje je potrebno jer je situacija pomalo čudna. S jedne strane u sedmom mjesecu nemamo ništa novo za igrati, a u devetom mjesecu izaći će toliko novih igara da ih nećemo stići odigrati do kraja godine. Ne bi li za sve u industriji videoigara bilo bolje kada bi se veliki hitovi rasporedili tako da svakog mjeseca možemo igrati po jedan? Da, možda bi bilo bolje, ali na razlog zašto igre ne izlaze ljeti utječe nekoliko čimbenika koje ćemo navesti u ovome tekstu.

LJETO JE ZA ODMOR

Osnovni razlog zašto ljeti ne izlazi mnogo igara krije se u vrlo jednostavnoj istini – sunčano vrijeme izvlači ljude izvan kuće. Igranje videoigara, barem onih koje koštaju 60 eura, još uvijek je kućna aktivnost, i to se ne poklapa s ljetnim navikama većine ljudi. Tendencija je također da najviše ljudi uzima godišnje odmore preko ljeta, prvenstveno zbog odmora na nekoj lokaciji dalje od one na kojoj inače obitavaju. Istina je da si velika većina ljudi na svijetu ne može priuštiti putovanja i turističke posjete stranim zemljama, ali imajte na umu da industrija videoigara nije fokusirana na tržišta „trećeg svijeta“, nego na stanovnike zemalja u kojima je standard takav da si ljudi mogu priuštiti kupovanje igara, a zatim i putovanja, barem jednom godišnje.

Istina je i to da ne idu svi na ljetovanja u isto vrijeme, ali treba uzeti i činjenicu da druge industrije zabave profitiraju od toga što ljudi ljeti žele provoditi vrijeme izvan kuće, čak i ako nisu na godišnjim odmorima. Primjerice, filmska industrija iznimno je fokusirana na ljetnu sezonu. Ako ste ikada čuli termin „ljetni blockbuster“ onda vam je sve jasno. Dovoljno je pogledati kakvi se filmovi ljeti nude u kinima – Disney i ostala ekipa računaju na to da će roditelji izvući djecu iz kuće, a s obzirom da ulaznica za kino projekciju košta manje nego jedna visokobudžetna igra, izdavači videoigara ne žele se boriti protiv vjetrenjača.

LJETO JE ZA SAJMOVE

To što ljeti ne izlazi hrpa novih igara ne znači da developeri i izdavači sjede u jacuzziju i ispijaju đus votkicu. Dobro, možda ovi drugi to rade, ali tvorci igara znoje se po kojekakvim sajmovima, konvencijama i ostalim okupljanjima na kojima moraju prezentirati svoje igre. Sezona ljetnih sajmova počinje s E3-om, nastavlja se s Comic-Conom, zatim Gamescomom, a krajem osmog mjeseca tu je i PAX West. Nisu za zanemariti ni QuakeCon i The International turnir.

Svi ti događaji predstavljaju priliku da se ljude zainteresira za nove videoigre na najučinkovitiji način – licem u lice. Izuzev Gamescoma, nama Europljanima to je još uvijek strana praksa, ali u SAD-u je isprobavanje igara prije izlaska, pa čak i komuniciranje s developerima tih igara, sasvim uobičajena stvar. Ljeto se stoga koristi upravo za takvu vrstu iznimno efikasne promocije. Developerima je, primjerice, lakše pripremiti ranu demo verziju igre i gledati kako ju igrači igraju u „kontroliranim“ uvjetima, nego istu izbaciti svima, bez da pojedinačno mogu reći igračima – ako ste i vidjeli neke bugove prilikom igranja, to će biti ispravljeno do izlaska konačne verzije.

Istinabog, brojni se sajmovi održavaju i tijekom jeseni, od Tokyo Game Showa do Paris Games Weeka, ali ljeti se ipak odrađuje većinski i lavovski dio posla. Kako kaže jedna poslovica, tko se nije oznojio, taj publiku nije osvojio!

JESEN JE PRIPREMA ZA BLAGDANE

Znajući da su ljeti veće šanse da će ljudi trošiti novac na putovanja ili kino, izdavači mudro čuvaju videoigre za drugu polovicu godine. Tada na području Sjeverne Amerike kreće blagdanska sezona, koja je kod Amerikanaca i Kanađana nešto „bogatija“ nego kod nas. Naime, oni uz Božić imaju i svoj Dan zahvalnosti, nakon kojega slijedi famozni Black Friday. Ukratko, to je razdoblje u kojemu se zbog popusta kupuje i ono što nije bilo u planu, a videoigre su tu na plodonosnom tlu kao proizvod koji se može kombinirati s novim poklonom (primjerice konzola) ili se može udijeliti samostalno.

Blagdanska sezona ujedno je i dio godine kada ljudi imaju najviše novca, barem na tržištima gdje se videoigre najviše prodaju. Taman su uspjeli pokriti troškove ljetnih putovanja, dobivaju različite božićnice, povrate poreza i slično, a u normalnim zemljama plaća se i prekovremeni rad. Samim time, logično je da izdavači videoigara žele uklopiti svoj proizvod u sezonu šire potrošnje.

JESEN JE ZA DOBRE REZULTATE

Većina izdavačkih tvrtki ovisi o kapitalu koji u njih pumpaju različiti investitori. To su osobe koje u suštini nemaju pojma o svijetu videoigara, njih zanima samo statistika. S obzirom da fiskalna godina u industriji videoigara funkcionira malo drugačije nego obična kalendarska godina, to znači da je ljeto idealno razdoblje za negativan rast u statistici. Konkretno, fiskalna godina izdavačima počinje s četvrtim mjesecom, što znači da drugi kvartal fiskalne godine obuhvaća razdoblje od sedmog do desetog mjeseca.

Pumpanje investicija najčešće se događa po završetku fiskalne godine pa je izdavačima važno da svojim investitorima mogu pokazati pozitivan rast u zadnja dva kvartala. Rast u jednom kvartalu ne mora nužno značiti trend, no dobra prodaja u dva kvartala ipak ostavlja bolji dojam, pogotovo jer investitori odmjeravaju i ostale tvrtke. U toj utrci nitko ne želi biti diskvalificiran.

Drugim riječima, slabiju prodaju preko ljeta lakše je „sakriti“ u prvom ili drugom kvartalu ako se ostala dva kvartala završe u pozitivnom rastu. To investitorima ipak ostavlja dojam da je isplativo ulagati u izdavačku kuću koja fiskalnu godinu završi pozitivnom bilancom. Naravno, možete reći da bi bilo pametnije kada bi izdavači igara rasporedili svoj kalendar na svaki kvartal, ali rijetke su tvrtke koje godišnje mogu lansirati više od tri igre i od istih očekivati milijunski uspjeh.

Doduše, posljednjih se godina pokazalo da je ljeto idealan period za manje naslove nezavisne produkcije, a osmi mjesec 2018. godine trebao bi nam to još jednom dokazati uz obećavajuće naslove kao što su Dead Cells, Death’s Gambit, Overcooked 2 i Strange Brigade. Dakle, nije sve crno, ali ako i dalje mislite da jest – sada barem znate zbog čega je tako.

Označeno sa:

Komentari (7)

  • Pero Zdero

    20.07.2018 - 14:43

    Sve točno! Iskreno iako ne idem na more odem na bazene ili s djecom van. Čak i kad sam kod kuće na godišnjem nemam neke volje za išta više od partije nogometa…

  • GAMEmaher

    20.07.2018 - 14:55

    Mene briga da ljeti nema dobrih naslova i čak mi je draže. Jer se na sniženjima nabave hitovi od prošle godine i to cijepa. Dosta su jesen, zima i prolječe da se gomilaju novi naslovi

    • CimTvRafo

      @GAMEmaher, 20.07.2018 - 18:56

      Hehehehe ja neam walleta da ih kupim stare i po 3 godine pa kupim neko sraje od igra i djesim se u tuzi i bolu 🙁

  • moordrak

    20.07.2018 - 16:14

    Previše ekonomike i matematike i kalkulacija… Ljeto je za neke druge aktivnost kao npr. jutarnje, popodnevno i večernje oblokavanje sa naravno, različitim prigodnim vrstama alkohola. Toćanje riti u moru, teško ljenčarenje u dubokoj hladovini uz kakav roštilj na plaži, povremeni sex ali ništa naporno i ovako je vruće, ne treba pretjerivati i tako u krug najmanje 30 dana. Tko ima vremena za igranje…

  • crolink07

    20.07.2018 - 17:12

    Zadnjih mjesec dana svaki drugi dan imao volje i snage u Niflheimu skupljati Mist Echoes po desetak minuta i jučer napokon sredio Sigrun i eto nove platine u GoW-u.😀

  • l)oolvl

    21.07.2018 - 01:11

    ni ovako se ne stignu odigrati sve dobre igre koje izađu u godinu dana, ali realno gledano, svako dijete na praznicima mislim da ima želju igrati baš onda kad ima vremena, tako da svejedno mislim da bi dobro prolazile igre i ljeti.

  • goldfinger

    23.07.2018 - 13:48

    Baš to,prolazile bi nove igre i po ljeti,bez problema…

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?