Ekipa iz Ubisofta danas je najpoznatija po otvorenim svjetovima svojih igara. I možda biste pomislili da im je nacrt za taj format postavio prvi Assassin’s Creed, ali Ubisoftovi počeci u dizajniranju otvorenih svjetova sežu četiri godine prije toga. Beyond Good and Evil bila je jedna od prvih Ubisoftovih igara u kojima smo slobodno istraživali virtualno okruženje. 20+ godina kasnije, dobili smo priliku vratiti se u maštoviti svijet Hillys kroz drugo remasterizirano izdanje po redu (nakon onoga iz 2011.). I drago mi je reći da je taj svijet podjednako čarobno mjesto dva desetljeća kasnije.
Početna cijena | Recenzirana verzija | Recenzentski primjerak |
20€ | PC | Ustupio izdavač |
Istina, svijet Beyond Good and Evila je za današnje pojmove minijaturan, možda čak i isprazan. Međutim, remaster ga je uspio dotjerati do te razine da mi izgleda bolje nego ga pamtim iz originalne igre. Povratak u Mamago garažu kod rastafarijanskih nosoroga iskreno mi je bio poput susreta sa starim prijateljima. I podsjetilo me na jednostavnija vremena kad se ljudi nisu nalazili uvrijeđeni na svaku moguću stvar, a teme poput multikulturalnosti i rasne raznolikosti u igrama su bila normalna pojava na koju nitko nije upirao prstom kao na neku zavjeru.
Možda sam se malo zaletio s ovim uvodom uz pretpostavku da svi koji ovo čitaju ujedno i znaju što je Beyond Good and Evil. A s obzirom na to da originalna igra nije bila velika komercijalna uspješnica, šanse su da to nije tako. Evo zato i obaveznog paragrafa koji objašnjava o čemu se ovdje radi.
Beyond Good and Evil je akcijska avantura SF tematike, a odvija se u svijetu gdje su određene životinjske vrste poprimile ljudske karakteristike te počele živjeti u zajednici s ljudima. Jednu takvu zajednicu čine djevojka Jade i njezin “ujak” Pey’j, zdepasti prasac uz čiju pomoć Jade drži sirotište za djecu koja su izgubila obitelj u ratu. Naime, njihov planet Hillys je pod opsadom vanzemaljske vrste zvane DomZ, a od njih ih štiti vojska zvana Alpha Section. Jade i Pey’j u ta teška vremena ne biraju poslove da bi preživjeli pa tako dođu u kontakt s tajnom grupom Iris Network koja im otkriva kako se iza kulisa rata događa nešto vrlo sumnjivo.
Igra ima jednostavan gameplay s nekoliko dobrodošlih začina. Po svijetu se možete slobodno kretati između misija, a sporedne aktivnosti uključuju fotografiranje životinja, sudjelovanje u utrkama, potjere za banditima, razne mini-igre i sl. Jade upravlja malim brodom koji ima oružje i ubrzanje, a može ga nadograditi skupljajući kristalne kugle do kojih dolazi rješavajući izazove i zadatke. U borbi Jade koristi jedno oružje i ima samo dva napada, ali joj društvo uvijek pravi još jedan lik tako da povremeno mora napadati protivnike u tandemu.
Formula gameplaya ostala je netaknuta u ovom remasteru.
Kako je ovo remaster, formula gameplaya ostala je netaknuta. Malo su samo promijenjene kontrole, no radi se tu o dvije-tri promjene u rasporedu tipki i nisu osobito značajne. Srećom, igra ne djeluje zastarjelo u tom aspektu nego se vrlo dobro kontrolira bilo gamepadom ili kombinacijom miša i tipkovnice. Preglednost slike je dobra, što će posebno cijeniti PC igrači kojima originalna verzija iz 2003. na Steamu ne podržava widescreen, dok GOG verzija originala podržava widescreen, ali ne i igranje kontrolerom. Nažalost, remaster nije otišao korak dalje pa ultrawide rezolucije nisu podržane.
Iako gameplayu nije dodano ništa značajno, rekao bih da skoro ništa nije ni bilo potrebno dodavati. Povremeno sam se tek prisjetio da se ovdje radi o igri iz drugog vremena jer vam ni u kojem trenutku na ekran ne baca nekakav indikator gdje trebate ići ili s čime trebate interaktirati, a ako negdje zapnete nećete čuti sugestiju što morate napraviti. Međutim, sve je u ovoj igri vrlo čitljivo i logično, tako da za nekakvim pomagalima zapravo ni nema potrebe. I to je potvrda dobro dizajnirane igre.
Sve je u ovoj igri vrlo čitljivo i logično, tako da za nekakvim pomagalima zapravo nije ni bilo potrebe.
Kažem kako skoro ništa nije bilo potrebno dodavati u igru, no moram priznati kako ne bi škodilo da su ubacili mini-mapu. S vremenom u igri možete nabaviti detektore za životinjske vrste i kristalne kugle koje skupljate naokolo, no da biste ih koristili morate otvoriti mapu pa ih svaki put ručno uključiti (pri svakom otvaranju mape). To je malo zamorno i moglo se izbjeći kroz ubacivanje nekakve mini-mape ili barem kompasa (kakav već postoji dok vozite brod s pogledom iz prvog lica).
Od ostalih tehničkih stvari imam prigovor da igra i dalje koristi samo jednu poziciju za snimanje. Uveli su automatsko snimanje i to je korisna stvar, ali nismo više u eri memorijskih kartica pa da postoji razlog zašto bi broj snimljenih pozicija bio ograničen. Isto tako je korisna stvar da su ubacili mogućnost prekidanja animiranih scena, no mogli su onda ubaciti i mogućnost pauziranja igre tijekom tih cutscena.
Nismo više u eri memorijskih kartica pa da postoji razlog zašto bi broj snimljenih pozicija bio ograničen.
Što se novih sadržaja tiče, dodan je tek jedan kratki komadić avanture gdje Jade traži predmete koje joj je Pey’j ostavio te u konačnici dobiva poruku od lika kojega u originalnoj igri nismo vidjeli. Zanimljiv je ovo dodatak ponajprije zbog toga što malo proširuje samu priču u pripremi za Beyond Good and Evil 2 koji bi se trebao dogoditi… jednoga dana. Možda. U svakom slučaju, lijepa motivacija za fanove da nabave ovu verziju igre.
Spomenuo sam ranije u tekstu da mi igra izgleda ljepša nego ju pamtim. Mislim da je tu s remasterom napravljen sjajan posao. Zadržan je onaj staromodni izgled pokraj kojega ne možete ne prepoznati kako je ovo igra rađena prije 20 godina, a opet to na trenutke izgleda više nego pristojno s teksturama visoke razlučivosti. Najveća poboljšanja dobili su modeli samih likova. Ne može se reći da su detaljniji, ali su ih zagladili baš na pravi način. Izgledom su prepoznatljivi, ali još simpatičniji. Pravi primjer toga je Pey’j koji naspram HD remastera iz 2011. izgleda simpatičnije – mora da je do zaobljenije njuške.
Najveća vizualna poboljšanja dobili su modeli samih likova
Doduše, ima i dijelova gdje igra izgleda zastarjelo unatoč šminki. Najprije se to vidi na teksturi vode – a dobar dio igre provedete na vodi. Jednostavno vodena površina djeluje samo kao razmuljana tekstura kojoj je dodan reflektirajući efekt. S tehničke je strane PC verzija izvedena solidno, iako ne sjajno. Primijetio sam da igra iz nekog razloga uvijek stavi krivu rezoluciju čim promijenite monitor, a i na frekvenciji od 165 Hz primijetio sam konstantna trzuckanja dok u postavkama Windowsa nisam odabrao 60 Hz. Doduše, kasnije sam vidio da se može podesiti i viši framerate, samo ne unutar igre nego u konfiguracijskoj datoteci.
Glazba je za potrebe remastera iznova snimljena u orkestralnoj izvedbi i definitivno zvuči sjajno. Međutim, morat ćete baš naćuliti uši da biste čuli razliku u odnosu na staru igru, što je opet potvrda koliko je originalna glazba u startu bila dobra. Ja i dan danas pamtim idilične skladbe prilikom krstarenja Hillysom. Što me dovodi do sljedećeg zaključka.
Beyond Good and Evil je bio nezaboravna avantura i premda ju danas ne možemo gledati na isti način, još uvijek je to iznimno maštovita, dobro dizajnirana i prilično zabavna igra. U sadašnje vrijeme čak dođe kao koristan odmor od igara koje su pretrpane sadržajem, rastegnute i treba im duže od sat vremena da vam pojasne sve svoje mehanike. Zato mislim kako je bitno što ovaj remaster postoji – da nas podsjeti na drugačije, da dokaže kako jednostavnije ideje ne znače uvijek manje zabavan gameplay.
Ovo je igra neopisivog šarma i naslov u kojemu likove stvarno možemo opisati kao ikonične. Prasac Pey’j nije konstantno uz vas, no dok ste s njim on to vrijeme maksimalno iskoristi tako da kroz njegove komentare dobijete jasnu sliku o brižnom liku koji ne zazire od rizika, ali ni od opreza. Jade s druge strane ne vidi sebe kao heroja, ali je voljna i spremna učiniti sve da pomogne drugima.
U ovom je trenutku neizvjesno hoćemo li vidjeti nove priče s tim likovima (premda nas iz Ubisofta već godinama uvjeravaju da je sljedeća igra u razvoju), i zato je dobro da su Jade i Pey’j ovjekovječeni remasterom koji pruža najbolju verziju igre do sada, sve i da je bilo potencijala da bude još bolji. Kakva god budućnost dočekala Jade i Pey’ja, 20th Anniversary izdanje bit će nam zgodan podsjetnik na lijepa vremena.
Samson
03.07.2024 - 16:07Hmm, imam igru na GOG, nisam je još zaigrao. Jel mi se isplati odigrati original ili čekat da kupim ovu verziju igre?
Zoran Žalac
@Samson, 03.07.2024 - 16:31Mislim da je glavno pitanje tu planiraš li igrati M/K ili s gamepadom. GOG verzija je skroz ok osim dijela gdje ne podržava gamepad (po meni ugodniji način igranja jer ima dosta vožnje u igri). Ako planiraš igrati mišem i tipkovnicom, mislim da je skroz OK i originalna verzija.
walentkane69
03.07.2024 - 17:51U nedostatku ideja i kvalitetnih igri, sad već dobivamo remaster remastera. Makar je igra odlična i u svojoj prvoj verziji ali mužnje novca nikad dosta. Sad još čekamo koja će prva igra dobiti remaster remastera remaster.
Adam Jensen
03.07.2024 - 18:27Remasteri su sra*a, remake-ovi su prava stvar
Lovac
03.07.2024 - 19:51Obožavam tu eru. Freedom Fighters mi isto pada na pamet kao poprilično originalna igra koja nije trajala do dosade i natrag. I dalje držim da je tu rješenje spasa AAA gaminga. Ova prezasićenost rastegnutih naslova koji bi bili zanimljivi da su barem upola kraći u smislu da se reže filler sadržaj i previše raznih coop, MP visoko budžetnih proizvoda rezultira samo “spikeovima” igrača i ide se dalje, a studiji se zatvaraju umjesto da su napravili nešto s glavom i repom u kraćem vremenu i s trećinom budžeta.
Ovo bih nabavio da nisam relativno nedavno okrenuo pa možda jednog dana. Tko nije, nema se što čekati.
soypi
03.07.2024 - 20:01Ovo mi je bila jedna od najdražih igara u djetinjstvu. Ali ne mogu se sjetiti zašto i bilo kakvih detalja o igri. Zato sada idem opet da odigram, prezanimljivo će mi biti vidjeti kakav sam to dječak bio i što me tada privlačilo u igrama. Kao da istražujem prošlu verziju sebe
DjokaBA
03.07.2024 - 21:47Lepo, prijatno iznenadjenje.
printy_dater
04.07.2024 - 17:46zar i na recenzijama igara moram čitati leftardske multikulti prosere?
Zoran Žalac
@printy_dater, 04.07.2024 - 19:59Ne moraš. Znaš kako pahulje – odlepršaju.
Lozinka87
04.07.2024 - 19:50Jedna od meni najdražih igara. Prešao original par puta na PS2 još davne 2003 kasnije jednom na PC-u i GameCube verziju na Wiiu. Uvjek joj se volim vratit nisu pretjerali s cijenom tako da ću vjerovatno kupit na Steamu i ovu verziju, Zorane hvala na recenziji!