Football, Tactics & Glory: Football Stars

OD BEDAKA DO PRVAKA

Football, Tactics & Glory je jedinstvena nogometna igra koju sam recenzirao još sredinom 2018. godine. Od tada je igra redovito dobivala besplatne nadogradnje, a krajem 2020. je proširena prvom plaćenom ekspanzijom – Football Stars. Odlučio sam zato provjeriti koliko je igra napredovala u zadnje dvije i pol godine pa sam se još jednom vratio tom „šahovskom“ nogometu na poteze, zarazivši se još gore nego prvi put.

14,99€ (ekspanzija) 35€ igra+exp PC Ustupio developer

Za one koji ne znaju što je FTG, evo kratkog podsjetnika. Nogomet u ovoj igri igrate na polju od 70 kvadrata, a utakmica ima 48-90 poteza. Timovi naizmjenično izvode po tri poteza, a njihovu uspješnost određuju ocjene nogometaša u četiri kategorije: preciznost udarca, dodavanje, branjenje i kontroliranje lopte. Izvođenjem trikova u driblingu ili dodavanju mogu se zaraditi dodatni potezi, ali treba paziti i na pasivne vještine protivnika prilikom razrađivanja strategije u napadu na protivnički gol.

Ta se mehanika igre nije mijenjala u zadnje dvije godine niti je značajno drugačija s Football Stars ekspanzijom. Međutim, sada ju igra bolje objašnjava samom igraču kroz interaktivni tutorial. U svojoj prvoj sezoni tako morate završiti 10 lekcija kako biste dobili trenersku licencu. Učite tako o osnovama igre, ali i o specifičnim trikovima poput motivacije i potenciranja šansi ovisno o položaju na terenu. Ova igra nema kompleksan sustav simulacije kao Football Manager ili FIFA, ali definitivno ima svoju dubinu koju je uz dodatak ovog tutoriala sada lakše razumjeti nego što je to bilo prije dvije godine.

U svojoj prvoj sezoni morate završiti 10 lekcija kako biste dobili trenersku licencu.

Znam da zvuči ludo, ali nogomet na poteze stvarno uspijeva prenijeti ljepotu strateškog elementa u tom sportu, kao i prirodu nepredvidivosti istoga. Ponekad tako u zadnjoj minuti utakmice u gol uđe nešto što ne bi ušlo ni u sto godina jer su sve statistike protiv vašeg udarca, a vi svejedno pucate jer je zadnja minuta i nemate što izgubiti. Šok, nevjerica, delirij – i promocija u višu ligu.

Međutim, ono što je mene zarazilo se Football Stars ekspanzijom je onaj menadžerski dio nogometa kroz izgradnju momčadi. Ovom je ekspanzijom igri dodana ključna stvar – darovitost nogometaša. Svaki nogometaš tako ima razinu darovitosti i ona mu određuje koliko brzo će napredovati, a samim time i koliko brzo će vam se kupnja istoga trostruko isplatiti. Uvođenjem levela darovitosti promijenio se i moj način građenja tima. Gledao sam tako pod svaku cijenu doći do mladih talenata i na temelju njih graditi svoju ekipu. Novca vam u igri kronično fali jer nema podizanja kredita, ali novost je Football Stars ekspanzije što vam sada drugi klubovi šalju svoje ponude za igrače, koje mogu biti većeg iznosa od njihove procijenjene vrijednosti.

Uvođenjem levela darovitosti promijenio se i moj način građenja tima.

To zvuči kao skroz banalna stvar koja je u igri trebala biti prisutna odmah, ali takav vam je FTG – iako vjerno prenosi nepredvidivost nogometa, u simuliranju tog sporta još uvijek pomalo zaostaje. Primjerice, igra nema sustav posuđivanja nogometaša koji bi jako dobro došao za razvijanje igrača koji nisu stalno u početnih 11. Ne postoji ni liga rezervnih momčadi, dogovaranje prijateljskih susreta i sl. Sav napredak igrača praktički se otključava razvijanjem klupske infrastrukture.

Ipak, postoji nada da će sve to doći s vremenom. U prošloj sam recenziji tako prigovarao da nema hrvatskih liga pa su sada dostupne i hrvatske i srpske. S time da ne treba ovdje očekivati autentične lige jer se broj klubova u ligama ne podudara sa stvarnošću (Kustošija i Lučko igraju u 1. HNL), a i sami nogometaši su potpuno izmišljeni.

Za sada nema opcije da odaberete neki snažniji klub i s njime odmah igrate u najvišem rangu.

Usprkos tome, FTG je užasno zarazna igra i bez stvarnog igranja mečeva (sada simuliranje mečeva možete pokrenuti i usred utakmice). Gubio sam sate i sate u slaganju momčadi koja će pokoriti niže lige, a kamoli momčadi koja će jednog dana sanjati osvajanje kupa, što bi sponzori itekako voljeli. Napredak se ostvaruje mic po mic, ali spori pomaci ne umanjuju zadovoljstvo igranja nego male uspjehe čine još uzbudljivijim.

Svašta je još dodano u Football Stars ekspanziji, od dodatnih specijalizacija za nogometaše do čitavog niza grafikona koji prikazuju statističku istinu vaše menadžerske karijere. Audiovizualno je igra također malo poboljšana. Tekstura travnjaka više nije muljava, dodane su raznorazne animacije slavlja, ima više glazbe nego prije, zvukovi navijanja su raznovrsniji i bolji, sučelje je ljepše, itd. Još uvijek to nije vizualno atraktivna igra od koje će vam zastati dah, ali je ipak ljepša nego prije.

Cijena Football Stars ekspanzije je 15 eura – meni osobno malo previše. Ali, 35 eura za Deluxe paket Football, Tactics & Gloryja je pogođena cijena za ovog križanca XCOM-a i Football Managera. Zarazno je – jako, a možda čak važnije od toga – i dalje je jedinstveno. Nadam se da u budućnosti stiže neka verzija za mobilne uređaje, jer ako bi mi ijedna igra bila savršena za igranje na mobitelu, onda bi to bila ova.

Baš kao što je put iz amaterske lige u viši rang mukotrpan i dugotrajan proces, tako se i Football, Tactics & Glory polako, ali sigurno penje na višu razinu kvalitete.

• užasno zarazno taktiziranje i slaganje momčadi
  • darovitost nogometaša donosi dodatnu dubinu igri