HCL.HR

Recenzija

Valorant

Counterwatch

Hrvoje Smoljić

Kompetitivne igre zauzimaju najveći dio gaming kolača i jasno je zašto. Privlače veliki broj igrača, iznimno ih je lako monetizirati, životni vijek im seže u nedogled, medijski su eksponiraniji zbog raznih turnira, itd. Stoga ne čudi kako mnogi proizvođači igara pokušavaju doći do svog zalogaja tog iznimno profitabilnog kolača. No, rijetki zaista uspiju svojim igrama egzistirati u istom prostoru s velikanima kompetitivne scene.

Srećom, u slučaju Valoranta pričamo o Riot Gamesu koji zna što radi budući da pod svojim pojasom ima jednu od najpoznatijih i najuspješnijih kompetitivnih igara svih vremena – League of Legends. Iako je Valorant drugačija igra, ne može se poreći kako iskustvo s kompetitivnim aspektom kontinuiranog balansiranja i poboljšavanja LOL-a Riotu neće zlata vrijediti.

Na prvu je lako reći kako Riot s Valorantom nije htio uložiti trud u inoviranje nego igrati na sigurno. Ako pogledamo pojedinačne komponente igre – da, suštinski ovdje nema ničega inovativnog. No, moram reći kako je i sam čin uspješnog kombiniranja elemenata i mehanika iz različitih igara ovdje na neki način inovativan. U Valorantu je to skladan spoj Counter Strike: Global Offensive-a i Overwatcha kojih ću se često doticati u recenziji.

Counterwatch ili Overstrike, pitanje je sad?

Sam kostur ove igre vrišti CS:GO. U glavnom se modu dva tima po pet igrača sukobljavaju na različitim mapama kroz 13 rundi. Pritom oba tima pola meča provedu u ulozi napadača, a pola u ulozi branitelja. U ulozi napadača za cilj imaju pobiti sve protivnike ili postaviti i detonirati bombe na zadanim lokacijama. U ulozi branitelja cilj je opet, ili poubijati protivnike ili obraniti lokacije za postavljanje bombi dok ne istekne vrijeme. Svaka runda počinje s vremenski ograničenom fazom kupovanja oružja valutom koja se zarađuje ubijanjem protivnika, pobjeđivanjem ili preživljavanjem rundi.

Sama oružja kao da su direktno preuzeta iz Counter Strikea. Ne znam da li to pripisati lijenosti, ali prava je šteta što Riot tu nije dao mašti na volju s obzirom na likove koji su daleko od labavog realizma iz CS-a. Sličnosti tu ne staju, a Valorant je kao i glavni mu uzor po mnogočemu timsko-taktička igra strpljenja. Česta kritika igrača koji su uletjeli u Valorant očekujući eksplozivno frenetičan pucački gameplay jest ta kako im je igra prespora. Uzrok tome leži u mehanici gdje jedan dobro plasirani metak znači sigurnu smrt.

Valorant je timska igra s mnoštvom taktiziranja gdje jedan prezican pogodak znači smrt.

Naravno, moguće je odabir oružja prilagoditi svom stilu igranja budući da svako ima statistike poput jačine, dometa i slično. No, i dalje, kada se sve zbroji i oduzme – jedan dobar pogodak, bio on iz osnovnog pištolja ili iz snajpera, označava kraj. Navedeno mečeve donekle usporava, ali i od njih radi prave pucačke, napete partije šaha. Usklađivanje s timom iznimno je bitno, a svako izvirivanje iza bilo kojeg kuta mora biti dobro promišljeno i metodički odrađeno.

Ono čime je ta formula dodatno začinjena jesu različite sposobnosti svakog lika, s kojima ulazimo u domenu Overwatcha. Tamo gdje je CS imao utility opremu poput dimnih ili flash granata, molotovljevih koktela i slično dostupnih svakom igraču, Valorant ide rutom heroja/agenata od kojih svaki ima svoj set sposobnosti s različitim svrhama primjene za vrijeme meča. Velika većina tih sposobnosti je fokusirana na timsku igru, zaklanjanje vidnog polja protivnika, odvajanje igrača od ostatka tima, a vrlo malen broj na direktno nanošenje štete.

Sposobnosti likova manje su orijentirane na  direktno nanošenje štete, a više na potporu.

One se također kupuju u fazi kupovanja. Neke od njih mogu se iskoristiti po nekoliko puta za redom unutar meča, a neke se moraju “napuniti” prije ponovnog korištenja. Ima tu zaista svega. Primjerice, Phoenix može na pod baciti vatrenu zonu koja nanosi štetu protivnicima, a njega liječi. Jet je sposobna iskoristiti dash mehaniku kako bi se bolje pozicionirala i iznenadila protivnike, Sova može bacati svojevrsnu sonar strijelu koja otkriva položaje protivnika i slično. Dodatno, svaki agent ima ultimativni napad koji se zaradi skupljanjem ult. bodova razasutih mapom.  I tu je, dizajnom i samim sposobnostima moguće povući paralele s herojima viđenim u Overwatchu, ali svježinu im ulijeva upravo njihovo kombiniranje s gore navedenim gameplay mehanikama iz CS-a.

Mape na kojima se igra odvija su jednako važne, a u vrijeme pisanja ove recenzije ih je četiri. Vrlo su dobro dizajnirane, a njihovo poznavanje može biti od presudnog značaja za pobjedu u meču. Tri mape, kao CS, imaju po dvije lokacije za postavljanje ili obranu od bombi dok je Riot u jednoj odlučio dodati i treću zonu. Po nekima će to možda biti pretjerano odskakanje od ustanovljene formule s obzirom kako su timovi sačinjeni od petero igrača, što obrambeni tim stavlja u vrlo nepovoljan položaj. No, upravo je na toj mapi zorno dočarana važnost timskog rada i pravovremenog korištenja određenih sposobnosti.

Mnogo je truda uloženo u dizjan mapa, a poznavanje istih može biti od presudnog značaja za pobjedu.

Malo je reći kako sve navedeno Valorant zaista čini posebnom zvjerkom. Mečevi znaju biti nevjerojatno napeti, a pobjeda iznimno zadovoljavajuća. Tamo gdje u Call of Dutyu ili Destinyu ubijanje brojnih protivnika spada u kategoriju normalno, u Valorantu izvirivanje iza ugla i susret s protivnikom predstavlja koncertni event. Definitivno se radi o jednoj od onih igara gdje se vježbom može doći do savršenstva, ali je jednako pohvalno što i bez mnogo predznanja možete uletjeti u meč te se dobro zabaviti.

Izazivač u teškoj kategoriji

Prijeđimo sada na sve ostalo. Iako Valorant vizualno nije ništa posebno, njegova visoko stilizirana grafika oku je iznimno ugodna. Kako se radi o kompetitivnoj igri, grafika pada daleko u treći plan iza gameplaya i performansi. Samih grafičkih opcija je vrlo malo, a grafička jednostavnost gameplay čini preglednim, dok sama igra radi iznimno glatko na širokom spektru konfiguracija.

Ono što bih svakako kritizirao u pogledu vizuala jest korisničko sučelje, ali i same agente. Sučelje je vizualno oskudno, ali nepotrebno komplicirano. Pola vremena nisam imao pojma na kojem sam levelu, gdje, što i s kojom valutom mogu kupiti te što koja ikona prikazuje.

Valorant ima visoko stilizirane vizuale koje prije svega osiguravaju brze i stabilne performanse.

Sam dizjan agenata je pomalo nemaštovit, a definitivno im nedostaje osobnosti i prisutnosti kakvom odišu heroji u Overwatchu. Kada tamo kontrolirate Hanza ili Reinhardta, onda se i osjećate kao da kontrolirate lika njihove veličine i vještina. U Valorantu potpuno izostaje taj jedinstven osjećaj koji koliko toliko spašavaju tek sposobnosti svakog agenta. Izostanak skinova opravdan je mogućnošću raspoznavanja agenata i to je možda jedini aspekt igre gdje joj njena visoko-kompetitivna priroda u konačnici šteti.

Zato Valorant primjenjuje model monetizacije također viđen u Counter Strikeu – s skinovima za oružja. No, kako se radi o free-to-play igri gdje dizajn oružja nije pretjerano maštovit, sumnjam kako će ekonomija zaživjeti u mjeri u kojoj je zaživjela u CS-u.

Dizjan agenata, oružja i korisničkog sučelja ostavlja mnogo prostora za poboljšanja.

Ono što moram spomenuti i posebno pohvaliti jest dizajn zvuka. Oružja su vrlo glasna i efektna pa ih je vrlo lako razlikovati po zvuku i na temelju te informacije pozicionirati se u odnosu na protivnikov efektivni domet. Uz to, zvuk igra vitalnu ulogu u samom gameplayu jer brže kretanje likova proizvodi glasniju buku na temelju koje je moguće odrediti njihov položaj. Polagano hodanje ili čučanje eliminira taj problem, ali stvara novi čineći igrača ranjivijim na napade s boka ili leđa.

Valorant se u odnosu na konkurenciju ističe 128-tick serverima što osigurava da ispaljeni metak ili sposobnost misteriozno ne pogode željenu metu iako ste možda naciljali točno protivniku među oči. Uz to, serveri su izrazito stabilni unatoč velikom broju igrača. Na ulazak u meč sam čekao najdulje 30 sekundi, a samo sam jednom bio izbačen iz igre. Srećom, Riot je već implementirao mogućnost povratka u meč prilikom ponovnog ulaska u igru pa nisam izgubio gotovo ništa.

Zvuk je od iznimnog značaja u gameplayu Valoranta pa je sreća da je odlično dizajniran.

Ono što moram spomenuti za sam kraj je Vanguard sustav protiv varanja koji je potencijalni ubojica bilo koje kompetitivne igre. CS:GO je tijekom godina imao, te još uvijek ima veliki problem s varalicama čije su metode evoluirale do vrlo suptilnih gdje Valveu progresivno postaje sve teže stati im na kraj. Riot se tu odlučio na veoma radikalan pristup s anti-cheat sustavom koji ima pristup jezgri operativnog sustava i konstantno radi u pozadini – čak i kada niste u igri.

Ukratko i bez ulaska u tehnikalije, to je poprilično invazivan način obrane od varanja gdje Vanguard ima istu razinu pristupa kao najkritičniji dijelovi operativnog sustava. Osim što tako postaje odlično sredstvo koje hakeri potencijalno mogu iskoristiti kako bi dobili neograničen pristup, osobno poznajem ljude kojima je Vanguard blokirao rad kritičnog softvera te im na taj način rušio Windowse.

Vanguard anti-cheat vrlo je invazivan, a pitanje je koliko je zapravo efektivan.

Osobno nisam imao takvih problema, a smatram kako je još prerano govoriti o njegovoj efikasnosti. Naravno, kao i svi anti-cheat sustavi, uporni hakeri će u  zasigurno pronaći način da ga zaobiđu. Tu se postavlja pitanje koliko je korisno imati takvu invazivnu aplikaciju na računalu, ako će se u igri i dalje pojavljivati varalice. Naravno, ništa tu nije uklesano u kamen i možda nakon nekog vremena Riot Games pronađe nekakvo bolje rješenje.

I pobjednik je…?

Kada se sve zbroji i oduzme, Valorant je dobrodošao izazivač na kompetitivnoj sceni. Njegov gameplay je izrazito rafiniran, zarazan i može biti iznimno zabavan. Definitivno ne donosi ništa inovativno, ali i tu činjenicu koristi kao svoju snagu u smislu prepoznatljivog gameplaya koji je lagan za naučiti, a težak za usavršiti. Definitivno se radi o igri čiji se metodički, proračunat pristup gameplayu neće svidjeti svima i smatram kako je bitno znati o kakvoj se igri radi kada ulazite u nju.

Valorant ima svojih problema, ali svi oni su nekako mimoišli jezgru gameplaya koja je zaista odlična. Za očekivati je kako će, kao i kod svih igara ovog tipa, tu biti još dosta balansiranja i rafiniranja te formule. Riot za uzor ima igre koje su probleme Valoranta odavno elegantno riješile pa je samo pitanje vremena kada kada će likovi, korisničko sučelje, sustav progresije i slično uhvatiti korak s kvalitetom gameplaya. Valorantov najveći problem je eksterni i zaista je šteta što taj nesretni Vanguard za sada ostavlja gorak okus u ustima igre koja potencijalno predstavlja modernu evoluciju kompetitivnih naslova.

Kako je strukturirana ocjena ove igre?

Recenzija je rađena na digitalnoj kopiji igre u izdanju za PC. 

Valorant je dobrodošao izazivač na kompetitivnoj sceni koji uspješno kombinira elemente svojih glavnih uzora i konkurenata te je kao takav apsolutno vrijedan vašeg vremena.

84 Naša ocjena
  • rafiniran i zabavan gameplay
  • dobro kombinira mehanike poznatih naslova
  • dizajn zvuka i odlične performanse
  • lagano za naučiti, teško za usavršiti
  • nemaštoviti likovi i oružja
  • korisničko sučelje
  • invazivan anti-cheat sustav

Hrvoje Smoljić

Strastveni igrač svega što je RPG. Kada se ne troši u nekom MMO-u, u konstantnoj je potrazi za novim gaming iskustvom koje će mu proždrijeti dušu.

Komentari (27)

  • marjanovicut

    16.06.2020 - 15:56

    Savrsena recenzija, igram Valorant od 5. dana bete i slazem se recenzijom, ovo je jedna od onih igara koje ce samo biti bolje i bolje. Nadam se sudbini koju ima League of Legends. Od 2005 imam obicaj da su mi GTA i CS must have na kompu cak i da ih ne igram. Ali od kad je Valorant izasao, bar meni nema razlog za CS-om. Naravno to je moje licno misljenje. S tim da ovakav anticit nije novost, platforma FACEIT koristi invazivan anticheat i naravno da i dalje postoje citeri ali u 99% manje slucajeva. Pre cu imati invazivan cit nego da imam matchmaking kao u cs-u.

    • IvanDado

      @marjanovicut, 16.06.2020 - 16:18

      Svejedno se lakse nadje ekipa za Cs Go nego za Valorant xD

    • duxx369

      @marjanovicut, 16.06.2020 - 16:33

      bogami ne pamtim kad sam igrao protiv citera u CS-u zadnji put
      ovo je preagresivno rjesenje, i sigurno nisam jedini koji je odustao od valoranta zbog toga

    • Mihael5555

      @duxx369, 16.06.2020 - 17:32

      Nitko normalan ne pamti.
      Sa citerima igraju samo toksicni idioti sa jako niskim trust factorom, tako i treba biti.

    • XLBanana

      @Mihael5555, 17.06.2020 - 15:44

      Čekaj čekaj, ajde ne lupaj mnogi, preteruješ. Vidi se da si FAN BOY CS GO-a. Ne možeš da kažeš da nema čitera kad 50% su šanse da dobiješ chitera. VAC je sranje. Vi hoćete po mogućstvu da imate anticheat koji neće ništa raditi a da jednog čitera nema.

    • Mihael5555

      @XLBanana, 17.06.2020 - 16:26

      Pa meni nema cheatera, nisam sreo niti jednoga vise od godinu dana. Neznam sta drugo hoces da ti kazem ali vjerovatno imas low trust factor ili si jedan od onih kojima je svako ko je bolji od njega citer.

    • marjanovicut

      @duxx369, 17.06.2020 - 18:27

      Verovatno imas ogroman trust factor koji se gradi godinama. Kupi igru na novom acc-u imaćeš po 2 citera u tvom i jos 2 u protivnickom timu.

    • Mihael5555

      @marjanovicut, 17.06.2020 - 19:01

      Hvala bogu tako i treba biti. Ako neko napravi novi account i na njemu igra samo csgo velike su sanse da je citer ili smurf tako da zasluzuje low trust factor.

  • Mihael5555

    16.06.2020 - 17:09

    70 maksimalno
    mape katastrofalne
    anti cheat sramota
    peekers advantage mnogo osjetljiviji nego u drugim igrama
    u nicemu bolji od konkurencije (primarno csgo)

    • XLBanana

      @Mihael5555, 16.06.2020 - 21:29

      mape su odlične .Nisu detaljne ,napravljene za pravo nabadanje.Vidi se da si CS go fan ,navakli ste na VAC a VAC glupost

    • Tomo258

      @XLBanana, 16.06.2020 - 23:17

      trust factory

    • Mihael5555

      @XLBanana, 17.06.2020 - 00:20

      mape 90% uski hodnici
      ima toliko rupa za skrivanje da to nitko sa mozgom nije mogao dizajnirati

    • Petar Marjolovic

      @Mihael5555, 17.06.2020 - 16:15

      Pa šta nije poanta dobre mape da ima mjesta za “skrivanje”?

    • Mihael5555

      @Petar Marjolovic, 17.06.2020 - 16:27

      Naravno, ali ne 30 mjesta na svakoj mapi. Mozda 5 – 10 takvih kuteva, ali kada ih je ko u valorantu onda nema smisla.

  • VitMeR

    16.06.2020 - 18:20

    Sranje igra

  • Venom102

    16.06.2020 - 18:36

    Dosadila nakon dva tjedna, nema nikakvog contenta…

  • Black op

    16.06.2020 - 18:46

    Navodno i drugi anti cheatovi rade u 0. prstenu (BattleEye i Easy anti cheat).

    • GTA222

      @Black op, 16.06.2020 - 18:52

      Je al dal oni rade 24/7 i čim upališ PC? Odgovor je ne.

    • Black op

      @GTA222, 16.06.2020 - 19:48

      24/7 ili samo za vrijeme gejmanja, svejedno je.Pristup čitavom sistemu je previše.

  • Lovro Maroševac

    16.06.2020 - 19:03

    Osobno mi je igra izrazito dobra, zabavna više nego sam očekivao. Barem je bila sve do trenutka kad me Vanguard nije zeznuo :/

    Ono malo što sam igrao – Sova kod agenata i Heaven među mapama su mi najbolje sjeli.

  • Iggy plejer

    17.06.2020 - 01:07

    upucaj se od freezova i hakera koji probijaju zaštitu koja kopa po kompu, owerwatch i cs go stavljeni u mikser, moli boga da ti ne odu sve pare sa kartice igra.

  • progressive

    17.06.2020 - 08:42

    MM u CS-u je 64 tic i anti-cheat u toj igri je duga priča ali svi koji manje više ozbiljnije igraju idu na 3rd party servere, (najčešće Face-it) gdje su 128 tick serveri i postoji intrusive anti-cheat. 90% vremena igram CS i probao sam odigrati jednu dvije partije Valoranta i jednostavno mi se nije svidjela igra. Par ljudi koje poznajem su isto igrali za vrijeme bete ali su i oni stali. Zanimljivo je da su neki bivši pro CS igrači počeli igrati Valorant. Ne znam zato jel im se igra svidjela ili nisu mogli naći angažman u CS-u. Tko voli nek izvoli 🙂

  • Hex

    17.06.2020 - 09:45

    Odlična recenzija, no zaboravio si još jedan minus a to su skinovi za oružja koji su debelo preskupi. Suludo da jedan pack od 5 skinova košta oko €70 – iznos za koji se mogu kupiti dvije nove AAA igre. Također je besmisleno vadit se na CS:GO i njihove lude cijene.

    • Mihael5555

      @Hex, 17.06.2020 - 14:01

      U CSGO skinovi imaju pravu cijenu odnosno moze ih se prodati. U valorantu protosis pare i gotovo

    • Hex

      @Mihael5555, 17.06.2020 - 14:35

      “…potrošiš pare i gotovo”, a što bih trebao, prodat za pravu lovu i otić do Konzuma po kutiju cigara i litru žuje? Barem se zna što točno ulazi u cijenu i nema kockanja. Zahvaljujući Kanteru, vani su mijenjali zakon upravo radi tog skin gamblinga. Ne želim loot boxeve i ne želim Admiral kasino unutar igre. U Valorantu skinovi jesu odvratno skupi za malo teksutra i varijacija u bojama, ali se zato isplati uzeti battlepass za 12€.

    • Mihael5555

      @Hex, 17.06.2020 - 16:28

      Prodati za pravu lovu. Upravo to bi trebao inace si dao novce za nesto sto ne vrijedi nista.

  • TitanShifter

    17.06.2020 - 12:52

    Kvalitetna i poštena recenzija, slažem se sa dosta stvari. Igra ima potencijal.

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?