HCL.HR

Gameri Okruglog Stola: Opravdavaju li 3D komponente svoju prisutnost u društvenim igrama?

Bruno Barkić 28.01.2018.   •   1 komentara


Kada su u pitanju komponente u društvenim igrama, sve češće se susrećemo s trendom mišljenja da ploča možda ipak nije ravna.

3D11

Izuzev par starijih klasika kojih se dobro sjećamo iz našeg djetinjstva (Mišolovka, Potapljanje brodova itd.), uglavnom smo susretali igre koje nisu previše odskakale od standardne 2D prezentacije. U zadnjih nekoliko godina rast industrije i hobija društvenih igara postavlja izazov pred izdavače i dizajnere, da na neki način istaknu svoju igru od silne konkurencije, pa tako sve češće vidimo upotrebu 3D komponenti i minijatura kao način privlačenja naše pažnje. No, pustimo na kratko domenu minijatura…u ovom članku ćemo analizirati 3D komponente i probati zaključiti jesu li esencijalne u samom dizajnu, te doprinose li na ikakav način gameplayu?

Od apsolutnog ukrasa…

O UBOOT-u smo nedavno pisali, projektu koji trenutno prolazi kroz uspješnu kampanju na Kickstarter platformi. Centralni dio igre predstavlja gigantski 3D model podmornice po kojem igrači pokreću svoje članove posade i izvršavaju razne akcije. Sama podmornica je zasigurno impresivna komponenta, no u isto vrijeme se postavlja pitanje je li uopće potrebna, te bi li izostanak iste – što bi podrazumijevalo osjetno nižu cijenu proizvoda, potaknuo jednako veliki interes među kupcima?

3D55

UBOOT nije ni prvi ni zadnji koji se poslužio 3D trikom…Recimo, prva igra koju vrijedi spomenuti je Colt Express. Centralni dio igre je 3D model vlaka (lokomotive i vagona) po kojem se igrači kreću i pljačkaju. Sam model omogućava igračima lakši pregled i kontrolu nad trenutnom situacijom, što zasigurno nije naodmet pošto se ipak u igri koristi mehanika programiranja, gdje igrači moraju planirati i do 4-5 poteza unaprijed. Kada bi zamijenili 3D modele vagona s npr. kartama svakako bi se izgubio bitni aspekt igre i manjak kontrole bi podigao razinu AP-a (analysis paralysis– sklonost igrača da se potpuno izgubi u planiranju svojeg sljedećeg poteza radi previše ulaznih/izlaznih informacija).

Upravo ta interakcija s 3D elementima na stolu pomaže igračima da se lakše užive u svoje likove, te lakše dolaze do odluka iz svoje perspektive. Dragon & Flagon nas smješta u barsku tučnjavu u fantasy svijetu. Dobro, u ovom slučaju je krčma u pitanju, no poanta je da sve na što ste trenutno pomislili vam je dostupno kao 3D objekt u ovoj igri: stol na kojeg možete skočiti ili se ispod njega zavući, tepih kojeg možete povući protivnicima ispod nogu, stolci s kojima ih možete opaliti po leđima…  Ova igra jednostavno previše ovisi o interakciji s okolinom i kao takva je jedino na ovaj način i mogla biti proizvedena. Makar bi mogli naći pregršt razloga i načina za zamijeniti određene komponente, one su u ovom slučaju prisutne s jednostavnim ciljem – da prodube vaše igrače iskustvo.

3D44

Još jedan dobar primjer je Photosynthesis,  igra u kojoj kroz sadnju stabala i prolaska njihovog životnog ciklusa pokušavamo ostvariti što više bodova. Jedna od glavnih mehanika igre je sunce koje kruži oko ploče i ovisno o njegovoj trenutnoj poziciji obasjava stabla, te igrači na taj način dobivaju resurs u obliku sunčeve zrake za daljnju sadnju. Ukoliko se nečije stablo nađe ispred vašega, stvara mu sjenu, pa ste za taj krug uskraćeni za resurse. Glavni 3D element ove igre su sama stabla koja osim svoje vizualne privlačnosti imaju jednostavnu svrhu ubrzavanja gameplaya prilikom određivanja sjena i blokade rasta ostalih stabala.

U drugu ruku, u igri Camel Up nije toliko lagano opravdati primjenu 3D komponenti. Sama igra stavlja igrače usred utrke deva, te im omogućava klađenje na razne faze utrke. Komponenta koja svima odmah zapne za oko je piramida oko koje deve jure.  Sama piramida služi isključivo kao dice tray za kocke koje predstavljaju pojedinačne deve i njihovo kretanje. Bitna stvar je da igrač ne zna koju će kocku odabrati, pošto je redoslijed kretanja deva isključivo faktor sreće.

3D33

Također, u igri Vikings on Board igrači pokušavaju ukrcati svoju posadu vikinga na najbolje opremljene brodove za putovanje. Sami 3D brodovi se sastoje od nekoliko dijelova koji se rotiraju tijekom igre, a predstavljaju posadu svakog od igrača.

U zadnja dva naslova, 3D komponente nisu ključni dio samih mehanika, niti imaju neku pametnu svrhu, osim da svojim vizualom privuku nove igrače. Ipak, neosporno je da taj estetski dodatak uvelike podiže ugođaj igranja, jer na kraju krajeva primarna svrha ovog hobija i jest-  dobro se zabaviti!

… do korisne komponente

Međutim, neke igre su 3D komponente integrirale u sami dizajn mehanika i primijenile ih kao neizostavnu komponentu. Svi sigurno znate za stari klasik – Jengu, igru koja je jednostavne drvene blokove pretvorila u mukotrpnu borbu s gravitacijom, koja nam je stalno prijetila s rušenjem tornja kojeg gradimo. Dosta igara je upotrijebilo Jengu kao inspiraciju, a jedna od popularnijih danas je Rhino Hero, igra u kojoj karte služe kao zidovi i krov za izgradnju zgrada po kojoj se kreće naš superheroj.

Junk Art, kao što i samo ime sugerira je igra u kojoj igrači od hrpe „smeća“ na stolu pokušavaju napraviti umjetnost. Igra dolazi s pregršt kvalitetnih drvenih komponenti raznih oblika i nekoliko načina za igru. Jedan od igrača može izazvati ostale da probaju napraviti najvišu skulpturu, no komponente koje smiju koristiti su uvijek na neki način ograničene.

Gravitacija nije uvijek protivnik, pa tako u Potion Explosion igrači pripremaju razne napitke, a sastojci su pikule koje igrači izvlače u nadi da će ostale, nakon što sjednu na određeno mjesto, stvoriti skupine pikula istih boja koje tada igrači mogu uzeti za korištenje prilikom izrade napitaka (Candy Crush?).

3D22

Jedna od poznatijih boardgaming 3D naprava je svakako dice tower, kutija koja nam „pomaže“ prilikom bacanja kockica. Mogli bi se zapitati ima li ista ikakvu konkretnu svrhu, no ono što je zanimljivije je izum koji je proizašao od svega toga…

Shogun, Wallenstein i Amerigo su igre koje dijele istu komponentu – Cube Tower.  Sam toranj se sastoji od nekoliko horizontalnih nivoa s rupama koje propuštaju kocke vojnih trupa, a koje se prije svake bitke bacaju. Sve trupe koje su uspješno prošle do kraja sudjeluju u bitci, dok preostale koje su zapele u samom tornju čekaju drugu priliku za aktiviranje i unošenje pomutnje u rezoluciju budućih bitki. Ovo je odličan primjer pametno upotrijebljene 3D komponente koja uspješno zamjenjuje bacanje kockica prilikom rezolucije borbe, te pritom ostavlja trajni efekt koji bi se drugačijim putem dosta teško mogao postići.

Na 3D komponente možemo gledati kao prekomjerni dizajn u samim igrama, kao komponentu preko kojih nam razni izdavači navlače cijenu svojih proizvoda. No, isto tako je nemoguće zaobići i činjenicu da uvelike pridonose estetici igre, a samim time i našem iskustvu igranja. Isto tako, prilika su manjim izdavačima da istaknu svoj proizvod u moru igara kojima smo svake godine obasipani.

3D66

Znači li to da svaka igra treba imati 3D komponente? Apsolutno ne. Ako prilikom samoga dizajna ne doprinose mehanikama na ikakav način upitno je treba li ih uopće i koristiti. No, ako je njihov doprinos igrajučeg iskustva neupitan, onda je to svakako vrijedno daljnjeg istraživanja. Neosporivo je da je samo igrače iskustvo esencijalni aspekt u bilo kojoj igri, što je najbitnije u odnosu na bilo koju mehaniku ili temu.

Pratite nas i dalje, jer sljedeće nedjelje se bacamo na recenziju klasika našeg hobija! Do tada svakako bacite oko na naš YouTube kanal, gdje možete pronaći naše podcaste na temu društvenih igara, i općenito geek sadržaj. Svratite i na našu Facebook stranicu Gameri Okruglog Stola, za informacije i najnovije vijesti iz svijeta društvenih igara, te pogledajte naš Twitter i Instagram!

Komentari (1)

  • Kr4t0s

    28.01.2018 - 19:07

    Volim 3D komponente u boarding igrama, bezobzira bile one tu radi šminke ili su stvarno potrebne.

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!