Je li glupo (i štetno) stalno igrati jednu te istu igru bez kraja?
Pad angažmana igrača u jednoj od najpopularnijih igara na svijetu otvara nužno pitanje: zašto bi uopće bilo poželjno da igrači stalno igraju jedne te iste igre?
Ovog je tjedna Epic Games otpustio tisuću ljudi zbog toga što im Fortnite, kao najpopularnija individualna igra na svijetu, ne donosi dovoljno novca. Dobro, to je malo izokrenuta verzija priče – službeno iz Epica kažu da moraju štedjeti jer Fortnite zbog smanjenog angažmana igrača ne donosi dovoljno prihoda da bi pokrio sve troškove. Iste one troškove koje si je Epic Games sam nametnuo u nastojanju da Fortnite učini igrom koja bi trajala vječno.
Sasvim slučajno, baš sam ovog tjedna naletio na jednu interesantnu misao čitajući knjigu “Games of a Lifetime”, Juliana Rignalla. Autor se prisjeća kako je početkom 80-ih prvi put igrao igru za koju je bio određen kraj igranja. Dotadašnje igre na arkadnim strojevima u pravilu su mogle trajati vječno, dok god igrač ne bi izgubio “živote”. Kako Rignall objašnjava, takav dizajn nije bio isplativ za vlasnike arkadnih strojeva – igrači koji su bili dobri u igranju mogli su na jednoj kovanici igrati igru satima. Kad god je arkadni stroj bio zauzet na duže vrijeme, to se smatralo izgubljenim prihodom. Zato su se arkadne igre počele dizajnirati tako da imaju kraj nakon kojega igrač mora ponovno platiti ako opet želi igrati.
Danas više nemamo takav model već igre možemo igrati koliko god želimo, a često je i pristup igrama besplatan. Ali, za beskrajne live service igre problem je skoro identičan kao i prije 40-ak godina. Ako igrači igraju igre predugo bez plaćanja, to se smatra izgubljenim prihodom – baš kao nekoć na arkadnim strojevima.
Kako smo, dovraga, nakon 40-ak godina ponovno došli do istog problema?

Razmišljam već neko vrijeme u kojem smjeru treba uperiti prst. Ali bojim se da ne postoji samo jedna stvar koju bismo mogli kriviti. Splet okolnosti je takav da su live service igre poremetile ono što se zadnjih 40-ak godina u gamingu smatralo prirodnim.
Prije nego su live service igre postale najpopularnije stvari u gamingu, za 99% igara uopće se nije očekivalo da će ih igrači igrati mjesecima ili godinama. Isto se tako nije očekivalo da igre nakon izlaska budu nadopunjavane dodatnim sadržajima. Ono što se dobro prodalo obično bi dobilo ekspanziju ili dvije. Igrači bi se godinama vraćali tim igrama, ali u periodima kad nisu igrali ništa novo.
Danas je to sve potpuno izokrenuto. Igre se dizajniraju tako da se od igrača traži da im posveti čitavo svoje vrijeme koje ima na raspolaganju. Naknadni sadržaj za igru mora biti isplaniran i dovršen prije nego igra uopće bude lansirana, bez saznanja hoće li igra biti uspješna ili neće. A igrači se na uspješnim igrama zadržavaju godinama i sve rjeđe isprobavaju nove stvari.

Ja sam odrastao na igrama koje su bile dizajnirane tako da imaju kraj igranja, zaključak priče i kriterij po kojemu možeš reći da si ih „prešao”. Jednom kad odigraš igru, bez obzira koliko dobra ili loša bila, ideš na sljedeću. I na taj način stalno pronalaziš svježinu u zabavi. Iz te perspektive meni zato nije ni jasna ni primamljiva ideja igranja jednih te istih (live service) igara bez kraja.
Naravno da sam igrao i one igre koje nemaju neki definitivni završetak, tipa sportske simulacije, graditeljske naslove i sl. Međutim, nikad nisam imao potrebu da im se konstantno vraćam ili da ih igram godinama. Jednostavno sam zabavu uvijek tražio u novom i nepoznatom, a mislim da sam upravo zato zavolio igre različitih žanrova i tematika.
Meni je glupo stalno igrati jednu te istu igru. I svjestan sam da se mnogi potpuno suprotnog stava i drugačijih navika. Zato da ne govorim da bi svi trebali igrati što više novih igara umjesto da se drže jedne te iste stvari. Ali pokušavam razumjeti što je to u međuvremenu natjeralo igrače da se drže jednih te istih igara te industriju dovelo do istog problema kao i prije 40-ak godina.

Jedno od obrazloženja koje treba uzeti u obzir je da smo od 80-ih pa do 2015. imali jasno vidljiv razvoj grafike i tehničke ambicioznosti igara. Nakon toga je vizualni i tehnološki pomak uglavnom postao nijansa. Minecraft, Overwatch, Fortnite i slične igre nisu postale popularne zbog toga što su bile tehnički napredne ili atraktivne. S obzirom da velikog vizualnog / tehničkog napretka u igrama trenutno nema, a sama grafika očito nije presudna za igrače, nove generacije zapravo nemaju poticaj za seljenje s igre na igru kakav je prije možda postojao.
Razne mehanike za igre su postale ukalupljene i standardizirane, tako da si nove igre sve više i više međusobno sliče. Ne pomaže ni to što sve manje igara koristi engine dizajniran baš za njihove potrebe. A onda imamo i opću zasićenost tržišta. Originalnih i svježih ideja ne fali na sceni indie igara, ali da bi ih se pronašlo potrebno je prvo prekopati ogromnu količinu stvari. Postaje zamorno prebacivati se s igre na igru kad iz godine u godinu izlazi sve više i više igara.

Ne bih onda rekao da su nove generacije igrača “krive” što se drže provjerenih igara. Puno je čimbenika koji su gaming doveli u ovakvu situaciju. Puno stvari o kojima nitko prije nije morao razmišljati. Kad su u Rockstaru prije 18 godina (!) lansirali GTA 4, sigurno se nisu pitali: a što sad? Nakon što je izašao GTA 5 te je njegov GTA Online igrače zadržao aktivnima više od deset godina, pitanje pred GTA 6 je neizbježno: a što sad (s GTA Online)?
Kad se osamdesetih pojavio problem neisplativosti arkadnih igara bez kraja, industrija je tome doskočila odgovorom koji je definirao videoigre sljedećih 40-ak godina. Možda je Fortniteov problem nedovoljnih prihoda ujedno i naznaka da nam uskoro slijedi još jedna velika prekretnica. A možda je u pitanju samo loše poslovanje Epic Gamesa.





























































marincilic1985
26.03.2026 - 18:31Ljudi nek igraju što ih zabavlja i u čemu uživaju pa kakva god to igra bila, svačiji ukus cijenim.
Ja sam SP igrač i volim dobru priču ali moram priznat da volim ponekad sa ekipom MP odigrat ali ne vidim poantu otključavanja skineva za puške i tih stvari pogotovo u CoD-u jer sljedeće godine već novi CoD i opet sve ispočetka. Ove free to play ne igram, za mene je to nekako gubitak vremena, radije ću na popustu uzet više igara koje imaju početak i kraj.
Cygarone
@marincilic1985, 26.03.2026 - 23:03Pa CoD Warzone je free2play. Zašto bi to bio gubitak vremena ako se zabaviš sa ekipom uru ili dvije? Također za skinove, meni to nema smisla u igrama. Ali za ove koji peglaju takve igre 5-6 sati dnevno… Oni valjda vide smisao u skinovima.
NepismeniJack
26.03.2026 - 18:50Koliko mi muški možemo ozbiljno raspravljati o igricama…
Bubimir666
@NepismeniJack, 26.03.2026 - 20:00Videoigrama* I smatramo ih x-tom umjetnošću modernog svijeta. Treba ih poštovati, doživjeti i ocjeniti, kume. Igrica je gumi-gumi. Ovo nisu igrice.
NepismeniJack
@Bubimir666, 26.03.2026 - 20:10Duboke isprike kume, neke videoigre doista i jesu vrhunac umjetnosti i inženjerstva. Na primjer Star Citizen, Witcher 3, RDR2 itd
Bubimir666
@NepismeniJack, 26.03.2026 - 20:39Slažem se. Dobri primjeri, makar ne znam kaj je ovaj Star Citizen? What is it 😅 Jel to izašlo?
NepismeniJack
@Bubimir666, 26.03.2026 - 20:58Evo izašao je 4.7 update s prvom verzijom craftinga
Bubimir666
@NepismeniJack, 26.03.2026 - 21:08U jbt, čovjek bi rekao kad čuje major release “4” update-a da igra actually postoji i gotova je 🤣🤣
NepismeniJack
@Bubimir666, 26.03.2026 - 22:44Samo se ti smij za release “4”.
Vidjet ćete dan kad ce Star Citizen pokoriti čovječanstvo!
marko1106
@NepismeniJack, 27.03.2026 - 06:03Kada taj dan dođe igrat cemo ako bude cemu.Do tada ima drugih igara
Dick Johnson
@Bubimir666, 26.03.2026 - 21:03Ja ne, ja igram igrice.
Bubimir666
@Dick Johnson, 26.03.2026 - 21:07Kakve? Guni-gumi? Skrivača?
Dick Johnson
@Bubimir666, 26.03.2026 - 21:32To kad sam vani u parkiću, al moram doma kad se svjetla upale. Onda igram kompjutorske.
Bubimir666
@Dick Johnson, 27.03.2026 - 05:18Hahahahahah 😅
vragec25cro
26.03.2026 - 18:59Ja igram u prosjeku 2000h godisnje i sp igre su mi za pod zub,zato vecinu vremene igram igre bez kraja typa minecraft ili multiplayer napucavanja,Ne pravim razliku izmedu igre koju kupim ili koja je free2play ako mi igra zabavna.
ChungaLunga
26.03.2026 - 19:04Ja moram igrati nesto sto ima pocetak i kraj, eventualno ako nema kraj onda barem mora imati razvoj vještina gdje vidiš napredak da si bolji s vremenom. Igrati se samo da mi prolazi vrijeme nikad nisam prakticirao, u tom slućaju imam pametnijeg posla uglavnom.
Mrkvicaa
26.03.2026 - 19:21Svako ima svoje ukuse, jednima je to premasno, a nekima slasno. Igram Lichess masno:)
opp
26.03.2026 - 20:11Nije, igram Diablo 2, AoE 1 i AoE 2 svako malo. Te igre su za mene vrhunci u svojim žanrovima. Drago mi je da su dobile osvježenja, Resurrected i Definitive Edition.
Agent
26.03.2026 - 20:59Jednostavno su igre danas postale skupe i s lošom optimizacijom. Nekima se neda kupit igru od 70eura da bi isprobavali da je u igrivom stanju. Ja uzimam igre na dobrom popustu ili ih isprobam od frenda. Ali uvijek se vračam istim starijim igrama.
Fortnite se po meni zeznuo kad je stavio puno modova i još se moglo igrat što drugi naprave. Tu se previše raširilo igrača, pa onda na glavnoj igri si dosta duže čekao da pronađe match i ljudi polako odustajali. Vjerojatno im je vrijeme samo da ovo ugase i naprave Fortnite 2, sigurno bi vratili igrače
Dick Johnson
26.03.2026 - 21:04Zakaj ne, svaka partija je drukča. Igram nogomet i šah pa mi nikad ne dopizdi. Ak nije P2W i trošiš pare, fino umjereno pol cuke dnevno i ko bog.
Mrkvicaa
@Dick Johnson, 26.03.2026 - 21:21Jačaš čakre, i komentari su ti se u zadnje vrijeme poboljšali:)
Dick Johnson
@Mrkvicaa, 26.03.2026 - 21:31Sori, slučajno je.
Smiley_007
26.03.2026 - 21:18Igram najviše Wows u zadnje vrijeme sa frendovima, od SP igrica igram najviše Crusader Kings 3 i Mount & Blade 2 sa modovima, ali sa vremena na vrijeme volim baciti stare Total warove
Cygarone
@Smiley_007, 26.03.2026 - 22:58Potpisujem za TW. Medieval 2, Rome original ne remaster, i Empire TW.
Smiley_007
@Cygarone, 27.03.2026 - 08:09Da još bi dodao meni omiljeni Shogun 2
Cygarone
@Smiley_007, 27.03.2026 - 12:02To mi je u backlogu, ali nikako krenuti. Dosta je novih mehanika, a nemam dovoljno vremena da bi ih nanovo učio… Čini mi se nekako dosta kompleksniji od ovih prethodno spomenutih.
Resycler
27.03.2026 - 02:08To je pitanje osobne preference. Kad sam nabavio simulator vožnje s projektorom preko cijelog zida nisam se skidao s f1 2016, 2017 i Dirt Rally 1 i 2 skoro 3 godine. Zaboravio sam da postoje i drugi žanrovi igara osim racinga. Proveo sam preko 3000 sati u navedenim igrama i ne žalim ni trenutka.
Boozieboogle
27.03.2026 - 03:30Ja uglavnom sam prestao igrat pvp pucačine, još mogu pvp fighting igre tekken i soulcalibur. PVE pucačine, helldiversi,
Arma pve, etc.
Isto strategije mogu pvp ali radije pve.
Al najvise volim rpg igre i hack n slashere.
Monster hunter isto mogu offline i pve i bas mi valja cak mi je drazi od soulsa jer nema pvp.
Eto igram MH world, rise, imam i re4,2,3 remakeove i re5, arma za pve, uglavnom pve i malo tekkena 7/8 i soulcalibura 6 , granblue fantasy rising za pvp na steamu, te hack n slasheri kao nier, mh world,rise,dmcijevi,mgrr, mgs5…
Akull
27.03.2026 - 09:06Je…
dado7
27.03.2026 - 09:14Uvijek sam za novi film, novu seriju, novu igru, novu žensku, khm
tataone
27.03.2026 - 12:24Te igre ‘bez kraja’ gledam kao neku razbibrigu kojima se vracas sa vremena na vrijeme da povremeno igras da se opustis. Evo ja ako sutradan ne radim npr subotom, upalim navece ETS2 kupim 5-6 bavarija i kutiju cigara, ukljucim radio i lagano udaram po autoputu hehe
Mrkvicaa
@tataone, 27.03.2026 - 13:26Ponekad dobro dođu ASMR igre i taj opuštajući dio koji nude.
IgorBiH
27.03.2026 - 13:51Apsolutno sam s tobom ovdje Zorane. Svaka igra danas želi biti ono što su nekad bili MMO-i. Danas je to live service ili bar open world gdje nema ni kraja ni početka. Gutači sati. Ogroman procenat igrača igra samo jednu, dvije ili tri igre non-stop. Šta je PS5? Roblox, Fortnite, EA FC, doskora i CoD konzola. Jesam li nešto propustio? Naravno da je štetno jer se onda svi ostali naslovi bore za manji dio kolača i većina ih izvisi a ostali imaju zabijenu glavu u pijesak igrajući jedne te iste stvari. Često se danas zapitam igrajući “ok, hoćeš li privoditi kraju sve ovo, dokle više”. Čujem da je Crimson Desert odlučio to pogurati u još veći ekstrem. Ne, ja nisam taj. Volim isprobavati nove stvari, zatvarati jednu i otvarati novu knjigu. Ako je neka mp pucačina odigraš nekoliko partija ali nećeš ga igrati po čitav dan. Problem su igre koje su tako dizajnirane da ne žele da igraš ništa drugo.
moordrak
@IgorBiH, 27.03.2026 - 15:40Samo što Crimson Desert ima kraj. Da, potrebno je uložiti troznamenkasti broj sati za prijelaz. Znaš što je najčudnije? Niti u jednom trenutku igraču nije dosadno. Zato molim te, molim te, budi korektan, znam da možeš. Nemoj pisati o nečemu što nisi probao ili samo pratiš kao promatrač.
IgorBiH
@moordrak, 27.03.2026 - 16:40I tebe je to uvrijedilo a u isto vrijeme si stavio “troznamenkasti” broj sati da se dovrši igra 😄 Kao da je to najnormalnija stvar na svijetu. 😆 Ako nemaš čitav bogovetni dan za igranje video igara, da, to se zaista čini kao da kraja nema, barem meni. Pogotovo ako pokušavaš igrati više igara istovremeno.
moordrak
@IgorBiH, 27.03.2026 - 17:07Nikada ne gledam više od jednog filma. Nikada ne čitam više od jedne knjige. Nikada ne slušam više od jedne radio-stanice. Kada igram, prelazim samo jednu igru. Tako sam ožičen. Što ću 🙂
Ne razumijem, ti inače igraš samo nedjeljom i blagdanima? 🙂
Koliko bi igra od 80€ po tebi trebala trajati? Desetak sati? Da. Najnormalnija stvar na svijetu je igrati nešto u komadu po nekoliko sati, više dana, više mjeseci. Ne nužno svaki dan, nitko nema toliko slobodnog vremena. Gdje gori?
Igranje igara nije sprint, više maraton. Vremenom ćeš stići do cilja. Strpljivost je vrlina.
moordrak
27.03.2026 - 16:27Kraj ne mora nužno postojati. Mora postojati nešto što će me zadržati u igri, bila to neka dobra mehanika, dobar zadatak ili jednostavno čista kompetitivnost. Volim igre sa kontinuitetom. Vremenom sam zavolio format beskonačnih igara jer me opuštaju. Nisu naporne, igram ih svaki dan, nekada 10 minuta nekada par sati. Ne treba mi uvijek i stalno adrenalinski šut. Znate što je problem kod adrenalina? Sljedeća doza mora biti veća od one prethodne.
Ako vremenom učimo, igre bez kraja prije ili poslije dosade. Zabava završi. Ovako sa vrha glave, igrao sam, godinama WOW, odustao. Igrao sam Conan. Ne igram ga odavno. Igrao sam Destiny. Imao sam odličnu ekipu. Raspala se nakon 2 godine. Odustao. Igrao sam Genshin, odlično se zabavljao dvije godine, odustao. Igrao sam Tower of Fantasy, odustao. Napucavao se u COD-u. Odustao. GitGud razlog. Kada te 10 godišnjak razguzi k’o zadnju kuju, svaki put, zapitaš se o smislu života Ili …. razbiješ nekoliko tastatura i miševa…
Za većinu igara nije bilo novog contenta. Novi mi se nije sviđao ili su postavljena takva nenormalna pravila da ulaganje u takav naslov nema nikakvog smisla.
Na zapadu, problem je uglavnom bio sadržaj i katastrofalne odluke devova. Na istoku, kada skupiš određenu, kritičnu količinu likova, gameplay postane dosadan, repetitivan bez obzira na sadržaj.
Konkretno, kod gatcha igara, cilj je skupiti što više likova. Napreduješ u igri kako bi skupljao valutu koju trošiš na neke nove likove radeći iste stvari. Ovo funkcionira do određene razine. Kada se dogodi trenutak pucanja? Kada devovi krenu tretirati igrače kao bankomat.
Ovo, ovo se dogodi sa svakom prokletom live service igrom. Bez iznimke. Krenu li me musti kao kravu, tu je kraj.
Cijela industrija zabave se bori za jednu valutu: vrijeme. Tko je bude više cijenio, dobiti će moju pažnju.
Adam Jensen
29.03.2026 - 22:24Svako igra što ga zabavlja pa makar bila jedna te ista igra ali ja više volim preći jednu pa se prebaciti na drugu pri tome obično nekog drugog žanra da održim svježinu