Igranje na ultrawide monitoru u 2025. – prelijepo, ali naporno
Ultrawide ekrani danas su sve zastupljeniji i cjenovno pristupačniji. Međutim, je li podrška igara za taj omjer prikaza išta napredovala zadnjih nekoliko godina? Idemo vidjeti.
Nakon dugo vremena vaganja i premišljanja, prešao sam na ultrawide monitor. 34 inča, 21:9 omjer slike, krivulja 1800R, rezolucija 3440×1440. Treba mi za posao – više prozora stane na ekran i milina je za video montažu… Ali, da ne lažem ni vas ni sebe, prvenstveno me zanimalo kako će mi igre izgledti na široj dijagonali erkrana te ima li od igranja u ultrawide formatu ikakve konkretne koristi. Je li ultrawide doživljaj igara bolji, vidiš li više toga ili ultrawide stvara dodatne komplikacije?
Odgovor je u 2025. potvrdan na sva ta pitanja.
Doživljaj
Ne volim koristiti pridjev “filmski” pri opisu doživljaja videoigara, ali mi je to bila prva misao kad sam pokrenuo Clair Obscur: Expedition 33 u ultrawide formatu – baš je filmski. Cutscene u toj igri već su izvedene u “cinematic” formatu, ali tek kad maknete crne trake s vrha i dna ekrana na ultrawide monitoru dobijete pravu stvar. Nema više prezentacijske razlike između onoga što je cutscena, a što gameplay.

Oj, dužine i širine!
Pametniji od mene će znati objasniti zašto je 2.39:1 preferirani omjer za raskošne filmove u kino projekcijama. Ja mogu samo laički utvrditi kako ultrawide prikaz ostavlja baš takav dojam “kino doživljaja” ne samo za filmove nego i za igre.
Potpuno subjektivnim sudom rekao bih da igre s kamerom iz trećeg lica na ultrawide rezoluciji izgledaju efektnije nego one iz prvog lica. Tu u startu dobivate širi horizontalni prikaz, a na ovakvim je ekranima vidokrug još naglašeniji. Najbolje to pristaje igrama koje imaju više razina udaljenosti kamere od leđa samog lika, manje onima gdje liku gledaš iza ramena. I dakako, više to odgovara igrama koje se odvijaju u velikim eksterijerima gdje dobivate bolji dojam prostranosti okoliša.

Y’aralrajtboah
Možda je to samo moja “honeymoon faza” za ultrawide prikaz, ali znam se tijekom igranja uhvatiti kako se divim prizorima koje sam vidio već gomilu puta, samo ne na taj način. Nabavljanje ultrawide monitora definitivno mi je otvorilo apetit i potaknulo žeđ za isprobavanjem što većeg broja igara. Želim vidjeti kako će izgledati ovo, pa ono… I moram priznati da me najviše zanimalo vraćanje starim igrama. Zanimalo me kako će se igrati igre iz vremena dok ultrawide monitori nisu bili ni dostupni. To me vodi do sljedećeg poglavlja…

Vjerovali ili ne, ovo je doista Driver 2 – PS1 igra na ultrawide prikazu
Praktičnost
Pojedine igre mogu imati koristi od ultra širokog prikaza slike. Neke starije strateške igre s manjim mapama, na primjer Stronghold, na ultrawide rezoluciji totalno eliminiraju potrebu za pomicanjem kamere – jer u startu imate preglednost nad svime. Slično je i sa nekim RPG-ovima izometrijskog prikaza. Tko bi rekao da će stari Fallout 1&2 (GOG verzija) imati gotovo pa savršenu podršku za ultrawide. Evo usporedbe kako se Fallout mogao doživjeti prije 25+ godina, a što je moguće danas.

Dan i noć razlika!
Igre u kojima provodite vrijeme u kabini, npr. Euro Truck Simulator ili Microsoft Flight Simulator su još bogatija i zabavnija iskustva na ultrawide prikazu. Ako ste pak frik za statistike, sučelje Football Manager igara se sjajno prilagođava 21:9 omjeru s dodatnim prostorom za više informacija na ekranu. Od nešto novijih igara, Kingdom Come: Deliverance 1&2 imaju sjajan sustav menija u ultrawide izvedbi – sve bitno možete vidjeti bez pomicanja menija koje je prisutno na 16:9 ekranima.
Dobru iskoristivost za ultrawide prikaz generalno imaju one igre koje su rađene primarno za PC. Međutim, također su izvrsne i igre koje su tradicionalno u domeni konzola – sportski i racing naslovi. Primjerice, ultrawide prikaz u F1 igrama donosi stalni pogled na retrovizore s kamerom iz cockpita, što nije slučaj u užem prikazu.

Skoro pokrije i mrtvi kut
Dakle, praktičnost i pogodnost ultrawide prikaza u igrama je višestruka, pa kad je sve tako sjajno možda ćete se zapitati zašto bi itko pokraj toga ostao na 16:9 ekranu? Mislim, nije da su ultrawide monitori puno skuplji od standardnih… Kvaka postoji, naravno da postoji.
Gnjavaža je, realno
Ultrawide je sjajan – kad ga osposobite da radi kako treba. Nažalost, u 2025. godini situacija još uvijek nije sjajna što se tiče podrške. Naravno da se na PC-ju više-manje sve može naštimati, ali u tome i jest stvar – u nekih 7/10 slučajeva igre traže dodatno naštimavanje da bi podržavale pravi ultrawide prikaz.
U nekim slučajevima morate skinuti modifikaciju. U drugima pak morate koristiti neku eksternu aplikaciju (npr. Flawless Widescreen) te zasebne instrukcije. U nekim slučajevima ručno u konfiguracijske datoteke morate upisivati rezoluciju jer ju igra ne prepoznaje. Čak i kad je rezolucija podržana, negdje ćete opet morati skinuti *nešto* jer je slika, eto, rastegnuta iz nekog razloga.
Volio bih reći da se to odnosi samo na stare igre, ali nije tako. Prva igra koju sam igrao na novom monitoru bio je nedavni The Midnight Walk – i naravno da igra nije imala podršku za ultrawide. Kako to obično biva, uskočio je community te se ispostavilo da modifikacije za neku drugu igru mogu biti primijenjene kako bi ova dobila ultrawide prikaz. I sve je to bilo dostupno nekoliko sati nakon izlaska igre, ali je gnjavaža kad pokreneš igru, vidiš da nije preko cijelog ekrana pa onda u narednih 5-10 minuta po internetu tražiš kako to riješiti.
I to je tek početak gnjavaže. Nekad stvari jednostavno ne funkcioniraju kako bi trebale. Pokrenem stari Desperados, namjestim ga na ultrawide i sve je divno i krasno, kad najednom pauziranjem igre zacrni mi se polovica mape. Sučelje i dalje podržava ultrawide, ali mapu nikako vratiti preko cijelog ekrana… Čak i kad igra ima nativnu podršku za ultrawide, vidjet ćete da su određene slike (npr. na loading ekranima) ili animirane scene rađene u 16:9 (ili 4:3) formatu, tako da ni uz svu silu naštimavanja nećete izbjeći crne crte po strani, makar i privremeno.
U pravilu je rijetkost da pokrenete igru i da je ona odmah spremna za ultrawide igranje, bez ikakvih kompromisa ili odugovlačenja. Postoje igre s jako dobrom podrškom, ali po mom iskustvu još uvijek se u većini slučajeva događa da moram odraditi *nešto* prije samog igranja. Pa makar to bilo i podešavanje FOV-a unutar opcija same igre.
Imajte na umu da se stvari dodatno kompliciraju što dalje ekran ide u širinu. Ako pucate na 32:9 ili 48:9 omjere, očekujte i dodatne muke s igrama gdje će vam mapa ili neki drugi dio sučelja biti postavljen previše po strani.
Hoće li biti bolje u budućnosti?
Bojim se da će iskustvo igranja na ultrawide formatu još neko vrijeme biti ovakvo – sjajno, ali zahtjevno. Ne bih očekivao da će konzole u skorije vrijeme prigrliti takvav prikaz, premda ga sve više igara koristi kao opciju (Hellblade II, Star Wars Outlaws, Death Stranding). Samim time, podrška za ultrawide bi i dalje mogla biti nepredvidiva – negdje dobra, negdje nepostojeća.
Prelazak na ultrawide stoga baš mora biti ciljana odluka gamera. Treba proučiti koje igre od toga imaju najviše koristi, a s kojima biste mogli imati problema.
Ne mogu reći da sam zažalio prelaskom na ultrawide – doživljaj je sjajan i imam dodatnu motivaciju da se vratim nekim omiljenim igrama te ih vidim na drugačiji način. Međutim, osjećam da sad imam dodatnu obavezu naštimavanja, a i novu brigu – uz to što se pitam koliko će igra biti zahtjevna i koji framerate mogu očekivati, sad se prije igranja pitam hoće li podržavati ultrawide bez dodatnog kemijanja.
Kikindo
27.05.2025 - 15:56Ne znam, 4 god sam na ultrawide i mene takve stvari ne diraju puno. Ako treba naštimat ću brzo. Generalno sam oduševljen ultrawide monitorom i nakon njega jednostavno mi je čudno igra igre na ičemu manjem od tog tako da preporuka svima za isprobat to iskustvo.
rokonja
@Kikindo, 27.05.2025 - 17:52Pa trebaš željet komplicirat i baš htjet igrat igru koja ne podržava ultrawide (ta je najbolja). Pa na 24sat je svako malo članak kako se pravilno pokenjat, tako da je ovo kamilica.
Iceman73
27.05.2025 - 16:30Točno takav Alienware Oled imam(kakav je na slici) top!
Dalibor1983
27.05.2025 - 16:47Ja sam do prije par dana bio na odyssey 49 inca i stvarno mi super monitor strpao ga u kutiju i uzeo asus4k,32 inca 240hz oled da promjenim malo.Da me sad pitas sta je bolje meni je 50-50 oba su dobra.Mozda mi je damsung bolji u trkama jer dobijes bolji dojam brzine plus ako imas volan jos vjerujem da je bolje ja nemam bojim se kupit zena me vec cudno gleda pa bolje ne XD
Raja2407
27.05.2025 - 16:50Pozdrav ekipa,
Dajte preporuku za ultrawide monitor za 300 € koji je best buy.
Moze i novi i polovni.
Hvala
Kikindo
@Raja2407, 27.05.2025 - 17:04AOC 34 inc bi reka da je najbolji budget ultrawide. Mozes ga pronac povoljno preko amazon.de
Future man
@Raja2407, 27.05.2025 - 17:07Ja ću sebi samsung odysey g5 .zalrivljeni.
Iceman73
@Raja2407, 27.05.2025 - 17:48Imaš u Links na akciji Asrock PG34WQ15R3A,UWQHD Mini Led VA,165 Hz.399 eur.
Future man
27.05.2025 - 17:06Mislim uzest ssmsung odysey g5 27 inča . Mislim da mi 32 previše.
moordrak
@Future man, 27.05.2025 - 18:11nije 😁
Dream Breaker
27.05.2025 - 17:14Mi monitor BHR4269GL, 34″
imam ovaj već 3+ godine i super mi je.
Agent
27.05.2025 - 17:40Koliko god to bilo lijepo ali gnjavaža za svaku igru namještat, i današnje igre koje su loše optimizirane, jako često i sa jakom konfiguracijom jedva gura 1920×1080, ne još 3440×1440.
moordrak
27.05.2025 - 18:33Lijepo lijepo. Borim se sa sličnom mišlju. Vidjet ću. Nije da mi treba ultra-wide, a nisam baš spreman umiroviti svoja 3 komada. Nekako su mi draža 3 monitora nego jedan gigantski. Štajaznam. Valjda stvar navike.
MD2
27.05.2025 - 18:38Ja ne smatram da sam pametniji od Zorana, ali ću probati malo objasniti format u filmovima. Film je, naravno, prvenstveno vizualni medij, a kompozicija kadra je zapravo ista kao kompozici štafelajne slike. Različiti formati su bolji za prikaz različitih stvari. Epski filmovi su uglavnom u širokom formatu (Ben Hur je npr. u još poprilično širem formatu od standarnog širokog prikaza), jer ima taj ‘veliki’ osjećaj i uglavnom se smatra pogodnim za prikaz ejsterijera. S druge strane, široki format ne može efektivno naglasiti vertikalnost scene. Npr. napucavanje po stijenama u filmovima Anthonya Manna ne bi bilo toliko snažno u širem formatu, kao ni svi oni raskošni interijeri u klasičnim filmovima. Neki autori su čak bili vrlo zgroženi kad je klasični format prestajao biti standard. Mnogi veliki redatelji (John Ford, Akira Kurosawa itd.) Nisu snimali svaki film u istom formatu, već je isti bio prilagođen cjelokupnoj ideji. S druge strane, neki redatelji su specifično majstori širokog formata (uglavnom su snimali samo epske filmove), kao što su Sergio Leone (da, volim vesterne), David Lean ili Michael Camino. Uglavnom, format nije egzaktan (a neki filmovi ih koriste i više), a razlog zašto moderni filmovi često izgledaju kao da su svi isti je što su zbog TV-a i onog rezanja kadra da se ispuni ekran svi počeli centrirati kompoziciju, kao i pojava ‘scenarista redatelja’ odnosno autora koji sami rade sve, nemaju nužno razumijevanje svih aspekata filma (pogotovno kadriranja), pa se jednostavno koristi taj format jer izgleda ‘filmski’.
max3530
@MD2, 29.05.2025 - 01:38Interesantno za procitati, hvala.
Dragan[MKD]
27.05.2025 - 19:04Ja ipak preferiram 32 inch Flat monitor, na ovu goleminu paše najbolje 1440p rezoluciji, 4K i tekst je presitan i mora se koristiti neki scaling.
-W-
27.05.2025 - 22:25Dopunit ću te..sitan, ali važan detalj.. 2,39:1 nije slučajan, niti bezveze odabran..uvjetovan je fiziologijom čovjeka, tj idealnom površinom vidnog polja kojeg percipira ljudski mozak i 2 oka (fokus i periferni vid)
RidChance
27.05.2025 - 22:57Kad sam uzeo OLED ultrawide, nekim igrama se “pobljsala grafika” u startu za 10-20% bez mijenjanja postavki 🙂 A ni za posao nije lose imati toliko screen real estate-a.
Ono sto je malo problem je framerate, puno je to pixela za gurati na visokim postavkama.
Apocalypse4987
27.05.2025 - 23:01Nakon ultrawide, više mi ne pada na pamet povratak na staro. Znaju oni koji su preživili prelazak sa 4:3 na 16:9
dradic12
28.05.2025 - 13:11Osobno, meni je ultrawide od 34″ (nije gaming, ali ima neke karakteristike) koristio zbog posla, a sekundarno za igre, upravo zbog upitne podrške i zafrkancije s namještanjem. To mi je pogotovo kod Skyrima predstavljalo problem, cijeli dan potrošio da ga namjestim kako Bog zapovijeda. U međuvremenu dobio na korištenje AOC 23.8″ 24G2, a riješio se ultrawide-a kako je mi postao prevelik za radni stol… i prezadovoljan dobivenim. Eventualno bih razmišljao o 27″ monitoru.