HCL.HR

Novim konzolama skupi SSD ne garantira brže pokretanje igara

Zoran Žalac 12.10.2019.   •   33 komentara


Iduća generacija PlayStation i Xbox konzola obećava nam brže pokretanje igara. No, brzina u konačnici neće ovisiti isključivo o hardveru.

PlayStation 5 konzola trebala bi nam donijeti brže učitavanje igara zahvaljujući korištenju solid state diska iliti SSD-a. Navodi se kako će to biti najznačajnija promjena sljedeće generacije konzola i već sam pisao kako je krajnje vrijeme za takvo što. No, posebno me zainteresiralo Sonyjevo obećanje da se igre neće samo brže učitavati već će se i brže pokretati. Možda vam to sad zvuči zbunjujuće, ali razlika je sljedeća. Učitavanje igre događa između trenutka kad stisnemo Play/Continue i trenutka kad dobijemo kontrolu nad igrom. Pokretanje igre događa se između trenutka kad pokrenemo igru i dođemo do menija u kojemu dajemo naredbu za učitavanje igre.

Po sadašnjem sustavu, prvo morate pokrenuti igru da biste odabrali želite li igrati njezinu single-player ili multiplayer komponentu. Na PlayStationu 5 trebalo bi biti drugačije te će se odmah iz glavnog sučelja same konzole moći odabrati što želite igrati. Štoviše, u Sonyju obećavaju da ćemo moći vidjeti što se događa u nekoj igri bez da zapravo pokrećemo tu igru. Primjerice, želite igrati Raid u The Divisionu 2 ili Crucible PvP u Destinyju 2 po sadašnjem sustavu morate pokrenuti igru pa zatim pokrenuti ono što želite. Na PlayStationu 5 moći ćete iz glavnog menija odmah pokrenuti specifični dio igre koji želite igrati. Takvo je barem obećanje, a izvedba će zapravo ovisiti o tome žele li proizvođači igara omogućiti takvo što.

Međutim, tu je za sada neodgovoreno jedno pitanje. Pokreće li se igra na taj način identičnim slijedom kao i kod standardnog pokretanja (onakvog kakvog imamo danas) ili je pokretanje drugačije? To mi je pitanje zanimljivo jer uz sva ta obećanja o bržem pokretanju ne očekujem da će pokretanje doista biti brže.

Vidite, kad pokrenete bilo koju igru prije dolaska u glavni meni morate proći kroz niz animacija i obavijesti. Prvo vidite tko je izdavač igre. Pa tko je napravio igru. Pa onda obavijest o tome da igra može biti opasna za osobe koje pate od epilepsije. Pa onda obavijest da ne smijete ugasiti konzolu dok se prikazuje znak autosave funkcije. Pa vas onda dočeka poruka o tome da je Ubisoftova igra plod fikcije i djelo multikulturalnog tima različitih vjera i pogleda na svijet. Pa vas onda Fifa pita da odaberete jezik koji će igra koristiti. Pa vas onda možda dočeka uvodna animacija za igru. Pa ako igrate na PC-u onda slijedi reklama za AMD ili Nvidiju, ovisno o tome tko ima partnerstvo za tu igru.

Ne traju te poruke i animacije dugo, ali stvar je u tome da preko njih morate prijeći da uopće dođete do glavnog menija. I užasno su naporne jer ih gledate svaki put. Neke čak ne možete ni prekinuti. Na konzolama ih ne možete onemogućiti, na PC-u ih možete ukloniti, ali se u nekim slučajevima znaju vratiti nakon ažuriranja igre. Dakle, ako će mi konzola brže pokretati igru, a još uvijek koristiti niz poruka svaki put kad igru pokrenem, onda je to tek djelomično ubrzanje oko kojega se mogu napraviti neke stvari. Evo mojih prijedloga kako ih ubrzati:

Animacije proizvođača i izdavača igre

Opcija za prekidanje/preskakanje ovih animacija trebala bi biti obavezna u svim igrama. Razumijem da svatko želi istaknuti plod svog rada, ali kad pokrećem igru po petstoti put baš ništa mi ne znači to što mi se prikazuje tko ju je napravio. Također bi bilo zgodno kad bi se animacije izdavača i proizvođača spojile u jednu tamo gdje izdavač u svom vlasništvu ima tim koji je napravio igru, pa onda moramo preskočiti samo jednu animaciju, a ne dva komada.

Zdravstvena upozorenja

Ovo je važna i korisna poruka, ali budimo realni – igra baci hrpetinu teksta kojega nitko ne uspije pročitati prije nego nestane. Daleko bi elegantnije bilo kada bi se ovo izvodilo u obliku notifikacije. Pokreneš igru, iskoči kratka obavijest o tome da igra može uzrokovati epileptični napad i ako želiš pročitati više o tome pritisneš neku tipku da se pojavi puni tekst kao overlay ispred igre koja se u međuvremenu pokreće. Svi sretni i zadovoljni. Doduše, ovakvo što bi moralo biti izvedeno direktno na samoj konzoli, a ne unutar igre. Ali hej, ako u igri može postojati poveznica koja otvara trgovinu s DLC paketima i mikrotransakcijama, onda može postojati i ovo.

Obaveze prema sponzorima i napomene za licence

Ovaj dio je uglavnom statičan kao slika i odnosi se na navođenje korištene tehnologije i licenciranih sadržaja. Primjerice, ako igra koristi SpeedTree tehnologiju onda će to negdje biti navedeno kao tekst i/ili u obliku logotipa. Svaki put će također biti naglašeno koja je franšiza čije vlasništvo, koji se stvarni brendovi pojavljuju u igri, itd. S obzirom da je ovaj dio statičan, njega je tehnički lako staviti i u glavni meni kad se igra pokrene. Ne bi bilo prvi put da se u glavnom meniju nalazi odvojena sekcija jer današnje igre već imaju dio rezerviran za vijesti o novim sadržajima i eventovima.

Čak smo i na PlayStationu 4 imali primjer igre koja se riješila ovih stvari. Bio je to Killzone Shadowfall – jedan od prvih naslova za konzolu koji je sve legalno obavezujuće stvari stavio u credits sekciju, a ne u proces pokretanja igre. Nažalost, kako je otkrila ekipa iz Guerilla Gamesa, za takvo što su morali pregovarati s brojnim strankama jer su se svi držali prijašnje prakse iz vremena kad su se igre učitavale s DVD medija.

Odabir jezika

Ovakav kriminal viđa se samo u FIFA igrama koje pri svakom pokretanju korisnika traže da odabere jezik igre. Igrači se već duže vrijeme tuže na ovo, nikome nije jasno čemu ta opcija. A stvar je skroz jednostavna za riješiti – treba samo povezati jezik sa ostalim korisničkim postavkama koje igra čuva. Ako mi možeš čuvati sve statistike iz mečeva i znaš mi reći koliko sam često pucao lijevo, a koliko desno, onda mi bome možeš zapamtiti i koji jezik koristim. Ne moraš me to pitati svaki put po pokretanju igre. Na kraju krajeva, neka se to veže s postavkama jezika koji koristim na samoj konzoli/PC-u, sasvim mi je svejedno, samo da ne usporavaju učitavanje bez potrebe za time.

Sve ostale poruke

Nekoć davno, igre na prvom PlayStationu prilikom pokretanja upozoravale su korisnike na štetnost piratstva. S vremenom je uočeno da ta poruka ničemu nije doprinijela pa je u konačnici uklonjena. Na njezino mjesto došle su neke još nepotrebnije „promidžbene poruke“ poput već spomenute da u Ubisoftu radi ekipa raznih kultura i vjera. Kome je to bitno osim njima samima? Ako već moraju ubaciti takvu poruku, neka je ubace jednom prije početka igre i gotovo – ne prilikom svakog pokretanja.

Spajanje na servere i provjera DLC-a

Ovo isto rade Ubisoftove igre. Prođeš svu silu animacija, upozorenja i poruka, a onda u glavnom meniju deset sekundi čekaš da se igra spoji na server ili da provjeri ima li kakvih DLC-ova u ponudi. S tim procesom treba krenuti što ranije prilikom pokretanja igre. To se treba odvijati u pozadini, a ne da ja blejim u poruku da se igra spaja. Želim da je igra već spojena na server jednom kad ju pokrenem, a ne da ju pokrenem kako bi se tek krenula spajati.

BONUS: Izražavanje suglasnosti s ugovorom o igranju

Ovaj dio nema svaka igra i prisutan je samo prilikom prvog pokretanja, ali je užasno iritantan. Neke igre tako prije igranja i općenito ulaska u glavni meni traže da pročitate sve stavke korisničkog ugovora. Nitko to, naravno, ne čita, ali igre poput PES-a ili Spyro Reignited Trilogyja traže da prođete kroz sav taj tekst, scrollajući, kako bi na kraju mogli staviti kvačicu da se slažete s ugovorom. Ako se ne slažete – nema igre.

Znam da su ovo pravni aspekti koji se ponekad moraju ispoštovati, ali nekad mi je stvarno nejasno zašto. Primjerice, spomenuti Spyro Reignited Trilogy, igra za uzrast od 10+, na početku ima oko dvadesetak stranica teksta kroz koji „morate“ proći kako biste doznali da na temelju te igre i ičim vezanim uz nju nemate pravo pravno goniti tvrtku Activision. Stvarno?! Što se mijenja ako ne pristanete na to? I dalje nemate pravo tužiti tvrtku Activision na temelju igre, jer nemate pravo pristupiti igri dok na to ne pristanete. Genijalno. I užasno besmisleno.

Spas u Sleep modu?

Tehnički gledano, ako se ništa od gore navedenoga ne promijeni, najbrži način pokretanja igre bit će da ne izlazite iz nje i da ne gasite PlayStation 5 nego ga stavljate u stanje mirovanja. Naime, Sony je najavio kako bi PS5 trebao donijeti značajne energetske uštede pa bi u Sleep modu trošio jednako struje koliko i PlayStation 4 kad je ugašen ali i dalje spojen u struju. Takvo što odlično funkcionira kod Nintendo Switcha pa s igranjem možete krenuti za manje od pet sekundi nakon što upalite konzolu. Nažalost, to funkcionira samo s jednom igrom istovremeno pa nije neko rješenje ako igrate više igara naizmjenično.

Označeno sa: ,

Komentari (33)

  • vragec25cro

    12.10.2019 - 17:54

    Meni iskreno ne smeta učitavanje(zapalim jedu),dok zavrsim igra na glavnom meniju 🙂

    • Zoran Žalac

      @vragec25cro, 12.10.2019 - 18:04

      Nemoj to javno pričati, još će staviti i poruku da nije zdravo pušiti dok traje učitavanje.

    • tomekplejka89

      @Zoran Žalac, 14.10.2019 - 12:32

      Takva upozorenja su se mogla vidjet kod ucitavanja MGS4…Snake pusi a obi sole pamet.. sttrava

    • vragec25cro

      @vragec25cro, 12.10.2019 - 21:00

      Vidjet ¢emo,ovu generaciju me razo¢arali rdr 2(ps4),forza horizon 4(xboxone) s dugim učitavanjem i mgs5(pc) s previše kompliciranim početkom misija

    • Pararera

      @vragec25cro, 13.10.2019 - 16:39

      Dobro da ne motaš vutru dok se učitava, a tokom gejma frulaš motano ?

    • vragec25cro

      @Pararera, 14.10.2019 - 08:28

      Lol

  • Prophett

    12.10.2019 - 18:05

    Nije to ucitavanje smak sveta, odgovoris devojci, svalerki, ortaku na poruku i u igri si, ali smeta ucitavanje GTA 5 i drugih open world igraca koji se na PS4 dosta dugo ucitavaju.

    • marko1106

      @Prophett, 12.10.2019 - 19:16

      GTA5 je katastrofa loading i na ps-u i na pc-u. Cast izuzetcima.

    • svraka12_LIX

      @marko1106, 12.10.2019 - 20:25

      Užas.

    • marko1106

      @marko1106, 14.10.2019 - 10:57

      Nije tako strasan kao u gta. U gta je problem sto cekas minutu i onda zna zablokirati pa gledam oblake jos 2 minute minimum. Da je to loading pa da znas da ce doci aj jos nekako.

  • Zagorhac

    12.10.2019 - 18:29

    Slažem se sa svime, a ova debilana u fifi koja traje godinama je pokazatelj koliko su igrači spremni trpiti ili nesposobni kritički razmišljati.

    • Masterchief

      @Zagorhac, 13.10.2019 - 06:52

      Slažem se. Neznam zašto ljudi još podržavaju EA i ta njihova smeća.

    • The_Miks

      @Masterchief, 21.10.2019 - 13:18

      zato jer 90% zarade ovih mainstream igra (ne mislim na AAA nego na pojedine igre poput fife, coda, fortnita itd koje su poznate siroj publici koja rijetko gamea) dolazi od casual gamera koji ne prate trendove u industriji i ne shvacaju koliko su te igre zapravo lose.

    • Sinek

      @Zagorhac, 13.10.2019 - 17:28

      treba biti jak i istrpjeti taj odabir jezika pri pokretanju igre

    • Zagorhac

      @Sinek, 13.10.2019 - 19:17

      Ili trolaš ili nisi normalan. Ne samo da je odabir jezika suvišan, već i odabir personal settings-a! Ako 360 dana u godini igram sam, a 5 dana sa frendovima ili netko drugi igra na mojem računalu, onda je jednostavnije 5 puta promijeniti settings i jezik nego 360 puta potvrđivati, odnosno odabirati ionako ono prvo što se nudi! Ako si ti jak i to trpiš (kao i većina) onda nam i je tak kak nam je…

  • Dick Johnson

    12.10.2019 - 19:27

    Neke igre na PC znaju imat opciju za uz komandu uz exe prilikom pokretanja preskace intro, al deginitivno treba biti pristupacnije i sveprisutno. Cim vidim bilokave ekranem krenem peglat esc, space i enter. fuj.

  • SimpleHR

    12.10.2019 - 19:42

    Jednostavno pri ulasku u igru se treba prvo otvoriti meni i samo kada kliknes na new game odnosno pokreces igru prvi put prikazuju se animacije, sponzori itd…

  • Cpt. Price

    12.10.2019 - 20:19

    Prijedlozi autora teksta kako ubrzati učitanja i pokretanja imaju smisla. Samo nama ovdje i hr ne vrijedi predlagati nego izdavačima i developerima. Naravno na njihovu adresu i na engleskom jeziku.
    Mozda netko od njih uoči bar neki od navedenih prijedloga pa ga i provede i djelo. Mozda prritom za to pripiše tuđe zasluge sebi , no korist če bit svekolika

  • xx1111

    12.10.2019 - 20:46

    Samo gta 4 je imao dug al dobar loading screen na ps3, na pc su stavili loše slike ali i tamo je ok

  • kozmos098

    12.10.2019 - 21:28

    Nije mi problem dok se prvi put ucitava igra, nego me zivcira ucitavanje u igri u AC origins sam zaspao prilikom jednog ucitavanja

  • Dajsikeks

    13.10.2019 - 01:59

    Mogu preživjet ovo, al ne kad govorimo u ulasku svake kuće ili sobe nekog dvorca u Skyrim

    • deanHR

      @Dajsikeks, 13.10.2019 - 07:38

      Da. Meni je daleko bitniji manji loading nego pokretanje te igre. Jbh, nije teško tih par sekundi čitati poruke developera/izdavača/esrb-a ili čega već. Samo da nema loadinga u igri i da loading za open world igre ne traje predugo

  • funky0308

    13.10.2019 - 09:58

    Zanimljive ideje i zapravo si naveo niz odlicnih primjera kako stvari zaobici i tko su sve babaroge po tom pitanju. EA i Ubisoft ponekada vise vremena trose na izradu uvodnih animacija i kojekakvih natpisa, odabira i upozorenja nego na samu igru 😀 . Karikiram, naravno ali nismo daleko od toga. Kada moram pokrenuti Division 2 cesto mi mrak padne na oci i ne da mi se cekati pa pokrenem radije Witchera 3 koji je puno veca i kompleksnija igra, a treba joj (gke cuda) puno manje vremena da dodje do dijela gdje ja igram. Uglavnom, sve sto si nabraojao stoji i sve bi se moglo odraditi bas tako kako i kazes – kroz notifikacije i kratke obavijesti dok se igra nastavlja ucitavati. Sto se SSD i samih izjava kako ce sve raditi brze – to je cinjanica, SSD je puno brzi i to je tako ali upravo su developri ti koji sve skupa moraju znati iskoristiti i konstruirati kompletnu igru da iskoristi potencijale brzih diskova. Brzi SSDi se mogu lijepo koristiti i za dodani RAM, odnosno za pojacavanje memorije kod zahtjevnijih igara i softwarea. Samo ubacivanje SSDa na spor firmware i instalacija igre koja ima stopet menija i pitanja pri pokretanju nece donijeti apsolutno nista, odnosno donijeti hoce ali tek u igri. Vrijeme pokretanja igre koja je napravljena danas nece se promijeniti. Dobiti cemo samo brze ucitavanje odredjenih fileava s diska i to je to. Bitna je stvar za napomenuti kako dodavanje SSDa u buduce konzole nece donijeti boost samo igrama, sve ce ici brze. Od formatiranja diskova do kopiranja velikih fileova i to takodjer nije mala stvar. Zanimljiv tekst i stvarno dobri savjeti developerima.. Nadam se da ste dovoljno razljutili Ubisoft sa recenzijom Ghosta Recona da vas sada prate i citaju sto pisete 😀

    • deanHR

      @funky0308, 13.10.2019 - 10:01

      Sve stoji 😀

  • MoGaming

    13.10.2019 - 11:16

    Naziv firme koja je dala pare za stvaranje igre i naziv tima koji je to uradio zaslužuju svojih par sekundi jer bez njih nebi ni imali igru. Slažem se sa ekipom koja smatra da intro nije problem nego in game loading kad ulazimo u objekte i sl.

  • Virty

    13.10.2019 - 13:09

    Ovako ispada da sve ovo traje po ure, a brzo sve proleti.

  • Sinek

    13.10.2019 - 17:39

    ne vidim problem u tome da igra ima loading od 3-4 minute pri pokretanju ako ce me pustiti da dva sata igram u miru bez prekidanja. mislim da je to bio slucaj sa rdr2 (kojeg spominjete u komentarima), ispravite me ako grijesim, nisam igrao godinu dana 🙂

  • Kralj Budala

    13.10.2019 - 19:50

    Imam genijalnu ideju, a koju će i izdavači podržati ako (kada) je pročitaju. Znači da bi ušao u igru odmah i bez da čitaš bilo kakve poruke jednostavno platiš, recimo jedan puta u mjesecu par $ i odmah si u igri! ?? Istinski GAME PASS!

  • SanKa

    14.10.2019 - 09:18

    Creed je imao jeben loading screen kad možeš trčat s likom po voidu

  • mrbelickov

    21.10.2019 - 13:23

    Ma meni to ne smeta uopce. Samo da bude bolja grafa i kvalitetnije igre i ja sam super.

  • bunda3745

    22.10.2019 - 10:59

    Bilo bi bolje da te hrpe nepotrebnog teksta stave u knjizice u kutiji, kojih nazalost vise nema.

  • moordrak

    22.10.2019 - 14:02

    Pamtim svega nekoliko igara sa inventivnim loading screenom. MassEffect (putovanjem liftom u Citadelu), pa već spomenuti Assassins creed (trčanje po animusu dok se igra učitava). Bayonetta (lik je upravljiv, a sa strane se skrola lista komandi/comboa), Destiny (letiš do planeta u letjelici). Skyrim je vrtio lore i renderirane iteme iz igre. Fallout isto tako. Sekvence napravljene kao kamuflaža učitavanja postoje dakle ne može se reći kako developeri nisu razmišljali o ovome u prošlosti. Jesu, ali većinu nije briga.
    Ne vjerujem da će se bilo što promijeniti po ovom pitanju pojavom nove generacije konzola na tržištu.
    Kopiranje igre na disk je druga priča. Apsolutno najduže kopiranje je imao L.A. Noire complete edition (4 diska, original je imao 3). Drugo mjesto uvjerljivo drži RDR2. Kopirao se cijelu vječnost. Nakon izmjene diskova tražio je podosta gigi updejta. Ovu generaciju igara definira digitalna distribucija sadržaja zato budućnost će još veći
    Igre su sve veće, detaljnije sa teksturama u visokoj rezoluciji. Prvo učitavanje traje koliko traje, bitno je hoće li mi igra ponovno pokazati 333 nebitne stvari kod drugog učitavanja. Hoće li se odbaciti sva silna upozorenja i reklame? Dugo nisam vidio upozorenje za recimo uzrokovanje epileptičkog napadaja, poseban ekran sa opisom “ovaj znak znači igra se učitava, ne gasi konzolu” ili prihvaćate li EUL-u i takve điđe. Ne pamtim nVidia ili ATI reklame isto… Sve se ovo može lijepo riješiti poput loading screenova sa početka priče. Naravno, rješenje ovisi isključivo o developeru. Sony/MS se mogu direktno uplesti u razvoj tako što će definirati standarde. Koliko znam, sada postoje vrlo rigorozna pravila vezana uz kvalitetu kontrole. Dodati još par “kvačica” ne bi trebao predstavljati problem.
    Hardverska poboljšanja u vidu SSD-a, brže memorije, više “konja” ispod haube, sve je to uzalud ako je komad softvera koji se vrti na takvom stroju loše optimiziran. Prve prave next-gen igre su u pipelineu što će ga reći, možemo ih očekivati za za par godina. Do tada, tech-demoa i prerada sadašnje generacije igara neće manjkati.

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?