PC gaming napreduje u rikverc – pristavljam kavu dok se igra pokrene
Proces pokretanja PC igara u 2024. godini postao je nešto za što čovjek unaprijed treba imati planove. Jer lako je moguće da po nekoliko minuta čekaš kad će igranje zapravo početi.
Ruku u vatru dam kad treba braniti PC gaming jednako kao što bubreg dam za poštenu grafičku. Ali moram priznati da sam godine gospodnje 2024. sve ogorčeniji igranjem igara na PC platformi. Ili da budem precizniji, sve me manje veseli trenutak kad sjednem za svoj desktop PC.
Zašto? U zadnje vrijeme kad god pokrenem neku novu igru na PC-ju mogu slobodno pristaviti kavu, napraviti si sendvič i poplaćati režije prije nego samo igranje krene, a da sam pušač ostalo bi mi vremena i da zapalim koju. Razlog je proces zvan “kompilacija shadera“.
Pokrenem Dragon Age: The Veilguard – evo ga, kompilira on shadere. Pokrenem Stalkera 2, eno ga opet – kompilira on shadere. Pokrenem Avowed demo verziju, znači ni punu igru, pogodite što – kompilira on shadere.
U najboljem slučaju traje to 5-10 minuta na prvom kompiliranju. Prvi put je uvijek najduže pa se prije pokretanja nadaj da nisu ažurirali igru jer će onda isto tako biti nekoliko minuta kompiliranja. Nedobog da instaliraš nove drivere za grafičku, znaš već što slijedi…
Onda napokon uđeš u igru, odeš u postavke grafike, vidiš nije sve postavljeno na maksimalno, a ti imaš opsesivnu patnju da sve mora biti na MAX, naravno da ćeš staviti. I tako igra kaže – grafika će se promijeniti tek kad restartaš igru. Restartaš, a kad ono… prokleta kompilacija shadera! Pa ni dvije minute nisu prošle od zadnje!
Nisam školovao tehnikalije, ali načelno znam da je taj proces tu jer igre postaju sve glomaznije i ako nema prethodne kompilacije zna doći do usporavanja tijekom igranja. Pa u suštini, bolje se strpjeti da se to odradi i onda će sve ići glatko i biti okej… naivno pomisliš. Ipak se shaderi kompiliraju specifično za tvoju konfiguraciju. Ne može se to odraditi unaprijed jer otkud da igra prije pokretanja zna s kakvim hardverom raspolaže.
Upravo je tu glavna razlika naspram konzola gdje kompilacija shadera teoretski postoji, ali ju ne vidimo. Iako i PS5 i XS imaju po dvije različite konzole, ne postoje na tisuće različitih konfiguracija za koje bi se igra trebala „pripremiti” kompilacijom shadera.
Kad je prije četiri godine bilo najavljeno da konzole prelaze na SSD-ove, PC publika je to posprdno promatrala jer su SSD-ovi u tom trenutku bili naširoko korišteni. U najboljem smo se scenariju nadali da će PC gaming od toga napokon imati koristi jer više neće biti igara koje će se morati raditi za stare HDD-ove. Četiri godine kasnije, igre se na konzolama pokreću brže, a PC kante koje već godinama koriste SSD-ove u pokretanju igara postaju sve sporije.
No, to je problem nestrpljivih ljudi, zar ne? Kao da je bitno hoćeš li igru početi igrati u 20:30 ili 20:35. Da, ako je u pitanju samo pet minuta. Kaže kolega Lovro da je kompilaciju shadera u The Last of Us Part I za PC čekao nešto manje od dva sata. Ja sam neki dan pokrenuo ljubičasti Dragon Age i nakon pet minuta kompiliranja shadera i 15% napretka više mi nije bilo do igranja.
Naučio sam, nažalost, i nelagodno pravilo: što je proces kompilacije dugotrajniji, to su i veće šanse da će se igra jednostavno srušiti prije njegovog dovršetka. Stalker 2 nisam mogao igrati dobrih tjedan dana jer mi se konstantno rušio na kompilaciji shadera – nekad na 35%, nekad na 73%… sve dok ga nisu ažurirali. Pokrenem Avowed na monitoru, odigram 15-ak minuta. Poželim se prebaciti na TV – igra se dvaput sruši usred kompilacije shadera. Pokrene se tek iz treće, a samo sam promijenio ekran na kojemu igram.
Koliko god ja volio fleksibilnost PC gaminga, moram priznati da je došlo do toga da čovjek ne može jednostavno pokrenuti igru i igrati ju sljedeće minute. Čak i kod igara koje nemaju prokletu kompilaciju – moraš pokrenuti launcher da bi pokrenuo drugi launcher… Stvarno kad danas pokrećeš PC igru, to je proces koji ti testira strpljenje. Ako nemaš strpljenja za učitavanja 5-10 minuta, kao da igranja nisi ni dostojan.
Kao što sam rekao, za PC gaming ću dati ruku u vatru, u budućnosti vjerojatno i bubreg, ali ovakve stvari mi je sve teže tolerirati.
Goblin
22.11.2024 - 15:50Confused console peasant 🤔
Vallarfax
22.11.2024 - 16:06Onu forzu motorsport kad oces pokrenut na pc crasha prvo 3 puta pa onda loada shadere pola sata 😂
Chronosus
22.11.2024 - 16:24Meni je upravo ovo najosjetnija razlika između konzolaških generacija, veća revolucija nego ikakav napredak u grafici.
PS5 i njegov SSD (a čak i kolko vidim i bolje na Xboxu) su doveli do toga da igre igram daleko češće nego što bi inače mogao. Imam 10 minuta vremena? U sekundi palim konzolu i nastavljam igrati točno gdje sam stao. Ne moram razmišljati jel ću stić odigrat do idućeg checkpointa il ću izgubiti sav napredak.
Želiš ipak u drugu igru? 10ak sekundi i deri.
A vidim da je PC gaming baš krenuo u rikverc i po tom pitanju, ne žuri mi se baš nazad, pogotovo uz ovakve cijene grafi.
Benjamin Scrool
@Chronosus, 22.11.2024 - 17:35Točno to.
Primjerice na Ps5 igram Fortnite — koji se ažurira dok je konzola u rest modu — i frend mi javi da se njemu još ažurira i da će bit spreman za nekih 15 min. No problem, idem ja skoknem u Witcher 3 za 15-ak sekundi, riješim contract neki, i vratim se u Fortnite za 15 sekundi opet.
I tako rince and repeat s drugim igrama. Jedino mi se Baldur’s Gate 3 znao malo duže učitavati, ali to je bilo minutu dvije maksimalno. Ne mogu ni zamisliti da na neku igru čekam dulje od pet minuta da se učita, a kamoli da čekam po pola sata.
SonOfZeus
22.11.2024 - 16:32Vidis bas sam i ja to primjetio. Prije se fakat ne sjećam da sam ikad morao čekati da se Shaderi ucitaju. Prvi put vidio to na Once Human, a sad skoro svaka nova igra.
Vallarfax
@SonOfZeus, 22.11.2024 - 16:59Zanimljivo da si se sjetio toga, kad si prvi put to vidio… I ja se sjecam, mass effect andromeda tamo daleke 2017…doso je patch jer je igra bila uzasno optimizirana za pc…
vlatko2003
@Vallarfax, 22.11.2024 - 17:58igrao nedavno andromedu, i jos uvijek je to prvo dugacko ucitavnje, na pc-u
SonOfZeus
@vlatko2003, 22.11.2024 - 22:36Andromedu sam igrao na PS pa nisam bio počašćen sa tim loadingom 😂 odigrao ju možda 5-6 sati jer mi nije sjela
mamojebac
22.11.2024 - 16:42Mene jedino gdje me bas živciralo je bilo u codu poslije svakog ažuriranja te the last of us je malo duže trajalo. Ostalo nije vrijedno pažnje.
Cygarone
22.11.2024 - 16:47Imam osjećaj kao da su se uloge promijenile. Jednom davno igre na računalima su se učitavale brzinom svjetlosti dok se na konzolama čekalo… Nisam siguran ako je do mene pa sam prolaskom godina postao nestrpljiv, ili kako godine idu, sve je manje vremena za R&R pa čekanje na kompajliranje shadera ubije volju i skrati 2 sata na sat vremena efektivne razonode. Tebe gledam Hogwarts Legacy
Ukratko, rekao bih da starimo. Kad narastem bit ću televizor, kad narastem bit ću TeVe.
Evo jedan link za nas u poodmaklim godinama 😂😂:
https://youtu.be/yd28wDcbkGc?si=7PaNspdjdVwMOc8C&t=24
Vallarfax
@Cygarone, 22.11.2024 - 17:00Dobra stara parlaonica 😂
mamojebac
@Vallarfax, 22.11.2024 - 19:16To je učilo mlade ljude razmišljanju i korištenju moždanih vijuga
Apocalypse4987
22.11.2024 - 16:52A možda smo i mi postali malo razmaženi i standardi su skočili previsoko pa nam svaka sotnica smeta, nagikli smo na brz internet, brze aute, brzu hranu. Sve nam mora bit usluženo sad i odmah. Moramo sve stić, sve isprobat, sve imat. I sam sam takvi, jebga. I pokušavam bit ne mislit na takve stvari. Ako triba skuvat kavu dok se shaderi kompiliraju, onda ću skuvat kavu i uživat u njoj. I ne čupat živce oko toga
Benjamin Scrool
@Apocalypse4987, 22.11.2024 - 17:37Jasno sve to, ali dok su ljudi zaposleni i imaju sat-dva max slobodno na dan za gaming, onda se ovo svakako osjeti.
Apocalypse4987
@Benjamin Scrool, 22.11.2024 - 18:01da, ali šta preostaje? Ako ne možeš nešto prominit, onda se ne isplati čupat živce oko toga. srića jedino da se to radi samo prilikom prvog pokretanja i kod instalacije novih drivera, tako da može se nekako pripremit prije početka gaminga
Daky_13
@Apocalypse4987, 22.11.2024 - 22:17Strpljenje,trpljenje je dar i to nema svako…
Crow89
@Apocalypse4987, 23.11.2024 - 07:46Mislim da je veći problem cijena hardvera. Prije si za uber hardver dao realno manje nego danas. Sa time slijedi da je manje tog boljeg hardvera i da su manje šanse za bolji rad igara. Prije sam platio nV 980 i M.2 i ostalo tog ranga puno lakše nego bih danas platio 4080 sa ostalim tog ranga. Osim toga prije je nekako hardver bio tata mata a sada je to optimizacija. Osim toga su konzole praktički zatvoreni PCjevi po arhitekturi a ne konzole sa nekim novim idejama. Sve to nosi svoje
mamojebac
@Crow89, 23.11.2024 - 13:39Ne bi rekao da je do cijene, jer cijena top PCa je uvijek bila velika s obzirom na plaće. Cijene možda i jesu velike, no to je luksuz i on je uvijek koštao. Veći problem je sto siromašni pa nam je sve puno. A sto se tiče cijena..danas Milka čokolada košta skoro 50kn(7€), dok je prije 2-3 godine bila 22,50kn(3,50€). Problem je u državi i porezu koji je u ovakvom društvu definitvno pljačka.
Crow89
@mamojebac, 23.11.2024 - 18:59Cijena hardvera (i konzola, da se razumije) je rasla puno više nego plaće, čak i u boljim zemljama.
Lazy
@mamojebac, 24.11.2024 - 10:39Godinama,da kazem i destljecima je cijena gamerskog vrh pc-a bila 10000 kn,bez periferije,sjecam se clanaka iz Bug casopisa di su novinari bas spominjali tu mantru,a danas,hhhh toliko dodje grafa,kad je izasao Oblivion mislim da sam kupio najskuplju karticu na trzistu, 1900xtx,mislim da je bila oko 3000 kn +…a ovo sto si naveo za drzavu i milku je sve gola i tuzna istina.
mamojebac
@Lazy, 25.11.2024 - 09:12Definivno je največi problem što smo sirotinja, po kupovnoj moći mislim. I sam se sjećam koliko sam očima upijao, kasnije mislima se igrao dojmovima iz igraonica jer moji roditelji tada nisu imali mogučnosti priuštiti mi neki konkretan PC.
Djelo_Jerboa
@mamojebac, 24.11.2024 - 21:31Fala Bogu pa ta Milka nis vise ne valja pa slobodno kosta i 10 eura, ja to secerno masno smece ne kupujem ni u ludilu vise.
mamojebac
@Djelo_Jerboa, 25.11.2024 - 08:59Shvaćaš da to nije poanta? S tim i da se gramaža smanjila. Sa 100g, na 90.
Ja od slatkiša volim slaninu i domaći dimljeni sir. Može i luk.
Živio
Djelo_Jerboa
@mamojebac, 25.11.2024 - 17:59Kak nije poanta, osim gramaže drastično se smanjila i kvaliteta, hrpa šećera i nekvalitetnog kako maslaca.
Ave ti✋🏻
mamojebac
@Djelo_Jerboa, 26.11.2024 - 10:30Kad kvaliteta ne prati cijenu.
Ja se slažem s tobom, no htio sam reći da nije poanta jer je milka ovdje poslužila samo kao primjer oko rasta cijena.
nedzon
22.11.2024 - 17:16Hogwarts legacy me unistio s tim, pogotovo sto se znalo nekad desavat da ustanem odem radim nesto, vratim se ucitavanje shadera jos nije ni krenulo, il je stalo na nekom dijelu pa restart igru i opet cekaj da se ucita. -_-
st.srki
22.11.2024 - 17:25Toliko davno sam igrao na PCu da nikad ni znao za ovaj problem.
battery992
22.11.2024 - 17:38Što je najgore nije samo stvar u novoinstaliranim igrama, nego se poslije svakog ažuriranja grafičkog drivera shaderi ponovno kompiliranju…
IgorBiH
22.11.2024 - 17:40Ups, Zoki, jel ima i mjesec dana od one rasprave gdje si me ubjeđivao da se razlika između konzola i PC-a istanjila i da je i PC sad plug-and-play kao i da je mačji kašalj prebaciti igru na TV? 🤭🤭🤭
Zoran Žalac
@IgorBiH, 22.11.2024 - 17:47Dobra ti je memorija. To je bilo prije nego su mi se zaredale ove tri compiling shaders igre. Potpisujem kapitulaciju.
Arcer
22.11.2024 - 18:36Svaka generacija donosi nešto svoje pa tako i ova kompilaciju shadera točnije, način – iako to nije nova stvar već postoji godinama unazad uz razliku gdje se proces kompilacije vršio u pozadini dok se igra vrtila.
Najveći problem je danas što ljudi imaju konfiguracije do deset godina starosti na kojima pokušavaju igrati igre nove generacije, što ne prolazi glatko u svim slučajevima – eto kao Stalker 2 za primjer
Agent
22.11.2024 - 18:43Vidljivu instalaciju Shadera prvi put sam vidio u COD:MW2019 i od tada ih mrzim, Svako malo naiđem na igru koja ih ima. Jedino nisam naišao da kod promjene grafičkih postavki traži ponovnu instalaciju Shadera. Rijetko stavljam igre na SSD i nemam problema sa sporim učitavanjem, ali instalacija Shadera bez obzira jel na SSD ili HDD isto traje i zbog toga već jako rijetko updatam grafičku.
Djelo_Jerboa
@Agent, 24.11.2024 - 21:35Odustao sam od jedno tri igre koje su ucitavale shadere, jer ne samo da ucitavaju nego i crashaju minimalno 2 puta. Tocno ti ubije volju za zivotom.
Lovac
22.11.2024 - 18:58Probati ću na sve odgovoriti jednim postom. Nije stvar do čarobnih SSD-ova u konzolama niti što su igre toliko zahtjevne da to TREBA. Primjerice, na Steam Deck vam skine pripremljene shadere skupa sa igrom jer je uniformni HW, baš kao i konzola taman da je igra nova/ne baš sretno optimizirana. E sad, famozni shaderi; do nedavno to smo vidjeli samo na emulatorima. Primjerice, igram Resistance s PS3 na kompu i jasno da se to mora odraditi, nekad je to bilo na PS2 emulatoru itd. Međutim, danas imamo gadnu kombinaciju portova koji su lošiji no ikad i engine (khm, UE…). Možete očekivati ovo njesra na svim UE5 i nekim UE4 igrama te na lijeno odrađenim portovima. Kako jedan C2077 to ne radi, a jeste ga vidjeli kad je zbilja maxed out? A jedan cartoon-like DA: The V na Frostbiteu koji je stari i nadograđivani/provjereni engine radi? Ili manje-više svi Sony portovi na PC. Uncharted 4, TLOU 1 itd., pa ljudi, te igre praktički EMULIRATE na vašim računalima! Čak se nekad i pod mišem osjeti da emulira pomak gljive, a nije raw mouse input kontrola. Sjetite se prve Horizon igre kako je radila bez 5,6 patcheva. Treba manje truda i znanja, a umjesto da DLSS i frame gen tu bude za velike FPS-ove sa RT-om na monitorima koji imaju 3-znamenkasti refresh, tu je čisto da se ne vidi kako je igra SMEĆE koje na mid-range grafičkoj daje 35 FPS-a. Treba ti skupi SSD (kao i ostatak konfe) da bi sa svim čudesima imao cijeli proces u par minuta umjesto pola sata. Zašto se više ne potrude onda? Igre za development trebaju puno više vremena nego ikad i na žalost rijetko tko si uzme vremena da to bude kako spada. Pogotovo dok ljudi zveckaju novčićima na pre-order pultu lijepo ušminkanog storea. Kog boli ona stvar, bude se (ako) popravljalo mjesecima nakon izlaska. Žao mi je ljude koji su hard core gameri (što god to željeli da znači), a nemaju love za high-end, znači 9 od 10 gamera. Moj savjet, ili igrajte na konzoli ili bolje imajte 3000+eur za pošteni PC. Mada onda opet, igrate ako to želite, 30 godina stare igre bez da ovisite o (ne)milosti Sonya ili Microsoft Xbox divizije. No ovo nije PC vs konzola suština komentara. Najbolje je ekipi koja ne pati na najnovije igre. Da ne prerastam komentarom u članak; samo još za kraj, iz iskustva, problem je i ekipa koja radi na tome. Kako raste proj potrebnih developera, a dobri KOŠTAJU, na tanjuru je ponuda koja veli da su zapadne firme sve liberalnije i na žalost četo zaposlimo nekog tko je ne-binaran ili izbjeglica (true story; treba dati svima priliku, ali ne preko reda i preko kvalitetnijih radnika), a zna NEŠTO. E to nešto, je obično na razini juniora. Al gledajte, godišnje košta puuuno manje nego neko sa pravim skillom, a svi smo cool jer podržavamo manjine i sve ljude bez obzira na boju jakne bla bla. To šamara sve dev tvrtke (dakle ne samo gaming) i ili će više plačati stručnjake ili bude sve ošlo k vragu.
helzercat
22.11.2024 - 20:03“Ja sam neki dan pokrenuo ljubičasti Dragon Age i nakon pet minuta kompiliranja shadera i 15% napretka više mi nije bilo do igranja.”
Jel zbog shadera ili gayma?
Mariokan1000
22.11.2024 - 20:40Red dead redemption 2. Uđeš na steam, pa te šalje na epic. Pa te traži prijavu pa šalje kod na email. Pa te spaja na louncher. Pa ga vrti. Pa ga vrti.. Đaba ti 32 gb brzog rama. Đaba ti najnoviji i9. Đaba ti 2 tb ssd samsung 990 pro. ĐABA ti grafika rx7800xt Dok oni ne ispucaju sve moguće kolačiće i reklame. Odem na wc. I prek mobitela da ne gubim vrijeme rješavam logiranje u igru. Ima li još tko kakvih iskustva sa time? Da li postoji neki brži način da se uđe u igru.
Lovac
@Mariokan1000, 23.11.2024 - 11:00Kako na Epic? Prvi put nakon update Rockstar Launchera te traži login, poslije samo pokreneš i igraš. Možda ti iz nekog razloga ne “pamti” login. Al da je sranje, jeste. Valve bi trebao biti stroži oko toga; izvolte koristiti samo Steam ako mislite koristiti njegovu raširenost.
SanKa
@Mariokan1000, 25.11.2024 - 09:28iskreno ti launcheri su mi najveci problem danasnjeg gaminga na pcu…srecom igram 2-3 igre na kompu pa mi ne jede zivce toliko
moordrak
22.11.2024 - 22:11Bome, da. Generiranje shadera je preraslo u pošast. Samo, nisam baš registrirao dužinu procesa. Možda par minuta i to samo prvi put po pokretanju igre. To shvaćam kao dio instalacije. Što igra gurne po defaultu, to koristim. Rijetko se iživljavam po postavkama…
Daky_13
22.11.2024 - 22:12Ako planiras igrati u subotu odradis instalacije i sve što uz to ide u petak
LetMeBeFrank
22.11.2024 - 22:22“Pokrenem Dragon Age: The Veilguard” – this is your first mistake.
Future man
23.11.2024 - 00:01Malo se protegnem. Napravim par sklekova dok se čita I to je to.
malistallone
23.11.2024 - 00:20Što se tiće preoloadinga shadera, jedino mi je to zasmetalo na last of us dok sam imao Intel 9700K, onda sam čekao sat vremena učitavanje shadera, a kada sam uzeo AMD 7800X3D onda je trajalo 10 minuta, što je velika razlika, a ssd je ostao isti. Najviše je do brzine procesora. Last of us se zapravo najdulje čekao. silent hill 2 remake jako brzo učita, a black ops 6 oko 2 minute.
GoldySnipa
23.11.2024 - 07:19Iman pc od 4000 eura. Skinuo igru preko Xbox game passa. Samo 155.2 Gb. Kompilacija shadera je trajala cca 10 minuta,postavke sam 5 minuta postavlja. Onda je sljedilo cca 10 minuta uvoda i onda gameplay koji je trajao 5 minuta i izbrisao igru zato jer je pc sam stavio sve na epic i imao sam 50/70 fpsa sto je okej ali prevelika latencija na misu i igra usporena kao da je u slow moitonu. Sve sam stavio ma low plus dlss plus fsr 3 fg. Imao sam 130/150 fpsa ali igra je i dalje bila usporena,velika latencija na mis plus screen tearing i osjecaj je bio kao da je 60 fpsa a ne 130/150…Žalosno…
Subroutine
23.11.2024 - 07:32💯😅
Laufer989
23.11.2024 - 07:58Nakon 20 godina PC gejminga od ove godine sve češće pokrećem PS5. U PCu se vjerojatno skupilo prst prašine. Zakaj? Pa zato kaj konzola jednostavno radi… ne moram razmišljati kako će kaj raditi i moliti boga da se nekaj ne sjebe kao npr. Rockstarov social club magično jednoga dana nakon godina korištenja istog. Riješenja nema I nemoš više igrati njihove igre. Tih par sati koliko mogu maksimalno igrati u danu zbog drugih obaveza mi se neda trošiti na troubleshootanje i pizdarije. Upalim na ogromnoj telki, sve izgleda prelijepo, fluidno i JEBENO RADI! Pa nek sam kmet! 😅
vragec25cro
23.11.2024 - 08:48Od 2019 se skroz prebacio na konzole inace bio zagrizeni pc-jas,a i sad se jos osjecam tako.Uz sve vece cijene hardwera(uvijek uzimao neku srednju konfigiraciju)i sve više launchera i tehničkih poteskoca jednostavno se prebacio na konzole skroz i uopce ne razmisljam o pc.Na pc takio ak igram samo Euro truck simulator 2,to vrrim na nekom potato laptopu na poslu,a na xbox series x sve ostalo uz Age of Empires 2 i 4 niti nemam potrebe za pc.Pc je i dalje najbolja platforma za igranje jer vrti i Sony i Xbox igre(normalno uz određenu cijenu),ali kad vidim da me ps5 i xsex izađu negdje 1000euri i kasbine opet preprodam ps5 bez problema nema mi smisla(meni osobno)pc za moje potrebe samo gejminga,a za drugo ga ne bih niti koristio
labud
23.11.2024 - 09:19Iskreno, ima nešto u tome iščekivanju ( valjda starija generacija, koja je sanjala segu megu), otvori se pivo, prođu portali na wc-u, žena planira šoping pa treba popis napravit, objašanjavam curici da ne visi toliko na mobitelu 🤔….i onda krene igranje onih 20 slobodnih minuta u danu🍻
Lazy
@labud, 24.11.2024 - 10:42😅👌🏻
Perozg
23.11.2024 - 16:20Isto kao i Dlakavi Loncar na PC-u. Iritantno.
Replayit
23.11.2024 - 18:57Zoki, vrijeme je da obrišeš prašinu sa Switcha haha
SonOfOsiris
24.11.2024 - 21:13Hvala ti bože na Switchu
Kirian_1984
25.11.2024 - 12:33a bude ta recenzija DA Veilguard? Kad se već pokreće i kompilira?